Clicky

dinsdag 1 juli 2025 - 02:56 uur
Home Blog Pagina 16

Hof oordeelt: Picnic en Flink vallen onder supermarkt-cao

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden deed vandaag uitspraak in een zaak die was aangespannen door onder meer werknemersorganisaties FNV en CNV tegen diverse online-supermarkten, zoals Picnic en Flink.

Wel of geen supermarktwinkel

Het ging daarbij om de vraag of deze boodschappenbezorgers nu wel of geen supermarktwinkel exploiteren, zodat de cao voor het Levensmiddelenbedrijf (de ‘supermarkt-cao’) van toepassing zou zijn. De supermarkt-cao was namelijk door de minister algemeen verbindend verklaard (over de periode 13 september 2022 tot en met 1 juli 2023), zodat elke supermarkt eraan is gebonden en zijn personeel volgens de afspraken in die cao moet betalen.

Dat betekent bijvoorbeeld dat een werknemer recht heeft op toeslagen als hij op zon- en feestdagen moet werken. De online-supermarkten hadden echter een eigen e-commerce cao gesloten met een paar werknemersorganisaties. De vraag was dan ook of zij toch aan de supermarkt-cao waren gebonden.

Toepasselijke cao

Het hof oordeelt dat bedrijven, die online supermarktproducten verkopen en die producten daarna fysiek verzamelen, sorteren en aan huis bezorgen bezig zijn met de exploitatie van een (virtuele) supermarkt. Daarom valt ook een online-supermarkt onder de definities van de supermarkt-cao. Het maakt daarbij niet uit dat de verkoop, het verzamelen en sorteren en het bezorgen binnen een groep van ondernemingen is georganiseerd, waarbij ieder een onderdeel op zich neemt.

Uitkering toeslagen

Volgens het hof moeten Picnic en Flink daarom over de periode 13 september 2022 tot en met 1 juli 2023 de supermarkt-cao toepassen. Concreet betekent dit dat zij, met terugwerkende kracht, bepaalde toeslagen moeten uitkeren aan hun medewerkers. Het kan volgens eigen zeggen van Picnic en Flink gaan om ongeveer 35.000 (oud-)werknemers.

Iran wil nucleaire programma voortzetten na aanvallen

TEHERAN – Iran wil ondanks de recente aanvallen op nucleaire complexen het eigen atoomprogramma voortzetten. Dat zei het hoofd van de Iraanse atoomenergieorganisatie (AEOI) tegen staatsmedia.

AEOI-topman Mohammad Eslami zei dat nog wordt bekeken hoe groot de schade is na de bombardementen. Het zou de bedoeling zijn nucleaire activiteiten zonder onderbreking voort te zetten.

De Verenigde Staten bombardeerden afgelopen weekend Iraanse nucleaire installaties. President Donald Trump claimde naderhand dat belangrijke Iraanse atoominfrastructuur was “weggevaagd”.

Iran heeft steeds volgehouden dat het eigen nucleaire programma voor vreedzame doeleinden is. Israël heeft dat in twijfel getrokken en opende deze maand de aanval. Het kreeg daarbij later hulp van bondgenoot VS.

De VS hadden in aanloop naar de aanvallen onderhandeld met Iran. De regering-Trump wil dat het land stopt met het verrijken van uranium. Hoogverrijkt uranium wordt gebruikt bij het maken van kernwapens.

Brand in vrachtwagen op A6

Foto: Noordernieuws

SCHARSTERBRUG – Dinsdagochtend omstreeks 11:45 uur is er brand uitgebroken in de cabine van een vrachtwagen op de A6 tussen Lemmer en Joure ter hoogte van Scharsterbrug.

De brandweer is met meerdere korpsen uitgerukt naar de brand en schaalde op naar ‘middel brand’.

De vrachtwagen heeft een melktankoplegger. Het is niet bekend of de tank geladen is.

Tijdens het rijden merkte de chauffeur een stank in zijn cabine, bij het openen van zijn ramen ontstak er een vlam waarna hij de combinatie direct op de vluchtstrook parkeerde. Al rijdend gooide de chauffeur zijn belangrijkste bezittingen uit de wagen. Toen de chauffeur eenmaal buiten de wagen was stond deze vrijwel direct in lichterlaaie.

De Mobiele Eenheid van de Politie die toevalligerwijs in de buurt was heeft de A6 richting het Noorden volledig afgesloten voor het verkeer.

De oorzaak van de brand is onbekend.

Pro-Russische hackersgroep claimt nieuwe ddos-aanvallen

DEN HAAG – Een pro-Russische groep hackers claimt opnieuw websites in Nederland te hebben platgelegd met ddos-aanvallen. Die hebben volgens de groep NoName05716 onder meer openbaarvervoersbedrijf Connexxion getroffen. Ook de sites van het Just Peace Festival en Road to Summit in Den Haag, twee randprogramma’s rond de NAVO-top, zouden zijn bestookt.

Een woordvoerster van Connexxion-moederbedrijf Transdev Nederland bevestigt dat de website kort onbereikbaar is geweest als gevolg van een ddos-aanval. Ook de sites van zustermerken als Breng en Hermes lagen er hooguit een halfuur uit. Wie de ddos-aanval uitvoerde, hebben onderzoekers van Transdev niet kunnen achterhalen. Het bedrijf doet nog verder onderzoek naar het incident.

Ook de gemeente Den Haag bevestigt de aanval. “Dit past ook binnen de verwachting die we vooraf hadden”, zegt een woordvoerder. Den Haag plaatst informatie over de randprogrammering op de eigen website.

Op maandag was er een ddos-aanval op de systemen van NotuBiz. Gemeenten en provincies gebruiken die dienst om officiële berichten te publiceren. De verantwoordelijkheid daarvoor is ook opgeëist door NoName05716, een schimmige groep die vaker aanvallen uitvoert op sites in landen die Oekraïne steunen. Den Haag is dinsdag en woensdag gaststad van de jaarlijkse NAVO-top. In de aanloop naar de top was al gewaarschuwd voor cyberaanvallen.

Mercedes-Benz Trucks introduceert gereviseerde hoogvoltage-accu als duurzaam alternatief voor eActros en eEconic

MANNHEIM/WOERTH – Mercedes-Benz Trucks breidt het assortiment originele reserveonderdelen voor batterij-elektrische vrachtwagens uit met de nieuwe CB400, een gereviseerde hoogvoltage-accu voor de eerste generatie eActros 300/400 en de eEconic. Deze “Genuine Reworked Battery” biedt een duurzaam en kostenefficiënt alternatief voor nieuwe accu’s, met behoud van volledige functionaliteit, veiligheid en garantie.

De CB400 is ontwikkeld in het Kompetenzzentrum für Emissionsfreie Mobilität (KEM) in Mannheim, waar gebruikte accu’s worden ingezameld, gedemonteerd, gereinigd en volgens de nieuwste standaarden opnieuw opgebouwd. Niet-herbruikbare accu’s worden direct gerecycled. Mercedes-Benz Trucks schat dat hergebruik van componenten tot 30% CO₂-uitstoot bespaart ten opzichte van volledige nieuwproductie. In sommige gevallen zijn tweedelevens-toepassingen mogelijk, zoals energieopslag.

Volledige functionaliteit, lagere ecologische voetafdruk

De gereviseerde CB400-accu’s worden geleverd met de nieuwste software, ondergaan uitgebreide veiligheids- en functietests en vallen onder de reguliere onderdelen-garantie. De batterij is beschikbaar in meerdere prestatieniveaus, zodat compatibiliteit met bestaande voertuigen wordt gegarandeerd.

 

Volgens Christian Vrbek, teamleider Remanufacturing Zero Emission Vehicles bij Daimler Truck, levert het hergebruik van hoogwaardige componenten niet alleen milieuwinst op, maar biedt het ook economische voordelen voor transportbedrijven.

Voorraadzekerheid voor eTruck-vloten

Hoewel de productie van de eerste generatie eActros 300/400 dit jaar eindigt, blijft de vraag naar betrouwbare en betaalbare onderdelen bestaan. De CB400 blijft daarom ook beschikbaar voor de eEconic. Tegelijkertijd werkt Mercedes-Benz Trucks aan toekomstige oplossingen, zoals de CEB500-accu voor de eActros 600.

De gereviseerde accu is het resultaat van een interdisciplinair innovatieproject dat begon als studenteninitiatief in 2021. Inmiddels geldt het als blauwdruk voor batterijhergebruik binnen de sector van bedrijfsvoertuigen.

 

KEM Mannheim en duurzaamheidsstrategie

Het KEM bestaat sinds 1994 en vormt samen met het Battery Technology Center (BTC) het hart van Daimler Truck’s batterij-expertise. Hier vindt onder meer de pilotproductie van batterijcellen en -packs plaats voor testvoertuigen. Met deze infrastructuur bereidt Daimler Truck zich voor op toekomstige serieproductie.

De introductie van de CB400 past binnen Daimler Truck’s bredere duurzaamheidsstrategie. Het concern wil met gesloten materiaalstromen bijdragen aan een circulaire economie en de klimaatimpact van transport drastisch verlagen.

 

Voor fleetowners biedt deze gereviseerde batterij een toekomstbestendige oplossing — zowel ecologisch als economisch.

Bestuurder bestelwagen bekneld na aanrijding met vrachtwagen op N350 [+foto’s]

Foto: News in Beeld

WIERDEN – Dinsdagmorgen rond 10.35 uur heeft er een ernstige aanrijding plaatsgevonden tussen een bestelbus en een vrachtwagen op de N350 in Wierden.

De bestuurder van de bestelbus raakte bekneld in zijn voertuig en is inmiddels door de brandweer uit het voertuig gehaald.

Een traumahelikopter is onderweg om medische bijstand te verlenen. Over de aard van de verwondingen is nog niets bekend.

De hulpdiensten zijn met meerdere eenheden ter plaatse.

Foto: News in Beeld

De N350 is deels afgesloten en het verkeer ondervindt aanzienlijke hinder door het ongeval.

OM ziet veel bewijs voor omkoping oud-Jumbo-baas Van Eerd

GRONINGEN – Voormalig Jumbo-baas Frits van Eerd liet zich uitgebreid fêteren en omkopen om de supermarktketen raceteams te laten sponsoren, stelt het Openbaar Ministerie in de rechtszaak tegen Van Eerd en hoofdverdachte Theo E.

Aanklagers gingen op de tweede dag van de inhoudelijke behandeling van de witwas- en omkopingszaak tegen Van Eerd diep in op giften en diensten die hij zou hebben gekregen. Zo zou hij een dieplader voor minder dan de helft van de marktwaarde hebben kunnen kopen in ruil voor sponsorcontracten voor Stichting Dutch Racing. In het kader van diezelfde sponsordeal zou E. ook 25.000 euro contant hebben meegenomen naar Van Eerd. De oud-supermarktbestuurder kreeg volgens het OM eerder ook luxe gereedschapskisten ter waarde van 105.000 euro voor Jumbo-sponsorcontracten voor een ander team.

Daarnaast zou Van Eerd een klassieke Mercedes uit de jaren 50 hebben gekregen. Hijzelf zei dat hij de auto had gekocht van het autobedrijf van E., maar volgens de officier van justitie zijn daar nergens bewijzen voor gevonden. Zo was de auto nooit op naam van Van Eerd of E. geregistreerd. In een aparte rechtszaak, waarbij E. vorig jaar tevergeefs eiste dat Van Eerd voor de Mercedes zou betalen, verklaarde de oud-supermarktbaas overigens dat hij die voor ongeveer 60.000 euro contant had afgerekend.

Omkoping

Dat niet al het gefactureerde geld daadwerkelijk naar sponsoring ging, komt Van Eerd ook op de verdenking van valsheid in geschrifte te staan. Niet alleen ging een deel van het geld naar spullen die Van Eerd kreeg, ook zou E. er een deel van hebben opgestreken.

E. en Van Eerd ontkenden maandag zich schuldig te hebben gemaakt aan omkoping.

Witwasverdenkingen

Het OM stelt ook dat Van Eerd zijn plicht tegenover Jumbo had geschonden. Naast het gesjoemel met facturen, was alleen het contact tussen de Jumbo-bestuurder en E. al ongewenst. Na een eerdere veroordeling wegens witwassen van E. wilde Jumbo namelijk niets meer met hem te maken hebben. Toch spraken en berichtten Van Eerd en E. elkaar in de jaren daarna uitgebreid. Dat hielden ze verborgen voor het bestuur van Jumbo en Van Eerds familieleden, die mede-eigenaar zijn van de supermarktketen.

Later op de dag gaat het OM in op de witwasverdenkingen en wordt de strafeis bekend.

President Trump slaapt op Paleis Huis ten Bosch

DEN HAAG – De Amerikaanse president Donald Trump slaapt dinsdagavond op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Koning Willem-Alexander heeft hem aangeboden te overnachten, bevestigt de Rijksvoorlichtingsdienst na berichtgeving hierover van RTL Nieuws. Het Witte Huis meldde eerder al dat Trump woensdag met de koning zal ontbijten.

Trump arriveert dinsdag om 19.00 uur in Nederland voor de NAVO-top. Kort na zijn aankomst, om 19.45 uur, staat volgens de officiële planning een ontmoeting met het Nederlandse koningspaar gepland. Trump heeft woensdagochtend een fotomoment en ontbijt met het koningspaar op de planning staan.

Trump komt dus niet naar hotel Huis ter Duin in Noordwijk, waar eerder wel van werd uitgegaan. Rondom het hotel zijn veel veiligheidsmaatregelen getroffen en dinsdag hangen er voor het hotel Amerikaanse vlaggen. Een woordvoerster van Huis ter Duin wil niet reageren op het nieuws. “We doen geen uitspraken over welke gasten wel of niet bij ons verblijven.”

Veiligheidsredenen

Ook de gemeente Noordwijk wil er niets over kwijt. “Om veiligheidsredenen doen we geen uitspraken over delegaties die hier verblijven”, zegt een woordvoerster.

De veiligheidsmaatregelen rond het hotel blijven na het nieuws over het verblijf van Trump in Den Haag van kracht, zegt de gemeentewoordvoerster. “Noordwijk ontvangt nog steeds een NAVO-delegatie.” Vermoedelijk slaapt een deel van de Amerikaanse delegatie hier. Bij de ingangen van het omheinde gebied staan agenten. Op het strand is wel te zien dat waterscooters van de politie worden verplaatst.

Media: Iran ontkent dat nieuwe raketten richting Israël gingen

TEHERAN – Iran ontkent Israëlische berichten dat er weer raketlanceringen hebben plaatsgevonden, meldt de staatstelevisie. Volgens Israël heeft Iran het staakt-het-vuren geschonden. De Israëlische minister van Defensie Israel Katz heeft daarom nieuwe aanvallen op Teheran aangekondigd.

Een hoge Iraanse veiligheidsraad noemt de aankondiging van Israël een daad van agressie en zegt dat daar weer een militaire reactie op zal volgen. De raad bevestigt dat er een staakt-het-vuren ligt en zegt dat dat tot stand kwam na passende tegenaanvallen vanuit Iran.

“De strijdkrachten van de Islamitische Republiek Iran zijn, zonder enig vertrouwen te stellen in de woorden van de vijand en met de vingers op de trekker, klaar om een beslissende en afschrikwekkende reactie te geven op iedere schending van de vijand”, citeert nieuwszender Al Jazeera de raad.

Verrassingsaanval

De raad claimde ook de overwinning in de strijd met Israël, die bijna twee weken duurde. Het optreden van Iran zou hebben geleid tot een “overwinning en triomf die de vijand dwongen tot spijt, het accepteren van nederlaag en het eenzijdig staken van zijn agressie”.

Ook Israël presenteerde zichzelf als winnaar. Premier Benjamin Netanyahu stelde volgens een verklaring dat zijn land alle oorlogsdoelen had bereikt “en nog veel meer”. Het gevaar dat uitging van de Iraanse nucleaire activiteiten en het raketprogramma zou zijn weggenomen.

Israël voerde eerder deze maand een verrassingsaanval uit op Iran. De Israëlische krijgsmacht doodde onder meer nucleaire wetenschappers en topmilitairen. Later bombardeerden ook de Verenigde Staten nucleaire installaties in Iran.

AFM krijgt vaker signalen over hypotheekfraude

AMSTERDAM – De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een waarschuwing uitgedaan voor hypotheekfraude. Daarover krijgt de toezichthouder de laatste tijd vaker signalen, meldde de AFM dinsdag.

Onder hypotheekfraude verstaat de waakhond iedere vorm van oplichting zoals vervalsing of misleiding van documenten, met als doel om de hypotheekaanbieder te laten geloven dat deze feitelijk juist zijn.

De AFM vraagt de financiële sector alert te zijn op onder meer vervalste belastingaangiftes, gesjoemel met bijvoorbeeld omzetgegevens, fictieve werkverbanden of gemanipuleerde taxatiewaardes.

Volgens de AFM kan elke financieel dienstverlener, ook onbedoeld of zonder het te beseffen, hierbij betrokken raken. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo kunnen kredietaanbieders de samenwerkingsovereenkomst met financieel dienstverleners beëindigen. Voor consumenten kan het betekenen dat het hypotheekcontract wordt ontbonden en dat het hypotheekbedrag meteen moet worden terugbetaald.

E. van Wijk Logistics verwelkomt AI-collega ‘Loes’

GIESSEN – E. van Wijk Logistics heeft haar eerste digitale collega aangenomen: Loes. Deze zelfontwikkelde AI-robot, die staat voor Logistic Order Entry System, neemt het volledige orderintakeproces over en is 24 uur per dag, 6 dagen per week actief. Loes is ontwikkeld door het inhouse AI-team van E. van Wijk en vormt het begin van een reeks slimme digitale innovaties die de organisatie voorbereiden op de toekomst.

Loes leest inkomende opdrachten, verwerkt ze autonoom en zet ze foutloos door naar de interne systemen. Hiermee wordt het proces niet alleen versneld, maar ook gestroomlijnd en minder foutgevoelig. De medewerkers kunnen zich daardoor meer richten op klantcontact en procesoptimalisatie — waar hun toegevoegde waarde het grootst is.

“De introductie van Loes is een prachtig voorbeeld van hoe we onze strategische pijler ‘smart use of data’ concreet invullen,” zegt Ab van Eck, Managing Director van E. van Wijk Logistics. “Digitalisering is voor ons geen doel op zich, maar een manier om continu slimmer te werken en onze klanten beter te bedienen. En dat doen we met oplossingen die écht bij ons passen — ontwikkeld door onze eigen mensen.”

“We zijn trots op ons interne AI-team, dat met Loes heeft bewezen dat innovatie prima van binnenuit kan komen,” vult Corné Verwaal, Information Manager, aan. “Bovendien is dit nog maar het begin. In de komende periode zullen meer digitale collega’s hun intrede doen. Daarmee bouwen we stap voor stap aan een wendbare, toekomstgerichte organisatie.”

De komst van Loes markeert een belangrijke mijlpaal binnen de bredere digitaliseringsstrategie van E. van Wijk Logistics. Door technologie slim in te zetten, versterkt het bedrijf haar betrouwbaarheid, snelheid en klantgerichtheid — precies wat nodig is in een sterk veranderende logistieke sector.

Israël kondigt reactie aan na melding nieuwe raketlancering Iran

TEL AVIV – De Israëlische minister van Defensie Israel Katz heeft aangekondigd dat er een “krachtige reactie” komt op een nieuwe raketlancering vanuit Iran, melden Israëlische media.

Die raketlancering wordt gemeld door de Israëlische krijgsmacht. Katz spreekt van een “volledige schending van het staakt-het-vuren” dat eerder dinsdag van kracht werd.

Katz spreekt in een verklaring van “intense aanvallen tegen doelen van het regime in het hart van Teheran”, melden onder andere Times of Israel en Haaretz. De invloedrijke minister van Financiën Bezalel Smotrich, die ook lid is van het Israëlische veiligheidskabinet, schrijft op X ook over aanvallen. “Teheran zal trillen.”

Het bestand werd door de Amerikaanse president Donald Trump aangekondigd. In de nacht van maandag op dinsdag werden nog aanvallen gemeld, maar rond 07.00 uur Nederlandse tijd leek er daadwerkelijk sprake te zijn van een staakt-het-vuren.

Duitse douane treft illegale brandstoftanks aan op buitenlandse vrachtwagens

Foto: Duitse Douane

AACHEN – De Duitse douane in Aken heeft opnieuw meerdere buitenlandse vrachtwagens aangetroffen met illegaal vergrote brandstoftanks. Vrachtvervoerders uit landen buiten de EU blijken structureel originele dieseltanks te vervangen door aanzienlijk grotere varianten, om zo maximaal te kunnen profiteren van de vaak veel lagere brandstofprijzen in hun thuisland.

Volgens de douane gaat het om een praktijk die zij steeds vaker tegenkomen, met name bij koeltrailers uit onder andere Turkije. De originele tanks, die standaard zo’n 235 tot 245 liter brandstof bevatten, worden vervangen door exemplaren met een inhoud tussen de 550 en 800 liter. Op die manier kunnen vervoerders fors besparen door in eigen land te tanken, waar de dieselprijs soms slechts tussen de 56 en 70 cent per liter bedraagt.

Douane: belastingvrijstelling vervalt bij aanpassingen

Normaal gesproken is de brandstof in standaard ingebouwde tanks belastingvrij bij het overschrijden van de grens. Maar zodra de originele tanks zijn vervangen, vervalt die vrijstelling. De grotere, niet-fabrieksmatige tanks worden door de douane niet als ‘hoofdbrandstoftank’ erkend volgens de Europese regelgeving. Hierdoor is zowel energiebelasting als invoer-btw verschuldigd.

Om belastingontduiking te ontmoedigen, rekent de douane een extra toeslag bij de naheffing. Daarmee wil men ervoor zorgen dat frauderende transporteurs financieel slechter uitkomen dan hun bonafide collega’s. De aanpak blijkt succesvol: alleen al vorig jaar werden op deze manier in heel Duitsland talloze overtreders aangepakt, wat leidde tot extra energiebelastinginkomsten in de zes cijfers.

De Duitse douane blijft ook dit jaar gericht controleren op illegale tankconstructies om eerlijke concurrentie binnen de Europese transportsector te waarborgen.

Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant gaan voor maximaal laadvermogen met nieuwe Volvo FM TAG-XL betonmixers

HENGELO – Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant hebben twee bijzondere Volvo FM 460 10×4 TAG-XL-betonmixers in gebruik genomen. Het zijn de eerste Volvo FM-betonmixers in de vloot van beide bedrijven. De keus viel op de Volvo FM vanwege het hoge laadvermogen, de lage instap en het comfort voor de chauffeur. De trucks zijn geleverd door de vestiging Hengelo van Volvo Trucks-dealer Nijwa.

Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant leveren met de nieuwe trucks betonmortel aan afnemers in Noordoost-Nederland. Het zijn voor beide bedrijven om meerdere redenen bijzondere trucks, vertelt Fleet Manager Marc Zwiers van AGAR Holding, waar Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant onderdeel van zijn.

“Het zijn voor deze bedrijven niet alleen de eerste Volvo-trucks, maar ook de eerste trucks die af fabriek aan de achterzijde volledig luchtgeveerd zijn. Betonmortel Centrale Koudekerk, dat sinds twee jaar ook onderdeel is van AGAR Holding, was reeds bekend met Volvo FM-betonmixers en de ervaringen met luchtvering zijn zeer positief. Voor het leveren van beton komen onze chauffeurs vaak op niet verharde, oneffen of drassige ondergronden. In zulke situaties komt het goed uit dat je met de luchtvering op de trekas tijdelijk iets meer asdruk kunt geven voor optimale stabiliteit en trekkracht.”

Maximaal laadvermogen, minimaal eigen gewicht

Ook op andere punten kwam de Volvo FM als beste naar voren, vertelt Zwiers. “Als Fleet Manager zoek ik altijd naar trucks met een laag eigengewicht, een zo’n hoog mogelijk laadvermogen en een gunstig Total Cost of Ownership. Op al deze punten scoort de Volvo FM goed. Beide trucks zijn uitgerust met een TAG-XL asconfiguratie, waarbij de achterste as af-fabriek widespread is gezet. Daardoor is het laadvermogen met twee ton vergroot en benutten we het wettelijk toegestane maximale gewicht optimaal. De Volvo FM-betonmixers hebben af fabriek een GVW van 49 ton en een netto laadvermogen van 31 ton. Daarmee zijn het de trucks met de hoogste laadvermogens in onze vloot. Groot voordeel is dat deze optie af fabriek leverbaar is, zodat je met maar een partij te maken hebt.”

Rijcomfort en veiligheid voorop

De Volvo FM-betonmixers zijn voorzien van respectievelijk een 15-kuubs Schwing Stetter betonmixer en een 16-kuubs betonmixer van Mulder Europe. “We kiezen voor grotere mixertrommels omdat we mengsels met verschillende consistenties rijden, die soms erg vloeibaar zijn.”

Wendbaarheid en rijcomfort waren ook belangrijke eisen. Om die reden is gekozen voor Volvo’s FM met gestuurde naloopas en het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. “Een betonmixer chauffeur stapt dagelijks veertig keer in en uit de cabine, dus een ergonomische instap is erg belangrijk”, vertelt Zwiers. “De Volvo FM heeft een lage instap zodat je makkelijk in- en uitstapt. Vanuit de dagcabine heb je perfect zicht en voor maximale veiligheid hebben we gekozen voor uitgebreide veiligheidsopties en dodehoekcamera’s. Onze chauffeurs vinden Volvo Dynamic Steering werkelijk waar fantastisch. De truck stuurt zo licht, je kunt ‘em bijna met je pink besturen.”

‘Nijwa denkt met je mee’

De nieuwe trucks zijn geleverd door Nijwa Hengelo. Zwiers: “Over de samenwerking met Nijwa zijn we zeer tevreden. Als AGAR Holding hebben we zestig betonmixers en ruim honderd eenheden, waaronder diverse Volvo-trucks. Het servicelevel en de communicatie van Nijwa zijn goed, ze staan voor ons klaar en ze maken waar wat ze zeggen.”

Jubileum

Betoncentrale Twenthe vierde onlangs het zeventigjarig bestaan. In 1955 richtte A.G.A. Reef (AGAR) de eerste betoncentrale op in Hengelo (Ov.). In de jaren daarna volgden betoncentrales in Enschede, Almelo, Doetinchem en Groenlo. Tegenwoordig is Betoncentrale Twenthe, evenals Betoncentrale Diamant, onderdeel van AGAR Holding, dat bestaat uit tien betoncentrales en in totaal elf werkmaatschappijen in Nederland die gespecialiseerd zijn in de productie en levering van betonmortel, droge mortel, betonwaren, het verpompen van cement en het vervoer van zand en grind, zowel per truck als per schip. Internationaal is AGAR actief via gelieerde bedrijven in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Geldboete van 150.000 geëist tegen afvalbedrijf uit Limburg voor dodelijk arbeidsongeval

Het Openbaar Ministerie (OM) eist een geldboete van 150.000 euro, waarvan 30.000 euro voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar, tegen een afvalbedrijf uit Limburg naar aanleiding van een dodelijk arbeidsongeval in mei 2023.

Een 58-jarige werknemer werd op het terrein van het bedrijf overreden door een shovel. Korte tijd later overleed hij. Volgens het OM is de werkgever ernstig tekort geschoten in het zorgen voor een veilige werkplek.

Het fatale arbeidsongeval vond plaats in de ochtend van 19 mei 2023. Het slachtoffer was op dat moment onderweg naar een kantoortje voor een pauze, toen hij werd overreden door een shovel met een laadbak.

Zicht bestuurder ernstig belemmerd

Uit het onderzoek van de Arbeidsinspectie is gebleken dat op het moment van het ongeval de werkomstandigheden op het terrein niet voldeden aan de wettelijke eisen. Zo ontbraken duidelijke looproutes, belijning, verkeersborden en andere voorzieningen die moesten zorgen voor een veilige scheiding tussen voetgangers en rijdend materieel. Ook werd er onvoldoende toezicht gehouden op het veilig gebruik van arbeidsmiddelen, zoals de shovel waarvan de laadbak niet op de juiste hoogte was afgesteld. Het zicht van de bestuurder werd daardoor ernstig belemmerd.

Het risico op aanrijdgevaar was weliswaar bekend en benoemd in de risico-inventarisatie en -evaluatie van het bedrijf, maar concrete maatregelen om deze risico’s te beperken werden niet genomen. Pas na het fatale incident ondernam het bedrijf stappen om de situatie te verbeteren. Na een herinspectie in maart 2024 bleek echter dat het terrein nog steeds niet volledig was aangepast en werden er nieuwe ernstige overtredingen geconstateerd. Dat leidde tot een preventieve stillegging van de werkzaamheden op die plekken.

Diepe sporen bij nabestaanden

Het OM heeft in deze zaak het belang van de nabestaanden nadrukkelijk benoemd. Zij wilden graag dat het bedrijf strafrechtelijk ter verantwoording zouden worden geroepen. “Het fatale ongeval laat diepe sporen na bij de vrouw en de twee kinderen van haar en het overleden slachtoffer,” zei de officier van justitie op zitting.

Strafeis

De officier van justitie eiste gistermiddag een boete van 150.000 euro, waarvan € 30.000 voorwaardelijk, met een proeftijd van drie jaar tegen het bedrijf wegens overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en dood door schuld. Dit zijn ernstige strafbare feiten. Daarnaast heeft het bedrijf na het ongeval te weinig verantwoordelijkheid genomen voor het structureel verbeteren van arbeidsomstandigheden.

Naast de geldboete eist de officier van justitie ook een voorwaardelijke gedeeltelijke stillegging van zes maanden met een proeftijd van drie jaar. Dat houdt in dat het bedrijf geen vervoersbewegingen door mobiele arbeidsmiddelen met eigen aandrijving op de bedrijfsterreinen van het afvalbedrijf mag laten plaatsvinden, tenzij de verdachte voldoet aan de gestelde voorwaarden.

Het gaat dan onder meer om duidelijke en strengere veiligheidsmaatregelen voor deze werkzaamheden en het verlenen van volledige medewerking aan controles van de Arbeidsinspectie.

×