Clicky

zondag 4 mei 2025 - 11:21 uur
Home Blog Pagina 188

Noorwegen houdt schip met Russische bemanning aan vanwege sabotage op de Oostzee

TROMSØ – De Noorse politie heeft een Noors schip met een volledig Russische bemanning aangehouden.

Het schip, genaamd Silver Dania, wordt verdacht van betrokkenheid bij sabotage op de Oostzee, meldt de politie in het noordelijke Tromsø.

Afgelopen zondag liep een glasvezelkabel tussen Letland en Zweden zware schade op. De Silver Dania voer toen van Sint-Petersburg naar Moermansk en was daar vermoedelijk bij betrokken.

De Noorse politie is nu op verzoek van de Letse autoriteiten aan boord gegaan van het schip om mensen te ondervragen en bewijsmateriaal te verzamelen.

De laatste maanden zijn er veel incidenten met vermoedelijke sabotage geweest op de Oostzee, ook wel de Baltische Zee genoemd. Volgens westerse landen zet Rusland schepen van de zogenoemde schaduwvloot, bedoeld om sancties te omzeilen, in om stroom- en internetkabels te beschadigen. Ze zouden bijvoorbeeld hun anker over de zeebodem laten slepen om de kabels kapot te trekken.

Nederland vraagt Siera Leone snel om uitlevering Bolle Jos

DEN HAAG – Nederland zal “binnen afzienbare tijd” een rechtshulpverzoek bij Sierra Leone indienen om uitlevering te vragen van de veroordeelde drugshandelaar Jos Leijdekkers, beter bekend als ‘Bolle Jos’. Er is contact geweest met de autoriteiten in het West-Afrikaanse land, meldt minister David van Weel (Justitie en Veiligheid).

Tegenover de media tonen de autoriteiten van het land zich “welwillend”, zegt de bewindsman. Leijdekkers staat in Nederland gesignaleerd en op basis daarvan kunnen ze hem oppakken. Van Weel weet niet of Leijdekkers nog steeds in Sierra Leone verblijft of is vertrokken.

Eerder is Leijdekkers in Turkije opgepakt op verzoek van Nederland. Maar ook toen wist de “meest gezochte crimineel” van ons land te ontvluchten, aldus de minister. Het OM en de politie weten al een halfjaar dat de voortvluchtige Leijdekkers in Sierra Leone verblijft. Vorige week meldden AD en Follow the Money dat hij in Sierra Leone is.

De politie van Sierra Leone liet zondag weten bereid te zijn om in deze zaak samen te werken met de Nederlandse overheid, Interpol en andere politiediensten.

DAF Trucks behaalt solide resultaten in 2024

EINDHOVEN – DAF Trucks heeft een solide jaar achter de rug. In het laatste kwartaal van 2024 steeg het marktaandeel naar 15,8 procent (2023: 15,6 procent). Ook werd de eerste serie elektrische trucks aan klanten geleverd en presenteerde DAF – dat 75 jaar truckproductie vierde – innovaties voor de Nieuwe Generatie DAF-modellen. DAF is dan ook klaar om zijn succes in 2025 verder uit te breiden.

Tijdens de IAA Transportation beurs in Hannover, afgelopen herfst, onthulde DAF talrijke verbeteringen aan zijn meervoudig bekroonde XD, XF, XG en XG⁺ trucks. De aangepaste PACCAR MX-11 en MX-13 aandrijflijnen verhogen, in combinatie met aerodynamische verbeteringen, de brandstofefficiëntie van de voertuigen met nog eens 3 procent. Daarmee zet het de nieuwe standaard in de industrie. Ook werd PACCAR Connect geïntroduceerd, een nieuw, uitgebreid online fleet managementplatform om vlootprestaties 24/7 te monitoren.

Energietransitie

De eerste zero-emissie DAF XD en XF Electric trucks werden afgeleverd. Deze vrachtwagens kunnen tot 500 kilometer ver rijden op volle batterij. PACCAR Power Solutions werd opgericht om transporteurs te ondersteunen in hun energietransitie. De afdeling biedt onder meer DAF-klanten een uitgebreid programma aan van op maat gemaakte producten en diensten, waaronder PACCAR Chargers en zelfs complete energieopslagsystemen.

Solide marktaandeel

DAF behaalde in Europa een solide marktaandeel van 14,4 procent in het segment van de zware trucks, dat in 2024 316.000 voertuigen groot was. In het Verenigd Koninkrijk (27,1 procent) en in Nederland (28,9 procent) bleef DAF onbetwist marktleider. Bovendien was DAF in Duitsland en Frankrijk, de twee grootste truckmarkten van Europa, het grootste importmerk van zware trekkers. In het segment middelzware vrachtwagens (50.900 stuks in 2024) had DAF een marktaandeel van 9,5 procent, waarbij het marktleider was in zowel het Verenigd Koninkrijk als Nederland.

Awards

In 2024 ontving DAF meerdere prestigieuze prijzen. De DAF XF won de Fehrenkötter veldtest vanwege zijn ongeëvenaard lage operationele kosten. De veelzijdige DAF XD en LF distributievoertuigen werden gekroond tot ‘Best Rigid Trucks’ in het Verenigd Koninkrijk. De DAF XD ontving óók de titel ‘Irish Fleet Truck of the Year 2025’ in het trekkerssegment, terwijl de DAF XB werd uitgeroepen tot ‘TOP Light Truck’ door het tijdschrift Transport a Logistika in Tsjechië en Slowakije. Bovendien werd DAF uitgeroepen tot ‘Fleet Manufacturer of the Year’ in het Verenigd Koninkrijk en ontving DAF de prestigieuze ‘Factory of the Future’ award voor zijn ‘innovatieve, efficiënte en hoogwaardige’ cabine- en assenfabriek in het Belgische Westerlo.

Verkopen buiten Europa

DAF Brazilië produceerde in 2024 een recordaantal van 10.700 trucks en behaalde een recordmarktaandeel van 9,9 procent in het segment van de zware trucks. DAF verkocht meer dan 4.800 vrachtwagens buiten de Europese Unie en Brazilië, waarbij de verkopen in Jordanië en de VAE verdubbelden. In Turkije leverde DAF een recordaantal trucks af en in Nieuw-Zeeland werd een aanzienlijke groei van het marktaandeel gerealiseerd.

DAF Components

DAF Components verkocht wereldwijd meer dan 3.000 PACCAR-motoren aan toonaangevende fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen. De nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13 motoren voor touringcars en bussen zetten de nieuwe standaard op zowel het gebied van brandstofefficiëntie als – dankzij het hoge koppel bij lage toeren – passagierscomfort.

Uitstekende service

PACCAR Parts opende een nieuw, hypermodern onderdelendistributiecentrum in Massbach, Duitsland. Verder vierde PACCAR Parts het 30-jarig bestaan van het TRP-onderdelenprogramma. Dat omvat meer dan 87.000 onderdelen voor alle merken trucks, bussen en trailers, en wordt ondersteund door het wereldwijde dealernetwerk van DAF. Verder profiteren inmiddels meer dan 1.300 transporteurs van het Europese PACCAR Parts Fleet Services programma, dat in heel Europa vaste onderdelenprijzen en één facturering aanbiedt.

In 2024 sloot DAF Trucks het 275.000e DAF MultiSupport Reparatie- en Onderhoudscontract af; een mijlpaal. Het wereldwijde dealernetwerk van DAF opende 31 nieuwe locaties in Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Oceanië. Het wereldwijde netwerk telt nu zo’n 1.150 locaties.

DAF in 2025

“In Europa worden in 2025 naar verwachting tussen de 270.000 en 300.000 trucks in het 16+ ton segment geregistreerd”, stelt Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. “We staan er goed voor om ons succes verder te uit te bouwen. Dat zullen we doen met onze toonaangevende trucks, geweldige service en onze uitstekende elektrische trucks, waarvan productieverhoging is gepland.”

Orbán eist van Kyiv Russisch gas voor Hongaarse consumenten

BOEDAPEST – De Hongaarse premier Viktor Orbán eist opnieuw dat Oekraïne Russisch gas doorlaat voor de energiebehoefte van zijn land. Hij dreigt het vetorecht in de EU te gebruiken om de druk op Oekraïne op te voeren. Hij denkt bijvoorbeeld aan het blokkeren van sancties tegen Rusland. Volgens Orbán stijgen de gasprijzen voor de Hongaren en dat is volgens hem “onaanvaardbaar”.

Oekraïne is recent gestopt met het in pijpleidingen doorlaten van Russisch gas voor afnemers in Midden- en Oost-Europa. Het contract met Rusland liep af en Oekraïne heeft het niet meer verlengd. De Hongaarse buitenlandminister Peter Szijjarto heeft eerder aangegeven dat zijn land niet zonder olie en gas uit Rusland kan, want die voorzien in bijna 80 procent van de energiebehoefte

Orbán heeft de EU om garanties gevraagd voor de levering van voldoende gas. Volgens hem heeft de Europese Commissie toen beloofd met Kyiv te praten over hervatting van de aanvoer. De Hongaarse premier wil dat de commissie die belofte nakomt.

Zoektocht naar slachtoffers vliegtuigcrash Washington voortgezet

WASHINGTON – In Washington wordt verder gezocht naar de slachtoffers van het vliegtuigongeluk van woensdagnacht. Tot nu toe zijn veertig lichamen gevonden van de 67 inzittenden die aan boord waren van het vliegtuig en de helikopter. De autoriteiten gaan ervan uit dat niemand het heeft overleefd.

Reddingswerkers zoeken in het koude water van de Potomac naar de overige slachtoffers. De toestellen stortten in die rivier toen ze tegen elkaar botsten, vlak bij de luchthaven Reagan National Airport.

De zwarte dozen zijn inmiddels teruggevonden, maar het is nog niet duidelijk hoe het ongeluk kon gebeuren. President Donald Trump wees zonder bewijs en verdere uitleg naar de vorige Democratische presidenten en hun diversiteitsbeleid.

Zwakkere Duitse economie laat sporen na op arbeidsmarkt

NEURENBERG – De werkloosheid in Duitsland is voor het eerst in drie maanden gestegen. Volgens een federaal arbeidsbureau laat de afzwakking van de Duitse economie sporen na op de arbeidsmarkt.

De werkloosheid in januari kwam uit op 6,2 procent, na een correctie voor seizoensinvloeden. Dat was een maand eerder nog 6,1 procent, meldde het Bundesagentur für Arbeit. Economen rekenden erop dat de werkloosheid gelijk zou blijven.

Onlangs werd bekend dat de Duitse economie, de grootste van Europa, vorig jaar voor het tweede jaar op rij is gekrompen. Onder andere de omvangrijke auto-industrie in het land heeft het moeilijk door een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s.

Volgens het Bundesagentur für Arbeit zijn er signalen dat de “ongunstige ontwikkeling op de arbeidsmarkt in de nabije toekomst doorzet”. Een barometer waarmee de organisatie het sentiment op de arbeidsmarkt meet, daalde naar het laagste niveau buiten coronajaar 2020 gerekend.

Jumbo wil dat ON-presentatrice Blommestijn filmpje verwijdert

VEGHEL – Jumbo wil dat Ongehoord Nederland-presentatrice Raisa Blommestijn het promotiefilmpje dat ze opnam in een vestiging van de supermarktketen verwijdert. “Jumbo wordt nu zonder onze toestemming gebruikt voor een politieke boodschap, daarom zullen we haar benaderen om de publicaties te verwijderen op social kanalen”, reageert een woordvoerster van de onderneming.

In het filmpje op sociale media kondigt Blommestijn de terugkeer van opinieprogramma Ongehoord Nieuws aan. Daarin loopt ze met een winkelwagentje door een Jumbo en noemt ze de in haar ogen “totaal bizarre” prijzen van enkele producten.

“Als het aan deze regering ligt, gaan we straks nog meer betalen voor onze boodschappen. Dan gaat het btw-tarief omhoog van 21 naar 21,4 procent. Ons geld wordt uitgegeven aan Afrika, de opvang van talloze kansloze migranten en de klimaatwaanzin. Het wordt hoog tijd dat u dit geluid weer gaat horen op de NPO”, zegt Blommestijn in het filmpje.

Geen toestemming

Jumbo zegt niet op de hoogte te zijn gesteld van het opnemen van de video. “We hebben ook geen toestemming gegeven. We hebben de afspraak dat media ons vooraf informeren en overleggen voor akkoord voor opnames bij en samen met Jumbo”, luidt de reactie.

Op sociale media vonden mensen dat het leek alsof Jumbo op deze manier een podium gaf aan Blommestijn. In die verontwaardiging speelt ook mee dat de 30-jarige presentatrice in december is veroordeeld voor het beledigen van bevolkingsgroepen.

BRL Berging neemt H. Roos Autoberging over: een overname met een dubbel gevoel

LEIDEN/RIJSWIJK – BRL Berging Leiden en BRL Rijswijk nemen per 1 februari 2025 alle werkzaamheden van H. Roos Autoberging uit Rotterdam over.

De overname werd met een gemengd gevoel bekrachtigd, nadat oprichter Henk Roos op 19 november onverwachts kwam te overlijden. De onderhandelingen voor de overname waren toen al aan de gang.

Henk Roos had zijn bedrijf met toewijding opgebouwd en was klaar om het stokje over te dragen. Hij keek ernaar uit om van zijn oude dag te genieten, maar helaas heeft hij dit moment niet meer mogen meemaken.

Ondanks het verdriet zetten BRL Berging Leiden en BRL Rijswijk zijn wens voort. De overname werd op donderdag officieel vastgelegd in aanwezigheid van Sienna Roos, Fifi Troenodjojoto en Nico Zwetsloot.

“Wij zullen met respect en toewijding de werkzaamheden voortzetten en de nalatenschap van Henk Roos in ere houden,” aldus BRL Berging.

Met deze overname blijft de service en expertise van H. Roos Autoberging gewaarborgd, nu onder de vlag van BRL Berging.

In 1979 is Roos autoberging opgericht door Henk Roos sr. De afhandeling van schade en later ook pechgevallen in de regio Rotterdam behoorde tot de kern van de taken van Henk Roos. Inmiddels zijn we vele jaren verder en is Roos Autoberging uitgegroeid tot een bergingsbedrijf in de regio Rotterdam om rekening mee te houden. Samen met alle medewerkers op twee vestigingen bouwde Henk Roos aan het bedrijf wat tegenwoordig vele soorten bergings- en transport werkzaamheden uitvoert in de regio Rotterdam en Haaglanden.

Op 1 september 2010 is BRL opgericht met een vestiging in Leiden. Door een snelle groei zijn zij uitgebreid naar Rijswijk. De twee vestigingen hebben in totaal 25 medewerkers en 25 verschillende soorten voertuigen voor pechhulp, berging, transport, inbeslagnames en calamiteiten.

BRL heeft zich ontwikkelt als een familiebedrijf, waar de motivatie erg hoog ligt om het bedrijf BRL naar een hoog kwaliteitsniveau te brengen.

Keijzer wil ingrijpen als cijfers over middenhuur kloppen

DEN HAAG – Als cijfers van het Kadaster bevestigen dat er op veel plekken nauwelijks middenhuurwoningen worden aangeboden, voelt woonminister Mona Keijzer zich geroepen in te grijpen.

De Telegraaf berichtte vrijdag dat er op sommige plekken helemaal geen woningen uit het middensegment beschikbaar zijn, en op veel plekken maar een handjevol. “Als dat zo is, dan moet ik wat. Absoluut.”

Keijzer wil wachten op de officiële cijfers van het vastgoedregister. Die verwacht ze over twee weken. De verwachting is dat deze cijfers het beeld bevestigen. “Het ziet er toch echt wel naar uit dat we een probleem hebben met elkaar”, zei de bewindsvrouw voorafgaand aan de ministerraad.

Ze wilde nog niet zeggen aan welke maatregelen zij denkt om ervoor te zorgen dat meer mensen een middenhuurwoning kunnen vinden. “Daar kan ik dus niet op vooruitlopen.” Het middenhuursegment loopt ongeveer van 900 tot 1158 euro per maand.

VS onderzoeken of DeepSeek exportbeperkingen chips kon omzeilen

WASHINGTON – De Amerikaanse overheid onderzoekt of de ontwikkelaars van de Chinese AI-chatbot DeepSeek chips hebben gebruikt die niet van de VS naar China mochten worden geëxporteerd. Het vermoeden bestaat dat de halfgeleiders vanuit de Verenigde Staten via andere landen China binnenkwamen, zoals Singapore. Dat melden persbureaus Reuters en Bloomberg op basis van ingewijden.

DeepSeek zorgde deze week voor opschudding. De chatbot die werkt met geavanceerde kunstmatige intelligentie lijkt even goed te presteren als zijn Amerikaanse tegenhanger ChatGPT van OpenAI, maar met minder rekenwerk en dus lager energieverbruik. Dit leidde in de VS tot zorgen over de eigen voorsprong op het gebied van AI.

De afgelopen jaren hebben de VS de toevoer van geavanceerde chips naar China steeds verder afgeknepen, onder andere door de export van de modernste chips van Nvidia naar het Aziatische land te verbieden. Het Witte Huis en opsporingsdienst FBI gaan volgens bronnen van Bloomberg na of DeepSeek tussenpersonen in Singapore heeft ingezet om deze Nvidia-chips te kunnen bemachtigen.

DeepSeek zelf zegt H800-chips van Nvidia te hebben gebruikt. Die kon het bedrijf tot in 2023 legaal kopen. Ook zou het bedrijf de minder krachtige H20-chips hebben gebruikt. Die kunnen nog steeds zonder beperkingen aan China worden verkocht.

Nvidia benadrukt wettelijke exportbeperkingen te respecteren. “We dringen erop aan dat al onze partners zich houden aan de voor hen geldende wetten. Als we informatie krijgen dat op het tegenovergestelde wijst, handelen we daarop”, meldde Nvidia.

Leden van het Amerikaanse Congres pleitten donderdag voor strengere controles om te voorkomen dat geavanceerde chips via andere landen China binnenkomen. Ze roepen de nationale veiligheidsadviseur Mike Waltz ook op om exportbeperkingen voor technologie regelmatig te herzien.

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland werken samen aan groot onderhoud van de Vondelingenweg

Foto: Ries van Wendel de Joode/HBR

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam – een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025.

Met het onderhoud wil het Havenbedrijf de verkeersveiligheid verbeteren en bereikbaarheid van het omliggende gebied waarborgen. De Vondelingenweg is niet alleen een verbindingsader tussen de A15 en de Waalhaven en Eemhaven, maar ook een belangrijke verbinding voor woonkernen Pernis en Hoogvliet en voor Distripark Eemhaven, Port Park Pernis en de Vondelingenplaat.

Juist het belang van de Vondelingenweg voor al die gebieden maakt het bedenken en uitvoeren van een goede werkfasering complex. Havenbedrijf Rotterdam koos daarom in een vroegtijdig stadium voor een bouwteam waarbij Boskalis is betrokken bij het verder uitwerken van het ontwerp en fasering.

Het was al langer duidelijk dat groot onderhoud aan de weg en de toe- en afritten niet uitgesteld kon worden. Met name voor de asfaltbeton- en cementbetonverhardingen zou dat niet goed zijn. Verder uitstel zou uiteindelijk leiden tot ingrijpendere en duurdere maatregelen, die bovendien negatieve gevolgen zouden hebben voor de veiligheid van weggebruikers en de bereikbaarheid van de woonkernen en achterliggende industriegebieden.

Wensen en eisen meegenomen in project

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis rondden de bouwteamfase onlangs af. Dit heeft geleid tot de definitieve gunning van het project LVO Vondelingenweg aan Boskalis. Tijdens de bouwteamfase is een planning gemaakt voor de onderhoudswerkzaamheden waarbij er zo min mogelijk overlast is voor iedereen die van de Vondelingenweg gebruik maakt.
Verschillende eisen en wensen vanuit de bedrijven, de hulpdiensten en de (bestuurlijke) omgeving zijn daarin meegenomen. Zo is bereikbaarheid essentieel: de Vondelingenweg is een belangrijke calamiteitenroute voor de nood- en hulpdiensten. Maar denk daarbij ook aan kwaliteitseisen vanuit het Havenbedrijf en duurzaamheidsambities.

Foto: Ries van Wendel de Joode/HBR

CO2-reductie in de uitvoering

Door de uitwerking van het ontwerp en de uitvoering zal een CO2-besparing van zo’n 50 procent worden behaald. Onder andere door het toepassen van slimme duurzaamheidsmaatregelen, zoals betonverharding van hergebruikt betongranulaat, hergebruikt asfalt en de inzet van elektrisch materieel. Circulair onderhoud past in de visie van Havenbedrijf Rotterdam om de bedrijfsvoering te verduurzamen.
De Rotterdamse haven heeft de ambitie om klimaatneutraal te zijn in 2050 en tegelijkertijd vitaal en concurrerend te blijven. Zo lopen er proeven met onderwaterankers, cementloos geopolymeerbeton en remmingwerken waarin gerecycled kunststof, hergebruikt hardhout en bamboe verwerkt is.

‘Klaar voor de volgende fase’

“De succesvolle afronding van de bouwteamfase is het resultaat van de intensieve samenwerking tussen een gezamenlijk team van Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis”, vertelt Koen van Gelderen, die als projectmanager bij Havenbedrijf Rotterdam werkt. “Met een slimme fasering en een maximale inzet op duurzaamheid wordt niet alleen de overlast voor de omgeving beperkt, maar ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het verkleinen van de CO2-uitstoot tijdens de werkzaamheden. Een mooi teamresultaat. We zijn klaar voor de volgende fase.”

David Vermeire, directeur projecten bij Boskalis Nederland vult aan, “De vroegtijdige samenwerking in het project Vondelingenweg zorgt niet alleen voor een aanpak die de hinder zoveel mogelijk beperkt, maar verenigt bovendien de duurzaamheidsambities van Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis om gezamenlijk de CO2-uitstoot terug te dringen. We kijken er naar uit om op dit project samen invulling te geven aan deze ambitie.”

Politie erkent fouten voorafgaand aan moorden Weiteveen

WEITEVEEN – De politie heeft voorafgaand aan de dubbele moord vorig jaar in Weiteveen (Drenthe) belangrijke signalen gemist en had andere interventies kunnen en moeten doen. Dat meldt de politie vrijdag op basis van een evaluatie van het politieoptreden in de periode voorafgaand aan de moorden. Vorig jaar werden in de Drentse plaats de 44-jarige Ineke Mussche en haar 38-jarige partner Sam Czerniawski met veel geweld gedood na een slepend conflict over de woning waar de twee in woonden.

De politie heeft zich intensief bemoeid met het conflict over de woning, die een jaar eerder door verdachte Richard K. was verkocht. In totaal kwamen er ongeveer tachtig meldingen binnen bij de politie, onder meer over smaad, laster, intimidatie en bedreiging. Ook zijn er vier aangiftes gedaan. Deze meldingen werden vaak apart behandeld, waardoor er bij de politie geen goed beeld was van de incidenten en de mogelijke stalking. “Het ontbreken van dat beeld leidde ertoe dat werkprocessen rond stalking niet werden gevolgd en een adequate risico-inschatting en bijbehorend plan van aanpak achterwege bleef”, aldus de politie.

Ook bezat de verdachte meerdere jachtgeweren, waarvoor hij een vergunning had. “Op basis van de beschikbare informatie hadden we zijn jachtakte in moeten trekken en zijn vergunde wapens in beslag moeten nemen”, zegt Martin Sitalsing, politiechef van de eenheid Noord-Nederland. “Dat het misdrijf met illegale wapens is gepleegd, doet daar niets aan af. Er is niet volgens richtlijnen gehandeld.”

De politie zegt naar aanleiding van de evaluatie verbeteringen te hebben doorgevoerd. Zo worden de systemen aangepast om agenten eerder te waarschuwen als een legaal wapenbezitter betrokken is bij incidenten. “Wat wij naar aanleiding van deze evaluatie ook leren en verbeteren, de nabestaanden krijgen hun geliefden er niet mee terug. Dat gemis is onherstelbaar”, aldus Sitalsing. K. staat terecht voor de dubbele moord en verboden wapenbezit.

Trump dreigt BRICS met 100 procent tarief als ze eigen munt nemen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Trump heeft opnieuw gedreigd een importtarief van 100 procent voor de BRICS-landen te hanteren als zij overgaan tot het gebruik van een eigen munt als vervanging van de Amerikaanse dollar in de internationale handel. Eerder deed hij dat een paar weken na zijn verkiezing, in november.

Trump heeft ook de BRICS-landen Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika afzonderlijk gewaarschuwd dat ze de Amerikaanse dollar niet mogen vervangen. Volgens hem hanteren bijvoorbeeld Brazilië, India en China zelf hoge importtarieven en rechtvaardigt dat de instelling van een heffing van Amerikaanse zijde. De Braziliaanse president Luiz Inácio Lula da Silva heeft al aangekondigd met gelijke munt terug te betalen als Trump zijn woorden omzet in daden.

De BRICS-organisatie werd in 2009 opgericht door Brazilië (B), Rusland (R), India (I) en China (C). Een jaar later sloot ook Zuid-Afrika (S) zich aan. Onder meer Egypte, Ethiopië, Iran en de Verenigde Arabische Emiraten zijn inmiddels ook lid.

Zwarte dozen gevonden van crash bij Washington

WASHINGTON – De zwarte dozen met vluchtgegevens en gespreksopnames uit de cockpit van het verongelukte vliegtuig bij de Amerikaanse hoofdstad Washington zijn gevonden. Dat meldt de onderzoeksraad voor vervoersveiligheid NTSB. Deze zal de zwarte dozen onderzoeken en verwacht binnen dertig dagen met een rapportage te komen.

Ook aan boord van de helikopter zou een zwarte doos aanwezig zijn geweest. Die is nog niet teruggevonden.

Het vliegtuig en de helikopter kwamen woensdag met elkaar in botsing. Vermoedelijk zijn alle 67 inzittenden om het leven gekomen. De hulpdiensten hebben volgens Amerikaanse media tot nu toe 28 lichamen gevonden.

Supermarktbazen willen dat etiketten Engelstalig mogen zijn

OEGSTGEEST – De overheid zou niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten van producten Nederlandstalig moet zijn. Dit vinden onder meer de topmannen van PLUS en Jumbo en een medeoprichter van Picnic. Supermarkten kunnen dan beter opboksen tegen de steeds hogere inkoopprijzen die sommige A-merken volgens hen vragen.

De supermarktbazen pleiten voor gelijke etiketten in de hele Europese Unie. Nu moeten fabrikanten informatie in het Nederlands op verpakkingen zetten, maar andere EU-landen zijn hier volgens PLUS-topman Aart van Haren veel minder streng in. “Ik kan me voorstellen dat je als wetgever zegt dat er een Engelstalige tekst op moet staan en dat de leverancier er een QR-code opzet waarmee consumenten worden doorverwezen naar een website met alle talen”, heeft hij donderdagavond gezegd tijdens een rondetafelconferentie in het Zuid-Hollandse Oegstgeest over onderhandelingsproblemen met leveranciers.

Vertrekkend Jumbo-topman Ton van Veen en medeoprichter van Picnic Joris Beckers stelden dat dit de onderhandelingsproblemen met producenten van A-merken kan verminderen. Volgens de supermarktbazen zijn etiketten met verschillende talen een van de redenen dat fabrikanten verschillende prijzen kunnen vragen in verschillende landen. Sommige A-merken zouden hogere prijzen aan Nederlandse supermarkten vragen dan aan branchegenoten in andere landen.

Nieuwe wetgeving

De supermarktbazen willen ook dat de EU fabrikanten verbiedt supermarkten te weigeren als ze buiten Nederland producten willen inkopen. “Coca-Cola in Duitsland kan nu zeggen: we leveren niet want je bent geen bestaande relatie. Kijk objectief naar wat retailers verdienen, dat is onderaan de streep veel minder dan A-merken. De grote jongens zitten op 20 tot 25 procent en wij op 3 tot 4 procent”, aldus Van Veen over de marges van supermarktketens.

Europarlementariër Malik Azmani van de VVD verklaarde deze voorstellen te willen bespreken in het Europees Parlement. “Maar nieuwe wetgeving kan 1 tot 2 jaar duren en we zitten nu nog in het beginstadium”, zei hij daarbij.

×