Clicky

dinsdag 1 juli 2025 - 10:02 uur
Home Blog Pagina 17

President Trump slaapt op Paleis Huis ten Bosch

DEN HAAG – De Amerikaanse president Donald Trump slaapt dinsdagavond op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Koning Willem-Alexander heeft hem aangeboden te overnachten, bevestigt de Rijksvoorlichtingsdienst na berichtgeving hierover van RTL Nieuws. Het Witte Huis meldde eerder al dat Trump woensdag met de koning zal ontbijten.

Trump arriveert dinsdag om 19.00 uur in Nederland voor de NAVO-top. Kort na zijn aankomst, om 19.45 uur, staat volgens de officiële planning een ontmoeting met het Nederlandse koningspaar gepland. Trump heeft woensdagochtend een fotomoment en ontbijt met het koningspaar op de planning staan.

Trump komt dus niet naar hotel Huis ter Duin in Noordwijk, waar eerder wel van werd uitgegaan. Rondom het hotel zijn veel veiligheidsmaatregelen getroffen en dinsdag hangen er voor het hotel Amerikaanse vlaggen. Een woordvoerster van Huis ter Duin wil niet reageren op het nieuws. “We doen geen uitspraken over welke gasten wel of niet bij ons verblijven.”

Veiligheidsredenen

Ook de gemeente Noordwijk wil er niets over kwijt. “Om veiligheidsredenen doen we geen uitspraken over delegaties die hier verblijven”, zegt een woordvoerster.

De veiligheidsmaatregelen rond het hotel blijven na het nieuws over het verblijf van Trump in Den Haag van kracht, zegt de gemeentewoordvoerster. “Noordwijk ontvangt nog steeds een NAVO-delegatie.” Vermoedelijk slaapt een deel van de Amerikaanse delegatie hier. Bij de ingangen van het omheinde gebied staan agenten. Op het strand is wel te zien dat waterscooters van de politie worden verplaatst.

Media: Iran ontkent dat nieuwe raketten richting Israël gingen

TEHERAN – Iran ontkent Israëlische berichten dat er weer raketlanceringen hebben plaatsgevonden, meldt de staatstelevisie. Volgens Israël heeft Iran het staakt-het-vuren geschonden. De Israëlische minister van Defensie Israel Katz heeft daarom nieuwe aanvallen op Teheran aangekondigd.

Een hoge Iraanse veiligheidsraad noemt de aankondiging van Israël een daad van agressie en zegt dat daar weer een militaire reactie op zal volgen. De raad bevestigt dat er een staakt-het-vuren ligt en zegt dat dat tot stand kwam na passende tegenaanvallen vanuit Iran.

“De strijdkrachten van de Islamitische Republiek Iran zijn, zonder enig vertrouwen te stellen in de woorden van de vijand en met de vingers op de trekker, klaar om een beslissende en afschrikwekkende reactie te geven op iedere schending van de vijand”, citeert nieuwszender Al Jazeera de raad.

Verrassingsaanval

De raad claimde ook de overwinning in de strijd met Israël, die bijna twee weken duurde. Het optreden van Iran zou hebben geleid tot een “overwinning en triomf die de vijand dwongen tot spijt, het accepteren van nederlaag en het eenzijdig staken van zijn agressie”.

Ook Israël presenteerde zichzelf als winnaar. Premier Benjamin Netanyahu stelde volgens een verklaring dat zijn land alle oorlogsdoelen had bereikt “en nog veel meer”. Het gevaar dat uitging van de Iraanse nucleaire activiteiten en het raketprogramma zou zijn weggenomen.

Israël voerde eerder deze maand een verrassingsaanval uit op Iran. De Israëlische krijgsmacht doodde onder meer nucleaire wetenschappers en topmilitairen. Later bombardeerden ook de Verenigde Staten nucleaire installaties in Iran.

AFM krijgt vaker signalen over hypotheekfraude

AMSTERDAM – De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een waarschuwing uitgedaan voor hypotheekfraude. Daarover krijgt de toezichthouder de laatste tijd vaker signalen, meldde de AFM dinsdag.

Onder hypotheekfraude verstaat de waakhond iedere vorm van oplichting zoals vervalsing of misleiding van documenten, met als doel om de hypotheekaanbieder te laten geloven dat deze feitelijk juist zijn.

De AFM vraagt de financiële sector alert te zijn op onder meer vervalste belastingaangiftes, gesjoemel met bijvoorbeeld omzetgegevens, fictieve werkverbanden of gemanipuleerde taxatiewaardes.

Volgens de AFM kan elke financieel dienstverlener, ook onbedoeld of zonder het te beseffen, hierbij betrokken raken. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo kunnen kredietaanbieders de samenwerkingsovereenkomst met financieel dienstverleners beëindigen. Voor consumenten kan het betekenen dat het hypotheekcontract wordt ontbonden en dat het hypotheekbedrag meteen moet worden terugbetaald.

E. van Wijk Logistics verwelkomt AI-collega ‘Loes’

GIESSEN – E. van Wijk Logistics heeft haar eerste digitale collega aangenomen: Loes. Deze zelfontwikkelde AI-robot, die staat voor Logistic Order Entry System, neemt het volledige orderintakeproces over en is 24 uur per dag, 6 dagen per week actief. Loes is ontwikkeld door het inhouse AI-team van E. van Wijk en vormt het begin van een reeks slimme digitale innovaties die de organisatie voorbereiden op de toekomst.

Loes leest inkomende opdrachten, verwerkt ze autonoom en zet ze foutloos door naar de interne systemen. Hiermee wordt het proces niet alleen versneld, maar ook gestroomlijnd en minder foutgevoelig. De medewerkers kunnen zich daardoor meer richten op klantcontact en procesoptimalisatie — waar hun toegevoegde waarde het grootst is.

“De introductie van Loes is een prachtig voorbeeld van hoe we onze strategische pijler ‘smart use of data’ concreet invullen,” zegt Ab van Eck, Managing Director van E. van Wijk Logistics. “Digitalisering is voor ons geen doel op zich, maar een manier om continu slimmer te werken en onze klanten beter te bedienen. En dat doen we met oplossingen die écht bij ons passen — ontwikkeld door onze eigen mensen.”

“We zijn trots op ons interne AI-team, dat met Loes heeft bewezen dat innovatie prima van binnenuit kan komen,” vult Corné Verwaal, Information Manager, aan. “Bovendien is dit nog maar het begin. In de komende periode zullen meer digitale collega’s hun intrede doen. Daarmee bouwen we stap voor stap aan een wendbare, toekomstgerichte organisatie.”

De komst van Loes markeert een belangrijke mijlpaal binnen de bredere digitaliseringsstrategie van E. van Wijk Logistics. Door technologie slim in te zetten, versterkt het bedrijf haar betrouwbaarheid, snelheid en klantgerichtheid — precies wat nodig is in een sterk veranderende logistieke sector.

Israël kondigt reactie aan na melding nieuwe raketlancering Iran

TEL AVIV – De Israëlische minister van Defensie Israel Katz heeft aangekondigd dat er een “krachtige reactie” komt op een nieuwe raketlancering vanuit Iran, melden Israëlische media.

Die raketlancering wordt gemeld door de Israëlische krijgsmacht. Katz spreekt van een “volledige schending van het staakt-het-vuren” dat eerder dinsdag van kracht werd.

Katz spreekt in een verklaring van “intense aanvallen tegen doelen van het regime in het hart van Teheran”, melden onder andere Times of Israel en Haaretz. De invloedrijke minister van Financiën Bezalel Smotrich, die ook lid is van het Israëlische veiligheidskabinet, schrijft op X ook over aanvallen. “Teheran zal trillen.”

Het bestand werd door de Amerikaanse president Donald Trump aangekondigd. In de nacht van maandag op dinsdag werden nog aanvallen gemeld, maar rond 07.00 uur Nederlandse tijd leek er daadwerkelijk sprake te zijn van een staakt-het-vuren.

Duitse douane treft illegale brandstoftanks aan op buitenlandse vrachtwagens

Foto: Duitse Douane

AACHEN – De Duitse douane in Aken heeft opnieuw meerdere buitenlandse vrachtwagens aangetroffen met illegaal vergrote brandstoftanks. Vrachtvervoerders uit landen buiten de EU blijken structureel originele dieseltanks te vervangen door aanzienlijk grotere varianten, om zo maximaal te kunnen profiteren van de vaak veel lagere brandstofprijzen in hun thuisland.

Volgens de douane gaat het om een praktijk die zij steeds vaker tegenkomen, met name bij koeltrailers uit onder andere Turkije. De originele tanks, die standaard zo’n 235 tot 245 liter brandstof bevatten, worden vervangen door exemplaren met een inhoud tussen de 550 en 800 liter. Op die manier kunnen vervoerders fors besparen door in eigen land te tanken, waar de dieselprijs soms slechts tussen de 56 en 70 cent per liter bedraagt.

Douane: belastingvrijstelling vervalt bij aanpassingen

Normaal gesproken is de brandstof in standaard ingebouwde tanks belastingvrij bij het overschrijden van de grens. Maar zodra de originele tanks zijn vervangen, vervalt die vrijstelling. De grotere, niet-fabrieksmatige tanks worden door de douane niet als ‘hoofdbrandstoftank’ erkend volgens de Europese regelgeving. Hierdoor is zowel energiebelasting als invoer-btw verschuldigd.

Om belastingontduiking te ontmoedigen, rekent de douane een extra toeslag bij de naheffing. Daarmee wil men ervoor zorgen dat frauderende transporteurs financieel slechter uitkomen dan hun bonafide collega’s. De aanpak blijkt succesvol: alleen al vorig jaar werden op deze manier in heel Duitsland talloze overtreders aangepakt, wat leidde tot extra energiebelastinginkomsten in de zes cijfers.

De Duitse douane blijft ook dit jaar gericht controleren op illegale tankconstructies om eerlijke concurrentie binnen de Europese transportsector te waarborgen.

Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant gaan voor maximaal laadvermogen met nieuwe Volvo FM TAG-XL betonmixers

HENGELO – Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant hebben twee bijzondere Volvo FM 460 10×4 TAG-XL-betonmixers in gebruik genomen. Het zijn de eerste Volvo FM-betonmixers in de vloot van beide bedrijven. De keus viel op de Volvo FM vanwege het hoge laadvermogen, de lage instap en het comfort voor de chauffeur. De trucks zijn geleverd door de vestiging Hengelo van Volvo Trucks-dealer Nijwa.

Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant leveren met de nieuwe trucks betonmortel aan afnemers in Noordoost-Nederland. Het zijn voor beide bedrijven om meerdere redenen bijzondere trucks, vertelt Fleet Manager Marc Zwiers van AGAR Holding, waar Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant onderdeel van zijn.

“Het zijn voor deze bedrijven niet alleen de eerste Volvo-trucks, maar ook de eerste trucks die af fabriek aan de achterzijde volledig luchtgeveerd zijn. Betonmortel Centrale Koudekerk, dat sinds twee jaar ook onderdeel is van AGAR Holding, was reeds bekend met Volvo FM-betonmixers en de ervaringen met luchtvering zijn zeer positief. Voor het leveren van beton komen onze chauffeurs vaak op niet verharde, oneffen of drassige ondergronden. In zulke situaties komt het goed uit dat je met de luchtvering op de trekas tijdelijk iets meer asdruk kunt geven voor optimale stabiliteit en trekkracht.”

Maximaal laadvermogen, minimaal eigen gewicht

Ook op andere punten kwam de Volvo FM als beste naar voren, vertelt Zwiers. “Als Fleet Manager zoek ik altijd naar trucks met een laag eigengewicht, een zo’n hoog mogelijk laadvermogen en een gunstig Total Cost of Ownership. Op al deze punten scoort de Volvo FM goed. Beide trucks zijn uitgerust met een TAG-XL asconfiguratie, waarbij de achterste as af-fabriek widespread is gezet. Daardoor is het laadvermogen met twee ton vergroot en benutten we het wettelijk toegestane maximale gewicht optimaal. De Volvo FM-betonmixers hebben af fabriek een GVW van 49 ton en een netto laadvermogen van 31 ton. Daarmee zijn het de trucks met de hoogste laadvermogens in onze vloot. Groot voordeel is dat deze optie af fabriek leverbaar is, zodat je met maar een partij te maken hebt.”

Rijcomfort en veiligheid voorop

De Volvo FM-betonmixers zijn voorzien van respectievelijk een 15-kuubs Schwing Stetter betonmixer en een 16-kuubs betonmixer van Mulder Europe. “We kiezen voor grotere mixertrommels omdat we mengsels met verschillende consistenties rijden, die soms erg vloeibaar zijn.”

Wendbaarheid en rijcomfort waren ook belangrijke eisen. Om die reden is gekozen voor Volvo’s FM met gestuurde naloopas en het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. “Een betonmixer chauffeur stapt dagelijks veertig keer in en uit de cabine, dus een ergonomische instap is erg belangrijk”, vertelt Zwiers. “De Volvo FM heeft een lage instap zodat je makkelijk in- en uitstapt. Vanuit de dagcabine heb je perfect zicht en voor maximale veiligheid hebben we gekozen voor uitgebreide veiligheidsopties en dodehoekcamera’s. Onze chauffeurs vinden Volvo Dynamic Steering werkelijk waar fantastisch. De truck stuurt zo licht, je kunt ‘em bijna met je pink besturen.”

‘Nijwa denkt met je mee’

De nieuwe trucks zijn geleverd door Nijwa Hengelo. Zwiers: “Over de samenwerking met Nijwa zijn we zeer tevreden. Als AGAR Holding hebben we zestig betonmixers en ruim honderd eenheden, waaronder diverse Volvo-trucks. Het servicelevel en de communicatie van Nijwa zijn goed, ze staan voor ons klaar en ze maken waar wat ze zeggen.”

Jubileum

Betoncentrale Twenthe vierde onlangs het zeventigjarig bestaan. In 1955 richtte A.G.A. Reef (AGAR) de eerste betoncentrale op in Hengelo (Ov.). In de jaren daarna volgden betoncentrales in Enschede, Almelo, Doetinchem en Groenlo. Tegenwoordig is Betoncentrale Twenthe, evenals Betoncentrale Diamant, onderdeel van AGAR Holding, dat bestaat uit tien betoncentrales en in totaal elf werkmaatschappijen in Nederland die gespecialiseerd zijn in de productie en levering van betonmortel, droge mortel, betonwaren, het verpompen van cement en het vervoer van zand en grind, zowel per truck als per schip. Internationaal is AGAR actief via gelieerde bedrijven in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Geldboete van 150.000 geëist tegen afvalbedrijf uit Limburg voor dodelijk arbeidsongeval

Het Openbaar Ministerie (OM) eist een geldboete van 150.000 euro, waarvan 30.000 euro voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar, tegen een afvalbedrijf uit Limburg naar aanleiding van een dodelijk arbeidsongeval in mei 2023.

Een 58-jarige werknemer werd op het terrein van het bedrijf overreden door een shovel. Korte tijd later overleed hij. Volgens het OM is de werkgever ernstig tekort geschoten in het zorgen voor een veilige werkplek.

Het fatale arbeidsongeval vond plaats in de ochtend van 19 mei 2023. Het slachtoffer was op dat moment onderweg naar een kantoortje voor een pauze, toen hij werd overreden door een shovel met een laadbak.

Zicht bestuurder ernstig belemmerd

Uit het onderzoek van de Arbeidsinspectie is gebleken dat op het moment van het ongeval de werkomstandigheden op het terrein niet voldeden aan de wettelijke eisen. Zo ontbraken duidelijke looproutes, belijning, verkeersborden en andere voorzieningen die moesten zorgen voor een veilige scheiding tussen voetgangers en rijdend materieel. Ook werd er onvoldoende toezicht gehouden op het veilig gebruik van arbeidsmiddelen, zoals de shovel waarvan de laadbak niet op de juiste hoogte was afgesteld. Het zicht van de bestuurder werd daardoor ernstig belemmerd.

Het risico op aanrijdgevaar was weliswaar bekend en benoemd in de risico-inventarisatie en -evaluatie van het bedrijf, maar concrete maatregelen om deze risico’s te beperken werden niet genomen. Pas na het fatale incident ondernam het bedrijf stappen om de situatie te verbeteren. Na een herinspectie in maart 2024 bleek echter dat het terrein nog steeds niet volledig was aangepast en werden er nieuwe ernstige overtredingen geconstateerd. Dat leidde tot een preventieve stillegging van de werkzaamheden op die plekken.

Diepe sporen bij nabestaanden

Het OM heeft in deze zaak het belang van de nabestaanden nadrukkelijk benoemd. Zij wilden graag dat het bedrijf strafrechtelijk ter verantwoording zouden worden geroepen. “Het fatale ongeval laat diepe sporen na bij de vrouw en de twee kinderen van haar en het overleden slachtoffer,” zei de officier van justitie op zitting.

Strafeis

De officier van justitie eiste gistermiddag een boete van 150.000 euro, waarvan € 30.000 voorwaardelijk, met een proeftijd van drie jaar tegen het bedrijf wegens overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en dood door schuld. Dit zijn ernstige strafbare feiten. Daarnaast heeft het bedrijf na het ongeval te weinig verantwoordelijkheid genomen voor het structureel verbeteren van arbeidsomstandigheden.

Naast de geldboete eist de officier van justitie ook een voorwaardelijke gedeeltelijke stillegging van zes maanden met een proeftijd van drie jaar. Dat houdt in dat het bedrijf geen vervoersbewegingen door mobiele arbeidsmiddelen met eigen aandrijving op de bedrijfsterreinen van het afvalbedrijf mag laten plaatsvinden, tenzij de verdachte voldoet aan de gestelde voorwaarden.

Het gaat dan onder meer om duidelijke en strengere veiligheidsmaatregelen voor deze werkzaamheden en het verlenen van volledige medewerking aan controles van de Arbeidsinspectie.

DFDS viert 150 jaar vrachtroute tussen Esbjerg en het Verenigd Koninkrijk

ESBJERG – DFDS viert deze maand het 150-jarig jubileum van de iconische vrachtroute tussen het Deense Esbjerg en het Verenigd Koninkrijk. Sinds de eerste overtocht in 1875 is deze verbinding uitgegroeid tot een belangrijke maritieme corridor voor het goederenvervoer tussen Denemarken en het VK.

Jaarlijks worden via de route meer dan 100.000 trailers vervoerd, goed voor zo’n 1,5 miljoen laadmeter aan vracht. Daarmee is de verbinding een essentiële schakel in het Noord-Europese logistieke netwerk. Hoewel er van 1925 tot 2014 ook passagiersdiensten actief waren, is vrachtvervoer altijd de ruggengraat van de route geweest.

“In een wereld waarin handelsroutes en politieke verhoudingen voortdurend veranderen, biedt de Esbjerg–UK route al 150 jaar stabiliteit. Het is een betrouwbare brug tussen Denemarken en het Verenigd Koninkrijk,” aldus DFDS-CEO Torben Carlsen. “Het VK is een van de belangrijkste exportmarkten voor Denemarken. Wij ondersteunen deze handel al generaties lang en blijven dat doen.”

Van levende koeien tot high-capacity trailers

De eerste overtocht in 1875 werd uitgevoerd door de peddelstoomboot Riberhuus, die levende koeien naar Thameshaven vervoerde. In de decennia daarna ontwikkelde de route zich mee met de technologie en veranderende handelsbehoeften. In 1896 kwamen de eerste stoomschepen met schroef voortstuwing in de vaart en werd gekoeld vervoer mogelijk. Dit maakte export van bacon, eieren en zuivel mogelijk – kenmerkende Deense exportproducten in de 20e eeuw.

In de jaren ’60 begon het autovervoer via schepen. Aanvankelijk werden voertuigen nog met kranen aan boord gehesen. Met de introductie van roro-schepen zoals de England (1964) en de Winston Churchill (1967) werd het transport van auto’s, bussen en trailers aanzienlijk efficiënter.

Van passagiers naar puur vrachtvervoer

In de jaren ’70 en ’80 breidde DFDS de route verder uit, met nieuwe vrachtdiensten naar Grimsby en later Immingham. In 2014 voer het laatste passagiersschip op deze route, maar het vrachtvervoer bleef doorgaan.

Vandaag de dag wordt de verbinding onderhouden door twee schepen: de Ark Dania en Ark Germania, met zes wekelijkse afvaarten tussen Esbjerg en Immingham. De overtocht duurt ongeveer 18,5 uur. De route is onderdeel van het uitgebreide DFDS-netwerk van 17 vrachtroutes en 13 gecombineerde vracht- en passagiersroutes in Europa, Noord-Afrika en Turkije.

Toekomstgericht ondanks veranderende handelsverhoudingen

Naast de historische mijlpaal richt DFDS zich ook op de toekomst. De rederij helpt klanten zich aan te passen aan veranderende handelsverhoudingen, waaronder de gevolgen van Brexit en aangepaste handelsregels tussen het VK en de EU. De route heeft politieke en economische schommelingen doorstaan en blijft volgens DFDS een stabiele factor in het Europese goederenvervoer.

Boete van 25.000 euro voor installatiebedrijf na dodelijk arbeidsongeval met materiaallift in Amsterdam

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een installatiebedrijf uit Alphen aan den Rijn een geldboete van 25.000 euro opgelegd naar aanleiding van een dodelijk arbeidsongeval in Amsterdam op 30 november 2023. Bij het ongeval kwam een 59-jarige medewerker om het leven toen hij werd getroffen door een materiaallift.

Het slachtoffer verrichtte voorbereidende werkzaamheden voor het vervangen van ventilatoren in een parkeergarage. Tijdens het verplaatsen van de materiaallift over een hellingbaan verloor hij bij een steiler gedeelte de controle over het apparaat, dat vervolgens over hem heen rolde. De man overleed later die dag aan zijn verwondingen.

Uit onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie bleek dat het bedrijf tekort is geschoten in het waarborgen van een veilige werkomgeving. Volgens het OM had het installatiebedrijf de risico’s van het werk beter moeten inventariseren en de werknemers beter moeten voorlichten.

De opgelegde strafbeschikking betreft een geldboete van 25.000 euro wegens overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet. Deze wet verplicht werkgevers om zorg te dragen voor de veiligheid, gezondheid en het welzijn van hun werknemers.

Volgens het OM heeft het bedrijf inmiddels maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren, waaronder aanpassingen in de werkvoorbereiding, extra opleiding van bedrijfshulpverleners en uitbreiding van veiligheidsinstructies via zogeheten toolboxmeetings. Mede vanwege deze verbeteringen en de omvang van het bedrijf acht het OM een boete een passende afdoening van de zaak.

Dodelijk ongeval met rouwwagen op N629 in Oosteind

OOSTEIND – Bij een ernstig verkeersongeval op de Heistraat in Oosteind is maandagavond 23 juni een 44-jarige man uit Lelystad om het leven gekomen. Het slachtoffer overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen, meldt de politie.

Bij het ongeval waren drie voertuigen betrokken, waaronder een dienstdoende rouwwagen.

Het ongeluk gebeurde rond 22.30 uur ter hoogte van een vluchtheuvel. De drie voertuigen kwamen op dat moment met elkaar in aanraking, waarna een auto en de rouwwagen frontaal op elkaar botsten.

De hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, kwamen direct ter plaatse. De bestuurder van de personenauto werd ter plekke gereanimeerd en vervolgens, samen met zijn twee passagiers, naar het ziekenhuis gebracht. De bestuurder overleed daar later aan zijn verwondingen.

De bestuurder en passagier van de rouwwagen raakten eveneens gewond en zijn ook naar het ziekenhuis overgebracht. De inzittenden van het derde voertuig bleven ongedeerd.

De politie is een onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval. De exacte oorzaak is nog niet bekend.

KLM naar rechter in poging om staking te laten verbieden

Foto: Adobe Stock

SCHIPHOL – KLM spant een kort geding aan in een poging om de aangekondigde staking bij het grondpersoneel te laten verbieden. Dinsdagochtend werd bekend dat medewerkers zaterdag 24 uur willen gaan staken. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

De luchtvaartmaatschappij laat weten teleurgesteld te zijn over de stakingsoproep van vakbonden FNV en CNV, terwijl de gesprekken over de cao nog gaande zijn en de andere drie bonden wel verder willen praten. FNV wil voor de circa 13.000 mensen die onder de cao vallen onder meer een loonsverhoging die minstens gelijke tred houdt met de inflatie.

Maar volgens KLM is er helemaal geen ruimte voor verdere loonstijgingen, gezien de financiële situatie waarin de maatschappij zich nu bevindt en de hoge mate van onzekerheid in de wereld. Daarbij wijst de maatschappij erop dat de salarissen sinds 2019 al aanzienlijk zijn gestegen, volgens KLM met minimaal 25 procent en soms zelfs tot 40 procent.

“Ik voel de zorgen en snap de wensen van onze collega’s. Daar moeten we verder over praten en samen tot goede oplossingen komen”, verklaart HR-directeur Miriam Kartman van KLM. “Acties dragen niets bij aan een oplossing, maar raken onze collega’s die willen werken, onze reizigers die geen partij zijn in de discussie en ze zijn schadelijk voor ons bedrijf. Helemaal in de moeilijke financiële positie waarin KLM zich bevindt. Ik roep FNV en CNV daarom op om, net als de andere bonden, weer aan tafel te komen en het gesprek voort te zetten.”

Maastricht Aachen Airport sluit 2024 af met verlies van 11,5 miljoen euro

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MAA) heeft 2024 afgesloten met een verlies van 11,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Holding Businesspark Luchthaven Maastricht (HBML), waaronder MAA valt. Het verlies ligt fors hoger dan in 2023, toen het negatieve resultaat 6,8 miljoen euro bedroeg.

De jaarcijfers bevestigen het eerder geschetste beeld: 2024 was financieel en operationeel een moeizaam jaar. Het volume aan gevlogen vracht daalde van 32.275 ton in 2023 naar 29.448 ton. Tegelijkertijd verdubbelde de hoeveelheid wegvracht tot 69.451 ton (31.056 ton in 2023), al wordt dit door de luchthaven niet als kernactiviteit beschouwd. Het aantal passagiers steeg licht van 228.660 naar 230.932, ondanks dat de luchthaven in 2023 acht weken gesloten was vanwege een baanrenovatie.

Herstelpad ingezet

Volgens CEO Joost Meijs gebruikt MAA 2025 om de organisatie te versterken. “We investeren in achterstallig onderhoud, digitale veiligheid en operationele verbeteringen. Tegelijkertijd richten we ons op verlieslatende activiteiten met het doel deze winstgevend te maken of af te bouwen,” aldus Meijs. De investeringen zullen het resultaat in 2025 nog onder druk zetten, maar vanaf 2026 verwacht de luchthaven het verlies te verkleinen en in 2027 break-even te draaien.

Aandacht voor luchtvracht

De focus ligt de komende jaren nadrukkelijk op luchtvracht. In de eerste vijf maanden van 2025 werd 14.992 ton gevlogen vracht verwerkt. Voor heel 2025 verwacht MAA uit te komen op ongeveer 40.000 ton. De luchthaven profileert zich als de “zevende baan van Schiphol” en maakt deel uit van de nieuwe cargo-strategie van Royal Schiphol Group. Dat moet van MAA een aantrekkelijk alternatief maken voor luchtvrachtmaatschappijen die op Schiphol geen groeiruimte vinden.

Operationele en duurzame vooruitgang

Ondanks het financiële verlies werden in 2024 en 2025 diverse mijlpalen bereikt. Zo keerde Turkish Airlines begin 2025 terug op MAA en breidden Emirates Cargo en Ethiopian Airways hun activiteiten uit. Ook werd een samenwerking gestart met ECS Livestock, marktleider in internationaal paardentransport. De luchthaven werd bekroond met de ACI Europe Best Airport Award in de categorie eco-innovation voor het ‘Electrifly’-concept: een 100% elektrische deur-tot-deur reiservaring.

Verder is MAA bezig met verduurzamingsmaatregelen zoals de elektrificatie van grondmaterieel en het behalen van Level 3 binnen het Airport Carbon Accreditation-programma. De luchthaven wil vanaf 2030 volledig CO₂-neutraal opereren op de grond. Daarnaast zijn infrastructurele verbeteringen doorgevoerd, waaronder de aanleg van parkeerplaats P2 en renovaties aan terminal en dienstwegen.

Vooruitblik

De luchthaven participeert samen met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in het traject voor een nieuw luchthavenbesluit, dat het verruimde baangebruik van 2.750 meter moet formaliseren. Dit besluit wordt echter niet meer in 2025 verwacht.

MAA beschikt naar eigen zeggen over voldoende liquiditeitsruimte binnen de bestaande financieringsafspraken om de huidige tekorten te overbruggen en noodzakelijke investeringen uit te voeren.

De directie, raad van commissarissen en aandeelhouders blijven vertrouwen houden in de ingezette koers. Meer details zijn te vinden in het volledige jaarverslag 2024 van HBML.

Verstoring treinverkeer rond Schiphol tot zeker 23.00 uur

UTRECHT – De treinen van en naar Schiphol vanaf Utrecht en Amsterdam rijden tot zeker 23.00 uur niet door een stroomstoring, zo is te zien in de reisplanner van de NS.

Eerder meldde de spoordienst dat de treinen naar verwachting vanaf 18.00 uur weer zouden gaan rijden.

De storing werd veroorzaakt door een brand in kabels in het spoor vlak bij Schiphol. ProRail onderzoekt de oorzaak van de brand. De NOS meldde eerder dat justitieminister David van Weel sabotage niet uitsluit. ProRail en NS kunnen daar nog niets over zeggen. Dinsdag en woensdag is de NAVO-top in Den Haag en rond de top werd rekening gehouden met sabotages.

Tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol heeft de NS pendelbussen ingezet. Eerder op dinsdag lag het treinverkeer rond de luchthaven helemaal stil, maar inmiddels rijden er weer treinen vanaf Leiden.

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Foto: Adobe Stock | pettys

SCHIPHOL – Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

De actie van zaterdag duurt van 02.00 uur ‘s ochtends tot zondag 02.00 uur. Volgens FNV is de staking een gevolg van de vastgelopen cao-onderhandelingen tussen de vakbond en KLM. Daarbij zet FNV in op een loonsverhoging die minstens gelijke tred houdt met de inflatie. Ook wil de bond onder meer een betere regeling voor mensen met fysiek zwaar werk waardoor zij eerder kunnen stoppen met werken.

Maar KLM zou meermalen gezegd hebben vast te willen houden aan een nullijn. “Dit terwijl de top een flinke bonus heeft gekregen”, stipt FNV aan. Onder de cao vallen volgens de bond ongeveer 13.000 mensen.

Mogelijk meer stakingen

“Dit is geen spelletje”, benadrukt FNV-bestuurder John van Dorland. “KLM heeft lang genoeg de tijd gehad. Als de directie denkt dat het allemaal wel overwaait, vergist ze zich. Het is simpel: zonder grondpersoneel vliegt er niets.”

De FNV-bestuurder sluit meer stakingen bij KLM niet uit. “Die zullen we dan uiteraard tijdig aankondigen”, zegt Van Dorland daarover.

De precieze impact van de actie op zaterdag is nog onduidelijk. KLM deed eerder deze week per brief nog een “klemmend beroep” op de bonden om weer terug aan de onderhandelingstafel te komen en niet te gaan staken. De maatschappij waarschuwde daarbij dat een staking zou zorgen voor “vele dagen aan hinder, annuleringen en extra kosten die in de tientallen miljoenen zullen lopen”.

×