Clicky

vrijdag 16 mei 2025 - 05:41 uur
Home Blog Pagina 185

Nieuwe Liebherr LTM 1230-5.1 kraan voor Winder Limmen

ALKMAAR – Transportbedrijf Winder Limmen heeft een nieuwe aanwinst in haar wagenpark: de Liebherr LTM 1230-5.1 kraan.

Deze krachtige vijfassige kraan is uitgerust met Variobase en Varioballast, waardoor hij multi-inzetbaar is op krappe locaties en geschikt is voor zware hijswerkzaamheden.

Met een mastlengte van 75 meter en een 20 meter klap-jib, die tevens inzetbaar is op de LTM 1300 6.3, biedt de kraan een maximale haakhoogte van 94 meter. Dit maakt hem ideaal voor werken op grote hoogtes en complexe hijsoperaties.

Chauffeur Lars Molenaar zal de komende jaren met deze indrukwekkende machine aan de slag gaan. Winder Limmen kijkt uit naar de uitdagende projecten die met de nieuwe Liebherr LTM 1230-5.1 gerealiseerd zullen worden.

Amerikaanse overheid ontslaat ambtenaren in proefperiode

WASHINGTON – De Amerikaanse overheid is begonnen met het ontslaan van duizenden ambtenaren die nog in hun proefperiode zitten. Dit is weer een nieuwe stap in het verkleinen van het landelijke ambtenarenapparaat.

Het is niet duidelijk hoeveel medewerkers zijn ontslagen en hoeveel er nog moeten vertrekken. Volgens de meest recente overheidsgegevens zitten meer dan 200.000 ambtenaren in hun proefperiode. De krant The New York Times meldt dat de hr-afdeling overheidsinstanties heeft geadviseerd het merendeel te ontslaan.

Er zijn ontslagen bij onder meer het ministerie van Onderwijs, het ministerie van Veteranenzaken, het agentschap voor kleine ondernemers en de consumentenorganisatie. Bij de dienst voor bosbeheer worden meer dan 3000 medewerkers ontslagen.

Afkoopsom

Het landelijke ambtenarenapparaat telt een personeelsbestand van 2,3 miljoen mensen. Ongeveer 2 miljoen ambtenaren kregen eind januari het aanbod om op te stappen met behoud van salaris tot en met september. Volgens het Witte Huis zijn ongeveer 75.000 medewerkers akkoord gegaan met de afkoopsom. Vakbonden zijn naar de rechtbank gestapt om te protesteren tegen de regeling.

President Donald Trump heeft de taskforce DOGE van Elon Musk opdracht gegeven tot een bezuinigingsoperatie binnen de overheid. Musk heeft zijn medewerkers naar minstens zestien overheidsinstanties gestuurd, waar zij toegang hebben gekregen tot computersystemen met persoonlijke en financiële informatie en ambtenaren naar huis hebben gestuurd.

Leeuw Opleidingen neemt Blom Verkeersschool over

EINDHOVEN – LEEUW Opleidingen, al meer dan 60 jaar een toonaangevende opleider in Nederland, heeft Blom Verkeersschool overgenomen. Met deze strategische overname vormen zij de grootste transportopleider van Nederland, met vestigingen in Eindhoven, Tilburg, Breda en Etten-Leur.

Continuïteit

Met de overname bundelen twee gerenommeerde opleiders hun krachten. Zowel LEEUW Opleidingen als Blom Verkeersschool staan al decennialang bekend om hun kwalitatieve rij- en vakopleidingen. Door deze samenwerking versterken zij hun positie als marktleider en kunnen zij nog beter inspelen op de groeiende vraag naar hoogwaardige opleidingen binnen de transport- en logistieke sector. Bovendien past deze uitbreiding binnen de ambitie van LEEUW Opleidingen om verder te groeien. Dit is niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk gezien de veranderende wetgeving en de toekomstige investeringen in elektrificatie.

Marc Leeuw, directeur van LEEUW Opleidingen, licht toe: “In een tijd waarin investeringen in opleidingsfaciliteiten en -technieken steeds groter worden, is schaalvergroting essentieel. We hebben bewust gezocht naar een bedrijf met dezelfde kwaliteitsstandaarden en lange-termijnvisie. Blom Verkeersschool bleek een perfecte match: een bedrijf met een rijke historie en een sterke reputatie, waar wij ook in Eindhoven veel van kunnen leren. Deze overname stelt ons in staat om nog meer cursisten op te leiden en de continuïteit van beide bedrijven te waarborgen.”

Reggy Heijens, voormalig eigenaar van Blom Verkeersschool, heeft alle vertrouwen in de toekomst: “Leeuw Opleidingen is een bedrijf waar ik veel respect voor heb. We lijken qua bedrijfsvoering sterk op elkaar. Na 23 jaar draag ik met een gerust hart het stokje over. Voor mij persoonlijk breekt een nieuwe fase aan.

Blom Verkeersschool blijft opereren onder de vertrouwde naam en volgens de bekende Blom-filosofie, met een sterke focus op lokale aanwezigheid en persoonlijke begeleiding. Reggy Heijens blijft nog verbonden aan het bedrijf, waardoor de overgang soepel verloopt en de kernwaarden behouden blijven.

Nieuwe directie en groeivisie

Onno Rompa is aangesteld als algemeen directeur van Blom Verkeersschool. Met zijn ruime ervaring in change communicatie, sales en (online) marketing, is hij klaar om de brug te slaan tussen beide bedrijven. “Ik kijk ernaar uit om samen met beide teams de verschillende proposities verder te ontwikkelen en te versterken. Er liggen commerciële kansen, digitale mogelijkheden en uitdagende toekomstplannen.”

Met deze samenwerking versterken LEEUW Opleidingen en Blom Verkeersschool hun positie als dé opleidingspartner voor de transport- en logistieke sector in Nederland. De combinatie van ervaring, innovatie en een landelijke dekking biedt zowel bedrijven als particulieren nog meer mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen binnen het vakgebied.

Werkloosheid licht gestegen in 2024, aantal vacatures blijft historisch hoog

DEN HAAG – In 2024 bedroeg de werkloosheid in Nederland 3,7 procent van de beroepsbevolking, een lichte stijging ten opzichte van 2023 (3,6 procent) en 2022 (3,5 procent), zo meldt het CBS. Ondanks deze toename blijft de werkloosheid historisch laag vergeleken met de pieken in de jaren tachtig, toen werkloosheidscijfers van boven de 8 procent werden gemeten.

Aantal vacatures licht gedaald, maar nog steeds hoog

Het aantal openstaande vacatures in 2024 bedroeg 404 duizend, een van de hoogste aantallen ooit gemeten. Desondanks is er voor het tweede jaar op rij sprake van een lichte daling van 5 procent per jaar. Dit is vergelijkbaar met de laatste keer dat de vacaturemarkt twee jaar achtereen afnam, in 2013. In verhouding is de daling nu minder sterk, mede omdat er tegenwoordig vier keer zoveel vacatures zijn als in 2013.

Sectorale verschillen in vacatureontwikkeling

Hoewel het totaal aantal vacatures afnam, was er groei te zien binnen het openbaar bestuur, de zorg en de bouwnijverheid. Daarentegen daalde het aantal openstaande vacatures het sterkst in de handel, zakelijke dienstverlening en horeca.

Arbeidsmarkt blijft krap

Ondanks de lichte stijging van de werkloosheid en de daling van het aantal vacatures, blijft de arbeidsmarkt krap. In 2024 stonden er nog steeds 109 vacatures per 100 werklozen open. Hiermee blijft de arbeidsmarkt krapper dan in de afgelopen vijftig jaar, hoewel de extreme krapte van de jaren zestig, toen er bijna 1000 vacatures per 100 werklozen waren, nog lang niet is bereikt.

Goederenexport blijft stabiel in december, import licht gedaald

DEN HAAG – In december 2024 bleef het volume van de Nederlandse goederenexport gelijk ten opzichte van december 2023, zo meldt het CBS.

De uitvoer van voeding- en genotsmiddelen, chemische producten en machines nam toe, terwijl de export van aardolieproducten, ruwe aardolie en aardgas juist afnam.

Daling in goederenimport

Het volume van de goederenimport daalde in december met 1,1 procent vergeleken met dezelfde maand in 2023. Vooral de invoer van ruwe aardolie en aardgas nam af.

Exportradar wijst op verbetering

Volgens de CBS Exportradar waren de omstandigheden voor de export in februari minder ongunstig dan in december. Dit komt vooral door een minder negatief oordeel van Nederlandse fabrikanten over exportorders en gunstigere ontwikkelingen in de reële wisselkoersen.

Ondanks de stabilisatie van de export blijft de ontwikkeling afhankelijk van de internationale markten en de concurrentiepositie van Nederland. Het CBS publiceert maandelijks updates over deze trends.

WSJ: Vance dreigt met sancties en militaire actie over Oekraïne

WASHINGTON – De Verenigde Staten kunnen Moskou treffen met sancties en mogelijk militaire actie als de Russische president Vladimir Poetin niet instemt met een vredesakkoord met Oekraïne dat de onafhankelijkheid van Kyiv op lange termijn garandeert. Dat heeft de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance volgens de krant The Wall Street Journal gezegd.

“Er zijn economische instrumenten als hefboom, er zijn natuurlijk militaire instrumenten als hefboom” die de VS zouden kunnen gebruiken tegen Poetin, zei Vance in een interview met de Amerikaanse krant. Vance zei verder dat de optie om Amerikaanse troepen naar Oekraïne te sturen als Moskou niet te goeder trouw onderhandelde, “op tafel” bleef liggen.

“Ik denk dat er een deal uit zal komen die veel mensen zal choqueren”, citeerde de krant de Amerikaanse vicepresident. “De president gaat hier niet in met oogkleppen op”, zei Vance. “Hij gaat zeggen: alles ligt op tafel, laten we een deal sluiten.”

Meer aanrijdingen op overwegen in 2024 dan jaar ervoor

UTRECHT – Het aantal aanrijdingen op overwegen is in 2024 gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook het aantal dodelijke slachtoffers nam toe. ProRail betreurt deze ontwikkeling, al lijkt er geen sprake van een structurele trend. De spoorbeheerder baseert dit op vijfjaarlijkse gemiddelden, die slechts een lichte stijging laten zien.

Cijfers en ontwikkelingen

Uit de statistieken blijkt dat het vijfjaarlijkse gemiddelde van dodelijke slachtoffers op overwegen is gestegen van 6,2 naar 6,6. Het gemiddelde aantal aanrijdingen is echter licht gedaald van 30,2 naar 28,2. Hoewel de cijfers fluctueren, blijft het voorkomen van overwegincidenten een belangrijk aandachtspunt voor ProRail.

Verkeersveiligheid op overwegen

ProRail signaleert dat steeds meer weggebruikers onterecht aannemen dat zij veilig kunnen oversteken nadat een eerste trein is gepasseerd. Hierbij wordt onvoldoende rekening gehouden met een mogelijke tweede trein. Ook negeren sommige weggebruikers rode seinen en spoorbomen, wat tot levensgevaarlijke situaties leidt. ProRail roept daarom iedereen op om zich strikt aan de verkeersregels te houden en nooit een overweg te passeren bij een rood sein.

Maatregelen en bewustwording

Om de veiligheid te verbeteren, heeft ProRail in november 2024 een bewustwordingscampagne gelanceerd. Deze campagne benadrukt dat er geen enkele geldige reden is om een rood sein bij een overweg te negeren. Daarnaast biedt ProRail voorlichting op middelbare scholen via het PazzUp-programma, waarin scholieren leren over de risico’s van onveilig gedrag bij spoorwegovergangen.

Handhaving en toezicht

Naast preventie zet ProRail ook handhaving in. Er worden flitscamera’s geplaatst bij 40 overwegen in Nederland om overtredingen vast te leggen. Automobilisten, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs die door rood rijden riskeren een boete van 310 euro, terwijl brom- en snorfietsers een boete van 210 euro kunnen krijgen. Ook voert ProRail samen met de politie controles uit bij overwegen, zoals recent aan de Peizerweg in Groningen.

ProRail blijft zich inzetten voor veilig spoorwegverkeer en roept weggebruikers op om alert te blijven en de regels te respecteren om levensgevaarlijke situaties te voorkomen.

Vrachtwagen van de weg op A28

Foto: Rijkswaterstaat | X

WEZEP – Vrijdagochtend is op de A28 een vrachtwagen, door nog onbekende oorzaak, van de weg geraakt en in de berm tot stilstand gekomen.

Het ongeval gebeurde ter hoogte van Wezep.

Inmiddels is de vrachtwagen geborgen.

Schiphol ziet passagiersaantallen en investeringen stijgen in 2024

SCHIPHOL – De luchthavens van Royal Schiphol Group hebben in 2024 een groei van 7 procent in passagiersaantallen gerealiseerd en daarmee 75,9 miljoen reizigers gefaciliteerd. Dankzij voldoende personeel en stabiele operationele prestaties konden Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport de stijgende vraag naar vliegreizen aan.

Financiële resultaten en investeringen

De financiële positie van Schiphol herstelde aanzienlijk, met een onderliggend nettoresultaat van 291 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2023. De omzet steeg met 21 procent naar 2,245 miljard euro. Tegelijkertijd werd een recordbedrag van ruim 1 miljard euro geïnvesteerd in verbeteringen van de luchthaveninfrastructuur, wat resulteerde in een negatieve kasstroom van 405 miljoen euro. Schiphol blijft zich inzetten voor verdere investeringen en een solide financieel beleid om de luchthaven toekomstbestendig te maken.

Groei en toekomstperspectief

Schiphol verwerkte 66,8 miljoen reizigers, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2023. Het aantal vliegtuigbewegingen groeide met 7 procent tot 473.815. Ondanks deze groei blijft het aantal vliegbewegingen 5 procent onder het niveau van 2019. Het vrachtvolume steeg met 8 procent tot 1,49 miljoen ton, terwijl het aantal volledige vrachtvluchten licht daalde met 2 procent.

Duurzaamheid en infrastructuur

Om de luchtvaart duurzamer te maken en de kwaliteit van de luchthaven te verhogen, werden in 2024 diverse bouwprojecten afgerond en werd het grootste investeringsplan in de geschiedenis van Schiphol aangekondigd. Nieuwe tarieven moeten luchtvaartmaatschappijen stimuleren om schonere en stillere vliegtuigen in te zetten. Schiphol blijft investeren in een betere reiservaring en een toekomstbestendige luchthaven.

Vooruitblik op 2025

Schiphol verwacht dat de passagiersaantallen en vliegtuigbewegingen in 2025 verder zullen toenemen, ondanks hogere ticketprijzen. De ontwikkeling op de lange termijn blijft echter onzeker door overheidsmaatregelen die het aantal vluchten mogelijk beperken. Toch verwacht Schiphol meer reizigers te kunnen verwelkomen door de inzet van grotere en efficiëntere vliegtuigen.

Ocean Network Express doopt eerste eigen nieuwbouwcontainerschip “ONE Sparkle”

Ocean Network Express (“ONE”) heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn bedrijfsvoering met de doop van “ONE Sparkle”, het eerste door het bedrijf zelf gebouwde en geëxploiteerde nieuwbouwcontainerschip.

CEO Jeremy Nixon reageert enthousiast: “De doop van ONE Sparkle is een belangrijke mijlpaal voor ONE. Dit schip is ons eerste eigen nieuwbouwcontainerschip en onderstreept tevens onze toewijding aan duurzaam varen dankzij het innovatieve ontwerp en de mogelijkheden voor alternatieve brandstoffen. Naarmate we onze eigen vloot uitbreiden, zullen deze geavanceerde schepen een cruciale rol spelen bij het behalen van onze milieudoelstellingen en het verbeteren van de betrouwbaarheid van onze dienstverlening.”

Duurzame en innovatieve kenmerken

De ONE Sparkle is voorzien van geavanceerde milieuvriendelijke technologieën, waaronder:

  • Mogelijkheid om in de toekomst over te schakelen op methanol en ammoniak als brandstof;
  • Een geoptimaliseerd rompontwerp voor verbeterde energie-efficiëntie;
  • De nieuwste generatie energiebesparende systemen;
  • Slimme technologieën voor optimale prestaties;
  • Aansluitmogelijkheden op walstroom om emissievrij in havens te opereren.

Na de oplevering zal de ONE Sparkle de concurrentiepositie van ONE versterken in de dienstverlening waarin het schip wordt ingezet. Bovendien onderstreept het schip de toewijding van het bedrijf aan duurzame scheepvaartpraktijken.

Bouw en toekomstplannen

ONE Sparkle is gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea, en heeft een capaciteit van ongeveer 13.800 TEU-containers. Het schip is geklasseerd door ABS, vaart onder de vlag van Singapore en wordt beheerd door OneSea Solutions Pte. Ltd, een gezamenlijk eigendom van ONE en Seaspan Corporation. ONE Sparkle maakt deel uit van een serie van twintig grote schepen die ammoniak- en methanol-klaar zijn. Deze schepen worden gebouwd in Zuid-Korea en Japan en staan gepland voor oplevering in 2025 en 2026.

Trump wil Rusland terug in G7 en top met Rusland en China

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil over enige tijd een top met China en Rusland om de militaire bestedingen te halveren en de productie van kernwapens te staken.

Ook zou Trump Poetin graag weer spreken in de G7, een overleg van machtige economieën waar Rusland uit gezet was na de annexatie van de Krim in 2014. “Ik vind dat het een fout was om hem eruit te gooien.”

Trump zegt met de Chinese president Xi Jinping en Poetin om tafel te willen “zodra het weer wat rustiger is”. “Als we alles hebben rechtgetrokken, wil ik dat een van de eerste ontmoetingen die ik heb, is met de Chinese president Xi, president Poetin van Rusland. En ik wil zeggen: laten we ons militaire budget halveren.” Hij zegt ook tegen de ontwikkeling van nieuwe kernwapens te zijn.

Toen Rusland nog bij de G7 zat, heette de groep de G8. Trump heeft tijdens zijn eerste ambtstermijn ook geprobeerd om te Russen terug te halen, maar dat zagen de andere westerse landen niet zitten.

Oekraïne ontkent dat in München gesprek met Rusland gepland is

KYIV – Oekraïne ontkent dat op de grote veiligheidsconferentie in München een gesprek met Rusland gepland staat. De Amerikaanse president Donald Trump zei dat er vrijdag een ontmoeting “op hoog niveau” met vertegenwoordigers van de VS, Rusland en Oekraïne op de agenda staat.

“Rusland is er samen met onze mensen. Oekraïne is ook uitgenodigd”, zei Trump. Wie er precies zouden komen, was volgens de president nog niet duidelijk, “maar mensen op hoog niveau uit Rusland, Oekraïne en uit de Verenigde Staten”.

“Er worden geen gesprekken met Russen in München verwacht”, zei Dmytro Lytvyn, adviseur van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. “Op dit moment ligt er niets op tafel.” Volgens de adviseur moeten Oekraïne en zijn Europese bondgenoten eerst een gezamenlijk standpunt innemen. Daar zou nu nog geen sprake van zijn.

Trump probeert vredesbesprekingen tussen Rusland en Oekraïne af te dwingen, en heeft daar ook al over gesproken met Moskou. Oekraïense en Europese politici hebben gewaarschuwd dat zij niet gepasseerd willen worden.

Joost Niemöller nieuwe hoofdredacteur Ongehoord Nederland

HILVERSUM – Joost Niemöller is de nieuwe hoofdredacteur van omroep Ongehoord Nederland (ON!). De journalist is de opvolger van de vorig jaar ontslagen Arnold Karskens.

Niemöller was samen met Karskens een van de initiatiefnemers voor de omroep. Hij werkte eerder voor de Volkskrant, De Groene Amsterdammer, Nieuwe Revu en HP/De Tijd.

Volgens ON! staat Niemöller “pal voor de vrijheid van meningsuiting” en vindt hij “het belangrijk dat alle onderwerpen besproken kunnen worden”. “De komst van Niemöller geeft een extra impuls om onze omroep te versterken en de belangrijke missie van Ongehoord Nederland voort te zetten.”

De benoeming komt op de dag dat Karskens in de rechtbank van Den Haag zijn ontslag aanvocht in een bodemprocedure. De rechter doet daarover op 27 maart uitspraak.

RTL-journaliste Van Leeuwen niet langer vast in Sierra Leone

HILVERSUM – De Nederlandse RTL Nieuws-journaliste Sophie van Leeuwen zit niet langer vast in Sierra Leone, meldt haar werkgever RTL Nieuws. Zij werd donderdag aangehouden nabij Freetown. Ze zou worden verdacht van het onrechtmatig vastleggen van beeldmateriaal.

RTL-hoofdredacteur Ilse Openneer heeft Van Leeuwen gesproken. “We zijn blij dat ze het goed maakt”, aldus Openneer. Van Leeuwen is met haar advocaat vertrokken bij de politie. Ze mag het land niet verlaten in afwachting van verder verhoor, meldt RTL Nieuws.

Van Leeuwen is Afrikacorrespondent voor RTL Nieuws en is in Sierra Leone om verslag te doen over de zaak Jos Leijdekkers, ook wel bekend als Bolle Jos. Ze heeft hiervoor toestemming van het lokale gezag, stelt RTL Nieuws. Woensdag was ze bij een persconferentie van de minister van Informatie, waar het ging over Leijdekkers.

Eerder meldde Openneer op de website van RTL Nieuws dat achterhaald wordt wat de exacte verdenking is en dat de spullen van de journaliste zijn doorzocht.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken verleent bijstand, maar wil daar verder niets over kwijt.

De politie van Sierra Leone heeft een verklaring uitgegeven over de aanhouding. Daarin wordt bevestigd dat zij is verhoord “vanwege haar activiteiten in Sierra Leone”, maar details ontbreken. “Gezien haar medewerking aan het verhoor, is mevrouw Van Leeuwen vrijgelaten om haar werk voort te zetten”, zo valt daarin te lezen.

Achttien jaar cel voor brute moord op parkeerterrein in Oss

DEN BOSCH – Een 28-jarige man uit Oss en een 27-jarige man zijn verantwoordelijk voor de dood van een 23-jarige jongeman uit diezelfde plaats. De rechtbank Oost-Brabant veroordeelt de mannen tot gevangenisstraffen van achttien jaar. Twee medeverdachten (25 en 28 jaar) zijn vrijgesproken van betrokkenheid.

Er speelde al langere tijd een conflict in het drugsmilieu toen het op 14 april 2022 tot een confrontatie kwam tussen de 28-jarige Ossenaar en de jongeman. Tijdens een woordenwisseling zou de jongeman een klap hebben uitgedeeld aan de 28-jarige verdachte. Die belde daarop zes vrienden.

Nadat zij zich hadden verzameld bij een garage, zijn zij in twee auto’s, gewapend met een vuurwapen, mes, koevoet en boor, richting de woning van de jongeman gereden. Toen zij hem al rijdend op een scooter, met zijn vader achterop, op een parkeerterrein troffen, zijn de vier verdachten uit hun auto gestapt en werd de jongeman beschoten en uiteindelijk door vijf kogels geraakt. De laatste kogel was een executieschot door het achterhoofd op het moment dat het slachtoffer al gewond op de grond lag.

De drie verdachten die uiteindelijk voor de rechter zijn verschenen, ontkennen of wijzen kort gezegd naar de 27-jarige verdachte, die nog steeds voortvluchtig is. De advocaten en officieren van justitie stellen dat hij de schutter was.

De rechtbank ziet hiervoor ook de nodige aanknopingspunten, maar kan tegelijkertijd niet uitsluiten dat de vijf kogels door de 28-jarige Ossenaar zijn afgevuurd. Hij nam immers het vuurwapen mee en de vader van het slachtoffer wees hem aan als de schutter. Wel staat volgens de rechtbank vast dat één van beide verdachten de schoten loste. Wie dit daadwerkelijk was, doet er voor de veroordeling niet toe. De verdachten hadden allebei wetenschap van de aanwezigheid van een vuurwapen en aanvaardden de kans dat dit zou worden gebruikt, met alle gevolgen van dien.

De rechtbank twijfelt ernstig aan de verklaring van de 25-jarige medeverdachte, die beweert dat hij niet wist dat er een vuurwapen was meegenomen. Er is echter onvoldoende bewijs dat hij daar wél van wist. Ook voor de 28-jarige medeverdachte ontbreekt het bewijs daarvoor.

Bovendien kan niet worden vastgesteld dat deze mannen tussen het eerste schot en de overige schoten de tijd hebben gehad om zich én te realiseren dat er werd geschoten én dat dit door iemand uit hun groep was én om zich daaraan vervolgens te onttrekken. Dit betekent dat de rechtbank niet tot de conclusie kan komen dat deze verdachten de aanmerkelijke kans hebben aanvaard dat met een vuurwapen op het slachtoffer geschoten zou worden en daarom volgt vrijspraak voor betrokkenheid bij de moord.

Er was sprake van een brute moord die het karakter heeft van een liquidatie. De rechtbank vindt het moeilijk om woorden te vinden die het ultieme gebrek aan respect voor het leven van de jongeman en de gruwelijkheid van de gedragingen tegen hem en zijn vader goed weergeven.

De vader moest van dichtbij meemaken hoe zijn zoon op brute wijze is vermoord, waarbij hij zag hoe hij door het hoofd werd geschoten. De verwachting is dat de vader nooit over deze traumatische gebeurtenis heen zal komen. Daarbij komt dat het voor hem ook anders had kunnen aflopen. Ook de vader had (dodelijk) getroffen kunnen worden.

Ook andere nabestaanden is een groot en onherstelbaar leed en gemis aangedaan. De dood van het slachtoffer heeft diepe sporen nagelaten. De koelbloedige en brute manier waarop het slachtoffer voor de ogen van zijn vader is gedood, veroorzaakten veel beroering, afschuw en gevoelens van angst en onveiligheid.

Dit geldt temeer nu deze openbare executie zich op klaarlichte dag afspeelde op een parkeerplaats in een woonwijk waar kinderen speelden, jongeren rondhingen en volwassenen bij hun dagelijkse bezigheden van en naar hun auto liepen.

De officieren van justitie eisten twintig jaar celstraf voor de veroordeelde verdachten. Daarbij is rekening gehouden dat sprake was van ‘vol opzet’. Dit betekent dat de mannen een vooropgezet plan hadden om het slachtoffer te doden. De rechtbank ziet hiervoor onvoldoende bewijs in het strafdossier. Wel was er ‘voorwaardelijk opzet’ aanwezig.

Het kan namelijk niet anders dan dat de verdachten wisten dat er een aanmerkelijke kans bestond dat het meegenomen vuurwapen gebruikt zou worden en dat het slachtoffer daardoor zou komen te overlijden. Al met al komt de rechtbank voor allebei tot een gevangenisstraf van achttien jaar. Ook moeten de verdachten schadevergoedingen betalen van in totaal ruim 117.000 euro aan de vader, moeder en zus van het slachtoffer.

×