Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 17:03 uur
Home Blog Pagina 179

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Schiphol

SCHIPHOL – Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB.

Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

Manshanden en Buursma stellen onder meer dat het zakelijke vliegverkeer sinds 2019, het jaar dat het ministerie als uitgangspunt neemt voor zijn berekeningen, flink is afgenomen. Zo is het aandeel zakelijke passagiers gedaald van 32 procent naar 19 procent.

Volgens de onderzoekers is het aannemelijk dat dit komt doordat mensen na de coronacrisis meer mogelijkheden hebben om elkaar digitaal te ontmoeten. Als gevolg daarvan zijn er ook minder vluchten nodig om het vestigingsklimaat in stand te houden.

Betaalbare huurwoningen in plaats van dure in Rotterdamse buurt

ROTTERDAM – De plannen voor de bouw van dure huurwoningen in de Tweebosbuurt in het Rotterdamse stadsdeel Feijenoord worden geschrapt. In plaats daarvan komen er meer nieuwbouwwoningen in het sociale en middensegment, meldt de gemeente.

In het oorspronkelijke plan stonden 101 dure huurhuizen ingetekend, die nu bijna allemaal moeten wijken voor ruim 160 betaalbare woningen. De gemeente en woningcorporatie Hef Wonen denken dat deze wijziging beter aansluit bij de behoefte aan betaalbare huisvesting. Net als in de rest van Nederland is in de stad grote behoefte aan betaalbare huurwoningen.

In het gewijzigde plan komen er veertig sociale huurwoningen, vooral voor senioren, 123 huurwoningen in het middensegment en nog vier vrije sectorwoningen. De verhoging wordt bereikt door een deel van de woningen iets kleiner te maken. In de tweede helft van dit jaar start de bouw.

De sloop van vele honderden vooroorlogse sociale huurwoningen, bedoeld om plaats te maken voor nieuwbouw, zorgde de afgelopen jaren voor grote onrust onder bewoners van de Tweebosbuurt. Zij demonstreerden omdat ze, ondanks de belofte te mogen terugkeren, met veel hogere woonlasten te maken zouden krijgen.

De sloopplannen trokken zelfs de aandacht van de Verenigde Naties, die over die afbraak had geklaagd. Een VN-rapporteur bezocht in 2023 de Tweebosbuurt, waar de sloop toen in volle gang was.

Van der Plas na vertrek Kamerlid Helder: ik ben niet autoritair

DEN HAAG – BBB-leider Caroline van der Plas weerspreekt beschuldigingen van vertrekkend partijgenoot Lilian Helder. Zij kondigde maandag aan haar zetel terug te geven, omdat zij overhoop ligt met haar partij. Volgens Helder bepaalt Van der Plas alles wat er in de partij gebeurt en hebben Kamerleden daar weinig tot niets tegenin te brengen. Van der Plas herkent zich daar niet in: “iedereen die mij kent weet dat ik niet autoritair of dictatoriaal ben”.

Helder, eerder Kamerlid voor de PVV, kondigde onverwacht haar vertrek aan tijdens een Kamerdebat. Zij vond dat afspraken met de fractie niet waren nagekomen, bijvoorbeeld over de verdeling van de taken. Helder zegt dat ze niet langer mocht debatteren over de omvangrijke herziening van het Wetboek van Strafvordering, iets waar zij al veel tijd in had geïnvesteerd. Ook voelde zij zich niet gehoord bij de totstandkoming van het hoofdlijnenakkoord, en was er volgens haar weinig onderling vertrouwen in de fractie. Vooral door Van der Plas zouden “ad-hocbeslissingen” worden genomen.

De BBB-leider trekt zich dat niet aan, zegt ze dinsdag tegen verzamelde pers. “Ik weet dat ik niet zo ben. Maar als iemand vindt dat ik zo ben, wat kan ik daaraan dan doen? Dan vindt iemand dat. Dat is prima wat mij betreft.”

Niet alleen vertrok Helder maandag, ook in de provincie Overijssel ging het slecht met de BBB: zes Statenleden verlieten de partij om een “onoverbrugbaar verschil”, waarna de coalitie daar haar meerderheid verloor. Van der Plas erkent dat maandag een “klotedag” was.

Zweedse rederij Wallenius SOL neemt Britse Mann Lines over

STOCKHOLM – De Zweedse rederij Wallenius SOL heeft de Britse logistieke dienstverlener Mann Lines overgenomen. Met deze strategische zet vergroot Wallenius SOL zijn vloot, netwerk en serviceaanbod in Noordwest-Europa en de Baltische regio. De overname draagt bij aan een duurzamere en digitaal gestuurde scheepvaart- en logistieksector.

Uitbreiding van netwerk en capaciteit

Volgens Elvir Dzanic, CEO van Wallenius SOL, zal de overname resulteren in een grotere vloot en een uitgebreider havennetwerk dat zich uitstrekt van de Baltische staten tot Noordwest-Europa. Dit biedt klanten een breder scala aan logistieke oplossingen, verbeterde leveringsbetrouwbaarheid en een sterker lokaal netwerk.

Door de samenwerking profiteren klanten van verschillende voordelen:

  • Uitgebreid servicenetwerk: De verbindingen met grote havens in Ierland, Spanje en daarbuiten worden versterkt.
  • Betere leveringsbetrouwbaarheid: Door de combinatie van vaarroutes neemt de transportcapaciteit en regelmaat toe.
  • Meer maatwerkopties: Een breder aanbod aan containerdiensten, logistiek en expeditie-oplossingen.
  • Lokale expertise: De teams van beide bedrijven bundelen hun kennis voor een verbeterde dienstverlening.
  • Sterkere lokale aanwezigheid: Nieuwe kantoren in Estland, Letland en het Verenigd Koninkrijk en een grotere aanwezigheid in Finland, Duitsland en de Benelux.

Groei en nieuwe mogelijkheden

Door de complementaire vaarroutes van beide bedrijven wordt de servicecapaciteit en regelmaat verbeterd. Daarnaast biedt de overname ongeveer 200 nieuwe klanten toegang tot de diensten van Wallenius SOL.

Bill Binks, voormalig CEO van Mann Lines en nu Vice President WS South bij Wallenius SOL, benadrukt de kansen die de overname biedt: “Deze samenwerking opent nieuwe deuren voor zowel onze medewerkers als klanten. Onder leiding van Wallenius SOL kunnen we onze expertise en middelen inzetten om de Noord-Europese markt nog beter te bedienen.”

Duurzaam en toekomstgericht

De samenwerking stelt Wallenius SOL in staat om klanten te bedienen met een moderne en efficiënte vloot, inclusief een nieuwe RoRo-schip met een geoptimaliseerd ontwerp voor romp en voortstuwing om emissies te verlagen.

Beide bedrijven werken nauw samen om een soepele overgang voor medewerkers, klanten en partners te waarborgen. De merknaam Mann Lines Logistics blijft behouden en wordt ingezet om de logistieke diensten verder uit te breiden.

“De integratie van onze diensten versterkt onze expertise en verbreedt ons aanbod,” aldus CEO Elvir Dzanic. “Met de ervaring van Mann Lines Logistics in Noord-Europese containerdiensten zijn we nog beter gepositioneerd om onze industrie en gemeenschappen te ondersteunen.”

Slachtoffers na schietpartij in Zweedse school

OREBRO – Op een school in de Zweedse stad Örebro zijn zeker vijf mensen neergeschoten. Dat meldt de politie.

Zweedse media als omroep SVT en de krant Aftonbladet berichten dat mogelijk een automatisch wapen is gebruikt.

De hulpdiensten rukten massaal uit voor het incident in Örebro, op ruim 150 kilometer ten westen van Stockholm. De regionale autoriteiten melden volgens Aftonbladet dat vier mensen in het ziekenhuis worden behandeld. Over de leeftijd en toestand van die slachtoffers is niets bekendgemaakt.

Expressen bericht dat de vermoedelijke schutter zichzelf heeft neergeschoten. De autoriteiten hebben dat nog niet bevestigd en melden dat het gevaar nog niet is geweken. De politie meldt dat geen agenten gewond zijn geraakt.

OM onderzoekt mogelijk discriminerende vacaturetekst omroep ON!

HILVERSUM – Het Openbaar Ministerie (OM) doet onderzoek naar omroep Ongehoord Nederland om een mogelijk discriminerende vacaturetekst. Dat bevestigt het OM na berichtgeving van de omroep hierover. ON!-directeur Peter Vlemmix is maandag als verdachte door de politie verhoord over de kwestie.

Het gaat om een  waarmee de omroep in het voorjaar van 2024 naar een nieuwe hoofdredacteur zocht. Voor de functie stelde de omroep op zoek te zijn naar een man of vrouw en vermeldde daarachter: “geen X”. Het OM laat weten dat er naar aanleiding van een vacaturetekst waarin de omroep zocht naar een nieuwe hoofdredacteur “enkele aangiften” zijn gedaan.

In een video die Ongehoord Nederland over de kwestie online heeft gedeeld, zegt directeur Vlemmix dat de “geen X”-opmerking “luchtig bedoeld” was.

De omroep wordt verdacht van discriminatie op basis van geslacht. Zodra het onderzoek is afgerond, maakt het OM bekend of het de omroep ook daadwerkelijk gaat vervolgen. Het is nog niet bekend wanneer het onderzoek is afgerond.

FNV: Albert Heijn sluit distributiecentrum Hoorn en laat 180 medewerkers in de kou staan

Albert Heijn

UTRECHT/HOORN – Tientallen medewerkers van het Albert Heijn distributiecentrum Hoorn gaan woensdag uit protest voor de poort van het bedrijf hun vakbondsbijeenkomst houden. Albert Heijn weigert om met de werknemers en vakbonden afspraken te maken over een sociaal plan. Ook een ledenbijeenkomst in de kantine wordt tegengehouden door de werkgever, terwijl ze hier volgens de cao wel recht op hebben. Medewerkers staan letterlijk en figuurlijk in de kou.

Onur Erdem, bestuurder FNV Handel: “Albert Heijn verwacht van het personeel dat ze allemaal gewoon even meeverhuizen naar het distributiecentrum in Zaandam, en anders moeten ze maar ontslag nemen. Een vreemde opvatting over wat goed werkgeverschap inhoudt.”

Werkgever weigert gesprek met vakbond

De FNV wil in een sociaal plan fatsoenlijke afspraken voor personeelsleden maken over de gevolgen van de verhuizing naar Zaandam. Volgens de vakbond speelt Albert Heijn een schimmig spel: Erdem: “De werkgever heeft met de ondernemingsraad (OR) gesproken, onder de voorwaarde van geheimhouding. Ook de OR is niet in staat om gesteld om met de medewerkers te overleggen. Dit schept een gevaarlijk precedent voor de medewerkers in alle distributiecentra van Albert Heijn. De werkgever is blijkbaar in de vooronderstelling dat je met een pennenstreek de levens van medewerkers op zijn kop kunt zetten.”

Personeel verplaatsen

Bovendien frustreert het bedrijf volgens Erdem pogingen van werknemers om zich te organiseren. “Op dezelfde dag dat wij een vakbondsvergadering organiseren zet het bedrijf heel toevallig bussen in om personeel naar Zaandam te verplaatsen. Maar wij laten ons niet saboteren of intimideren. Deze hardwerkende mensen verdienen een goed sociaal plan”, aldus de vakbondsbestuurder.

AH: Iedereen behoudt baan

Woensdag reageert Albert Heijn op de commotie die is ontstaan: “DC Hoorn heeft jarenlang een belangrijke functie in ons logistieke netwerk gespeeld. Om verduurzaming en logistieke volumes in de toekomst mogelijk te maken hebben we gekozen voor de verplaatsing van de activiteiten van DC Hoorn naar DC Zaandam.”

“Iedereen behoudt zijn baan, maar we begrijpen dat de verplaatsing van de werklocatie voor sommige collega’s ingrijpend kan zijn. Daarom hebben wij deze beweging zorgvuldig met de Ondernemingsraad afgestemd. We hebben een plan gemaakt waarbij we goed geluisterd hebben naar het advies dat de OR ons heeft gegeven”, aldus een woordvoerder van Albert Heijn.

“Onze collega’s zijn begin januari geïnformeerd over deze beweging. Vervolgens zijn we hierover met alle collega’s individueel in gesprek gegaan. Ook hebben we de vakbonden de gelegenheid gegeven voor interne ledenvergaderingen en hebben we die ook gefaciliteerd op ons DC in Hoorn.”

“Als onderdeel van het proces zijn begin januari al meerdere momenten gepland waarop we de collega’s van DC Hoorn een warm welkom heten in Zaandam en hen daar wegwijs maken. We blijven de komende tijd uiteraard met iedereen in gesprek”, besluit Albert Heijn.

EU: Nederlandse wateren blijven te vervuild, snel actie nodig

BRUSSEL – Nederland moet snel meer maatregelen nemen om de vervuiling van oppervlaktewateren tegen te gaan, want met het huidige beleid worden de doelen voor de waterkwaliteit vrijwel nergens gehaald. Tot dat oordeel komt de Europese Commissie in een rapport. Ook andere EU-landen moeten meer actie ondernemen om in 2027 te voldoen aan de Kaderrichtlijn Water.

Volgens het rapport, dat is gebaseerd op eerdere wetenschappelijke onderzoeken, is de ecologische status van rivieren, meren en andere wateren nog nergens “goed”. De verwachting is dat in 2027 slechts 5,2 procent die status zal hebben. Het grootste deel komt niet verder dan “matig”. Dat is problematisch, want volgens wetgeving die EU-landen al een kwart eeuw geleden hebben vastgelegd, hadden de lidstaten eigenlijk al jaren aan de normen voor schoon water moeten voldoen. Die termijn is al diverse keren verlengd. De mogelijkheid om opnieuw te verlengen is nu echter “extreem beperkt”, klinkt het waarschuwend. Alleen als natuurlijke oorzaken het onmogelijk maken om te voldoen, kan nog een uitzondering worden gemaakt. Dat is meestal echter niet aan de orde.

Nederland moet “het ambitieniveau verhogen”, is de belangrijkste aanbeveling. Grote bronnen van vervuiling zijn de landbouw en de industrie. Vanuit de landbouw is er onder meer een te grote toevoer van voedingsstoffen. Als het om lozingsvergunningen voor de industrie gaat, voldoet Nederland niet aan de verplichting om die periodiek tegen het licht te houden.

In heel Europa is verandering nodig om te garanderen dat op lange termijn genoeg water beschikbaar blijft. “We hebben water te lang als oneindige bron beschouwd”, zei eurocommissaris Jessika Roswall (Milieu). Plannen waar de EU aan werkt, draaien niet alleen om het tegengaan van vervuiling, maar ook om het verkleinen van de risico’s op overstromingen en verdroging. Roswall wees erop dat in driekwart van Spanje risico op verwoestijning bestaat. Klimaatverandering maakt de waterproblemen des te urgenter.

Ook voor de voedselproductie en het concurrentievermogen van Europa is schoon water onmisbaar. “Burgers, boeren en bedrijven hebben schoon water nodig”, zei de eurocommissaris.

Hoewel in de rapportages vrij hard staat dat doelen gehaald moeten worden, zei Roswall dat ze “niet met de vinger naar landen wil wijzen”. Ze noemde de rapporten “de basis voor een dialoog” met de lidstaten.

Meer doden door longziekte bij geitenhouderij, kabinet wil advies

DEN HAAG – Jaarlijks sterven er naar schatting twintig tot honderd mensen extra aan longontstekingen die zij oplopen, doordat zij vlak bij geitenhouderijen wonen. Dat meldt het ministerie van Volksgezondheid, op basis van onderzoek dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hiernaar deed.

Volgens het ministerie van Volksgezondheid komen er jaarlijks 1200 tot 6600 extra gevallen van longontsteking voor onder mensen die binnen een straal van 2 kilometer van een geitenhouderij wonen. Binnen die straal wonen volgens het ministerie ongeveer 1,5 miljoen mensen. Hoe dichterbij iemand woont, hoe groter de kans dat diegene ziek wordt. Eerder werd er al een verband gevonden tussen longontstekingen en geitenboerderijen. Dat verband is nu “aantoonbaar en consistent” vastgesteld, aldus het ministerie.

De specifieke oorzaak is niet bekend, maar het RIVM vermoedt dat tot 23 verschillende bacteriën die voorkomen op de houderijen verantwoordelijk zijn voor de longziekte. In de stallen werden meer dan dertig bacteriën gevonden die longontsteking kunnen veroorzaken. Die zijn vaak afkomstig uit het mengsel van mest en strooisel waarop de geiten lopen. “Aanbeveling is om te kijken of op geitenhouderijen de hoeveelheid ziekteverwekkers in de stallucht en omgevingslucht omlaag kan”, stelt het RIVM.

Advies

Het kabinet wil naar aanleiding van de bevindingen advies van de Gezondheidsraad, schrijven de ministers Fleur Agema (Volksgezondheid) en Femke Wiersma (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Zij willen weten of het risico nu echt vaststaat, en of sommige omwonenden een grotere kans hebben om longontsteking op te lopen. Ook wil het kabinet weten of het risico groter is dan bij andere bronnen van luchtverontreiniging.

De Tweede Kamer debatteert donderdag over de kwestie.

Gemeente Maassluis verduurzaamt wagenpark met twee nieuwe Scania hybride vuilniswagens

MAASSLUIS – De Gemeente Maassluis nam recent twee nieuwe vuilniswagens in gebruik voor het legen van ondergrondse containers en ophalen van grofvuil. De keuze ging via een aanbesteding naar twee Scania P320 hybride trucks met een Haller opbouw en HIAB kraan. De eerste gebruikservaringen zijn zeer positief.

“Eigenlijk zijn deze twee voertuigen gekocht met de wijsheid van rond 2020. Want het liefste zouden we helemaal elektrisch willen rijden,” vertelt Marcel Moor, Clusterstrateeg van het Cluster Stadsbedrijf van de gemeente Maassluis. Daaronder valt ook de vuilnisophaaldienst die dit werk met zeven Scania’s doet.

“Alleen vonden wij ten tijde van het samenstellen van het pakket van eisen voor de aanbesteding in 2022 een helemaal elektrisch voertuig om meerdere redenen nog nét een brug te ver. We wilden toch het liefst voor bewezen techniek gaan. Dat is een moderne Euro 6 dieselmotor zeker. Maar we willen als gemeente ook zeker stappen zetting richting verduurzaming. En met de afstanden die wij rijden, ca. 14.500 km per jaar in de binnenstad, helpt de hybride techniek ons zeer zeker. En dan waren er nog zaken als het laadvermogen altijd een heikel punt bij een vuilnisauto, en de kosten. Want een volledig elektrisch voertuig was zeker in 2022 nog drie keer duurder dan een gewone en uiteindelijk betalen we als gemeente dit met geld van de burger.”

“Op dit moment hebben deze twee Scania’s voor ons het beste van twee werelden en we zijn er blij mee. De eerste cijfers wijzen op een aanmerkelijke reductie in brandstofverbruik en daarmee een reductie van onze CO2-footprint. Helemaal sluitend zal het kostenplaatje niet worden, maar ik heb de indruk dat we bij deze brandstofprijs de meerkosten van deze hybrides bijna inlopen over de acht jaar dat ze bij ons zullen rijden. Bovendien zijn de voertuigen een stuk stiller en kunnen deels volledig elektrisch rijden.”

De Scania P320 in een 6×2 uitvoering met een gestuurde naloopas heeft een heel bijzondere opbouw. “Het is een zogenaamde bovenlader met aan de achterzijde een laadfunctie voor grof afval. De auto kan verder het ingenomen afval samenpersen. De voertuigen zijn primair bedoeld voor het legen van de ondergrondse containers met restafval en PMD.”

Dankzij de speciaal ontworpen opbouw, is dat een éénmansjob voor de chauffeur. Die daarmee letterlijk wel stevig aan de bak moet. “Elk van de auto’s leegt dagelijks zo’n 60 tot 70 containers. Dat betekent dat de chauffeur evenzoveel keer moet uitstappen, de auto stempelen, de Hiab 23 ton/meter kraan bedient om de verzonken container omhoog te tillen, te legen en weer op zijn plek te laten zakken. Dan de kraan weer invouwen, stempelpoot omhoog en door naar de volgende locatie. Daarbij moet hij eigenlijk ook ogen in zijn rug hebben om er voor te zorgen dat hij veilig kan werken en er geen omstanders te dicht op het voertuig komen enzovoort”, omschrijft Moor kort de werkzaamheden van de chauffeur.

Voor hem is het dan ook zonneklaar dat de chauffeur het beste gereedschap verdient dat er bestaat. “Dat is waar de Scania P cabine in beeld komt. Die is met twee treden heel goed in en uit te lopen, wat ook komt omdat Scania standaard al het laagste chassis op de markt heeft. De zichtlijnen naar voren en naar de zijkant zijn uitstekend en uiteraard hebben we dat nog geoptimaliseerd met extra camera’s. Daarnaast is de spiegelbezetting heel goed. Door te kiezen voor een verlengde dagcabine met hoog dak heeft de chauffeur ook een beetje ruimte om zich heen. Uiteraard hebben we hem een premium stoel gegeven en de goede klimaatbeheersing van Scania voorkomt dat hij op natte dagen continu met beslagen ramen rijdt.”

Moor hoort dan ook geen klachten van zijn chauffeurs over het nieuwe voertuig. “Ze vinden hem zeer comfortabel, ook vanwege de luchtvering rondom. Met de gestuurde naloopas stuurt hij even kort als de vorige terwijl deze Scania’s toch langer zijn. We hebben de chauffeurs ook laten meedenken bij het opstellen van het pakket van eisen. Dat loont volgens mij altijd. Want een tevreden chauffeur betekent een auto met minder onderhoudskosten. Wat de ploeg verder waardeert, is de sterkere motorisering naar 320 pk en het hybride deel. Ze vinden deze auto’s een stuk pittiger optrekken.”

Het zoveel mogelijk elektrisch rijden is natuurlijk wel nieuw en een kunst die nog geperfectioneerd moet worden. “Met name het regenerend remmen is anders dan ze gewend zijn,” weet Moor. “Maar dat krijgen ze snel genoeg onder de knie. Want ze mogen dan wel niet meer dan een 14.500 km per jaar maken, ze doen dat wel continu binnen de bebouwde kom met heel veel start en stop. Dat is elke dag zo’n twee keer naar de verwerker om te lossen. En dat vijf dagen per week exclusief de zaterdagrit,” somt Moor op. “Als het goed is, merkt de burger daar allemaal niets van. Maar de insider weet dat vuilnisophalen zwaar werk is. Allereerst voor de mens. Maar zeker ook voor de auto.”

Ad Dollevoet B.V. neemt tien nieuwe Actros F trucks in gebruik

OSS – Transportbedrijf Ad Dollevoet B.V. uit Oss heeft 10 compleet nieuwe Actrossen toegevoegd aan het wagenpark. De trucks, allemaal van het type Actros F zijn geleverd door Louwman in Veghel.

Harold van der Vliet is er accountmanager en vertelt: “De geleverde trucks zijn onder andere voorzien van een meerjarig onderhoudscontract. Hiermee is al het werk aan de trucks voorlopig volledig gecoverd. Op die manier nemen we onze klant veel werk uit handen. De hierdoor lage kilometer kostprijs gaf voor Dollevoet mede de doorslag om weer voor Mercedes-Benz te kiezen.

Op dit moment heeft Ad Dollevoet B.V. zo’n 50 trucks in gebruik. Daarvan zijn er nu 20 stuks van het merk Mercedes-Benz. Directeur en eigenaar Sebastiaan Dollevoet vertelt hierover: “We hebben al tien Actrossen rijden binnen ons wagenpark. Die gaan al aardig wat jaartjes mee en eerlijk is eerlijk: wanneer je kijkt naar betrouwbaarheid, onderhoudskosten en verbruik dan doen de trucks van Mercedes-Benz het het beste. Ze staan relatief gewoon het minste stil. Daarbij hebben we ook altijd al een prettige klik met dealer Louwman. Ze denken mee, kijken vooruit en nemen ons heel veel werk uit handen. Ons contact Harold van der Vliet kon daar bovenop ook nog onderhoudscontracten bieden met een onderscheidend lage kilometerkostprijs. En dus was het wat ons betreft snel beklonken: wij gaan voor 10 splinternieuwe Actrossen 1840 LS.”

De trucks gaan door heel Nederland rijden en ook in België en Luxemburg. Dollevoet is onder andere actief met groupage en distributie. Sebastiaan Dollevoet: “We kregen het advies om voor de Actros F te gaan, want die heeft een lagere instap met een trede minder. Dat leek ons een goed idee, want onze chauffeurs stappen vaak in en uit. Ze zijn de hele dag onderweg en soms zelfs meerdere dagen.

De nieuwe Actrossen zijn tevens voorzien van de ruimere Big Space-cabine. Ook hebben ze standairco- en kachel aan boord, evenals een goed bed om heerlijk op te kunnen uitrusten en een magnetron. Weet je wat het is: we betalen graag een beetje meer om het ons personeel naar de zin te maken.”

“Binnen no time opgelost”

Dollevoet vervolgt: “Onze trucks zijn ons gereedschap: daar moeten we op kunnen bouwen. De Actros heeft zich voor ons bewezen als een betrouwbaar product. Ook in Louwman hebben we vertrouwen: we kunnen altijd snel bij ze terecht en alles wordt binnen no time opgelost. Mercedes-Benz is daarbij voorloper op het gebied van veiligheid en techniek. Onze chauffeurs kregen daarom ook een training om met nieuwste systemen te leren omgaan. Dat vind ik meer dan netjes.”

Harold van der Vliet: “Ik zie deze hernieuwde samenwerking als een heel mooie erkenning voor de kwaliteit die we leveren als merk en als dealer. Een leuke klik hadden we altijd al en natuurlijk proberen we altijd goed mee te denken en de best mogelijke nazorg te bieden. Dat dit dan zo gewaardeerd wordt en dat we van Dollevoet het vertrouwen krijgen voor de komende jaren: daar ben ik erg trots op.”

Ad Dollevoet B.V. is partner in transport, distributie en warehousing. Het hoofdkantoor is in Oss (Noord-Brabant) en het bedrijf heeft in totaal acht vestigingen, waaronder in Rosmalen, Veghel en Tilburg.

Dollevoet onderscheidt zich onder meer met een zeer veelzijdige vloot van zo’n 60 voertuigen: van bestelbus tot trekker-oplegger. Het wagenpark voldoet aan de strengste nationale en internationale eisen op het gebied van milieu en veiligheid. Zo ook de nieuwe Actros, die is voorzien van Euro 6-motor en de meest geavanceerde veiligheidssystemen. De trucks worden onder andere ingezet voor de distributie van tuinartikelen tot food-gerelateerde producten en consumentenelektronica. Ze gaan in Nederland, de Benelux en ook in het Ruhrgebied rijden.

Nieuwe Volvo FH Aero-trekkers markeren nieuw tijdperk voor Heemskerk fresh & easy

RIJNSBURG – Met de aanschaf van twee Volvo FH Aero 460 4×2-trekkers benadrukt Heemskerk fresh & easy de focus op zuinig en veilig rijden. Heemskerk zet de trucks als LZV-combinaties in voor de distributie van groente en fruit naar afnemers in heel Europa. De eerste Volvo FH Aero’s in de vloot zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Rijnsburg.

Heemskerk fresh & easy uit Rijnsburg levert dagelijks 500.000 verse producten aan klanten in binnen- en buitenland. Dat doet Heemskerk met een vloot van 35 trucks, waaronder nu twee Volvo FH Aero 460 4×2-trekkers. Met de keuze voor de Volvo FH Aero Globetrotters zet Heemskerk fresh & easy in op verdere brandstofbesparing. “Zuinigheid is voor ons een belangrijk criterium”, zegt Nico Noort, wagenparkbeheerder bij Heemskerk fresy & easy.

“Deze trucks rijden tussen de 125.0000 en 145.000 kilometer per jaar en met ons volledige wagenpark rijden we jaarlijks tot wel 4 miljoen kilometer. Iedere procent brandstof die we kunnen besparen telt mee. De Volvo FH Aero heeft een aerodynamisch design en is uitgerust met de zuinige Turbo Compound-motor. We hebben al trucks met de Turbo Compound-motor in de vloot en we zien dat voertuigen met deze motor tot wel 8 procent zuiniger zijn. Bij deze nieuwe Volvo FH Aero-trekkers komt daar het voordeel van de extra aerodynamica nog eens bij. Voor nog meer brandstofefficiency en betere aerodynamica zijn de trucks voorzien van Fuel Hero Pro+ pakket met brandstofbesparende functies en een Airflow-pakket met dakspoilers en zijfenders.”

Minder Maut met zuinige truck

Rijden met zuinige trucks biedt meer voordelen, vertelt Noort. “De configuratie waarvoor we hebben gekozen leidt tot een zeer gunstige VECTO-score. Die VECTO-score wordt onder meer gebruikt om het Maut-tarief te bepalen als je in Duitsland rijdt. Hoe lager de VECTO-score, hoe minder tol je hoeft te betalen. Ook als er straks in Nederland een vrachtwagenheffing is ingevoerd, zul je met een zuinig voertuig dat minder CO2-uitstoot minder hoeven te betalen.”

Veiligheid staat voorop

De truck zijn voorzien van uitgebreide veiligheidssystemen. Zo zijn de trucks voorzien van het Active Safety-pakket, met onder meer Lane Change Support, Driver Alert Support, Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Support en Forward Collision Warning met noodremfunctie. Noort: “Veiligheid is voor ons zeer belangrijk. We zijn het richting onze chauffeurs en andere weggebruikers verplicht om te zorgen voor zo veilig mogelijke voertuigen en daarom kiezen we altijd voor de meest uitgebreide veiligheidsfuncties.”

Meer zicht met het camerasysteem

De Volvo FH Aero-trekkers zijn voor Heemskerk fresh & easy de eerste trucks die zijn voorzien van een Camera Monitor System. “Natuurlijk is het even wennen, maar voordat de nieuwe trucks zijn geleverd hebben we met een Volvo FH Aero demo al kunnen ervaren hoe het is om met cameraspiegels te rijden. De beelden van de camera’s zie je op twee schermen in de cabine. Het viel mij op dat het camerabeeld scherper is dan het beeld dat je in spiegels ziet. Ook in het donker zie je veel meer en dat vergroot ook weer de veiligheid.”

Nieuwe huisstijl

Heemskerk heeft nu 35 Volvo-trucks in de vloot en heeft inmiddels nog drie nieuwe Volvo FH Aero-trekkers besteld. De recent geleverde Volvo FH Aero-trekkers zijn om meerdere redenen uniek. Het zijn niet alleen eerste Volvo FH Aero’s, maar ook de eerste trucks van Heemskerk die zijn uitgevoerd in de nieuwe huisstijl.

Volvo Gold-onderhoudscontract

Om de trucks in topconditie te houden, is een Volvo Gold-onderhoudscontract afgesloten waarmee alle reparaties, onderhoud en keuringen zijn afgedekt. “Dat doen we altijd”, vertelt Noort. “Met een Volvo Gold-onderhoudscontract weten we iedere maand precies wat we kwijt zijn aan onderhoud en dekken we risico’s af. Onderhoud laten we doen bij Volvo Group Truck Center in Rijnsburg; een dealer die uitblinkt door met je mee te denken en ons te ontzorgen.”

Heemskerk fresh & easy verwerkt meer dan 170 soorten groenten en twintig soorten fruit. Het bedrijf is in 1960 opgericht door Wim Heemskerk en telt nu meer dan 1200 medewerkers. Heemskerk levert dagelijks vers gesneden groente, salades en verspakketten aan afnemers door heel Europa, variërend van supermarkten tot restaurantketens en andere voedselverwerkende bedrijven.

Honderden mensen verlaten Santorini na aardbevingen

SANTORINI – Veel mensen verlaten het eiland Santorini in de Egeïsche Zee nu aardbevingen daar al dagen het openbare leven verstoren. Honderden personen verzamelden zich dinsdag in een haven om naar het Griekse vasteland te vertrekken.

“Alles is dicht. Niemand werkt nu. Het hele eiland is leeggelopen”, zei een inwoner die aan boord ging van een veerboot tegen persbureau Reuters. “We blijven in Athene totdat we zien hoe de situatie zich hier ontwikkelt.”

Griekse media berichten dat al een derde van de bijna 16.000 inwoners is vertrokken. Er worden extra vluchten geregeld en meer veerboten ingezet. “Ik heb al dagen niet geslapen, de kinderen en vrouwen huilen. Elke vijf minuten is er een aardbeving”, zei een man tegen een Griekse omroep.

Toeristen

Er vertrekken dinsdag naar verwachting nog meer mensen per vliegtuig van het eiland. Daar hebben inwoners het advies gekregen om uit de buurt te blijven van plekken waar aardverschuivingen kunnen plaatsvinden.

Santorini geldt als een populaire bestemming voor toeristen. Sommige hotels hebben uit voorzorg ook hun zwembaden geleegd.

Seismologen waarschuwen dat de aardbevingen nog dagen of weken kunnen aanhouden. Er zou op enig moment ook een zwaardere beving kunnen plaatsvinden, mogelijk met een kracht van 5.5 tot 6. Dan bestaat instortingsgevaar bij slecht gebouwde huizen.

Truckhandelaar vreest verlies klanten door verbod op contante betalingen van meer dan 3000 euro [+video]

Foto: Still uit video EenVandaag

HILVERSUM – Een verbod op contante betalingen boven de 3.000 euro komt steeds dichterbij, meldt EenVandaag. De Tweede Kamer heeft al ingestemd, en morgen debatteert de Eerste Kamer over het voorstel. Ondernemer Ad van Ekeren (73) maakt zich grote zorgen: “Mijn klanten gaan de grens over.”

‘We worden behandeld als criminelen’

Van Ekeren handelt al meer dan 50 jaar in tweedehands vrachtwagens en exporteert ze wereldwijd. In zijn branche is cash betalen de norm, vooral in landen waar het bancaire systeem minder betrouwbaar is, zoals Azerbeidzjan en Georgië. “Sommige klanten willen of kunnen niet anders betalen. Als ik ze beperk tot 3.000 euro, gaan ze naar Duitsland of Polen, waar ze wel trucks met contant geld kunnen kopen.”

Hij voelt zich door de politiek onterecht in het verdachtenbankje geplaatst. “Mijn vader begon dit bedrijf in 1948, en ineens wordt cash betalen als crimineel gezien. Maar wij zijn gewoon ondernemers die keurig belasting betalen.”

Beperken van witwassen

Hoogleraar financieel recht Tom Loonen steunt de maatregel en wijst op de miljarden die jaarlijks in Nederland worden witgewassen. “Door de limiet kunnen criminelen geen luxe goederen meer met contant geld kopen.”

Toekomst ziet er somber uit

Voor Van Ekeren is dit opnieuw een regel die het ondernemen moeilijker maakt. “De papierwinkel wordt steeds groter, en Den Haag verzint elke dag iets nieuws. Op deze manier verdwijnt de lol uit het werk.”

Volgende week dinsdag stemt de Eerste Kamer over het voorstel. Als het doorgaat, wordt cash betalen boven 3.000 euro verboden.

North Sea Port gaat intensief samenwerken met Canadese havens

Illustratie: North Sea Port

North Sea Port gaat intensief samenwerken met de Canadese havens van Montréal, Québec, Saguenay, Sept-Îles en Trois-Rivières. Deze nieuwe samenwerking richt zich op het versterken van handelsrelaties tussen de Saguenay-Saint-Laurent-zeecorridor en North Sea Port. Canada is de vierde handelspartner.

North Sea Port en de vijf Canadese havens, gelegen in het Zuidwesten van het land, hebben een overeenkomst gesloten om deze samenwerking vorm te geven. Dit bouwt voort op een eerdere samenwerkingsovereenkomst uit 2018 tussen de haven van Québec en North Sea Port. Met deze nieuwe stap worden de havens van Montréal, Saguenay, Sept-Îles et Trois-Rivières toegevoegd aan de bestaande samenwerking. De overeenkomst biedt een raamwerk voor concrete initiatieven op het gebied van handel, innovatie en energietransitie.

Handel en logistiek

De nadruk ligt op de verdere ontwikkeling van de bulksector en het optimaliseren van logistieke ketens tussen het Canadese achterland van Saguenay-Saint-Laurent, het havengebied van North Sea Port en Noordwest-Europa. Daarnaast delen de havens kennis en inzichten om de havenplanning en havenoperaties te verbeteren.

“Canada is de vierde belangrijkste handelspartner van North Sea Port in termen van goederenoverslag. Onze ligging in West-Europa is van groot strategisch belang voor de samenwerking met de havens van Montréal, Québec, Saguenay, Sept-Îles en Trois-Rivières. De samenwerking met de vijf Canadese havens kan alleen maar voordelen bieden,” aldus Maarten den Dekker, Chief Sustainability en Digital Officer van North Sea Port.

Innovatie en technologie

Er wordt ook samengewerkt op het gebied van technologie en circulaire economie. De havens zullen hiertoe de samenwerking tussen klanten, onderzoeksinstellingen, universiteiten en start-ups bevorderen. Door kennis en successen te delen, worden netwerken uitgebreid en technologische innovaties zoals artificiële intelligentie in havenactiviteiten gestimuleerd.

Energietransitie en duurzaamheid

De havens zullen bovendien actief samenwerken om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Speerpunten zijn onder andere de productie van koolstofarme energie, vergroening van havengebieden, alternatieve brandstoffen en initiatieven voor energie-efficiëntie.

“Wij zijn trots op het opzetten van dit samenwerkingskader met North Sea Port, waarmee de Saguenay-Saint-Laurent-corridor wordt verbonden met een dynamische regio zoals die van de Noordzee. Het doel is om een sterke samenwerking te ontwikkelen en samen resultaten te boeken, zoals op het vlak van decarbonisatie, kennis en innovatie,” benadrukken Julie Gascon, Mario Girard, Carl Laberge, Pierre D. Gagnon en Gaétan Boivin, respectievelijk de directeur-generaal van de havenbedrijven van Montréal, Québec, Saguenay, Sept-Îles et Trois-Rivières.

×