Clicky

maandag 12 mei 2025 - 14:30 uur
Home Blog Pagina 177

Aanrijding met meerdere vrachtwagens bij knooppunt Galder

Foto: Rijkswaterstaat

TILBURG – Nabij knooppunt Galder is donderdagmiddag een aanrijding geweest waarbij meerdere vrachtwagens zijn betrokken.

Vanwege het ongeval kun je momenteel op knooppunt Galder niet vanaf de A58 vanuit Tilburg de A16 richting Antwerpen op, meldt Rijkswaterstaat.

“Verkeer kan keren bij Breda, maar moet rekening houden met extra reistijd”, aldus Rijkswaterstaat.

Zelensky: we accepteren geen verdrag dat zonder ons is gesloten

KYIV – President Volodymyr Zelensky heeft gewaarschuwd dat Oekraïne geen vredesverdrag zal accepteren dat Rusland en de Verenigde Staten sluiten zonder Oekraïense betrokkenheid. Ook wil hij dat Europese bondgenoten worden betrokken bij het overleg.

“Het is belangrijk dat het niet allemaal gaat volgens het plan van Poetin”, zei Zelensky tegen de pers over zijn Russische ambtgenoot. Poetin wil volgens de Oekraïner het liefst alleen met de Verenigde Staten onderhandelen.

Het standpunt van Zelensky komt overeen met de wens van veel Europese landen. Die zien het evenmin zitten dat de VS en Rusland onderling beslissen over het lot van Oekraïne.

Zelensky belde een dag eerder met de Amerikaanse president Donald Trump, die ook uitgebreid met Poetin heeft gesproken. De Oekraïense president erkende dat hij het onprettig vond dat Trump eerst contact had met de Russische leider.

De Amerikaan blikt zelf wel positief terug op de “geweldige gesprekken” met de leiders van Oekraïne en Rusland. “Goede kans dat we die verschrikkelijke en erg bloedige oorlog kunnen beëindigen”, schreef Trump op Truth Social.

Het is nog onduidelijk hoe de onderhandelingen vorm moeten krijgen. Zelensky zegt eerst met Washington te willen overleggen over een gezamenlijk plan om “Poetin tegen te houden”. Pas daarna zou het zinvol zijn om ook met de Russen te praten.

Goederentrein botst op vrachtwagen in Vlissingen-Oost

Foto: HV Zeeland

RITTHEM – Op een spoorwegovergang in havengebied Vlissingen-Oost heeft donderdagmiddag een ongeval plaatsgevonden. Bij het ongeval tussen een vrachtwagen en een trein raakte één persoon gewond.

Ter hoogte van de Denemarkenweg bij Ritthem werd rond 14.15 uur een vrachtwagen gegrepen door een locomotief van een lege autotrein. Brandweer, politie ambulancedienst en een traumahelikopter werden opgeroepen om hulp te verlenen. De helikopter kwam niet meer ter plaatse.

De brandweer heeft de situatie veilig gesteld. Voor zover bekend is er een persoon met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.

De kruising van de Europaweg-Noord en de Denemarkenweg zijn volledig gestremd. Vanwege het ongeval is de volledige Europaweg-Noord voor onbepaalde tijd afgesloten.

OM eist levenslang voor dubbele moord Weiteveen

ASSEN – Het Openbaar Ministerie heeft donderdag bij de rechtbank in Assen een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 51-jarige Richard K., voor de dubbele moord in het Drentse Weiteveen op 16 januari vorig jaar. K. schoot de 44-jarige Ineke dood in haar auto. Kort daarna maakte hij met veel geweld een eind aan het leven van haar 38-jarige partner Sam, in en bij hun huis aan de Bargerweg. Volgens de officier van justitie zijn de moorden “niks meer dan een planmatige afrekening” en “een slachtpartij” geweest.

De dubbele moord was het gruwelijke slot van een ruzie die K. met beide slachtoffers had over het huis dat zij een jaar eerder van hem hadden gekocht. Aan het extreme geweld was een lange reeks incidenten voorafgegaan.

“Een uiterst laffe daad”, zo noemde de officier van justitie de moorden. Hij wees erop dat K. geen enkele verantwoordelijkheid neemt. “Hij zegt niet: ‘ik heb het gedaan, maar: het is gebeurd’. Hij gaat volledig voorbij aan zijn eigen aandeel in het conflict. Schaamteloos. Als hij spijt heeft, is dat omdat zijn familie en vrienden dit moeten ondergaan.”

De officier woog ook mee dat Sam is gedood onder de ogen van zijn toen 12-jarige zoon. K. meldde zich na de moord op Ineke bij de woning met de leugen dat de vrouw een ongeluk had gehad. De zoon deed open, waarna K. naar binnen stormde en Sam beschoot terwijl hij nog in zijn bed lag. Het slachtoffer vluchtte naar buiten, ernstig gewond door kogels en vele messteken. K. is hem daarna “als een jager” gevolgd “om het karwei af te maken” – de verdachte sloeg zijn vuurbuks met vele slagen op het hoofd van Sam stuk.

Volgens het OM is er genoeg bewijs is voor een vooropgezet plan en dus moord. Zo had K. in de vroege ochtend zijn camera’s uitgezet die onder meer gericht waren op de oprit van de woning van de slachtoffers. Daarna heeft hij de auto van Ineke klemgereden op de Bargerweg (zij had net haar toen 9-jarige dochter naar school gebracht) en stapte hij op haar af met een revolver. Ineke filmde de fatale confrontatie met haar telefoon. Op de beelden was te zien hoe het glas van de autodeur versplinterde, waarna ze haar telefoon liet vallen. In zijn auto had K. toen al een vuurbuks en een mes, waarmee hij kort daarna Sam vermoordde.

“K. had iets te kiezen, en hij koos het onvergeeflijke”, oordeelde de aanklager. “Hij koos ervoor om het recht in eigen hand te nemen, en heeft twee kinderen op gruwelijke wijze wees gemaakt.”

Eerbetoon Ron Brandsteder zondag 16 februari op tv

Foto: MAX | Jasper van Bladel

HILVERSUM – Het Eerbetoon voor Ron Brandsteder wordt zondag 16 februari a.s. om 21.30 uur uitgezonden bij MAX op NPO 1. In het programma passeren alle hoogtepunten uit het zeer omvangrijke oeuvre van Ron Brandsteder de revue.

Diverse collega’s met wie Ron nauw heeft samengewerkt halen herinneringen op zoals Ivo Niehe, André van Duin, Joop van den Ende en Caroline Tensen.

Jan Slagter: “Ron Brandsteder verdient een mooi eerbetoon en ik ben er trots op dat we hem dat kunnen geven. Zijn omroepcarrière beslaat vijftig jaar, dat kun je bijna niet vangen in een programma van 45 minuten, maar we hopen dat we de kijker hier veel plezier mee doen. En ik vind het belangrijk dat ook de jongere generatie weet dat een icoon ons helaas is ontvallen.”

Energiemonitor ACM: nieuwe vaste contracten duurder geworden

DEN HAAG – De tarieven voor aangeboden vaste contracten voor gas en elektriciteit zijn deze maand 1,5 – 3 procent hoger dan een maand geleden. De prijzen van variabele contracten bleven afgelopen maand ongeveer gelijk ten opzichte van vorige maand. Dat blijkt uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De prijzen op de groothandelsmarkt voor gas zijn vanwege het koude weer en de onzekere geopolitieke omstandigheden gestegen naar 54€/MWh. Huishoudens met een dynamische energiecontract zien dit soort prijsstijgingen (en prijsdalingen) direct terug in de tarieven die zij moeten betalen. Bij variabele contracten beweegt het tarief dat huishoudens moeten betalen gestaag mee met de ontwikkelingen op de energiemarkten, zowel omhoog als omlaag. Bij vaste contracten staat het tarief gedurende de hele looptijd vast.

Energieleveranciers hanteren verschillende inkoopstrategieën voor hun vaste en variabele contracten. Bij een vast contract heeft de leverancier gas en elektriciteit vaak kort voor het contractaanbod ingekocht, voor de gehele looptijd van het contract. Op deze manier dekt de leverancier zich financieel in tegen het risico van stijgende energieprijzen (hedging) en is ook de consument gegarandeerd van een vaste prijs gedurende de looptijd van het contract. Omdat er voor vaste contracten vaak korter van te voren wordt ingekocht zijn ontwikkelingen op de groothandelsmarkt wel snel terug te zien bij nieuwe vaste contracten.

Bij variabele contracten worden gas en elektriciteit vaak langer van te voren ingekocht, maar wel voor een kortere leveringsperiode (zoals een kwartaal). Als de energieprijzen dan stijgen, stijgen ook de inkoopkosten voor de volgende leveringsperiode en zal de leverancier het variabele tarief verhogen. De consument is in dit geval dus niet gegarandeerd van een vaste prijs. De consumententarieven bewegen mee met de ontwikkelingen op de energiemarkten, zowel omhoog als omlaag.

Bij energiecontracten met dynamische prijzen werken ontwikkelingen op de groothandelsmarkten de volgende dag al door naar de consumententarieven. Dit komt omdat je bij dynamische contracten de prijs op de dag-vooruit groothandelsmarkt plus een inkoopvergoeding betaalt. Uit de Monitor van de ACM blijkt dat het aantal klanten met een dynamisch contract de afgelopen maand gestegen is. Op dit moment heeft 6 procent van de Nederlandse huishoudens een dynamisch contract, in totaal 423.000 huishoudens.

Toezicht op tarieven

De ACM houdt toezicht op de redelijkheid van tarieven. De ACM ziet in de Monitor Consumentenmarkt Energie dat bepaalde tarieven voor variabele contracten boven de andere tarieven uitschieten. De ACM doet hier nader onderzoek naar om vast te stellen of deze tarieven redelijk zijn.

Vulgraad gasopslagen gedaald

Uit de Energiemonitors van de ACM blijkt ook dat de hoeveelheid gas in de gasopslagen de afgelopen maand verder is gedaald tot 38 procent van de capaciteit op 31 januari. De vulverplichting van de Europese Unie van 39 procent wordt daarmee niet gehaald. In Europese wetgeving is vastgelegd dat het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) maatregelen moet nemen als de vulgraad meer dan 5 procentpunten lager ligt dan het verplichte niveau. Voor de huidige verwarmingsperiode zit er nog voldoende gas in de opslagen, maar de gasopslagen moeten na deze winter wel weer flink gevuld worden. Omdat de gasprijs in Europa op dit moment hoger is dan in andere delen van de wereld is het voor bedrijven wel lonend om vloeibaar aardgas (LNG) naar Europa aan te voeren.

De ACM blijft de ontwikkelingen op de groothandelsmarkten en op de consumentenmarkt monitoren en ziet er op toe dat bedrijven zich aan de regels houden zodat prijzen op de vrije energiemarkt op integere en transparante wijze tot stand komen.

Xander van der Wulp wordt nieuwe hoofdredacteur NOS Sport

HILVERSUM – Xander van der Wulp wordt de nieuwe hoofdredacteur van NOS Sport, meldt de NOS. Van der Wulp is momenteel werkzaam op de politieke redactie van de NOS. In november werd bekend dat Gert-Jaap Hoekman stopte, na ruim een jaar hoofdredacteur te zijn geweest. Hoekman trad aan na een publicatie van de Volkskrant met onthullingen over grensoverschrijdend gedrag bij NOS Sport.

De 50-jarige Van der Wulp maakt op 1 april de overstap van de politieke redactie van de NOS naar NOS Sport. “Naast mijn passie voor politiek heb ik ook een grote passie voor sport”, zegt Xander van der Wulp. “Sport is meer dan wat dan ook in staat om mensen in de samenleving te verbinden. Het is een eer om leiding te geven aan de grootste sportredactie van Nederland en samen te bouwen aan een sterke toekomst voor NOS Sport”, aldus Van der Wulp in een persverklaring.

Renate Eringa, algemeen directeur van NOS, noemt Van der Wulp “met zijn journalistieke ervaring, sterke netwerk en kennis van zowel de NOS als het medialandschap de ideale hoofdredacteur voor NOS Sport”. “Bovendien heeft hij een grote passie voor sport, weet hij mensen te verbinden, kan de redactie duidelijk richting geven en doet dat met energie, een open blik en een gezonde dosis humor”, zegt Eringa.

Carrière

Van der Wulp begon zijn carrière bij de NOS op 17-jarige leeftijd. Hij is onder meer als autocue-assistent, producer, buitenlandredacteur en eindredacteur televisie werkzaam geweest bij de omroep. Sinds 2008 doet hij verslag van de politiek.

Van der Wulp is ook te horen in de podcast De Stemming van Vullings en Van der Wulp (samen met Joost Vullings van AVROTROS) en de YouTube-serie Rondje Binnenhof (met NOS-collega’s Marleen de Rooy, Tessa Frissen en Gerri Eickhof).

Veenstra|Fritom zet nieuwe stap in duurzame logistiek met eigen snellader

HEEG – Veenstra|Fritom heeft een nieuwe belangrijke mijlpaal bereikt in haar duurzaamheidsstrategie met de ingebruikname van een 160 kW snellader. Deze investering maakt het mogelijk om de elektrische Volvo-truck van het bedrijf direct op eigen terrein op te laden. Veenstra|Fritom schafte deze volledig emissievrije vrachtwagen eind vorig jaar aan, een primeur binnen de Fritom Group.

De keuze voor de snellader is het resultaat van een uitgebreid selectieproces dat een jaar geleden begon. Na marktonderzoeken en gesprekken met diverse leveranciers, waaronder brandstofpartner SlumpOn uit Heerenveen, kwam Floading met haar Amplify-lader als beste partij uit de bus. De installatie van de snellader vond plaats in samenwerking met experts van het Chinese softwarebedrijf EV Bee, dat nauw betrokken was bij de optimalisatie van de laadsystemen.

Schaalbaar laden

De Amplify-lader sluit aan op de Volvo E-truck en met de mogelijkheid om de capaciteit in de toekomst uit te breiden naar 400 kW, is deze investering een toekomstbestendige keuze. Het geïntegreerde Energiemanagementsysteem (EMS) monitort en analyseert het laadproces, waardoor Veenstra|Fritom inzicht krijgt in het energieverbruik en de prestaties van de truck onder verschillende omstandigheden. De elektrische truck wordt ingezet voor regionale distributie, waarbij wordt gekeken naar factoren zoals laadtijd, rijbereik en de invloed van verschillende weersomstandigheden. Deze investering onderstreept de ambitie van Veenstra|Fritom om de CO₂-uitstoot binnen de logistieke sector te reduceren en bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Onderdeel van breder duurzaamheidsprogramma

De investering in elektrisch vervoer en laadinfrastructuur is een belangrijke stap binnen het bredere duurzaamheidsprogramma van Veenstra|Fritom. Met deze eerste snellader op eigen terrein legt het Fritombedrijf de basis voor verdere elektrificatie van haar wagenpark.

“Met de ingebruikname van de snellader zetten we een nieuwe concrete stap in de verduurzaming van onze logistieke operaties. Het laat zien dat innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan en dat we als bedrijf klaar zijn voor de toekomst van emissievrij transport”, aldus Wessel R. Veenstra, directeur van Veenstra|Fritom.

Trump kondigt ‘wederkerige’ importheffingen aan

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft nieuwe importheffingen aangekondigd op buitenlandse goederen. Het gaat om heffingen tegen landen die zelf ook al invoertarieven op Amerikaanse producten hebben, zogenoemde wederkerige heffingen. Met die vergelijkbare tegenheffingen komt Trump een belangrijke verkiezingsbelofte na.

Trump maakte de heffingen bekend vanuit het Witte Huis. Eerder op de dag had hij op zijn socialmediaplatform Truth Social al gezegd dat die heffingen donderdag bekendgemaakt zouden worden. “Drie geweldige weken, misschien wel de beste ooit, maar vandaag is de klapper: wederkerige importheffingen!!!”, aldus Trump.

Tijdens de verkiezingscampagne zei Trump dat elk land dat heffingen op Amerikaanse goederen heeft, zal worden getroffen met “precies hetzelfde tarief”. Dit soort heffingen zouden vooral opkomende economieën kunnen raken die hun markten afschermen met barrières voor Amerikaanse producten.

Trump zei vanuit de Oval Office in het Witte Huis dat de nieuwe tarieven voor “eerlijkheid” zullen zorgen in de Amerikaanse handel met andere landen. “We willen een gelijk speelveld”, aldus de president die ook verklaarde dat landen hun heffingen op Amerikaanse goederen kunnen verlagen of schrappen. Hij stelde verder dat bondgenoten van de Verenigde Staten “vaak erger dan onze vijanden zijn” op handelsgebied.

Volgens Trump zullen die nieuwe heffingen helpen om het Amerikaanse begrotingstekort en handelstekort te verlagen. De beoogde Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick zei dat mogelijk begin april de heffingen van kracht worden. Lutnick meldde ook dat per land zal worden gekeken naar de heffingen.

Eerder tekende Trump al een decreet waarmee de VS in maart 25 procent belasting heffen op al het aluminium en staal dat het land binnenkomt, waarop onder andere de Europese Unie zei dat die tarieven niet “onbeantwoord” zullen blijven. Daarnaast voerde hij extra importheffingen in op producten uit China dat vergeldingsmaatregelen heeft genomen. Heffingen tegen Canada en Mexico werden na onderhandelingen een maand uitgesteld.

Europese Commissie: geen vredesakkoord zonder Oekraïne

BRUSSEL – De Europese Commissie benadrukt dat er geen vredesakkoord kan worden gesloten zonder Oekraïne. Ze heeft altijd gezegd dat Oekraïne aan de onderhandelingstafel moet zitten en zij blijft bij dat standpunt. De Commissie zal Oekraïne daarin blijven steunen, zei een woordvoerder van de Commissie tijdens een persconferentie.

“Rusland mag niet worden beloond voor zijn agressie.” De veiligheid van Oekraïne is belangrijk voor de Europese veiligheid, zei de woordvoerder.

De Europese Commissie gaat ervan uit dat de EU ook een rol kan spelen in het vredesproces. Het telefoongesprek woensdag tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Russische president Vladimir Poetin is “het begin van een proces”, zei de woordvoerder. “Voor volgende stappen kijken we hoe het verder gaat.”

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen spreekt de komende dagen in elk geval met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Dat doet ze tijdens de conferentie over internationale veiligheid in München. Daar zijn ook NAVO-topman Mark Rutte en de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance aanwezig.

EU-buitenlandchef Kaja Kallas had donderdagochtend een ontmoeting met de Oekraïense minister van Defensie Rustem Umerov. “Minister Umerov verzekerde me dat de Oekraïners standvastig zijn en hun vrijheid en grondgebied niet zullen opgeven”, schreef ze op X. Ook Europa zal “voet bij stuk houden en Oekraïne blijven steunen in hun strijd”, voegde ze daaraan toe.

Verdachte München is asielzoeker uit Afghanistan, premier van Beieren heeft het over vermoedelijke aanslag

MÜNCHEN – De verdachte die met een voertuig inreed op een demonstratie in de Beierse hoofdstad München, waarbij tientallen gewonden vielen, is een 24-jarige asielzoeker uit Afghanistan. De premier van Beieren heeft het over een vermoedelijke aanslag, melden Duitse media zoals de ARD.

Volgens de Beierse autoriteiten was de verdachte bekend bij de politie voor winkeldiefstal en overtredingen rond drugs. De man reed van achteren in op een groep actievoerders van de vakbond Verdi. Onder de zeker 28 gewonden zijn ook kinderen. De politie schoot op het voertuig om de chauffeur tot stoppen te dwingen.

Het incident vond plaats in aanloop naar de verkiezingen op 23 februari, waarbij migratie als belangrijk onderwerp geldt. Eerder dit jaar ontstond maatschappelijke onrust toen een Afghaanse man in een park in Aschaffenburg instak op mensen.

De antimigratiepartij AfD, die tweede staat in de peilingen, reageerde meteen op X en uitte het vermoeden dat de dader door de autoriteiten als geestesziek zal worden bestempeld, “net als de dader in Aschaffenburg”.

De autoriteiten gaan op dit moment niet uit van een verband tussen de mogelijke aanslag en de Veiligheidsconferentie van München, die vrijdag begint en waar veel hooggeplaatste politici aan zullen deelnemen.

Ook kinderen in aangereden groep in München onder de gewonden

MÜNCHEN – Onder de slachtoffers van een groep mensen die in München werd aangereden door een automobilist, bevinden zich ook kinderen. Dat zei burgemeester Dieter Reiter, die aangaf diep geschokt te zijn. Het is onduidelijk om hoeveel minderjarigen het gaat.

In de stad raakte volgens de autoriteiten een twintigtal mensen gewond toen een automobilist inreed op een groep mensen. Meerdere slachtoffers zijn ernstig gewond. In sommige gevallen zou mogelijk sprake zijn van levensbedreigend letsel.

De politie zegt dat nog onduidelijk is of sprake was van opzet of een ongeval. De bestuurder zou zijn aangehouden. Een woordvoerder zegt geen aanwijzingen te hebben dat andere mensen nu nog gevaar lopen.

Vrachtwagen gekanteld op Duitse A9 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

EISENBERG – Op de Duitse A9 ter hoogte van Eisenberg is in de vroege ochtend een vrachtwagen gekanteld, wat leidde tot een tijdelijke volledige afsluiting in beide rijrichtingen. De vrachtwagen, die in de richting van München reed, belandde door nog onbekende oorzaak op zijn kant en kwam tot stilstand op de vluchtstrook.

Aanvankelijk werd gevreesd dat de vrachtwagen gevaarlijke stoffen vervoerde, waarna een ruime veiligheidszone werd ingesteld. Na inspectie van de vrachtpapieren bleek dat de lading slechts 12 liter zuurstof en 12 liter tetrafluorethaan bevatte.

De brandweer doorzocht de oplegger, trof de stoffen niet aan. De brandweer sluit uit dat de stoffen zijn vrijgekomen en er een risico voor de hulpdiensten bestond. De vrachtwagen hoefde volgens de regelgeving niet als gevaarlijke stoffen-transport gemarkeerd te worden, omdat de hoeveelheden onder de wettelijke limieten vielen.

Foto: Duitse Politie

De 54-jarige vrachtwagenchauffeur raakte lichtgewond en is naar het ziekenhuis gebracht.

Na ongeveer een uur werd de rijbaan richting Berlijn weer volledig vrijgegeven. In de richting van München wordt het verkeer over de linkerrijstrook langs de ongevalslocatie geleid. De brandweer heeft bepaald dat de oplegger volledig moet worden gelost voordat de berging kan plaatsvinden. Hierdoor wordt verwacht dat er in de loop van de ochtend nog verkeershinder zal zijn op dit traject.

Aangifte van discriminatie tegen Plasterk na column in Telegraaf geseponeerd

Openbaar Ministerie

HAARLEM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een aangifte van discriminatie tegen Telegraaf columnist Ronald Plasterk geseponeerd. De aangifte werd gedaan naar aanleiding van een column die in de krant verscheen op 14 november 2024. Het OM heeft de aangifte en de column beoordeeld en concludeert dat de uitingen van Plasterk niet strafbaar zijn.

Aanleiding voor zijn column waren de gebeurtenissen in en na de Kristallnacht-herdenking van 2024 die samenvielen met de gewelddadige incidenten rondom de voetbalwedstrijd tussen Ajax en de Israëlische club Maccabi Tel Aviv. In zijn column schrijft Plasterk dat “Het antisemitisme dat altijd sluimert, is opgeflakkerd rond deze Kristallnacht”.

Ook schrijft hij dat “Nederlandse moslims een voorbeeld zouden moeten nemen aan Joden” en “Het zou verstandig zijn dat de moslims zich laten inspireren door de successen van hun Joodse broeders en zusters en zich daaraan optrekken.”

Volgens degene die aangifte heeft gedaan van discriminatie zou Plasterk daarmee de opvatting verkondigen dat Nederlandse moslims minder succesvol zijn dan de Joodse (mede)burgers en heeft Plasterk zich daarmee beledigend uitgelaten.

Het OM oordeelt dat de uiting “het zou verstandig zijn dat moslims zich laten inspireren door successen van hun Joodse broeders en zusters en zich daaraan optrekken” op zichzelf niet beledigend genoeg is om te kwalificeren als strafbare groepsbelediging. Ook de implicatie dat moslims minder succesvol zijn dan de Joodse (mede)burger, acht het OM onvoldoende krenkend om te kunnen concluderen dat hiermee het beeld dat over die groep bestaat, wordt aangetast.

De uiting “Het antisemitisme dat altijd sluimert, is opgeflakkerd rond deze Kristallnacht. De aanwezigheid van bijna een miljoen Nederlanders afkomstig uit moslimlanden zal zeker voor een deel debet hieraan zijn” acht het OM op zichzelf wel beledigend. Vervolgens moet het OM beoordelen of de uiting, in de context van het maatschappelijk debat, onnodig grievend is. Het OM is van oordeel dat dit niet het geval is.

Voor columnisten geldt dat zij een grotere vrijheid van meningsuiting hebben. Die vrijheid van meningsuiting is in beginsel ook van toepassing op uitingen die kunnen beledigen, choqueren of verontrusten. Plasterk neemt de beschuldiging aan het adres van de moslims als aanleiding voor zijn column, maar maakt in het vervolg van de column duidelijk dat hij het heeft over een minderheid van de moslims en dat slechts een deel van de islam gevaarlijk is.

Vervolgens komt hij tot het punt dat Joden en moslims “loten van dezelfde stam” zijn. Dat maakt dat, hoewel de column begint met een uiting die grievend is voor moslims, er later voldoende duidelijk wordt gemaakt dat het om een klein deel van de groep gaat. Daarmee valt de uiting niet onder strafbare groepsbelediging.

ReShare kiest opnieuw voor Scania

BREDA – Leger des Heils ReShare heeft twee Scania G280 4×2 trucks met gesloten laadbak in gebruik genomen. De nieuwe bakwagens worden ingezet voor het vervoeren van tweedehands kleding door heel Nederland. De kledinginzamelaar koos opnieuw voor Scania vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en veiligheid. “Scania is misschien niet de goedkoopste, maar het zijn veilige trucks en de kwaliteit is uitstekend,” zegt Arne Hobo, logistiekmanager.

In Nederland verdwijnt jaarlijks 169 miljoen kilo bruikbaar textiel bij het huishoudelijk afval. Zonde, vindt Leger des Heils, dat onder de naam ReShare tweedehands kleding en textiel inzamelt. Voor de verwerking hiervan beschikt de stichting over een modern en goed uitgerust wagenpark met tien eigen voertuigen en twee kraanwagencharters, die de kledingcontainers leegmaken. De nieuwe Scania G280 bakwagens zijn ter vervanging van twee Scania LNG-trucks, die de zero-emissiezones niet meer in mogen.

Alle veiligheidsopties

Alle vijftien ReShare Stores, de tweedehands- en vintage kledingwinkels van het Leger des Heils, zijn gevestigd in binnensteden. Goed zicht vanuit de cabine is daar essentieel. De Scania G-cabines zijn uitgerust met een achteruitrijcamera, dodehoekcamera, flitsers en zwaailampen. “Veiligheid staat bij Leger des Heils voorop. Niet alleen voor onze chauffeurs, maar ook voor medeweggebruikers. Daarom hebben we bij de aanschaf alle veiligheidsopties aangevinkt,” aldus Hobo.

De ruime cabine met lage instap, die het vele in- en uitstappen van de chauffeur vergemakkelijkt, speelde ook een grote rol in de keuze voor de Scania G-serie. “We willen onze chauffeurs graag behouden en hechten veel waarde aan hun werkplezier. Daarom hebben we ook deze keer voor Scania gekozen, in lijn met hun voorkeur. Zij brengen er tenslotte de hele week in door.”

Sybrand Buurma rijdt via vaste routes door heel Nederland om de ReShare Stores te bevoorraden en de daar ingezamelde kleding weer mee te nemen. Hij is enthousiast over zijn nieuwe Scania en prijst met name het comfort. “De cabine is lekker ruim en het rijdt dankzij de luchtvering veel beter dan mijn vorige auto.”

Groot voordeel

Voor het onderhoud van de nieuwe trucks is een Scania reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. Eén van de voertuigen is gestationeerd bij de hoofdvestiging van ReShare in Oosterhout en wordt onderhouden door Scania Oosterhout, die tevens de voertuigen leverde. De andere opereert vanuit het sorteercentrum in Deventer en gaat daar voor onderhoud naar de dealer. Hobo: “Dat vind ik een groot voordeel van de Scania organisatie. Alle vestigingen vallen onder hetzelfde contract, waardoor het eenvoudig is om van garage te switchen.”

Met meer dan 100 jaar ervaring op het gebied van textielinzameling en een inzamelvolume van zo’n 20 miljoen kg textiel per jaar is Leger des Heils ReShare een van de grootste textielinzamelaars in Nederland. Gedoneerde kleding wordt hergebruikt door deze te verkopen in de ReShare Stores of weg te geven aan mensen in nood. De opbrengsten ondersteunen de missie om een circulaire textielketen te bevorderen, hulp te bieden aan kwetsbaren, betaalbare kleding toegankelijk te maken en werkgelegenheid te creëren.

×