Clicky

maandag 5 mei 2025 - 23:59 uur
Home Blog Pagina 148

In België gestolen trailer met container teruggevonden in Nederland

Op of rond 16 februari 2025 werd een beladen 40 ft container met nummer YMLU5143409, voorzien van duidelijke letters van YANG MING, samen met een Kögel trailer met kenteken QADJ378, ontvreemd.

De container en trailer werden gestolen ter hoogte van Sint-Niklaas (BE) – N41.

Dankzij een oplettende transporteur werd al snel melding gemaakt dat de container en trailer ergens gezien waren.

De trailer en container werden teruggevonden in Baarlo/Venlo in Nederland.

Helaas was de container inmiddels wel leeg. Het betrof een lading netwerkkabels (UTP C6).

Rubiales veroordeeld tot boete voor kussen voetbalster Hermoso

MADRID – De Spaanse rechter heeft Luis Rubiales, de voormalig voorzitter van de nationale voetbalbond, veroordeeld voor de omstreden kus die hij speelster Jenni Hermoso in 2023 gaf. Rubiales krijgt een boete van 10.800 euro. Aanklagers hadden een celstraf van tweeënhalf jaar geëist.

Rubiales kuste Hermoso op de mond nadat Spanje in 2023 de WK-finale van Engeland had gewonnen. Volgens de voetbalster was dat tegen haar wil.

Hermoso (34) legde vlak na het incident in Australië een verklaring af dat de kus toch met haar instemming was. Al snel kwam ze terug van die uitleg en zei ze dat ze daartoe was gedwongen door Rubiales en drie andere belangrijke functionarissen van de Spaanse voetbalbond. Het Spaanse hooggerechtshof acht die dwang niet bewezen.

Rubiales mag een jaar geen contact hebben met Hermoso en ook niet binnen 200 meter van haar komen. Rubiales werd na het incident al voor drie jaar geschorst door de FIFA en na aanvankelijke weigering besloot hij uiteindelijk ook zelf af te treden als voorzitter.

De kus leidde in Spanje en daarbuiten tot felle discussies over seksisme in het voetbal en de rest van de maatschappij. De afgelopen weken was er ook veel aandacht voor het juridische proces in Madrid.

Identiteitsfraude in de transportsector: Oplichters stelen vrachten via online vrachtbeurzen middels e-mail spoofing

Foto: Adobe Stock

De transportsector wordt opnieuw geconfronteerd met een ernstige vorm van identiteitsfraude. Het Belgische transportbedrijf DVD Transport is slachtoffer geworden van fraudeurs die zich met een nagemaakt e-mailadres voordoen als medewerkers van het bedrijf om zo via online vrachtbeurzen ladingen te stelen. Dit incident onderstreept de groeiende dreiging van digitale fraude binnen de logistieke sector.

Hoe werken de oplichters?

De fraudeurs kopieerden de e-mailhandtekening van een medewerker van DVD Transport, maar pasten het e-mailadres en telefoonnummer aan. In plaats van het echte bedrijfsdomein gebruiken ze een Gmail-adres (in dit specifieke geval dvdtransportbv@gmail.com), en het telefoonnummer dat ze opgeven is een niet-aangesloten Nederlands nummer. Deze werkwijze wordt ook wel e-mail spoofing genoemd. Vervolgens benaderen ze bedrijven op vrachtbeurzen, waarbij ze informeren naar het soort goederen om zo waardevolle ladingen te verduisteren.

Meerdere bedrijven getroffen

DVD Transport heeft proactief verschillende bedrijven waarmee het eerder samenwerkte ingelicht over deze identiteitsfraude. Toch zijn er al meerdere bedrijven benaderd door de fraudeurs. Dit probleem blijft niet beperkt tot DVD Transport: “een Frans transportbedrijf verloor inmiddels vier vrachten door deze werkwijze, en bij een ander Frans bedrijf loopt de identiteitsfraude al sinds begin december”, vertelt Anja Daenen van DVD Transport.

Ook Transport Online heeft eerder melding gemaakt van deze manier van oplichting. Begin 2024 werd Maha Transport via eenzelfde methode opgelicht. Er werden toen onder de naam van MAHA Transport meerdere ladingen gestolen. En ook Schopman Transport werd al eens slachtoffer van e-mail fraude. Door de fraudeurs werd de domein schopnan.nl gebruikt in plaats van schopman.nl.

Maatregelen en aangifte

DVD Transport heeft aangifte gedaan bij de politie om de fraude te laten onderzoeken. Daarnaast roepen zij andere transportbedrijven op om waakzaam te zijn en verdachte e-mails en telefoontjes direct te controleren. Het is essentieel dat bedrijven goed letten op afwijkende e-mailadressen en telefoonnummers bij nieuwe of onverwachte communicatie.

Hoe kunnen transportbedrijven zich beschermen?

Let bij e-mails die u ontvangt altijd goed op de afzender. Is de afzender wel werkelijk uw klant? Daarnaast wordt er door criminelen vaak gebrekkig Engels of Nederlands gebruikt. Twijfelt u over de afzender? Neem dan contact op met de vermeende afzender.

Om te voorkomen dat criminelen uw e-mailadres als afzender gebruiken kunt u een SPF-record aanmaken. SPF staat voor Sender Policy Framework (SPF) en is een e-mail validatiesysteem dat speciaal hiervoor bedacht werd. Hoe u een SPF-record aanmaakt kunt u het beste even bij uw provider navragen.

VS weigeren steun aan Oekraïneresolutie, zeggen diplomaten

NEW YORK – De Verenigde Staten weigeren bij de Verenigde Naties een conceptresolutie over Oekraïne te steunen, zeggen diplomaten tegen persbureau Reuters.

In de tekst wordt de Russische agressie tegen het land veroordeeld en steun uitgesproken voor “de soevereiniteit, onafhankelijkheid, eenheid en territoriale integriteit van Oekraïne binnen zijn internationaal erkende grenzen”.

De stemming wordt gezien als een maatstaf voor de steun die Oekraïne internationaal geniet. “In voorgaande jaren heeft de Verenigde Staten consequent dergelijke resoluties gesteund voor een rechtvaardige vrede in Oekraïne”, zegt een diplomaat tegen Reuters. Een andere bron zegt dat de resolutie in de Algemene Vergadering wel de steun heeft van vijftig andere landen.

De VS golden onder de vorige Amerikaanse regering als de belangrijkste militaire bondgenoot van Oekraïne, maar de relatie staat onder druk sinds Donald Trump in het Witte Huis zit. Hij suggereerde deze week dat Oekraïne zelf verantwoordelijkheid draagt voor de Russische invasie en noemde zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky een “dictator”.

Veiligheidsadviseur Trump: Kyiv moet op zijn woorden passen

WASHINGTON – Oekraïne moet volgens de Amerikaanse adviseur Nationale Veiligheid Mike Waltz zijn toon matigen en akkoord gaan met een deal waarmee Amerikanen toegang krijgen tot waardevolle mineralen. De adviseur van president Donald Trump stelt in een interview met Fox News dat de regering in Kyiv te veel kritiek heeft op Trump. Toch zei hij ervan uit te gaan dat de landen er uiteindelijk wel uit komen.

“Ze moeten op hun woorden passen en eens goed nadenken over die deal en hem tekenen”, aldus Waltz. Met de deal bedoelt hij het voorstel waarmee de VS kunnen investeren in Oekraïense mineralen die belangrijk zijn voor de energietransitie. Het voorstel had Kyiv afgewezen omdat veiligheidsgaranties geen onderdeel waren van de overeenkomst.

De banden tussen de VS en Oekraïne zijn op dit moment gespannen. Trump heeft een hardere houding ten opzichte van het land aangenomen dan zijn voorganger Joe Biden. Hij vindt dat er een einde moet komen aan de oorlog en dat Europa op veiligheidsgebied meer op eigen benen moet staan. Ook wil hij in Oekraïne geld verdienen omdat alle steun die de VS de laatste jaren leverden zoveel geld gekost heeft.

Mogelijke vrede

Trumps regering heeft afgesproken om met Rusland over mogelijke vrede te praten, maar lijkt vooralsnog niet veel inbreng vanuit Oekraïne of Europa te willen horen. Ook viel Trump Zelensky aan op zijn democratische mandaat als president en zei de Amerikaanse president dat Oekraïne de oorlog is begonnen. Zelensky heeft gezegd dat Trump zijn oren laat hangen naar de Russische lezing van de oorlog en dat hij in een bubbel van desinformatie zit.

De Amerikaanse regering zegt dat Oekraïne en Europa wel betrokken worden bij de gesprekken, maar dat het geen zin heeft om iedereen tegelijk rond de tafel te zetten. “Dat heet pendeldiplomatie”, zei Waltz tegen Fox. “Dus we hebben contact gelegd met de ene kant, we hebben contact gelegd met de andere kant en daarna zetten we een proces in gang onder aansturing en leiding van president Trump.”

Uiteindelijk komen Oekraïne en de VS wel weer tot elkaar beweerde Waltz. “De president heeft ook al gezegd hoeveel hij van het Oekraïense volk houdt.”

Oud-minister Frits Korthals Altes (VVD) overleden

DEN HAAG – Voormalig minister en partijvoorzitter Frits Korthals Altes is overleden, meldt de VVD donderdag. Hij was ook minister van Staat. De partij noemt hem “een monument binnen onze partij”.

De in 1931 geboren jurist Korthals Altes was van 1975 tot 1981 voorzitter van de VVD. Het jaar daarop werd hij minister van Justitie, een functie die hij zou vervullen tot eind 1989. Als minister profileerde hij zich als een man van ‘law and order’. Korthals Altes maakte zich sterk voor zwaardere straffen, identificatieplicht, meer gevangenissen en twee op één cel, thema’s die in die tijd nog met taboes waren omgeven. Zijn ministerie werd ontzien bij de bezuinigingen van de kabinetten waar hij deel van uitmaakte. De VVD’er kreeg zelfs extra geld voor de versterking van de politie.

Onomstreden was de als vormelijk omschreven Korthals Altes zeker niet. Zo werd hij beschuldigd van partijdigheid bij het onderzoek naar de zwartgeldaffaire bij Slavenburg Bank. Hij was daar voor zijn ministerschap niet alleen advocaat geweest, hij was ook de buurman van bankdirecteur Piet Slavenburg. In een Kamerdebat wist de oppositie haar aantijgingen niet te bewijzen.

Achtergrond

In 2001 werd hij minister van Staat, na zijn afscheid als voorzitter van de Eerste Kamer. Hij zat tussen 1997 en 2001 op de voorzittersstoel in de senaat. Hij verzette zich fel tegen de pogingen van de Eerste Kamer om zichzelf grondig te hervormen of zelfs af te schaffen. Wat kleinere wijzigingen, bedoeld om de debatten te verlevendigen, konden wat de liberaal betreft wel door de beugel. Maar de wettelijke bevoegdheden van de senaat moesten wat Korthals Altes betreft intact blijven.

Altes bleef lang actief en politiek betrokken. Tijdens de kabinetsformatie van 2003, toen de onderhandelingen tussen CDA en PvdA na maandenlang soebatten waren stukgelopen, werd Korthals Altes benoemd tot informateur. Samen met de CDA’er Hoekstra wist de inmiddels 72-jarige Korthals Altes binnen luttele weken een coalitie van CDA, VVD en D66 te smeden.

Zorgen PVV

Vorige zomer tekende Korthals Altes nog een brief waarin partijleden grote zorgen uitten over de coalitie met de PVV. Met honderden partijgenoten vroeg hij de VVD-top om een andere koers met duidelijkheid over “niet-onderhandelbare liberale principes, waarden en idealen”.

De VVD’er werd ook weleens ‘Kleine Frits’ genoemd. Niet alleen vanwege zijn kleine postuur, maar ook om verwarring met Frits Bolkestein te voorkomen. Ook Bolkestein overleed deze week.

Vrouw zwaargewond na steekpartij Amersfoort, verdachte opgepakt

AMERSFOORT – Een vrouw is ernstig gewond geraakt bij een steekincident aan de Zuidsingel in Amersfoort. Zij is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft een man aangehouden.

Volgens RTV Utrecht vond de steekpartij plaats in een winkel, waar de vrouw alleen zou hebben gestaan. De politie kan dit niet bevestigen. De regionale omroep meldt dat de vrouw meerdere keren is gestoken, waarna ze bebloed naar buiten liep.

Een politiewoordvoerder kan verder nog niks melden over het incident.

NSC: verhoging hoge btw-tarief te snel van tafel geveegd

DEN HAAG – Regeringspartij NSC vindt dat het idee om het hoge btw-tarief iets te verhogen, om zo te voorkomen dat de heffing op cultuur, media en sport omhoog gaat, “te snel van tafel is geveegd”. Dat heeft Kamerlid Nicolien van Vroonhoven gezegd in een debat over de btw. De Tweede Kamer sprak zich onlangs in grote meerderheid uit tegen zo’n algemene btw-verhoging, in een motie die mede was ingediend door NSC.

Staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (Financiën) kreeg eerder van de Kamer opdracht een alternatief te zoeken voor de hogere btw op cultuur, media en sport. Daarbij werd de NSC-bewindsman in eerste instantie gevraagd een andere maatregel te vinden binnen de btw om de ruim 1 miljard euro op te halen die daarmee gemoeid is. Maar inmiddels wil een ruime Kamermeerderheid ook andere opties onderzoeken.

Van Oostenbruggen polste onlangs of er bij partijen draagvlak zou zijn om het hoge tarief met 0.4 procentpunt te verhogen. Dat voorstel lekte uit, waarna vrijwel de gehele Kamer zich ertegen keerde. “Doodzonde”, vindt Van Vroonhoven dat. Zij houdt vol dat het gezochte geld via de btw moet worden opgehaald. De staatssecretaris deed dat eerder deze week ook al in een Kamerbrief.

Irritaties

Toen CDA’er Inge van Dijk om opheldering vroeg over deze draai van NSC, betichtte Van Vroonhoven haar van “miemelen”. Zij benadrukte dat zij slechts wilde aangeven dat wat haar betreft “alle opties op tafel liggen”, en dat NSC als coalitiepartij “constructief” wil meedenken met de oppositie. Zij herhaalde dat zij “koste wat kost” wil voorkomen dat het oorspronkelijke plan, dat al in wetgeving is vastgelegd, alsnog moet worden doorgezet.

De Kamer sprak vorige week ook al over de btw. De irritaties liepen in dat debat hoog op, mede doordat Van Oostenbruggen wel opties op tafel had gelegd, maar zelf geen voorstel deed. De brief die hij de Kamer deze week stuurde, heeft de kou nog niet uit de lucht gehaald. “Interessante info”, zei D66’er Hans Vijlbrief, die evenwel opnieuw een concreet voorstel miste. “Ik vind dat we nog een lange weg te gaan hebben met elkaar”, aldus CDA’er Van Dijk.

Gasunie: gasvoorraad Nederland volgende winter mogelijk te laag

GRONINGEN – De gasvoorraad in Nederland zal in de volgende winter mogelijk niet vol genoeg zijn. Dit meldt een woordvoerster van de Gasunie over de verwachtingen van het vullen van de lage gasvoorraad in de komende maanden. De Gasunie maakt zich echter nog geen zorgen over de huidige stand en ook niet over die van volgende winter.

De bergingen zijn momenteel voor 29,2 procent gevuld volgens het Nationaal Energie Dashboard, een initiatief van de Gasunie en de netbeheerder TenneT. Daarmee is de voorraad nog verder gedaald, nadat Nederland op 1 februari met 37,7 procent al onder de Europese doelstelling van 39 procent zat.

De woordvoerster noemt het vullen van de voorraad voor de volgende winter een “aandachtspunt”. Ze zegt dat de Gasunie zich hierover zorgen maakt als Nederland op 1 september 5 procentpunt onder het doel van 59 procent voor die datum zit. In die periode wordt gas ingekocht voor de winter. Pas als ons land onder die marge blijkt te zitten, wordt volgens haar gekeken of extra aanvullen nodig is.

Hoge prijzen

Nederland hoefde zich jarenlang geen zorgen te maken over voldoende gas omdat we gas uit Rusland en het Groningerveld haalden. Maar die leveringen voor Nederland zijn stopgezet. “We leven in een andere tijd. De markt is soms onvoorspelbaar, geopolitieke situaties zijn van invloed op de handel en prijzen en die bepalen indirect hoe de gasbergingen gevuld worden”, legt de woordvoerster uit. Tot nu toe is het altijd goed gekomen, maar ze weet niet of dat ook geldt voor het vullen van de bergingen voor de volgende winter.

De Europese gasprijzen bereikten vorige week maandag het hoogste niveau in twee jaar tijd. Inmiddels zijn de prijzen iets gezakt, maar nog altijd hoog. De woordvoerster vreest dat door de hoge prijzen het momenteel voor de markt mogelijk niet interessant genoeg is om de bergingen komende maanden genoeg te vullen.

Het extra aanvullen buiten de marktpartijen om is echter “best wel ingrijpend”, aldus de zegsvrouw. “Omdat je daarmee de vrije markt verstoort en dat kan op termijn een prijsopdrijvend effect hebben. Dan voelen mensen dat in hun portemonnee.”

Werkgever vast voor handel en smokkel mensen uit India

ZOETERMEER – De eigenaar van een metaalbedrijf in Zoetermeer is dinsdag aangehouden omdat hij verdacht wordt van onder andere mensenhandel en mensensmokkel van zes werknemers uit India, meldt de Nederlandse Arbeidsinspectie. De kennismigranten zijn vermoedelijk onder valse voorwaarden naar Nederland gehaald. Afspraken over loon en werkuren werden niet nagekomen, denkt de inspectie.

De werkgever regelde, mogelijk samen met zijn boekhouder, de vliegtickets voor de werknemers. Daarna sliepen ze op matrassen op de grond van een bedrijfspand waar ze ook werkten. Later overnachtten ze op verschillende woonlocaties van en bepaald door de werkgever. De werknemers werkten dagelijks twaalf uur met één of geen vrije dag per week. Hun loon werd gestort op rekeningen waar ze zelf niet bij konden. De verdachte had wel toegang tot het geld en had de bankpasjes in zijn bezit. Hij deed privéaankopen van het geld van de werknemers.

De werkgever kwam in beeld door een reguliere controle van de Arbeidsinspectie in 2023. Na een gesprek met twee werknemers ontstond het vermoeden van arbeidsuitbuiting, een vorm van mensenhandel. Het onderzoek kwam bij het Openbaar Ministerie terecht en inmiddels hebben zes oud-werknemers aangifte gedaan.

Naast de aanhouding zijn ook huizen en bedrijfspanden van de werkgever doorzocht in onder andere Bleiswijk, Den Burg en Veendam. Op vijf van zijn woningen is beslag gelegd.

De delicten zijn volgens de inspectie misdrijven tegen de persoonlijke vrijheid, die bovendien inbreuk maken op de fundamentele mensenrechten. Alleen al voor mensenhandel staat een maximumstraf van twaalf jaar.

Mercedes-Benz waarschuwt voor winstdaling en snijdt in kosten

STUTTGART – Het Duitse autoconcern Mercedes-Benz verwacht dat de winst dit jaar flink onder druk zal staan. Net als andere Europese autofabrikanten kampt Mercedes met een afnemende vraag naar zijn voertuigen in belangrijke markten zoals Europa en China. Een deel van de verkoopdaling is ook te wijten aan de moeizame overgang naar elektrisch rijden. Ondanks forse investeringen in elektrische auto’s bleven de verkopen van deze voertuigen achter bij de verwachtingen.

Mercedes zag de bedrijfswinst vorig jaar met 30 procent dalen. Voor dit jaar verwacht het concern dat de bedrijfswinst aanzienlijk lager uitvalt dan in 2024. De omzet en de autoverkopen zullen naar verwachting ook iets lager uitvallen. Om het tij te keren wil Mercedes in de komende jaren de productiekosten met 10 procent verlagen. Ook verwacht het bedrijf veel van de lancering van nieuwe modellen in de komende jaren, die de verkopen naar verwachting zullen aanjagen.

Onder topman Ola Källenius heeft Mercedes zich vooral gericht op zijn duurste voertuigen en is het afgestapt van minder winstgevende instapmodellen zoals de compacte A-Klasse. Maar de zwakke vraag, vooral in China, naar topmodellen zoals Maybach-limousines, AMG-prestatieauto’s en de G-Wagon drukt op de resultaten.

Onzekerheid

Mercedes maakte vorige maand al bekend dat de wereldwijde verkopen, inclusief de luxemerken Maybach en AMG, vorig jaar met 3 procent zijn gedaald tot bijna 2 miljoen. In China en Europa, inclusief de Duitse thuismarkt, namen de verkopen af. In Noord-Amerika en elders in de wereld stegen de verkopen wel. De verkoop van volledig elektrische auto’s kromp daarbij met bijna een kwart.

De toenemende handelsspanningen in de wereld en het dreigement van de Amerikaanse president Donald Trump om importheffingen op auto’s in te voeren, zorgen daarnaast voor meer onzekerheid bij autofabrikanten. Trump zei deze week dat hij van plan is om in april heffingen op te leggen van ongeveer 25 procent op auto’s die de Verenigde Staten binnenkomen. Mercedes importeert ongeveer 63 procent van de voertuigen die het in de VS verkoopt.

KNMI hoeft weerapp niet aan te passen

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) mag in zijn eigen app weerberichten met locatie-specifieke gegevens blijven aanbieden. Er is op dit moment geen reden om de vordering van de Nederlandse Vereniging van Weerbedrijven (NVWB) om dat te verbieden toe te wijzen, omdat de NVWB geen spoedeisend belang heeft bij die vordering.

De voorzieningenrechter grijpt ook niet in in het traject dat nu loopt om de regelgeving aan te passen waardoor het KNMI mogelijk ook prognose radarbeelden in de app mag opnemen. Dit volgt uit een oordeel van de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag in een kort geding. De eisen van de NVWB zijn allemaal afgewezen.

Weerberichten en weerapps

Het KNMI stelt kosteloos gegevens over het weer beschikbaar zodat deze kunnen worden ingezet door onderzoekers, bedrijven, overheden en andere belangstellenden. Op basis van deze eigen gegevens stelt het KNMI, op grond van de wet, ook gratis algemene weerberichten beschikbaar via zijn website en de app.

Een aantal leden van de NVWB biedt (onder andere via apps) eveneens weerberichten aan. Zij hebben hierbij een commercieel belang. De NVWB en KNMI zijn het niet eens over de inhoud van de weerberichten die het KNMI gratis aanbiedt.

Volgens de NVWB mag het KNMI alleen een beperkt weerbericht beschikbaar stellen aan het publiek en mag het KNMI het weerbericht niet uitbreiden met diensten die ook door de particuliere weerbedrijven kunnen worden aangeboden.

In dit kort geding probeert de NVWB onder meer te bereiken dat het KNMI niet langer een weerbericht met locatie-specifieke gegevens aanbiedt en wil zij voorkomen dat het KNMI prognose radarbeelden gaat opnemen in zijn weerbericht. Ook wil de NVWB worden betrokken bij en geïnformeerd worden over de besluitvorming over de dienstverlening door het KNMI.

Oordeel rechtbank

De voorzieningenrechter wijst de vorderingen van de NVWB af.

Over de vraag of in de KNMI-app prognose radarbeelden opgenomen kunnen worden, worden momenteel in een wetgevingsproces politieke beslissingen genomen. Het is niet aan de voorzieningenrechter om in te grijpen in dat proces.

De locatie-specifieke gegevens worden al sinds 2017 in de KNMI-app aangeboden De NVWB heeft niet onderbouwd wat op dit moment haar spoedeisend belang is bij de vorderingen die er voor moeten zorgen dat in de KNMI-app niet langer locatie-specifieke informatie wordt getoond. Zo’n spoedeisend belang is wel nodig om in kort geding een vordering toegewezen te krijgen.

De NVWB heeft ook nog een aantal vorderingen ingesteld die als doel (of in elk geval effect) hebben dat de NVWB meer invloed krijgt op de manier waarop de Staat omgaat met de (meteorologische) informatie die het KNMI verzamelt. Als die vorderingen zouden worden toegewezen, zou de NVWB een medewetgevende rol krijgen en invloed krijgen op het beleid van de Staat en de uitvoering daarvan door het KNMI. Daarvoor is geen grondslag, en die vorderingen zijn door de voorzieningenrechter afgewezen.

President Israël vraagt vergiffenis na overdracht dode gijzelaars

TEL AVIV – De Israëlische president Isaac Herzog zegt vergiffenis te vragen voor het lot van de vier omgekomen gijzelaars die Hamas aan Israël heeft overgedragen. Hij schrijft op sociale media dat hij getergd is. Ruim een half uur voordat de president zijn posts publiceerde, gaf Hamas de lichamen vrij. Die zijn inmiddels door het Rode Kruis overgedragen aan de Israëlische krijgsmacht.

“Onze harten, de harten van de hele natie, liggen aan duigen”, schrijft Herzog. “Namens de Israëlische staat buig ik mijn hoofd en vraag ik vergiffenis. Vergiffenis dat we je op die vreselijke dag niet hebben beschermd. Vergiffenis dat we je niet veilig hebben thuisgebracht.”

Hamas gaf donderdagochtend de lichamen vrij van Kfir en Ariel Bibas. De jongetjes waren respectievelijk negen maanden en vier jaar oud toen ze werden gegijzeld en kwamen volgens Hamas in gevangenschap om door een Israëlische luchtaanval. Het lichaam van hun moeder is ook overgedragen. De vierde gijzelaar was de 83-jarige Oded Lifschitz. De vader van het gezin Bibas heeft de gijzeling wel overleefd en kwam begin deze maand vrij.

In zijn post vermeldt president Herzog niet expliciet dat hij naar de gijzelaars verwijst. Hij noemt ook geen namen. De resten moeten door Israël nog geïdentificeerd worden.

Scania en DHL testen elektrische truck met range extender op brandstof

SÖDERTÄLJE/BONN – Scania en DHL Group hebben samen een elektrische truck ontwikkeld met een brandstofgenerator, waardoor het mogelijk wordt om over te stappen op batterij-elektrisch wegtransport zonder te hoeven wachten op een compleet oplaadnetwerk. Volledig elektrische voertuigen zijn de ultieme oplossing in een duurzaam transportsysteem, en de verschuiving naar elektrisch moet nu versneld worden. Er zijn echter hindernissen zoals het gebrek aan oplaadpunten, de hoge kosten om te zorgen voor voldoende oplaadcapaciteit bij de depots tijdens seizoenspieken en de druk op het elektriciteitsnet en de hoge prijzen voor elektriciteit op bijvoorbeeld rustige winterdagen. Dit is waar het Extended Range Electric Vehicle (EREV) van Scania en DHL in beeld komt. Het voertuig helpt deze hindernissen te overwinnen en stelt DHL in staat om voor 80 tot 90 procent op hernieuwbare elektriciteit te rijden.

Generator op brandstof vervangt een van de batterijpakketten

De nieuwe e-truck zal in februari door de divisie Post & Parcel Germany worden ingezet voor pakketvervoer tussen Berlijn en Hamburg om de prestaties in de dagelijkse praktijk te testen, voordat er extra voertuigen aan de vloot van DHL worden toegevoegd. De door brandstof aangedreven generator vervangt een van de batterijpakketten in een volledig elektrische vrachtwagen die niet nodig is voor het merendeel van de transportroutes, waardoor de actieradius die door de batterijen wordt geleverd, wordt verkleind, maar levert wel back-up-energie voor de genoemde scenario’s. Het voertuig heeft een mogelijke actieradius van 650 tot 800 kilometer (afhankelijk van de resultaten van de test) en kan indien nodig bij elk conventioneel tankstation worden getankt. Dit is vergelijkbaar met de 550 kilometer van Scania’s meest moderne en toonaangevende 100 procent elektrische trucks met een gelijkwaardig maximaal gewicht.

“Een pragmatische oplossing om logistiek duurzamer te maken”

Tobias Meyer, CEO van DHL Group: “Het zal nog wel even duren voordat duurzame elektriciteit, het netwerk en de laadinfrastructuur beschikbaar en robuust genoeg zijn om volledig te kunnen vertrouwen op batterij-elektrische trucks, vooral voor een grootschalig systeem zoals het Duitse pakketnetwerk van DHL. In plaats van te wachten tot het zover is, werken DHL en Scania samen aan een pragmatische oplossing om de logistiek duurzamer te maken en de CO2-uitstoot met meer dan 80% te verminderen. Dit voertuig is een verstandige, praktische oplossing die op korte termijn een onmiddellijke bijdrage kan leveren aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in het vrachtvervoer. Dergelijke reducties moeten evenredig worden weerspiegeld in de kilometerheffing en de EU-regeling voor de uitstoot van wagenparken. We zien deze samenwerking als een succesvol innovatieproject van twee bedrijven die zich inzetten voor de strijd tegen klimaatverandering.”

De EREV is ontwikkeld door Scania Pilot Partner, dat nieuwe technologieën en oplossingen onderzoekt, in dit geval samen met de strategische partner DHL. Elektrische voertuigen met verlengde actieradius bieden een veelbelovende tussenoplossing voor aanzienlijke CO₂-reducties, vooral daar waar infrastructuur en andere voorwaarden voor volledig elektrisch vervoer ontbreken. Het beleid van de EU en de lidstaten moet dit concept erkennen en stimuleren door een adequate erkenning van de realistische emissie-intensiteit in en proportionele verlaging van de toltarieven.

Moet worden geaccepteerd terwijl de infrastructuur wordt gebouwd

Christian Levin, CEO, Scania: “De toekomst is elektrisch, maar perfect mag niet de vijand zijn van goed, terwijl we onderweg zijn. Het voertuig dat we samen met DHL hebben ontwikkeld is een voorbeeld van tussentijdse oplossingen die de schaalbaarheid van koolstofvrij zwaar transport kunnen verbeteren voordat het transportsysteem uiteindelijk voor 100 procent geëlektrificeerd zal zijn. Een effectieve klimaattransitie vereist dat beleidsmakers dergelijke oplossingen accepteren en tegelijkertijd hun investeringen in openbare infrastructuur en andere voorwaarden opvoeren.”

De EREV is een 10,5 meter lange vrachtwagen met een maximumgewicht van 40 ton, aangedreven door een 230 kW elektromotor (295 kW piek). Energie wordt geleverd door een 416 kWh batterij en een 120 kW generator op benzine. Met behulp van de generator aan boord – in eerste instantie aangedreven door benzine en later door diesel/HVO – kan de actieradius van de truck oplopen tot 800 kilometer.

EREV’s kunnen worden uitgerust met software die het gebruik van de door brandstof aangedreven generator beperkt, waardoor de CO2-uitstoot kan worden verminderd en beperkt tot een bepaald niveau. De maximumsnelheid is 89 km/u, met een laadcapaciteit van ongeveer 1.000 pakketten (volume van een wissellaadbak). De vrachtwagen kan ook een aanhangwagen met een extra wissellaadbak trekken. Het voertuig zal worden ingezet voor “hoofdvervoer” tussen de steden Berlijn en Hamburg

RIVM: geen bewijs dat grens uitstoot stikstof omhoog kan

BILTHOVEN – Er is geen wetenschappelijke onderbouwing dat de ondergrens voor de uitstoot van stikstof omhoog kan, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het RIVM noemt de plannen van landbouwminister Femke Wiersma “een beleidskeuze. Maar dan krijg je meer stikstof. En we halen de wettelijke doelen nu ook al niet. De opgave wordt dan nog groter.”

Minister Wiersma kondigde vorige week aan dat ze de zogenoemde rekenkundige ondergrens voor stikstof wil verhogen. Stikstofneerslag onder die grens geldt als verwaarloosbaar. De uitstoters daarvan hoeven dan geen vergunning aan te vragen. Een hogere grens betekent dus dat er meer werk kan worden uitgevoerd waarbij stikstof vrijkomt. Het kabinet stelt dat de huidige grens zo laag ligt dat die wetenschappelijk gezien geen hout meer snijdt.

De landbouwminister zegt dat ze zich baseert op wetenschappelijke inzichten. Het RIVM heeft de minister geadviseerd, maar zegt niet te weten welke adviezen Wiersma nog meer heeft gekregen. Daarom zegt het instituut niet te kunnen ingaan op wat daarin staat. Het advies van het RIVM wordt later openbaar.

Al sinds 2019 zijn opeenvolgende kabinetten op zoek naar oplossingen voor wat de stikstofcrisis is gaan heten. In dat jaar verklaarde de Raad van State de stikstofregels van de overheid ongeldig, omdat die geen enkele garantie gaven op een afname van de uitstoot. Zo’n afname is volgens tal van ecologische onderzoeken wel nodig, omdat de natuur in beschermde gebieden achteruitgaat door te hoge stikstofconcentraties. De grootste boosdoener is volgens het RIVM ammoniak, afkomstig van de landbouw. De industrie en het verkeer dragen ook bij aan de uitstoot, vooral in de vorm van stikstofoxiden. Naast natuurschade dragen ammoniak en stikstofoxiden bij aan luchtvervuiling.

Een drempelwaarde waardoor een vergunning voor relatief kleine uitstoot niet nodig is, was ook al een van de pijlers van het gesneuvelde Programma Aanpak Stikstof (PAS). Sinds de hoogste bestuursrechter dat programma ongeldig verklaarde, is de kleinst mogelijke uitstoot in de buurt van natuurgebieden die al met stikstof zijn overbelast niet toegestaan. Wiersma erkent zelf ook dat de uitstoot omlaag moet en wil die opgave over alle sectoren verspreiden. Voor boerenbedrijven wil ze een emissieplafond, met veel vrijheid voor agrariërs om zelf in te vullen hoe ze daaraan gaan voldoen.

×