Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 19:56 uur
Home Blog Pagina 172

RTE: Mediahuis klaagt X in Ierland aan om nepadvertenties

DUBLIN – De Ierse tak van uitgever Mediahuis heeft X aangeklaagd, meldt de Ierse omroep RTE. Op het socialemediaplatform zouden advertenties en gesponsorde berichten zijn gepubliceerd met nepartikelen in de stijl van zijn dagblad Irish Independent. Mediahuis is in Nederland onder meer bekend van De Telegraaf, NRC en Privé en radiozenders Radio Veronica, SLAM! en 100% NL.

Met de gang naar de rechter wil Mediahuis Ireland volgens RTE X dwingen de berichten te verwijderen en voorkomen dat ze opnieuw op het socialemediaplatform komen. Ook wil de uitgever een schadevergoeding en voorkomen dat X inbreuk maakt op auteursrechten en handelsmerken.

Mediahuis Ireland stelt tegenover RTE zich “gedwongen” te voelen naar de rechter te stappen omdat X meerdere keren zou hebben geweigerd om “passende maatregelen te nemen tegen de publicatie en promotie van nepadvertenties door gebruikers van het platform”. De reclames zijn “schadelijk voor het publiek” en maken volgens de uitgever misbruik van de reputatie en de bekendheid van Irish Independent.

X heeft nog niet gereageerd. Op de website van X staat dat adverteerders op het socialemediaplatform zelf verantwoordelijk zijn voor hun reclame-uitingen.

Boete van 20.000 euro voor dodelijk arbeidsongeval bij installatie zonnepanelen

LEIDERDORP – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een bedrijf uit Leiderdorp dat zonnepanelen installeert een stafbeschikking in de vorm van een boete van 20.000 euro opgelegd. Tijdens werkzaamheden is in 2023 een werknemer na een val om het leven gekomen. Het bedrijf heeft onvoldoende maatregelen getroffen om het ongeval te voorkomen en daarmee de regels uit de Arbeidsomstandighedenwet overtreden.

In oktober 2023 was een 60-jarige medewerker van het installatiebedrijf bezig met het plaatsen en installeren van zonnepanelen op een hellend dak van een woning in Oosterwijk. De medewerker is daarbij van het dak gevallen en aan zijn verwondingen overleden. Onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) wijst uit dat bij het uitvoeren van de werkzaamheden de vereiste veiligheidsvoorschriften niet werden nageleefd. Zo was er onder meer geen valbeveiliging geplaatst en was de medewerker onvoldoende gezekerd. Het bedrijf had er volgens de wet zorg voor moeten dragen dat er voldoende maatregelen waren getroffen om te voorkomen dat de medewerker kon vallen.

Het OM vindt een strafbeschikking van 20.000 euro in deze zaak een passende straf. Het bedrijf heeft haar aansprakelijkheid voor deze gedragingen aanvaard en de werkzaamheden op het gebied van installeren van zonnepanelen gestaakt.

Meer algemeen constateert het OM dat bij het installeren van zonnepanelen de veiligheid niet altijd centraal staat. Er doen zich regelmatig ongevallen voor bij het plaatsen van zonnepanelen, waarbij slachtoffers ernstig lichamelijk letsel oplopen of zelfs komen te overlijden. Werkgevers zijn echter op grond van de Arbeidsomstandighedenwet verplicht om de veiligheid en gezondheid van hun werknemers te waarborgen. Zij dienen in dit kader beleid te voeren, maar moeten er ook op toezien dat dit beleid ook daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht.

Het OM wil in dit kader benadrukken dat het van groot belang is dat er preventieve maatregelen worden genomen ter voorkoming van dit soort ongelukken. Het plaatsen van collectieve valbeveiliging, zoals RSS-randbeveiligingssystemen en steigers, en het correcte gebruik van persoonlijke valbeveiliging zijn daarbij cruciaal.

NAM mag olie blijven winnen uit olieveld onder Rotterdam

ROTTERDAM – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) mag tot 2035 olie blijven winnen uit het olieveld dat onder Rotterdam ligt. Volgens de Raad van State mocht het kabinet in 2022 toestemming geven voor het zogeheten winningsplan van de NAM, waarin het bedrijf vroeg om verlenging van de oliewinning.

Onder meer het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam, enkele inwoners en een scheepswerf vochten het besluit van het kabinet aan. Zij vinden onder meer dat er te weinig rekening wordt gehouden met de gevolgen van bodemdaling door de oliewinning. Ook zeggen ze dat het winnen van olie niet strookt met de landelijke klimaatambities.

Volgens de Raad van State is voldoende duidelijk dat de verwachte bodemdaling gering is en dat deze geleidelijk en gelijkmatig plaatsvindt, en naar verwachting niet leidt tot schade aan panden. Bovendien wijst de Raad van State erop dat fossiele brandstoffen nu nog een “essentiële rol in de Nederlandse energievoorziening” spelen.

De NAM wint sinds 1984 aardolie uit het olieveld. Het bedrijf wilde tot 2050 boren naar olie, het kabinet besloot toestemming te geven tot en met 2035.

Slechte naleving regels door 79 procent bedrijven dat met explosievenhonden werkt

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport

DEN HAAG – In de laatste twee kwartalen van 2024 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gecontroleerd bij veertien Explosive Detection Dogs (EDD) bedrijven. Dit zijn bedrijven die honden trainen en begeleiden om explosieven op te sporen bij bijvoorbeeld evenementen of in luchtvracht. In totaal constateerde de ILT bij elf van de veertien (79 procent) van de geïnspecteerde EDD-bedrijven tekortkomingen.

Zoals het niet hebben van de juiste vergunningen en onveilige opslag van explosieven. Om de directe veiligheidsrisico’s te beperken, sommeerde de ILT deze bedrijven om de explosieven direct op te slaan op de daartoe aangewezen locaties. De betreffende omgevingsdiensten zijn (als toezichthouder voor de opslag van explosieven) hierover geïnformeerd door de inspectie. Drie van de veertien (21 procent) van de EDD-bedrijven voldeden aan wet- en regelgeving.

Erkenningen en vergunningen

Bedrijven die met explosieven werken, moeten zich houden aan de Wet explosieven civiel gebruik (Wecg). Zo moeten zowel de bedrijven als het personeel dat kan beschikken over de explosieven en/of ermee werkt, een Wecg-erkenning hebben. Deze erkenning wordt afgegeven door de Korpschef Politietaken. Voor het transport van explosieven is een overbrengingsvergunning nodig van de gemeente die de eindbestemming is van het transport. Voor de opslag van de verschillende soorten explosieve stoffen moet gebruik worden gemaakt van een locatie waarvoor de omgevingsdienst (OD) een vergunning heeft verleend.

71 procent geen overbrengingsvergunning

Tien van de veertien (71 procent) van de gecontroleerde EDD-bedrijven bezaten niet de vereiste overbrengingsvergunning. Zonder overbrengingsvergunning kunnen er onveilige situaties ontstaan, omdat overheidsdiensten dan niet weten dat er explosieven onderweg zijn naar een bepaalde locatie. Bovendien kunnen deze locaties niet van tevoren worden getoetst op geschiktheid voor aanwezigheid en opslag van explosieven. Dit kan een direct gevaar opleveren voor de omgeving. Het vervoer van explosieven naar bijvoorbeeld een trainingslocatie mag pas weer als de EDD-bedrijven beschikken over een overbrengingsvergunning. Na de waarschuwing van de ILT beschikken bijna alle bedrijven inmiddels over een overbrengingsvergunning. De inspectie heeft daarnaast enkele gemeenten benaderd om hen te informeren over het belang en de noodzaak van deze vergunning.

64 procent geen omgevingsvergunning

De OD van de gemeente waar het EDD-bedrijf is gevestigd, bepaalt of een (potentiële) opslaglocatie aan de eisen voldoet. Nadat de OD de omgevingsvergunning voor de explosievenopslag verleent, mag het bedrijf de explosieven alleen op deze vergunde locatie opslaan. Opslag zonder vergunning betekent dat explosieven mogelijk op een onveilige plek worden opgeslagen en ook dat overheidsdiensten niet op de hoogte zijn van de opslag. De ILT constateerde dat negen van de veertien (64 procent) EDD-bedrijven geen omgevingsvergunning hadden.

Bij zes van de negen bovengenoemde bedrijven werden de explosieven niet opgeslagen op een vergunde locatie. De explosieven lagen in een kantoorruimte waar mensen werkten of in de bedrijfsauto die na werktijd in een woonwijk werd geparkeerd. Daarnaast bleek bij drie van de negen EDD-bedrijven de overeenkomst voor opslag door een externe partij alleen op papier te bestaan. Ook hier werden de explosieven opgeslagen in de bedrijfsauto of woning van de hondengeleider.

Deze bedrijven zijn door de ILT gesommeerd om de explosieven direct op te slaan op de vergunde locatie. De ILT houdt de komende tijd de vinger aan de pols bij deze negen EDD-bedrijven. De inspectie heeft de betreffende overheidsdiensten hierover geïnformeerd. Bij een hercontrole door de inspectie bleek dat alle explosieven inderdaad inmiddels waren opgeslagen op vergunde (externe) opslaglocaties.

14 procent geen Wecg-erkenning voor personeel

De explosieven hondengeleiders trainen de honden met explosieve stoffen en moeten daarom een bewijs van erkenning hebben om met (bepaalde) explosieven te mogen werken. Bij twee van de veertien EDD-bedrijven (14 procent) bleek niet iedereen de vereiste Wecg-erkenning te hebben. De bedrijven kregen hiervoor een waarschuwing en moesten binnen drie maanden ervoor zorgen dat al het personeel de erkenning had. De erkenningen bij deze twee EDD-bedrijven zijn inmiddels op orde.

Toezicht op naleving Wecg

Het naleven van de Wecg is essentieel voor de veiligheid van en controle op explosieven. Er gelden eisen voor het vervaardigen, in de handel brengen, gebruiken, opslaan en overbrengen van explosieven. Als bedrijven zich niet aan de wet- en regelgeving houden, kan dit maatschappelijke veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. De ILT ziet toe op naleving van de Wecg. In haar toezicht werkt de inspectie nauw samen met ketenpartners zoals politie en omgevingsdiensten.

Geen ‘Green Lanes’ voor vrachtverkeer bij grenscontroles

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Uit antwoorden van minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat op Kamervragen van het lid Grinwis (ChristenUnie) blijkt dat er geen speciale ‘Green Lanes’ komen voor vrachtverkeer bij de aangekondigde grenscontroles met België en Duitsland. De minister benadrukt dat de controles risicogestuurd worden uitgevoerd om de hinder voor vrachtverkeer zoveel mogelijk te beperken, maar uitzonderingen voor transporteurs worden niet gemaakt.

Flexibele en risicogestuurde controles

De grenscontroles zullen niet systematisch plaatsvinden, maar worden risicogestuurd en steekproefsgewijs uitgevoerd op basis van informatieanalyses door de Koninklijke Marechaussee (KMar). Dit betekent dat de controle-intensiteit en locaties kunnen variëren. Op luchthavens worden controles specifiek gericht op risicovluchten met mogelijke irreguliere migratie of grensoverschrijdende criminaliteit, aldus Madlener.

Vertragingen en logistieke impact

Hoewel het kabinet aangeeft wachttijden te willen beperken, erkent het dat er verwerkingstijden kunnen ontstaan, met name voor voertuigen met veel passagiers zoals bussen. De impact op vrachtverkeer wordt volgens de minister beperkt gehouden, mede door de ervaringen die Nederland heeft opgedaan met de Duitse grenscontroles. Tot nu toe blijken de wachttijden beperkt te blijven, maar transportbedrijven moeten rekening houden met mogelijke vertragingen.

Geen ‘Green Lanes’ voor vrachtverkeer

In tegenstelling tot eerdere oproepen uit de sector, heeft het kabinet besloten geen speciale ‘Green Lanes’ in te richten om vrachtverkeer sneller te laten passeren. Dit zou de effectiviteit en doelmatigheid van de controles ondermijnen. De overheid zegt echter maatregelen te nemen om wachttijden voor vrachtwagens zo veel mogelijk te beperken.

Gebruik van verzorgingsplaatsen voor controles

Voor de uitvoering van de controles zullen bestaande verzorgingsplaatsen langs de snelwegen worden ingezet. Dit kan in beperkte mate invloed hebben op de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor vrachtwagens. De overheid verwacht echter dat de impact gering zal blijven.

Kosten en verantwoordelijkheid

De kosten van de grenscontroles lopen inmiddels op, mede door extra maatregelen van Rijkswaterstaat om het verkeer in goede banen te leiden. Tot nu toe zijn de kosten voor de Nederlandse staat opgelopen tot circa 1,5 miljoen euro, en deze zullen verder stijgen zolang de controles voortduren. Het kabinet is in overleg met Duitsland over de verdeling van de kosten.

Verkeersveiligheid en risico’s

De herinvoering van grenscontroles brengt verkeersveiligheidsrisico’s met zich mee. In Duitsland zijn recent twee dodelijke ongelukken gemeld als gevolg van stilstaand verkeer door grenscontroles. De Nederlandse overheid wil dergelijke situaties voorkomen door goede verkeersmaatregelen en waarschuwingsborden te plaatsen. Desondanks blijft langzaam rijdend en stilstaand verkeer een bekend risico op snelwegen, benadrukt Madlener.

Aanpak van illegale migratie via vrachtverkeer

Wanneer illegale migranten in een vrachtwagen worden aangetroffen, wordt per geval onderzocht of de chauffeur of het transportbedrijf strafrechtelijk betrokken is. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen sancties worden opgelegd.

Transportbedrijven doen er goed aan zich bewust te zijn van de mogelijke gevolgen van de grenscontroles en zich voor te bereiden op eventuele vertragingen. De situatie blijft dynamisch en kan afhankelijk van de evaluaties en risicoanalyses in de komende maanden veranderen.

Omzet Nederlandse industrie licht gestegen in vierde kwartaal 2024

Foto: Pixabay

DEN HAAG – De omzet van de Nederlandse industrie was in het vierde kwartaal van 2024 0,1 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, bij gelijk gebleven prijzen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Binnenlandse stijging, buitenlandse daling

De binnenlandse industriële omzet steeg met 0,6 procent, terwijl de buitenlandse omzet juist met 0,2 procent daalde. Dit wijst op een stabiele maar bescheiden groei binnen de Nederlandse markt, terwijl de vraag vanuit het buitenland iets afnam.

Voedingsmiddelenindustrie grootste stijger, transportmiddelensector in de min

De grootste omzetgroei werd geregistreerd in de voedings- en genotmiddelenindustrie, die met 9,3 procent toenam ten opzichte van het vierde kwartaal van 2023. Ook de papier- en grafische industrie groeide aanzienlijk met een stijging van 8,8 procent.

De transportmiddelenindustrie kende daarentegen de grootste daling van 11,9 procent. Vooral de auto- en aanhangwagenindustrie werd hard getroffen, met een omzetdaling van 23,2 procent. De overige transportmiddelenindustrie groeide juist met 9,1 procent. Ook de raffinaderijen en chemische industrie zagen een forse daling van 10,5 procent, waarbij de aardolie-industrie met 20 procent het zwaarst werd getroffen.

Meer faillissementen in de industrie

Het aantal faillissementen in de industrie nam fors toe. In het vierde kwartaal van 2024 werden 104 faillissementen uitgesproken, 50 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder en 23 meer dan in het voorgaande kwartaal. In totaal werden in 2024 351 faillissementen genoteerd, het hoogste aantal sinds 2016.

Winstgevendheid onder druk, personeelstekort blijft knelpunt

Voor het twaalfde kwartaal op rij rapporteerden meer ondernemers een verslechtering van de winstgevendheid dan een verbetering. Per saldo gaf 3,4 procent van de ondernemers aan dat de winstgevendheid in het vierde kwartaal van 2024 is gedaald.

Ondanks deze uitdagingen blijft het tekort aan arbeidskrachten de grootste belemmering voor ondernemers in de industrie. Ongeveer 34 procent van de ondernemers gaf aan geen belemmeringen te ondervinden in hun bedrijfsvoering.

EU-ambassadeurs akkoord over nieuwe sancties tegen Rusland

BRUSSEL – Ambassadeurs van de EU-landen hebben een akkoord bereikt over een nieuw sanctiepakket voor Rusland.

De nieuwe sancties richten zich onder meer op Ruslands zogeheten schaduwvloot, schepen die worden gebruikt om oliesancties te omzeilen. Ook wordt de import van aluminium uit het land verboden.

De schepen in Ruslands schaduwvloot exporteren, in sommige gevallen onverzekerd, olie vanuit Rusland. Daarbij omzeilen zij het olieprijsplafond, een maximale prijs per vat waarvoor het land olie mag exporteren. De nieuwe sancties zijn van toepassing op de eigenaren en exploitanten van deze schepen, inclusief kapiteins.

Het is het zestiende pakket dat de EU heeft gepresenteerd. Verder is het niet langer toegestaan bepaalde producten en chemicaliën naar Rusland te exporteren. Daarnaast plaatst de EU tientallen nieuwe personen op de sanctielijst, van wie banktegoeden bevroren worden en voor wie een inreisverbod voor de EU gaat gelden.

Nederlandse staalexport naar de VS stijgt met 27 procent

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – In de eerste drie kwartalen van 2024 is de exportwaarde van Nederlands staal naar de Verenigde Staten met 27 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is de VS de derde grootste exportbestemming voor Nederlands staal geworden, met een aandeel van 9 procent. In totaal exporteerde Nederland voor 0,7 miljard euro aan staal naar de VS, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Stijgende export en belangrijkste afnemers

Nederland exporteerde in de eerste drie kwartalen van 2024 voor 7,4 miljard euro aan staal, waarbij vooral gewalste, platte producten van ijzer en staal populair waren. Voor de VS bestaat zelfs 91 procent van de geëxporteerde staalproducten uit deze categorie. De grootste afnemers van Nederlands staal blijven Duitsland (1,92 miljard euro) en België (1,03 miljard euro), gevolgd door de VS (0,66 miljard euro), Frankrijk (0,65 miljard euro) en het Verenigd Koninkrijk (0,49 miljard euro).

Nederland als twaalfde staalleverancier aan de VS

Op mondiaal niveau blijft Nederland een bescheiden speler in de Amerikaanse staalimport. In 2024 importeerde de VS voor 50 miljard dollar aan ijzer- en staalproducten, waarvan 0,9 miljard dollar uit Nederland kwam. Hiermee had Nederland een aandeel van 1,9 procent en stond het op de twaalfde plaats van grootste staalleveranciers aan de VS. De belangrijkste leveranciers waren Canada (18 procent), Mexico (12 procent) en China (11 procent).

Impact van eerdere sancties en herstel in export

Na de invoering van Amerikaanse sancties op staalimport in 2018 daalde de Nederlandse uitvoer naar de VS fors. In 2020 was deze 29 procent lager dan in 2018. De exportwaarde van gesanctioneerde producten herstelde zich echter en bereikte in 2022 een piek van 935 miljoen euro, 50 procent hoger dan in 2018. Dit was mede te danken aan een stijging van de gemiddelde staalprijzen met 67 procent. Sinds 2022 wordt de staalexport naar de VS gereguleerd via een tariefvrij quotum voor de eerste 3,3 miljoen ton staal uit de EU.

Nederlandse staal belangrijk voor Amerikaanse industrie

Ondanks het relatief bescheiden aandeel in de Amerikaanse staalimport blijft Nederlands staal gewild voor hoogwaardige toepassingen. In de VS wordt het onder meer gebruikt voor verpakkingsmaterialen, hefkranen en graafmachines. De exportontwikkeling laat zien dat de vraag naar Nederlands staal in de VS zich de afgelopen jaren heeft hersteld en stabiel blijft.

Van der Most Transport breidt wagenpark uit met zuinige en veilige Volvo FH460 I-Save AERO trucks

Foto: Volvo Trucks, Sander Voogt | LinkedIn

ROTTERDAM – Van der Most Transport B.V. uit Rotterdam heeft onlangs de eerste twee Volvo FH460 I-Save AERO trekkers in gebruik genomen. Deze voertuigen, geleverd door Volvo Group Truck Center Rotterdam, maken deel uit van een grotere serie en zijn voorzien van de nieuwste technologische snufjes op het gebied van brandstofbesparing en veiligheid.

De nieuwe trucks beschikken onder andere over een AERO-uitvoering, een Airflow-pakket, een Camera Monitor System inclusief dodehoekcamera, Orlaco Corner Eye, Volvo Dynamic Steering met stability-assist en het complete Safety-pakket.

Foto: Volvo Trucks, Sander Voogt | LinkedIn

Dankzij deze innovaties wordt niet alleen het brandstofverbruik verlaagd, maar wordt ook de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeterd.

Van der Most Transport: een toonaangevend familiebedrijf

Foto: Volvo Trucks, Sander Voogt | LinkedIn

Van der Most Transport B.V. is sinds 1991 gespecialiseerd in het wegvervoer van deep-sea zeecontainers. Dagelijks vervoeren de ervaren chauffeurs containers vanuit de havens in Rotterdam en Antwerpen naar bestemmingen in de Benelux en West-Europa.

Het bedrijf beschikt over een modern en goed onderhouden wagenpark met 120 vrachtwagens en 150 containerchassis.

Van der Most Transport staat bekend om haar lange termijn relaties met klanten, medewerkers en leveranciers. Veilig werken en risicobeheersing staan centraal binnen het bedrijf, waarbij er veel aandacht is voor detail en een heldere visie op de toekomst. Met de toevoeging van de nieuwe Volvo FH460 I-Save AERO trucks zet Van der Most Transport een volgende stap in duurzaam en veilig transport.

Zorgen over dalende aanmeldingen bij zorgopleidingen in mbo

WOERDEN – Mbo-opleidingen voor verpleegkundigen en verzorgenden krijgen minder aanmeldingen. Volgens de MBO Raad begonnen vorig jaar nog maar 4110 studenten aan een opleiding tot verzorgende, bijna de helft minder dan vijf jaar eerder. Bij de opleiding tot verpleegkundige daalde de instroom in dezelfde periode met 14 procent naar 7260 in 2024. Voorzitter Adnan Tekin van de MBO Raad vindt de trend zorgwekkend.

“We zien dat de tekorten in de zorg oplopen, terwijl de instroom in de opleidingen terugloopt. Dit vraagt om actie. Werkgevers, scholen en de overheid moeten samen zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden, aantrekkelijke loopbaanperspectieven en voldoende stageplekken”, stelt Tekin.

De MBO Raad noemt vooral stages een knelpunt en vreest dat het aantal stageplaatsen verder zal afnemen als het kabinet het plan doorzet om het Stagefonds Zorg weg te bezuinigen. Dat fonds geeft subsidies aan zorginstellingen die stageplaatsen creëren. “Deze bezuiniging moet van tafel. Goede stagebegeleiding en voldoende plekken zijn cruciaal om studenten gemotiveerd te houden en succesvol hun opleiding te laten afronden”, vindt de voorzitter van de raad.

Oplossingen

“Alarmerende cijfers” noemt voorzitter Bianca Buurman van Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) het. “Als er nu niets gebeurt, krijgen onze ouders straks geen zorg thuis of in het verpleeghuis.” Ook V&VN kijkt naar de politiek voor oplossingen. De organisatie denkt bijvoorbeeld aan het afschaffen van collegegeld, een ‘instroombonus’, garanties op stages en banen of campagnes om de interesse in zorgopleidingen te verhogen. Bezuinigen op het stagefonds is voor de beroepsorganisatie “onbegrijpelijk gezien de huidige arbeidsmarkt”.

Ook opleidingen zelf kunnen iets doen. V&VN noemt de hbo-opleiding verpleegkunde in Amsterdam als succesverhaal. Die opleiding wist meer eerstejaarsstudenten te trekken met een gerichte campagne op sociale media.

In de maatschappij zelf is ook een mentaliteitsverandering nodig, volgens Buurman. Ze werpt de vraag op of mensen het belangrijker vinden dat een onlinebestelling de volgende dag in huis is, “of dat je nog thuiswonende vader van 85 morgen uit bed wordt geholpen”.

Verkoop EV’s daalt in EU maar stijgt wereldwijd

‘S-HERTOGENBOSCH – Na de daling in 2024 zakt de verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) in de EU dit jaar verder in, zo verwacht kredietverzekeraar Allianz Trade. Wereldwijd laat de EV-verkoop juist een stijgende trend zien. De kredietverzekeraar reikt een tien-stappenplan aan om de EV-verkoop in Europa en de eigen auto-industrie op te krikken. Een van de adviezen: kom snel met goedkope, kleine modellen.

In Duitsland bedroeg de daling van het aantal verkochte EV’s vorig jaar maar liefst -27 procent. Nederland onderscheidt zich in Europa. Uit gegevens van de BOVAG en RAI blijkt dat in ons land het marktaandeel van EV’s juist toenam met +3,7 procent. In China bedroeg de verkoopstijging maar liefst +40 procent, zo stelt de kredietverzekeraar.

Rol overheid

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De cijfers van de EV-verkoop worden sterk gekleurd door wel of geen overheidssubsidies voor elektrisch rijden. De verkoopstijging van +40 procent in China is grotendeels te danken aan overheidssteun. In de periode 2009-2023 heeft China 231 Miljard USD in EV’s geïnvesteerd. Terwijl de daling van bijna 30 procent in Duitsland juist komt door de afbouw van de subsidie. Daarnaast hebben de Duitse autofabrikanten natuurlijk nagelaten tijdig te reageren door juist de massa te bedienen met kleine en middelgrote EV’s tegen een aanvaardbare prijs. Ze hebben de boot gemist en nu moeten ze ook nog zien te dealen met de aangekondigde importtarieven van Trump.”

De Amerikaanse situatie voor EV’s is volgens Geeroms -op de korte termijn- ook precair. “De EV-verkoop stijgt er. Niet grandioos. 2024 laat een beperkte stijging zien van +2 procent. Maar onder Trump kan dat zomaar omslaan naar een daling. In staten als Texas en Wyoming moeten consumenten nu al een boeteheffing betalen als ze een EV kopen.”

EV’s: te duur

Geeroms noemt nog meer factoren waarom de opmars van EV’s in Europa stokt. Zoals de laadinfrastructuur. “Voor kopers van EV’s zijn laadfaciliteiten cruciaal. In Nederland is de laadpaaldichtheid per vierkante kilometer het grootst van de EU. Momenteel zijn er 800.000 laadpunten in de EU terwijl er volgens onze projectie voor een gezonde dekking in 2030 tussen de 3 en 9 miljoen laadpunten nodig zijn. En verder is de prijs natuurlijk een heet hangijzer. In de EU vinden consumenten de prijs te hoog, zo blijkt uit ons onderzoek. In Nederland bijvoorbeeld vindt 73 procent EV’s te duur.”

“Rijdende trein”

De hapering van de EV-verkoop in Europa is tijdelijk, volgens Geeroms. “Elektrisch rijden heeft de toekomst. Dat is niet meer tegen te houden. Kijk naar de totale elektrificatie die gaande is. Door technologische vernieuwing en steeds strengere emissieregels zullen de ontwikkelingen op EV-gebied alleen maar sneller gaan. Het is zaak dat Europa op deze rijdende trein weet te springen. De Europese auto-industrie heeft tot nu toe de slag compleet gemist. China ligt mijlenver voor. Toch zijn er wel degelijk nog kansen om aan te haken. Maar dan is er nu wel actie nodig. Zowel in de industrie als bij de overheid.” Daarbij komt dat autofabrikanten vanaf 1 januari 2025 per geproduceerde wagen in de EU die teveel CO2 uitstoot, beboet worden. Voor Volkswagen wordt een provisionele boete van 7,4 miljard euro verwacht bij ongewijzigd beleid.

Voorbeelden

Geeroms noemt diverse maatregelen die nodig zijn om de auto-industrie weer gezond te maken. “Neem de accu. Die bepaalt 40 procent van de kostprijs van een elektrische auto. De Europese auto-industrie behelpt zich nog met dure NMC (nikkel-mangaan-kobalt) batterijen, terwijl Chinese fabrikanten massaal inzetten op LFP (lithium-ijzer-fosfaat) batterijen. Die zijn veel goedkoper en veel minder afhankelijk van schaarse grondstoffen. Om dit bij te benen zijn forse technologische investeringen nodig.” Momenteel zijn de 6 van de ’s werelds grootste batterijproducenten Chinees en de overige zijn tevens Aziatisch.
Een ander voorbeeld dat Geeroms noemt zijn de vele tientallen modellen aan nieuwe auto’s die de Europese autofabrikanten jaarlijks op de markt blijven brengen. “Ze concurreren elkaar niet alleen dood, ook ontbreekt de focus. Kom samen met een paar betaalbare kleine modellen, daar zit de markt op te wachten.”

Ook heeft Geeroms kritiek op de Europese politiek. “De steun die wordt gegeven is te versnipperd en veel te onzeker. Introduceer een stringent handelsbeleid. Denk aan strenge importheffingen op goedkope, door de staat gesubsidieerde Chinese EV’s. Stimuleer de eigen industrie. Investeer in de batterijproductieketen en laadinfrastructuur. Wij denken dat hiervoor minimaal €200 tot 300 miljard nodig is. Het Europese beleid moet een stabiele en consistente EV-stimulans bieden. Denk bijvoorbeeld aan een inruilpremie voor EV’s onder €45.000 en een uitbreiding van de verplichting tot emissievrije bedrijfswagens.”

Tien aanbevelingen

Het rapport van Allianz Trade schetst een tien-stappenplan voor Europa om de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie te herstellen:

Vijf aanbevelingen voor de auto-industrie:

  1. Reductie van het aantal modellen: Beperk het aanbod tot vijf of zes modellen, waarvan de helft hybride of elektrisch. Verminder het grote aantal extra modellen (benzine/diesel) dat de verkoopprijzen opdrijft en zorg voor een strakke pijplijn van nieuwe modellen.
  2. Verdieping van verticale integratie en investeringen in laadoplossingen: Investeer in op maat gemaakte laadoplossingen.
  3. Hogere kapitaaluitgaven in technologie
  4. Verkenning van nieuwe markten: meer aandacht voor opkomende markten zoals India, Vietnam, Indonesië en Zuid-Amerika, waar autobezit laag is en de internationale concurrentie nog zwak.
  5. Versterking van samenwerking: Stimuleer samenwerking binnen en buiten de sector door middel van joint ventures en collectieve projecten om schaalvoordelen te creëren

Vijf aanbevelingen voor beleidsmakers:

  1. Tarieven op auto’s met lage Europese sourcing: Implementeer een tarief van 40-50 procent op auto’s waarvan de componenten en productiekosten (exclusief batterij) een Europese sourcing ratio hebben die lager is dan 75 procent.
  2. Stimulering van samenwerking en nieuwe joint ventures
  3. Inruilpremie voor elektrische voertuigen: Allokeer een inruilpremie van 15 procent op de aankoop van elektrische voertuigen onder de EUR 45.000 voor consumenten, op voorwaarde van een Europese sourcing ratio van 75 procent.
  4. Investeringen in laadinfrastructuur: Investeer tussen EUR 200-300 miljard in laadinfrastructuur om de groei van het EV-wagenpark te ondersteunen.
  5. Financiering van onderzoek en ontwikkeling: Besteed 5 procent van het EU Horizon-programma aan voor projecten gericht op batterijen, autonome rijtechnologie, AI-gestuurde software en recycling.

157 orka’s gestrand in Australische eilandstaat Tasmanië

HOBART – In de Australische eilandstaat Tasmanië zijn 157 orka’s gestrand. Ongeveer 136 van de dieren, die tot de dolfijnfamilie behoren, leven volgens lokale autoriteiten nog.

Zeebiologen, dierenartsen en vrijwilligers proberen de orka’s in leven te houden, in de hoop dat ze kunnen terugkeren naar diepere wateren.

Het is de eerste stranding van deze omvang in Tasmanië in vijftig jaar, volgens de Tasmania Parks and Wildlife Service (PWS). Door de ontoegankelijke ligging van het strand is het vrijwel onmogelijk om op tijd aan de benodigde speciale uitrusting te komen, zeggen experts.

Het is onduidelijk waarom de dieren zijn aangespoeld. In Australië en Nieuw-Zeeland komen regelmatig massale strandingen voor, waarbij vaak grienden betrokken zijn.

Onderzoek: AI steeds bekender, maar vertrouwen erin blijft laag

DEN HAAG – Steeds meer Nederlanders zijn bekend met algoritmes en kunstmatige intelligentie (AI), maar het vertrouwen in deze technologie blijft laag. Dat komt naar voren uit onderzoek van advies- en accountantskantoor KPMG onder ruim duizend Nederlanders.

De bekendheid van de begrippen algoritmes en AI laat volgens de onderzoekers al sinds 2019 een stijgende lijn zien. In het nieuwe onderzoek gaf 84 procent van de ondervraagden aan hier bekend mee te zijn. “Deze toename is zichtbaar over de volle breedte van de Nederlandse samenleving. Opleidingsniveau of leeftijd hebben hier dus steeds minder invloed op.”

Bekendheid wil niet zeggen dat de meeste Nederlanders zelf ook gebruikmaken van AI. Slechts 35 procent van de respondenten gaf aan zelf weleens wat te doen met bijvoorbeeld een chatbot als ChatGPT. “Hier zien we echter wel grote verschillen. Van de jongeren gebruikt ongeveer de helft generatieve AI. Datzelfde geldt ook voor de groep hbo- tot wo-opgeleiden.”

Onzekerheid

Verder liet 17 procent weten dat hun vertrouwen in deze technologie het afgelopen jaar is toegenomen. Een jaar terug was dat nog 7 procent. Ondanks deze toename blijft dit vertrouwen volgens KPMG nog wel vrij laag. Op een schaal van 1 tot 10 was het vertrouwenscijfer gemiddeld een 5,3.

Die lage score zou onder meer komen door onzekerheid over de impact. Mensen zouden zich bijvoorbeeld afvragen wat de opkomst van AI voor hun werk betekent. Ook is de indruk van KPMG dat incidenten en door AI gemaakte fouten meespelen. De onderzoekers vroegen ook naar het vertrouwen in het gebruik van algoritmes en AI in verschillende sectoren. Daarbij scoorden zorginstellingen en de politie het hoogst en verzekeraars en banken het laagst.

Wet- en regelgeving

De deskundigen bij KPMG denken dat het vertrouwen zou kunnen toenemen als er goede wet- en regelgeving is. “Zeker nu AI door steeds meer organisaties wordt ingezet, neemt het belang hiervan toe. Hier ligt een taak voor Europa, dat met de EU AI Act een belangrijke eerste stap heeft gezet.”

De Europese AI Act wordt gefaseerd ingevoerd. Brussel schepte daarin duidelijkheid voor AI-ontwikkelaars waaraan zij moeten voldoen als zij hun producten op de Europese markt willen aanbieden. Ook zijn gebruikers van AI aan regels gebonden om risico’s te beperken.

Volvo Trucks marktleider in heavy duty-segment vrachtwagens in Europa

Voor het eerst in de geschiedenis is Volvo Trucks Europees marktleider in het heavy duty-segment vrachtwagens. In 2024 werden er in Europa 56.331 trucks van Volvo met een GVW van 16 ton en zwaarder geregistreerd en is een marktaandeel behaald van 17,9 procent.

Volvo Trucks leidt over 2024 in Europa de markt in de verkoop van vrachtwagens van 16 ton en zwaarder, met een marktaandeel van 17,9 procent. De landen met de meeste geregistreerde Volvo-trucks gedurende het jaar waren het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje. In Nederland werd binnen het zware segment een marktaandeel van 22,8 procent behaald.

“We zijn erg trots om de marktleider in Europa te zijn. Dit is een duidelijk bewijs dat onze klanten de brandstofefficiëntie, veiligheid en uptime van onze vrachtwagens waarderen en dat we een zeer aantrekkelijk productaanbod hebben”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.

“Onze nieuwe Volvo FH Aero, die begin 2024 is geïntroduceerd, is gewoonweg geweldig. Dit truckmodel is beschikbaar met elektrische, (Bio-)LNG- en dieselmotoren en zijn snel erg populair geworden”, vervolgt Roger Alm. “Transportbedrijven kiezen voor Volvo omdat onze efficiënte producten en diensten hen helpen hun bedrijf te laten groeien en de CO2-uitstoot te verminderen. Ik wil onze klanten hartelijk bedanken voor hun vertrouwen in ons tot nu toe, en ook onze dealers, leveranciers en collega’s binnen de Volvo Group voor deze prestatie.”

Marktaandeel gegroeid in 25 landen

Wereldwijd is in 2024 het marktaandeel van Volvo Trucks in 25 landen gegroeid. In Brazilië werd Volvo voor het derde jaar op rij marktleider in het heavy duty-segment met een marktaandeel van 23,7 procent. Het vlaggenschip, de Volvo FH, was het meest verkochte truckmodel van alle merken in Brazilië in 2024. In Australië was het marktaandeel van Volvo 18,2 procent. In Noord-Amerika had Volvo Trucks een marktaandeel van 10,5 procent (10,2 procent in 2023).

“We zijn sterker dan ooit, mede dankzij ons in 2024 volledig vernieuwde wereldwijde productportfolio. In Noord-Amerika, waar we ons bedrijf aanzienlijk willen laten groeien, hebben we een volledig nieuw platform gelanceerd dat de basis zal vormen voor een reeks nieuwe modellen in de komende jaren. De eerste op het platform was de geheel nieuwe Volvo VNL, die tot tien procent betere brandstofefficiëntie kan leveren in vergelijking met de vorige generatie”, zegt Roger Alm.

Met ‘Europa’ wordt de Europese Unie inclusief het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland bedoeld (EU30) en met ‘Noord-Amerika’ in dit geval de VS en Canada.

Philips ontvangt meer orders, maar Chinese markt blijft onzeker

AMSTERDAM – Philips heeft voor het eerst in drie jaar meer orders ontvangen, komt naar voren uit de jaarresultaten van het bedrijf. Toch blijft het concern last houden van de zwakke vraag uit China, zowel naar zijn consumentenproducten als naar zijn medische technologie. De verkoop in deze voor Philips belangrijke markt liep flink achteruit.

De orderontvangst steeg vorig jaar met 1 procent. Philips dankte dit voornamelijk aan het laatste kwartaal van vorig jaar, waarin het Nederlandse concern 2 procent meer orders binnenkreeg. In die periode profiteerde Philips van zijn activiteiten in onder meer Noord-Amerika. De bestellingen uit China liepen tegelijkertijd terug, wat de groei drukte. Philips verwacht dat de marktomstandigheden daar onzeker blijven, staat in een toelichting op de jaarresultaten.

De omzet daalde vorig jaar met 1 procent tot ruim 18 miljard euro. Onder de streep resteerde een verlies van 698 miljoen euro, tegenover een negatief resultaat van 463 miljoen euro een jaar eerder. Het zwaartepunt lag eind 2024. In de laatste drie maanden van vorig jaar boekte Philips een verlies van 333 miljoen euro, terwijl het bedrijf een jaar eerder nog 38 miljoen euro winst maakte. Dat lagere resultaat is volgens Philips onder andere het gevolg van hogere belastinguitgaven.

Philips verlaagde na het derde kwartaal al de omzetverwachtingen voor 2024. Het bedrijf ging toen uit van een groei tussen 0,5 en 1,5 procent. Aanleiding was de afgenomen vraag uit China. In dat land gelden strengere eisen aan medische technologie, waarmee het probeert corruptie tegen te gaan. Maar ook het vertrouwen van consumenten en bedrijven is laag.

Voor het huidige jaar verwacht Philips dat de vergelijkbare omzet, dus exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, zal stijgen met 1 tot 3 procent. Daarbij houdt het bedrijf opnieuw rekening met een dalende verkoop in China. Het zwaartepunt zal naar verwachting aan het einde van het jaar liggen; in het eerste kwartaal van dit jaar denkt Philips een terugloop in de verkoop te zien, opnieuw vanwege de Chinese markt.

Philips trof vorig jaar een schikking in verband met de problemen met zijn slaapapneuapparaten in de Verenigde Staten. Het totaalbedrag van de schikkingen bedraagt 1,1 miljard dollar. De uitbetaling hiervan wordt verwacht in de eerste helft van dit jaar.

×