Clicky

woensdag 9 juli 2025 - 01:02 uur
Home Blog Pagina 15

Mobiele kraan in sloot in Hoek van Holland gekanteld

Foto: District8

HOEK VAN HOLLAND – Dat een mobiele kraan te zwaar is voor de oude, smalle Bonnenweg in Hoek van Holland ondervond een chauffeur dinsdag 1 juli aan den lijve. De brandweer van Hoek van Holland kreeg dinsdag de melding van een voertuig te water aan de Bonnenweg, maar die kon bij aankomst niet veel doen.

De chauffeur van de mobiele kraan reed vanaf de Haakweg over het oude, smalle gedeelte van de Bonnenweg. Ter hoogte van een vrijstaande woning voelde hij dat de mobiele kraan met aanhanger te zwaar was voor het laantje en de weg begon te verzakken.

Hij wist met een sprong uit zijn wagen te komen, waarna de combinatie kantelde en op zijn kop in de sloot eindigde.

De chauffeur hield geen letsel over aan het incident, maar deze 50 ton zware kraan met aanhanger is niet zomaar geborgen. Naar verluidt ligt er ook nog een gasleiding onder de Bonnenweg.

Het bedrijf waarvan de kraan is gaat zelf de berging doen, maar volgens de politie gebeurt dat pas over een paar dagen.

Dat het een hele operatie zal worden is nu al duidelijk.

Zorgen Bontenbal over tweestatusstelsel niet weg na brief Keijzer

DEN HAAG – De zorgen van Henri Bontenbal over de uitvoerbaarheid van de wet over een tweestatusstelsel voor asielzoekers zijn niet weg na een brief met geruststellende woorden hierover van minister Mona Keijzer (Asiel, BBB). De CDA-leider vreest dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vastloopt als eerst deze wet van kracht wordt en later het Europese migratiepact wordt ingevoerd. Daarom wil hij dat het pact en de wet tegelijk worden ingevoerd, in juni 2026.

Dat is de strekking van een wijzigingsvoorstel – ook wel amendement genoemd – van het CDA waarover de Tweede Kamer dinsdag stemt. Keijzer heeft zich tegen dit amendement uitgesproken, maar schreef in haar brief dat een deel van het tweestatusstelsel later kan worden ingevoerd.

De brief ziet Bontenbal als een niet-geslaagde “poging” om zijn zorgen weg te nemen. Hij haalt daaruit dat de IND nog steeds problemen voorziet als het tweestatusstelsel en het migratiepact niet tegelijk worden ingevoerd. Ook leest hij tussen de regels dat de suggestie om het tweestatusstelsel in stapjes in te voeren “juridisch kwetsbaar” is.

Tegen stemmen

Donderdag wordt pas gestemd over de wetten over het tweestatusstelsel en andere asielmaatregelen. Bontenbal laat nog in het midden of hij voor of tegen gaat stemmen en laat dat afhangen van de stemming over de amendementen. De steun van het CDA is belangrijk in de Eerste Kamer.

Ook de PVV dreigt tegen de wetsvoorstellen te stemmen die voor het grootste deel zijn voorbereid door Marjolein Faber, de asielminister van de partij die is afgetreden na de kabinetsval. De radicaal-rechtse partij weigert akkoord te gaan als door amendementen een “slap aftreksel” van de wetten overblijft. Dat zou betekenen dat de wetten sneuvelen in de Tweede Kamer.

Bergingsbedrijf Jan van de Graaf overgenomen door Vreugdenhil Berging

ROTTERDAM – Vreugdenhil Berging B.V., onderdeel van de Bergings Combinatie Utrecht (BCU), heeft per 1 juli 2025 bergingsbedrijf Jan van de Graaf B.V. uit Rotterdam overgenomen. Met deze overname versterkt Vreugdenhil zijn aanwezigheid in de regio Rotterdam en breidt het bedrijf zijn dienstverlening verder uit.

De BCU is een samenwerkingsverband dat in 2008 is ontstaan uit een bundeling van krachten tussen Modern Berging en Collewijn Berging, beiden gevestigd in Utrecht. Sinds 2010 maakt ook Vreugdenhil Berging onderdeel uit van het samenwerkingsverband, met vestigingen in Rijswijk, Den Hoorn, Rotterdam en Leiden.

“We heten de medewerkers en klanten van Jan van de Graaf B.V. van harte welkom binnen onze organisatie,” zegt Elvis Remmerswaal, operationeel manager van Vreugdenhil Berging. “Met deze overname versterken we onze positie in de regio Rotterdam en vergroten we ons vermogen om snel en effectief hulp te bieden.”

Bekende naam blijft behouden

Jan van de Graaf B.V. blijft voorlopig opereren onder de eigen naam en vanaf de vertrouwde locatie in Rotterdam. Op deze manier blijft de continuïteit gewaarborgd en kunnen klanten rekenen op de service die zij gewend zijn.

De overname sluit volgens Vreugdenhil Berging naadloos aan bij de strategische groeiplannen van de BCU. Daarmee wil de organisatie beter inspelen op de toenemende en veranderende behoeften van opdrachtgevers in het bergings- en pechhulpsegment.

Polen gaat grenscontroles instellen bij Duitse en Litouwse grens

WARSCHAU – Polen gaat tijdelijke grenscontroles instellen langs de grenzen met Duitsland en Litouwen, heeft premier Donald Tusk aangekondigd. De controles moeten komende maandag ingaan.

Tusks liberale regering wordt door nationalistische oppositiepartijen ervan beschuldigd grote aantallen ongedocumenteerde migranten toe te laten, die door Duitsland zijn teruggestuurd. De regering zegt dat de aantallen beperkt zijn. Duitsland voert al sinds oktober 2023 grenscontroles uit bij de Poolse grens.

Het debat over migratie is in Polen de laatste weken steeds heftiger geworden. Rechtse activisten zijn op eigen houtje grenscontroles begonnen aan de Duitse grens.

Migratiecrisis

Tusk zei tijdens een regeringsvergadering dat “de tijdelijke herinvoer van grenscontroles nodig is om de ongecontroleerde migrantenstromen op de Pools-Duitse grens tot een minimum te beperken”.

Polen zegt dat het te maken heeft met een migratiecrisis die is georganiseerd door Belarus en Rusland om de EU te destabiliseren.

AFM wil extra bescherming consument om opkomst achteraf betalen

AMSTERDAM – De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt dat consumenten extra bescherming nodig hebben door de opkomst van afbetaalapps waarbij je achteraf kunt betalen, ook wel bekend als ‘buy now, pay later’. Deze worden steeds populairder, maar leiden ook tot veel betalingsproblemen.

Vorig jaar rekenden Nederlanders voor 5,1 miljard euro op de pof af, uitgesmeerd over 53 miljoen transacties. Daarmee is achteraf betalen met 17 procent gegroeid.

Er waren minder, maar toch nog veel betalingsproblemen. Volgens de toezichthouder hebben achterafbetaaldiensten 6,9 miljoen keer de klant in gebreke gesteld. In 1,8 miljoen gevallen brachten ze aanmaningskosten in rekening en zo’n 600.000 transacties zijn overgedragen aan een incassobureau.

Jongeren

De AFM zegt ook aanwijzingen te hebben van financiële problemen bij een deel van de gebruikers onder de 35 jaar van partijen als Billink, Klarna en Riverty. Zo staat een op de zes gebruikers gemiddeld zeven tot acht dagen per maand rood.

Op deze vorm van betalen bestaat al langer kritiek, mede omdat eerder bleek dat veel jongeren er ook gebruik van maken. Een bijkomend probleem is dat de AFM nu nog geen toezicht kan houden op achteraf betalen. Dat kan pas uiterlijk in november volgend jaar als Europese regelgeving in werking is. Er komt ook een verplichte leeftijdsverificatie.

“Wij willen dat deze zo snel mogelijk in werking treedt, zodat minderjarigen geen ‘buy now, pay later’ meer kunnen gebruiken”, zegt de AFM daarover. De waakhond is ook voorstander van een aanscherping van het grensbedrag voor een kredietwaardigheidsbeoordeling en BKR-check. Dat is nu 250 euro. Maar wanneer er betalingsproblemen zijn bij achteraf betalen gaat het in negen van de tien gevallen om lagere bedragen.

Vrachtwagenchauffeurs uiten onvrede over blokkade spoorlijn door klimaatactivisten op Maasvlakte

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Op de Rotterdamse Maasvlakte blokkeren sinds dinsdagochtend opnieuw activisten van actiegroep ‘Kappen met Kolen’ het spoor aan de Missouriweg. Ongeveer zes actievoerders proberen met hun actie het treinverkeer dat kolen vervoert, stil te leggen. De groep spreekt van ‘bloedkolen’ – een verwijzing naar de herkomst en milieu-impact van het steenkooltransport.

Het is de tweede dag op rij dat de activisten het spoor blokkeren. Maandag hielden zij de hele dag stand, totdat de politie hen aan het einde van de dag verwijderde. Vandaag zijn ze teruggekeerd, ditmaal uitgerust met parasols, zonnebrandcrème en veel water. Uit een door onze fotograaf meegebrachte thermometer blijkt dat de temperaturen op het spoor tot wel 59 graden Celsius zijn opgelopen.

Onvrede bij vrachtwagenchauffeurs

De actie leidt tot irritatie bij het voorbijrijdende vrachtverkeer. Meerdere vrachtwagenchauffeurs uitten luidkeels hun onvrede, onder andere door te toeteren en te schreeuwen richting de actievoerders. De Missouriweg is een belangrijke route op de Maasvlakte waar zowel trein- als vrachtverkeer intensief gebruik van maakt.

Peter, de voorman van ‘Kappen met Kolen’ – herkenbaar aan zijn vissershoedje – laat weten dat er meer acties gepland staan in en rond het kolenvervoer. “We willen duidelijk maken dat kolentransport niet past in een toekomstgericht klimaatbeleid,” aldus Peter.

Politie houdt situatie in de gaten

De politie houdt de situatie in de gaten, maar heeft dinsdag nog niet ingegrepen. Het is nog onbekend of en wanneer de blokkade zal worden beëindigd. Vorige acties van klimaatactiegroepen rondom fossiele brandstoffen hebben in het verleden al tot flinke vertragingen en logistieke verstoringen geleid.

De haven van Rotterdam speelt een centrale rol in het Europese kolenvervoer. Acties zoals deze zetten daarmee direct druk op de logistieke keten, met merkbare gevolgen voor het goederenvervoer over weg en spoor.

Rond 16:00 uur zijn de demonstranten vrijwillig vertrokken, mogelijk vanwege de warmte.

Staking door uitzendkrachten in distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle

Foto: Persbureau Meter

ZWOLLE – Uitzendkrachten staken vandaag bij het distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle. Ze zijn het niet eens met de nieuwe cao die werkgeversorganisaties voor uitzendkrachten ABU en NBBU sloten met vakbond LBV.

De staking is onderdeel van een landelijke staking bij distributiecentra van Albert Heijn. Die begon vorige week woensdag in Geldermalsen en Pijnacker.

“Vandaag kregen we bezoek van stakers uit Pijnacker om de mensen hier aan te moedigen”, vertelt FNV-bestuurder Erik Pentenga. Hij is ter plaatse bij het distributiecentrum in Zwolle, waar een groep werknemers zich heeft verzameld. “Het is de voorhoede”, stelt Pentenga, die hoopt dat meer uitzendkrachten zich bij de actie aansluiten. Niet alleen in Zwolle, maar ook bij distributiecentra van andere ketens.

Brancheorganisaties voor uitzendbureaus ABU en NBBU sloten in april een nieuwe cao voor uitzendkrachten af met vakbond LBV. Daarin is afgesproken dat uitzendkrachten vanaf 2026 recht hebben op een totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden dat gelijkwaardig is aan dat van medewerkers in vaste dienst.

FNV spreekt van een ‘sjoemel-cao’ voor de veelal buitenlandse uitzendkrachten. Ook vakbonden CNV en De Unie zijn er niet over te spreken. De bonden noemen de gemaakte afspraken in de cao te vaag.

Volgens Pentenga is niet duidelijk afgesproken hoe die gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden er in de praktijk uitzien.

“Er is niet vastgelegd wat de waarde van die gelijke arbeidsvoorwaarden is of hoe die moet worden berekend. Als je geen spelregels afspreekt in de cao, kan de uitzendwerkgever op allerlei onderdelen alsnog van alles bepalen.”

Albert Heijn vindt de actie ‘onnodig’. Volgens de supermarktketen zijn collega’s in vaste dienst en klanten er de dupe van. Vestigingen van Albert Heijn in de Randstad hebben te maken met lege schappen vanwege de staking, die elders in het land al dagen aanhoudt.

Hoelang de staking in Zwolle duurt en in hoeverre deze impact heeft op filialen in Noordoost-Nederland, is nog onbekend.

Eerste Kamer stemt voor landelijk vuurwerkverbod

DEN HAAG – De Eerste Kamer heeft voor het landelijk verbod op consumentenvuurwerk gestemd. Het kabinet wil dat dit ingaat vanaf de jaarwisseling van 2026 naar 2027. De komende jaarwisseling mag dan nog vuurwerk worden afgestoken.

Voordat de wet in werking kan treden, moet staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) een zogeheten Algemene Maatregel van Bestuur uitwerken. Daarnaast moet hij vaststellen aan welke voorwaarden verenigingen moeten voldoen om nog wel vuurwerkshows te kunnen verzorgen. Aartsen gaf in de Eerste Kamer aan dat dit niet meer gaat lukken voor de komende jaarwisseling.

Het vuurwerkverbod heeft lang bij de Tweede Kamer gelegen, maar werd aangenomen doordat VVD en NSC besloten om toch voor te stemmen. De hulpdiensten en gemeenten pleiten al lang voor een verbod. Agenten, brandweerlieden en ambulancemedewerkers zijn de afgelopen jaren tijdens oud en nieuw geregeld met onder meer vuurwerk bekogeld. De organisaties hoopten daarom dat het verbod per direct zou ingaan. De BOA Bond zei eerder te vrezen voor “nog een jaar gesodemieter”.

De wet is een initiatief van Tweede Kamerleden Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) en Esther Ouwehand van Partij voor de Dieren. “We zijn hartstikke blij dat het vuurwerkverbod nu een feit is. Dit is geweldig nieuws voor dieren en mensen”, aldus Ouwehand. “We hebben hier keihard voor gestreden, al vanaf de oprichting van onze partij meer dan twintig jaar geleden. Op naar een fijne jaarwisseling voor iedereen.”

Ook Klaver is blij dat de wet is aangenomen. “Vijf jaar geleden begonnen Esther Ouwehand en ik aan de Wet Veilige Jaarwisseling. Vandaag stemt de Eerste Kamer in met het vuurwerkverbod. Een belangrijke stap om van oud en nieuw weer een feest voor iedereen te maken.”

Afsluitdijk in beide richtingen weer open ondanks storing aan brug over de Stevinsluizen

Afsluitdijk, Stevinsluizen

Vanwege een storing aan de brug over de Stevinsluizen was de Afsluitdijk (A7) in beide richtingen dicht. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat heeft inmiddels de situatie op de Zuidbrug omgebouwd zodat het verkeer in beide richtingen over deze brug kan rijden.

Het verkeer kan daarom weer gebruik maken van de Afsluitdijk.

De omleidingsroutes zijn ingetrokken.

Man (40) aangehouden in onderzoek naar dodelijke autobrand Delfgauw

DELFT – In het onderzoek naar de gewelddadige dood van de 45-jarige Atilla, die op zondag 8 december 2024 zwaargewond werd aangetroffen in een brandende auto in Delfgauw, heeft de politie een 40-jarige man uit Den Haag aangehouden. Zijn betrokkenheid bij het incident wordt momenteel onderzocht.

De zaak kwam aan het licht toen een voorbijganger rond 08.00 uur melding maakte van een brandende auto op een parkeerplaats aan de Rijksstraatweg in Delfgauw. In het voertuig, een witte Mercedes Citan, trof de brandweer een zwaargewonde man aan. Hulpdiensten kwamen snel ter plaatse, maar hun inspanningen mochten niet meer baten: het slachtoffer overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De politie startte direct een grootschalig onderzoek. Een Team Grootschalige Opsporing (TGO) werd ingezet om de toedracht van het incident te achterhalen. Daarbij kwam de 40-jarige Hagenaar als verdachte in beeld. Hij is inmiddels aangehouden.

Het onderzoek is nog in volle gang. De politie roept getuigen op zich te melden. Mensen die op of rond 8 december iets verdachts hebben gezien in de omgeving van de Rijksstraatweg in Delfgauw, worden verzocht contact op te nemen met de politie.

Regionale hittegolf in Eindhoven, eerste in Nederland sinds 2023

HOUTEN – In Eindhoven steeg de temperatuur om 10.20 uur tot 30,6 graden. Daarmee is de eerste regionale hittegolf van het jaar een feit, meldt Weeronline. Vanaf vrijdag werd het in Eindhoven iedere dag 25 graden of warmer. Naar verwachting stijgen de temperaturen dinsdag verder, tot mogelijk 35 graden.

Het is voor het eerst sinds 2023 dat ergens in Nederland een hittegolf plaatsvindt. In het zeer warme jaar 2023 kwam het drie keer tot een regionale hittegolf, waarvan één recordlange hittegolf in september in het zuiden en oosten van het land.

Woensdag stijgen de temperaturen in het zuiden van het land opnieuw tot tropische waarden. Ook daar is dan sprake van een regionale hittegolf. Als het kwik op het hoofdstation in De Bilt boven de 30 graden stijgt, is er sprake van een officiële hittegolf. Voor een officiële hittegolf moet het in De Bilt vijf dagen achtereen 25 graden of warmer zijn, waarvan drie dagen boven de 30 graden. De laatste officiële hittegolf vond plaats van 9 tot en met 16 augustus 2022.

Haven van Göteborg sluit 25-jarig contract met Inter Terminals voor uitbreiding duurzame energielogistiek

Foto: Port of Gotheborg

GÖTEBORG – De haven van Göteborg heeft een nieuw langlopend contract afgesloten met een van haar grootste klanten in de energiesector: Inter Terminals Sweden. De overeenkomst, die op 1 juli is ondertekend, geldt voor een periode van 25 jaar en moet beide partijen voorzien van stabiliteit en voorspelbaarheid bij toekomstige investeringen in de energietransitie.

De samenwerking omvat zowel huurovereenkomsten voor bovengrondse terreinen en ondergrondse rotsopslag als afspraken over havengelden op basis van verkeersvolumes. Inter Terminals Sweden zal daarmee blijven betalen voor het gebruik van havenfaciliteiten, infrastructuur en grond.

Energieknooppunt van de toekomst

“Met deze 25-jarige overeenkomst creëren we een stabiele en voorspelbare basis om samen met Inter Terminals Sweden een energiehaven van de toekomst te bouwen – gericht op de omschakeling van fossiele naar hernieuwbare producten,” aldus Göran Eriksson, CEO van de haven van Göteborg. “We zien het als bijzonder positief dat we hierbij kunnen rekenen op een ervaren en verantwoordelijke langetermijnpartner.”

Foto: Port of Gotheborg

Opschaling van biobrandstoffen

Inter Terminals Sweden is een toonaangevende, onafhankelijke speler in de opslag en logistiek van vloeibare energieproducten. Het bedrijf is al sinds 1964 actief in de haven van Göteborg en is daar inmiddels de derde grootste klant in de energiesector. Het richt zich steeds meer op duurzame brandstoffen zoals HVO (hydrotreated vegetable oil), FAME en methanol.

“We zijn al begonnen met de transitie van onze activiteiten,” vertelt Johan Zettergren, managing director van Inter Terminals Sweden. “Dankzij de langere looptijd van het contract en een transparantere kostenstructuur kunnen we nu versneld investeren in nieuwe tanks voor hernieuwbare grondstoffen, innovatieve technologieën en een breder groen portfolio.”

Foto: port of Gotheborg

De haven van Göteborg wil zich met dit soort strategische samenwerkingen verder ontwikkelen als een belangrijk Europees knooppunt voor duurzame energielogistiek.

Fietser komt om bij verkeersongeval in Makkinga

MAKKINGA – Bij een ernstig verkeersongeval in het Friese Makkinga is dinsdagochtend een 84-jarige man uit Nuenen om het leven gekomen. Het slachtoffer kwam rond 09.25 uur in botsing met een auto op de Harken.

Direct na de melding rukten politie en medische hulpdiensten met spoed uit. Ondanks alle inzet mocht hulp voor de fietser niet meer baten; hij overleed ter plaatse aan zijn verwondingen, meldt de politie op X.

De politie is een uitgebreid onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval. Daarbij wordt onder meer gesproken met getuigen en wordt de situatie ter plekke onderzocht.

De Harken is tijdelijk afgesloten geweest voor verkeer in verband met het onderzoek.

Dick Vijn Logistiek maakt chauffeurs blij met Scania 420R

ZWAAGDIJK – Dick Vijn Logistiek heeft onlangs vier nieuwe Scania 420R Super trekkers aan het wagenpark toegevoegd: drie met een normale en één met een highline slaapcabine. De keuze voor Scania werd bepaald door de voorkeur van de chauffeurs. “Goede mensen aantrekken en behouden is een uitdaging. Daarom was hun voorkeur voor Scania leidend,” zegt directeur eigenaar Richard Vijn.

Dick Vijn Logistiek is al jarenlang trouw aan Scania. Het oorspronkelijke familiebedrijf, in 1949 opgericht door Dick Vijn, reed ook al met trucks van het Zweedse merk. Toen Richard Vijn ruim twintig jaar geleden, samen met Mathieu Wijdenes met wie hij het huidige bedrijf leidt, zijn eerste eigen trekker kocht viel de keuze opnieuw op Scania.

De liefde voor het merk is altijd gebleven. “Het zijn schitterende vrachtwagens, die heerlijk rijden,” vertelt Vijn, die zelf ook regelmatig achter het stuur plaatsneemt. “Het is dus niet voor niets dat Scania veel fans heeft onder onze chauffeurs. Zij werken er elke dag mee en brengen er meer tijd in door dan in hun huis, dus hun wens is bepalend geweest voor de keuze.”

Van alle gemakken voorzien

De voertuigen zijn voorzien van luxe extra’s zoals lederen bekleding en rondom luchtgeveerd. “Het zijn echt prachtige auto’s, van alle gemakken voorzien,” zegt Vijn. De R-serie met Highline slaapcabine wordt ingezet voor internationaal vervoer, waarbij extra leefruimte voor de chauffeur belangrijk is. De andere drie Scania trekkers, met normale slaapcabine, worden ingezet voor nationaal containervervoer vanaf de terminals in Amsterdam en Zaandam. “Daar pikken we dagelijks ladingen uit alle delen van de wereld op, die vervolgens via onze warehouses hun weg vinden naar de grote retailers. Dat is een belangrijke tak van sport voor ons.”

De nieuwste aanwinsten zijn gespoten in een eigentijdse huisstijl met opvallend rood en grijze accenten. Bumpers en spiegels werden meegespoten voor een krachtige, uniforme uitstraling. De chauffeurs bedachten zelf het ontwerp. “We vinden eigenaarschap belangrijk. Zij rijden erin, dus ze moeten trots zijn op hun truck,” zegt Vijn.

Scania Alkmaar leverde de trucks en met een Scania reparatie- en onderhoudscontract houdt Dick Vijn Logistiek grip op de onderhoudskosten.

Van transporteur naar logistiek dienstverlener

Dick Vijn Logistiek is een logistiek dienstverlener met vestigingen in Zwaagdijk (Noord-Holland) en Echt (Limburg). Sinds Richard Vijn het familiebedrijf ruim twintig jaar geleden overnam, heeft hij het getransformeerd van transporteur naar een middelgroot logistiek dienstverlenend bedrijf. De afgelopen jaren zijn diverse locaties gecentraliseerd, met nieuwe distributiecentra in Echt en Zwaagdijk als resultaat.

Het bedrijf beschikt over tienduizenden vierkante meters voor opslag en distributie en met een moderne vloot van 22 trekkende eenheden en 80 trailers, waaronder containerchassis, koelopleggers en tautliners, worden met name artikelen in de non-foodsector voor grote retailers vervoerd. Dick Vijn Logistiek draait op een hechte groep van 70 eigen medewerkers, aangevuld met uitzendkrachten en vaste charters. Veel van hen zijn al jarenlang trouw aan de organisatie.

Tekorten op Europese arbeidsmarkt nemen verder toe in 2025 – transportsector zwaar onder druk

BRUSSEL – De onevenwichtigheden op de Europese arbeidsmarkt worden in 2025 steeds groter. In vrijwel alle EU-landen is sprake van aanhoudende tekorten in beroepen zoals zorg, techniek, IT en transport, terwijl er tegelijkertijd overschotten zijn in administratieve functies en creatieve beroepen. Dat blijkt uit het nieuwe EURES-rapport ‘European Labour 2025’, dat maandag is gepubliceerd.

Het rapport, samengesteld op basis van gegevens uit 31 Europese landen, laat zien dat 98 procent van de landen arbeidsmarktkrapte rapporteert in ten minste één beroepscategorie. De grootste tekorten worden gemeld in Malta, Slowakije, Bulgarije, Italië en Roemenië. Naast hoogopgeleide beroepen kampen ook sectoren als lassen, koken, verpleegkunde en de elektrotechniek met grote personeelstekorten.

Tegelijkertijd zien landen zoals Spanje, Oostenrijk, Letland, Portugal en Finland juist een overschot aan arbeidskrachten in functies zoals administratief personeel en beroepen in de creatieve sector. Opvallend is dat vooral vrouwen oververtegenwoordigd zijn in deze overschotberoepen en daardoor een verhoogd risico lopen op werkloosheid.

Transport en logistiek zwaar onder druk

In het rapport is dit jaar specifiek aandacht voor de transport- en opslagsector. De sector kampt met een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs en mobiele machineoperators. Dit tekort wordt verder verergerd door vergrijzing, onaantrekkelijke arbeidsomstandigheden en een mismatch tussen vraag en aanbod van vaardigheden.

Ook structurele uitdagingen, zoals automatisering en beperkte arbeidsmobiliteit, maken het moeilijk om de personeelsbezetting op peil te houden. De tekorten bedreigen daarmee de continuïteit van het goederenvervoer en logistieke processen binnen Europa.

Oproep tot investeringen in scholing en mobiliteit

Volgens de onderzoekers is er dringend behoefte aan gerichte her- en bijscholing, vooral in het kader van de energietransitie en digitalisering. Investeren in beroepsonderwijs, stageplekken en het afstemmen van opleidingen op actuele arbeidsmarktvraagstukken is volgens het rapport essentieel.

Daarnaast pleit het rapport voor betere loopbaanbegeleiding om werknemers uit overschotberoepen naar kansrijke sectoren zoals bouw en duurzame energie te begeleiden. Ook het verbeteren van arbeidsvoorwaarden in zware beroepen én meer deelname van vrouwen aan bètatechnische opleidingen worden genoemd als belangrijke stappen.

Nieuwe inzichten en methoden

De 2025-editie van het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met nationale EURES-coördinatiepunten, beleidsmakers en werkgevers. Nieuw is de verfijnde analysemethode waarmee tekorten en overschotten nauwkeuriger in kaart zijn gebracht, evenals een visualisatie van regionale verschillen binnen Europa.

De bevindingen vormen een belangrijk instrument voor beleidsmakers, bedrijven en werknemers om voorbereid te zijn op de snel veranderende arbeidsmarkt en de structurele tekorten effectief aan te pakken.