Clicky

maandag 12 mei 2025 - 08:29 uur
Home Blog Pagina 179

Faber houdt vast aan asielwetsvoorstellen: ga niets aanpassen

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber blijft erbij dat zij haar wetsvoorstellen die tot een lagere instroom van asielzoekers zouden moeten leiden, niet wil aanpassen. Ook niet nu de Raad van State in een kritisch advies grote vraagtekens heeft gezet bij de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen. Toen vorige week de hoofdlijnen van het advies uitlekten, zei Faber ook al dat zij hooguit “een punt of een komma” zou veranderen.

Faber erkent wel dat haar wetsvoorstellen en het advies daarop van de Raad van State nog besproken moeten worden in de ministerraad, voordat ze worden ingediend bij de Tweede Kamer. “Maar ik als vakminister ga niets aanpassen”, bezweert de PVV-bewindsvrouw. Haar partijleider Geert Wilders dreigde de afgelopen week bij herhaling het kabinet te laten vallen als andere coalitiepartijen wel aanpassingen eisen.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer gaat Faber vragen over haar antwoord op het advies uit de weg. Het kabinet komt nog met een officiële reactie op het commentaar van zijn belangrijkste raadgever op het gebied van wetgeving, zegt de minister. Dit zogeheten nader rapport verwacht zij “vlak na het krokusreces” te kunnen sturen. “Dus dat is heel snel, binnen een maand.” De voorjaarsvakantie van de Kamer begint eind volgende week.

BBB schaarde zich al achter de PVV en stelde dat de voorstellen van Faber ongewijzigd moeten worden ingediend. VVD en NSC hamerden vooral op snelheid, maar sloten niet uit dat toch nog wijzigingen worden doorgevoerd om zorgen over de uitvoerbaarheid weg te nemen. Beide partijen legden die verantwoordelijkheid nadrukkelijk bij het kabinet.

Door iedere aanpassing te weigeren, zet Faber mogelijk ook de kans van slagen van haar voorstellen in de Eerste Kamer op het spel. De coalitie heeft daar geen meerderheid en zal ook enkele andere partijen moeten overtuigen. Een sleutelpositie is daarbij weggelegd voor CDA en SGP, die deze week allebei hun twijfels uitspraken.

De Raad van State liet in het advies onder meer weten niet overtuigd te zijn dat de voorgestelde maatregelen er ook echt toe leiden dat er minder asielzoekers naar Nederland komen. “Moet u eens in Zweden vragen”, zegt Faber daarover, zonder duidelijk te maken welke van de voorgestelde maatregelen daar dan al genomen zouden zijn en met welk effect.

Eerste oorlogsschepen VS in Straat Taiwan sinds inauguratie Trump

BEIJING/TAIPEI – Twee Amerikaanse oorlogsschepen zijn deze week door de Straat van Taiwan gevaren, heeft de Amerikaanse marine dinsdag (lokale tijd) bevestigd. Het ging om een raketvernietiger en een verkenningsschip. Het was de eerste missie van de marine in de strategische waterweg sinds president Donald Trump vorige maand aantrad.

De VS stellen dat de marineschepen zich aan het internationaal maritiem recht hielden. “De doortocht vond plaats via een corridor in de Straat van Taiwan die buiten de territoriale wateren van een kuststaat ligt”, verklaarde de Amerikaanse marinecommandant Matthew Comer. “Binnen deze corridor genieten alle landen de vrijheid van navigatie.”

China beschouwt het democratisch bestuurde Taiwan als afvallige regio en zegt dat het derhalve soevereiniteit heeft over de Straat van Taiwan. Beijing reageerde dan ook boos op de missie van de twee Amerikaanse schepen, die veiligheidsrisico’s zou hebben verhoogd.

Chinese militaire vliegtuigen

Volgens het Taiwanese ministerie van Defensie vlogen in de 48 uur tot 06.00 uur lokale tijd op woensdag 62 Chinese militaire vliegtuigen nabij Taiwan. Deze uren vallen samen met de doorgang van Amerikaanse schepen.

De Taiwanese president Lai Ching-te verwerpt de soevereiniteitsclaims van Beijing en zegt dat alleen het Taiwanese volk over zijn toekomst kan beslissen.

De Amerikaanse marine vaart ongeveer een keer per maand door de Straat, soms vergezeld door schepen van geallieerde landen. De laatste keer dat een Amerikaans oorlogsschip door de zeestraat voer, was in oktober, in een gezamenlijke missie met de Canadese marine.

Vrachtwagen door gladheid gestrand op afrit N33

Foto: Persbureau Meter

GIETEN – Een vrachtwagen is woensdagochtend door gladheid gestrand op de afrit N33 richting verkeersplein Gieten.

De vrachtwagen kwam vanaf de richting Veendam.

Door de gladheid komt de vrachtwagen niet meer omhoog.

Rijkswaterstaat is inmiddels ter plaatse. De afrit is afgesloten.

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

BRUSSEL – De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

In vergelijking met een jaar eerder was sprake van een groei van de reizigersaantallen, met meer dan 7 procent. Die groei kwam met name door meer internationaal vliegverkeer. ACI-directeur Olivier Jankovec zegt in een toelichting dat Europese luchthavens vorig jaar 200 miljoen extra reizigers verwerkten en dat veel vliegvelden voormalige passagiersrecords verbraken.

“Dit werd behaald ondanks de sterk gestegen ticketprijzen, aanhoudende druk op toeleveringsketens, grotendeels zwakke economische groei en geopolitieke spanningen. Dat spreekt boekdelen over hoe consumenten prioriteit geven aan ervaringen en vooral aan reizen”, aldus Jankovec. Voor dit jaar voorziet ACI verdere groei van de passagiersaantallen op Europese luchthavens.

Klassement

London Heathrow was vorig jaar opnieuw de drukste Europese luchthaven met 83,9 miljoen passagiers. Dat zijn er bijna 6 procent meer dan een jaar eerder en bijna 4 procent meer dan in 2019. De luchthaven van Istanbul staat op de tweede plek met 80,1 miljoen passagiers. Daarmee lag het passagiersaantal 17 procent hoger dan voor corona.

Op de derde plaats staat Paris Charles de Gaulle met 70,3 miljoen reizigers, wat nog altijd 7,7 procent minder is dan in 2019. Schiphol volgt met 66,8 miljoen passagiers. Dat is een toename van 8 procent ten opzichte van 2023, maar wel bijna 7 procent lager dan voor de uitbraak van corona. De vijfde plek wordt ingenomen door Madrid met 66,1 miljoen reizigers.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur verdacht van fraude met tachograaf in Spanje

Foto: Guardia Civil

HUESCA – De Guardia Civil in de Spaanse provincie Huesca heeft een 47-jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur aangehouden op verdenking van tachograaffraude.

De chauffeur zou de tachograaf van zijn voertuig hebben gemanipuleerd om de rij- en rusttijden te omzeilen.

Op 7 februari voerde een patrouille van de Verkeersafdeling van de Guardia Civil in Jaca een preventieve controle uit in de gemeente Villanúa. Hierbij werd een trekker met oplegger gecontroleerd die was bestemd voor het transport van levende dieren.

Tijdens de controle ontdekten agenten een onregelmatigheid met de tachograaf. In het apparaat was een bestuurderskaart geplaatst op naam van een vrouw die niet in het voertuig aanwezig was. De chauffeur wisselde deze kaart af met zijn eigen bestuurderskaart om zo de wettelijke rij- en rusttijden te omzeilen.

Volgens de Guardia Civil brengt dergelijke manipulatie de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. Het niet naleven van de rusttijden kan leiden tot vermoeidheid en een verhoogd risico op verkeersongevallen.

De afdeling Onderzoek en Analyse van het Verkeer (GIAT) van de Guardia Civil in Huesca heeft de Nederlander aangehouden als verdachte van documentvervalsing. De zaak is overgedragen aan de rechtbank in Jaca. De chauffeur moet zich daar verantwoorden zodra hij wordt opgeroepen.

Invoer lng voor het eerst gedaald sinds begin energiecrisis

DEN HAAG – De invoer van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) is vorig jaar voor het eerst gedaald sinds het begin van de energiecrisis in 2022, toen Rusland Oekraïne binnenviel. In plaats daarvan werd er meer gas uit de Nederlandse gasopslagen gehaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het grote beroep op gas uit de opslagen heeft vooral te maken met de ontwikkeling van de prijzen. Het is voor gasleveranciers momenteel financieel aantrekkelijker om hun opgeslagen gas in te zetten om aan hun verplichtingen te voldoen dan nieuw gas in te kopen op de groothandelsmarkt.

Volgens het CBS verbruikte Nederland in 2024 ruim 30 miljard kubieke meter aardgas. Dat is ongeveer evenveel als een jaar eerder. De industrie verbruikte wel meer gas, maar voor de elektriciteitsproductie was minder nodig omdat er meer stroom werd opgewekt met hernieuwbare bronnen als wind en zon.

Import Russische lng

Tegelijkertijd lag de aanvoer van gas behoorlijk lager. Tankerschepen leverden 15 procent minder lng af. Vooral de hoeveelheid lng uit de VS nam af. Dat ging om een afname van 18 procent. Het land bleef met 14,4 miljard kubieke meter wel verreweg de belangrijkste leverancier van lng.

Opmerkelijk is dat Nederland juist 68 procent meer lng uit Rusland invoerde. Op dit moment valt lng uit Rusland buiten de sanctiemaatregelen van de Europese Unie. Volgens het CBS ging het hier niettemin om kleine hoeveelheden.

Nederlandse gaswinning

Door het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen nam de Nederlandse gaswinning opnieuw af. Er werd 1,9 miljard kubieke meter minder gas uit de grond gehaald, goed voor een afname van 17 procent.

Omdat er minder gas werd gewonnen en ingevoerd terwijl het gebruik gelijk bleef, was er eind 2024 uiteindelijk 3,7 miljard kubieke meter minder gas opgeslagen dan een jaar eerder. Dat komt neer op een afname van 31 procent.

Sterk gestegen gasprijs

Een woordvoerder van het CBS legt uit dat dit mede verklaart waarom de gasopslagen de laatste weken zo leeg zijn. Volgens de laatste cijfers van het Nationaal Energie Dashboard zijn de bergingen nog maar voor ongeveer een derde gevuld. Ook in andere Europese landen zijn de gasvoorraden de laatste tijd leger.

Tot nu toe slaan autoriteiten nog geen alarm hierom omdat de leveringszekerheid niet in gevaar lijkt. Wel dreigt Europa daarmee het winterseizoen met een vrijwel lege gasvoorraad te verlaten, waardoor het duurder wordt om deze aan te vullen voor het volgende stookseizoen. Eerder deze week bereikte de gasprijs al het hoogste niveau in ongeveer twee jaar.

Aantal faillissementen bleef gelijk in januari

Faillissement
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – In januari zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, evenveel bedrijven failliet verklaard als in december, meldt het CBS. Net als in december 2024 lag het aantal faillissementen in januari 2025 lager dan een jaar eerder. Het aantal faillissementen is na 2023 niet verder opgelopen.

Aantal faillissementen loopt sinds 2024 niet verder op

Het aantal voor zittingsdagen gecorrigeerde faillissementen fluctueert aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 911 in mei 2013. Daarna zette een daling in en werd in augustus 2021 met 109 een laagterecord bereikt.

Vervolgens nam het aantal faillissementen weer geleidelijk toe tot 2024. Gedurende 2024 is het aantal faillissementen niet verder opgelopen. In januari 2025 was het aantal faillissementen gelijk aan dat in december 2024.

Meeste faillissementen in de handel

Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in januari 300 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 67. Dat is 16 procent meer dan in december.

De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in januari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

ABN AMRO: energielasten huishoudens gaan niet snel flink omlaag

AMSTERDAM – Nederlandse huishoudens zijn tegenwoordig bijna een kwart meer kwijt aan energielasten dan zeven tot acht jaar geleden, hebben economen van ABN AMRO berekend. De kenners verwachten daarbij dat de kosten van gas en elektriciteit niet snel weer flink omlaag gaan.

“Als we vooruitkijken dan lijkt een sterke daling van de energielasten voor huishoudens onwaarschijnlijk. Ramingen voor de gasprijs wijzen op slechts een kleine daling in 2025 en 2026. In historisch perspectief blijven energieprijzen dus op een hoog niveau. Een daling van de energielasten van huishoudens zal dus vanuit besparingen op het energieverbruik moeten komen”, schrijven de deskundigen in een woensdag gepubliceerde analyse.

Vooral de afgelopen twee jaar is de rekening flink gestegen na de energiecrisis van 2022 door de Russische inval in Oekraïne en het dichtdraaien van de gaskraan uit Rusland. In de jaren daarvoor waren de energielasten daarentegen vrij constant.

Tijdens die energiecrisis zelf was volgens de cijfers sprake van flinke schommelingen, merken de deskundigen van de bank verder op. In 2022 zorgde de uitkering van de energiecompensatie in november en december aan elk huishouden in Nederland voor een daling van de lasten met 380 euro. De energielasten van een doorsnee huishouden daalden hierdoor in 2022 met ongeveer 19 procent.

Uit de berekening komt verder naar voren dat de energielasten van huurders sterker zijn gestegen dan die van woningeigenaren. Iemand die in een huurhuis woont, heeft vaak maar weinig andere energiebesparingsopties dan bijvoorbeeld de verwarming uitzetten, terwijl huizenbezitters ook de mogelijkheid hebben energiebesparende investeringen te doen.

De economen erkennen wel dat huurders over het algemeen een lagere energierekening hebben dan woningeigenaren. Dit verschil zorgde ervoor dat huurders in 2022 een grotere daling van hun energielasten ervaarden, omdat de 380 euro energiecompensatie voor beide groepen hetzelfde was.

Verkeer in het noorden moet rekening houden met gladheid door sneeuw

DEN HAAG – Rijkswaterstaat waarschuwt dat het in het noorden glad kan zijn door sneeuwval en bevriezing van natte weggedeelten.

Weggebruikers kunnen het beste hun snelheid aanpassen en moeten extra alert zijn, zegt de dienst.

Het KNMI heeft voor Groningen, Friesland en Drenthe code geel afgegeven. Daar valt in de ochtend lichte sneeuw, die op de weg kan blijven liggen.

In de loop van de middag wordt het droog en zal de gladheid tijdelijk verdwijnen.

Later woensdagavond en in de nacht naar donderdag kan het in het noordoosten opnieuw glad worden.

Ravage nadat vrachtwagenchauffeur onwel wordt op A27 [+foto’s]

Foto: SQVision

RAAMSDONKSVEER – Op de A27 bij knooppunt Hooipolder is woensdagochtend een vrachtwagenchauffeur onwel geraakt. Hij raakte hierdoor de controle over het stuur kwijt en ramde een rimpelbuisobstakelbeveiliger(RIMOB). Door de enorme klap werd de vrachtwagen opgetild.

De chauffeur is door een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

Vanwege het ongeval zijn twee rijstroken dicht richting Breda. De verbindingswegen vanuit Gorinchem naar Zevenbergen en Waalwijk (A59) zijn ook afgesloten.

Voor zover bekend zijn er geen andere voertuigen betrokken geraakt bij het ongeval. De chauffeur uit een andere vrachtwagen heeft eerste hulp verleend.

Foto: Rijkswaterstaat

“Naast het bergen, moeten we ook de RIMOB herstellen. Je hebt ruim een uur vertraging”, aldus Rijkswaterstaat.

Foto: Rijkswaterstaat

Volgens Rijkswaterstaat duurt de afhandeling van het ongeval nog tot in de avond. “We verwachten de rijstroken richting Breda in de middag vrij te kunnen geven. Tot die tijd leiden we het verkeer richting Breda om via de A15, A16 en A59. Richting Den Bosch wordt je omgeleid via de A15 en A2”, meldt Rijkswaterstaat.

Boeing levert na twee jaar weer meer vliegtuigen af dan Airbus

Foto: Adobe Stock

ARLINGTON – Boeing heeft voor het eerst in bijna twee jaar meer vliegtuigen in een maand geleverd dan concurrent Airbus. Het zijn tekenen van herstel bij de vliegtuigfabrikant die langere tijd met problemen kampte, zoals grootschalige stakingen bij Amerikaanse fabrieken.

Boeing leverde in januari 45 vliegtuigen af, waarvan veertig van zijn 737 MAX-modellen. Daarmee overtreft het de 25 toestellen die door de Europese vliegtuigbouwer Airbus zijn afgeleverd. Het is de eerste maandelijkse overwinning voor Boeing sinds maart 2023.

Januari was voor Boeing ook de eerste volledige productiemaand sinds ongeveer 33.000 werknemers in september vorig jaar het werk voor langere tijd hadden neergelegd.

Andere problemen bij Boeing ontstonden nadat een deurpaneel van een Boeing-toestel begin 2024 was losgeraakt tijdens een vlucht. Daarna zijn er ook andere incidenten met vliegtuigen van Boeing geweest, zoals problemen met landingsgestellen en wielen.

Jordanië: Egypte werkt aan alternatief voor Trumps plan met Gaza

WASHINGTON – Arabische landen werken onder leiding van Egypte aan een alternatief voor Amerikaanse plannen met de Gazastrook. Dat plan is een reactie op een voorstel van de Amerikaanse president Donald Trump om de bevolking uit de Gazastrook te verwijderen en over te brengen naar Jordanië en Egypte, zei koning Abdullah van Jordanië tijdens een bezoek aan het Witte Huis.

Wat Trump betreft komt Gaza in Amerikaanse handen, zo herhaalde hij bij zijn ontmoeting met de koning. Van de Gazastrook moet dan een soort Rivièra gemaakt worden. Dat is volgens hem goed voor de werkgelegenheid. Hij zou niet van plan zijn om zelf vastgoed te ontwikkelen in Gaza.

De koning van Jordanië zei dat het Egyptische voorstel afgewacht moet worden. Wel is zijn land bereid om 2000 zieke Gazaanse kinderen op te vangen.

De oorlog heeft in Gaza volgens het ministerie van Volksgezondheid aldaar aan ruim 48.000 mensen het leven gekost. Het gebied is verwoest en de bevolking verkeert volgens hulpverleners in grote humanitaire nood. Gedwongen verplaatsing van de bevolking komt volgens de secretaris-generaal van de Verenigde Naties António Guterres neer op etnische zuivering.

Bloomberg: Portugal overweegt verkoop belang in maatschappij TAP

LISSABON – De Portugese regering overweegt een belang van ten minste 49 procent in de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP te verkopen. Het zou de nieuwste poging zijn van het land om de nationale luchtvaartmaatschappij te privatiseren, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Het privatiseringsproces zou in maart van start gaan en kan eind dit jaar of in 2026 worden afgerond. Ongeveer twaalf bedrijven hebben interesse in TAP.

De Portugese regering wil TAP al langer privatiseren. Grote Europese luchtvaartmaatschappijen zoals het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa, British Airways-moederconcern IAG en Air France-KLM hebben eerder interesse getoond in de Portugese luchtvaartmaatschappij.

TAP, met een thuisbasis in Lissabon, is de grootste Europese aanbieder van vluchten naar Brazilië en heeft ook een sterke aanwezigheid in Afrika. Daarnaast voert TAP een aantal vluchten uit naar Noord-Amerika.

Provincie wijst verbeterplan Qbuzz af, miljoenenboetes in de maak

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland heeft geen vertrouwen in het plan dat Qbuzz onlangs indiende om het busvervoer in het noordelijke deel van de provincie te verbeteren. Het college van Gedeputeerde Staten gaat Qbuzz daarom miljoenenboetes opleggen. “Dit is een logische consequentie, omdat de dienstverlening niet conform onze afspraken is”, aldus gedeputeerde Frederik Zevenbergen (ov, VVD).

Hoe hoog de boetes zijn, moet het college nog bepalen. In de afspraken die de provincie en het vervoersbedrijf hebben gemaakt, staan al vastgestelde bedragen. Zo kan de provincie een boete van 2 miljoen euro geven als reizigers “vermijdbare hinder” ondervinden bij de start van de dienstverlening, op 15 december afgelopen jaar. Als tussen die startdatum en 12 januari meer dan 1 procent van de ritten uitvalt, kan een boete van 1 miljoen euro volgen. Dat percentage ligt al weken aanzienlijk hoger, afgelopen week op ruim 5 procent.

Mede doordat een groot deel van de bestelde elektrische bussen niet op tijd klaar was, verloopt de start van Qbuzz chaotisch in en om steden als Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Katwijk. Veel bussen komen te laat of rijden helemaal niet.

47 miljoen euro

De provincie Zuid-Holland is zeer ontevreden over de dienstverlening en dreigt al een tijdje met sancties. Zevenbergen eiste onlangs een verbeterplan van Qbuzz. Het bedrijf diende dat plan weliswaar op tijd in, maar de gedeputeerde noemt de inhoud daarvan “simpelweg onvoldoende, gezien de afspraken waar Qbuzz zich aan heeft gecommitteerd”. De provincie eiste dat Qbuzz de rituitval deze week zou hebben teruggebracht tot onder de 1 procent. Het bedrijf zegt dat de deadline “niet realistisch en niet haalbaar” is.

Zuid-Holland gaat niet alleen boetes opleggen, maar overweegt voorlopig ook minder geld te geven door de maandelijkse exploitatiebijdrage “gedeeltelijk op te schorten”. Qbuzz ontvangt dit jaar in principe bijna 47 miljoen euro.

Bus- en personeelstekort

Volgens Qbuzz zijn nu 100 van de 140 bij Iveco bestelde elektrische bussen binnen. Het bedrijf gebruikt voorlopig nog tientallen dieselbussen, terwijl de afspraak is om volledig emissievrij te rijden. Qbuzz kampte ook met een personeelstekort. Het bedrijf zegt dat in de afgelopen weken tientallen chauffeurs zijn ingestroomd, waardoor het personeelsbestand nu “getalsmatig op orde” is om alle diensten te vullen.

Ford-topman: invoerheffingen ‘verwoestend’ voor auto-industrie VS

NEW YORK – De algemene invoertarieven van 25 procent die de Amerikaanse president Donald Trump heeft voorgesteld voor Canada en Mexico zijn “verwoestend” voor de Amerikaanse auto-industrie. Daarvoor waarschuwt Jim Farley, de topman van de Amerikaanse autofabrikant Ford. Hij reist woensdag naar Washington om dit duidelijk te maken aan leden van het Congres.

Volgens hem zullen Aziatische en Europese concurrenten juist profiteren van de maatregel. “President Trump heeft veel gesproken over het versterken van de Amerikaanse auto-industrie en het terughalen van productie. Maar tot nu toe zien we vooral hoge kosten en veel chaos”, zei Farley dinsdag op een autoconferentie in New York. Bijna de helft van de Amerikaanse importen van auto-onderdelen komt uit Canada en Mexico, waarvan automerken in de VS sterk afhankelijk zijn.

Farley is een van de meest uitgesproken leiders in de Amerikaanse auto-industrie over de gevolgen van de hoge handelstarieven, die volgens experts de sector ongeveer 60 miljard dollar kunnen kosten. Een groot deel van die kosten wordt waarschijnlijk doorberekend aan consumenten. Amerikaanse auto’s worden hiermee gemiddeld 3000 dollar duurder, kwam eerder naar voren uit onderzoek. “Op de lange termijn zal een tarief van 25 procent op de handel met Mexico en Canada een gat slaan in de Amerikaanse auto-industrie zoals we dat nog nooit eerder hebben gezien”, waarschuwde Farley.

×