Clicky

woensdag 30 april 2025 - 16:17 uur
Home Blog Pagina 189

Twee minderjarigen aangehouden voor gewapende overval op tabakswinkel in Diemen

DIEMEN – Twee jongens van 15 en 16 jaar hebben dinsdag onder bedreiging van een vuurwapengelijkend voorwerp een tabakswinkel in Diemen overvallen. De overval mislukte en het duo is op heterdaad aangehouden, meldt de politie.

In een tabakswinkel aan het Kruidenhof in Diemen is het dinsdagmiddag rond 15.00 uur erg druk. Er zijn veel klanten in de winkel aanwezig. Plotseling komen er twee jongens met gezichtsbedekking binnenrennen. Eén van hen heeft een vuurwapengelijkend voorwerp bij zich en bedreigt daarmee een medewerker.

Het lukt het duo niet om iets buit te maken en kort daarop rennen ze de winkel weer uit. Toegesnelde agenten weten één van de verdachten, een 15-jarige jongen uit Spijkenisse, vrijwel direct aan te houden.

De andere verdachte zet het op een lopen. Agenten zetten de achtervolging in, maar ook deze verdachte, een 16-jarige jongen uit Hoogvliet Rotterdam, kan zo’n 400 meter verderop op heterdaad worden aangehouden. Bij deze aanhouding is een waarschuwingsschot gelost.

Bloomberg: Microsoft kijkt of DeepSeek data van OpenAI gebruikt

REDMOND – Microsoft en OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT, onderzoeken of DeepSeek op illegale wijze gegevens heeft gebruikt van OpenAI bij de ontwikkeling van de chatbot van de Chinese start-up.

Persbureau Bloomberg meldde op basis van anonieme bronnen dat beveiligers van Microsoft afgelopen herfst ontdekten dat mensen die volgens hen mogelijk gelinkt zijn aan DeepSeek, ongeautoriseerd een grote hoeveelheid data uit het netwerk van OpenAI hebben onttrokken.

Dat zou zijn gebeurd met behulp van de zogeheten applicatieprogrammeerinterface, of API, van OpenAI. Softwareontwikkelaars moeten betalen voor een licentie om deze API te gebruiken voor de gepatenteerde AI-modellen van OpenAI in hun eigen toepassingen. Microsoft, de grootste investeerder in OpenAI, heeft OpenAI op de hoogte gesteld van de activiteit.

De lancering van de goedkope chatbot van DeepSeek zorgde deze week voor veel opschudding in de wereldwijde techsector. De AI-app van het Chinese bedrijf gebruikt veel minder chips dan vergelijkbare chatbots als ChatGPT en presteert met minder rekenkracht verrassend goed. Microsoft wilde geen commentaar geven over het mogelijke onderzoek naar DeepSeek. OpenAI en DeepSeek waren niet direct beschikbaar voor commentaar.

David Sacks, de AI-adviseur van president Trump, zei dinsdag in een interview met Fox News al dat er “substantieel bewijs” is dat DeepSeek gegevens van OpenAI’s modellen heeft gebruikt om zijn eigen technologie te helpen ontwikkelen. Volgens hem maakte DeepSeek gebruik van een techniek genaamd distillatie, waarbij een AI-model de uitkomsten van een ander model gebruikt voor trainingsdoeleinden. “Ik denk niet dat OpenAI hier erg blij mee is”, zei Sacks, zonder het bewijs te specificeren.

Havenvoertuigen mogen voortaan op de openbare weg rijden in Gentse deel van North Sea Port

Foto: North Sea Port

GENT – Grote vrachtwagens en gespecialiseerde voertuigen mogen voortaan in het Gentse deel van de haven op de openbare weg rijden. Met de nieuwe regels kunnen deze havenvoertuigen veiliger ingezet worden. De Vlaamse Regering keurde hiervoor een nieuwe havenverkeersverordening goed.

Havenvoertuigen zijn voertuigen die uitsluitend in het havengebied gebruikt worden voor de behandeling en het vervoer van goederen, zoals aanhangwagens, slepen, mobiele havenkranen, en andere gespecialiseerde voertuigen. Deze mochten tot nu toe niet op de openbare weg rijden omdat ze te groot, te zwaar, te traag of specifiek ontworpen zijn voor gebruik binnen het havengebied.

In havengebied en deel R4 Oost

Met de nieuwe verkeersverordening kunnen deze voertuigen nu wel – onder strikte voorwaarden – gebruikmaken van de openbare weg in het Gentse deel van de haven. De meeste voertuigen kunnen bovendien op een belangrijk deel van de ringweg R4 Oost op de rechteroever, rijden met name het traject van de turborotonde (N424) aan Euro-Silo tot en met het op- en afrittencomplex van Schansakker aan Volvo Trucks .

Dit biedt meer flexibiliteit voor het vervoer van goederen en havenoperaties zoals het verplaatsen van havenkranen. Havenvoertuigen kunnen zich sneller en eenvoudiger in de haven bewegen tussen verschillende bedrijventerreinen, terminals en bedrijven, opslagplaatsen, hangars en magazijnen, en laad- en loskaaien. Het logistieke verkeer wordt efficiënter en veiliger.

Toezicht en uitvoering

De nieuwe verkeersverordening vervangt de aanvullende verkeersreglementen van de lokale besturen. De uitvoering en controle op een correcte naleving van deze nieuwe regels liggen in handen van de politiediensten en North Sea Port.

Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport Annick De Ridder benadrukt dit belang: “De goedkeuring vormt het sluitstuk van een traject waarbij een duidelijk kader voor het gebruik van havenvoertuigen op de openbare weg in de haven in Gent is gecreëerd. Op die manier leveren we een bijdrage aan vlotter en veiliger verkeer in de haven, wat niet alleen de goede werking van North Sea Port, maar ook de economische ontwikkeling van heel Vlaanderen ondersteunt.”

Een zorgvuldig proces

De goedkeuring van de havenverkeersverordening is het sluitstuk van een uitgebreid traject. Volgens het Vlaamse havendecreet werken havenbedrijven zoals North Sea Port het reglementair kader en het toepassingsgebied uit. Deze worden vervolgens grondig beoordeeld door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer. Na goedkeuring van het reglementaire kader op 17 mei 2024 heeft de Vlaamse Regering op 20 december 2024 het toepassingsgebied definitief vastgesteld.

Consumentenbond: nog steeds meldingen over krimpflatie supermarkt

DEN HAAG – De Consumentenbond merkt dat krimpflatie in de supermarkt nog steeds voorkomt. Bij dit verschijnsel blijven supermarktproducten even duur, maar bevatten ze minder inhoud.

Het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond kreeg vorig jaar 250 meldingen van consumenten over krimpflatie. Dat aantal is wel lager dan in voorgaande jaren. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar suggereert dat dit mogelijk komt, doordat veel merken de inhoud van hun verpakkingen al eerder hebben verminderd.

“Of omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen”, geeft ze aan.

Opnieuw kleiner

Volgens de Consumentenbond valt op dat ook producten waarvan de inhoud al eerder onopvallend was verminderd, opnieuw kleiner zijn geworden. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij belegen kaas van Maaslander en een doos Ariel-wascapsules.

Molenaar stelt dat fabrikanten in reactie op het onderzoek vooral wijzen naar de winkeliers die volgens hen de prijs bepalen. Ook zeiden sommige fabrikanten volgens haar dat de verminderde inhoud te maken had met productverbetering.

“Allemaal kulargumenten”, noemt Molenaar dat. “Wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zet op de verpakking dat er voortaan minder in zit of houd de inhoud hetzelfde en verhoog de prijs. Niet leuk, maar wel zo eerlijk.”

Zuid-Holland dreigt Qbuzz niet te betalen en eist verbeterplan

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland overweegt Qbuzz voorlopig minder geld te geven voor het busvervoer in het noordelijk deel van de provincie. Nog altijd vallen volgens de provincie veel te veel ritten uit. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (ov, VVD) overweegt al langer om Qbuzz een boete op te leggen en denkt er nu ook over om de maandelijkse exploitatiebijdrage “gedeeltelijk op te schorten”.

De bestuurder schrijft dat in een brief aan de Provinciale Staten, die woensdag in debat gaan over de chaotische start van Qbuzz in het ov-gebied Zuid-Holland Noord. Qbuzz nam half december het busvervoer over van Arriva in en om steden als Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Katwijk. Omdat een groot deel van de bestelde elektrische bussen niet op tijd geleverd kon worden, moet Qbuzz improviseren met onder meer dieselbussen en touringcars. Het leidt tot veel uitgevallen ritten en bussen die niet op tijd kwamen.

Zevenbergen noemt de huidige situatie “onhoudbaar” en wil uiterlijk komende maandag een verbeterplan van Qbuzz hebben. Daarin moet onder meer staan hoe het vervoersbedrijf ervoor wil zorgen dat minder dan 1 procent van de ritten uitvalt. Volgens de provincie bedroeg dat percentage begin deze week 7,5 procent, hoewel Qbuzz had beloofd dat de dienstverlening vanaf 27 januari op peil zou zijn.

In principe betaalt Zuid-Holland dit jaar 46,9 miljoen euro aan Qbuzz, al kan dat bedrag op basis van het landelijke indexatiecijfer nog veranderen. De provincie keert halverwege iedere maand een voorschot uit, maar Zevenbergen wil dat deels opschorten als “wezenlijke verbetering” op korte termijn uitblijft. “De provincie, en daarmee onze inwoners, zouden niet moeten betalen voor diensten die niet geleverd worden”, aldus de gedeputeerde.

Volgens Qbuzz worden de problemen vooral veroorzaakt door de vertraagde instroom van elektrische bussen en het oude materieel waarmee nu gereden moet worden. Bij Zevenbergen zijn daar echter “twijfels over gerezen”, schrijft hij. “Juist het niet inzetten van voldoende chauffeurs lijkt inmiddels de belangrijkste oorzaak van de hardnekkige rituitval.” Algemeen directeur Annemarie Zuidberg van Qbuzz spreekt de Staten woensdag toe.

Vakbond De Unie ‘onaangenaam verrast’ door ontslagronde KLM

SCHIPHOL – Vakbond De Unie is onaangenaam verrast dat KLM 250 arbeidsplaatsen gaat schrappen. “Het gaat om indirect personeel waarvan KLM eenzijdig heeft vastgesteld dat deze medewerkers wel weg kunnen”, stelt Reinier Castelein, voorzitter van de bond.

Hij zegt gedwongen ontslagen voor nu uit te sluiten. KLM zelf zegt dit echter niet te kunnen garanderen. “We hebben in de coronaperiode goede ervaring opgedaan met een vrijwillige vertrekregeling. Als KLM ons van de nut en noodzaak kan overtuigen dat er arbeidsplaatsen moeten verdwijnen, dan is een vrijwillige vertrekregeling voor ons voorlopig de enige te lopen weg”, aldus Castelein. Dat KLM de winstgevendheid niet op orde krijgt, is volgens hem een gegeven.

De voorzitter wijst er verder op dat de ontslagronde door de directie wordt aangekondigd terwijl KLM met de bonden aan het onderhandelen is over een nieuwe cao. Die gesprekken verlopen volgens hem moeizaam. De directie maakt volgens De Unie in die gesprekken “niet helder wat het nu concreet van het personeel verlangt”. “Nu ze onverwacht ook nog een ontslagronde aankondigen maakt het er alleen maar moeilijker op”, stelt Castelein vast.

Grote brand bij autobedrijf in Rotterdam-West

ROTTERDAM – Bij een autobedrijf aan de Dulderstraat in Rotterdam-West heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een grote brand gewoed. Rond 07.45 uur had de brandweer het vuur onder controle, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Kort na 03.00 uur kreeg de brandweer melding van een autobrand. Bij aankomst bleek dat er al verschillende auto’s in brand stonden en dat het vuur was overgeslagen naar het achtergelegen garagebedrijf. De brandende auto’s stonden buiten geparkeerd.

Naast de garage lagen ook andere bedrijven. In totaal zijn vier units uitgebrand. Ook is een stuk van het dak naar beneden gekomen.

Geen slachtoffers

Over de oorzaak van de brand is nog niets te zeggen, aldus een woordvoerder van de veiligheidsregio. Er zijn geen slachtoffers gevallen.

De brandweer verwacht nog de hele ochtend bezig te zijn met nablussen en maakt gebruik van een sloopkraan om alle brandhaarden te kunnen bereiken.

Hogere boetes voor bedrijven die arbeidsmigranten illegaal in dienst nemen

Foto: Martin Beekman

DEN HAAG – De Nederlandse Arbeidsinspectie kan vanaf 1 februari 2025 hogere boetes opleggen aan werkgevers die arbeidsmigranten illegaal in dienst nemen. Bedrijven die zonder vergunning werknemers van buiten de Europese Unie aan het werk zetten, riskeren een boete die kan oplopen tot 11.250 euro per arbeidskracht. Op dit moment is de boete maximaal 8.000 euro.

Voortaan worden hogere boetes opgelegd wanneer de illegale arbeid gepaard gaat met het innemen van paspoorten, slechte huisvesting of andere ernstige omstandigheden. Het maximale boetebedrag van 11.250 euro zal gelden wanneer deze ernstige overtredingen opzettelijk zijn begaan.

Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “In een beschaafd land als Nederland moeten we arbeidsmigranten fatsoenlijker behandelen. Veel misstanden komen door malafide uitzendbureaus en hun inleners die een verdienmodel hebben gemaakt van onderbetaling van arbeidskrachten en het aanbieden van ondermaatse huisvesting. Arbeidsmigranten die hier zonder vergunning werken zijn het meest kwetsbaar omdat het voor hen moeilijker is om aan de bel te trekken. Daarom is het belangrijk dat werkgevers harder gestraft gaan worden met hogere boetes.”

De Nederlandse Arbeidsinspectie kan vanaf 1 februari boetes opleggen van tussen de 2.250 euro en 11.250 euro per arbeidskracht bij illegale tewerkstelling. Tot voor kort was de standaardboete voor het overtreden van de Wet arbeid vreemdelingen 8.000 euro per illegaal tewerkgestelde arbeidskracht.

De Raad van State stelt in een uitspraak dat er meer rekening moet worden gehouden met de mate van verwijtbaarheid, zodat een werkgever die opzettelijk de wet overtreedt een hogere boete krijgt dan een werkgever die eenmalig en niet opzettelijk dezelfde overtreding begaat.

De boete zal daarnaast worden verhoogd als de overtreding gepaard gaat met misstanden zoals slechte arbeidsvoorwaarden, slechte huisvesting en het innemen van paspoorten van de arbeidsmigranten.

Onderzoek naar hogere boetes

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt op dit moment alle boetes op het gebied van eerlijk werk. In Nederland moeten alle werkgevers er bijvoorbeeld voor zorgen dat een werknemer het minimumloon krijgt en het wettelijk vastgestelde vakantiegeld. Wanneer een werkgever zicht niet houdt aan deze arbeidswetten volgt een boete van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

In het onderzoek wordt gekeken naar de effectiviteit van de boetehoogte en naar de redenen van werkgevers om de arbeidswetten al dan niet na te leven. Hierbij wordt ook onderzocht of hogere boetes het voor werkgevers minder aantrekkelijk maakt om de arbeidswetten te overtreden. Na het onderzoek wordt per arbeidswet bekeken of de boetes aangepast moeten worden.

Van Oostenbruggen denkt aan hogere btw, van 21 naar 21,4 procent

DEN HAAG – Staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (Financiën) denkt aan een algemene verhoging van het hoogste btw-tarief op producten en diensten van 21 naar 21,4 procent.

Een beperkte verhoging van het hoogste btw-tarief is een van de voorstellen die op de achtergrond zijn besproken met fracties in de Tweede Kamer, melden Haagse bronnen. De NSC-bewindsman heeft alle opties in kaart gebracht. Het kabinet moet zich daar eerst nog over buigen en dan kunnen de voorstellen naar de Kamer, die een besluit moet nemen.

De NSC-bewindsman moest op zoek naar een alternatief voor een eerder kabinetsplan om de btw te verhogen op cultuur, sport en boeken. Dat kreeg niet genoeg steun van oppositiepartijen en zou daardoor sneuvelen in de Eerste Kamer. Als het eerdere plan niet doorgaat, zou er een gat van ruim 1 miljard euro ontstaan in de begroting.

Van Oostenbruggen maakte de afgelopen tijd een ronde langs nagenoeg alle fracties om te horen wat zij willen. Een kleine verhoging van het hoogste tarief is daarbij ook naar voren gebracht. Onder dit tarief vallen onder meer kleding en luxere goederen zoals televisies.

Royal Schiphol Group breidt aandeel in Brisbane Airport uit

Brisbane Airport
Foto: Adobe Stock

SCHIPHOL – Royal Schiphol Group vergroot haar aandeel in Brisbane Airport Corporation Holdings (BACH), waarvan het sinds 1997 aandeelhouder is. Het belang is met 0,52 procent verhoogd tot 20,13 procent. Deze stap, gerealiseerd door de aankoop van aandelen van een andere aandeelhouder, zorgt ervoor dat Schiphol nu meer dan 20 procent bezit en daarmee recht houdt op een tweede bestuurszetel.

De toekomstverwachtingen van Brisbane Airport zijn positief dankzij een groeiende markt en het vooruitzicht op de Olympische en Paralympische Spelen van 2032 die in Brisbane plaatsvinden. Royal Schiphol Group en Brisbane Airport hebben in de afgelopen jaren intensief samengewerkt, wat geleid heeft tot wederzijds voordeel door het delen van kennis en expertise.

Brisbane Airport wil de komende tien jaar meer dan 5 miljard Australische dollars (3 miljard euro) investeren. Het investeringsprogramma omvat meer dan 150 projecten, waaronder de installatie van een nieuw ultramodern bagagesysteem, de invoering van geavanceerde beveiligingstechnologie, de uitbreiding van commerciële zones en de planning van een derde terminal om de toekomstige passagiersgroei te faciliteren.

In januari 2025 werd de luchthaven de eerste in Australië die aankondigde dat zij Net Zero Scope 1 en 2 emissies had bereikt. In 2024 reisden meer dan 17,5 miljoen binnenlandse passagiers en 6,2 miljoen internationale passagiers via Brisbane Airport.

BACH heeft sinds juli 1997 een 50-jarige lease op de luchthaven van Brisbane, met een verlengingsoptie van nog eens 49 jaar.

KLM schrapt 250 kantoorbanen en stelt bouw nieuw hoofdkantoor en investeringen uit

AMSTELVEEN – KLM Groep heeft aangekondigd 250 niet-operationele functies te schrappen als onderdeel van een breed pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties te verbeteren. De ondernemingsraad en vakbonden zijn vooraf geïnformeerd over de voorgenomen reductie.

De maatregelen, die in oktober 2024 werden aangekondigd, moeten bijdragen aan een structurele verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro. KLM benadrukt dat het doel is om een solide basis te leggen voor een financieel gezonde en toekomstbestendige luchtvaartmaatschappij.

“Het is cruciaal voor onze toekomst om kosten structureel te verlagen, wat helaas ook betekent dat we moeilijke keuzes moeten maken,” aldus Marjan Rintel, President-Directeur van KLM. “We proberen gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te voorkomen, maar kunnen dit niet volledig uitsluiten. Dit proces wordt zorgvuldig uitgevoerd in overleg met de ondernemingsraad.”

Naast de reductie van kantoorfuncties heeft KLM besloten om de bouw van een nieuw hoofdkantoor en investeringen in twee gebouwen bij Engineering & Maintenance uit te stellen. Het bedrijf neemt verdere maatregelen om de productiviteit met minimaal 5% te verhogen en de winstgevendheid te verbeteren. Daarbij worden investeringen heroverwogen en wordt gekeken naar het afstoten of stopzetten van niet-essentiële activiteiten.

Ook op operationeel vlak neemt KLM stappen. In samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is een principeakkoord bereikt over tijdelijke maatregelen om de inzetbaarheid van vliegers te vergroten. Dit moet ervoor zorgen dat de geplande dienstregeling voor de komende zomer en winter uitgevoerd kan worden. Voor operationele en schaarse functies blijft KLM werven om de operationele capaciteit te waarborgen.

Witte Huis biedt 2 miljoen ambtenaren afkoopsom om op te stappen

WASHINGTON – Het Witte Huis heeft dinsdag een e-mail gestuurd aan ongeveer twee miljoen landelijke ambtenaren waarin ze het aanbod krijgen om op te stappen met behoud van salaris tot 30 september. Dat melden diverse Amerikaanse media, waaronder The Washington Post en NBC News. Het is de meest ingrijpende poging tot nu toe van de regering van president Donald Trump om het landelijke ambtenarenapparaat te verkleinen.

Volgens een woordvoerder van het Office of Personnel Management van het Witte Huis komen niet alle ambtenaren voor de aangeboden regeling in aanmerking. Zo zijn er uitzonderingen voor immigratieambtenaren en sommige mensen in functies die gericht zijn op nationale veiligheid, de postdienst en de strijdkrachten, aldus de woordvoerder.

De ambtenaren worden in de e-mail aangespoord om het aanbod voor 6 februari te accepteren, meldt The Washington Post.

Een hoge ambtenaar vertelde NBC News dat naar verwachting 5 tot 10 procent van de federale werknemers zal opstappen. Dat zou moeten leiden tot een besparing van ongeveer 100 miljard dollar.

Schiphol en KLM: meer maatregelen tegen geluid mogelijk onnodig

DEN HAAG – Meer maatregelen tegen geluidsoverlast rond Schiphol dan het kabinet op dit moment heeft ingezet, zijn volgens Schiphol en KLM misschien niet nodig. In een gesprek met Tweede Kamerleden hebben de twee bedrijven kritiek op de berekeningen rond geluidsoverlast die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft laten uitvoeren.

Het uiteindelijke doel is dat 20 procent minder mensen last hebben van ernstige geluidshinder rond de luchthaven. Daarvan wilde minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in eerste instantie 17 procentpunt halen voor november, en de rest later. Dat doel stelde hij vorige maand bij naar 15 procentpunt nu en de overige 5 procentpunt later. Op die manier zouden er op de korte termijn minder maatregelen nodig zijn, die vooral de luchtvaartbedrijven treffen.

Om stiller te worden, gaat Schiphol onder meer de meest lawaaiige vliegtuigen weren, meer geld vragen bij andere relatief luide toestellen en ‘s nachts minder vluchten toelaten. Een reeks deskundigen gaf dinsdag uitleg in de Tweede Kamer over de ingewikkelde berekeningen die ze hebben uitgevoerd om te bepalen hoe effectief de maatregelen zullen zijn.

Stillere vliegtuigen

Geluidsreductie die sowieso al zou plaatsvinden, telt niet mee, bleek uit de uitleg. Hetzelfde geldt voor lawaai dat na 2025 wordt voorkomen. De enige vermindering die dus meetelt, is vermindering dankzij nieuwe maatregelen.

KLM-topvrouw Marjan Rintel had hier felle kritiek op. Van de 61 stillere vliegtuigen die haar bedrijf de komende drie jaar in gebruik neemt, zei ze er maar vijftien te mogen meetellen. Rintel vroeg de Tweede Kamer om zulke “fouten” mee te nemen bij het invullen van de laatste 5 procentpunt geluidsvermindering. Met andere cijfers zou de totale 20 procent mogelijk al worden gehaald zonder dat er nieuwe maatregelen bij hoeven.

Schiphol-topman Robert Carsouw vestigde hoop op metingen die later plaatsvinden. “We moeten het belang van de analyse niet overschatten”, zei hij. “We gaan met elkaar kijken wat er écht gaat gebeuren. En vervolgens kijken we of er een fase twee nodig is.”

Politie denkt dat daders kunstroof Assen uit Noord-Holland komen

ASSEN – Drie daders van de kunstroof uit het Drents Museum in Assen van afgelopen weekend komen waarschijnlijk uit Noord-Holland. De politie zegt daarvoor aanwijzingen te hebben. Dat maakte een woordvoerster bekend in het programma Opsporing Verzocht. Of het gaat om de drie verdachten die door een beveiligingscamera bij het museum zijn vastgelegd, is niet bekendgemaakt.

Ook deelde de politie in het NPO-programma mee dat in het water bij het museum een tweede hamer van de daders is gevonden. Ook heeft ze aanwijzingen dat naast een donkergrijze Volkswagen Golf die bij de roof is gebruikt ook een bestelbus betrokken was bij de roof. Het gaat om een donkerkleurige Ford Transit.

De politie tast nog in het duister waar de Golf in de 48 uur voor de inbraak is geweest. De auto werd in de nacht van woensdag op donderdag gestolen in Alkmaar in Noord-Holland en is daarna nog om 04.20 uur gezien op het Julianaplein in Groningen, met kentekenplaten die ook die nacht gestolen waren op de Van Aylvaweg in het Friese Witmarsum. Na de roof is de auto uitgebrand gevonden onder een viaduct in de buurt van Rolde in Drenthe.

Bij de inbraak in de nacht van vrijdag op zaterdag zijn een gouden helm en drie gouden armbanden gestolen. De politie meldt dat er sindsdien een groot onderzoek is gestart en dat naast technisch en tactisch onderzoek bij het museum er ook onderzoek heeft plaatsgevonden in onder meer Alkmaar, het Friese Witmarsum, Groningen, Assen en Rolde.

VS trekken zich officieel terug uit klimaatakkoord Parijs in 2026

WASHINGTON – De Verenigde Staten trekken zich officieel terug uit het klimaatakkoord van Parijs op 17 januari 2026, melden de VN. Het Witte Huis maakte vorige week al bekend die stap te zullen zetten, vlak nadat Donald Trump was ingezworen als president.

Op de klimaattop in Parijs van 2015 werd afgesproken om de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden en bij voorkeur tot 1,5 graad. De VS trokken zich tijdens de eerste termijn van Trump ook al terug, maar Joe Biden maakte dat in 2021 ongedaan.

Trump beweerde vorige week dat de VS “meer dan een biljoen dollar” zouden besparen door niet meer mee te doen met de afspraken.

×