Clicky

dinsdag 13 mei 2025 - 21:54 uur
Home Blog Pagina 164

Brekelmans noemt uitspraak Trump over dictator Zelensky zorgelijk

DEN HAAG – Dat de Amerikaanse president Donald Trump zijn Oekraïense evenknie Volodymyr Zelensky een dictator noemt is “zorgelijk”, vindt minister Ruben Brekelmans (Defensie). Het is volgens hem belangrijk dat dat beeld wordt rechtgezet.

Hij zegt het met “net zoveel verbazing” te hebben gehoord als veel mensen. Het kan zijn dat Trump “verkeerd is geïnformeerd”, maar het kan volgens hem ook een onderhandelingstactiek zijn. Brekelmans vindt het in elk geval heel belangrijk dat westerse leiders die met de Amerikaanse president spreken, duidelijk maken hoe het zit.

“We moeten zorgen dat in de discussie de feiten duidelijk blijven”, zei de VVD-bewindsman vrijdag. Zelensky is democratisch gekozen en dat er nog geen nieuwe presidentsverkiezingen in Oekraïne zijn gehouden, komt door de oorlog die Rusland bijna precies drie jaar geleden is begonnen, aldus Brekelmans.

Ondanks alle negatieve geluiden van Amerikaanse kant, staat het NAVO-bondgenootschap “nog steeds als een huis”. Zijn Amerikaanse collega liet hem onlangs nog weten dat het militaire bondgenootschap “relevanter dan ooit” is, zei Brekelmans.

Dode en gewonde bij ongeluk in Enschede

ENSCHEDE – In Enschede is vrijdagochtend een vrouw overleden als gevolg van een ongeluk, meldt de politie. Een andere vrouw is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Het dodelijke slachtoffer is een 36-jarige vrouw uit de gemeente Dinkelland (Overijssel). De gewonde vrouw is 59 jaar en komt uit Hengelo.

Het ongeval gebeurde rond 10.00 uur op de Weerseloseweg in de Overijsselse stad. De politie onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.

Haagse leraar opgepakt op verdenking van aanranding leerling

DEN HAAG – Een 28-jarige leraar van een Haagse basisschool is vrijdagochtend aangehouden op verdenking van het aanranden van een leerling, meldt de politie.

Na een melding van mogelijk ongepast gedrag van de man begin februari werd onderzoek naar hem gestart, waarna ook aangifte is gedaan.

Politie en Openbaar Ministerie zijn vervolgens een onderzoek begonnen naar de docent van de Annie M.G. Schmidtschool. Het onderzoek naar de rol van de verdachte, die in Den Haag woont, is nog “in volle gang”, aldus de politie. De man wordt maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Donderdag werd via de onderwijsstichting De Haagse Scholen al bekend dat de docent pas ontslagen was wegens grensoverschrijdend gedrag. De woordvoerder zei dat een of meer ouders aangifte hadden gedaan tegen de leerkracht. Die gaf les aan groep acht op de locatie in het Statenkwartier. Ook de politie kan vrijdag nog niet zeggen of er mogelijk meer leerlingen slachtoffer zijn.

Victor Reinier weg bij Flikken Maastricht na klachten over gedrag

HILVERSUM – Victor Reinier keert in het twintigste seizoen van de AVROTROS-serie Flikken Maastricht niet terug als personage Floris Wolfs. Dat meldt producent Hollands Licht na berichtgeving van RTL Boulevard.

Bij Hollands Licht waren klachten binnengekomen over de werksfeer op de set en het gedrag van Reinier.

Reinier was zeventien jaar lang, zowel als hoofdrolspeler als regisseur, betrokken bij de politieserie. “Victor heeft zich al die seizoenen met volle toewijding voor het succes van de serie ingezet. Het werd echter duidelijk dat het opnemen van de serie voor Victor een steeds grotere opgave werd, hetgeen ook impact heeft gehad op de werksfeer op de set”, aldus de producent. “Nadat er klachten zijn binnengekomen bij Hollands Licht, zijn we met de melders en met Victor in gesprek gegaan en is er in overleg met AVROTROS besloten om zijn personage niet terug te laten keren. We geven verder geen commentaar in verband met privacy van de betrokkenen.”

Flikken Maastricht is sinds september 2007 te zien op de Nederlandse televisie. De serie speelt zich af in Maastricht en de directe omgeving. Naast Reinier speelt ook Angela Schijf al jarenlang een hoofdrol.

Levenslange gevangenisstraf voor Erasmusschutter Fouad L.

ROTTERDAM – De rechtbank in Rotterdam heeft vrijdag de 34-jarige Fouad L. veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Vast is komen te staan dat de verdachte een docent van het Erasmus MC, zijn buurvrouw en haar 14-jarige dochter heeft doodgeschoten.

Omdat hij dat met een plan deed, is er in alledrie de gevallen sprake van moord. Daarnaast heeft hij in het Erasmus MC meerdere mensen bedreigd en heeft hij brand gesticht in zijn woning en in het studiecentrum van het ziekenhuis.

Op 28 september 2023 belt de verdachte bij zijn buren aan waar zijn 14-jarige buurmeisje Romy open doet. Met twee kogels brengt hij haar om het leven.

Daarna sticht hij brand in zijn eigen huis aan het Heiman Dullaertplein in Rotterdam. Vervolgens gaat hij terug naar de buren waar hij zijn buurvrouw Marlous achtervolgt in de woning en haar in haar slaapkamer doodschiet.

Hierna stapt de verdachte op zijn motor en gaat naar het Erasmus MC. Daar schiet hij in een klaslokaal docent Jurgen dood, bedreigt hij meerdere mensen en sticht hij brand in het onderwijscentrum van het Erasmus MC.

Toen de verdachte uit een gesprek met de Examencommissie van Erasmus MC opmaakte dat hij zijn artsendiploma niet zou krijgen, heeft hij een plan bedacht om wraak te nemen op iedereen die hem naar zijn overtuiging in de weg had gestaan bij zijn streven om arts te worden.

Hij heeft drie vuurwapens met bijbehorende munitie aangeschaft. Om zeker te weten dat de wapens functioneerden, heeft hij ze getest. Om ervoor te zorgen dat hij raak zou schieten heeft hij richtmiddelen aangeschaft, die hij ook heeft gebruikt. Om een grote brand te veroorzaken heeft hij benzine gekocht en daarmee molotovcocktails gemaakt. Hij heeft voorverkenningen in het Erasmus MC gedaan om uit te zoeken waar de sprinklerinstallaties zaten.

Op de dag van de moorden heeft de verdachte verdere voorbereidingen getroffen zodat zijn plan niet kon mislukken. Om tussentijdse opsporing te bemoeilijken heeft hij ‘s ochtends zijn motor een paar straten van zijn huis gezet, om daarmee een dwaalspoor te creëren voor de politie. Hij heeft van tevoren het rooster van docent Jurgen bekeken en is rond 12 uur naar het Erasmus MC gegaan om te checken of hij er inderdaad was.

Bij de uitvoering van zijn plan heeft de verdachte geen enkele aarzeling of twijfel laten zien. Hij is planmatig en doelbewust te werk gegaan.

De deskundigen van het Pieter Baan Centrum, die de verdachte hebben onderzocht, concluderen dat er bij hem sprake is van een stoornis in het autisme­spectrum waardoor hij moeite heeft om adequaat af te stemmen in het contact met anderen en sociaal weinig aansluiting heeft. Vanwege zijn stoornis adviseren de deskundigen om de bewezen feiten in verminderde mate aan de verdachte toe te rekenen.

Hoewel de psychische problematiek van de verdachte zeker een rol heeft gespeeld bij zijn frustratie over het mislopen van zijn diploma, is de rechtbank van oordeel dat bij de mate van toerekenbaarheid van de feiten aan de verdachte niet voorbij kan worden gegaan aan de langdurige, nauwgezette planning en organisatie waarmee de verdachte zijn ‘missie’ heeft uitgevoerd.

De verdachte voelde zich diep gekrenkt en wilde daarbij een daad stellen. Hij heeft die daad uitvoerig over­dacht en voorbereid, hield voortdurend controle in de uitvoering ervan en was zich ook zeer bewust van de verschrikkelijke gevolgen. Anders dan de rapporteurs van het Pieter Baan Centrum concludeert de rechtbank daarom dat de bewezen feiten in enigszins verminderde mate aan de verdachte moeten worden toegerekend.

Moord en brandstichting behoren tot de ernstigste delicten die de Nederlandse strafwet kent. Ook wanneer rekening wordt gehouden met verdachtes psychische problematiek, doet alleen een levenslange gevangenisstraf recht aan het immense leed dat door deze feiten is veroorzaakt.

De rechtbank ziet geen ruimte om voor te sorteren op een mogelijke terugkeer van de verdachte in de samenleving. Daarom legt de rechtbank een levenslange gevangenisstraf op en geen gevangenisstraf van 30 jaar in combinatie met TBS, zoals door de officier van justitie was gevorderd. Over het recidiverisico en over de noodzaak en uitvoerbaarheid van een behandeling na ommekomst van een langdurige gevangenisstraf kunnen op dit moment geen betrouwbare uitspraken worden gedaan.

De rechtbank benadrukt dat bij een levenslange gevangenisstraf het uitgangspunt is dat een veroordeelde de rest van zijn leven in detentie zal moeten doorbrengen, maar dat hij wel uitzicht moet hebben om terug te keren in de samenleving.

Een levenslanggestrafte kan op enig moment een gratieverzoek indienen. In zo’n geval worden de rechtbank en het openbaar ministerie om een advies gevraagd, waarna de minister op het verzoek beslist. Het toewijzen van z’n gratieverzoek komt in de praktijk zeer sporadisch voor.

De ambtshalve gratieprocedure bij levenslanggestraften kent belangrijke waarborgen om te voorkomen dat een veroordeelde zonder noodzakelijke behandeling en zonder bewerking van relevante risicofactoren kan terugkeren in de samenleving.

De nabestaanden van Romy, Marlous en Jurgen hebben schadevergoedingsvorderingen ingediend. Ook mensen die getuige waren van de gebeurtenissen of zijn bedreigd hebben dat gedaan. De rechtbank wijst deze vorderingen deels toe.

In totaal 218.000 euro boete na tachograaffraude

uitdraai digitale tachograaf
Foto: Adobe Stock | vlad

BIELEFELD – De Duitse politie heeft vorige week een vrachtwagenchauffeur betrapt die met twee verschillende bestuurderskaarten reed. De controle vond plaats op de Duitse A2 ter hoogte van Gütersloh.

Rond 10:20 uur hielden agenten van de verkeersdienst van de snelwegpolitie Bielefeld een Bulgaarse vrachtwagencombinatie staande. De truck, die richting Hannover reed, werd gecontroleerd op parkeerplaats Sürenheide. Achter het stuur zat een 58-jarige Griekse chauffeur.

Bij de controle ontdekten de agenten dat het tachograafsysteem gegevens van twee verschillende bestuurders bevatte. De bestuurderswisselingen vonden steeds plaats zodra de toegestane rijtijden waren bereikt. Tijdens de controle werd echter geen tweede chauffeur aangetroffen.

Dit wekte het vermoeden dat de Griekse bestuurder opzettelijk twee bestuurderskaarten gebruikte om rijtijdoverschrijdingen te verdoezelen. Bij een doorzoeking van de cabine werd inderdaad een tweede bestuurderskaart gevonden. Hierdoor konden de rijtijden van de vermeende tweede chauffeur alsnog aan de Griekse bestuurder worden toegeschreven.

Daarnaast stelde de politie meerdere overtredingen vast op het gebied van de sociale wetgeving door het Bulgaarse transportbedrijf. De boete voor de Griekse chauffeur bedraagt ongeveer 18.000 euro, terwijl het Bulgaarse bedrijf een boete van rond de 200.000 euro kan verwachten.

Schade aan datakabel Oostzee, onderzoek naar sabotage

STOCKHOLM/HELSINKI – Er is opnieuw schade ontstaan aan een datakabel in de Oostzee. De Finse kabelbeheerder heeft dat bekendgemaakt, nadat vanuit Zweden een onderzoek was ingesteld naar een mogelijke kabelbreuk. De Zweedse politie zegt onderzoek te doen naar mogelijke sabotage.

De Finse kabelbeheerder Cinia meldt lichte schade aan de datakabel C-Lion1 tussen Finland en Duitsland. Dit heeft geen gevolgen voor de functionaliteit, aldus het bedrijf. Volgens Cinia is de communicatiekabel twee keer eerder beschadigd, in november en december. Toen was die volledig doorgesneden.

Landen rond de Oostzee zijn extra alert na incidenten met schepen die hun ankers over de zeebodem sleepten en zo onder meer stroom- en datakabels beschadigden. In het Westen zijn vermoedens van sabotage door de zogenoemde Russische schaduwvloot. Met de schaduwvloot worden schepen bedoeld die worden gebruikt om internationale sancties tegen Rusland te ondermijnen.

Partij illegale sigaretten in gebak gevonden in loods in Spijkenisse

SPIJKENISSE – Op 18 februari stuitte de politie in Spijkenisse op een loods met een partij illegale sigaretten. De hulp van de Douane werd ingeroepen, die vaststelde dat het hier om sigaretten zonder accijnszegel ging. Vanwege de hoeveelheid van de partij is het combiteam Smoke benaderd, dat een strafrechtelijk onderzoek is gestart.

In totaal zijn ruim 3,8 miljoen illegale sigaretten in beslag genomen. Door het gebruik van een logo en de naam van een producent van Italiaans gebak lijkt het erop dat de illegale sigaretten in de dozen opzettelijk werden gepresenteerd als een ander product mogelijk met de bedoeling om de ware aard te verbergen.

Als deze sigaretten op de Nederlandse markt zouden zijn afgezet, dan was het fiscaal nadeel voor de Nederlandse Staat ongeveer 1,5 miljoen euro. Er is niemand aangehouden. De sigaretten worden vernietigd.

Het strafrechtelijke onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Spoorstaking België zorgt ook in Nederland voor uitval treinen

NMBS

UTRECHT – Een staking van spoorwegpersoneel in België vanaf vrijdagavond tot en met zondag 2 maart heeft ook gevolgen voor een aantal Nederlandse treinen. De NS roept op de eigen website reizigers op rekening te houden met uitval van treinen.

Volgens een woordvoerder van de vervoerder gaat het in totaal om vier treindiensten die naar België rijden. De NS rijdt deze treinen samen met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Het gaat om de Eurocity Direct die vanaf Lelystad via Amsterdam naar België gaat. Deze trein rijdt niet verder dan Rotterdam. Ook is er de Eurocity, die direct vanaf Rotterdam via Breda naar België gaat. Die rijdt grotendeels, ook naar België, aldus de woordvoerder. “Er vallen er wel een paar uit.”

Ook van de Eurostar, die vanaf Amsterdam naar Brussel en soms verder naar Parijs of Londen gaat, rijden de meeste treinen. Verder is er nog een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, waarvan een deel wel en een deel niet rijdt. “Dat staat in de reisplanner aangegeven.”

Met de staking protesteert het Belgische spoorwegpersoneel tegen enkele plannen van de federale regering, waaronder een verhoging van de pensioenleeftijd. De Belgische mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke heeft de vakbonden vrijdag nog opgeroepen om weer te gaan onderhandelen. Volgens hem hebben ze tot nu toe niet geprobeerd om via onderhandelingen tot een oplossing te komen.

In België rijden zaterdag ongeveer zes op de tien treinen, schat de NMBS in. Op basis van het aantal werknemers dat wel werkt, stelt de NMBS elke stakingsdag een alternatieve dienstregeling op. De spoormaatschappij laat weten dat de impact van de staking op het treinverkeer per dag kan verschillen en doordeweeks groter zal zijn dan in het weekend.

De spoorwegmaatschappij noemt de staking “totaal onaanvaardbaar, onverantwoord en buitenproportioneel”. De organisatie zegt de gevolgen voor de 900.000 reizigers die elke dag reizen met de trein te “betreuren”.

Hamas: resten Shiri Bibas vermengd met die van een andere dode

GAZA-STAD – De stoffelijke resten van de gedode Israëlische gijzelaar Shiri Bibas lijken “vermengd” te zijn geraakt met die van andere doden na een Israëlische luchtaanval, claimt Hamas.

Donderdag werd wat het lichaam van de vrouw zou moeten zijn overgedragen aan Israël, maar Israëlisch DNA-onderzoek wees uit dat iemand anders in de kist lag. Israël is daar boos over.

Bibas werd samen met haar jonge zonen Kfir en Ariel ontvoerd op 7 oktober 2023. Hamas zegt dat ze in gevangenschap omkwamen bij een Israëlisch bombardement. Het lijkt erop dat de resten van de vrouw die nu zijn overgebracht naar Israël ook onder het puin lagen van het gebouw waar de gijzelaars werden vastgehouden, aldus Hamas.

Vastgesteld is dat de lichamen van de kinderen Bibas op donderdag inderdaad zijn overgedragen aan Israël. Dat geldt ook voor de omgekomen Oded Lifshitz, die 83 was op het moment van de ontvoering. Het vierde lichaam was volgens de Israëlische premier Benjamin Netanyahu van een onbekende Gazaanse vrouw. Hij spreekt van een “wrede en kwaadaardige schending van de overeenkomst” met Hamas.

De vader van het gezin Bibas werd ook gegijzeld, maar overleefde dat wel. Hij werd begin februari vrijgelaten.

Goederenoverslag haven Rotterdam in 2024 licht afgenomen

Foto: Martens Multimedia

ROTTERDAM – De overslag in de haven van Rotterdam is in 2024 met 0,7 procent gedaald. De totale overslag kwam daarmee uit op 435,8 miljoen ton, ten opzichte van 438,8 miljoen ton in dezelfde periode vorig jaar. Dat de totale overslag een daling laat zien, komt voornamelijk door minder overslag van kolen en ruwe olie. Groei was er in het containersegment. Als gevolg van toenemende consumentenuitgaven groeide de overslag met 2,8 procent tot 13,8 miljoen TEU. Ook de overslag in de segmenten ijzererts en schroot, minerale olieproducten en overig droog massagoed nam toe. Het Havenbedrijf heeft een sterk financieel jaar achter de rug. De stevige vermogenspositie stelt het Havenbedrijf in de gelegenheid fors te investeren in infrastructuur voor een toekomstbestendige haven. Zo is gestart met de bouw van COâ‚‚-transport- en opslagproject Porthos en investeerde het Havenbedrijf in het digitaal weerbaarder maken van de Rotterdamse haven door de opzet van een landelijk cybersecurity platform en de verdere uitrol van de Vertrouwensketen.

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: ‘We zijn afgelopen jaar als stabiele haven in woelig internationaal vaarwater terechtgekomen. Geopolitieke spanningen en regionale conflicten hadden impact op de wereldeconomie, wat zorgde voor onzekerheid op de markten. Economische groei in Europa bleef achter op andere regio’s en dat zien we terug in de overslag en de investeringen van het bedrijfsleven in de Rotterdamse haven. Ondanks de conflicten in de wereld hebben we als haven laten zien dat we veerkrachtig zijn en onverminderd blijven investeren in de haven van de toekomst.’

Maatschappelijke waarde

Het Havenbedrijf wil in balans met de omgeving bouwen aan een toekomstbestendige haven. Het verbinden van stad en haven is een belangrijke prioriteit voor het Havenbedrijf. Het afgelopen jaar zijn er nieuwe samenwerkingen aangegaan met partners in Rotterdam-Zuid, zoals Theater Zuidplein. Met het Havenomgevingsfonds blijft het Havenbedrijf investeren in de kwaliteit van de leefomgeving, in de stad en de regio. Ook is een pilot gestart met havenspreekuren voor bewoners in verschillende wijkhubs en is de bouw van havenervaringscentrum Portlantis afgerond.

Energie- en grondstoffentransitie

Het afgelopen jaar is een aantal projecten aangevangen die bijdragen aan de energietransitie. De aanleg van het COâ‚‚-transport- en opslagproject Porthos is gestart. In de tweede helft van het jaar is, als onderdeel van dit project, met de bouw van het compressorstation begonnen. In het compressorstation wordt in 2026 de afgevangen COâ‚‚ op druk gebracht, waarna deze via een zeeleiding naar een uitgeproduceerd gasveld onder de Noordzeebodem wordt geleid. Ook de bouw van de waterstofleiding door de haven en de waterstoffabriek van Shell zijn in volle gang. Daarnaast zijn er dit jaar nieuwe overeenkomsten voor het gebruik van walstroom ondertekend met de containerterminals op de Maasvlakte.

De walstroominstallatie voor Cruise Terminal Rotterdam is inmiddels gereed en zal na een testfase in het voorjaar van 2025 in gebruik worden genomen.
Ook is er duidelijkheid gekomen over de aanleg van de Delta Rhine Corridor (DRC). Waar eerder vorig jaar een vertraging van vier jaar werd aangekondigd voor de ontwikkeling van waterstof- en COâ‚‚-leidingen, is eind vorig jaar besloten om prioriteit te geven aan deze modaliteiten. De oplevering van de waterstofleiding staat nu gepland voor 2031/2032 en de COâ‚‚-leiding voor 2032/2033.

Havenbedrijf Rotterdam is positief over dit besluit van de minister van Klimaat en Groene Groei en blijft inzetten op verdere versnelling, omdat deze verbindingen van cruciaal belang zijn voor het verduurzamen van de industrie in Rotterdam en het Europese achterland.

Voor de verduurzaming van de Rotterdamse industrie is meer infrastructuur nodig, net als nieuwe oplossingen om het elektriciteitsnet te ontlasten. Bedrijven in het havencomplex die willen verduurzamen, hebben daarnaast te maken met uitdagingen op het gebied van vergunningen, stikstof, hoge nettarieven voor stroom, hoge energieprijzen, trage marktontwikkeling en toenemende druk op de beschikbare ruimte. Havenbedrijf Rotterdam sluit zich dan ook aan bij de oproep voor duidelijke en consistente industriepolitiek en minder regeldruk vanuit het Rijk en Europa om de energie- en grondstoffentransitie te laten slagen en de industrie te behouden en de gelegenheid te geven te transformeren.

Digitalisering en weerbaarheid

In 2024 is voortgang geboekt in het weerbaarder maken van de haven en de logistieke keten via Rotterdam. De cyberdreiging voor havens neemt elke dag toe. Cyberincidenten hebben impact op de hele logistieke keten door de nauwe onderlinge verbondenheid van de verschillende partijen. Om hier beter tegen bestand te zijn, hebben de havenbeheerders die vallen onder de Branche Organisatie Zeehavens (BOZ) – Groningen Seaports, North Sea Port, Port of Rotterdam, Port of Moerdijk en Port of Amsterdam – besloten om samen met bedrijven in hun gebied het havenecosysteem digitaal weerbaarder te maken. De Stichting FERM, die al actief is voor de havens van Rotterdam en Moerdijk, wordt hiervoor omgevormd tot een landelijk cybersecurityplatform voor de Nederlandse zeehavens verenigd in de BOZ.

In de strijd tegen drugscriminaliteit ondersteunt het Havenbedrijf de uitrol van de Vertrouwensketen. Deze publiek-private samenwerking heeft als doel logistieke ketens digitaal weerbaarder te maken tegen criminaliteit en diefstal. De essentie van de Vertrouwensketen is dat ketenpartijen uitdrukkelijk de volgende schakel in de logistieke keten identificeren. Door de Vertrouwensketen is het niet meer mogelijk om onrechtmatig een container op te halen bij de terminal. Alle grote rederijen en containerterminals werken inmiddels via de Vertrouwensketen en sinds de start zijn in de haven van Rotterdam meer dan 630.000 importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. In februari 2025 worden de laatste vaargebieden, Azië en Oceanië, toegevoegd.

Overslag

Droog massagoed

De overslag van droog massagoed is met 0,8 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere overslag van ijzererts en schroot. Dit segment steeg met 5,7 procent naar 29,7 miljoen ton als gevolg van de licht toegenomen staalproductie in Duitsland, het aanvullen van voorraden in het eerste half jaar en de toename van de re-export van ijzererts. Ook het segment ‘Overig droog massagoed’ (industriële mineralen, non-ferro ertsen, meststoffen, zout, etc.) laat een groei zien van 21,5 procent*. Dit is opmerkelijk aangezien de industriële productie nog steeds onder druk staat en de vraag naar grondstoffen niet groeit. De groei van dit segment is een reactie op de sterke daling in 2023 en betreft meer het aanvullen van voorraden dan structurele groei van de vraag. De overslag van kolen nam af met 18 procent als gevolg van de lage vraag naar energiekolen voor stroomproductie. De vraag naar energiekolen nam af door de concurrentie van gas, waarvan de prijs is gedaald en van duurzame energiebronnen.

Nat massagoed

Het segment nat massagoed daalde met 2,7 procent naar 200 miljoen ton. De overslag van ruwe olie daalde met 4,5 procent tot 97,8 miljoen ton door onderhoud aan raffinaderijen in Rotterdam en het achterland. Er werd 0,8 procent meer minerale producten overgeslagen. Dit komt door meer handel in stookolie en meer vraag naar kerosine. De overslag van diesel daalde door lagere vraag. De overslag van LNG daalde 5,3 procent. Net als in de rest van Europa werd er minder geïmporteerd vanwege de hoge voorraden. De overslag van overig nat massagoed daalde 2,2 procent, vooral door een daling van de overslag van hernieuwbare brandstoffen. Er was onder andere minder export naar Zweden vanwege een lager mengpercentage voor biobrandstoffen in Zweden.

Containers en breakbulk

De overslag van containers is in 2024 gestegen met 2,5 procent in tonnen tot 133,4 miljoen ton en met 2,8 procent in TEU tot 13,8 miljoen TEU. De groei in het containersegment is te verklaren door de aangetrokken Europese consumptie. De indexatie van lonen en teruglopende inflatie zorgden voor een toename van besteedbaar inkomen en hogere vraag naar consumentenproducten en voedsel.

Het segment breakbulk laat een daling zien van 3,7 procent. Het roll-on-roll-off-verkeer (RoRo) is stabiel gebleven door een sterk vierde kwartaal vanwege de inzet van nieuwe diensten en grotere schepen. Overig stukgoed daalde met 10 procent vanwege minder op- en overslag van staal en non-ferro-producten door de lagere vraag uit de Europese industrie en de sancties op Russisch aluminium.

Investeringen en financiën

De financiële positie van Havenbedrijf Rotterdam maakte een stijging mogelijk van de bruto investeringen met 11 procent tot € 320,6 miljoen. Investeringen in traditionele hardware zoals kademuren en steigers, infrastructuur voor de energietransitie, maar ook in innovatie en digitalisering zijn van wezenlijk belang om te zorgen dat de haven aantrekkelijk blijft als logistiek knooppunt en vestigingsplaats. De grootste investeringen in 2024 zijn gedaan in de verdere aanleg van kademuren voor de uitbreiding van de containerterminals in de Prinses Amaliahaven (€ 42,5 miljoen), in de aanleg van het CO₂-transport- en opslagproject Porthos (€ 39,4 miljoen), de verbreding van het Yangtzekanaal (€ 22,5 miljoen) en de ontwikkeling van havenervaringscentrum Portlantis (€ 12,8 miljoen).
Het Havenbedrijf heeft een sterk financieel jaar achter de rug. De opbrengsten stegen met 4,8 procent tot € 882,0 miljoen. De operationele lasten stegen met 8,7 procent tot € 318,5 miljoen. Deze kostentoename werd veroorzaakt door een indexatie van de salariskosten en toegenomen exploitatiekosten voor het onderhoud en beheer van de haven. Per saldo nam het bedrijfsresultaat voor rente, afschrijvingen en belasting (EBITDA) toe met 2,7 procent tot € 563,5 miljoen. Het nettoresultaat steeg met € 40,2 miljoen tot € 273,7 miljoen. De belangrijkste onderdelen van de omzet zijn de opbrengsten uit verhuur van terreinen en havengelden. De inkomsten uit terreinen zijn als gevolg van nieuwe contracten, prijsherzieningen of uitbreiding van bestaande contracten gestegen met € 41,6 miljoen tot € 508,6 miljoen. De opbrengsten uit havengelden zijn in 2024 met 0,9 procent afgenomen tot € 336,5 miljoen. Dit is een gevolg van een negatief prijseffect door de hogere call-size van tankers en containerschepen. Door het omvaren rond Kaap de Goede Hoop varen er minder schepen naar Europa, maar deze zijn wel voller beladen.

Oproep om te investeren in concurrentievermogen Europese en Nederlandse industrie
De huidige wereldwijde spanningen hebben geleid tot onzekere marktomstandigheden, een toename van cyberaanvallen en verstoringen in de logistieke keten voor de haven en het industriële complex. Ook lokaal zijn er uitdagingen op het gebied van ondermijnende criminaliteit, stikstof, netcongestie en werkgelegenheid. De haven blijft zich aanpassen aan de omstandigheden om de concurrentiepositie te behouden en economische en maatschappelijke waarde te kunnen blijven leveren aan Nederland en Europa.
Voor een succesvolle transitie naar een klimaatneutrale haven, de strategische autonomie van Europa en het borgen van de leveringszekerheid voor Europa, zijn voorspelbare en competitieve marktomstandigheden voor investeringen in de verduurzaming van de industrie cruciaal. In aanloop naar de publicatie van de Clean Industrial Deal en de Voorjaarsnota roept het Havenbedrijf, samen met internationale partners, de Europese Commissie en de Nederlandse overheid op, om het concurrentievermogen van de Europese en de Nederlandse industrie te versterken en barrières weg te nemen. Hierbij moet de focus liggen op het verstevigen van internationale ketens en industriële clusters.

Van Weel denkt dat het lastig wordt om predikers te weren

DEN HAAG – Het wordt vermoedelijk lastig om drie islamitische predikers die zaterdag in Utrecht willen optreden, nog de toegang tot het land te ontzeggen. Dat zei minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) vrijdag voor aanvang van de ministerraad. “Ik weet niet of we heel veel mogelijkheden hebben op deze korte termijn.”

De rechter verwierp donderdag een besluit van Van Weel en minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) om het trio te weren. Volgens de rechter hebben de bewindslieden “onvoldoende deugdelijk gemotiveerd dat, en waarom, drie buitenlandse sprekers op Ramadan Expo 2025 een bedreiging voor de openbare orde vormen”.

Faber zei voor de ministerraad dat ze wel vond dat ze voldoende reden had om de predikers te weigeren. “Er lag een breedgedragen motie uit de Kamer die ik zag als een aanmoediging van mijn standpunt. En het stadsbestuur van Utrecht was er ook niet blij mee.”

Uitspraken

Van Weel zegt er enorm van te balen dat de predikers toch mogen komen. “Wij vonden het zwaar genoeg en wat mij betreft zijn ze nog steeds niet welkom.” Het kabinet wilde ze niet toelaten, omdat ze onder meer “verwerpelijke uitspraken” hebben gedaan over vrouwen, homoseksuelen en de aanval van Hamas op Israël.

Hij gaat nog met collega Faber de mogelijkheden onderzoeken om het trio alsnog de toegang tot het land te ontzeggen. Faber vreest er weinig aan te kunnen doen dat de drie mannen zes weken in Nederland mogen blijven. Volgens Van Weel zullen de speeches van de predikers scherp in de gaten worden gehouden en als ze strafbare uitingen doen, zal aangifte worden gedaan, kondigde hij aan.

Maastunnel Rotterdam verboden voor voertuigen hoger dan 3,9 meter

Maastunnel

ROTTERDAM – Vanaf volgende maand mogen er geen voertuigen meer door de Maastunnel in Rotterdam die hoger zijn dan 3,90 meter. De gemeente Rotterdam heeft tot die maatregel besloten omdat te hoge voertuigen voor veel overlast zorgen.

“Elke week moet de Maastunnel tientallen keren even dicht voor het verkeer omdat een te hoog voertuig de tunnel wil inrijden. Deze voertuigen moeten dan omkeren en dat kan gemiddeld 4 minuten duren”, stelt de gemeente. De maximale doorrijhoogte is nu nog 4,00 meter.

“Omkerende vrachtwagens bij de Maastunnel leiden elke keer tot een stapel ergernissen en vastlopend verkeer”, aldus verkeerswethouder Pascal Lansink-Bastemeijer. “Met deze maatregel lossen we een terugkerend probleem op. En zorgen we dat de doorstroming in deze belangrijke verbinding tussen noord en zuid, en in de rest van de stad, weer wat verbetert.”

Dagelijks rijden er ongeveer 45.000 voertuigen door de tunnel. Volgens de gemeente zijn er maandelijks tussen de veertig en zestig automatische tunnelsluitingen door te hoge voertuigen. De gemeente heeft de nieuwe hoogteverbodsborden al geplaatst. De nieuwe situatie gaat in op 4 maart.

NFI: smartwatch helpt bij nauwkeurig bepalen tijdstip overlijden

DEN HAAG – Slimme horloges kunnen van grote waarde zijn bij het nauwkeuriger bepalen van het tijdstip van overlijden. Uit onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) op drie typen horloges blijkt dat ze het moment van overlijden tot op een halfuur kunnen vaststellen. “Nauwkeuriger dan ooit tevoren”, volgens de onderzoekers. Deze uitkomsten zouden kunnen helpen bij het oplossen van misdrijven.

Bij gebrek aan camerabeelden of getuigen wordt het tijdstip van overlijden nu vaak bepaald aan de hand van lichaamstemperatuur. Dat is minder nauwkeurig door de invloed van bijvoorbeeld kleding, luchtcirculatie, vochtigheid of buitentemperatuur. Hierdoor kan een marge ontstaan van enkele uren.

Een smartwatch kan hartslag, beweging en soms ook zuurstofgehalte in het bloed meten. De onderzoekers keken hoe nauwkeurig ze het werkelijke tijdstip van overlijden konden bepalen met deze gegevens.

Deelnemers

Het NFI onderzocht horloges van Garmin, Apple en Samsung. Er deden 27 personen mee aan het onderzoek, die op een geplande en gecontroleerde manier zouden overlijden door euthanasie. Een huisarts benaderde hen voor hun deelname.

De deelnemers droegen de slimme horloges minstens drie uur voor hun overlijden. Een halfuur na het overlijden werd het horloge afgedaan. Vervolgens werd het tijdstip van overlijden dat genoteerd was door een arts vergeleken met de data uit het horloge.

Het NFI wil in de toekomst meer onderzoek doen met deze technologie, bijvoorbeeld om te achterhalen of een lichaam verplaatst is na het overlijden.

Zakenkrant: Japanse groep wil investering Tesla in Nissan

YOKOHAMA – Een Japanse groep van toplieden wil dat de Amerikaanse elektrische autofabrikant Tesla gaat investeren in de noodlijdende Japanse automaker Nissan. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van ingewijden.

Volgens de groep, die wordt geleid door voormalig Tesla-bestuurder Hiro Mizuno en wordt gesteund door de Japanse oud-premier Yoshihide Suga, zou Tesla geïnteresseerd zijn in het overnemen van Nissans fabrieken in de Verenigde Staten.

Eerder deze maand bevestigden Nissan en Honda officieel dat de geplande fusie tussen de twee Japanse autofabrikanten niet doorgaat. Nissan zou daardoor hard op zoek zijn naar een nieuwe partner waarbij de voorkeur van het bedrijf zou uitgaan naar een Amerikaanse bondgenoot. De Japanse groep hoopt nu dat Tesla, dat wordt geleid door miljardair Elon Musk, een strategische investeerder zal worden in Nissan. Volgens de krant zijn verschillende bestuursleden van Nissan op de hoogte van het plan.

Naast een investering van Tesla omvat het plan ook de mogelijkheid van een minderheidsinvestering door het Taiwanese Hon Hai Precision Industry, beter bekend als Foxconn. Foxconn, dat onder meer de iPhones voor Apple maakt, liet eerder al doorschemeren interesse te hebben om het belang van 36 procent van de Franse automaker Renault in Nissan te kopen. Het nieuws zorgde voor opluchting bij Nissan-beleggers. Het aandeel werd vrijdag op de beurs in Tokio 9,5 procent hoger gezet.

×