Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 09:38 uur
Home Blog Pagina 182

Panama trekt zich terug uit handelsprogramma China

PANAMA-STAD – Panama trekt zich formeel terug uit een Chinees project om handel te stimuleren, dat internationaal bekendstaat als het Belt and Road Initiative. Dat maakte de Panamese president José Raúl Mulino bekend nadat zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump had geklaagd dat China feitelijk de controle heeft over het belangrijke Panamakanaal.

Panama heeft China laten weten dat de deelname aan het project niet wordt verlengd, zei Mulino tegen de pers. Hij verklaarde ook dat de VS ten onrechte hebben geclaimd dat Amerikaanse overheidsschepen voortaan niet meer hoeven te betalen voor het gebruik van het kanaal. Mulino stelde geen diplomatieke betrekkingen te willen die draaien om “leugens en onwaarheden”.

Controle over het door de VS aangelegde kanaal is voor Trump een gevoelig punt. Hij sprak er tijdens zijn inauguratietoespraak al uitgebreid over. Trump verklaarde dat het dom was om het kanaal aan Panama over te dragen en claimde dat China het kanaal nu runt. “En we hebben het niet aan China gegeven. We hebben het aan Panama gegeven. En we gaan het terugnemen.”

VVD wil stop op geitenhouderijen in afwachting gezondheidsadvies

DEN HAAG – Regeringspartij VVD wil voorlopig een verbod op de nieuwbouw, verplaatsing of uitbreiding van geitenhouderijen. Aanleiding is een eerder deze week gepubliceerd onderzoek dat aantoonde dat longontstekingen rond deze veebedrijven vaker voorkomen, en dat daar jaarlijks tot honderd mensen aan overlijden.

Tweede Kamerlid Thom van Campen vindt het goed dat het kabinet de Gezondheidsraad om advies heeft gevraagd, maar snapt niet dat dit pas na de zomer komt. “Waarom moet dat zo lang duren?” De VVD’er wil binnen een maand een spoedadvies dat antwoord geeft op de vraag of extra maatregelen nodig zijn. In de tussentijd moet de sector wat hem betreft pas op de plaats maken.

Ook op de langere termijn wil Van Campen een rem zetten op de toename van het aantal geiten dat in Nederland wordt gehouden. Als het aan hem ligt, wordt ook voor deze categorie een systeem van dierrechten ingevoerd. “Het is krankzinnig dat dit nog niet het geval is.”

Van Campen zou van landbouwminister Femke Wiersma graag dezelfde “scherpte” zien die zij volgens hem toonde toen onlangs in Duitsland mond-en-klauwzeer (MKZ) uitbrak. Toen nam de BBB-bewindsvrouw direct maatregelen om te voorkomen dat de ziekte zich ook in Nederland kon verspreiden.

Ook Laura Bromet van GroenLinks-PvdA vindt de reactie van Wiersma op het RIVM-rapport “in schril contrast” staan met de “hysterie” rond MKZ, dat uiteindelijk in Nederland helemaal niet werd aangetroffen. Zij wijst erop dat dit al het zoveelste onderzoek is dat een verband legt tussen longziektes en intensieve geitenhouderijen.

BBB-leider Caroline van der Plas stelt dat het RIVM-onderzoek “met hangen en wurgen” een correlatie heeft aangetoond tussen longontstekingen en geitenhouderijen, maar geen oorzakelijk verband. Dat omwonenden van deze boerderijen vaker ziek worden kan dus ook toeval zijn, denkt zij. Dat geitenboeren er verantwoordelijk voor worden gehouden, vindt de voorvrouw van de boerenpartij “niet te filmen”.

GS Noord-Brabant geschokt: drie weginspecteurs aangereden in één week tijd

Rijkswaterstaat

‘S-HERTOGENBOSCH – Het Brabantse college van Gedeputeerde Staten reageert geschokt op drie incidenten in korte tijd waarbij weginspecteurs van de provincie zijn aangereden tijdens het uitoefenen van hun werk. Dit nadat aanwijzingen van diezelfde weginspecteurs werden genegeerd.

“Het is echt te gek voor woorden”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Iedereen in Brabant moet veilig z’n werk kunnen doen. Zeker ook onze weginspecteurs, die regelmatig als eerste ter plekke zijn na een ongeval of bij een auto met pech. Daarbij krijgen zij helaas vaker met agressie te maken. Maar wat er vorige week gebeurd is, gaat alle perken te buiten. Je snapt soms niet wat mensen bezielt. We verwachten fatsoen en respect van iedereen in ons verkeer.”

De incidenten vonden plaats op de N279 bij Veghel (op 25 januari), de N284 bij Bladel (30 januari) en de N279 ten noorden van Helmond (31 januari). In alle drie de gevallen was de weginspecteur na een ongeval of pechgeval bezig om het verkeer af te wikkelen. En in alle drie de gevallen werden de aanwijzingen van de inspecteur genegeerd door een automobilist, die de inspecteur vervolgens aanreed.

‘Ik heb haast’

Bij het incident in Veghel belandde de inspecteur door de klap op de andere weghelft. Bij de aanrijding in Bladel reed de bestuurder met zijn spiegel tegen de ellenboog van de weginspecteur. De automobilist in Helmond reed tegen hand, arm, been, knie en voet van de inspecteur. Deze bestuurder deed vervolgens haar raam naar beneden en riep: ‘Ik heb haast’ naar de inspecteur.

De drie incidenten staan helaas niet op zichzelf. De veiligheid van weginspecteurs wordt vaker in gevaar gebracht omdat aanwijzingen niet worden opgevolgd of omdat weggebruikers onvoldoende opletten. Diezelfde zorgelijke trend is te zien tijdens wegwerkzaamheden, waarbij automobilisten soms met hoge snelheid pal langs het werkvak rijden of agressief reageren op een afzetting. Drie ernstige incidenten in zo’n korte tijd, is echter nog nooit voorgekomen.

Veiligheid vergroten

Namens het gehele college van GS heeft Commissaris van de Koning Ina Adema haar steun betuigd aan de drie betrokken weginspecteurs. Ook heeft de provincie Noord-Brabant naar aanleiding van de incidenten contact gezocht met de politie en is er aangifte gedaan.
Tegelijkertijd onderzoekt de provincie welke mogelijkheden er zijn om het werk van de weginspecteurs veiliger te maken. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan het plaatsen van een dashcam in de voertuigen van alle weginspecteurs. Beelden van zo’n dashcam maken de bewijslast in geval van een aanrijding sterker. Dat onderzoek krijgt door de incidenten van vorige week extra urgentie.

De drie weginspecteurs die betrokken waren bij de aanrijdingen, maken het naar omstandigheden goed. Ze zijn alle drie weer aan het werk.

XPO Logistics opent nieuwe hub in Nijmegen

NIJMEGEN – XPO Logistics, een toonaangevende aanbieder van innovatieve en duurzame end-to-end logistieke oplossingen in Europa, heeft zijn nieuwste transport- en logistiekcentrum geopend in Nijmegen. De nieuwe faciliteit van 4.000 m² zal dienen als een belangrijk knooppunt voor de Connect Europe-service van XPO en de efficiënte grensoverschrijdende transportmogelijkheden van het bedrijf verder verbeteren.

Het nieuwe centrum biedt uitgebreide transport- en opslagdiensten, waaronder opslag van gepalletiseerde goederen, cross-docking, kitting en heretikettering. De strategische ligging nabij de A73 met directe toegang tot de A50 maakt snelle verbindingen mogelijk met zowel Noord- als Zuid-Europa, evenals Duitsland en andere omringende landen. Daarnaast zorgt de nabijheid van de haven van Nijmegen voor naadloze logistieke koppelingen met Rotterdam. De faciliteit zal plaats bieden aan vijftig medewerkers en is uitgerust met zonnepanelen ter ondersteuning van de duurzaamheidsdoelstellingen van XPO om de CO2-uitstoot te verminderen.

Luis Gomez, President van XPO Logistics Europa, benadrukt het belang van deze uitbreiding: “De opening van ons nieuwe hub in Nederland is een bewijs van onze toewijding aan de uitbreiding van de Connect Europe-service. Deze faciliteit zal onze capaciteit om efficiënte, betrouwbare en duurzame transportoplossingen te bieden in heel Europa aanzienlijk verbeteren. Dankzij ons uitgebreide netwerk, geavanceerde technologie en strategische locatie kunnen bedrijven hun internationale zendingen optimaliseren, kosten verlagen en levertijden verkorten, wat resulteert in een naadloze logistieke ervaring.”

Willy Hopman, General Manager van XPO Logistics Nederland, voegt daaraan toe: “We zijn trots op de opening van ons nieuwe kantoor en cross-dockfaciliteit in Nijmegen. Deze uitbreiding is een strategische stap om onze klanten en partners beter van dienst te zijn en verbeterde toegankelijkheid en ondersteuning te bieden in een van de drukste logistieke regio’s van Europa. We kijken ernaar uit om samen te blijven groeien, uitstekende service te leveren vanuit onze nieuwe locatie en onze klanten en zakenpartners te verwelkomen.”

Slowakije ontvangt Russisch gas nu via Turkije

BRATISLAVA – Slowakije ontvangt nu gas uit Rusland via Turkije in plaats van Oekraïne. Dat heeft de Slowaakse netbeheerder SPP donderdag gemeld. Oekraïne stopte eerder met de doorvoer van Russisch gas naar het westen. Dat was een klap voor Slowakije, dat nog altijd sterk afhankelijk was van dit gas.

“Het Russische exportbedrijf Gazprom heeft de gasleveringen aan SPP gedeeltelijk hervat”, meldde een woordvoerder van SPP aan het Franse persbureau AFP. “Ze worden via de zuidelijke route door TurkStream en via Hongarije naar Slowakije geleid.” TurkStream is een 930 kilometer lange gasleiding tussen Rusland en Turkije onder de Zwarte Zee.

Een overeenkomst die de gasstroom tijdens de oorlog tussen Rusland en Oekraïne had gegarandeerd, liep begin dit jaar af. Daardoor stopte de levering van gas aan Europa via Oekraïne. Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky kon op die manier worden voorkomen dat Moskou geld kon verdienen om de oorlog te financieren.

De Slowaakse premier Robert Fico, een van de weinige vertrouwelingen van het Kremlin binnen de EU, reisde eind vorig jaar naar Moskou om over leveringen te onderhandelen. Die reis leidde in januari tot landelijke protesten in Slowakije, waarbij tienduizenden mensen Fico opriepen af te treden.

Faber wil proef met toezicht op overlastgevende asielzoekers

TER APEL – Asielminister Marjolein Faber heeft plannen voor een proef aangekondigd om scherp toezicht te houden op veertig overlastgevende asielzoekers die weinig kans maken op een asielvergunning. Zij krijgen in eerste instantie een meldplicht opgelegd, zo is het plan. Werken ze niet mee, dan moeten ze verhuizen naar een locatie waar ze onder verscherpt toezicht komen te staan. Dergelijke maatregelen zijn omstreden.

De PVV-bewindsvrouw heeft dit voornemen donderdag aangekondigd tijdens een bezoek aan het aanmeldcentrum in Ter Apel. In een brief aan de Kamer schrijft de bewindsvrouw dat het de bedoeling is dat de eerste fase van de proef op vrijdag al ingaat.

Het plan is volgens de minister vrijwilliger dan de eerdere proef met de procesbeschikbaarheidslocatie in Ter Apel. Met die pbl zette Fabers voorganger Eric van der Burg asielzoekers onder verscherpt toezicht vast, maar de locatie moest sluiten na een rechterlijke uitspraak van 1 maart 2024 dat een asielzoeker te veel in zijn vrijheid beperkt werd.

Fabers pilot begint met veertig mensen, en kan daarna worden uitgebreid naar tachtig mensen. Overlastgevende asielzoekers uit landen die te boek staan als veilig, worden verplicht zich twee keer per dag te melden. Het idee daarachter is dat ze op en rond het aanmeldcentrum geen overlast veroorzaken en hun asielaanvraag sneller kan worden afgehandeld, omdat ze beschikbaar zijn voor het papierwerk. Die plicht zal volgens Faber niet voor juridische problemen zorgen.

Werken ze niet mee, dan worden ze geplaatst in een “prikkelarme omgeving” waar ze onder “verscherpt toezicht” staan, genaamd de verscherpt toezichtslocatie (vtl). Vanuit daar kunnen ze niet naar de rest van het terrein, wel kunnen ze de straat op. Ook krijgt iemand het voorstel mee te werken aan een intensief programma met als doel gedrag te veranderen. De deelname is volgens een woordvoerder van Faber vrijwillig, maar de asielzoeker krijgt wel het dringende advies om mee te doen. Deze vtl met intensieve begeleiding bestaat al bij het azc in Budel.

Faber onderzoekt of het juridisch mogelijk is de asielzoekers te verplaatsen naar een nog meer “vrijheidsbeperkende locatie” als de problemen aanhouden en de asielzoekers ernstige overlast veroorzaken of worden verdacht van strafbare feiten. Het zou dan gaan om een al bestaande handhaving- en toezichtlocatie voor overlastgevende asielzoekers of een gevangenis.

A28 bij Hoogeveen zaterdag dicht vanwege werkzaamheden tegen gladheid

HOOGEVEEN – De snelweg A28 wordt zaterdag bij Hoogeveen een dag afgesloten in noordelijke richting, omdat noodwerkzaamheden moeten worden verricht bij een stuk weg dat onder het spoor doorgaat.

De snelweg wordt tussen 06.00 en 22.00 uur afgesloten tussen Fluitenberg en Hoogeveen.

In de tunnelbak worden voegen in de weg aangepakt. Door de voegen kan grondwater omhoogkomen, waardoor het onder koude omstandigheden glad kan worden.

Afgelopen week heeft Rijkswaterstaat al verschillende keren een rijbaan moeten afsluiten om glijpartijen te voorkomen.

Griekse eiland Santorini getroffen door zwaardere aardbeving

ATHENE – Het Griekse eiland Santorini is opgeschrikt door de zwaarste aardbeving van de afgelopen dagen. Die had een kracht van 5.2 en vond woensdagavond plaats. Ook donderdag bleef de grond trillen.

Bij het onder toeristen populaire Santorini en omliggende eilanden zijn sinds eind januari duizenden aardbevingen geregistreerd. Dat zorgde voor veel onrust en leidde tot een uittocht van eilandbewoners en seizoenarbeiders.

Meer dan 11.000 mensen hebben het eiland verlaten. Er zijn extra vluchten en overtochten met veerboten uitgevoerd om iedereen de gelegenheid te geven te vertrekken.

Uit voorzorg zijn extra reddingsteams naar het gebied gestuurd en de regering zegt klaar te zijn voor alle scenario’s. Santorini ligt op een vulkaan, maar volgens experts houden de aardschokken geen verband met vulkanische activiteit.

Trump wil dat Israël Gaza na oorlog aan VS overdraagt

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil dat Israël de Gazastrook na de oorlog overdraagt aan de Verenigde Staten. Hij schrijft op zijn platform Truth Social dat de inwoners dan al “zijn geherhuisvest in veel veiligere en mooiere gemeenschappen met nieuwe en moderne woningen in de regio”.

Trump zei eerder deze week al de Gazaanse bevolking te willen verplaatsen vanwege de grote verwoestingen in het Palestijnse gebied, wat hem internationaal veel kritiek heeft opgeleverd. De president stelt dat Palestijnen na de verplaatsingen “daadwerkelijk een kans zouden hebben om gelukkig, veilig en vrij te zijn”.

Trump schrijft dat de VS samen met ontwikkelaars van over de hele wereld “langzaam en zorgvuldig zouden beginnen met de bouw van wat een van de grootste en meest spectaculaire bouwprojecten in zijn soort op aarde zou moeten worden”. Hij zegt dat voor dit project geen militairen nodig zijn. Trump sluit zijn bericht af met de boodschap dat “stabiliteit in de regio zou zegevieren”.

Zwaargewonde leerling (16) Hofstad Lyceum overleden

DEN HAAG – De 16-jarige jongen die woensdagmiddag zwaargewond werd gevonden in een gebouw van het Hofstad Lyceum in Den Haag, is overleden. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. De leerling overleed donderdagochtend in het ziekenhuis.

Volgens de verklaring van de nabestaanden laten de “gebeurtenissen veel vragen onbeantwoord”. Ze vragen de media om met rust te worden gelaten. Het politieonderzoek loopt nog, maar woensdagavond meldde de politie al geen aanwijzingen te hebben gevonden voor een misdrijf.

De school aan het Colijnplein was woensdagmiddag enige tijd afgezet. De lessen zijn tot en met vrijdag geannuleerd, maar de school is wel open voor leerlingen die steun zoeken, zegt een woordvoerster.

VK neemt leiding over wapenhulpoverleg Oekraïne over van VS

BRUSSEL – Het Verenigd Koninkrijk neemt de leiding over van de Verenigde Staten van het overleg over militaire hulp aan Oekraïne. Het zogeheten Ramstein-overleg, met ruim vijftig bondgenoten van Oekraïne, stond sinds Rusland Oekraïne binnenviel onder leiding van de Amerikanen.

De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump maakt al lange tijd duidelijk dat de Europese bondgenoten een groter deel van de hulp aan Oekraïne voor hun rekening zullen moeten nemen. Het was daarom ook de vraag of de Ramstein-bijeenkomsten, officieel de Contactgroep voor de Defensie van Oekraïne (UDCG), wel zouden doorgaan.

Niet de nieuwe Amerikaanse defensieminister, zoals voorheen, maar de Brit John Healey roept de UDCG volgende week woensdag bij elkaar in Brussel, laat de Britse vertegenwoordiging bij de NAVO weten. Dat betekent niet dat de Britten het voorgoed overnemen, haast een woordvoerder zich te zeggen. Het zou nog altijd denkbaar zijn dat de VS op den duur de leiding weer op zich nemen.

De Nederlandse defensieminister Ruben Brekelmans sprak eerder de hoop uit dat de VS het overleg over militaire hulp aan Oekraïne zouden blijven leiden. Brekelmans zag niet meteen een goed alternatief voor de rol van de grootste militaire mogendheid onder Oekraïnes bondgenoten. De NAVO zou de coördinatie in ieder geval niet kunnen overnemen. De alliantie wil geen al te prominente rol uit angst rechtstreeks tegenover Rusland te komen te staan. Bovendien zijn veel van de medestanders van Oekraïne, zoals Japan en Zuid-Korea, geen NAVO-lid.

Het Ramstein-overleg begon bijna drie jaar geleden. De VS brachten een vijftigtal medestanders bijeen op hun belangrijkste legerbasis in Europa, in het Duitse Ramstein, om op gezette tijden militaire hulp voor Oekraïne in te zamelen en dat onderling af te stemmen.

Duitsland breidt LZV-wegennetwerk verder uit

ZOETERMEER – Duitsland heeft per 31 januari 2025 het wegennetwerk voor Lange Zware Voertuigen (LZV’s) verder uitgebreid. Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldt dat er ongeveer 450 nieuwe trajecten zijn toegevoegd. Het betreft voornamelijk aansluitroutes naar Autohofen, logistieke centra en terminals op het onderliggende wegennet.

Achtergrond: groeiend netwerk voor LZV’s

Sinds de definitieve toelating van LZV’s in Duitsland op 1 januari 2017 is het wegennet, het zogenaamde Positivnetz, stapsgewijs uitgebreid. Dit netwerk omvat inmiddels vrijwel alle snelwegen in Duitsland, inclusief routes tot aan de grensovergangen met Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Denemarken. Daarnaast zijn er steeds meer aansluitingen op belangrijke wegen van het onderliggende netwerk.

Uitbreiding met 10 procent meer trajecten

Met deze nieuwste, dertiende wijziging van de wetgeving wordt het Positivnetz met 10 procent uitgebreid. Het Duitse ministerie van Verkeer meldt dat het snelwegennetwerk met 10 kilometer groeit en nu richting de 13.000 kilometer gaat. De resterende 420 kilometer betreft voornamelijk toegangswegen naar terminals en logistieke hubs verspreid over Duitsland.

Ondanks deze uitbreiding blijven de technische eisen en voorwaarden voor LZV’s ongewijzigd. Pogingen om het toegestane gewicht te verhogen of om gevaarlijke stoffen (ADR) te mogen vervoeren zijn niet geslaagd. Dit betekent dat het maximale gewicht van LZV’s in Duitsland 40 ton blijft (44 ton voor intermodaal vervoer).

Grensoverschrijdend vervoer met LZV’s blijft beperkt tot Nederland en Denemarken. Buitenlandse LZV’s die in Duitsland willen rijden, moeten beschikken over een apart keuringscertificaat. Duitsland hanteert strengere eisen dan andere landen, zoals specifieke draaicirkelvereisten en verplichte aanwezigheid van afbuigassistentie en meeknipperende zijmarkeringslichten.

Aanvragen voor nieuwe trajecten mogelijk

De uitbreiding van het Positivnetz is een doorlopend proces. Bedrijven die gebruik willen maken van wegen die nog niet zijn opgenomen in het netwerk, kunnen een aanvraag indienen bij het transportministerie van de betreffende deelstaat. Nieuwe trajecten mogen echter pas worden bereden zodra ze officieel in het Positivnetz zijn opgenomen. Dit gebeurt doorgaans eens per jaar via een wetswijziging.

De uitbreidingen kunt u hier raadplegen.

Meer verkeer door Westerscheldetunnel sinds deels afschaffen tol

BORSSELE – Het aantal passages door de Westerscheldetunnel is toegenomen sinds de verbinding tolvrij is gemaakt voor auto’s en motoren. De exploitant registreerde in januari 12 procent meer ritten door de tunnel dan in dezelfde periode in 2024.

“Hoewel de gedeeltelijke tolvrijmaking ongetwijfeld een rol speelt, is er ook sprake van verwachte groei”, meldt de exploitant. Vooral in de weekenden is het drukker in de tunnel die Zuid-Beveland met Zeeuws-Vlaanderen verbindt. Dan rijdt er 14 procent meer verkeer door de tunnel dan vorig jaar. Het aantal passages op doordeweekse dagen is met 10 procent gestegen. Volgens de Westerscheldetunnel wordt het extra verkeer goed verwerkt en verloopt de doorstroming op het tolplein vlot.

Sinds 30 december kunnen auto’s en motoren gratis door de Westerscheldetunnel. Het Rijk stelde 146,5 miljoen euro beschikbaar om de tunnel vervroegd tolvrij te kunnen maken. Dat geld is bedoeld om het verlies aan inkomsten door de tolheffing te compenseren.

Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer en andere voertuigen die hoger zijn dan 3 meter is nog geen geld beschikbaar. Bij die categorie voertuigen nam het aantal passages met 7 procent toe in de eerste maand van dit jaar.

De 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel is in 2003 geopend. Tot eind december kostte een retour door de tunnel voor een personenauto 10 euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betaalden minder.

Sinds juli 2009 is de provincie Zeeland de enige aandeelhouder van de NV Westerscheldetunnel.

Rechtbank Rotterdam: Transportbedrijf aansprakelijk voor gestolen lading zonnepanelen van ruim 103.000 euro

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft Carolina Logistics EU SP Z.O.O. aansprakelijk gesteld voor de diefstal van een lading zonnepanelen ter waarde van € 103.788,00. De lading werd gestolen tijdens het transport vanuit Nederland naar Duitsland, waarbij Carolina als vervoerder verantwoordelijk was.

Achtergrond van de zaak

Botlek Logistics B.V., een expediteur uit Rotterdam, had Carolina Logistics ingeschakeld voor het transport van 620 zonnepanelen en toebehoren. Carolina schakelde het transport op haar beurt uit naar onderaannemers. Via een netwerk van ondervervoerders kwam de lading uiteindelijk in handen van criminelen, die zich voordeden als een Tsjechische transporteur.

Op 20 maart 2023 werd Botlek geïnformeerd over de diefstal. Botlek stelde Carolina direct aansprakelijk voor de geleden schade. Uit onderzoek van een door Botlek ingeschakelde expert bleek dat er sprake was van georganiseerde transportcriminaliteit, waarbij valse documenten en identiteitsfraude werden gebruikt om de lading te verduisteren.

Uitspraak van de rechtbank

De rechtbank oordeelde dat Carolina als vervoerder aansprakelijk is op basis van het CMR-verdrag. Carolina voerde aan dat zij slechts als expediteur handelde en dat de diefstal overmacht betrof, maar de rechtbank wees dit verweer af. Omdat Carolina de opdracht als vervoerder had aangenomen en niet kenbaar had gemaakt als expediteur te opereren, werd zij verantwoordelijk gehouden voor het transport en de gevolgen van de diefstal.

De rechter wees de volledige schadevergoeding van € 103.788,00 toe, vermeerderd met 5% CMR-rente vanaf 20 maart 2023. Daarnaast moet Carolina een bedrag van € 1.950,00 aan expertisekosten betalen, evenals de proceskosten van € 10.759,73.

Georganiseerde transportcriminaliteit

Het onderzoek naar de diefstal bracht een crimineel netwerk aan het licht, dat zich bezighoudt met transportfraude door middel van vervalste papieren en gestolen kentekenplaten. De Nederlandse politie heeft de zaak in onderzoek en vermoedt betrokkenheid van een Roemeense groep, in samenwerking met criminelen uit België.

Oud-premier Israël, Ehud Barak, noemt Gaza-plan van Trump ‘fantasie’

TEL AVIV – De voormalige Israëlische premier Ehud Barak heeft het Gaza-voorstel van de Amerikaanse president Donald Trump afgedaan als “een fantasie”. “Dit lijkt niet op een plan dat iemand serieus heeft overwogen”, zei Barak op de radio. “Het ziet er meer uit als een proefballonnetje, of misschien een poging om steun voor Israël te laten zien.”

De voormalige premier suggereerde dat Trump de Arabische leiders in de regio misschien onder druk probeert te zetten. “Dit is wat je te wachten staat als je niet wakker wordt, een praktische oplossing voor Gaza voorstelt en helpt om Hamas uit de macht te verwijderen”, schetste Barak, die voorheen ook stafchef van het Israëlische leger is geweest. Hij noemde het denkbaar dat landen uit de regio nu een beter plan zullen voorstellen dan Trump.

De Amerikaanse president heeft voorgesteld dat de VS de controle over de Gazastrook overnemen. De Palestijnse inwoners moeten in het buitenland worden ondergebracht. Het voorstel van Trump leidde internationaal tot geschokte reacties. Binnen de Israëlische regering is wel positief gereageerd.

×