Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 02:10 uur
Home Blog Pagina 146

Recordaantal bedrijfsopheffingen in 2024: sector vervoer en opslag kent meeste opheffingen

DEN HAAG – In 2024 zijn in Nederland ruim 153 duizend bedrijven opgeheven, een stijging van 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit aantal is het hoogste sinds het begin van de huidige meetmethode in 2007, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers.

De bedrijfstak vervoer en opslag behoort tot de zwaarst getroffen sectoren, met een opheffingsgraad van 7,7 procent. Alleen de handel volgt vlak daarachter met 7,6 procent. De sterke stijging van het aantal bedrijfsopheffingen in deze sectoren laat zien dat ondernemers het afgelopen jaar flink onder druk stonden.

Hoewel het totale aantal opgeheven bedrijven in absolute aantallen nog nooit zo hoog was, ligt de relatieve opheffingsgraad iets onder het niveau van 2022. Toen werd namelijk gecorrigeerd voor het totaal aantal bedrijven een iets hogere opheffingsgraad van 6,1 procent genoteerd.

Naast vrijwillige sluitingen nam ook het aantal faillissementen toe. In totaal gingen bijna 2 duizend bedrijven volledig failliet, een stijging van 28 procent vergeleken met het jaar ervoor. Relatief gezien bleef het aandeel faillissementen in het totaal aantal bedrijfsopheffingen echter beperkt tot 1,3 procent.

In de sector vervoer en opslag was ook de faillissementsgraad hoog. Van elke 100.000 bedrijven werden er in deze sector 330 (deels) failliet verklaard. Alleen in de horeca (380 per 100.000 bedrijven) en industrie (340 per 100.000 bedrijven) lag dit aantal hoger.

Bijna negen op de tien opgeheven bedrijven bestond uit slechts één werkzaam persoon. Deze trend hangt samen met het toenemende aandeel eenmanszaken binnen het Nederlandse bedrijfsleven.

Schiphol test zelfrijdend bagagevoertuig [+video]

SCHIPHOL – Op Schiphol is het niet alleen een komen en gaan van passagiers, maar ook van hun bagage. Om dit proces efficiënter in te richten – en hiermee ook de werkdruk te verlagen – doet Schiphol in samenwerking met KLM een test met een elektrisch, zelfrijdend bagagevoertuig. Hierbij wordt de bagage van passagiers met lange overstaptijden gescheiden van bagage die meteen doormoet om een directe aansluiting te halen.

Op een gemiddelde dag worden er zo’n 31.000 bagagestukken van overstappende passagiers afgehandeld op Schiphol. Het grootste deel van deze bagage wordt in de ochtend verwerkt en dat zorgt voor druk op het bagagesysteem en de bagage afhandeling. Samen met Schiphol zorgt KLM Baggage Services ervoor dat alle koffers op tijd de juiste aansluiting halen.

Minder werkdruk en lagere belasting op bagagesysteem

Voor het vervoeren van de bagagestromen test Schiphol met een elektrisch, zelfrijdend bagagevoertuig van leverancier Aurrigo. Dit autonome voertuig gaat bagagestukken van passagiers met een lange overstaptijd vanuit het vliegtuig vervoeren naar een tijdelijke, afgesloten opslaglocatie. Op het juiste moment brengt het voertuig vervolgens de bagage vanuit daar naar de bagagehal, waar het wordt ingevoerd in het bagagesysteem voor verdere afhandeling. Dit nieuwe, deels geautomatiseerde, proces draagt bij aan het verlagen van de werkdruk en zorgt voor minder belasting op het bagagesysteem doordat niet alle bagage tegelijkertijd wordt ingevoerd.

Van bagageopslaglocatie naar bagagehal

De eerste fase van de proef vond plaats vanaf augustus 2024. Er is toen getest op de route van de tijdelijke bagageopslaglocatie naar de bagagehal. Het voertuig heeft daarbij de omgeving van het platform in kaart gebracht met behulp van 3D-camera’s en geleerd hoe het zich kan navigeren. Tijdens de testfase zijn stapsgewijs onderdelen getest, zoals het autonoom op- en afzetten van containers en het rijden in de drukke bagagehal.

Start vervolg testfases

Tijdens de volgende testfase, die begin deze maand van start is gegaan, rijdt het zelfrijdend voertuig op de pier. Als dit goed verloopt, worden de testroutes uitgebreid en wordt het voertuig uiteindelijk getest op vliegtuigopstelplaatsen. De test duurt tot eind 2025. Het zelfrijdende voertuig is uitgerust met Lidar-sensoren en camera’s met een 360 graden zicht. Dit stelt het in staat om veilig te rijden tussen ander verkeer, op tijd te remmen en voldoende afstand te houden. Voor de veiligheid zit er tijdens de proef altijd een Safety Operator in het zelfrijdende voertuig om in te grijpen, mocht dat nodig zijn.

“Wij streven ernaar om tegen 2050 een van ‘s werelds meest duurzame en toonaangevende luchthavens te exploiteren. Daarom zetten we in op het creëren van een meer duurzame, emissievrije grondoperatie. We vervangen de voertuigvloot door een verbonden netwerk van autonome, emissievrije voertuigen. Daarmee automatiseren we alle gerelateerde processen. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal gevarieerder en meer aansturend zijn”, zegt Jan Zekveld, Senior Manager Innovation bij Royal Schiphol Group.

Doden en gewonden door instorten snelweg in aanbouw in Zuid-Korea [+video]

SEOUL – Zeker vier mensen zijn om het leven gekomen en zes anderen zijn gewond geraakt door het instorten van een snelweg in Zuid-Korea. Het gaat om een brug in aanbouw bij de stad Cheonan, ten zuiden van Seoul, die het begaf.

De hulpdiensten melden dat vijf van de gewonden er slecht aan toe zijn. Er wordt nog gezocht naar een wegwerker die onder het puin terecht zou zijn gekomen. Bij de reddingswerkzaamheden werden honderdvijftig hulpverleners en drie helikopters ingezet.

Het ongeluk gebeurde dinsdagochtend, toen 50 meter lange metalen steunbalken het begaven. Op beelden die onder meer de Zuid-Koreaanse zender YTN verspreidt, is te zien hoe brugdelen naar beneden komen. Hoe het ongeluk kon gebeuren, is nog onduidelijk.

Onder de doden zijn zeker twee Chinezen, meldt de brandweer. Ook een van de zwaargewonden is van Chinese afkomst. Alle tien de slachtoffers waren aan het werk op het brugdek en zijn eraf gevallen.

Musk: werknemers krijgen tweede kans om verslag te doen van week

WASHINGTON – Elon Musk schrijft op X dat overheidspersoneel een tweede kans krijgt om verslag te doen van de voorbije werkweek. Doen zij dat niet, dan worden zij ontslagen, zo meldt hij. De Amerikaanse president Donald Trump sprak steun uit voor het initiatief van de miljardair, maar Amerikaanse media melden dat er binnen overheidsinstanties verwarring is over de “verplichte” e-mail.

Musk, adviseur van Trump en met zijn adviesorgaan DOGE aangesteld om een einde te maken aan “verspilling, fraude en misbruik” bij overheidsuitgaven, zei zaterdag dat alle overheidsmedewerkers hun werkweek uiterlijk maandagavond in een e-mail kort moeten beschrijven. Doen ze dat niet, dan riskeren ze ontslag.

Leidinggevenden bij onder meer de ministeries van Justitie, Defensie en Binnenlandse Zaken en overheidsinstanties als de FBI riepen medewerkers echter op niet op het verzoek in te gaan. Het ministerie van Volksgezondheid zei bijvoorbeeld dat wie de mail beantwoordt, “ervan uit moet gaan dat alles wat je schrijft wordt gelezen door kwaadwillenden”, schrijft The Washington Post. Het ministerie benadrukte dat er geen gevolgen voor medewerkers zullen zijn als zij niet reageren. Medewerkers van Financiën kregen juist te horen dat ze wel aan de opdracht van DOGE moeten voldoen.

Trump over plan: geniaal

In een persconferentie noemde Trump het initiatief van Musk maandagavond “ingenieus”, al was het maar omdat uit de antwoorden zou blijken “of mensen aan het werk zijn of niet”. Wie niet reageert, zou “ontslagen” of “soort van semi-ontslagen” worden, aldus de president, zonder daarover verder in detail te treden. Er werken ruim twee miljoen Amerikanen bij de federale overheid.

In een hele reeks berichten op X sprak Musk maandagavond onder meer van een “werkelijk zeer triviaal verzoek”. Dat “zovelen zakken voor deze zeer eenvoudige test” roept volgens de miljardair vragen op over “de incompetente wijze waarop belastinggeld wordt uitgegeven”.

Kritiek

Vakbonden zijn zeer kritisch over het initiatief. De grootste bond van federaal overheidspersoneel heeft al aangekondigd eventuele ontslagen aan te vechten bij de rechter.

De Republikeinse senator John Curtis heeft Musk intussen tot “een dosis mededogen” opgeroepen. “Dit zijn echte mensen, echte levens en echte hypotheken”, zei hij.

Hein Schumacher na iets meer dan 1,5 jaar weg als topman Unilever

LONDEN – De Nederlander Hein Schumacher stopt in maart als topman van Unilever, maakte het bedrijf achter merken als Axe en Knorr dinsdag bekend. Hij wordt opgevolgd door de huidige financieel topman van het Britse concern, Fernando Fernandez. Schumacher was nog niet lang de hoogste baas bij Unilever. Hij begon in juli 2023 aan die klus.

Volgens Unilever-voorzitter Ian Meakins is de raad van bestuur van het bedrijf tevreden over de resultaten van het afgelopen jaar, maar “er is veel meer te doen om de best mogelijke resultaten te behalen”. Hij stelt dat Fernandez sinds zijn aantreden als hoogste financiële baas veel indruk heeft gemaakt.

“Het bestuur heeft veel vertrouwen in zijn vermogen om een bestuursteam van hoog niveau te leiden en de voordelen van het groei-actieplan met urgentie te realiseren”, meldt Meakins over Fernandez. De Argentijn zou daarmee ook moeten zorgen voor meer waarde van het bedrijf voor aandeelhouders, staat in het bericht.

Gescheiden beursnoteringen

Schumacher, die overkwam van zuivelconcern FrieslandCampina, had als taak de prestaties van Unilever te verbeteren. Hij trad aan nadat Nelson Peltz, een activistische aandeelhouder en lid van de raad van bestuur, stevige kritiek had op het beleid van zijn voorganger Alan Jope. Die zou de verzameling merken van Unilever zo ver hebben laten groeien dat het bedrijf zich niet genoeg kon concentreren op de best presterende merken.

Schumacher besloot tot het afsplitsen van merken en onderdelen van Unilever. Zo krijgt de ijsdivisie waar Ola en Magnum onder vallen een aparte beursnotering en krijgen de merken Unox en Conimex een nieuwe eigenaar. Onder Schumacher kondigde Unilever ook een reorganisatie aan waarbij ongeveer 7500 kantoorbanen verloren gingen.

Opvolger: werken aan toekomstbestendige merkenportefeuille

Het afzwakken van de duurzaamheidsdoelen van Unilever op het gebied van plastic, bossen en leefbare lonen bij leveranciers leidde ook tot kritiek van de milieubeweging. Schumacher verdedigde die ingrepen door te stellen dat de doelen realistischer waren geworden dan onder ambitieuze voorgangers.

Fernandez had voordat hij financieel topman was van Unilever de leiding over de divisie voor ‘schoonheid en welzijn’, waar bijvoorbeeld shampoos en huidverzorgingsmiddelen onder vallen. Dit was de voorbije jaren een van de snelst groeiende onderdelen van het bedrijf. De toekomstige topman kondigt aan te willen werken aan een “toekomstbestendige” merkenportefeuille die voor verdere groei zorgt.

Rechter: AP krijgt niet direct toegang tot Witte Huis terug

WASHINGTON – Een federale rechter heeft maandag geweigerd om AP onmiddellijk weer toegang tot het Witte Huis te verlenen. Het Amerikaanse persbureau had daar in een rechtszaak om gevraagd, nadat het de toegang was ontzegd tot persmomenten van president Donald Trump in de Oval Office en het presidentiële vliegtuig Air Force One.

Journalisten van AP werden geweigerd omdat het persbureau niet mee wil gaan in Trumps naamswijziging van de Golf van Mexico naar de Golf van Amerika. Federale rechter Trevor McFadden zei dat het persbureau de toegang nu niet terugkrijgt, maar verder onderzoek nodig is voor een definitief oordeel.

McFadden zei dat het verbieden van toegang tot “private vertrekken”, zoals het Witte Huis met AP-journalisten deed, anders is dan het volledig tegenhouden van journalisten. Toch werkt de bestaande jurisprudentie niet in het voordeel van het Witte Huis, benadrukte de door Trump aangestelde rechter.

AP had de zaak aangespannen tegen drie topmedewerkers van het Witte Huis. Het persbureau beargumenteerde dat het weigeren van de toegang in strijd is met het Eerste Amendement van de Amerikaanse grondwet. Dat garandeert de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

Macron: bestand in Oekraïne binnen enkele weken mogelijk

WASHINGTON – De Franse president Emmanuel Macron denkt dat een wapenstilstand in Oekraïne “in de komende weken” mogelijk is. Na zijn ontmoeting met de Amerikaanse president Donald Trump zei Macron dat in een interview met het Amerikaanse Fox News.

“We hebben eerst een wapenstilstand nodig. Ik denk dat dat in de komende weken bereikt kan worden”, aldus Macron. Trump zei eerder op de dag al dat hij denkt dat de oorlog in Oekraïne “binnen weken” kan eindigen.

De twee wereldleiders spraken elkaar in het Witte Huis. Volgens de Franse president was er bij het gesprek sprake van “toenadering” tussen Washington en Parijs.

Trump onderhandelt sinds deze maand met Rusland over de oorlog in Oekraïne, zonder dat Europa daarbij aan tafel zit. “Wij willen een snelle deal, maar geen fragiele”, aldus Macron over die onderhandelingen.

Sluiskiltunnel weer helemaal beschikbaar voor verkeer

Foto: HV Zeeland

SLUISKIL – De Sluiskiltunnel bij het Zeeuwse Sluiskil is weer helemaal beschikbaar voor verkeer. Dat meldde de verkeerdienst van de tunnel omstreeks 02.30 uur dinsdagochtend op X.

In de tunnel was maandagochtend een ernstig verkeersongeluk, waarbij twee mensen om het leven kwamen. Het bergen in de noordbuis van de vrachtwagen waarin deze mensen zaten duurde langer dan eerder werd gedacht. Tegelijkertijd werden ook het asfalt en de tunnelwand gerepareerd.

Het verkeer in de noordelijke richting werd omgeleid via de brug bij Sluiskil. In de zuidelijke richting ging de tunnel eerder weer open.

Nederlander (16) meldt zich bij Keulse politie om explosie club

KEULEN – Een 16-jarige Nederlander heeft zich afgelopen donderdag aangegeven op het politiebureau in Keulen voor zijn betrokkenheid bij een explosie bij een discotheek in de Duitse stad.

Bij de ontploffing vorig jaar september bij Club Vanity liep onder meer een schoonmaker trommelvliesletsel op.

De politie verspreidde eerder foto’s van de jongen. Volgens de politie heeft de Nederlander via zijn advocaat verklaard dat hij zichzelf herkende in de beelden en dat hij betrokken was bij de explosie. Verder zou hij geen informatie hebben gegeven en zich beroepen op zijn zwijgrecht.

Toen de explosie plaatsvond was de jongen nog 15 jaar. Naast zijn jonge leeftijd maakte onder meer het feit dat hij zichzelf heeft gemeld bij de politie dat de rechtbank een arrestatiebevel tegen hem opschortte, meldt de Duitse politie. Hij moet zich wel wekelijks melden op het politiebureau.

Trump stelt dat oorlog Oekraïne binnen weken kan eindigen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump denkt dat de oorlog in Oekraïne “binnen weken” kan eindigen. Hij vertelde dat tijdens een ontmoeting met de Franse president Emmanuel Macron in het Witte Huis.

“Het is een zware oorlog geweest. Ik denk dat we dicht bij een oplossing zijn”, verklaarde Trump tijdens een gezamenlijk persmoment. De Amerikaanse president verklaarde voor zijn aantreden in januari dat hij de oorlog snel zou beëindigen. De gesprekken over Oekraïne zijn sinds zijn presidentschap in een stroomversnelling geraakt.

De Verenigde Staten voeren onder Trump direct overleg met Rusland over het stoppen van de oorlog in Oekraïne. Macron is naar Washington afgereisd om Trump ervan te overtuigen Oekraïne te blijven steunen, waarbij hij benadrukte dat Oekraïne “betrokken moet zijn” bij de Amerikaans-Russische gesprekken over de oorlog. Macron is de eerste Europese leider die Trump bezoekt sinds diens aantreden.

Europese vredesmacht

Macron zei ook dat Frankrijk bereid is om veiligheidsgaranties aan Oekraïne te bieden tijdens een staakt-het-vuren. De inzet van een Europese vredesmacht kan volgens Macron deel uitmaken van Europese veiligheidsgaranties. De troepen zouden niet aan het front worden ingezet, voegde hij eraan toe.

Trump zei achter een Europese vredesmacht te staan en vertelde het idee te hebben besproken met de Russische president Vladimir Poetin. Die is bereid Europese vredestroepen in Oekraïne te “accepteren”, aldus Trump. Het Kremlin noemde een dergelijk plan vorige week onaanvaardbaar. Een woordvoerder zei toen dat legers van NAVO-landen erbij betrokken zouden worden en dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid van Rusland.

Washington en Kyiv zijn volgens Trump dicht bij een deal over Amerikaanse toegang tot Oekraïense grondstoffen. Daarmee wil Trump het geld terugkrijgen dat de VS in Oekraïne heeft gestoken sinds de Russische inval drie jaar geleden begon. Trump verwacht dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky mogelijk deze of volgende week naar het Witte Huis komt om de deal te sluiten. Hij vertelde ook op een “geschikt moment” naar Moskou te zullen gaan.

Meer passagiers maar minder vracht vervoerd op Schiphol in januari

SCHIPHOL – Er reisden 4,8 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in januari 2025. Het is een toename van bijna 6 procent ten opzichte van 2024. De meeste passagiers gingen op reis naar Groot-Brittannië, Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 35.717. Dat is een stijging van bijna 2 procent ten opzichte van 2024.

Aantal passagiers

In januari 2025 reisden er 4,8 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 2,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Twee miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen

3,2 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Groot-Brittannië was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Spanje, Italië en de Verenigde Staten.

Vluchten

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 35.717 in januari 2025. Dat is een stijging van bijna 2 procent vergeleken met 2024. 28.464 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.253 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer

Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 5 procent lager dan in januari 2024. In januari 2025 waren er 1.247 vrachtvluchten, in 2024 waren dat er 1.307. Het totale vervoerde volume was in januari 2025 104.361 ton. Dat is een afname van bijna 12 procent ten opzichte van 2024.

Hamer: Bruins moet met toezichthouder NPO praten over Leeflang

DEN HAAG – Mariëtte Hamer, regeringscommissaris grensoverschrijdend gedrag, is van mening dat minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met de raad van toezicht (rvt) van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in gesprek moet na de verhalen over grensoverschrijdend gedrag van NPO-baas Frederieke Leeflang. Dat bevestigt haar woordvoerster na berichtgeving van het AD.

“Het is nu aan de minister om in gesprek te gaan met de rvt van de NPO”, vindt Hamer. “Ik heb de afgelopen maanden al verschillende keren aangegeven dat het toezicht van de omroepen beter moet worden ingericht.” In dat gesprek moet ook de rol van de toezichthouder worden besproken.

Het AD en Investico brachten vrijdag een verhaal naar buiten waarin tientallen (oud-)medewerkers van de NPO spraken van een “angstcultuur” onder Leeflang, die sinds januari 2022 NPO-voorzitter is. De beschuldigingen gaan onder meer over intimidatie en verbale agressie.

Duidelijkheid

Voormalig NPO-bestuurder Paul Doop deed ook zijn beklag over de werkcultuur onder Leeflang bij rvt-voorzitter Tjibbe Joustra. Doop vertrok in juli vorig jaar als bestuurder.

Bruins laat via zijn woordvoerder weten “op zeer korte termijn” in gesprek te willen met de rvt. Hij is bezorgd over wat hij erover heeft gelezen. “Het is belangrijk dat duidelijk wordt wat hier aan de hand is.”

De minister “verwacht dat het bevorderen van een sociaal veilige werkomgeving de absolute prioriteit heeft van bestuurders en interne toezichthouders”. “Ik vind het van het grootste belang dat de NPO voor iedereen die er werkt een plek is waar zij zich veilig voelen en goed hun werk kunnen doen.”

Ninatrans neemt Spaanse transportonderneming Sealog S.A. over

LEUVEN/MADRID – Het Belgische transportbedrijf Ninatrans heeft het Spaanse familiebedrijf Sealog S.A., gevestigd nabij Madrid, overgenomen. Sealog is gespecialiseerd in internationaal transport voor de automotive sector in Centraal-Europa.
Met deze overname wil Ninatrans zijn geografische positie in Zuid-Europa aanzienlijk uitbreiden. “Deze acquisitie stelt ons in staat om onze marktpositie te versterken en nieuwe groeimogelijkheden te benutten,” aldus Ninatrans.

Sealog zal gebruikmaken van de expertise en innovaties binnen de Ninatrans-groep, waarbij de verschillende transportbedrijven binnen de groep elkaar operationeel zullen versterken.

Volgens CEO Benny Smets van Ninatrans biedt de overname ook kansen voor uitbreiding van de luchtvrachtactiviteiten van en naar het Iberisch schiereiland. “Deze stap sluit perfect aan bij onze ambitie om een toonaangevende Europese speler te worden in internationaal tijdkritisch transport.”

Sealog beschikt over een team van ongeveer vijftig medewerkers en een vloot van vijftig trekkers en zeventig trailers. Daarnaast heeft het bedrijf een magazijn van 2000m2 met cross-dockfaciliteiten voor klanten.

Van Persie wil minimaal derde worden met Feyenoord

ROTTERDAM – Robin van Persie heeft voor dit seizoen de doelstelling minimaal derde te worden met Feyenoord. Dat zei de 41-jarige oud-spits nadat hij in De Kuip een contract tot medio 2027 had getekend. Van Persie is “trots en vereerd” dat hij per direct als hoofdtrainer aan de slag mag.

Van Persie krijgt met René Hake een ervaren assistent naast zich. Verder maken Etiënne Reijnen, John de Wolf en keeperstrainer Jyri Nieminen deel uit van de technische staf van de Rotterdammers. Van Persie wil er alles aan doen om het vertrouwen terug te betalen dat de directie van Feyenoord in hem heeft. “Ik vind mezelf boven alles een prestatiecoach”, stelde Van Persie. “Het liefst behaal ik resultaat met aanvallend voetbal en met lef.”

Bij zijn terugkeer in Rotterdam maakte Van Persie een opgewekte indruk. Met een ontspannen blik keek de 41-jarige trainer door de goed gevulde perszaal van De Kuip en nam alle tijd om de vele vragen over zijn aanstelling te beantwoorden. Hij snapte dat de timing voor zijn overstap niet voor iedereen ideaal is. “De timing is nooit voor iedereen goed. Er is altijd wel een partij niet tevreden. In dit geval is dat sc Heerenveen΅, legde Van Persie uit. “Maar voor Feyenoord en voor mij is de timing met het oog op de toekomst nu wel ideaal.”

De oud-speler begon het seizoen bij sc Heerenveen waar hij voor het eerst als coach op het hoogste niveau aan de slag ging. Van Persie koos bewust voor de weg van de geleidelijkheid om ervaring op te doen en het trainersvak stapje voor stapje te leren. Dat ging met vallen en opstaan. Van Persie wisselde met sc Heerenveen diepte- en hoogtepunten af. Zo verloor hij met zijn elftal met 9-1 bij AZ, maar werd het onverslaanbaar geachte PSV thuis met 1-0 verslagen. Van Persie besloot nu acht maanden later af te stappen van zijn ingeslagen weg en ging in op de aanbieding vanuit Rotterdam-Zuid. “Toen Feyenoord kwam was het voor mij een makkelijke keuze”, aldus Van Persie. “Al snap ik dat anderen hun eigen mening hebben. Bij iedere overstap die ik in mijn loopbaan heb gemaakt was er wel kritiek. Dat hoort erbij.”

Vrachtwagen botst op vrachtwagen met pech op Duitse A73 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

HILDBURGHAUSEN – Op de Duitse A73, in de rijrichting Suhl tussen de afritten Eisfeld-Nord en Schleusingen, blijft het verkeer ernstig gehinderd door een ongeval met twee vrachtwagens.

Een 73-jarige chauffeur van een trekker met oplegger zag door nog onbekende oorzaak een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook over het hoofd. Dit leidde tot een zijwaartse aanrijding tussen beide voertuigen. Vervolgens raakte de vrachtwagen van de weg, belandde in de berm en doorbrak een wildhek.

De 73-jarige chauffeur raakte hierbij lichtgewond. De 48-jarige bestuurder van de gestrande vrachtwagen bleef ongedeerd.

Door de impact van de aanrijding werd de linkerzijde van de oplegger van de rijdende vrachtwagen opengetrokken. De oplegger was geladen met lege plastic jerrycans.

De totale schade wordt, door de politie, geschat op ongeveer 185.000 euro.

Foto: Duitse Politie

Vanwege de lekkende brandstof is de omgeving onderzocht op mogelijke milieuverontreiniging. Een deel van de grond moet worden afgegraven om vervuiling te voorkomen.

Voor de berging van de vrachtwagen is een kraan nodig. Door de omvang van de bergingswerkzaamheden is de rijbaan richting Suhl sinds vanochtend volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid bij de afrit Eisfeld-Nord.

Verwacht wordt dat de afsluiting nog enkele uren zal duren.

×