Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 05:14 uur
Home Blog Pagina 178

Nieuwe Volvo FH Aero-trekkers markeren nieuw tijdperk voor Heemskerk fresh & easy

RIJNSBURG – Met de aanschaf van twee Volvo FH Aero 460 4×2-trekkers benadrukt Heemskerk fresh & easy de focus op zuinig en veilig rijden. Heemskerk zet de trucks als LZV-combinaties in voor de distributie van groente en fruit naar afnemers in heel Europa. De eerste Volvo FH Aero’s in de vloot zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Rijnsburg.

Heemskerk fresh & easy uit Rijnsburg levert dagelijks 500.000 verse producten aan klanten in binnen- en buitenland. Dat doet Heemskerk met een vloot van 35 trucks, waaronder nu twee Volvo FH Aero 460 4×2-trekkers. Met de keuze voor de Volvo FH Aero Globetrotters zet Heemskerk fresh & easy in op verdere brandstofbesparing. “Zuinigheid is voor ons een belangrijk criterium”, zegt Nico Noort, wagenparkbeheerder bij Heemskerk fresy & easy.

“Deze trucks rijden tussen de 125.0000 en 145.000 kilometer per jaar en met ons volledige wagenpark rijden we jaarlijks tot wel 4 miljoen kilometer. Iedere procent brandstof die we kunnen besparen telt mee. De Volvo FH Aero heeft een aerodynamisch design en is uitgerust met de zuinige Turbo Compound-motor. We hebben al trucks met de Turbo Compound-motor in de vloot en we zien dat voertuigen met deze motor tot wel 8 procent zuiniger zijn. Bij deze nieuwe Volvo FH Aero-trekkers komt daar het voordeel van de extra aerodynamica nog eens bij. Voor nog meer brandstofefficiency en betere aerodynamica zijn de trucks voorzien van Fuel Hero Pro+ pakket met brandstofbesparende functies en een Airflow-pakket met dakspoilers en zijfenders.”

Minder Maut met zuinige truck

Rijden met zuinige trucks biedt meer voordelen, vertelt Noort. “De configuratie waarvoor we hebben gekozen leidt tot een zeer gunstige VECTO-score. Die VECTO-score wordt onder meer gebruikt om het Maut-tarief te bepalen als je in Duitsland rijdt. Hoe lager de VECTO-score, hoe minder tol je hoeft te betalen. Ook als er straks in Nederland een vrachtwagenheffing is ingevoerd, zul je met een zuinig voertuig dat minder CO2-uitstoot minder hoeven te betalen.”

Veiligheid staat voorop

De truck zijn voorzien van uitgebreide veiligheidssystemen. Zo zijn de trucks voorzien van het Active Safety-pakket, met onder meer Lane Change Support, Driver Alert Support, Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Support en Forward Collision Warning met noodremfunctie. Noort: “Veiligheid is voor ons zeer belangrijk. We zijn het richting onze chauffeurs en andere weggebruikers verplicht om te zorgen voor zo veilig mogelijke voertuigen en daarom kiezen we altijd voor de meest uitgebreide veiligheidsfuncties.”

Meer zicht met het camerasysteem

De Volvo FH Aero-trekkers zijn voor Heemskerk fresh & easy de eerste trucks die zijn voorzien van een Camera Monitor System. “Natuurlijk is het even wennen, maar voordat de nieuwe trucks zijn geleverd hebben we met een Volvo FH Aero demo al kunnen ervaren hoe het is om met cameraspiegels te rijden. De beelden van de camera’s zie je op twee schermen in de cabine. Het viel mij op dat het camerabeeld scherper is dan het beeld dat je in spiegels ziet. Ook in het donker zie je veel meer en dat vergroot ook weer de veiligheid.”

Nieuwe huisstijl

Heemskerk heeft nu 35 Volvo-trucks in de vloot en heeft inmiddels nog drie nieuwe Volvo FH Aero-trekkers besteld. De recent geleverde Volvo FH Aero-trekkers zijn om meerdere redenen uniek. Het zijn niet alleen eerste Volvo FH Aero’s, maar ook de eerste trucks van Heemskerk die zijn uitgevoerd in de nieuwe huisstijl.

Volvo Gold-onderhoudscontract

Om de trucks in topconditie te houden, is een Volvo Gold-onderhoudscontract afgesloten waarmee alle reparaties, onderhoud en keuringen zijn afgedekt. “Dat doen we altijd”, vertelt Noort. “Met een Volvo Gold-onderhoudscontract weten we iedere maand precies wat we kwijt zijn aan onderhoud en dekken we risico’s af. Onderhoud laten we doen bij Volvo Group Truck Center in Rijnsburg; een dealer die uitblinkt door met je mee te denken en ons te ontzorgen.”

Heemskerk fresh & easy verwerkt meer dan 170 soorten groenten en twintig soorten fruit. Het bedrijf is in 1960 opgericht door Wim Heemskerk en telt nu meer dan 1200 medewerkers. Heemskerk levert dagelijks vers gesneden groente, salades en verspakketten aan afnemers door heel Europa, variërend van supermarkten tot restaurantketens en andere voedselverwerkende bedrijven.

Honderden mensen verlaten Santorini na aardbevingen

SANTORINI – Veel mensen verlaten het eiland Santorini in de Egeïsche Zee nu aardbevingen daar al dagen het openbare leven verstoren. Honderden personen verzamelden zich dinsdag in een haven om naar het Griekse vasteland te vertrekken.

“Alles is dicht. Niemand werkt nu. Het hele eiland is leeggelopen”, zei een inwoner die aan boord ging van een veerboot tegen persbureau Reuters. “We blijven in Athene totdat we zien hoe de situatie zich hier ontwikkelt.”

Griekse media berichten dat al een derde van de bijna 16.000 inwoners is vertrokken. Er worden extra vluchten geregeld en meer veerboten ingezet. “Ik heb al dagen niet geslapen, de kinderen en vrouwen huilen. Elke vijf minuten is er een aardbeving”, zei een man tegen een Griekse omroep.

Toeristen

Er vertrekken dinsdag naar verwachting nog meer mensen per vliegtuig van het eiland. Daar hebben inwoners het advies gekregen om uit de buurt te blijven van plekken waar aardverschuivingen kunnen plaatsvinden.

Santorini geldt als een populaire bestemming voor toeristen. Sommige hotels hebben uit voorzorg ook hun zwembaden geleegd.

Seismologen waarschuwen dat de aardbevingen nog dagen of weken kunnen aanhouden. Er zou op enig moment ook een zwaardere beving kunnen plaatsvinden, mogelijk met een kracht van 5.5 tot 6. Dan bestaat instortingsgevaar bij slecht gebouwde huizen.

Truckhandelaar vreest verlies klanten door verbod op contante betalingen van meer dan 3000 euro [+video]

Foto: Still uit video EenVandaag

HILVERSUM – Een verbod op contante betalingen boven de 3.000 euro komt steeds dichterbij, meldt EenVandaag. De Tweede Kamer heeft al ingestemd, en morgen debatteert de Eerste Kamer over het voorstel. Ondernemer Ad van Ekeren (73) maakt zich grote zorgen: “Mijn klanten gaan de grens over.”

‘We worden behandeld als criminelen’

Van Ekeren handelt al meer dan 50 jaar in tweedehands vrachtwagens en exporteert ze wereldwijd. In zijn branche is cash betalen de norm, vooral in landen waar het bancaire systeem minder betrouwbaar is, zoals Azerbeidzjan en Georgië. “Sommige klanten willen of kunnen niet anders betalen. Als ik ze beperk tot 3.000 euro, gaan ze naar Duitsland of Polen, waar ze wel trucks met contant geld kunnen kopen.”

Hij voelt zich door de politiek onterecht in het verdachtenbankje geplaatst. “Mijn vader begon dit bedrijf in 1948, en ineens wordt cash betalen als crimineel gezien. Maar wij zijn gewoon ondernemers die keurig belasting betalen.”

Beperken van witwassen

Hoogleraar financieel recht Tom Loonen steunt de maatregel en wijst op de miljarden die jaarlijks in Nederland worden witgewassen. “Door de limiet kunnen criminelen geen luxe goederen meer met contant geld kopen.”

Toekomst ziet er somber uit

Voor Van Ekeren is dit opnieuw een regel die het ondernemen moeilijker maakt. “De papierwinkel wordt steeds groter, en Den Haag verzint elke dag iets nieuws. Op deze manier verdwijnt de lol uit het werk.”

Volgende week dinsdag stemt de Eerste Kamer over het voorstel. Als het doorgaat, wordt cash betalen boven 3.000 euro verboden.

North Sea Port gaat intensief samenwerken met Canadese havens

Illustratie: North Sea Port

North Sea Port gaat intensief samenwerken met de Canadese havens van Montréal, Québec, Saguenay, Sept-Îles en Trois-Rivières. Deze nieuwe samenwerking richt zich op het versterken van handelsrelaties tussen de Saguenay-Saint-Laurent-zeecorridor en North Sea Port. Canada is de vierde handelspartner.

North Sea Port en de vijf Canadese havens, gelegen in het Zuidwesten van het land, hebben een overeenkomst gesloten om deze samenwerking vorm te geven. Dit bouwt voort op een eerdere samenwerkingsovereenkomst uit 2018 tussen de haven van Québec en North Sea Port. Met deze nieuwe stap worden de havens van Montréal, Saguenay, Sept-Îles et Trois-Rivières toegevoegd aan de bestaande samenwerking. De overeenkomst biedt een raamwerk voor concrete initiatieven op het gebied van handel, innovatie en energietransitie.

Handel en logistiek

De nadruk ligt op de verdere ontwikkeling van de bulksector en het optimaliseren van logistieke ketens tussen het Canadese achterland van Saguenay-Saint-Laurent, het havengebied van North Sea Port en Noordwest-Europa. Daarnaast delen de havens kennis en inzichten om de havenplanning en havenoperaties te verbeteren.

“Canada is de vierde belangrijkste handelspartner van North Sea Port in termen van goederenoverslag. Onze ligging in West-Europa is van groot strategisch belang voor de samenwerking met de havens van Montréal, Québec, Saguenay, Sept-Îles en Trois-Rivières. De samenwerking met de vijf Canadese havens kan alleen maar voordelen bieden,” aldus Maarten den Dekker, Chief Sustainability en Digital Officer van North Sea Port.

Innovatie en technologie

Er wordt ook samengewerkt op het gebied van technologie en circulaire economie. De havens zullen hiertoe de samenwerking tussen klanten, onderzoeksinstellingen, universiteiten en start-ups bevorderen. Door kennis en successen te delen, worden netwerken uitgebreid en technologische innovaties zoals artificiële intelligentie in havenactiviteiten gestimuleerd.

Energietransitie en duurzaamheid

De havens zullen bovendien actief samenwerken om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Speerpunten zijn onder andere de productie van koolstofarme energie, vergroening van havengebieden, alternatieve brandstoffen en initiatieven voor energie-efficiëntie.

“Wij zijn trots op het opzetten van dit samenwerkingskader met North Sea Port, waarmee de Saguenay-Saint-Laurent-corridor wordt verbonden met een dynamische regio zoals die van de Noordzee. Het doel is om een sterke samenwerking te ontwikkelen en samen resultaten te boeken, zoals op het vlak van decarbonisatie, kennis en innovatie,” benadrukken Julie Gascon, Mario Girard, Carl Laberge, Pierre D. Gagnon en Gaétan Boivin, respectievelijk de directeur-generaal van de havenbedrijven van Montréal, Québec, Saguenay, Sept-Îles et Trois-Rivières.

China kondigt importheffingen op producten uit VS aan

BEIJING – De Chinese regering gaat een importheffing van 15 procent rekenen voor alle kolen en aardgas (lng) die vanuit de Verenigde Staten naar het land komen. Voor ruwe olie en enkele andere producten, waaronder landbouwmaterieel, pick-uptrucks en verschillende andere grote voertuigen uit de Verenigde Staten, rekent China een invoertarief van 10 procent.

De nieuwe belastingen zijn een reactie op de invoerheffingen die Donald Trump voor China had aangekondigd en die dinsdagochtend ingingen. De Republikein wil het land dwingen om de productie en de verspreiding van de zeer verslavende pijnstiller fentanyl te stoppen. De heffingen komen bovenop de tarieven die al bestonden.

De Chinese heffingen gaan vanaf maandag gelden. In een verklaring meldde Beijing dat de Amerikaanse heffingen “een ernstige schending” zijn van de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

Klacht

China heeft inmiddels een klacht ingediend bij de WTO. Daarmee wil Beijing “haar legitieme rechten en belangen verdedigen” tegen de Amerikaanse heffingen die volgens de regering van “kwaadaardige aard” zijn. Het Chinese ministerie van Handel dreigde afgelopen weekend al dit te gaan doen, nadat bekend was geworden dat de VS het land extra importtarieven wilden opleggen.

Trump zei maandagavond dat hij “waarschijnlijk in de komende 24 uur” met Beijing gaat praten over de heffingen op Chinese goederen. “Er bestaan geen winnaars in een handelsoorlog of een tarievenoorlog”, benadrukte eerder het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken.

Trump had ook voor Mexico en Canada heffingen aangekondigd, van 25 procent. Deze werden maandag op het laatste moment met een maand uitgesteld nadat beide landen maatregelen langs de grens hadden aangekondigd.

Von der Leyen waarschuwt Trump voor vergelding bij handelsoorlog

BRUSSEL – De Europese Unie zal het niet over haar kant laten gaan als de Amerikaanse president Donald Trump importtarieven voor goederen en diensten vanuit de EU fors gaat verhogen. “Als zij oneerlijk of willekeurig wordt aangepakt, zal de Europese Unie krachtig reageren”, zei voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen maandag na afloop van de top van EU-regeringsleiders.

Ze verwees daarbij naar de tariefsverhogingen die Trump dit weekend oplegde aan Mexico en Canada. Op het laatste moment werden de heffingen met 30 dagen uitgesteld, na beloftes van de buurlanden van de VS.

Amerikaanse importtarieven verhogen volgens Von der Leyen “de kosten voor bedrijven, schaden werknemers en consumenten, zorgen voor onnodige economische verstoringen en jagen de inflatie aan”.

De EU-top stond vrijwel geheel in het teken van defensie, maar de trans-Atlantische relatie met de VS stond ook hoog op de agenda. Von der Leyen benadrukte dat het de belangrijkste relatie van de VS is. “Het is fundamenteel voor het bevorderen van vrede, veiligheid en welvaart.”

Er staat volgens de Commissievoorzitter dus veel op het spel. Tegen die achtergrond hebben de EU-leiders gesproken over manieren “om een zeer pragmatische samenwerking met de Verenigde Staten te versterken”. Er zijn “nieuwe uitdagingen en groeiende onzekerheden”, zei Von der Leyen na afloop.

De Europese Unie is volgens de Duitse politica bereid tot een “robuuste, maar constructieve dialoog met de Verenigde Staten”, maar pikt niet alles. Voor een eventuele strijd “zijn we klaar”, waarschuwde ze.

Drie MAN eTGX trekkers voor B. Wezenberg

IJSSELMUIDEN – B. Wezenberg B.V. uit IJsselmuiden heeft de eerste van drie volledig elektrische MAN eTGX trekkers in gebruik genomen. Naast de inzet van LNG-trucks zet het bedrijf hiermee de volgende stap op het gebied van duurzaam transport.

Wezenberg Transport zet dagelijks zo’n 250 trekkende eenheden in voor nationale- en internationale transporten vanuit IJsselmuiden, Zwolle, Nieuwegein en Zwaag. Een belangrijke tak van het bedrijf is supermarktdistributie, en dat is ook waar de nieuwe, elektrische MAN-trucks worden ingezet.

Eerste MAN-trucks in de vloot

Rogier Verkley van Wezenberg: “Voor ons is dit een bijzonder moment en bovendien zijn het de eerste MAN-trucks in de vloot. De relatie met Jan Dunnink van Roordink Bedrijfswagens bestaat echter al jaren. Hij heeft ons goed begeleid in deze keuze en in de elektrificatie van onze vloot. Onze klant vraagt om elektrisch transport en faciliteert onder meer met het opladen op locatie. Voor ons een goede reden om nu in te stappen, op weg naar nog duurzamer transport.”

Goedgekeurd voor LZV-inzet

De nieuwe MAN eTGX trekkers zijn voorzien van een lichtbak, luchthoorns en alle luxe. “Het zijn gewoon mooie dikke auto’s geworden en onze chauffeurs zijn enthousiast”, aldus Verkley.

De trucks worden ingezet voor de intensieve winkeldistributie en zijn ook goedgekeurd voor inzet als LZV. Verkley: “Met name de compacte wielbasis van 375 cm van de eTGX is ideaal vanwege de wendbaarheid. Bovendien zorgt die korte wielbasis voor een betere aslastverdeling, wat cruciaal is bij elektrische trucks.”

Leerproces

Wezenberg Transport ziet de stap naar elektrische trucks als een leerproces. “Niemand weet hoe de toekomst er uit gaat zien, maar als dit de toekomst is, dan hebben wij er alvast ervaring mee opgedaan. Zo zijn we ook al geruime tijd bezig met elektrische transportkoeling. Het is voorlopig een kwestie van je nek uitsteken en ervaring opdoen”, aldus Verkley.

De MAN eTGX trekkers worden onderhouden door Roordink Bedrijfswagens in Zwolle.

Veel meer hypotheekaanvragen in aanloop naar renteverhogingen

DE MEERN – Mensen hebben afgelopen maand veel meer hypotheken aangevraagd, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN). In januari werden 47.108 hypotheekaanvragen verstuurd via HDN, dat een platform biedt om het verstrekken van het krediet te vergemakkelijken. Dat is bijna 28 procent meer dan in januari 2024.

De stijging valt volgens HDN samen met aangekondigde renteverhogingen van veel hypotheekaanbieders. Vooral in de tweede en derde week vroegen veel mensen volgens HDN een hypotheek aan. Daarna nam dit af tot een vergelijkbaar niveau met vorig jaar. Het merendeel van alle Nederlandse hypotheekaanvragen loopt via HDN.

Alleen in januari 2022 werden meer hypotheekaanvragen gedaan, aldus HDN. Toen waren dat er 54.597 en kwamen die vooral van oversluiters.

Vorige maand hebben met name kopers meer aanvragen gedaan. Zij vroegen in januari 27.983 hypotheken aan, een nieuw record volgens HDN. Dat is een stuk meer dan de vorige piek van ruim 23.000 aanvragen in januari 2020.

Wrakstukken vliegtuig uit rivier in Washington gehaald

WASHINGTON – Uit de rivier Potomac bij het vliegveld Reagan National in Washington zijn maandag (lokale tijd) meerdere wrakstukken gehaald van het vliegtuig dat daar vorige week crashte met een legerhelikopter.

Op beelden die CBS News en The New York Times delen is te zien dat onder meer een vliegtuigmotor en een deel van de romp van het passagiersvliegtuig van American Airlines uit het water zijn gehaald.

Een woordvoerder van het Army Corps of Engineers, verantwoordelijk voor de berging, liet in een persconferentie maandagmiddag weten dat de missie “zeer succesvol” verloopt en hopelijk binnen 24 uur afgerond kan worden. Het doel is om dinsdag de cockpit van het vliegtuig met de rode kraan uit het water te takelen.

Bij het bergen van het wrak werden maandag opnieuw menselijke resten gevonden, maar het aantal geïdentificeerde doden bleef met 55 onveranderd. Bij de vliegramp kwamen 67 mensen om het leven. Het was het dodelijkste luchtvaartongeluk in de VS in twee decennia.

Almere was ‘ernstig nalatig’ bij beschermen grondrechten moslims

ALMERE – De gemeente Almere is “ernstig nalatig” geweest bij het beschermen van de grondrechten van de moslimgemeenschap. Dat stelt de Ombudsman Metropool Amsterdam in een rapport dat dinsdag is verschenen. Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente moskeeën liet monitoren door het bedrijf NTA en dat dit werd gefinancierd met geld van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Deze monitoring gebeurde zonder medeweten van de betrokkenen zelf en ook de gemeenteraad was niet op de hoogte. De gemeente heeft hiermee inbreuk gepleegd “op meerdere fundamentele rechten zoals privacy en godsdienstvrijheid”. Volgens de ombudsman heeft Almere te veel vertrouwd op het ingehuurde bedrijf en op de NCTV en had de gemeente kritischer “eigen onderzoek moeten doen of de grondrechten van mensen voldoende geborgd waren”.

Almere was een van meerdere gemeenten die undercover onderzoek lieten doen naar moskeeën. Dit kwam in 2021 aan het licht door onderzoek van NRC. De krant meldde later dat de oud-burgemeester van Almere, Franc Weerwind, verkeerd was geïnformeerd over de grote risico’s van de geheime onderzoeken door Dick Schoof. Schoof was destijds secretaris-generaal van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Daarvoor was hij jarenlang baas van de NCTV.

Vertrouwen

De onderzoeken hebben het vertrouwen van de moslimgemeenschap in Almere flink geschaad, ziet ombudsman Munish Ramlal. Om dit vertrouwen te herstellen moet de gemeente zich meer bewust tonen van de impact van haar handelen, erkennen dat er fouten zijn gemaakt en volledige openheid van zaken geven. “Het stemt hoopvol dat de gemeente Almere het roer heeft omgegooid bij nieuw onderzoek en daar ook de raad bij betrokken heeft”, aldus de ombudsman. “Het is goed dat er excuses zijn aangeboden en dat de banden worden aangehaald. Het is tegelijkertijd ook verstandig dat de gemeente de tijd neemt om eens goed te reflecteren op wat hier gebeurd is en welke lessen te trekken zijn, zodat dit in de toekomst niet gaat herhalen.”

Tot slot roept de ombudsman op om te stoppen met “het routinematig afschilderen van moslims als bedreiging”, volgens hem de onderliggende oorzaak van “het debacle”.

De gemeente Almere komt later dinsdagochtend met een inhoudelijke reactie op het rapport, laat een woordvoerster weten.

China kondigt importheffingen op producten uit VS aan

BEIJING – De Chinese regering gaat een importheffing van 15 procent rekenen voor alle kolen en aardgas (lng) die vanuit de Verenigde Staten naar het land komen. Voor ruwe olie en enkele andere producten, waaronder landbouwmaterieel, pick-uptrucks en verschillende andere grote voertuigen uit de Verenigde Staten, rekent China een invoertarief van 10 procent.

De nieuwe belastingen zijn een reactie op de invoerheffingen die Donald Trump voor China had aangekondigd en die dinsdagochtend ingingen. De Republikein wil het land dwingen om de productie en de verspreiding van de zeer verslavende pijnstiller fentanyl te stoppen. De heffingen komen bovenop de tarieven die al bestonden.

De Chinese heffingen gaan vanaf maandag gelden. In een verklaring meldde Beijing dat de Amerikaanse heffingen “een ernstige schending” zijn van de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

Klacht

China heeft inmiddels een klacht ingediend bij de WTO. Daarmee wil Beijing “haar legitieme rechten en belangen verdedigen” tegen de Amerikaanse heffingen die volgens de regering van “kwaadaardige aard” zijn. Het Chinese ministerie van Handel dreigde afgelopen weekend al dit te gaan doen, nadat bekend was geworden dat de VS het land extra importtarieven wilden opleggen.

Trump zei maandagavond dat hij “waarschijnlijk in de komende 24 uur” met Beijing gaat praten over de heffingen op Chinese goederen. “Er bestaan geen winnaars in een handelsoorlog of een tarievenoorlog”, benadrukte eerder het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken.

Trump had ook voor Mexico en Canada heffingen aangekondigd, van 25 procent. Deze werden maandag op het laatste moment met een maand uitgesteld nadat beide landen maatregelen langs de grens hadden aangekondigd.

Meer dan 1 miljoen tolritten A24, twintig procent niet op tijd betaald

GRONINGEN – Weggebruikers van de A24 worden door de RDW opgeroepen om op tijd tol te betalen en geadviseerd over te stappen op automatisch betalen. Steeds meer weggebruikers kiezen inmiddels voor deze gemakkelijke manier van tol betalen voor de A24, waarmee zij boetes voorkomen.

Sinds de opening op 7 december 2024 hebben meer dan 1 miljoen tolritten over de nieuwe snelweg plaatsgevonden. Bijna 70 procent van deze tolritten werd op werkdagen met automatisch tol betalen via een toldienstaanbieder betaald. In de maanden rond de opening van de A24 is een publiekscampagne gevoerd om weggebruikers te informeren over elektronische tol (e-TOL) en de voordelen van automatisch tol betalen. Ook langs en rondom de snelweg staan borden om de weggebruiker te informeren over e-TOL.

Gratis betaalherinnering

Sinds de opening is 20 procent van de tolritten op de A24 niet op tijd (binnen 72 uur) betaald. Weggebruikers verantwoordelijk voor deze tolritten ontvingen een betalingsherinnering om de tol voor de A24 alsnog binnen 2 weken te betalen. Deze betalingsherinnering is nu nog kosteloos om weggebruikers te laten wennen aan de nieuwe manier van tol betalen voor de snelweg. Vanaf 7 december 2025 wordt 8 euro voor de betalingsherinnering in rekening gebracht.

Boete voor geen tol betalen

Weggebruikers die ook de betalingsherinnering niet op tijd betaalden, ontvangen nu een boete. De eerste boetes voor rijden op de A24 zonder tol te betalen vallen deze week op de mat. Het gaat om weggebruikers die niet binnen 72 uur tol hebben betaald voor de snelweg en ondanks de kosteloze betalingsherinnering geen gehoor hebben gegeven aan hun betaalverplichting.

De boete bedraagt 35 euro boven op het openstaande tolbedrag. Ook weggebruikers met een buitenlands kenteken krijgen een boete als zij geen tol hebben betaald. Als de ontvanger het niet eens is met de boete, kan deze binnen 6 weken na dagtekening bezwaar maken.

Boete voorkomen

Weggebruikers die over de A24 rijden en willen voorkomen dat ze vergeten om tol te betalen, worden door de RDW geadviseerd om zich aan te melden voor automatisch betalen. Dan wordt de tol altijd op tijd betaald. Dit kan gemakkelijk via één van de verschillende toldienstaanbieders op e-tol.nl/gemak.

Tol betalen zonder te stoppen

De nieuwe snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Het is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol betalen. Dat betekent dat zij kunnen doorrijden en niet stoppen bij een tolpoortje. Met behulp van camera’s wordt het kenteken van de weggebruiker geregistreerd en het tolbedrag bepaald.

Betalen kan de weggebruiker automatisch doen als deze zich heeft aangemeld bij een toldienstaanbieder, of door zelf binnen 72 uur op e-tol.nl de tolrit te betalen. Auto’s, bestelauto’s en motoren tot 3.500 kg en elektrische bestelauto’s tot en met 4.250 kg betalen € 1,51 per keer. Vrachtwagens en andere voertuigen boven de 3.500 kg betalen € 9,13 per keer. Voor aanhangers en caravans betaalt de weggebruiker niet extra.

KNMI waarschuwt voor gladheid in Limburg

DE BILT – In Limburg kan het dinsdagochtend lokaal glad zijn, waarschuwt het KNMI.

“De gladheid is plaatselijk en moeilijk te zien, wat het verraderlijk maakt”, aldus het weerinstituut.

In verband met de gladheid in Limburg geldt tot 11.00 uur code geel in die provincie.

VS schorten volgens premier Trudeau ook heffingen voor Canada op

OTTAWA – De Verenigde Staten stellen ook de invoering van tarieven op Canadese goederen met een maand uit. Dat meldt de Canadese premier Justin Trudeau op X na een gesprek met de Amerikaanse president Donald Trump. Ook Canada gaat, na Mexico, bijna 10.000 mensen aan de grens met de Verenigde Staten inzetten om drugshandel te bestrijden.

Canada komt met een plan van 1,3 miljard dollar om de grenzen te versterken met nieuwe technologie en meer middelen om de toevoer van fentanyl tegen te gaan. Ook gaat het land een “Fentanyl Tsaar” benoemen en drugskartels als terroristen aanmerken, aldus Trudeau op X.

Trump had heffingen van 25 procent aangekondigd op goederen uit Canada. Diezelfde importheffingen op producten uit Mexico werden eerder op maandag al met een maand opgeschort, nadat president Claudia Sheinbaum vergelijkbare toezeggingen deed aan Trump.

In een verklaring op Truth Social bevestigt Trump dat de heffingen met 30 dagen worden uitgesteld. “Ik ben erg tevreden met dit eerste resultaat”, aldus Trump. Hij zegt dat in de komende periode uitgezocht kan worden of er een definitief economisch akkoord met Canada gesloten kan worden, zonder verder in details te treden. Hij besluit zijn post met de woorden “eerlijkheid voor iedereen”.

China krijgt nog wel te maken met een extra importheffing van 10 procent, bovenop de eerdere heffingen voor dat land. Trump zei eerder op de avond dat hij “waarschijnlijk in de komende 24 uur” met Beijing gaat praten over de heffingen op Chinese goederen.

Chipfabrikant NXP ziet omzet en winst dalen in ‘uitdagende’ markt

EINDHOVEN – De Nederlandse chipfabrikant NXP heeft het afgelopen jaar minder omzet en winst geboekt dan een jaar eerder. Het in Eindhoven gevestigde bedrijf, dat een beursnotering in New York heeft, spreekt nog steeds van “uitdagende” marktomstandigheden.

De omzet bedroeg vorig jaar ruim 12,6 miljard dollar (ongeveer 12,2 miljard euro), tegenover 13,3 miljard dollar in 2023. De operationele winst daalde met 6 procent tot 4,4 miljard dollar.

NXP zegt vorig jaar “veerkrachtige resultaten” te hebben behaald, ondanks de moeilijkere omstandigheden. “We richten ons vastberaden op het beheersen van wat binnen onze invloedssfeer ligt, om een zachte landing te realiseren terwijl we onze groeistrategie uitvoeren”, zegt topman Kurt Sievers in een toelichting op de cijfers.

De voormalige halfgeleiderdivisie van Philips, gevestigd in meer dan dertig landen, maakt chips voor tal van apparaten die in verbinding staan met het internet. De vraag naar sommige van die apparaten is erg gevoelig voor de stand van de economie. NXP heeft ook een grote vestiging met ongeveer 1600 medewerkers in Nijmegen.

Eerder dit jaar kreeg NXP nog 1 miljard euro te leen van de Europese Investeringsbank (EIB) om zijn innovatie met halfgeleiders te versnellen. De financiering is specifiek bedoeld voor de ontwikkeling van chips voor bijvoorbeeld de autosector en de industrie op NXP-locaties in Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland en Roemenië.

×