Clicky

zondag 4 mei 2025 - 07:05 uur
Home Blog Pagina 172

Vrachtwagen gekanteld in Middelie

Foto: RVP Media

MIDDELIE – Rond 15:38u is er op de Veringwoudweg in Middelie een vrachtwagen gekanteld en in de naastgelegen sloot terechtgekomen. Het betreft een vrachtwagen geladen met zand.

Brandweer, ambulance en politie kwamen met spoed ter plaatse. De vrachtwagenchauffeur is door de ambulancedienst nagekeken maar raakte gelukkig niet gewond.

Omdat het een doodlopende weg betreft, had het verkeer geen last van het incident. Over de oorzaak van het ongeval is nog niks bekend.

De berging zal een flinke klus gaan worden.

Acht jaar geëist tegen vrouw (22) die haar oma neerstak

AMSTERDAM – De reden waarom een nu 22-jarige vrouw haar oma in de nacht van 22 maart 2024 neerstak, weet ze niet. Ze is zich echter wel bewust van wat ze heeft gedaan. “Ik heb oma neergestoken,” meldde ze aan de centralist van het alarmnummer 112. De 80-jarige oma bezweek aan haar verwondingen in de ambulance tijdens het vervoer naar het ziekenhuis

Bij de politie heeft de vrouw verklaard dat ze in paniek raakte, nadat oma haar had betrapt met een onbekende man. Ze vreesde voor de gevolgen. Ze schaamde zich en was bang dat het voor schande zou zorgen, vertelde ze aan de politie. Ze verklaarde verder dat ze zich niet goed kan herinneren wat er daarna precies gebeurde. Ze weet niet hoe ze het mes heeft gepakt.

Terwijl ze met de politie aan de lijn is, ziet ze haar oma, die rechtop in bed zit, naar rechts vallen. Sectie op het lichaam van de oma heeft aangetoond dat ze twaalf keer is gestoken, waarvan vijf steken dodelijk waren.

Volgens het OM heeft de kleindochter haar oma met opzet gedood. “De fysieke handelingen het meermalen insteken op het bovenlichaam met een mes is enkel en alleen gericht geweest op het toebrengen van de dood”, zei de officier van justitie vandaag op zitting. Van een voorbedachte raad, en dus moord, is naar oordeel van het OM geen sprake.

In de hoogte van de strafeis heeft de officier van justitie rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de jonge vrouw. De officier van justitie: “Het komt niet vaak voor in een strafzaak dat bij het benoemen van de ernst van het feit de verdachte dezelfde pijn ervaart als de nabestaanden, want verdachte is onderdeel van deze familie. Ook verdachte is haar geliefde oma kwijt, waar ze zich zo bij op haar gemak voelde en waar ze graag bij in de buurt was. Haar pijn strekt zich niet alleen uit tot het gemis van haar oma, maar ziet tevens op het besef dat zij voor dit grote verdriet en gemis verantwoordelijk is.”

Volgens de officier van justitie is het duidelijk dat ze tot haar daad is gekomen door een enorme paniekreactie. Ze zou ontzettend angstig zijn geweest voor de gevolgen, mocht een en ander terechtkomen bij haar familie. Naast deze druk speelt de jonge leeftijd van de vrouw ook een rol in de hoogte van de strafeis.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Vrachtwagen muurvast in berm op N359

Foto: BTB Media

TJERKWERD – Een vrachtwagen uit Portugal is vrijdagmiddag muurvast komen te zitten in de berm naast de N359.

Aan het begin van de middag wilde de vrachtwagenchauffeur vermoedelijk van baan wisselen: van de hoofdrijbaan naar een parallelweg. Hij dacht hierbij door de berm te kunnen rijden, maar kwam daarbij muurvast te zitten.

De wielen zijn diep in de modder weggezakt.

De politie is ter plaatse gekomen en regelt het verkeer op de N359. Verkeer kan passeren over het fietspad.

De vrachtwagen is nabij de nieuwe ovatonde (Een ovatonde of ovonde is een gelijkvloerse kruising in de vorm van een ovale rotonde) klem komen te zitten en zorgt voor veel oponthoud in beide richtingen.

Een bergingsbedrijf is ter plaatse om de vrachtwagen los te halen.

Polen weigert EU-migratiepact in te voeren, zegt Tusk tegen EU

GDANSK – Polen gaat het Europese asiel- en migratiepact niet invoeren. Dat heeft de Poolse premier Donald Tusk vrijdag aan de Europese Commissie laten weten tijdens het bezoek van de commissie aan Polen. Polen is tot juli voorzitter van de Europese Unie.

“We zijn bereid om met iedereen samen te werken om Europa tegen illegale migratie te beschermen, maar Polen is niet bereid om extra lasten te accepteren”, zei Tusk. Polen vangt bijna 2 miljoen vluchtelingen uit Oekraïne op, zei de Poolse premier.

In het Europese asiel- en migratiepact hebben de EU-lidstaten strengere regels afgesproken voor de toelating, verdeling en opvang van asielzoekers. Het pact moet in juni 2026 van kracht worden.

Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen toonde begrip voor het standpunt van Polen. De “buitengewone solidariteit” van Polen aan Oekraïne “is iets waar absoluut rekening mee moet worden gehouden”, zei Von der Leyen tijdens een persconferentie waar Tusk zijn weigering naar buiten bracht.

Daarnaast heeft Polen grote problemen aan de oostgrens, ziet Von der Leyen. Via die grens worden veel migranten vanuit Belarus naar Polen gestuurd. “Dit is geen klassieke irreguliere migratie”, zei de commissievoorzitter. Het gaat volgens haar om de ‘weaponisation’ van migranten. Daarmee wordt bedoeld dat migranten worden ingezet als wapen in een hybride dreiging van Rusland en Belarus tegen de EU.

“Hiermee wordt Polen onder druk gezet. Dit is geen kwestie van migratie, dit is een kwestie van nationale veiligheid”, benadrukte Von der Leyen.

Premier Dick Schoof kon tijdens zijn persconferentie nog niet inhoudelijk reageren op het Poolse besluit. Wel benadrukte hij dat het migratiepact voor Nederland “ontzettend belangrijk is. Onze stelling is altijd geweest, liever eerder dan later”, aldus Schoof. Volgens hem is het juist belangrijk om daar met “vereende krachten” aan te werken en dat er binnen de EU ook zo over wordt gesproken. Hij gaat ervan uit dat de meest betrokken landen “die lijn onverminderd vasthouden”.

Econoom betwijfelt of markt VS aantrekkelijk blijft voor Europa onder Trump

AMSTERDAM – ING-econoom Bert Colijn vraagt zich af hoe aantrekkelijk de Amerikaanse markt voor Europese bedrijven blijft onder president Donald Trump. Dat schrijft hij in een analyse van de eerste weken met de nieuwe Amerikaanse president.

“De druk op de vrijhandel neemt verder toe onder Trump, ook nu heffingen op Mexico en Canada uitgesteld zijn. Voor Europese bedrijven betekent dit meer onzekerheid en een vraag hoe belangrijk de VS voor ze is”, aldus Colijn, die ook opmerkt dat het nieuws uit de VS de laatste tijd nauwelijks bij te houden is.

Zelfs al groeien de VS de komende tijd harder dan de EU en al is de goedkopere euro een concurrentievoordeel, is de Amerikaanse markt volgens de deskundige omgeven door onzekerheid. “Je zou zelfs kunnen zeggen dat het voor kleinere Europese bedrijven met weinig bestaande business in de VS rationeel wordt om de VS te mijden als potentiële groeimarkt als de onzekerheid over handelsbarrières aanhoudt.”

Brexit

Colijn vindt dat de situatie doet denken aan de Brexit. “Na het referendum gaven veel Europese bedrijven aan hun aandacht qua groeimarkten naar andere plekken te verleggen omdat ze niet zeker waren hoe de handelsbarrières tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU zich zouden ontwikkelen.”

Volgens de econoom is het aandeel van de eurozone in de export naar het VK gedaald van 13,5 procent in 2016 tot 10 procent in 2023. “Geen dramatische schok, maar wel een teken dat het VK een minder relevante markt voor Europese bedrijven is geworden.”

Nederlander en medeverdachten bekennen schuld in Ierse cokezaak

Foto: Adobe Stock

DUBLIN – Vier verdachten in een grote cocaïnesmokkelzaak in Ierland hebben schuld bekend. Een van hen is de Nederlander Cumali O. (49), melden Ierse media, waaronder de omroep RTE en The Irish Times. De zaak draait om de vondst van ruim 2,2 ton cocaïne aan boord van een Panamees vrachtschip.

Onder de verdachten die schuld hebben bekend zijn naast de Nederlander ook twee Oekraïners en een Iraniër. De vier mannen hebben bekend dat ze in het bezit waren van een grote hoeveelheid drugs voor de handel. Eerder hadden de vier zonder succes geprobeerd om onder de aanklachten uit te komen.

De vondst was de grootste cocaïnevangst in de Ierse geschiedenis. De autoriteiten deden eind september 2023 een inval op het schip MV Matthew en troffen de drugs met een waarde van zo’n 157 miljoen euro aan. Het schip was onderweg van Curaçao naar Polen.

Er zijn in totaal acht verdachten. Twee van hen, een Oekraïner en een Brit, bekenden eerder al schuld. Twee Iraniërs moeten maandag voor de rechter verschijnen.

De impact van een dodelijk (vrachtwagen)ongeval: wat hulpverleners meemaken

Foto: Adobe Stock

Iedereen die achter het stuur kruipt, heeft een verantwoordelijkheid. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen op de weg. Een seconde van onoplettendheid, een kleine afleiding, en een ongeluk kan verwoestende gevolgen hebben. Maar wat veel mensen zich niet realiseren, is de enorme impact die een zwaar verkeersongeval ook heeft op de hulpdiensten. De politie, brandweer en ambulancepersoneel zien en voelen het leed van dichtbij.

Voormalig agent Dennis Neele beschreef op LinkedIn een indringende ervaring die laat zien wat er gebeurt wanneer een hulpverlener geconfronteerd wordt met het ondenkbare. Met zijn instemming publiceren wij hier wat er, achter de schermen, gebeurt nadat een vrouw om het leven is gekomen bij een vrachtwagenongeval.

“AD1305… blijf luisteren…”

Een melding op de portofoon die meteen alle alarmbellen doet rinkelen. Het is 09:30 uur, de ochtendspits is nog in volle gang wanneer de agent een oproep krijgt:

“AD1305… blijf luisteren…AD1201, AD1301–Prio 1: aanrijding fietser–vrachtwagen en mogelijk een kind. U heeft toestemming.”

Iedere agent weet wat ‘Blijf luisteren’ betekent. Het is de aankondiging van een heftig incident waar meerdere politie eenheden nodig zijn.

Er zit een kinderstoeltje achterop de fiets. Niemand weet nog zeker of er een kind bij betrokken was of niet.

Het slechtnieuwsgesprek

Terwijl de politieauto met loeiende sirenes onderweg is, komt er een opdracht die de lucht nog zwaarder maakt.

“1305… ik heb een belangrijke taak voor u. Het slachtoffer is overleden. U moet het slechtnieuwsgesprek voeren met de man van het slachtoffer…”, hoorden de agenten de OVD-OC zeggen.

En hij was nog niet klaar…

“De fiets van het slachtoffer had een kinderstoeltje… We weten niet zeker of het kind ook bij het incident aanwezig was. Ik wil graag uw bevestiging dat het kind bij de vader is.”

Met een steen in onze maag aanvaardden de agenten de opdracht. Wanneer zij arriveren bij het huis van de echtgenoot, zien ze de vader buiten staan. Met de kleine in zijn armen.

Snel wordt de portofoon gepakt: “OC1305: Het kindje is bij de vader. We gaan hem nu aanspreken.”

“1305…(korte stilte)… heel veel sterkte daar.”

Wat volgt is een moment dat door merg en been gaat.

“Weet u waar mijn vrouw is? Ze hoort al thuis te zijn. Weet u meer? Wat is er aan de hand?”

De agent kijkt de man in de ogen en spreekt de woorden die niemand wil horen: “Ik weet niet hoe ik dit makkelijker kan vertellen… maar uw vrouw is vanochtend bij een verkeersongeluk om het leven gekomen.”

De pijn, het verdriet en de onbeschrijfelijke wanhoop van de echtgenoot en vader snijden door de lucht. De man schreeuwt het uit en klampt zich vast aan de agent. Dit is het moment dat hulpverleners vrezen, maar waar ze nooit voor kunnen weglopen. Ze moeten er zijn. Voor hem. Voor zijn kind.

De lange rit

De man wil zijn vrouw zien. Maar het lichaam is nog niet toonbaar. De opdracht aan de agenten is duidelijk: “Jullie moeten er alles aan doen om zo lang mogelijk met hem rond te rijden. Verzin iets….”

En zo negeren ze elke aanwijzing van de TomTom. Minuten rekken zich uit, de realiteit wordt zo lang mogelijk op afstand gehouden. Totdat ze bij het ziekenhuis aankomen en de vader de richting van het mortuarium op loopt. Dan, na een paar seconden van verstikkende stilte, weerklinkt de schreeuw van onvoorstelbaar verdriet. Een geluid dat de agent nooit zal vergeten.

Een oproep aan iedereen op de weg

Dennis Neele deelde dit verhaal om mensen bewust te maken. Om te laten zien wat een ongeval met een vrachtwagen niet alleen betekent voor het slachtoffer en de nabestaanden, maar ook voor de hulpverleners die ermee te maken krijgen. Dit is de realiteit achter de statistieken, de berichten in het nieuws en de vertragingen op de weg.

Daarom deze oproep: Houd je aandacht op de weg. Laat je niet afleiden door je telefoon. Neem de tijd en rijd veilig. Voor jezelf. Voor anderen. En voor degenen die elke dag klaarstaan om het ergste op te vangen.

“Let alsjeblieft goed op jezelf en op elkaar”, aldus voormalig politieagent Dennis Neele.

Bijna 2000 asielzoekers in Ter Apel, verhoogde dwangsom dreigt

TER APEL – Bij het aanmeldcentrum in Ter Apel hebben in de nacht naar vrijdag 1998 asielzoekers overnacht, meldt het COA. Dat is net onder het maximumaantal van 2000 dat het orgaan op het terrein mag opvangen volgens afspraak met de gemeente waarin het centrum ligt, Westerwolde. Het COA moet bij overschrijding van de overeenkomst per keer een nieuwe verhoogde boete van 50.000 euro betalen aan de gemeente.

Sinds 2 november kreeg het Centraal Orgaan opvang asielzoekers het voor elkaar om asielzoekers over het land te verspreiden en onder de 2000 mensen in Ter Apel te blijven. Het COA werd daarbij geholpen door onder andere een lagere instroom van vreemdelingen en de opening van een grote winteropvang op het evenemententerrein in Biddinghuizen en twee asielflats op drijvende pontons in Zaandam. De laatste weken nam de drukte in Ter Apel weer gestaag toe.

De noodnachtopvang, die roulerend door verschillende noordelijke plaatsen in de omgeving van Ter Apel wordt gefaciliteerd, staat klaar in Peize. Die locatie in Drenthe met ruimte voor tweehonderd asielzoekers is vooralsnog niet gebruikt. Ook wanneer het COA daar naartoe moet uitwijken en de asielzoekers niet op het aanmeldterrein overnachten, zal het opvangorgaan de dwangsom moeten betalen. Die werd na een eerdere boete van 15.000 euro per keer na een nieuw kort geding verhoogd.

Het COA is in beroep gegaan tegen die uitspraak van 30 oktober en de hoogte van de boete. Die rechtszaak dient 7 maart in Leeuwarden. Tot daarover een uitspraak is, blijft de verhoogde boete gelden voor elke overtreding van het maximumaantal. De som van de boetes kan oplopen tot maximaal 5 miljoen euro.

Ernstig ongeval nadat vrachtwagenchauffeur bewustzijn verliest op Duits knooppunt

Foto: Duitse Politie

SUHL – Vrijdagochtend heeft bij knooppunt Suhl op de oversteek naar de A73 een ernstig ongeval plaatsgevonden. De 66-jarige chauffeur van een tankwagen verloor tijdens het rijden het bewustzijn door een medisch noodgeval. Hij raakte daardoor aan de rechterkant van de weg en kwam in de naastgelegen sloot tot stilstand.

De man werd ter plaatse door de hulpdiensten medisch behandeld en voor verdere verzorging naar een ziekenhuis gebracht.

Vanwege de reddings- en bergingswerkzaamheden was het betreffende deel van de weg korte tijd volledig afgesloten.

Het voertuig moest met een kraan worden geborgen.

Geen schikking met massadonor, rechter moet uitspraak doen

DEN HAAG – ‘Massadonor’ Jonathan, de biologische vader van honderden kinderen, is niet tot een schikking gekomen met de tegenstanders van zijn YouTube-kanaal. Die eisten in een kort geding dat het kanaal zou worden verboden, maar de rechter stuurde tijdens de behandeling nadrukkelijk aan op nader overleg tussen de partijen. Ze moesten afspreken wat Jonathan wel en niet zou zeggen via genoemd medium. Nu moet de rechter toch met een uitspraak komen over het kanaal.

Volgens de advocate van de eisers, Lotte van Schuylenburch, is het overleg mislukt. Een ouder die via een spermadonatie van Jonathan een kind heeft spande de zaak aan om het kanaal te verbieden, omdat de donor daar lelijke dingen over ouders zegt en merkwaardige adviezen geeft, bijvoorbeeld over het eten van varkenshersenen, het gebruik van shampoo of het worden van een traditionele huisvrouw. Het zou allemaal een grote impact hebben op de donorkinderen, die nieuwsgierig zijn naar hun afkomst en daarom toch blijven kijken. De Stichting Donorkind heeft zich achter de eis geschaard.

De rechter liet op zitting merken moeite te hebben met de eis, het verbod van het kanaal, omdat dat haaks op de vrijheid van meningsuiting staat. Wanneer hij opnieuw naar de kwestie gaat kijken, is nog niet vastgesteld.

Mogelijke alternatieven voor verhoging btw in kaart gebracht

Belastingdienst

DEN HAAG – Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw verhoging op cultuur, media en sport. Daarbij is gekeken naar opties binnen de btw. Mogelijkheden zijn het schrappen van specifieke verlaagde tarieven, het verhogen van het verlaagde tarief, het verhogen van het algemene tarief, of een combinatie hiervan. Aan elk alternatief zitten zowel voor- als nadelen. De keuze is uiteindelijk aan het parlement. Dat schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in een brief aan de Tweede Kamer.

Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2025 is de motie Van Dijk c.s. aangenomen. Deze motie gaf het kabinet de opdracht op zoek te gaan naar een alternatief voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Hiervoor is gezocht naar een alternatief binnen de btw. Uitgangspunten waren daarnaast dat een alternatief de complexiteit niet mag vergroten, het juridisch houdbaar is en het voldoende opbrengt.

Alternatieve dekkingsbronnen

Binnen de btw zijn er meerdere manieren om tot een alternatieve dekking te komen. Allereerst kunnen andere verlaagde tarieven geschrapt worden. Er bestaan veel verschillende verlaagde btw-tarieven op dit moment. Die zijn negatief geëvalueerd en zorgen voor een complex stelsel. Het afschaffen van één of meerdere verlaagde tarieven helpt bij de vereenvoudiging van het belastingstelsel. Het gevolg daarvan is wel dat ondernemers en klanten in die specifieke sectoren geraakt worden.

Een ander alternatief is het verhogen van de bestaande tarieven: het verlaagde tarief van (nu 9%) en/of het algemene tarief (nu 21%), of een combinatie daarvan. Het verhogen van het verlaagde tarief is een eerste stap richting één btw-tarief. Gevolg van het verhogen van het verlaagde tarief is wel dat de dagelijkse boodschappen hierdoor duurder worden. Het verhogen van het algemene btw-tarief is ook een mogelijkheid, maar de Tweede Kamer heeft met een motie aangegeven dit niet te willen.

Uniformeren van btw

Het is ook mogelijk om een eerste stap te zetten richting één uniform btw-tarief. Dit is een eventuele aanvulling op eerder genoemde alternatieven. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het verlaagde tarief voor alle producten die daar nu onder vallen, behalve voor voedingsmiddelen, te verhogen. De stap om in een keer over te gaan naar één uniform btw-tarief is te groot. Daarom zou tijdelijk een nieuw middentarief kunnen gelden naast het algemene en verlaagde tarief. Het creëren een extra tarief in de btw is op dit moment technisch niet mogelijk. Dat kan op z’n vroegst pas vanaf 2027, omdat de Belastingdienst nog werkt aan een nieuw btw-systeem. Het aanpassen van tarieven of het verplaatsen van bepaalde producten of diensten van het lage naar het algemene tarief kan wel eerder dan 2027.

Vervolg

De keuze voor alternatieve dekking voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport is aan het parlement. Er moet wel op korte termijn een keuze worden gemaakt. Dat is nodig om duidelijkheid te creëren voor ondernemers, burgers en de Belastingdienst, maar ook om het wetgevingsproces op een goede manier te kunnen doorlopen. Het kabinet streeft ernaar de wet voor 1 juli 2025 te wijzigen. Het alternatief zal dan per 1 januari 2026 gelden. Zo is er nog een half jaar voorbereidingstijd. Als er geen alternatief gekozen wordt, treedt per 1 januari 2026 de btw-verhoging op cultuur, media en sport en in werking zoals dat nu al in de wet staat.

FNV: enkele bedrijven geïnteresseerd in overname Droste

VAASSEN – Enkele partijen hebben interesse getoond bij vakbond FNV in een mogelijke overname van chocoladeproducent Droste. Dit meldt vakbondsbestuurder Eric Brouwer. Eerder wilde het Belgische bedrijf Pauwels Engineering, eigenaar van de Koetjesreep, Droste overnemen. Maar die deal zou zijn mislukt. Nu mogelijk nieuwe overnamekandidaten in beeld zijn, lijkt de toekomst van Droste zekerder te worden.

“Enkele bedrijven hebben interesse getoond en via mij contact gezocht met het bedrijf. Maar in hoeverre ze serieus zijn weet ik niet”, aldus Brouwer. Hij kan ze naar eigen zeggen alleen doorverwijzen naar Droste.

Onlangs zei Brouwer van de advocaat van Droste te hebben vernomen dat na de mislukte deal collectief ontslag is aangevraagd voor de 27 medewerkers van de chocoladeproducent, die ook bekend is van het droste-effect. Daardoor dreigde de fabriek in het Gelderse Vaassen definitief te moeten sluiten.

Droste wil niets kwijt over de recente ontwikkelingen. Een woordvoerster van het Duitse moederbedrijf Hosta heeft laten weten nog niets te kunnen zeggen omdat er nog geen besluit is genomen over een overname en dat gesprekken met betrokken partijen nog steeds plaatsvinden.

Droste meldde vorig jaar op zoek te zijn naar een overnamepartij. De chocoladeproducent was tijdens de coronapandemie in de problemen gekomen. Door reisbeperkingen was de vraag naar zijn producten in winkels voor reizigers op bijvoorbeeld luchthavens grotendeels weggevallen. De energiecrisis en de enorme stijging van de cacaoprijzen in 2023 en 2024 leidden ertoe dat Droste onder steeds grotere druk kwam te staan.

De afgeketste overname door Pauwels Engineering moest ervoor zorgen dat Droste kon blijven bestaan. Het Belgische bedrijf was volgens de chocoladeproducent van plan de productie in de fabriek in Vaassen zo snel mogelijk te hervatten. Onder andere de bekende chocoladepastilles zouden daar dan weer worden gemaakt. Pauwels Engineering was niet bereikbaar voor commentaar.

De naam Droste komt van Gerardus Johannes Droste. Hij had een koek- en banketwinkel in Haarlem, waar hij vanaf 1863 kleine ronde chocolaatjes verkocht die nu bekend staan als de Droste-pastilles. Droste opende ook een fabriek in Haarlem, dat nu een rijksmonument is. Later verhuisde de productie naar Vaassen. Het droste-effect is vernoemd naar een afbeelding die Droste sinds 1904 toepaste op verpakkingen: een verpleegster houdt een dienblad vast met daarop een blik Droste-cacao, dat opnieuw dezelfde afbeelding toont etc etc.

Auto botst op vrachtwagen met pech, uitgestapte chauffeur aangereden

DORTMUND – Op de Duitse A1 bij het Westhofener Kreuz in Dortmund heeft zich donderdagavond 6 februari 2025 een ernstig verkeersongeval voorgedaan. Een 25-jarige automobiliste uit Hagen botste op een stilstaande vrachtwagencombinatie, waardoor de 62-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur zwaargewond raakte.

Rond 22:00 uur kwam de vrachtwagencombinatie uit Osnabrück stil te staan op de rechterrijstrook van de A1 vanwege een technisch defect. Terwijl de chauffeur uit zijn cabine stapte en op de rijbaan liep, reed de automobiliste door nog onbekende oorzaak tegen de achterkant van de oplegger.

Door de impact werd de auto langs de bestuurderszijde van de vrachtwagencombinatie geslingerd en raakte de auto de chauffeur die zich ter hoogte van de cabine bevond. De vrachtwagenchauffeur liep daarbij zware verwondingen op en werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

De automobiliste raakte lichtgewond en werd eveneens naar het ziekenhuis vervoerd. Er is geen sprake van levensgevaar.

De politie onderzoekt nog de exacte oorzaak van het ongeval.

Voor een foto van het ongeval klik je hier

Uitzetten zonnepaneel op zonnig moment kan druk op net halveren

ROTTERDAM – Huishoudens kunnen de druk op het lokale stroomnet flink verminderen als ze hun zonnepanelen afschakelen op de zonnigste momenten. Dat stellen netbeheerder Stedin en energieleverancier Eneco na een proef met 24 huishoudens in het Zeeuwse Tholen, Sint-Philipsland en Schouwen-Duiveland. Deelnemers met zonnepanelen op het dak konden deze tegen betaling afschakelen, zodat het stroomnet niet overvol raakte. Dat leverde een tot 57 procent lagere belasting van het elektriciteitsnet op.

De afgelopen jaren hebben meer mensen zonnepanelen op hun dak laten installeren. Dat zorgt op zonnige dagen vaak voor piekmomenten in het aanbod van stroom terwijl het verbruik lager is, wat voor een overvol stroomnet zorgt. Met de proef wilden Stedin en Eneco nagaan of mensen bereid waren vrijwillig hun zonnepanelen af te schakelen om de druk op het net te verminderen.

Deelnemers werd tien keer gevraagd om hun zonnepanelen tijdelijk af te schakelen. Volgens Eneco en Stedin was de motivatie om dat te doen groot. De hoogte van de vergoeding, die bij de proef varieerde, had volgens de bedrijven weinig invloed op de resultaten. Ook maakte het niet veel uit op welke dag het verzoek kwam om zonnepanelen uit te schakelen.

Vergoeding

Dat kwam doordat de deelnemers aan deze proef vooral wilden bijdragen aan de energietransitie. Een aantal deelnemers vond ook andere manieren om op piekmomenten de belasting van zonnepanelen op het stroomnet te verminderen, namelijk door juist op die momenten de zelf opgewekte stroom te gebruiken voor bijvoorbeeld het laden van een elektrische auto.

Stedin en Eneco zeggen nog te onderzoeken of een financiële vergoeding voor het uitschakelen van zonnepanelen een goede oplossing is om de druk op het stroomnet te verminderen. Een groter onderzoek met zo’n 1000 deelnemers in Zeeland moet onder andere uitwijzen hoe belangrijk het geld daadwerkelijk is.

Nettarieven

Alle op het elektriciteitsnet aangesloten klanten betalen mee aan zo’n vergoeding via de nettarieven. Sandra van Maarseveen, directeur van de consumententak van Eneco, wil dat er uiteindelijk ook oplossingen komen voor klanten zonder zonnepanelen “zodat ook zij mee kunnen doen in plaats van een steeds duurdere rekening betalen”.

Stedin en Eneco kijken bij dat grotere onderzoek ook naar het stimuleren van verbruik van stroom op momenten dat daar veel van wordt opgewekt en verdere automatisering.

Vrachtwagen op midden geleiderail gekanteld op Duitse A38 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

NORDHAUSEN – Op de A38 tussen Nordhausen en Heringen is de snelweg in beide richtingen volledig afgesloten na een verkeersongeval vanochtend vroeg. Rond 06:20 uur raakte een 49-jarige vrachtwagenchauffeur door nog onbekende oorzaak van de weg en doorbrak de middenvangrail. De vrachtwagen kwam uiteindelijk op zijn kant tot stilstand.

De chauffeur raakte bij het ongeval gewond, maar kon zichzelf uit het voertuig bevrijden.

Voor de berging van de vrachtwagen is een kraan ingezet.

De politie is een onderzoek gestart naar de oorzaak van het ongeval. Weggebruikers wordt aangeraden de omgeving van de ongevalslocatie ruim te mijden. Het verkeer wordt bij de betreffende op- en afritten omgeleid.

×