Clicky

vrijdag 18 juli 2025 - 21:07 uur
Home Blog Pagina 17

Eurostar breidt Amsterdam – Londen route uit met vijfde dagelijkse trein

Foto: Eurostar

AMSTERDAM – Eurostar kondigt vandaag aan dat vanaf dinsdag 16 december 2025 ook een vijfde rechtstreekse trein wordt toegevoegd aan het traject Nederland – Londen. Deze nieuwe dagelijkse trein zal in beide richtingen rijden, wat voor nog meer flexibiliteit en gemak zorgt voor reizigers.

Deze belangrijke mijlpaal is mogelijk gemaakt door de opening van een gloednieuwe cross-channel terminal in Amsterdam (februari 2025). Hierdoor kan Eurostar de capaciteit op deze route verdrievoudigen: van 275 passagiers in 2024 naar meer dan 650 passagiers per trein eind dit jaar. Met deze upgrade zal de terminal op volle capaciteit draaien en een naadloze reiservaring bieden van stadscentrum tot stadscentrum.

Sinds de opening van de nieuwe terminal is het aantal passagiers van Amsterdam naar Londen met 18 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vóór de onderbreking van de dienst.

“Amsterdam–Londen is een van de drukste vliegroutes van Europa. Met vijf dagelijkse retourritten en meer dan 3.000 zitplaatsen per dag bieden we een duurzaam alternatief voor reizen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds februari zien we een sterke vraag naar de terugkeer van deze directe verbinding en we zijn blij dat we deze verder kunnen ontwikkelen,” aldus Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar.

Zakenreizen blijven een belangrijke rol spelen in het succes van deze route. Tussen Londen en Amsterdam was in 2024 15 procent van de passagiers, ongeveer 130.000 reizigers, zakelijk klant. Dit benadrukt het belang van deze verbinding voor de zakelijke markt.
Deze nieuwe Amsterdam–Londen verbinding is een bewijs van Eurostar’s inzet om mensen en plaatsen efficiënter en duurzamer met elkaar te verbinden, terwijl er een unieke, snelle en koolstofarme reiservaring wordt aangeboden.

Nederland is een groeimarkt

Nederland is een strategische markt voor Eurostar, met aanzienlijke groeimogelijkheden op het gebied van duurzaam reizen. Alleen al in 2024 vervoerde Eurostar 4,3 miljoen passagiers van en naar Nederland, waarbij Parijs de populairste bestemming was
Eurostar heeft zichzelf het ambitieuze doel gesteld om jaarlijks 30 miljoen passagiers te vervoeren, ondersteund door de aanschaf van een nieuwe vloot en extra bestemmingen vanuit Amsterdam, zoals Genève.

Vrachtwagen met kippen aangereden door automobilist onder invloed, politie haalt kip uit autowrak [+foto’s]

Foto: SQVision

NEDERWEERT – Op de Venloseweg in Ospel, gemeente Nederweert, heeft zich donderdagochtend een opmerkelijk verkeersongeval voorgedaan tussen een personenauto en een vrachtwagen geladen met kippen.

Een automobilist botste tegen de voorzijde van een afslaande vrachtwagen en reed vervolgens een hekwerk omver. De bestuurder bleek onder invloed van alcohol of drugs en is door de politie meegenomen.

Hij raakte niet ernstig gewond.

Foto: SQVision

De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd, maar zijn voertuig liep aanzienlijke schade op. Tijdens de botsing ontsnapte één van de kippen uit de vrachtwagen en verschool zich in het autowrak. Agenten moesten het dier uit het wrak halen.

De politie doet verder onderzoek naar het incident.

Exportbedrijven bezorgd over internationaal handelsbeleid

DEN HAAG – Vrijwel alle exporterende industriële bedrijven zijn bezorgd over het internationale handelsbeleid in de komende twaalf maanden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek na onderzoek.

Beleid rondom importtarieven en maatregelen zoals douaneregels en productvereisten vinden deze bedrijven het vaakst zorgelijk voor hun export. “Veranderingen in het handelsbeleid hebben vooral gevolgen voor de omvang van de export”, aldus het CBS. “Het internationale handelsklimaat is de afgelopen maanden onzekerder geworden door importtarieven van de VS en (mogelijke) reacties daarop van de EU en China”, meldt het statistiekbureau.

In de hout- en bouwmaterialenindustrie en in de papier- en grafische industrie zijn de zorgen het hoogst over de internationale handel.

Van de exporterende industriële bedrijven noemt 77 procent importtarieven als een van de zorgwekkendste aspecten voor de komende twaalf maanden. In maart 2023 was dit nog geen 10 procent.

Landbouw en overheden komen met gezamenlijk stikstofplan

DEN HAAG – Boerenorganisaties hebben een stikstofplan gepresenteerd waarbij ze pleiten voor bijna een halvering van de uitstoot. Daarbij zijn in bepaalde gevallen verplichte maatregelen ook geen taboe, staat in een gezamenlijk voorstel met onder meer provincies en gemeenten.

Het plan om Nederland van het “stikstofslot” te krijgen, komt van LTO, jonge boeren en tuinders (NAJK), provincies (IPO), gemeenten (VNG) en waterschappen (UvW). Daarbij moeten stappen worden gezet voor het terugdringen van de stikstofuitstoot waardoor ruimte ontstaat voor vergunningverlening en natuurherstel. “Het is een belangrijke bouwsteen voor het startpakket van het kabinet”, aldus de organisaties.

Volgens het plan zullen alle sectoren een substantiële bijdrage leveren. Daarbij maakt de land- en tuinbouw zich hard voor een doelstelling om de emissies in 2035 met 42 tot 46 procent te verlagen.

Vermindering stikstofuitstoot

De initiatiefnemers verbinden zich aan afrekenbare reductiedoelen op sector- en bedrijfsniveau. “Door doelen te stellen worden ondernemers die al veel hebben geïnvesteerd in de vermindering van stikstofuitstoot beloond. Agrarische ondernemers krijgen de tijd, de middelen en de ruimte om hieraan te voldoen, met een afrekenbaar tussendoel in 2030. Hiervoor zijn landelijke regelingen nodig om te kunnen innoveren, afschalen, verplaatsen of op te kopen.”

Voor twee tot vijf zeer kwetsbare natuurgebieden komen er verplichte maatregelen en voor de overige Natura 2000-gebieden geldt tot 2030 een vrijwillige aanpak. Als dat onvoldoende oplevert komen ook hier verplichte maatregelen in beeld.

Innovatie en verduurzaming

LTO-voorzitter Ger Koopmans zegt dat met dit plan “boeren en tuinders eindelijk weer investeren in innovatie en verduurzaming van het bedrijf. En PAS-melders en interimmers kunnen gelegaliseerd worden”.

“Nederland wil vooruit. We moeten snel stappen zetten om de natuur te herstellen en ondernemers snakken naar duidelijkheid en perspectief voor de toekomst. We markeren met deze bouwsteen een belangrijke stap die we samen willen zetten. Wij roepen op tot een gezamenlijke tafel voor de uitwerking om dit pakket in te richten, zodat er zo snel mogelijk een compleet en doorgerekend totaalpakket ligt”, zegt voorzitter Ina Adema van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Tropisch weer op komst in delen van Spanje, Frankrijk en Italië

HOUTEN – Vakantiegangers richting delen van Spanje, Frankrijk, Italië en de Alpenlanden gaan tropisch weer tegemoet, meldt Weeronline. “Het is op dit moment relatief koel en wisselvallig in veel delen van Europa, maar vanaf komend weekend keert op veel plaatsen de hitte terug”, aldus de weerdienst.

Vorige week had Zuid-Europa nog te maken met een hittegolf, op dit moment is het een stuk minder heet. De komende dagen loopt de temperatuur echter weer op. “Zo is het langs Spaanse costa’s op vrijdag nog zo’n 28 graden, maar vanaf het weekend wordt het hier weer tropisch warm met 31 graden. In Madrid en Sevilla is het aanvankelijk een graad of 30, maar loopt de temperatuur weer op tot wel 37 graden in de nieuwe week”, aldus Weeronline.

Komend weekend wordt het “tijdelijk tropisch” in Parijs met zo’n 31 graden en 34 graden in Bordeaux en Milaan. In de loop van volgende week wordt het “zomers warm” regionaal in de Alpen, met temperaturen boven de 30 graden bijvoorbeeld in Zürich.

In Griekenland en Turkije is het al tropisch heet en daar komt de komende tijd weinig verandering in. “Zo loopt de temperatuur op veel Griekse eilanden en Turkse steden op tot 35 graden. De zon schijnt hierbij volop en de zonkracht is erg hoog. Alleen op de Cycladen, zoals Mykonos, is het iets minder heet en staat ook een vrij krachtige noordenwind.”

ANWB waarschuwt e-rijders voor hoge laadkosten in het buitenland

DEN HAAG – Wie deze zomer met de elektrische auto op vakantie gaat, moet alert zijn op hoge laadkosten bij langzame laders. Vooral bij laadpalen bij hotels, restaurants en vakantieparken kan de rekening flink oplopen, waarschuwt de ANWB.

De oorzaak ligt niet in de stroomprijs, maar in het zogenoemde blokkeertarief: een tijdsgebonden toeslag die in werking treedt zodra een auto te lang aan de laadpaal blijft hangen. Soms wordt dit tarief direct geactiveerd, maar vaak pas na drie uur.

Het blokkeertarief is bedoeld om laadpaalkleven tegen te gaan. Vaak is er geen maximum aan, waardoor de kosten snel kunnen oplopen als een auto uren, dagen of zelfs weken aan dezelfde laadpaal gekoppeld blijft. De ANWB kent voorbeelden waarbij het al binnen één dag flink misging. Zo registreerde ANWB Laadpas een sessie waarbij een Nederlandse vakantieganger zijn e-auto in Italië om 15.00 uur aan een publieke laadpaal hing. De volgende ochtend om 09.30 uur haalde hij de auto op. De rekening: 230 euro.

De ANWB raadt vakantiegangers daarom aan om altijd via de app van de laadpasaanbieder te controleren of er zo’n ‘kleeftarief’ van kracht is. Je auto op tijd afkoppelen verkleint de kans op een extreem hoge rekening en is ook nog eens sociaal ten opzichte van andere e-rijders, aldus de automobilistenclub.

De gemiddelde prijs per kilowattuur verschilt per Europees land. Oostenrijk spant de kroon met een gemiddelde prijs van 0,99 euro per kWh, gevolgd door Zwitserland (0,88 euro), Duitsland (0,84 euro) en Italië (0,80 euro). In Nederland lopen de tarieven bij openbare laadpalen sterk uiteen, van circa 0,30 tot 0,75 euro per kWh, afhankelijk van de aanbieder.

Overijssel unaniem voor openhouden ‘probleemkanaal’ voor schepen

ZWOLLE – Het Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel blijft open voor schepen van maximaal 700 ton. De Provinciale Staten hebben unaniem ingestemd met dit voorstel van het college, het resultaat van maandenlang overleg met onder meer omwonenden en bedrijven langs het kanaal. Vorig jaar bleek dat een groot deel van de oever van het ruim 30 kilometer lange kanaal instabiel is en dat damwanden dus versterkt of vervangen moeten worden.

De provincie onderzocht diverse alternatieve opties voor het gebruik van Almelo-De Haandrik, uiteenlopend van het dempen van het kanaal tot het water geschikt maken voor nóg zwaardere schepen (1000 ton). Welke herstelmaatregelen nodig zijn, hangt namelijk af van waarvoor het kanaal wordt gebruikt. Met de nu gekozen optie is ongeveer 220 miljoen euro nodig om de damwanden aan te pakken. De uitgaven worden over vijftig jaar uitgesmeerd.

De keuze viel op een lichte aanpassing van de huidige situatie. Het kanaal blijft toegankelijk voor schepen van 700 ton, maar de vaarweg wordt teruggebracht van overwegend twee stroken naar één. Op bepaalde plekken kunnen schepen elkaar wel passeren.

Huizen beschadigd

Werkzaamheden in dit gebied liggen gevoelig, omdat honderden huizen langs het water beschadigd raakten nadat het kanaal tussen 2011 en 2016 was uitgediept en verbreed. De schadeafhandeling verliep lange tijd stroef. Oud-minister Arie Slob geeft sinds vorig jaar (vaak doorslaggevend) advies als een gedupeerde er niet uitkomt met de provincie.

Vrijwel alle partijen in de Staten spraken enkele weken geleden al hun steun uit voor het collegevoorstel. Alleen de BBB nam toen, tot onbegrip van andere fracties, geen duidelijk standpunt in. De grootste coalitiepartij liet woensdag weten het plan “volledig” te steunen.

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken.

Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

Om de druk op het wegennet te verminderen, heeft de Zuid-Hollandse VVD voorgesteld om alternatieven te bekijken. In kustplaats Hoek van Holland zou een terminal moeten komen voor de overslag van goederenvervoer.

In eerste instantie vooral via het water, maar de VVD wil ook laten onderzoeken of de nieuwe metrolijn tussen Hoek van Holland en Schiedam hiervoor op termijn ‘s nachts gebruikt kan worden.

De Staten maakten op initiatief van de ChristenUnie unaniem ook 800.000 euro extra vrij voor de restauratie van rijksmonumenten. Hierdoor kunnen alle aanvragen van dit jaar voor een provinciale subsidie worden ingewilligd.

KVNR schrikt van nieuwste aanvallen op schepen in de Rode Zee

ROTTERDAM (ANP) – De manier waarop Houthi-rebellen het vrachtschip Magic Seas tot zinken hebben gebracht in de Rode Zee is enorm schrikken, zegt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). “Ik schrik daarvan, het ziet er zo professioneel uit”, vindt KVNR-directeur Annet Koster over verspreide beelden van de aanval op de Magic Seas.

Nadat de aanvallers het schip hadden ingenomen, is te zien dat ze er explosieven tot ontploffing brengen en het laten zinken. Volgens Koster is dat een verschil met wat werd gezien bij veel van de eerdere aanvallen, die meer “houtje-touwtje” leken.

Houthi-rebellen voeren sinds eind 2023 aanvallen uit op schepen, naar eigen zeggen uit solidariteit met Palestijnen in Gaza die worden aangevallen door Israël. Maar aan het laten zinken van de Magic Seas en de dodelijke aanval op de Eternity C deze week ging juist een maandenlange periode van relatieve rust in de Rode Zee vooraf. Daardoor waagden weer meer scheepvaartbedrijven zich in de Rode Zee.

Geopolitieke conflicten

Voor Nederlandse reders die onder Nederlandse vlag varen verandert nu niet veel. Veiligheid van zeevarenden is volgens de KVNR de primaire zorg van de reders. Ze voeren daarom al niet door de Rode Zee, maar namen de veel langere route via Kaap de Goede Hoop. Voor hen is het door Nederlandse regels op dit moment ook niet mogelijk om met beveiligers aan boord door de Rode Zee te varen. Maar “een enkeling” onder de Nederlandse reders trok de laatste tijd wel onder buitenlandse vlag door de belangrijke vaarweg omdat dit tijd en geld scheelt.

“Er zijn niet direct legere schappen en ook de prijzen en kosten voor transport blijven meevallen, ook door de capaciteit in de markt. Deze aanvallen worden al uitgevoerd al sinds november 2023, dus we zijn het in die zin al gewend”, zegt Koster, die daarbij aanvult dat de situatie in de Rode Zee nooit normaal mag worden gevonden.

Ze is ook bezorgd dat de internationale scheepvaart dreigt te worden meegezogen in geopolitieke conflicten. “De link met Israël is bij de aanvallen in de Rode Zee soms ver te zoeken en soms onjuist”, zegt ze. “Er zijn verschillende haarden in de wereld waar onrust is. Als daarbij telkens de internationale economie wordt verstoord gaan we daar veel van merken.”

Vrouw (29) komt om bij ongeval in Geleen

GELEEN – Op woensdagmiddag heeft zich op de Westelijke Randweg een ernstig verkeersongeval voorgedaan waarbij een 29-jarige vrouw uit Maastricht om het leven is gekomen. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan haar verwondingen, meldt de politie.

Het ongeval vond rond 16:00 uur plaats en betrof een frontale botsing tussen twee voertuigen.

De bestuurder van het andere voertuig raakte gewond, maar kon ter plaatse medische hulp ontvangen. Een inzittende van dat voertuig is met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

De Westelijke Randweg is na het ongeval afgesloten voor sporenonderzoek. De politie onderzoekt nog hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren en spreekt met getuigen om de toedracht in kaart te brengen.

Internationale scheepvaartorganisaties veroordelen aanvallen in Rode Zee: ‘Levens van zeevarenden in gevaar’

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Vijf toonaangevende internationale scheepvaartorganisaties, waaronder de International Chamber of Shipping (ICS), BIMCO, European Community Shipowners’ Associations (ECSA), INTERCARGO en INTERTANKO, hebben zich in een gezamenlijke verklaring uitgesproken over de recente aanvallen op koopvaardijschepen in de Rode Zee. Volgens de organisaties zijn hierbij onschuldige zeevarenden om het leven gekomen.

De verklaring volgt op twee aanvallen van de afgelopen dagen, waarbij één schip zonk en een ander zwaar beschadigd raakte. “Deze aanvallen tonen een harteloze minachting voor het leven van onschuldige civiele zeevarenden”, aldus de organisaties. “Met tragische en onvermijdelijke gevolgen: er zijn mensen omgekomen.”

De ondertekenaars sluiten zich aan bij de veroordeling van de aanvallen door de secretaris-generaal van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en roepen alle betrokken partijen op de veiligheid van zeevarenden in deze cruciale transportroute te waarborgen. “De Rode Zee is een vitale waterweg voor het vervoer van voedsel, goederen en energie waar de wereldeconomie op steunt.”

Volgens de organisaties onderstrepen de recente incidenten de noodzaak voor blijvende en krachtige inzet van landen om de scheepvaart en internationale zeeroutes te beschermen. “Wij dringen erop aan dat de internationale normen rond vrijheid van navigatie en de bescherming van mensenlevens worden erkend, gehandhaafd en verdedigd.”

Rutte houdt vol: gevaar simultane aanval China en Rusland groeit

BERLIJN – NAVO-topman Mark Rutte blijft erbij dat er een groeiend gevaar is van een gelijktijdige aanval van Rusland en China op het Westen en zijn bondgenoten. Er kwam veel kritiek op die waarschuwing, waarvoor critici geen grond zien.

“Het risico is steeds groter dat Xi Jinping, voordat hij Taiwan aanvalt, zijn hulpje in dit alles, Vladimir Poetin, opbelt om hem te vragen ons bezig te houden in dit deel van Europa”, herhaalde Rutte woensdag.

In een interview afgelopen weekend in The New York Times had de Nederlandse secretaris-generaal van de NAVO daarvoor ook al gewaarschuwd. Dat kwam hem op het verwijt van bangmakerij te staan.

“De veronderstelling is gebaseerd op veel gesprekken die we hebben gehad en natuurlijk wat we van onze bronnen weten”, zei Rutte tijdens een bezoek aan de Duitse bondskanselier Friedrich Merz. De dreiging van Rusland en van China zijn meer en meer verbonden, wil hij maar zeggen.

Kamer onderbreekt reces voor steunpakket aan scheepsbouwer Damen Naval

DEN HAAG – De Tweede Kamer komt donderdag terug van zomerreces om te stemmen over de vraag of ze zich voldoende geïnformeerd acht voor het geven van staatssteun aan een niet nader genoemd bedrijf.

Ingewijden bevestigen na berichtgeving van verschillende media dat het kabinet een overbruggingskrediet wil verschaffen aan scheepsbouwer Damen Naval.

De Tweede Kamer is vertrouwelijk geïnformeerd over de steunoperatie, waarmee een bedrag van 270 miljoen euro gemoeid zou zijn. In de Kamer leven al langer zorgen over de toekomst van het bedrijf, dat in problemen is geraakt door vertraging bij de oplevering van fregatten voor de Duitse marine.

Er is Defensie veel aan gelegen om Damen Naval op de been te houden. De Nederlandse marine heeft ook een aantal grote orders uitstaan bij het bedrijf.

Damen weigerde commentaar te geven op het nieuws.

Houthi’s claimen aanval op vrachtschip ‘Eternity C’ in Rode Zee

SANAA – De Jemenitische Houthi’s claimen verantwoordelijk te zijn voor het tot zinken brengen van het schip Eternity C in de Rode Zee. Het vrachtschip werd eerder deze week aangevallen.

De groep, die een deel van Jemen onder controle heeft, zegt een aantal bemanningsleden te hebben “gered”. Die zouden zijn voorzien van medische hulp en naar een “veilige locatie” zijn gebracht.

Bronnen bij bedrijven die betrokken zijn bij de reddingsoperatie, melden vier doden, zes geredde opvarenden en vijftien vermisten.

Het schip zou woensdagochtend zijn gezonken, na aanvallen op maandag en dinsdag. De Houthi’s claimden eerder ook al een soortgelijke aanval op een ander vrachtschip, de Magic Seas. Dat vaartuig werd afgelopen zondag aangevallen, de eerste aanval op de scheepvaart in de Rode Zee in maanden. De opvarenden konden worden geëvacueerd voordat het schip zonk.

Zeeman verkoopt minder kleding door logistieke problemen

Foto: Transport Online | F. van der Wal

ALPHEN AAN DEN RIJN – Budgetkledingwinkelketen Zeeman heeft vorig jaar minder kleding en andere artikelen verkocht, mede door logistieke problemen. Daardoor lukte het ook niet om winst in de boeken te schrijven, heeft de onderneming naar buiten gebracht in zijn maatschappelijk jaarverslag.

De consumentenomzet zakte van 974 miljoen euro in 2023 naar 969 miljoen euro vorig jaar. Volgens Zeeman had de omzetdaling te maken met de mechanisatie van zijn distributiecentrum. Daarbij speelden problemen, waardoor Zeeman zijn winkels in de eerste maanden van vorig jaar minder goed kon bevoorraden.

Vervolgens had Zeeman een moeilijke periode door regenval en relatief koud weer in juni vorig jaar. In de tweede helft van het jaar ging het wel weer beter met de omzet, maar niet genoeg om de afname uit de eerste zes maanden te compenseren. Gemeten in aantal verkochte artikelen gingen de verkopen vorig jaar omlaag van 281 miljoen naar 270 miljoen.

Operatie genormaliseerd

De logistieke problemen drukten niet alleen op de omzet, ze zorgden ook voor hoge eenmalige kosten. “Zonder deze twee zaken hadden we ongeveer hetzelfde resultaat als in 2023 behaald”, aldus de keten. Hoe groot het verlies precies was, maakte Zeeman niet bekend.

Foto: Zeeman

De onderneming wees in het rapport verder op de onzekere situatie in de wereld. “Over het algemeen waren consumenten in het eerste kwartaal van 2025 minder geneigd om te kopen. We gaan ervan uit dat dit de rest van het jaar zo zal blijven en wellicht ook daarna.”

Niettemin zag Zeeman in de eerste drie maanden van 2025 een verder herstel van de omzet, in lijn met de tweede helft van vorig jaar. Volgens de keten is de operatie in het distributiecentrum inmiddels weer genormaliseerd. Zeeman telt bijna 1400 winkels in acht Europese landen.

×