Clicky

donderdag 1 mei 2025 - 01:46 uur
Home Blog Pagina 159

Vrachtwagen gekanteld in Andijk

Foto: RVP Media

ANDIJK – Woensdagmiddag omstreeks 14.10 uur heeft er op de Gedeputeerde Laanweg in Andijk een eenzijdig ongeval plaatsgevonden met een vrachtwagen.

De vrachtwagen kwam tijdens het rijden in de berm terecht waarna deze wegzakte. De chauffeur probeerde nog om de vrachtwagen terug te sturen, echter lukte dit niet waarna de vrachtwagen kantelde in een naastgelegen weiland.

De vrachtwagen is geladen met gravel.

Een bergingsbedrijf is momenteel onderweg om de vrachtwagen te bergen. Om dit te kunnen doen moet eerst de volledige lading door middel uit de vrachtwagen worden gelost en overgeladen worden. Naar verwachting gaat dit nog enkele uren duren.

De weg zal tijdens het bergen worden afgesloten voor het verkeer.

Vernieuwde uitstraling en elektrificatie voor wagenpark Koopman [+video]

LEEK – Koopman kondigt met genoegen de introductie aan van een vernieuwde uitstraling voor haar wagenpark, evenals de inzet van elektrische voertuigen. Deze veranderingen markeren een belangrijke stap in de richting van een duurzamere en modernere bedrijfsvoering.

Vernieuwde uitstraling wagenpark

Koopman heeft altijd gestreefd naar een herkenbare en betrouwbare uitstraling. De nieuwe uitstraling, die voortbouwt op de iconische rode ‘K’ en de kenmerkende mosterdkleur, weerspiegelt de dynamiek, kracht en snelheid waar het bedrijf voor staat. De nieuwe ontwerpen zijn zorgvuldig ontwikkeld om zowel de traditie als de toekomst van Koopman te omarmen. De rode velgen en het vertrouwde logo blijven behouden, terwijl de rest van het ontwerp een frisse en eigentijdse uitstraling krijgt.

Harm en Klaas Koopman, Directeuren van Koopman, voegen toe: “Onze nieuwe uitstraling weerspiegelt onze toewijding aan innovatie en vooruitgang. Het is een frisse, jonge en verzorgde look die direct vertrouwen uitstraalt. Wij markeren hiermee de nieuwe strategische richting die wij in slaan.”

Toekomstgerichte strategie

De veranderingen in de uitstraling en de elektrificatie van het wagenpark zijn onderdeel van een bredere strategie om de bedrijfsvoering te moderniseren en te verduurzamen. Dit versterkt ook de samenwerking met onze klanten door innovatieve en kostenefficiënte oplossingen te bieden, met name op het gebied van CO2-reductie. De nieuwe uitstraling, toegepast op zowel traditionele als elektrische voertuigen, onderstreept de toewijding aan duurzaamheid en innovatie.

Naast de voertuigen in de nieuwe uitstraling blijven ruim 100 voertuigen rijden in de huisstijl van het TransMission samenwerkingsverband waar Koopman deel van uitmaakt. Ook blijft de Duitse autotransporttak Möhlmann Automobil Logistik in hun eigen blauwe kleur rijden.

Elektrificatie van het wagenpark

In lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van Koopman wordt het wagenpark uitgebreid met elektrische voertuigen. Na de introductie van elektrische bestelwagens en bakwagens worden nu de eerste twee elektrische trekkers aan het wagenpark toegevoegd, waaronder de eerste MAN eTGX Ultra met GM cabine in Nederland.

Eén van deze trekkers zal worden ingezet voor het autotransport, waarmee het voor het eerst mogelijk is om zero-emissie auto’s te transporteren in Nederland. Deze innovatie onderstreept de toewijding van Koopman aan milieuvriendelijke oplossingen en een groenere toekomst. De introductie van elektrische voertuigen is een belangrijke mijlpaal in onze duurzaamheidsstrategie; het toont onze inzet voor innovatie en duurzaamheid, en helpt ons om de CO2-uitstoot te verminderen. Dit is een grote stap vooruit voor zowel autotransport als Cargo.

“Onze elektrificatie helpt ons bovendien de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten te realiseren, waardoor we onze klantrelatie versterken en tevredenheid verhogen”, aldus Koopman.

Respect voor mens en milieu

“De toename van elektrische voertuigen zorgt voor een verdere vermindering van de CO2-uitstoot in samenwerking met onze klanten. Dit sluit aan bij onze kernwaarde van respect voor mens en milieu. Daarnaast vinden we het bij Koopman belangrijk dat onze chauffeurs veilig en comfortabel de weg op kunnen gaan. Elektrische voertuigen dragen bij aan een stillere en schonere werkomgeving, wat het rijcomfort en de veiligheid van onze chauffeurs verhoogt. Dit alles wordt nu gepresenteerd in een nieuw, modern jasje.”

Margreet Spijker krijgt geen inzage in rapport werkcultuur WNL

LELYSTAD – Voormalig presentatrice Margreet Spijker krijgt geen inzage in een KPMG-rapport over de werkcultuur binnen Omroep WNL. Daartoe heeft de rechtbank in Lelystad woensdag besloten, bevestigen zowel Spijker als WNL. De 60-jarige Spijker eiste dat het rapport openbaar gemaakt zou worden om onder meer te toetsen of voormalig WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes inderdaad “geen juridisch verwijtbaar grensoverschrijdend gedrag” heeft vertoond. Dat had de raad van toezicht (rvt) van de omroep in september vorig jaar geconcludeerd.

De rechtbank heeft de vorderingen van Spijker afgewezen omdat zij het belang van inzage onvoldoende kon aantonen. Spijker deed een beroep op “het recht van een klokkenluider”, maar daar gaat de rechtbank niet in mee. Die keek ook naar het recht op privacy van degenen die hun verhaal hebben gedaan.

De rvt van WNL maakte het rapport destijds niet openbaar, maar besloot op basis daarvan wel dat Huisjes, ondanks beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag, kon aanblijven als bestuurder. Medewerkers van de omroep waren daar niet blij mee, waarna de beslissing werd teruggedraaid. In oktober maakte WNL bekend dat Huisjes opstapte als bestuurder.

Reacties

Spijker zegt dat het verliezen van het kort geding niet voelt als een verlies. Volgens haar is er in elk geval bewustwording gecreëerd. “Winnen was natuurlijk hartstikke fijn geweest, maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat er mensen meededen aan het onderzoek die wilden dat hun woorden niet openbaar werden”, aldus Spijker.

Omroep WNL is blij met de uitspraak. “Dit betekent dat we de privacy van alle deelnemers kunnen waarborgen”, reageert zakelijk bestuurder Lisa Versteeg. Tijdens de behandeling van het kort geding was het verweer van WNL al dat het rapport niet openbaar gemaakt mocht worden, omdat dat de toegezegde vertrouwelijkheid van deelnemers zou schenden.

SP stelt vragen over stakende Oezbeekse chauffeur in Venlo

DEN HAAG – Kamerlid Bart van Kent van de SP heeft schriftelijke Kamervragen gesteld aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Sociale Zaken. De vragen hebben betrekking op een Oezbeekse vrachtwagenchauffeur die staakt bij een truckstop in Venlo.

De chauffeur staat daar al weken stil omdat hij zegt dat hij door zijn werkgever slecht behandeld wordt. Daarnaast zou hij worden bedreigd omdat de werkgever de oplegger terug wil.

De SP wil weten welke stappen de ministers gaan nemen om deze stakende werknemer te ondersteunen en beschermen tegen de illegale dwangmiddelen die zijn werkgever inzet om de chauffeur te straffen.

Ook wilde SP dat de ministers ervoor zorgen dat Sherbodzek Khudayberdiev zijn volledige loon uitbetaald krijgt van zijn Litouwse werkgever Baltic Transline.

Zijn werkgever heeft gedreigd zijn temporary residents card in te trekken. De SP wil weten wat de ministers gaan doen om dit te voorkomen.

Ook vraagt de SP of de ministers het ermee eens zijn dat er onderzoek moet plaatsvinden of het transportbedrijf de cabotageregels wel volgt.

De SP wil een onderzoek naar de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs om te achterhalen in hoeverre deze illegale praktijken de norm zijn binnen de transportsector.

Bart Kent vraagt de ministers: “Deelt u de mening van de SP dat de transportsector misbruik maakt van goedkope arbeidskrachten uit Azië en Afrika door arbeidswetgeving en de cabotageregels te overtreden en dat dit keihard aangepakt moet worden?”

Baas Ahold waarschuwt voor hogere prijzen VS bij heffingen Trump

ZAANDAM – Supermarktconcern Ahold Delhaize verwacht dat mogelijke Amerikaanse importheffingen op producten uit Mexico en Canada kunnen leiden tot prijsstijgingen voor Amerikaanse consumenten. Dat heeft topman Frans Muller van het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, maar ook meerdere Amerikaanse ketens woensdag gezegd in een interview met persbureau Reuters.

“Als er tarieven komen op Mexicaans fruit en groenten of Canadese papierproducten, dan zullen we een inflatoir effect zien in die categorieën”, aldus Muller. Zijn bedrijf, dat in de Verenigde Staten ketens als Food Lion, Stop & Shop en Hannaford exploiteert, overweegt meer producten van de Amerikaanse westkust en staten als Florida in de schappen te leggen, mochten Mexicaanse producten minder concurrerend worden.

Ahold Delhaize kwam woensdag ook met resultaten. Het concern zag zijn verkopen in het vierde kwartaal van vorig jaar amper groeien. Dit was voornamelijk te wijten aan een omzetdaling in de VS, waar het bedrijf ongeveer twee derde van zijn inkomsten genereert.

Europese Commissie gaat regeldruk met minimaal kwart verminderen

STRAATSBURG – De Europese Commissie gaat de administratieve last voor bedrijven de komende jaren met minimaal een kwart verminderen. Voor middelgrote bedrijven streeft de Commissie naar zeker 35 procent. Als het lukt om de administratieve rompslomp met 25 procent te verminderen, levert dat volgens de Commissie over een aantal jaar een besparing op van jaarlijks 37,5 miljard euro. Dat blijkt uit woensdag gepresenteerde plannen van de Europese Commissie.

“Ondernemingen moeten minder tijd besteden aan papierwerk”, lichtte Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Economie en Vereenvoudiging) toe. Een belangrijk doel van een “eenvoudiger en sneller Europa”, zoals dit onderdeel van het nieuwe werkprogramma van de Europese Commissie heet, is om de economie van de EU concurrerender en welvarender te maken.

De komende weken worden concrete voorstellen voor vereenvoudiging van wetten en regels gepresenteerd, voor onder meer de landbouwsector. Hiervan profiteren zowel agrariërs als nationale overheden, zegt de Commissie.

Dombrovskis sprak over ambitieuze voorstellen die leiden tot een “ongekende vereenvoudiging om kansen, innovatie en groei te ontketenen”. De Commissie wil ook de invoering van beleid en wetgeving versnellen en vereenvoudigen. Ook regels moeten duidelijker en begrijpelijker worden en sneller worden ingevoerd.

Volgens Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel en Economische Zekerheid) is er geen tijd te verliezen en moet snel worden begonnen met de vereenvoudiging van regels.

In het werkprogramma 2025 van de Europese Commissie staat welke voorstellen zij de komende maanden gaat indienen, zoals die voor een schone industrie, versterking van defensie en bescherming van de democratie.

In het Europees Parlement gingen de handen voor het werkprogramma niet op elkaar. Alleen de centrumrechtse EVP, de grootste partij in het Europees Parlement, reageerde woensdag positief tijdens een eerste debat. “Dit is precies wat we nodig hebben”, zei de Nederlandse Europarlementariër Jeroen Lenaers (CDA, onderdeel van de EVP).

Gerben-Jan Gerbrandy (D66, onderdeel van de liberale fractie Renew) zei teleurgesteld te zijn, omdat er geen voorstel komt om het vetorecht van lidstaten af te schaffen. Nu sneuvelen voorstellen als een van de 27 lidstaten tegen is. Bas Eickhout (GroenLinks-PvdA, de Groenen) mist een visie op Europa.

Personeel vakbond FNV gaat maandag staken om onrust binnen bond

UTRECHT – De interne vakbond van FNV heeft een landelijke staking aangekondigd. De belangenbehartiger voor FNV-personeel roept medewerkers op hier maandag aan mee te doen. De actie komt voort uit de onrust die binnen FNV is ontstaan over de sociale veiligheid bij de vakbond.

De sociale veiligheid van medewerkers van de grootste vakbond van Nederland heeft te lijden onder de onrust binnen het bestuur van FNV, zei bestuurder Judith Westhoek van FNV Personeel onlangs. De interne vakbond wil daarom dat bestuurders zich tijdelijk terugtrekken in afwachting van een integriteitsonderzoek. Het bestuur heeft hier vooralsnog geen gehoor aan gegeven.

Maar maandag zijn de uitkomsten van een ander onderzoek gedeeld met het ledenparlement van FNV. Een woordvoerder van FNV Personeel stelt dat een van de bestuursleden dat onderzoek naar specifieke medewerkers op eigen houtje heeft laten uitvoeren en de uitkomsten vervolgens heeft gedeeld. Dit heeft medewerkers beschadigd en hierdoor is de sociale veiligheid nog verder afgenomen, aldus FNV Personeel. Daarom wil de interne vakbond staken.

De woordvoerder van FNV Personeel benadrukt dat de staking alleen geldt voor het personeel van FNV, niet voor leden van de vakbond.

Vrachtwagen gestrand door sneeuw en gladheid op A7

Foto: Noordernieuws

Leek – Op de A7 richting Friesland is een vrachtwagen gestrand.

Verkeer kan passeren, op een ander tijdstip zal de vrachtwagen losgetrokken worden.

De A7 is bijna onbegaanbaar door de hevige sneeuwval in het noorden.

Tussen Drachten en Groningen wordt het verkeer in beide richtingen omgeleid. Richting Groningen leidt Rijkswaterstaat je om via de N381 en A28, en vice versa richting Drachten.

Duitsland verlengt speciale grenscontroles weer met half jaar

BERLIJN – De Duitse regering heeft de speciale grenscontroles om illegale immigratie tegen te gaan weer met een half jaar verlengd. De maatregel is omstreden omdat die indruist tegen de geest van het vrije verkeer binnen de Schengenzone. Maar volgens de sociaaldemocratische bondskanselier Olaf Scholz “verminderen de controles doelmatig de illegale immigratie”.

Naar aanleiding van de vluchtelingenstroom uit Syrië in 2015 werden er in dat jaar in Duitsland extra grenscontroles uitgevoerd langs de grens met Oostenrijk. Later kwamen daar controles aan de grens met Polen, Tsjechië en Zwitserland bij en vervolgens ook aan de grens met Frankrijk, België, Luxemburg en Nederland.

In de Duitse parlementsverkiezingen van 23 februari is illegale immigratie een van de belangrijkste thema’s. De rechts-radicale Alternative für Deutschland (AfD), die zich al lang tegen illegale immigratie keert, staat op winst en zou de tweede partij van Duitsland kunnen worden.

De grootste partij is en waarschijnlijk blijft de christendemocratische CDU/CSU. Die regeerde met bondskanselier Angela Merkel aan het hoofd toen tien jaar geleden de vluchtelingenstroom op gang kwam. De partij keert zich nu onder lijsttrekker Friedrich Merz fel tegen illegale migratie.

Gould Logistic Services B.V. uit Vlissingen failliet verklaard

VLISSINGEN – Op dinsdag 11 februari 2025 is Gould Logistics Services BV uit Vlissingen failliet verklaard door de rechtbank. Ook Gould Offshore Services BV en Gould Windpark Services BV zijn failliet verklaard.

Gould Logistics was gespecialiseerd in heavy lifting-projecten en bood wereldwijd diensten aan in diverse industriële sectoren. Het bedrijf beschikte over een uitgebreide vloot van hijs- en transportmiddelen, waaronder telescoopkranen, rupskranen, SPMT’s en trailers. Daarnaast had Gould Logistics een eigen engineeringafdeling, waar in samenwerking met klanten projecten tot in detail werden voorbereid en uitgevoerd.

De exacte reden voor het faillissement is nog niet bekend. Ook is onduidelijk of er mogelijkheden zijn voor een doorstart van het bedrijf.

Gould Logistics, dat volgens de Kamer van Koophandel werd opgericht in 2018, stond bekend om zijn maatwerkoplossingen en ervaren personeel, dat regelmatig werd bijgeschoold om aan de hoogste veiligheidseisen in de sector te voldoen. Het bedrijf richtte zich op efficiënte en veilige uitvoering van zware hijs- en transportprojecten.

Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen van het faillissement zijn voor lopende projecten en werknemers.

Bouwman Logistics BV uit Barendrecht failliet verklaard

BARENDRECHT – Transportbedrijf Bouwman Logistics BV uit Barendrecht is op dinsdag 11 februari 2025 door de rechtbank van Rotterdam failliet verklaard.

De oorzaak van het faillissement is momenteel niet bekend. De curator laat weten dat het faillissement door het bedrijf zelf is aangevraagd.

Bouwman Logistics BV werd in 2002 opgericht en was gespecialiseerd in container- en tanktransport binnen heel Europa. Het bedrijf was voornamelijk gespecialiseerd in het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR).

Bij het bedrijf werkten ongeveer 29 werknemers, meldt de curator, mr. Noteboom.

Gegadigden voor een doorstart kunnen zich bij de curator melden via noteboom@bnnlegal.nl.

Kremlin verwerpt idee over ruil bezette gebieden met Oekraïne

MOSKOU – Het Kremlin verwerpt het idee om de veroverde gebieden in Oekraïne te ruilen voor het door Oekraïne bezette deel van Rusland. Dat is onmogelijk en zal nooit gebeuren, aldus een woordvoerder over een voorstel van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky.

De woordvoerder zei dat Russische troepen het Oekraïense leger uit Koersk zullen verdrijven. Oekraïne lanceerde in augustus vorig jaar een offensief in de Russische grensregio en maakte een opvallend snelle opmars.

Oekraïne zou nu ongeveer 450 vierkante kilometer aan grondgebied bezetten. Rusland heeft circa 20 procent van Oekraïne, oftewel meer dan 112.000 vierkante kilometer, in handen.

De Britse krant The Guardian publiceerde dinsdag een interview waarin Zelensky vertelde dat hij bij toekomstige vredesonderhandelingen een uitwisseling van bezet gebied gaat voorstellen. De vicevoorzitter van de Russische veiligheidsraad, Dmitri Medvedev, noemde dit idee eerder al “onzin”.

Milieu Service Groep kiest DAF vanwege beste zicht vanuit cabine

Vuilniswagens en vrachtauto’s die afvalcontainers oppikken, komen vaak in drukke gebieden. Veiligheid is dan belangrijk en die begint met goed zicht rondom voor de chauffeur. Vooral om deze reden heeft Milieu Service Groep uit Diemen gekozen voor een serie van dertien DAF-trucks van de New Generation. Dealer Truckland in Amsterdam heeft de voertuigen afgeleverd.

De totale order omvat drie DAF XF 450 FT trekkers, een compacte DAF XB 290 FA vuilniswagen, vier DAF XD 370 FA met portaalopbouw en een vijftal DAF XD 450 FAN met haakarmopbouw. De voertuigen worden met name ingezet in Amsterdam en de nabije omgeving, en ook bij de vestigingen van TH Containers in Varsseveld en Goor.

Goed zicht belangrijk voor veiligheid

“De chauffeurs zijn heel enthousiast over het zicht vanuit de cabine van de nieuwe DAF’s,” aldus Fleet Manager Robert van der Heijden. “Bij de XD is de laag geplaatste ruit in het bijrijdersportier een uitkomst, met het oog op de dode hoek aan die kant. De front- en hoekzichtcamera’s zijn ook erg goed. Het lage Vision-dashboard biedt een uitstekend zicht vanuit de cabine. Alle nieuwe trucks zijn bovendien voorzien van adaptieve cruise control, radardetectie voor medeweggebruikers en een achteruitrijcamera. Goed zicht is heel belangrijk voor de veiligheid, omdat we met onze voertuigen veel in de stad komen. Daar is het druk met fietsers en voetgangers die letterlijk vanuit onverwachte hoeken kunnen komen.”

Lange tijd ervaring met DAF

Milieu Service Groep heeft al langer ervaring met DAF. Het merk vertegenwoordigt een belangrijk deel van de vloot van 280 eenheden. De DAF modellen van de nieuwste generatie krijgen veel lof voor het goede zicht, maar zonder meer ook vanwege het comfort voor de chauffeurs. Van der Heijden: “Al met al hebben we gekozen voor de beste deal. De service en de ondersteuning van dealer Truckland zijn namelijk ook prima. Daarop vertrouwen we al jaren. Én het brandstofverbruik van DAF is laag. Om die reden hebben we ook gekozen voor de nieuwste 11-liter motor bij de XD en XF, omdat die het zuinigst is en voor ons werk voldoende trekkracht biedt.”

Account Manager Daan Dekker en Sales Manager Ron Tervoort van Truckland vullen aan: “Milieu Service Groep is een betrouwbare partner. Onze relatie is hecht en we weten elkaar altijd snel en goed te vinden.”

Inzet van nieuwe DAF’s

De nieuwe DAF’s zijn uitgevoerd in de kleurstelling en belettering van TH Containers, dat onderdeel is van Milieu Service Groep. De XB 290 vuilniswagen zal vooral in de binnenstad van Amsterdam rijden. De XD-voertuigen met portaalopbouw en haakarmopbouw worden ingezet voor het plaatsen en ophalen van afzetcontainers en perscontainers bij bedrijven. De XF-trekkers worden ingezet voor afvaltransport met walking-floor trailers.

“Milieu Service Groep richt zich met name op het helpen van bedrijven met hun afvalbeheer. Dat doen we door hun afval in te zamelen, maar ook door te adviseren hoe zij duurzamer kunnen ondernemen. Zo werken we toe naar een circulaire economie,” vertelt Van der Heijden.

Hof legt drie keer levenslang op in liquidatieproces Eris

SCHIPHOL – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft woensdag aan drie personen een levenslange celstraf opgelegd in het grote liquidatieproces Eris rond motorclub Caloh Wagoh. Delano R., Jermaine B. en Feno D. werden eerder door de rechtbank ook al tot levenslang veroordeeld. Het Openbaar Ministerie had in hoger beroep tegen zes verdachten de hoogst mogelijke straf geëist.

Eris draait onder meer om vijf liquidaties en een reeks pogingen tot en voorbereidingen van liquidaties. Het hof spreekt van “ontluisterend” geweld, met verdachten die “over leven en dood meenden te kunnen beschikken”.

Hoofdverdachte is de 54-jarige Delano ‘Keylow’ R., gewezen voorman van de inmiddels verboden motorclub Caloh Wagoh. Hij zou moordopdrachten hebben aangenomen en bij leden van zijn misdaadbende hebben uitgezet. Volgens het hof heeft R. “op geen enkele manier geaarzeld bij het aannemen van opdrachten”, sterker nog: “hij vierde het zelfs als een opdracht was gelukt”. Een van de moordopdrachtgevers zou Ridouan Taghi zijn geweest, hoofdverdachte in een ander megaproces, namelijk Marengo. Taghi is niet vervolgd in Eris.

Naast de drie keer levenslang, zijn straffen opgelegd tussen de één en 28 jaar. Vijf verdachten zijn vrijgesproken.

Toekomstperspectief voor Zeehaven Dordrecht aangescherpt

DORDRECHT – De toekomst van de Zeehaven Dordrecht krijgt een nieuwe impuls met een aangescherpt toekomstperspectief en uitvoeringsagenda. Dit plan richt zich op de economische doorontwikkeling van de zeehaven in samenhang met de stedelijke ontwikkeling van Dordrecht en het bredere maritieme en industriële cluster in de Drechtsteden. Gemeente Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam intensiveren hun samenwerking om verstedelijking, verduurzaming en economische groei hand in hand te laten gaan.

Belang van de Dordrecht Inland Seaport

Dordrecht Inland Seaport, de meest landinwaarts gelegen zeehaven van Nederland, speelt een cruciale rol in de regionale economie. De haven fungeert als een belangrijke schakel tussen de Rotterdamse haven en het achterland, en biedt groeikansen voor de maritieme maakindustrie en de overslag van bulkgoederen. De haven kan voor het bedrijvengebied Westelijke Dordtse Oever nog extra meerwaarde leveren.

Wethouder Maarten Burggraaf benadrukt de sterke verbinding tussen de zeehaven en de stad: “De zeehaven en Dordrecht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. De haven biedt werkgelegenheid aan circa 4.300 mensen en de stad biedt een aantrekkelijk woonklimaat en scholing voor hen. Dit vraagt om zowel economische doorontwikkeling van de haven als ook extra woningbouw in de aangrenzende stedelijke gebieden. Met Havenbedrijf Rotterdam werken we met hernieuwde ambitie samen om onze gezamenlijke doelen, verstedelijking en duurzaamheid te bereiken.”

Havenbedrijf Rotterdam is de exploitant van de Dordrecht Inland Seaport. Egbert van der Wal, executive manager Port Development bij Havenbedrijf Rotterdam, is verheugd met het aangescherpte toekomstperspectief. “De Dordrecht Inland Seaport is van groot lokaal en regionaal belang. Havenbedrijf Rotterdam trekt samen op met de gemeente Dordrecht om te werken aan vraagstukken rondom verduurzaming, mobiliteit en circulariteit in het gebied. Het is daarom belangrijk dat we de samenwerking verder versterken.”

Behoud en slimme benutting van de spoorlijn

Spoorvervoer blijft een duurzaam en efficiënt alternatief voor het transport van bulkgoederen, vooral bij lage waterstanden. Dit draagt bij aan minder wegverkeer en daarmee aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid. Uitkomst binnen het toekomstperspectief is het behoud van de spoorlijn in de zeehaven, maar wel met een zorgvuldige ruimtelijke inpassing om een goede balans te vinden met de ontwikkeling van de toekomstige stadswijk Maasterras. Daar horen ook afspraken bij zoals het niet vervoeren van toxische stoffen over deze lijn.

Bedrijvigheid en verstedelijking in balans

De komende periode onderzoeken gemeente en bedrijven samen hoe groei gerealiseerd kan worden zonder extra druk op het toekomstige woongebied Maasterras. Dit gebeurt onder andere door afspraken over te vervoeren stoffen, vervoersmomenten, elektrificatie en een verschuiving van transport naar het water. Daarnaast wordt ingezet op een economisch overgangsgebied aan de rand van de zeehaven, waar stedelijke bedrijvigheid goed aansluit op de verstedelijking.

Wethouder Burggraaf licht toe: “Bij het ontwerp van het bestemmingsplan Maasterras kwamen tegenstrijdige belangen naar voren tussen verstedelijking en havenactiviteiten. Dankzij intensieve samenwerking hebben we elkaar beter leren begrijpen en een balans gevonden tussen de noodzakelijke woningbouw en een vitale economische toekomst voor de zeehaven.”

Uitvoeringsagenda en investeringen

Gemeente Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam werken momenteel aan een uitvoeringsagenda voor het toekomstperspectief, die in het voorjaar van 2025 wordt gepresenteerd. Ondernemers in het zeehavengebied worden begin februari geïnformeerd en kunnen input leveren voor deze agenda. De uitvoeringsagenda gaat gepaard met grote investeringen in het gebied. Een belangrijke ontwikkeling is de beoogde komst van een containerterminal. De Westelijke Dordtse Oever belast nu de A16 met containerverkeer.

De komst van een containerterminal in de Dordtse zeehaven zou ervoor kunnen zorgen dat er meer vervoer over het water plaatsvindt en minder over de weg – met positieve effecten op de bereikbaarheid en duurzaamheid in het gebied. Daarnaast is een goede overgangszone nodig tussen de havenindustrie en het (toekomstig) woongebied, met name aan de noordkant van de zeehaven. Het deelgebied Louterbloemen kan daarbij ruimte bieden voor stadsverzorgende economie en stedelijke hubfuncties en zo een overgang vormen naar het toekomstig Maasterras fase 2.

Met deze integrale aanpak wordt de Zeehaven Dordrecht klaargemaakt voor de toekomst, waarin economische groei, duurzaamheid en leefbaarheid hand in hand gaan.

×