Clicky

vrijdag 16 mei 2025 - 18:28 uur
Home Blog Pagina 163

73 overtredingen van het inhaalverbod voor vrachtwagens in slechts 30 minuten

BREMEN – Tijdens een gerichte verkeerscontrole op de A1 tussen de knooppunten Hemelingen en Arsten heeft de politie van Bremen binnen slechts 30 minuten maar liefst 73 vrachtwagenchauffeurs betrapt op het overtreden van het inhaalverbod. Dit alarmerende aantal overtredingen benadrukt het belang van naleving van de verkeersregels om de veiligheid op drukke snelwegen te waarborgen.

Gevaarlijke situaties en forse boetes

De gevolgen voor de overtreders zijn niet gering: een boete van 70 euro, een administratieve sanctie en een strafpunt in het Duitse verkeersregister in Flensburg. De politie wijst er echter op dat het grootste risico niet de financiële gevolgen zijn, maar de potentieel levensgevaarlijke situaties die ontstaan door vrachtwagens die het verbod negeren.

Het inhaalverbod voor vrachtwagens is bedoeld om het verkeer op drukke snelwegen veiliger en vlotter te laten verlopen. Chauffeurs die zich hier niet aan houden, kunnen ernstige ongevallen veroorzaken, vooral in drukke verkeerssituaties waar het verschil in snelheid tussen vrachtwagens en personenauto’s een groot risico vormt.

Politie blijft streng controleren

De politie van Bremen blijft streng toezien op de naleving van de verkeersregels en roept alle chauffeurs op om zich aan het inhaalverbod te houden. “Uw veiligheid en die van andere weggebruikers staan op het spel,” benadrukt de politie.

Transporteurs en chauffeurs worden dringend geadviseerd om extra alert te zijn op de geldende verkeersregels in Duitsland en zware boetes en gevaarlijke situaties te voorkomen.

Plan Europese Commissie: industrie moet versneld elektrificeren

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft woensdag een omvangrijk actieplan voor een schone Europese industrie gepresenteerd. Doel van het plan is Europese bedrijven concurrerender en zo snel mogelijk koolstofvrij te maken en te elektrificeren.

Om dat doel te bereiken, worden in het actieplan op tal van terreinen voorstellen gedaan. Die variëren van betaalbare energie voor bedrijven en versoepeling van staatssteun tot gezamenlijke inkoop van grondstoffen.

Lidstaten mogen bijvoorbeeld energie-intensieve industrieën subsidie geven, zodat ze snel de overgang naar elektrisch produceren kunnen maken. De regels voor staatssteun worden daartoe versoepeld.

Andere criteria

Ook start-ups die werken aan schone energie kunnen door lidstaten extra financieel worden gesteund. Denk aan bedrijven die laadpalen produceren voor elektrische auto’s of aan bedrijven die batterijen ontwikkelen om door bijvoorbeeld zonne-energie opgewekte stroom op te slaan.

Bij overheids- en particuliere aanbestedingen zal de gunstigste prijs niet meer het belangrijkste criterium voor gunning zijn. Vanaf 2026 zullen andere criteria worden ingevoerd, zoals de mate van duurzaamheid van het bedrijf en/of product.

Verlagen van energieprijzen

De Commissie wil dat alle maatregelen ertoe leiden dat Europese bedrijven in Europa blijven en dat Europeanen zoveel mogelijk Europese producten kopen. De Europese Commissie maakt meer dan 100 miljard euro vrij om in de EU geproduceerde schone productie te ondersteunen.

Het hart van de ‘Clean Industrial Deal’ is het toewerken naar “een schoon, een veilig en een welvarend Europa”, zei Eurocommissaris Wopke Hoekstra (Klimaat en Schone Groei) na afloop van de presentatie tegen de Nederlandse pers. Het ‘ontkolen’ van de industrie is volgens hem “belangrijk voor het klimaat, het concurrentievermogen en voor onze onafhankelijkheid”.

Een van de belangrijkste instrumenten daarvoor is volgens de Commissie de verlaging van energieprijzen voor bedrijven. De Commissie dringt er bij de lidstaten op aan om de belasting op energie te verlagen.

Nabestaanden Bibas eisen verantwoording voor dood gijzelaars Gaza

TEL AVIV – De familie Bibas heeft Israëlische functionarissen opgeroepen om verantwoordelijkheid te nemen voor de dood van gijzelaars in de Gazastrook. Nabestaanden van Shiri Bibas en haar jonge zonen Ariel en Kfir stelden op de begrafenis dat de sterfgevallen te voorkomen waren.

“Deze ramp had niet moeten plaatsvinden. Jullie hadden niet moeten zijn meegenomen en jullie hadden levend moeten terugkeren”, zei Ofri Bibas over haar schoonzus en twee neefjes. Ze wil onderzoek en dat alle betrokken functionarissen hun verantwoordelijkheid nemen. “Ze hadden jullie kunnen redden, maar kozen voor wraak.”

Hamas gaf de lichamen vorige week vrij. Bibas’ echtgenoot Yarden was op 7 oktober 2023 ook meegenomen naar Gaza, maar hij overleefde de gijzeling en werd begin deze maand vrijgelaten. Het gezin Bibas groeide na de aanval van Hamas op Israël uit tot een symbool van de gijzelaars.

Yarden Bibas sprak op de begrafenis vol lof over zijn gezin. Hij bood zijn vrouw en hun kinderen zijn excuses aan, omdat hij ze “niet kon beschermen”. Hamas zegt dat het drietal is omgekomen door een Israëlische luchtaanval, maar daar is volgens een Israëlische autopsie geen bewijs voor.

Overleg Rusland-VS over ambassades donderdag in Istanbul

ISTANBUL – Russische en Amerikaanse diplomaten komen donderdag samen in Turkije om te praten over de ambassades in hun landen. Onder de regering van Joe Biden werden nog Russische diplomaten het land uitgezet, maar Donald Trump lijkt de relatie weer te willen herstellen.

Het overleg in Istanbul werd aangekondigd door de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov. “Ik denk dat de uitkomst zal tonen hoe snel en effectief we vooruit kunnen.”

Rusland heeft sinds oktober geen ambassadeur meer in de Verenigde Staten. Er werd geen nieuwe diplomaat aangesteld na het vertrek van de vorige ambassadeur, Anatoli Antonov.

Lavrov ontmoette zelf vorige week zijn Amerikaanse ambtgenoot Marco Rubio al in Saudi-Arabië. Daar spraken ze over een einde aan de oorlog in Oekraïne en het herstellen van de banden tussen Moskou en Washington.

Oekraïense en Europese leiders maken zich zorgen dat de presidenten Trump en Vladimir Poetin met z’n tweeën een akkoord sluiten over Oekraïne, zonder dat Kyiv en Brussel hebben kunnen meepraten. Trump wil de drie jaar durende oorlog snel beëindigen en volgens hem kan een deal hierover al “binnen weken” klaar zijn.

Trump suggereerde maandag dat Poetin het goed vindt als een Europese vredesmacht in Oekraïne wordt gestationeerd, als onderdeel van naoorlogse veiligheidsgaranties. Maar volgens Lavrov is het Russische standpunt hierover niet veranderd. “We kunnen geen enkele optie overwegen” als het gaat om Europese vredestroepen, aldus de minister.

Gedwongen pauze voor Oekraïense vrachtwagenchauffeur [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

GÖRLITZ – De Duitse politie heeft gisteren een Oekraïense vrachtwagencombinatie stilgezet op de A4 bij Görlitz vanwege een ernstig gebrek aan ladingzekering. De chauffeur, een 62-jarige Oekraïner, moest gedwongen een pauze inlassen nadat de politie hem een rijverbod oplegde.

Gevaarlijk schuivende lading

Tijdens grenscontroles, die tijdelijk weer zijn ingevoerd, viel het agenten op dat de vrachtwagen scheef op de weg reed. In de zeilen van de oplegger waren duidelijke deuken zichtbaar, en de banden lieten sporen achter op het asfalt. Bij nader onderzoek bleek dat een of meerdere grote zakken (Big Bags) gevuld met graan waren verschoven. Dit had ertoe geleid dat enkele dwarsbalken in de oplegger waren gebroken, wat de stabiliteit van het voertuig ernstig in gevaar bracht.

Onduidelijke zekering en ingreep politie

Foto: Duitse Politie

De chauffeur had de Big Bags slechts met één spanband per stuk vastgezet, wat absoluut onvoldoende is om de lading veilig te houden tijdens transport. De verkeerspolitie van Bautzen heeft de man beboet wegens het overtreden van de verkeersregels en verdere gevolgen zijn niet uitgesloten.

Totdat de lading op de juiste manier is gezekerd, mag de vrachtwagen niet verder rijden.

NVJ ziet bronbescherming door uitspraak ‘verder uitgehold’

AMSTERDAM – De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) is “teleurgesteld” over de uitspraak van de rechtbank Den Haag in de zaak die De Correspondent had aangespannen tegen het Openbaar Ministerie over het afluisteren van journalisten. “De rechtbank keurt hiermee goed dat het Openbaar Ministerie in feite journalisten heeft gebruikt om informatie van verdachten te vergaren”, zegt Thomas Bruning, algemeen secretaris van de journalistenvereniging.

“Dat is kwalijk en schaadt de geloofwaardigheid van journalisten in hun rol ten opzichte van bronnen. Het wettelijk vastgelegde recht op bronbescherming wordt hiermee uitgehold”, zegt Bruning.

Het OM luisterde in maart 2022 een vertrouwelijk gesprek af tussen drie journalisten van De Correspondent en Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel. De journalisten wilden een reconstructie maken van de omstreden mondkapjesdeal die de drie sloten met de Nederlandse overheid. Het OM luisterde het gesprek in een kasteel in Vorden af in het kader van een strafrechtelijk onderzoek naar de drie ex-bestuurders van de Stichting Hulptroepen Alliantie. Ze worden verdacht van oplichting, verduistering, valsheid in geschrifte en witwassen.

De rechtbank in Den Haag oordeelde woensdag dat het OM weliswaar inbreuk heeft gemaakt op het recht op bronbescherming, maar dat dit gerechtvaardigd was “gelet op het strafrechtelijk belang”. Het OM is tevreden met het vonnis. “Het is heel goed dat de rechter uitspraak heeft gedaan en duidelijkheid heeft verschaft”, zegt een woordvoerster van het Functioneel Parket. “We gaan het vonnis verder bestuderen.”

Van Lienden reageert op X op de uitspraak in de zaak, waarin hij geen directe partij was. Hij woonde op 9 december wel de zitting bij, samen met Damme. “Laat dit vonnis een waarschuwing zijn voor iedereen die onterecht beschuldigd wordt door Justitie en met journalisten praat over een conflict met de Staat: je kunt níet vertrouwelijk spreken met journalisten. Afluisteroperaties journalisten en bronnen mogen dus gewoon”, zegt Van Lienden.

De eerste vrachttoestellen van Emirates SkyCargo krijgen een nieuwe kenmerkende kleurstelling

AMSTERDAM – Emirates SkyCargo vrachttoestel A6-EFV werd in juli 2024 geleverd zonder kleurstelling en werd onmiddellijk ingezet om te voldoen aan de groeiende wereldwijde vrachtvraag. Deze week rolde het toestel uit de Emirates Engineering faciliteit met een kenmerkende nieuwe kleurstelling.

Vernieuwde kleurstelling

Binnen acht dagen bracht een team van specialisten van de eigen spuiterij van Emirates Engineering de vernieuwde kleurstelling aan. De grootste verandering is de vlag van de VAE op de staartvin, die al sinds het begin een hoofdbestanddeel is van de Emirates-branding.

Het ontwerp is nu dynamischer en vloeiender, ook de iconische gouden letters op de hoofdromp in het Engels en Arabisch zijn groter en vetter gedrukt. De Arabische kalligrafie op de motoren is gebleven, evenals de iconische rode branding op de buik van het vliegtuig, waardoor de belangrijkste elementen van de identiteit van de luchtvaartmaatschappij consistent blijven.

Emirates SkyCargo vloot

Nadeem Sultan, Senior Vice President of Cargo Planning and Freighters, Emirates SkyCargo zei: “Emirates SkyCargo vrachttoestellen behoren tot de meest herkenbare vliegtuigen in de lucht en vervoeren waardevolle goederen van en naar 38 bestemmingen wereldwijd. De investering in de nieuwe kleurstelling weerspiegelt onze voortdurende toewijding aan de modernisering van onze vloot, terwijl we onze capaciteit blijven uitbreiden en nieuwe kansen benutten om onze klanten wereldwijd te bedienen.”

De nieuwe kleurstelling, die voor het eerst werd onthuld in maart 2023, is de derde iteratie van de iconische merkkleuren van Emirates sinds de lancering in 1985. Alle 10 Boeing 777-vrachtvliegtuigen in de vloot van Emirates worden geleidelijk ingepland voor hun verfbeurten en nieuwe vrachttoestellen, waarvan Emirates SkyCargo er 13 in bestelling heeft, worden bij levering volledig uitgerust geleverd.

Bekijk een video van de nieuwe kleurstelling die op het toestel wordt aangebracht in de Emirates Engineering faciliteit.

Nieuwe tariefstructuur Eurovignet vanaf 25 maart 2025

DEN HAAG – De tariefstructuur van het Eurovignet wijzigt per 25 maart 2025. Dit meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Oorspronkelijk zou de nieuwe tariefstructuur per 1 januari 2025 ingaan, maar door een vertraging in de ratificatieprocedure in Luxemburg is de invoering uitgesteld.

Tariefsverhoging en nieuwe CO2-klasse-indeling
Met de nieuwe tariefstructuur worden de kosten voor het Eurovignet met 1,9% verhoogd. Daarnaast worden de tarieven voortaan niet alleen gebaseerd op de EURO-emissieklasse en het aantal assen, maar ook op de CO2-uitstoot van het voertuig.

Voertuigen worden ingedeeld in vijf CO2-emissieklassen:

  • Klasse 1: Dieseltrucks (hoogste tarief)
  • Klasse 2-5: Schonere voertuigen, variërend van minimaal 5% schoner dan de norm (klasse 2) tot zero-emissievoertuigen (klasse 5)

Voor voertuigen in de schonere klassen (2-5) geldt een korting op het tarief. Voor een Euro VI-vrachtwagen in CO2-emissieklasse 1 stijgt het jaartarief bijvoorbeeld van €1.250 naar €1.274.

Correctie op eerder gepubliceerde tarieven

Eerder waren in het Staatsblad enkele foutieve tarieven opgenomen. De correcte tarieven, zoals vastgesteld in het officiële protocol, zijn nu leidend. Een voorbeeld hiervan is het jaartarief voor een Euro VI-voertuig met ten minste vier assen in CO2-emissieklasse 5, dat wordt vastgesteld op €319.

Geldigheid bestaande Eurovignetten

Vignetten die voor 25 maart 2025 worden aangeschaft, blijven geldig voor de volledige geldigheidsperiode. Er worden geen correcties doorgevoerd op reeds gekochte vignetten.

De RDW zal voor Nederlandse voertuigen via OVI.RDW aangeven in welke CO2-emissieklasse een voertuig valt. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht dat in 2025 ongeveer 98% van de vrachtwagens in CO2-emissieklasse 1 zal vallen. Schonere voertuigen worden in klasse 2-5 ingedeeld en komen daarmee in aanmerking voor korting.

Afschaffing Eurovignet in de toekomst

Het Eurovignet blijft verplicht voor vrachtwagens boven de 12 ton totdat de vrachtwagenheffing in Nederland wordt ingevoerd, naar verwachting medio 2026. Vanaf dat moment geldt een kilometerheffing voor alle voertuigen vanaf 3,5 ton.

Denemarken stopt per 1 januari 2025 met het Eurovignet. Daarna blijven alleen Nederland, Zweden en Luxemburg gebruikmaken van het systeem. In maart 2027 vervalt ook de uitzondering voor voertuigen tussen 3,5 en 12 ton, maar tegen die tijd zal in Nederland waarschijnlijk de vrachtwagenheffing al van kracht zijn.

BP verlegt koers en verhoogt investeringen in fossiele brandstof

LONDEN – BP heeft woensdag aangekondigd zijn jaarlijkse investeringen in olie en gas te verhogen tot 10 miljard dollar per jaar. Daarmee verschuift de focus van het Britse olie- en gasconcern weer naar fossiele brandstoffen. Het besluit is onderdeel van de inspanningen van topman Murray Auchincloss om de financiële prestaties van het bedrijf te verbeteren.

Onder Bernard Looney, de voorganger van Auchincloss, werd in 2020 nog besloten de olie- en gasproductie met 40 procent te verminderen. Tegelijkertijd wilde BP de hoeveelheid geproduceerde hernieuwbare energie sterk laten groeien tegen 2030. “We zullen zeer selectief zijn in onze investeringen in de transitie”, zegt Auchincloss nu. “Dit is een reset voor BP, met een onwrikbare focus op het creëren van langetermijnwaarde voor aandeelhouders.”

BP wil nu onder meer de olieproductie laten groeien naar 2,3 miljoen tot 2,5 miljoen vaten olie per dag in 2030. De investeringen in hernieuwbare energie worden tegelijkertijd afgebouwd. Zo worden deze jaarlijks verlaagd naar 1,5 miljard tot 2 miljard dollar, ongeveer 5 miljard dollar minder dan eerder aangekondigd.

Beyond Petroleum

Toen BP de groenere koers aankondigde waar het nu weer voor een deel afscheid van neemt, kreeg het de bijnaam ‘Beyond Petroleum’. Journalisten van Britse media hebben het nu op X over ‘Back to Petroleum’, terug naar olie. Vanuit de klimaatbeweging komen negatieve reacties. “Geld pompen in meer olie en gas levert stijgende klimaatrisico’s voor ons allen op”, stelt 350.org. De internationale club noemt de meer fossiele koers van het bedrijf in strijd met de klimaatdoelen en ook een risico voor “de aandeelhouders die BP zo graag wil plezieren”, omdat juist de hernieuwbare energiesector sterk groeit.

De activistische aandeelhouder Follow This oordeelt dat BP ondanks groene woorden “nooit een serieuze poging” heeft gedaan om een transitie door te maken. Oprichter Mark van Baal wijst erop dat de investeringen in schonere energiebronnen ook onder Looney minder dan 10 procent van het totaal bedroegen. “BP wilde een oliegigant blijven, maar er niet zo uitzien. Gemengde signalen van de directie hebben zowel aandeelhouders als werknemers in verwarring gebracht”, stelt hij.

Tegenslag

Van Baal ziet de koerswijziging als “alweer een tegenslag in de strijd tegen de klimaatcrisis” en vindt dat BP te weinig oog heeft voor de lange termijn.

North Sea Port zet voormalige BTZ-terrein in Vlissingen te koop

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – North Sea Port zoekt, in samenspraak met de curatoren, exploitanten voor een uniek zeehaventerrein met de nieuwe Quarleskade en een directe toegang via de Westerschelde tot de Noordzee. Het gaat onder meer om het terrein van het voormalige bedrijf Bulk Terminal Zeeland in Vlissingen.

Het betreft een zeer uitzonderlijk terrein: het voormalige terrein van het gesloten bedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ) en gronden er rondom.

Het havenbedrijf North Sea Port en de curatoren van BTZ zijn dan ook op zoek naar bedrijven die een uitgesproken rol hebben in de energie- en/of grondstoffentransitie, diepzeehavengebonden activiteiten hebben en de aanwezige infrastructuur en het terrein optimaal benutten.

Met de uitgifte van dit unieke terrein wil North Sea Port zich verder ontwikkelen als Europese tophaven: “We vergroten hiermee de strategische autonomie binnen Europa, zorgen voor een duurzame ontwikkeling en nieuwe werkgelegenheid. Bovendien gaat er bij de keuze van bedrijven blijvend aandacht naar veiligheid en integriteit.”

Het terrein aan de San Marinoweg in Ritthem heeft de volgende kenmerken:

  • Directe toegang tot de Noordzee via de Westerschelde
  • Gelegen aan de nieuwe Quarleskade
  • Erfpacht voor de gronden en verkoop van de aanwezige opstallen
  • Totale oppervlakte: 33,9 hectare (339.000 m²)
  • Twee Loodsen: 35.000 m² & 5.000m2
  • Totale kadelengte: 700 meter
  • Huidige maximum diepgang schip: 12,5 m LAT
  • 450 m ontworpen voor een maximum diepgang van 14,5 m LAT
  • 250 m ontworpen voor een maximum diepgang van 12,5 m LAT

Aanmelden vanaf 17 maart

De procedure verloopt in drie fasen: aanmelding, selectie en de contractfase. De aanmeldfase loopt van 17 maart tot 6 april 2025, de selectiefase loopt van eind april tot eind juni 2025 en de contractfase loopt in het derde kwartaal. Alle details over deze marktbevraging, kandidaatstelling en de procedure zijn te vinden op de website van North Sea Port.

Partijen die zich al hebben aangemeld bij North Sea Port of de curatoren van BTZ en daar schriftelijke bevestiging van hebben ontvangen, hoeven zich niet opnieuw aan te melden. Deze zullen de oproep tot kandidaatstelling ontvangen. Andere geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via het contactformulier op de website van North Sea Port.

Europa’s meest diverse haven

North Sea Port, de grensoverstijgende haven van Vlissingen, Terneuzen en Gent, is een van Europa’s toonaangevende havens op het vlak van breakbulk, food en feed, en hernieuwbare energie en grondstoffen. Met 12,7 miljard euro aan toegevoegde waarde zijn we de derde belangrijkste haven van ons continent.

Als toegangspoort tot Noordwest-Europa bieden we aan logistieke en industriële spelers alle troeven om hun activiteiten te doen floreren. Rechtstreekse toegang tot de Noordzee, multimodale terminals en uitstekende achterlandverbindingen via het spoor, binnenvaart, de weg of pijpleidingen. Bovendien kunnen onze klanten rekenen op een uitgebreid servicepakket en een infrastructuur die klaar is voor de toekomst.

Vrachtwagen aan de kant gezet met zicht belemmerende accessoires [+foto’s]

Foto: DVSA Enforcement

LONDEN – De Britse verkeerspolitie heeft recent een vrachtwagen aan de kant gezet waarbij de voorruit gedeeltelijk bedekt was met accessoires, waardoor het zicht van de chauffeur ernstig werd beperkt. Er schuilen ernstige gevaren in een belemmerd zicht op de weg. Het zorgt niet alleen voor boetes en rijverboden maar kan ook fatale gevolgen hebben.

Zicht op de weg moet vrij blijven

Volgens de Britse politie moet het zicht op de weg altijd onbelemmerd zijn en vrij van obstakels. Dit betekent dat grote hoeveelheden decoraties, accessoires of andere objecten die de voorruit blokkeren, niet zijn toegestaan. Chauffeurs die zich hier niet aan houden, riskeren fikse boetes, directe rijverboden en, in het ergste geval, levensgevaarlijke situaties.

Tragische herinnering aan de gevolgen

In het social media bericht van de DVSA Enforcement wordt een tragisch incident belicht waarbij een vrachtwagenchauffeur betrokken was bij een dodelijk ongeval. De oorzaak?

Cabine van de vrachtwagen die in 2017 een fietser doodreed. De chauffeur kreeg 21 maanden celstraf en 2 jaar en tien maanden rijontzegging. Het transportbedrijf kreeg een boete van £112,500 en moest de kosten van £3,000 betalen.

Een belemmerd zicht door objecten die voor de voorruit hingen, waardoor de chauffeur cruciale signalen op de weg niet op tijd kon waarnemen. Dit incident benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is om een volledig vrij zicht op de weg te behouden.

Strenge controles en directe sancties

De politie waarschuwt dat chauffeurs die met een belemmerd zicht rijden, direct van de weg gehaald kunnen worden. Naast boetes kunnen voertuigen een onmiddellijke rijverbod opgelegd krijgen totdat de obstakels zijn verwijderd. Verkeersveiligheid staat voorop, en autoriteiten nemen geen enkel risico als het gaat om het voorkomen van ongelukken, aldus de Britse politie.

Een heldere boodschap voor alle weggebruikers: Zorg ervoor dat je voorruit altijd vrij is van onnodige objecten. Het kan niet alleen boetes en sancties voorkomen, maar vooral levens redden.

Wereldwijde schulden stijgen tot recordhoogte

WASHINGTON – De wereldwijde schuldenlast is vorig jaar opnieuw gestegen tot een recordhoogte, meldt het Institute of International Finance (IIF). Bedrijven, huishoudens en overheden hadden in totaal 318 biljoen dollar aan schulden, ongeveer 303.000 miljard euro. Dat is 7 biljoen dollar meer dan in 2023.

De toename van de schulden was in 2024 wel kleiner dan in 2023, aldus het IIF. In dat jaar namen de schulden met 16 biljoen dollar toe.

Het instituut verwacht dat de schuldenlast dit jaar minder hard stijgt. “Met wereldwijde onzekerheid over het economisch beleid op recordhoogte, hoger dan de niveaus tijdens de piek van de pandemie, en de nog altijd hoge leenkosten, zal de voorzichtigere houding onder kredietnemers waarschijnlijk de vraag naar krediet in de private sector belemmeren.”

Bond vigilantes

Het percentage schulden ten opzichte van het bruto binnenlands product (bbp) is voor het eerst in vier jaar gestegen, meldt het IIF. Dat komt volgens het instituut, dat de wereldwijde financiële sector vertegenwoordigt, doordat de economische groei is vertraagd. Naar verwachting blijven vooral de schulden in de Verenigde Staten, Frankrijk, China, India en Brazilië hoog. De economie van de VS doet het wel goed, ondanks de hogere schulden van de Amerikaanse overheid, vindt het IIF.

De groeiende schulden betekenen volgens het IIF dat overheden moeten oppassen voor zogeheten bond vigilantes. Dat zijn investeerders die protesteren tegen in hun ogen te hoge overheidsuitgaven door hogere leenkosten van een overheid te eisen.

Summa opent Vakschool Logistiek in Eersel

EINDHOVEN – De transport- en logistieksector in de Kempen krijgt een flinke impuls met de oprichting van de Vakschool Logistiek. Dankzij een unieke samenwerking tussen onderwijsinstelling Summa en toonaangevende logistieke bedrijven uit de regio is een mbo-opleidingstraject opgezet waarin theorie en praktijk naadloos op elkaar aansluiten. Dit betekent dat studenten nu in hun eigen regio een vakopleiding kunnen volgen én direct werkervaring opdoen.

De Vakschool Logistiek biedt een BBL-opleiding, waarbij studenten vier dagen per week bij erkende bedrijven in de praktijk aan de slag gaan en één dag in de week op locatie onderwijs volgen. “Dit smaakt nu al naar meer”, zegt directeur Roel Akkerman van Summa Transport & Logistiek.

“De reacties van de betrokken bedrijven in deze regio zijn zo positief. We willen op termijn ook in andere regio’s met bedrijven uit de sector soortgelijke vakscholen oprichten!”

Oplossing voor het tekort aan logistiek personeel

De transport- en logistieksector kampt al jaren met een tekort aan goed opgeleide medewerkers. Door samen te werken en in de eigen regio een praktijkgerichte mbo-opleiding aan te bieden, krijgen studenten dichtbij huis de mogelijkheid om direct aan de slag te gaan en zich optimaal voor te bereiden op een toekomst in transport en logistiek. Vanaf augustus 2025 opent de Vakschool Logistiek in de Kempen zijn deuren, met opleidingen tot logistiek medewerker en chauffeur wegvervoer.

Samenwerking is een boost voor de sector

“Het is fantastisch dat we met Summa deze samenwerking realiseren”, zegt Yvonne Peeters, executive manager bij KLG Europe.

“In korte tijd hebben we iets neergezet waar we écht in geloven: een concept dat de sector een boost geeft en de zichtbaarheid van logistiek in de Kempen vergroot. Dit gaan we samen doen, met lef en durf. We zetten een unieke stap door onderwijs en bedrijfsleven optimaal op elkaar aan te laten sluiten.”

De stuurgroep achter dit initiatief bestaat uit verschillende bedrijven uit de regio. De komende periode sluiten nog eens twintig extra bedrijven zich aan, waardoor het aantal opleidingsmogelijkheden en stageplekken in de Kempen verder groeit.

Rechter: afluisteren journalisten over mondkapjes gerechtvaardigd

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie mocht in maart 2022 een vertrouwelijk gesprek afluisteren dat drie journalisten van De Correspondent voerden met Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel over de mondkapjeszaak. Dat oordeelt de rechtbank in Den Haag woensdag in een zaak die was aangespannen door De Correspondent.

De rechtbank meent dat het OM weliswaar inbreuk heeft gemaakt op het recht op bronbescherming, maar dat dit gerechtvaardigd was “gelet op het strafrechtelijk belang”. Van Lienden en zijn compagnons waren kort daarvoor aangehouden op verdenking van oplichting, verduistering en witwassen en het OM deed nog volop onderzoek.

De journalisten van De Correspondent voerden op 25 maart 2022 in een kasteel in Vorden zeven uur lang een achtergrondgesprek met de bestuurders van de Stichting Hulptroepen Alliantie om een reconstructie te maken van de omstreden mondkapjesdeal die zij sloten met de overheid. Ze hoorden anderhalf jaar later dat dit gesprek was afgeluisterd. De Correspondent vindt dat het afluisteren door het OM onrechtmatig is geweest omdat ze hun bronnen dienen te beschermen en wilde dat de rechter zich zou uitspreken over dergelijke afluisterpraktijken.

De rechter vindt wel dat het OM de journalisten eerder op de hoogte had moeten brengen van het afluisteren. Het afgeluisterde gesprek is door het OM uitgetypt en in oktober 2023 aan de advocaten van de verdachten gestuurd. Pas in februari 2024 heeft de rechter-commissaris dit uitgewerkte tapverslag gezien. Daarmee heeft de Staat volgens de civiele rechter onrechtmatig gehandeld. “De rechterlijke controle vond dus pas plaats nadat de stukken al waren gebruikt in de strafzaak”, aldus de rechter.

Volgens het OM was de afluisteroperatie alleen gericht op de verdachten in het onderzoek naar de mondkapjesfraude en niet op de journalisten.

Hoofdredacteur Rob Wijnberg van De Correspondent noemt het positief “dat de rechter erkent dat hier sprake was van een inbreuk op bronbescherming”. Wel noemt hij het teleurstellend dat de rechter dit gerechtvaardigd vindt. De Correspondent beraadt zich nog op vervolgstappen. Wijnberg is te spreken over de “tikken op de vingers” die het OM krijgt, waaronder het oordeel dat de journalisten eerder geïnformeerd hadden moeten worden. Tot slot heeft hij een advies aan collega-journalisten die vertrouwelijke gesprekken willen voeren met verdachten in een strafrechtelijk onderzoek. “Doe dat vooral op je eigen redactie, waar het OM je niet mag afluisteren.”

Aston Martin schrapt 5 procent van personeelsbestand

LONDEN – De Britse sportwagenfabrikant Aston Martin schrapt ongeveer 170 banen. Daarmee verdwijnt 5 procent van het totale personeelsbestand. Aston Martin wil met de ingreep kosten besparen om een einde te maken aan de jarenlange reeks van tegenvallende resultaten.

Sinds de redding van het bedrijf in 2020 door de Canadese miljardair Lawrence Stroll, de huidige voorzitter, heeft de onderneming herhaaldelijk nieuw kapitaal moeten aantrekken. De beurskoers van Aston Martin, bekend om zijn sportauto’s uit de James Bondfilms, is de afgelopen jaren sterk gedaald.

Stroll bracht eerder een omslag teweeg bij modemerken Tommy Hilfiger en Michael Kors, wat beleggers hoop gaf dat hij ook Aston Martin weer winstgevend zou kunnen maken. Hij stond ook bekend om zijn passie voor auto’s en kocht in 2018 Formule 1-team Force India. Sinds 2021 heet dit team eveneens Aston Martin en Strolls zoon Lance is een van de coureurs.

De problemen bij Aston Martin hielden echter aan. Zo waren er problemen in de toeleveringsketen en stortte de vraag uit China in. De Valkyrie, een zeer dure, exclusieve auto, kwam door vertragingen jaren te laat op de markt. Stroll haalde vorig jaar de voormalige baas van Bentley Motors, Adrian Hallmark, binnen voor de dagelijkse leiding. Hij zet sterk in op het zoeken naar besparingen.

×