Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 01:11 uur
Home Blog Pagina 178

Dode door schietpartij in Brusselse gemeente Anderlecht

ANDERLECHT – In de Brusselse gemeente Anderlecht is een dode gevallen bij een schietpartij. Het is in Brussel al de vierde schietpartij in drie dagen tijd. Voorlopig zijn er voor de verschillende incidenten nog geen verdachten opgepakt.

“Afgelopen nacht is er opnieuw een schietpartij geweest, ditmaal in de Peterboswijk, rond 04.00 uur”, zegt een woordvoerder van de politie. “Er is daarbij één dodelijk slachtoffer gevallen, een man die nog niet geïdentificeerd is.” Het onderzoek naar de schietpartij loopt.

In Anderlecht vond woensdag een schietpartij plaats bij het metrostation Clemenceau. Het metroverkeer was urenlang verstoord vanwege de zoektocht naar de verdachten. De daaropvolgende nacht vond een nieuwe schietpartij plaats waarbij een gewonde viel. In het Brusselse Sint-Joost-ten-Node vond toen ook een schietpartij plaats. Daar vielen twee gewonden.

De Brusselse procureur zei donderdag tegen de omroep RTBF dat de schietpartijen verband houden met een territoriumstrijd tussen verschillende drugsbendes. Belgische media maken melding van een conflict tussen twee bendes over de diefstal van 200 kilogram drugs.

Internationale handel stagneert na decennia van groei

DEN HAAG – In 2023 en de eerste helft van 2024 kende de internationale goederenhandel een afname, een trendbreuk na dertig jaar van continue groei. De enige eerdere dalingen in deze periode waren tijdens de kredietcrisis en de coronapandemie. Desondanks importeerde en exporteerde Nederland in 2023 ruim drie keer zoveel goederen als in 1995, terwijl de economie in dezelfde periode met bijna driekwart groeide. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS naar de internationale handel sinds 1917.

Drie periodes van groei

Gedurende de afgelopen dertig jaar kende de internationale handel drie sterke groeiperioden. Tussen 1996 en 2001 groeiden de import- en exportvolumes met meer dan 50 procent, mede door toenemende globalisering en technologische ontwikkelingen. Nederland profiteerde hiervan door handelsbetrekkingen met opkomende markten zoals China, dat na toetreding tot de Wereldhandelsorganisatie in 2001 een belangrijke handelspartner werd.

De tweede groeiperiode vond plaats tussen 2004 en 2007, toen de wereldhandel opnieuw sterk toenam. Dit eindigde abrupt met de kredietcrisis in 2008, die leidde tot een scherpe daling van de export en import in 2009.

De derde groeiperiode begon na de eurocrisis en duurde tot 2022. Ondanks de coronadip in 2020 groeide de internationale handel in de daaropvolgende jaren snel, mede door een herstel in de wereldeconomie.

Hapering sinds 2023

In 2023 stokte de internationale handel door de gevolgen van geopolitieke spanningen, zoals de Russische invasie van Oekraïne en stijgende energieprijzen. Dit leidde tot een afname van zowel de import- als exportvolumes en een stagnatie in de economische groei.

Een opvallende ontwikkeling was de daling van de invoerwaarde van goederen uit China met ruim 12 miljard euro in 2023, nadat deze in de zeven jaar daarvoor bijna verdubbelde. Tegelijkertijd groeide de uitvoerwaarde naar China licht, wat wijst op een veranderende handelsbalans.

Positieve signalen in 2024

Hoewel de internationale handel in de eerste helft van 2024 nog onder druk stond, laten de meest recente cijfers een voorzichtig herstel zien. In het derde kwartaal is het volume van de goederenhandel weer toegenomen. De ontwikkelingen in de wereldeconomie blijven echter onzeker, waardoor het nog de vraag is of Nederland een nieuwe groeiperiode ingaat of te maken krijgt met langdurige stagnatie.

Luchtvaart in Nederland groeide in 2024 met bijna 7 procent

DEN HAAG – In 2024 reisden 76,2 miljoen passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dit is een stijging van bijna 7 procent ten opzichte van 2023, maar nog steeds 6 procent minder dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Het aantal vluchten in het handelsverkeer nam toe met ruim 6 procent en kwam uit op 537 duizend. Ook het luchtvrachtvervoer steeg met bijna 8 procent tot ruim 1,5 miljoen ton. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Drukste maanden en dagen

Zoals gebruikelijk werden in het derde kwartaal van het jaar de meeste vluchten uitgevoerd en het hoogste aantal passagiers vervoerd. Dit valt samen met de zomervakantie. Augustus was de drukste maand, met 49,2 duizend vluchten en 7,4 miljoen vervoerde passagiers. De piekdagen waren maandag 29 juli en maandag 5 augustus, waarop dagelijks 252 duizend reizigers via de luchthavens reisden. De rustigste dag was dinsdag 16 januari met 131 duizend passagiers.

Grootste groei op Schiphol

De stijging van het aantal vluchten en passagiers werd vooral veroorzaakt door de groei op Amsterdam Schiphol. Dit grootste Nederlandse vliegveld zag het aantal vluchten toenemen met 7,2 procent naar bijna 474 duizend. Het aantal vervoerde passagiers van en naar Schiphol steeg met bijna 8 procent tot 66,8 miljoen.

Op Maastricht Aachen Airport was eveneens sprake van een stijging van het aantal vluchten (+5,5 procent), maar dit werd deels veroorzaakt door de sluiting van de luchthaven in mei en juni 2023 wegens baanrenovatie. Eindhoven Airport vervoerde bijna 18 duizend passagiers minder dan in 2023, maar blijft met 6,9 miljoen passagiers de tweede luchthaven van Nederland.

Binnen Europa blijft dominant

Van de 76,2 miljoen passagiers reisde het merendeel (56,6 miljoen) binnen Europa, wat neerkomt op 74,2 procent van alle reizigers. Dit aandeel lag in 2023 op 73,4 procent. Spanje was opnieuw de populairste bestemming, met 10 miljoen reizigers. Vooral Barcelona (1,8 miljoen passagiers) en Malaga (1,48 miljoen) waren in trek. Het Verenigd Koninkrijk volgde met 9,2 miljoen reizigers, waarvan 1,46 miljoen via London Heathrow. Op de derde plek stond de Verenigde Staten, met 6 miljoen reizigers van en naar Nederland.

Luchtvracht vooral van en naar Azië

Het luchtvrachtvervoer steeg met 8,2 procent tot 1,52 miljoen ton, waarvan het overgrote deel (1,50 miljoen ton) via Amsterdam Schiphol werd afgehandeld. Maastricht Aachen Airport zag daarentegen een daling van 8,8 procent, met in totaal 29 duizend ton vracht. De meeste luchtvracht kwam uit of ging naar Azië (829 duizend ton, +9,4 procent). Daarna volgde het vervoer van en naar Midden- en Noord-Amerika met 296 duizend ton.

De luchtvaart in Nederland is in 2024 verder hersteld na de coronapandemie, al blijft het passagiersaantal onder het niveau van 2019. Schiphol blijft de belangrijkste motor achter de groei, terwijl kleinere luchthavens wisselende resultaten laten zien.

Stroomstoring in Breda voorbij

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

BREDA – De stroomstoring die Breda vrijdagochtend trof, is voorbij. Volgens de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant hebben alle huishoudens in het getroffen gebied weer elektriciteit. Ook Enexis meldt dat de stroomstoring voorbij is. Er waren zowel huishoudens als bedrijven en instellingen getroffen. Iedereen heeft weer elektriciteit.

De storing raakte bijna 30.000 klanten van netbeheerder Enexis. Meerdere mensen kwamen vast te zitten in liften en moesten door de brandweer worden bevrijd. Ook waren her en der de verkeerslichten uit. Het Amphia-ziekenhuis had geen last van de storing en in de rechtbank in Breda konden de zittingen gewoon doorgaan.

Volgens Enexis is de storing ontstaan in een stroomstation aan de Terheijdenseweg, waar hoogspanning wordt omgezet in middenspanning. Monteurs van het bedrijf hebben een reservetransformator ingezet, waardoor het probleem voorbij is.

Naar de oorzaak wordt nog onderzoek gedaan. “De prioriteit was het veilig kunnen terugschakelen van de stroom. Dat hebben we onderzocht en gerealiseerd”, aldus de woordvoerder van Enexis.

Trump gaat decreet tekenen voor sancties tegen ICC

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump gaat donderdag nog een decreet tekenen om sancties in te stellen tegen medewerkers van het Internationaal Strafhof (ICC), meldt een functionaris van het Witte Huis. Trump is boos op het strafhof in Den Haag omdat dat een arrestatiebevel heeft uitgevaardigd voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

Een wetsvoorstel voor die sancties kon eerder al op een ruime meerderheid rekenen in het Huis van Afgevaardigden, maar kwam vorige week niet door de Senaat. 54 senatoren steunden het plan, maar er waren 60 voorstemmen nodig. De meeste Democraten stemden tegen.

Het Amerikaanse parlement heeft in principe de macht om presidentiële decreten terug te draaien, maar de kans lijkt klein dat dat gebeurt. Er is geen meerderheid tegen dit plan van Trump.

Aanvallen en dreigementen

Het gaat om financiële sancties en het beperken van visa voor individuen (en hun familieleden) die meedoen aan ICC-onderzoeken naar Amerikaanse burgers of burgers van bondgenoten van de Verenigde Staten, zoals Israël.

De Europese Unie heeft eerder al “aanvallen en dreigementen” tegen het ICC veroordeeld. De ministers van Buitenlandse Zaken hebben beloofd het personeel van het strafhof te beschermen. Ook het Nederlandse kabinet zei zich te “beraden” hoe het hof beschermd kan worden, aldus premier Dick Schoof. “Want het ICC is een belangrijk instituut.”

Oorlogsmisdaden

Het ICC verdenkt Netanyahu van verantwoordelijkheid voor oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in de Gazastrook. Ook tegen de voormalige minister van Defensie Yoav Gallant is een arrestatiebevel uitgevaardigd.

Koninklijke Saan breidt vloot uit met drie eLift-torenkranen van Spierings

AMSTERDAM – Koninklijke Saan, een toonaangevend bedrijf in onder meer kraanverhuur en bouwlogistiek, zet een grote stap in de verduurzaming van zijn vloot. Het bedrijf heeft drie eLift-torenkranen aangeschaft bij Spierings Mobile Cranes: twee SK1265-AT6 eLift-kranen en één SK597-AT4 eLift-kraan.

Met deze investering onderstreept Saan zijn toewijding aan een duurzamere toekomst en het verminderen van de milieu-impact van zijn activiteiten.

De eLift-kranen van Spierings staan bekend om hun innovatieve technologie, waarbij volledig elektrisch hijsen mogelijk is zonder uitstoot. De SK1265-AT6 eLift, ook wel bekend als “The Mighty Tiny”, is de krachtigste mobiele torenkraan ter wereld met zes assen en een uitzonderlijk bereik en capaciteit. De SK597-AT4 eLift biedt dezelfde emissievrije mogelijkheden in een compactere uitvoering met vier assen, ideaal voor stedelijke en krappe werkomgevingen.

Een duurzame keuze

De uitbreiding van de vloot sluit naadloos aan bij de duurzame ambities van Saan. “Wij zetten ons al jaren succesvol in om onze CO2-uitstoot te reduceren en zijn trots dat we met deze investering onze groene hijskranenvloot wederom uitbreiden. Daarmee kunnen we ook steeds meer klanten helpen hun werkzaamheden schoner én stiller uit te voeren ,” zegt Rutger Alferink, Algemeen Directeur bij Koninklijke Saan. “De eLift kranen van Spierings maken het mogelijk om op locatie volledig elektrisch te werken. Dat helpt relaties enorm om de CO2- en stikstofuitstoot én de overlast voor de omgeving op hun projecten te verminderen.”

Jarenlange samenwerking Saan en Spierings

Koninklijke Saan heeft al een lange historie met Spierings Mobile Cranes. In het voorjaar van 2000 nam Saan zijn allereerste Spierings-kraan in ontvangst. Inmiddels beschikt Saan over een grote torenkranenvloot, waar de Spierings kranen een belangrijk deel van uitmaken. Hiermee kan het bedrijf optimaal inspelen op de diverse wensen van zijn klanten.

De keuze voor Spierings Mobile Cranes is een bewuste. Beide bedrijven delen een passie voor innovatie en duurzaamheid. Herald Wattenberg, Commercial Director bij Spierings, voegt toe: “Het is goed om te zien dat Saan niet alleen onze technologie omarmt, maar ook kansen ziet om samen te werken aan een emissievrije en toekomstgerichte sector”

Celstraf geëist tegen havenbeveiliger voor samenwerken met criminelen

ROTTERDAM – Zonder hulp van binnenuit is het binnensmokkelen van verdovende middelen in de Rotterdamse haven praktisch onmogelijk. Er hangen onder andere camera’s, er zijn hekken om terreinen geplaatst en er zijn toegangscontroles om de containerterminals op en af te komen. Naast de politie en de douane rijden er beveiligers rond. Eén van die beveiligers werkte volgens het OM samen met drugscriminelen. Tegen hem is vandaag 12 maanden cel geëist.

De verdachte kwam bij de opsporingsdiensten in beeld nadat uit onderschepte chatgesprekken bleek dat de Rotterdammer bezig was met het voorbereiden van een drugsuithaal. Hij communiceerde met een versleutelde telefoon over de aankomst van ‘belangrijke vessels’, stuurde containernummers door en exacte locaties waar beveiligingscamera’s hingen. Ook gaf hij in de chats aan zijn rooster zo te kunnen aanpassen aan het schema van ‘die jongen die naar binnen gaat rijden van ons.’

Volgens de officier van justitie is duidelijk dat de verdachte wist wat er met zijn informatie zou worden gedaan. Hij hielp criminelen in plaats de haven te beveiligen. “Want de terminologie in de berichten zijn termen die tegen de geschetste achtergrond duidelijk in verband te brengen zijn met de invoer van cocaïne. Bovendien heeft verdachte het over een ‘bak’ die op de terminal staat en dat de ‘soldaten’ al binnen zijn. Ook reageert hij op een foto van in plastic verpakte blokken in een auto met de veelzeggende woorden “Sterk”.

Cruciale rol

Volgens het OM heeft de beveiliger een cruciale rol gehad in de drugssmokkel. Zijn handelingen en inlichtingen zijn essentieel als je bedenkt hoe groot de haven is en er tienduizenden containers staan op zwaar beveiligde terreinen. Hij misbruikte zijn functie als beveiliger.

De officier van justitie: “En dat is strafverzwarend. De verdachte heeft een bijdrage geleverd aan de instandhouding van het internationale drugscircuit. Cocaïne is niet alleen slecht voor de gezondheid, maar gaat veelal gepaard met criminaliteit waaronder ernstige geweldsincidenten. De verdachte heeft hier geen oog voor gehad.”

De rechter doet over twee weken uitspraak.

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

DEN HAAG – De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV).

Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

Het aantal jaarlijkse vliegbewegingen dat ESB voorstelt, is “zo’n gigantische krimp van Schiphol”, zegt Madlener. “Dat zal tot enorme economische schade leiden. Dat is mij helder. Andere onderzoeken wijzen daar ook op. Vraag het aan de luchtvaartmaatschappijen. Wat gebeurt er met KLM? Het zou echt een rampscenario zijn.”

Een onderzoek in opdracht van Madleners ministerie voorspelde vorig jaar een “relatief grote negatieve impact op het vestigingsklimaat en de economie” als Schiphol zijn rol verliest als ‘hub’ voor overstappende passagiers. Een minimumaantal vluchten werd in dat onderzoek niet genoemd.

Madlener wil het maximumaantal vluchten van en naar Schiphol iets inperken om geluidshinder tegen te gaan. “478.000 vluchten, dat is een kleine krimp, maar die kunnen we denk ik goed opvangen. Dat is de balans die we zoeken.”

Panama trekt zich terug uit handelsprogramma China

PANAMA-STAD – Panama trekt zich formeel terug uit een Chinees project om handel te stimuleren, dat internationaal bekendstaat als het Belt and Road Initiative. Dat maakte de Panamese president José Raúl Mulino bekend nadat zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump had geklaagd dat China feitelijk de controle heeft over het belangrijke Panamakanaal.

Panama heeft China laten weten dat de deelname aan het project niet wordt verlengd, zei Mulino tegen de pers. Hij verklaarde ook dat de VS ten onrechte hebben geclaimd dat Amerikaanse overheidsschepen voortaan niet meer hoeven te betalen voor het gebruik van het kanaal. Mulino stelde geen diplomatieke betrekkingen te willen die draaien om “leugens en onwaarheden”.

Controle over het door de VS aangelegde kanaal is voor Trump een gevoelig punt. Hij sprak er tijdens zijn inauguratietoespraak al uitgebreid over. Trump verklaarde dat het dom was om het kanaal aan Panama over te dragen en claimde dat China het kanaal nu runt. “En we hebben het niet aan China gegeven. We hebben het aan Panama gegeven. En we gaan het terugnemen.”

VVD wil stop op geitenhouderijen in afwachting gezondheidsadvies

DEN HAAG – Regeringspartij VVD wil voorlopig een verbod op de nieuwbouw, verplaatsing of uitbreiding van geitenhouderijen. Aanleiding is een eerder deze week gepubliceerd onderzoek dat aantoonde dat longontstekingen rond deze veebedrijven vaker voorkomen, en dat daar jaarlijks tot honderd mensen aan overlijden.

Tweede Kamerlid Thom van Campen vindt het goed dat het kabinet de Gezondheidsraad om advies heeft gevraagd, maar snapt niet dat dit pas na de zomer komt. “Waarom moet dat zo lang duren?” De VVD’er wil binnen een maand een spoedadvies dat antwoord geeft op de vraag of extra maatregelen nodig zijn. In de tussentijd moet de sector wat hem betreft pas op de plaats maken.

Ook op de langere termijn wil Van Campen een rem zetten op de toename van het aantal geiten dat in Nederland wordt gehouden. Als het aan hem ligt, wordt ook voor deze categorie een systeem van dierrechten ingevoerd. “Het is krankzinnig dat dit nog niet het geval is.”

Van Campen zou van landbouwminister Femke Wiersma graag dezelfde “scherpte” zien die zij volgens hem toonde toen onlangs in Duitsland mond-en-klauwzeer (MKZ) uitbrak. Toen nam de BBB-bewindsvrouw direct maatregelen om te voorkomen dat de ziekte zich ook in Nederland kon verspreiden.

Ook Laura Bromet van GroenLinks-PvdA vindt de reactie van Wiersma op het RIVM-rapport “in schril contrast” staan met de “hysterie” rond MKZ, dat uiteindelijk in Nederland helemaal niet werd aangetroffen. Zij wijst erop dat dit al het zoveelste onderzoek is dat een verband legt tussen longziektes en intensieve geitenhouderijen.

BBB-leider Caroline van der Plas stelt dat het RIVM-onderzoek “met hangen en wurgen” een correlatie heeft aangetoond tussen longontstekingen en geitenhouderijen, maar geen oorzakelijk verband. Dat omwonenden van deze boerderijen vaker ziek worden kan dus ook toeval zijn, denkt zij. Dat geitenboeren er verantwoordelijk voor worden gehouden, vindt de voorvrouw van de boerenpartij “niet te filmen”.

GS Noord-Brabant geschokt: drie weginspecteurs aangereden in één week tijd

Rijkswaterstaat

‘S-HERTOGENBOSCH – Het Brabantse college van Gedeputeerde Staten reageert geschokt op drie incidenten in korte tijd waarbij weginspecteurs van de provincie zijn aangereden tijdens het uitoefenen van hun werk. Dit nadat aanwijzingen van diezelfde weginspecteurs werden genegeerd.

“Het is echt te gek voor woorden”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Iedereen in Brabant moet veilig z’n werk kunnen doen. Zeker ook onze weginspecteurs, die regelmatig als eerste ter plekke zijn na een ongeval of bij een auto met pech. Daarbij krijgen zij helaas vaker met agressie te maken. Maar wat er vorige week gebeurd is, gaat alle perken te buiten. Je snapt soms niet wat mensen bezielt. We verwachten fatsoen en respect van iedereen in ons verkeer.”

De incidenten vonden plaats op de N279 bij Veghel (op 25 januari), de N284 bij Bladel (30 januari) en de N279 ten noorden van Helmond (31 januari). In alle drie de gevallen was de weginspecteur na een ongeval of pechgeval bezig om het verkeer af te wikkelen. En in alle drie de gevallen werden de aanwijzingen van de inspecteur genegeerd door een automobilist, die de inspecteur vervolgens aanreed.

‘Ik heb haast’

Bij het incident in Veghel belandde de inspecteur door de klap op de andere weghelft. Bij de aanrijding in Bladel reed de bestuurder met zijn spiegel tegen de ellenboog van de weginspecteur. De automobilist in Helmond reed tegen hand, arm, been, knie en voet van de inspecteur. Deze bestuurder deed vervolgens haar raam naar beneden en riep: ‘Ik heb haast’ naar de inspecteur.

De drie incidenten staan helaas niet op zichzelf. De veiligheid van weginspecteurs wordt vaker in gevaar gebracht omdat aanwijzingen niet worden opgevolgd of omdat weggebruikers onvoldoende opletten. Diezelfde zorgelijke trend is te zien tijdens wegwerkzaamheden, waarbij automobilisten soms met hoge snelheid pal langs het werkvak rijden of agressief reageren op een afzetting. Drie ernstige incidenten in zo’n korte tijd, is echter nog nooit voorgekomen.

Veiligheid vergroten

Namens het gehele college van GS heeft Commissaris van de Koning Ina Adema haar steun betuigd aan de drie betrokken weginspecteurs. Ook heeft de provincie Noord-Brabant naar aanleiding van de incidenten contact gezocht met de politie en is er aangifte gedaan.
Tegelijkertijd onderzoekt de provincie welke mogelijkheden er zijn om het werk van de weginspecteurs veiliger te maken. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan het plaatsen van een dashcam in de voertuigen van alle weginspecteurs. Beelden van zo’n dashcam maken de bewijslast in geval van een aanrijding sterker. Dat onderzoek krijgt door de incidenten van vorige week extra urgentie.

De drie weginspecteurs die betrokken waren bij de aanrijdingen, maken het naar omstandigheden goed. Ze zijn alle drie weer aan het werk.

XPO Logistics opent nieuwe hub in Nijmegen

NIJMEGEN – XPO Logistics, een toonaangevende aanbieder van innovatieve en duurzame end-to-end logistieke oplossingen in Europa, heeft zijn nieuwste transport- en logistiekcentrum geopend in Nijmegen. De nieuwe faciliteit van 4.000 m² zal dienen als een belangrijk knooppunt voor de Connect Europe-service van XPO en de efficiënte grensoverschrijdende transportmogelijkheden van het bedrijf verder verbeteren.

Het nieuwe centrum biedt uitgebreide transport- en opslagdiensten, waaronder opslag van gepalletiseerde goederen, cross-docking, kitting en heretikettering. De strategische ligging nabij de A73 met directe toegang tot de A50 maakt snelle verbindingen mogelijk met zowel Noord- als Zuid-Europa, evenals Duitsland en andere omringende landen. Daarnaast zorgt de nabijheid van de haven van Nijmegen voor naadloze logistieke koppelingen met Rotterdam. De faciliteit zal plaats bieden aan vijftig medewerkers en is uitgerust met zonnepanelen ter ondersteuning van de duurzaamheidsdoelstellingen van XPO om de CO2-uitstoot te verminderen.

Luis Gomez, President van XPO Logistics Europa, benadrukt het belang van deze uitbreiding: “De opening van ons nieuwe hub in Nederland is een bewijs van onze toewijding aan de uitbreiding van de Connect Europe-service. Deze faciliteit zal onze capaciteit om efficiënte, betrouwbare en duurzame transportoplossingen te bieden in heel Europa aanzienlijk verbeteren. Dankzij ons uitgebreide netwerk, geavanceerde technologie en strategische locatie kunnen bedrijven hun internationale zendingen optimaliseren, kosten verlagen en levertijden verkorten, wat resulteert in een naadloze logistieke ervaring.”

Willy Hopman, General Manager van XPO Logistics Nederland, voegt daaraan toe: “We zijn trots op de opening van ons nieuwe kantoor en cross-dockfaciliteit in Nijmegen. Deze uitbreiding is een strategische stap om onze klanten en partners beter van dienst te zijn en verbeterde toegankelijkheid en ondersteuning te bieden in een van de drukste logistieke regio’s van Europa. We kijken ernaar uit om samen te blijven groeien, uitstekende service te leveren vanuit onze nieuwe locatie en onze klanten en zakenpartners te verwelkomen.”

Slowakije ontvangt Russisch gas nu via Turkije

BRATISLAVA – Slowakije ontvangt nu gas uit Rusland via Turkije in plaats van Oekraïne. Dat heeft de Slowaakse netbeheerder SPP donderdag gemeld. Oekraïne stopte eerder met de doorvoer van Russisch gas naar het westen. Dat was een klap voor Slowakije, dat nog altijd sterk afhankelijk was van dit gas.

“Het Russische exportbedrijf Gazprom heeft de gasleveringen aan SPP gedeeltelijk hervat”, meldde een woordvoerder van SPP aan het Franse persbureau AFP. “Ze worden via de zuidelijke route door TurkStream en via Hongarije naar Slowakije geleid.” TurkStream is een 930 kilometer lange gasleiding tussen Rusland en Turkije onder de Zwarte Zee.

Een overeenkomst die de gasstroom tijdens de oorlog tussen Rusland en Oekraïne had gegarandeerd, liep begin dit jaar af. Daardoor stopte de levering van gas aan Europa via Oekraïne. Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky kon op die manier worden voorkomen dat Moskou geld kon verdienen om de oorlog te financieren.

De Slowaakse premier Robert Fico, een van de weinige vertrouwelingen van het Kremlin binnen de EU, reisde eind vorig jaar naar Moskou om over leveringen te onderhandelen. Die reis leidde in januari tot landelijke protesten in Slowakije, waarbij tienduizenden mensen Fico opriepen af te treden.

Faber wil proef met toezicht op overlastgevende asielzoekers

TER APEL – Asielminister Marjolein Faber heeft plannen voor een proef aangekondigd om scherp toezicht te houden op veertig overlastgevende asielzoekers die weinig kans maken op een asielvergunning. Zij krijgen in eerste instantie een meldplicht opgelegd, zo is het plan. Werken ze niet mee, dan moeten ze verhuizen naar een locatie waar ze onder verscherpt toezicht komen te staan. Dergelijke maatregelen zijn omstreden.

De PVV-bewindsvrouw heeft dit voornemen donderdag aangekondigd tijdens een bezoek aan het aanmeldcentrum in Ter Apel. In een brief aan de Kamer schrijft de bewindsvrouw dat het de bedoeling is dat de eerste fase van de proef op vrijdag al ingaat.

Het plan is volgens de minister vrijwilliger dan de eerdere proef met de procesbeschikbaarheidslocatie in Ter Apel. Met die pbl zette Fabers voorganger Eric van der Burg asielzoekers onder verscherpt toezicht vast, maar de locatie moest sluiten na een rechterlijke uitspraak van 1 maart 2024 dat een asielzoeker te veel in zijn vrijheid beperkt werd.

Fabers pilot begint met veertig mensen, en kan daarna worden uitgebreid naar tachtig mensen. Overlastgevende asielzoekers uit landen die te boek staan als veilig, worden verplicht zich twee keer per dag te melden. Het idee daarachter is dat ze op en rond het aanmeldcentrum geen overlast veroorzaken en hun asielaanvraag sneller kan worden afgehandeld, omdat ze beschikbaar zijn voor het papierwerk. Die plicht zal volgens Faber niet voor juridische problemen zorgen.

Werken ze niet mee, dan worden ze geplaatst in een “prikkelarme omgeving” waar ze onder “verscherpt toezicht” staan, genaamd de verscherpt toezichtslocatie (vtl). Vanuit daar kunnen ze niet naar de rest van het terrein, wel kunnen ze de straat op. Ook krijgt iemand het voorstel mee te werken aan een intensief programma met als doel gedrag te veranderen. De deelname is volgens een woordvoerder van Faber vrijwillig, maar de asielzoeker krijgt wel het dringende advies om mee te doen. Deze vtl met intensieve begeleiding bestaat al bij het azc in Budel.

Faber onderzoekt of het juridisch mogelijk is de asielzoekers te verplaatsen naar een nog meer “vrijheidsbeperkende locatie” als de problemen aanhouden en de asielzoekers ernstige overlast veroorzaken of worden verdacht van strafbare feiten. Het zou dan gaan om een al bestaande handhaving- en toezichtlocatie voor overlastgevende asielzoekers of een gevangenis.

A28 bij Hoogeveen zaterdag dicht vanwege werkzaamheden tegen gladheid

HOOGEVEEN – De snelweg A28 wordt zaterdag bij Hoogeveen een dag afgesloten in noordelijke richting, omdat noodwerkzaamheden moeten worden verricht bij een stuk weg dat onder het spoor doorgaat.

De snelweg wordt tussen 06.00 en 22.00 uur afgesloten tussen Fluitenberg en Hoogeveen.

In de tunnelbak worden voegen in de weg aangepakt. Door de voegen kan grondwater omhoogkomen, waardoor het onder koude omstandigheden glad kan worden.

Afgelopen week heeft Rijkswaterstaat al verschillende keren een rijbaan moeten afsluiten om glijpartijen te voorkomen.

×