Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 12:29 uur
Home Blog Pagina 188

Topman: Schiphol prijst zich niet uit markt met tariefverhoging

SCHIPHOL – Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen. Die verwachting sprak topman Pieter van Oord uit in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen.

“We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd”, aldus Van Oord.

Schiphol wil de havengelden, die luchtvaartmaatschappijen betalen om gebruik te maken van het vliegveld, vanaf april met 41 procent verhogen. Dat is noodzakelijk om de grote investeringen in Schiphol mogelijk te maken, in de kwaliteit van Nederlands grootste luchthaven.

“Dat gaat gepaard met een bonnetje en daar zijn luchtvaartmaatschappijen niet blij mee. Maar het zijn zinvolle investeringen. Airlines erkennen ook het ruimtegebrek en dat een kwalitatief goede luchthaven in hun belang is”, stelt Van Oord.

Europese Commissie: handelstarieven VS stap in verkeerde richting

BRUSSEL – Het dreigement van de Amerikaanse president Donald Trump om wereldwijde wederkerige tarieven op te leggen, noemt de Europese Commissie een “stap in de verkeerde richting”. De Europese Unie zal daar “krachtig en onmiddellijk” op reageren, waarschuwt de Europese Commissie in een vrijdag uitgebrachte verklaring. Daaruit wordt niet duidelijk aan welke tegenmaatregelen de Europese Commissie denkt.

Wederkerige tarieven zijn heffingen tegen landen die zelf ook invoertarieven op Amerikaanse producten hebben. De Europese Commissie noemt dergelijke tarieven een “ongerechtvaardigde belemmering voor vrije en eerlijke handel”.

“De EU blijft zich inzetten voor een open en voorspelbaar wereldhandelssysteem dat alle partners ten goede komt”, verklaart de Commissie. De EU zal Europese bedrijven, werknemers en consumenten “altijd beschermen tegen ongerechtvaardigde tariefmaatregelen”, benadrukt de Commissie.

Economische onzekerheid

De EU ziet geen rechtvaardiging voor hogere tarieven van de VS. Die raken ook de Amerikaanse burgers, zegt de Commissie. Daarnaast verhogen tarieven kosten voor bedrijven, “verstikken ze de groei en wakkeren ze de inflatie aan”.

Bovendien vergroten tarieven de economische onzekerheid en verstoren ze volgens de Commissie de efficiëntie en integratie van de wereldmarkten.

Omzetbelasting

Precieze details over Trumps voorstel zijn er nog niet. In grote lijnen dreigt hij landen even hoge importtarieven op te leggen als zij hanteren voor producten uit de VS. Opvallend is dat het Witte Huis ook btw-heffingen als een oneerlijke handelsbarrière ziet, waaronder de belastingen op toegevoegde waarde in de EU. De VS zelf kennen als een van de weinige landen geen btw. In plaats daarvan hanteren Amerikaanse staten hun eigen omzetbelasting, die ze alleen heffen als een product aan de eindgebruiker wordt verkocht.

ING-econoom Inga Fechner denkt dat het lastig wordt om importheffingen te voorkomen als ook btw de inzet wordt van een handelsconflict. Zo’n belasting afschaffen is volgens haar ondoenbaar, aangezien dat de schatkist te veel zou kosten. Tegelijkertijd houdt ze er rekening mee dat het Trump vooral te doen is om gunstigere handelsdeals, waarbij de dreiging met importheffingen een onderhandelingsstrategie is.

ProRail zet AI in voor automatische inspectie van dwarsliggers

Foto: ProRail

UTRECHT – ProRail heeft een belangrijke stap gezet in het efficiënter onderhouden van het spoor door voor het eerst 5 miljoen dwarsliggers automatisch te inspecteren op scheuren met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Sinds 2021 werkt ProRail samen met experts van Valcon aan beeldherkenningsmodellen die niet alleen spooronderdelen kunnen identificeren op foto’s, maar ook hun conditie kunnen beoordelen. In november 2024 werd deze AI-toepassing voor het eerst ingezet op de NS90-dwarsliggers, die sinds de jaren ’90 in Nederland zijn geplaatst en een geschatte levensduur van ongeveer 50 jaar hebben. Na verloop van tijd kunnen er scheuren ontstaan in deze betonnen dwarsliggers, wat hun functionaliteit beïnvloedt. Hoewel één niet-functionele dwarsligger niet direct een probleem vormt, kan een reeks defecte dwarsliggers achter elkaar wel tot vervanging noodzaken.

Traditioneel wordt het Nederlandse spoor twee keer per jaar vastgelegd door videoschouwtreinen. Het handmatig inspecteren van al dit beeldmateriaal is echter een enorme klus, die naar schatting minimaal 17 fulltime medewerkers zou vergen om alle NS90-dwarsliggers te controleren op scheuren. Met behulp van het AI-model kon ProRail in slechts 11 dagen bijna 3000 kilometer spoor analyseren, wat neerkomt op ongeveer 5 miljoen dwarsliggers.

Het ontwikkelde beeldherkenningsmodel is getraind met een verzameling voorbeelden van scheuren. In eerste instantie herkende het model niet alleen scheuren, maar zag het ook takjes, kabels en malafdrukken aan voor scheuren. Door het model opnieuw te trainen met de nieuw verkregen voorbeelden, is de nauwkeurigheid verhoogd tot meer dan 95 procent. Het model kan nu niet alleen scheuren detecteren, maar ook een inschatting maken van de dikte ervan. Dit is belangrijk omdat alleen scheuren van minstens drie millimeter breed een dwarsligger niet-functioneel maken. De beelden van gedetecteerde scheuren worden vervolgens door inspecteurs beoordeeld.

Foto: ProRail

De gevonden scheuren zijn gevisualiseerd op een interactieve kaart van Nederland, zodat inspecteurs gerichter onderhoud kunnen plannen. Deze aanpak verhoogt de veiligheid van het spoor en opent nieuwe mogelijkheden voor voorspellend onderhoud. Door regelmatig en snel analyses uit te voeren, kan ProRail niet alleen bepalen welke dwarsliggers vervangen moeten worden, maar ook waar het spoor nog veilig is en dwarsliggers juist langer kunnen blijven liggen.

Bovendien helpt deze methode om oorzaken van scheurvorming beter te begrijpen en preciezere voorspellingen te doen over de verwachte levensduur van dwarsliggers, waardoor inspectie- en onderhoudscapaciteit efficiënter kan worden ingezet.

Droneaanval op stralingssarcofaag van kerncentrale Tsjernobyl

PRIPYAT – De zogenoemde sarcofaag van Tsjernobyl, de constructie die ervoor moet zorgen dat de radioactieve straling uit de oude reactor niet kan ontsnappen, is afgelopen nacht geraakt door een drone. Dat meldt het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) op X. Er zouden een explosie en een brand zijn geweest, die volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky inmiddels is geblust.

Volgens Zelensky is de sarcofaag “aanzienlijk” beschadigd, maar er zou geen verhoogde radioactiviteit zijn waargenomen na de beschieting. Hij claimt dat het bouwwerk is geraakt door een Russische drone en deelt beelden van een gat in het dak.

Een woordvoerder van het Kremlin heeft de Oekraïense beschuldiging als “provocatie” omschreven. Hij zei geen details te hebben over het incident en verklaarde dat Rusland geen aanvallen uitvoert op nucleaire infrastructuur. Rusland en Oekraïne hebben elkaar eerder meermaals beschuldigd van aanvallen op nucleaire faciliteiten.

Bescherming

Na de kernramp in Tsjernobyl in 1986 werd al snel een betonnen overdekking gebouwd om de omgeving te beschermen tegen de straling. Na enige jaren kwamen daar scheuren in en moest er een nieuw bouwwerk over die eerste beschermlaag worden gebouwd. Dat werd de sarcofaag en die staat sinds 2016 in Tsjernobyl.

“Elke nacht voert Rusland dergelijke aanvallen uit op de infrastructuur en steden van Oekraïne”, schrijft Zelensky op X. “Rusland blijft zijn leger uitbreiden en laat geen verandering zien in zijn gestoorde, anti-menselijke staatsretoriek. Dit betekent dat Poetin zich zeker niet voorbereidt op onderhandelingen – hij bereidt zich voor om de wereld te blijven misleiden.”

Volgens Kyiv hebben de Russen afgelopen nacht 133 drones afgevuurd op Oekraïne. 73 van die toestellen zouden uit de lucht zijn geschoten en 58 raakten hun doelwit niet. Russische functionarissen meldden afgelopen nacht zeker 50 Oekraïense droneaanvallen, waarbij een persoon zou zijn omgekomen.

Luchtvracht Brussels Airport gestegen in januari

ZAVENTEM – De totale vrachtvolumes via Brussels Airport zijn in januari met 8 procent gestegen ten opzichte van januari 2024 en komen uit op 59.385 ton. De luchtvrachtvolumes kenden een stijging met 11 procent naar een totaal van 51.526 ton.

Het volvrachtsegment groeide met bijna 4 procent. Het vrachtvervoer aan boord van passagiersvluchten is met 9 procent toegenomen, onder andere dankzij de toename van het aantal passagiersvluchten.

De expresdiensten zijn met 20 procent gestegen ten opzichte van januari 2024. De getruckte volumes daalden met 9 procent.

De voornaamste importregio’s zijn Azië, Afrika en Noord-Amerika. Azië is bovendien ook de belangrijkste exportregio, gevolgd door Afrika en Noord-Amerika.

NS dient bezwaar in tegen nachttrein Zwolle-Amsterdam van Arriva

UTRECHT – De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent Arriva op het traject tussen Zwolle en Amsterdam. Dat bevestigde een woordvoerder van het spoorbedrijf na berichtgeving in de Volkskrant.

Volgens de woordvoerder wil de NS de nachttrein, die vanaf 15 maart gaat rijden, niet tegenhouden, maar wil het bedrijf wettelijk toetsen of Arriva zich wel aan de spelregels heeft gehouden.

De NS had ook een offerte ingediend om de nachttrein op het traject tussen Zwolle en Amsterdam tegen betaling te laten rijden. Het spoorbedrijf trok zich echter terug nadat Arriva had aangegeven de nachttrein gratis te laten rijden. Afgelopen maand bereikten Almere en Lelystad een akkoord met Arriva, waarbij Arriva wel geld ontvangt van de gemeenten om de nachttrein te laten rijden.

Het bedrag dat de gemeenten betalen aan Arriva is daarbij afhankelijk van het aantal reizigers. Hoe meer reizigers de nachttrein gebruiken, hoe minder ze hoeven te betalen. De NS denkt dat deze constructie niet wettelijk is toegestaan.

“We willen graag weten op welke grondslag deze trein rijdt. Arriva heeft een offerte met zogeheten open toegang ingediend voor deze nachttrein en dan mag je niet gesubsidieerd worden. Aangezien we te maken hebben met relatief nieuwe regels op het spoor hebben we nu eerst bezwaar ingediend bij Almere en kunnen we later eventueel nog naar de rechter stappen”, aldus de woordvoerder. De gemeente Almere heeft het bezwaar in behandeling genomen.

Heinen over voorjaarsnota: zie vooral tegenvallers en veel wensen

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) waarschuwt de partijen, ook binnen de regeringscoalitie, die hun hoop hebben gevestigd op financiële meevallers om gaten op de begroting te dekken en misschien zelfs wat extraatjes uit te delen. “Ik zie vooral tegenvallers”, aldus de VVD-bewindsman voor aanvang van de ministerraad. “En ik zie heel veel wensen.”

Het kabinet en de coalitiepartijen buigen zich de komende weken over de voorjaarsnota, de eerste bijstelling van de lopende begroting. Er ligt al een lange lijst aan tegenvallers die moeten worden ingepast, en partijen strooien inmiddels ook met voorstellen om de nog altijd stijgende kosten van levensonderhoud voor huishoudens te verzachten.

Parallel aan de voorjaarsnota wordt ook gewerkt aan een alternatief voor de hogere btw op cultuur, media en sport, die volgend jaar ingaat. Allereerst wordt gekeken naar maatregelen binnen de omzetbelasting, maar afgelopen week werd in een debat duidelijk dat een Kamermeerderheid ook buiten de btw wil kijken. Heinen wil daar nog niet op vooruitlopen, maar zegt “optimistisch” te zijn. “Ik ga ervan uit dat we er goed uitkomen met elkaar.”

PVV-staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) voegde deze week nog een stukje toe aan de al ingewikkelde puzzel door te zeggen dat zij honderden miljoenen extra nodig heeft om het cellentekort aan te pakken. “Dat is de fase waarin we nu zitten”, zegt Heinen over die claim. Hij benadrukt dat bewindspersonen die ergens meer geld voor nodig hebben, dat in eerste instantie op hun eigen begroting moeten vinden.

Tim den Besten bekent identiteitsfraude, OM seponeert zaak

AMSTERDAM – Presentator Tim den Besten bekent dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan identiteitsfraude. Den Besten heeft zonder medeweten of toestemming persoonlijke foto’s van drie mannen gebruikt om nepprofielen op homodatingapp Grindr en Instagram aan te maken, laat zijn advocaat HJ van der Tak weten aan het ANP. De zaak is na een mediationgesprek tussen Den Besten en de slachtoffers geseponeerd.

Met de nepprofielen voerde Den Besten in 2022 en 2023 online seksueel getinte gesprekken met andere mensen. “Tim neemt daarvoor de volledige verantwoordelijkheid”, aldus zijn advocaat. Volgens de raadsman hadden de slachtoffers de wens de zaak niet voor de rechter te laten komen.

“Ik heb heel veel spijt dat ik foto’s en gegevens heb gebruikt die niet aan mij toebehoren”, zegt de 37-jarige presentator. “Daarmee deed ik mensen pijn en verdriet. Ik schaam mij diep. Bij een mediationgesprek heb ik dit aan de slachtoffers kunnen vertellen en daar ben ik dankbaar voor. Maar het neemt niet weg dat wat ik heb gedaan beschadigend is.” Den Besten wil op verzoek van de betrokkenen niet verder ingaan op de kwestie.

Genezen

Den Besten moest eind 2023 zijn werk neerleggen omdat hij kanker had. Inmiddels is hij kankervrij. “Ik ben heel blij dat ik na series van chemokuren en bestralingen vooralsnog kankervrij ben verklaard”, aldus Den Besten. “De artsen en verpleegkundigen in het Erasmus MC en het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis ben ik diep dankbaar”, staat in de verklaring.

De presentator heeft zich daarna laten opnemen in een kliniek, om te werken aan zijn psychische problemen. “Dat is heel goed voor mij geweest. De komende tijd neem ik de ruimte om verder aan mezelf te werken en om fysiek en mentaal te herstellen. Ik ben al een eind op weg, maar ben er nog niet helemaal.”

Nieuwe Liebherr LTM 1230-5.1 kraan voor Winder Limmen

ALKMAAR – Transportbedrijf Winder Limmen heeft een nieuwe aanwinst in haar wagenpark: de Liebherr LTM 1230-5.1 kraan.

Deze krachtige vijfassige kraan is uitgerust met Variobase en Varioballast, waardoor hij multi-inzetbaar is op krappe locaties en geschikt is voor zware hijswerkzaamheden.

Met een mastlengte van 75 meter en een 20 meter klap-jib, die tevens inzetbaar is op de LTM 1300 6.3, biedt de kraan een maximale haakhoogte van 94 meter. Dit maakt hem ideaal voor werken op grote hoogtes en complexe hijsoperaties.

Chauffeur Lars Molenaar zal de komende jaren met deze indrukwekkende machine aan de slag gaan. Winder Limmen kijkt uit naar de uitdagende projecten die met de nieuwe Liebherr LTM 1230-5.1 gerealiseerd zullen worden.

Amerikaanse overheid ontslaat ambtenaren in proefperiode

WASHINGTON – De Amerikaanse overheid is begonnen met het ontslaan van duizenden ambtenaren die nog in hun proefperiode zitten. Dit is weer een nieuwe stap in het verkleinen van het landelijke ambtenarenapparaat.

Het is niet duidelijk hoeveel medewerkers zijn ontslagen en hoeveel er nog moeten vertrekken. Volgens de meest recente overheidsgegevens zitten meer dan 200.000 ambtenaren in hun proefperiode. De krant The New York Times meldt dat de hr-afdeling overheidsinstanties heeft geadviseerd het merendeel te ontslaan.

Er zijn ontslagen bij onder meer het ministerie van Onderwijs, het ministerie van Veteranenzaken, het agentschap voor kleine ondernemers en de consumentenorganisatie. Bij de dienst voor bosbeheer worden meer dan 3000 medewerkers ontslagen.

Afkoopsom

Het landelijke ambtenarenapparaat telt een personeelsbestand van 2,3 miljoen mensen. Ongeveer 2 miljoen ambtenaren kregen eind januari het aanbod om op te stappen met behoud van salaris tot en met september. Volgens het Witte Huis zijn ongeveer 75.000 medewerkers akkoord gegaan met de afkoopsom. Vakbonden zijn naar de rechtbank gestapt om te protesteren tegen de regeling.

President Donald Trump heeft de taskforce DOGE van Elon Musk opdracht gegeven tot een bezuinigingsoperatie binnen de overheid. Musk heeft zijn medewerkers naar minstens zestien overheidsinstanties gestuurd, waar zij toegang hebben gekregen tot computersystemen met persoonlijke en financiële informatie en ambtenaren naar huis hebben gestuurd.

Leeuw Opleidingen neemt Blom Verkeersschool over

EINDHOVEN – LEEUW Opleidingen, al meer dan 60 jaar een toonaangevende opleider in Nederland, heeft Blom Verkeersschool overgenomen. Met deze strategische overname vormen zij de grootste transportopleider van Nederland, met vestigingen in Eindhoven, Tilburg, Breda en Etten-Leur.

Continuïteit

Met de overname bundelen twee gerenommeerde opleiders hun krachten. Zowel LEEUW Opleidingen als Blom Verkeersschool staan al decennialang bekend om hun kwalitatieve rij- en vakopleidingen. Door deze samenwerking versterken zij hun positie als marktleider en kunnen zij nog beter inspelen op de groeiende vraag naar hoogwaardige opleidingen binnen de transport- en logistieke sector. Bovendien past deze uitbreiding binnen de ambitie van LEEUW Opleidingen om verder te groeien. Dit is niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk gezien de veranderende wetgeving en de toekomstige investeringen in elektrificatie.

Marc Leeuw, directeur van LEEUW Opleidingen, licht toe: “In een tijd waarin investeringen in opleidingsfaciliteiten en -technieken steeds groter worden, is schaalvergroting essentieel. We hebben bewust gezocht naar een bedrijf met dezelfde kwaliteitsstandaarden en lange-termijnvisie. Blom Verkeersschool bleek een perfecte match: een bedrijf met een rijke historie en een sterke reputatie, waar wij ook in Eindhoven veel van kunnen leren. Deze overname stelt ons in staat om nog meer cursisten op te leiden en de continuïteit van beide bedrijven te waarborgen.”

Reggy Heijens, voormalig eigenaar van Blom Verkeersschool, heeft alle vertrouwen in de toekomst: “Leeuw Opleidingen is een bedrijf waar ik veel respect voor heb. We lijken qua bedrijfsvoering sterk op elkaar. Na 23 jaar draag ik met een gerust hart het stokje over. Voor mij persoonlijk breekt een nieuwe fase aan.

Blom Verkeersschool blijft opereren onder de vertrouwde naam en volgens de bekende Blom-filosofie, met een sterke focus op lokale aanwezigheid en persoonlijke begeleiding. Reggy Heijens blijft nog verbonden aan het bedrijf, waardoor de overgang soepel verloopt en de kernwaarden behouden blijven.

Nieuwe directie en groeivisie

Onno Rompa is aangesteld als algemeen directeur van Blom Verkeersschool. Met zijn ruime ervaring in change communicatie, sales en (online) marketing, is hij klaar om de brug te slaan tussen beide bedrijven. “Ik kijk ernaar uit om samen met beide teams de verschillende proposities verder te ontwikkelen en te versterken. Er liggen commerciële kansen, digitale mogelijkheden en uitdagende toekomstplannen.”

Met deze samenwerking versterken LEEUW Opleidingen en Blom Verkeersschool hun positie als dé opleidingspartner voor de transport- en logistieke sector in Nederland. De combinatie van ervaring, innovatie en een landelijke dekking biedt zowel bedrijven als particulieren nog meer mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen binnen het vakgebied.

Werkloosheid licht gestegen in 2024, aantal vacatures blijft historisch hoog

DEN HAAG – In 2024 bedroeg de werkloosheid in Nederland 3,7 procent van de beroepsbevolking, een lichte stijging ten opzichte van 2023 (3,6 procent) en 2022 (3,5 procent), zo meldt het CBS. Ondanks deze toename blijft de werkloosheid historisch laag vergeleken met de pieken in de jaren tachtig, toen werkloosheidscijfers van boven de 8 procent werden gemeten.

Aantal vacatures licht gedaald, maar nog steeds hoog

Het aantal openstaande vacatures in 2024 bedroeg 404 duizend, een van de hoogste aantallen ooit gemeten. Desondanks is er voor het tweede jaar op rij sprake van een lichte daling van 5 procent per jaar. Dit is vergelijkbaar met de laatste keer dat de vacaturemarkt twee jaar achtereen afnam, in 2013. In verhouding is de daling nu minder sterk, mede omdat er tegenwoordig vier keer zoveel vacatures zijn als in 2013.

Sectorale verschillen in vacatureontwikkeling

Hoewel het totaal aantal vacatures afnam, was er groei te zien binnen het openbaar bestuur, de zorg en de bouwnijverheid. Daarentegen daalde het aantal openstaande vacatures het sterkst in de handel, zakelijke dienstverlening en horeca.

Arbeidsmarkt blijft krap

Ondanks de lichte stijging van de werkloosheid en de daling van het aantal vacatures, blijft de arbeidsmarkt krap. In 2024 stonden er nog steeds 109 vacatures per 100 werklozen open. Hiermee blijft de arbeidsmarkt krapper dan in de afgelopen vijftig jaar, hoewel de extreme krapte van de jaren zestig, toen er bijna 1000 vacatures per 100 werklozen waren, nog lang niet is bereikt.

Goederenexport blijft stabiel in december, import licht gedaald

DEN HAAG – In december 2024 bleef het volume van de Nederlandse goederenexport gelijk ten opzichte van december 2023, zo meldt het CBS.

De uitvoer van voeding- en genotsmiddelen, chemische producten en machines nam toe, terwijl de export van aardolieproducten, ruwe aardolie en aardgas juist afnam.

Daling in goederenimport

Het volume van de goederenimport daalde in december met 1,1 procent vergeleken met dezelfde maand in 2023. Vooral de invoer van ruwe aardolie en aardgas nam af.

Exportradar wijst op verbetering

Volgens de CBS Exportradar waren de omstandigheden voor de export in februari minder ongunstig dan in december. Dit komt vooral door een minder negatief oordeel van Nederlandse fabrikanten over exportorders en gunstigere ontwikkelingen in de reële wisselkoersen.

Ondanks de stabilisatie van de export blijft de ontwikkeling afhankelijk van de internationale markten en de concurrentiepositie van Nederland. Het CBS publiceert maandelijks updates over deze trends.

WSJ: Vance dreigt met sancties en militaire actie over Oekraïne

WASHINGTON – De Verenigde Staten kunnen Moskou treffen met sancties en mogelijk militaire actie als de Russische president Vladimir Poetin niet instemt met een vredesakkoord met Oekraïne dat de onafhankelijkheid van Kyiv op lange termijn garandeert. Dat heeft de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance volgens de krant The Wall Street Journal gezegd.

“Er zijn economische instrumenten als hefboom, er zijn natuurlijk militaire instrumenten als hefboom” die de VS zouden kunnen gebruiken tegen Poetin, zei Vance in een interview met de Amerikaanse krant. Vance zei verder dat de optie om Amerikaanse troepen naar Oekraïne te sturen als Moskou niet te goeder trouw onderhandelde, “op tafel” bleef liggen.

“Ik denk dat er een deal uit zal komen die veel mensen zal choqueren”, citeerde de krant de Amerikaanse vicepresident. “De president gaat hier niet in met oogkleppen op”, zei Vance. “Hij gaat zeggen: alles ligt op tafel, laten we een deal sluiten.”

Meer aanrijdingen op overwegen in 2024 dan jaar ervoor

UTRECHT – Het aantal aanrijdingen op overwegen is in 2024 gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook het aantal dodelijke slachtoffers nam toe. ProRail betreurt deze ontwikkeling, al lijkt er geen sprake van een structurele trend. De spoorbeheerder baseert dit op vijfjaarlijkse gemiddelden, die slechts een lichte stijging laten zien.

Cijfers en ontwikkelingen

Uit de statistieken blijkt dat het vijfjaarlijkse gemiddelde van dodelijke slachtoffers op overwegen is gestegen van 6,2 naar 6,6. Het gemiddelde aantal aanrijdingen is echter licht gedaald van 30,2 naar 28,2. Hoewel de cijfers fluctueren, blijft het voorkomen van overwegincidenten een belangrijk aandachtspunt voor ProRail.

Verkeersveiligheid op overwegen

ProRail signaleert dat steeds meer weggebruikers onterecht aannemen dat zij veilig kunnen oversteken nadat een eerste trein is gepasseerd. Hierbij wordt onvoldoende rekening gehouden met een mogelijke tweede trein. Ook negeren sommige weggebruikers rode seinen en spoorbomen, wat tot levensgevaarlijke situaties leidt. ProRail roept daarom iedereen op om zich strikt aan de verkeersregels te houden en nooit een overweg te passeren bij een rood sein.

Maatregelen en bewustwording

Om de veiligheid te verbeteren, heeft ProRail in november 2024 een bewustwordingscampagne gelanceerd. Deze campagne benadrukt dat er geen enkele geldige reden is om een rood sein bij een overweg te negeren. Daarnaast biedt ProRail voorlichting op middelbare scholen via het PazzUp-programma, waarin scholieren leren over de risico’s van onveilig gedrag bij spoorwegovergangen.

Handhaving en toezicht

Naast preventie zet ProRail ook handhaving in. Er worden flitscamera’s geplaatst bij 40 overwegen in Nederland om overtredingen vast te leggen. Automobilisten, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs die door rood rijden riskeren een boete van 310 euro, terwijl brom- en snorfietsers een boete van 210 euro kunnen krijgen. Ook voert ProRail samen met de politie controles uit bij overwegen, zoals recent aan de Peizerweg in Groningen.

ProRail blijft zich inzetten voor veilig spoorwegverkeer en roept weggebruikers op om alert te blijven en de regels te respecteren om levensgevaarlijke situaties te voorkomen.

×