Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 07:21 uur
Home Blog Pagina 143

Nieuwe tariefstructuur Eurovignet vanaf 25 maart 2025

DEN HAAG – De tariefstructuur van het Eurovignet wijzigt per 25 maart 2025. Dit meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Oorspronkelijk zou de nieuwe tariefstructuur per 1 januari 2025 ingaan, maar door een vertraging in de ratificatieprocedure in Luxemburg is de invoering uitgesteld.

Tariefsverhoging en nieuwe CO2-klasse-indeling
Met de nieuwe tariefstructuur worden de kosten voor het Eurovignet met 1,9% verhoogd. Daarnaast worden de tarieven voortaan niet alleen gebaseerd op de EURO-emissieklasse en het aantal assen, maar ook op de CO2-uitstoot van het voertuig.

Voertuigen worden ingedeeld in vijf CO2-emissieklassen:

  • Klasse 1: Dieseltrucks (hoogste tarief)
  • Klasse 2-5: Schonere voertuigen, variërend van minimaal 5% schoner dan de norm (klasse 2) tot zero-emissievoertuigen (klasse 5)

Voor voertuigen in de schonere klassen (2-5) geldt een korting op het tarief. Voor een Euro VI-vrachtwagen in CO2-emissieklasse 1 stijgt het jaartarief bijvoorbeeld van €1.250 naar €1.274.

Correctie op eerder gepubliceerde tarieven

Eerder waren in het Staatsblad enkele foutieve tarieven opgenomen. De correcte tarieven, zoals vastgesteld in het officiële protocol, zijn nu leidend. Een voorbeeld hiervan is het jaartarief voor een Euro VI-voertuig met ten minste vier assen in CO2-emissieklasse 5, dat wordt vastgesteld op €319.

Geldigheid bestaande Eurovignetten

Vignetten die voor 25 maart 2025 worden aangeschaft, blijven geldig voor de volledige geldigheidsperiode. Er worden geen correcties doorgevoerd op reeds gekochte vignetten.

De RDW zal voor Nederlandse voertuigen via OVI.RDW aangeven in welke CO2-emissieklasse een voertuig valt. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht dat in 2025 ongeveer 98% van de vrachtwagens in CO2-emissieklasse 1 zal vallen. Schonere voertuigen worden in klasse 2-5 ingedeeld en komen daarmee in aanmerking voor korting.

Afschaffing Eurovignet in de toekomst

Het Eurovignet blijft verplicht voor vrachtwagens boven de 12 ton totdat de vrachtwagenheffing in Nederland wordt ingevoerd, naar verwachting medio 2026. Vanaf dat moment geldt een kilometerheffing voor alle voertuigen vanaf 3,5 ton.

Denemarken stopt per 1 januari 2025 met het Eurovignet. Daarna blijven alleen Nederland, Zweden en Luxemburg gebruikmaken van het systeem. In maart 2027 vervalt ook de uitzondering voor voertuigen tussen 3,5 en 12 ton, maar tegen die tijd zal in Nederland waarschijnlijk de vrachtwagenheffing al van kracht zijn.

BP verlegt koers en verhoogt investeringen in fossiele brandstof

LONDEN – BP heeft woensdag aangekondigd zijn jaarlijkse investeringen in olie en gas te verhogen tot 10 miljard dollar per jaar. Daarmee verschuift de focus van het Britse olie- en gasconcern weer naar fossiele brandstoffen. Het besluit is onderdeel van de inspanningen van topman Murray Auchincloss om de financiële prestaties van het bedrijf te verbeteren.

Onder Bernard Looney, de voorganger van Auchincloss, werd in 2020 nog besloten de olie- en gasproductie met 40 procent te verminderen. Tegelijkertijd wilde BP de hoeveelheid geproduceerde hernieuwbare energie sterk laten groeien tegen 2030. “We zullen zeer selectief zijn in onze investeringen in de transitie”, zegt Auchincloss nu. “Dit is een reset voor BP, met een onwrikbare focus op het creëren van langetermijnwaarde voor aandeelhouders.”

BP wil nu onder meer de olieproductie laten groeien naar 2,3 miljoen tot 2,5 miljoen vaten olie per dag in 2030. De investeringen in hernieuwbare energie worden tegelijkertijd afgebouwd. Zo worden deze jaarlijks verlaagd naar 1,5 miljard tot 2 miljard dollar, ongeveer 5 miljard dollar minder dan eerder aangekondigd.

Beyond Petroleum

Toen BP de groenere koers aankondigde waar het nu weer voor een deel afscheid van neemt, kreeg het de bijnaam ‘Beyond Petroleum’. Journalisten van Britse media hebben het nu op X over ‘Back to Petroleum’, terug naar olie. Vanuit de klimaatbeweging komen negatieve reacties. “Geld pompen in meer olie en gas levert stijgende klimaatrisico’s voor ons allen op”, stelt 350.org. De internationale club noemt de meer fossiele koers van het bedrijf in strijd met de klimaatdoelen en ook een risico voor “de aandeelhouders die BP zo graag wil plezieren”, omdat juist de hernieuwbare energiesector sterk groeit.

De activistische aandeelhouder Follow This oordeelt dat BP ondanks groene woorden “nooit een serieuze poging” heeft gedaan om een transitie door te maken. Oprichter Mark van Baal wijst erop dat de investeringen in schonere energiebronnen ook onder Looney minder dan 10 procent van het totaal bedroegen. “BP wilde een oliegigant blijven, maar er niet zo uitzien. Gemengde signalen van de directie hebben zowel aandeelhouders als werknemers in verwarring gebracht”, stelt hij.

Tegenslag

Van Baal ziet de koerswijziging als “alweer een tegenslag in de strijd tegen de klimaatcrisis” en vindt dat BP te weinig oog heeft voor de lange termijn.

North Sea Port zet voormalige BTZ-terrein in Vlissingen te koop

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – North Sea Port zoekt, in samenspraak met de curatoren, exploitanten voor een uniek zeehaventerrein met de nieuwe Quarleskade en een directe toegang via de Westerschelde tot de Noordzee. Het gaat onder meer om het terrein van het voormalige bedrijf Bulk Terminal Zeeland in Vlissingen.

Het betreft een zeer uitzonderlijk terrein: het voormalige terrein van het gesloten bedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ) en gronden er rondom.

Het havenbedrijf North Sea Port en de curatoren van BTZ zijn dan ook op zoek naar bedrijven die een uitgesproken rol hebben in de energie- en/of grondstoffentransitie, diepzeehavengebonden activiteiten hebben en de aanwezige infrastructuur en het terrein optimaal benutten.

Met de uitgifte van dit unieke terrein wil North Sea Port zich verder ontwikkelen als Europese tophaven: “We vergroten hiermee de strategische autonomie binnen Europa, zorgen voor een duurzame ontwikkeling en nieuwe werkgelegenheid. Bovendien gaat er bij de keuze van bedrijven blijvend aandacht naar veiligheid en integriteit.”

Het terrein aan de San Marinoweg in Ritthem heeft de volgende kenmerken:

  • Directe toegang tot de Noordzee via de Westerschelde
  • Gelegen aan de nieuwe Quarleskade
  • Erfpacht voor de gronden en verkoop van de aanwezige opstallen
  • Totale oppervlakte: 33,9 hectare (339.000 m²)
  • Twee Loodsen: 35.000 m² & 5.000m2
  • Totale kadelengte: 700 meter
  • Huidige maximum diepgang schip: 12,5 m LAT
  • 450 m ontworpen voor een maximum diepgang van 14,5 m LAT
  • 250 m ontworpen voor een maximum diepgang van 12,5 m LAT

Aanmelden vanaf 17 maart

De procedure verloopt in drie fasen: aanmelding, selectie en de contractfase. De aanmeldfase loopt van 17 maart tot 6 april 2025, de selectiefase loopt van eind april tot eind juni 2025 en de contractfase loopt in het derde kwartaal. Alle details over deze marktbevraging, kandidaatstelling en de procedure zijn te vinden op de website van North Sea Port.

Partijen die zich al hebben aangemeld bij North Sea Port of de curatoren van BTZ en daar schriftelijke bevestiging van hebben ontvangen, hoeven zich niet opnieuw aan te melden. Deze zullen de oproep tot kandidaatstelling ontvangen. Andere geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via het contactformulier op de website van North Sea Port.

Europa’s meest diverse haven

North Sea Port, de grensoverstijgende haven van Vlissingen, Terneuzen en Gent, is een van Europa’s toonaangevende havens op het vlak van breakbulk, food en feed, en hernieuwbare energie en grondstoffen. Met 12,7 miljard euro aan toegevoegde waarde zijn we de derde belangrijkste haven van ons continent.

Als toegangspoort tot Noordwest-Europa bieden we aan logistieke en industriële spelers alle troeven om hun activiteiten te doen floreren. Rechtstreekse toegang tot de Noordzee, multimodale terminals en uitstekende achterlandverbindingen via het spoor, binnenvaart, de weg of pijpleidingen. Bovendien kunnen onze klanten rekenen op een uitgebreid servicepakket en een infrastructuur die klaar is voor de toekomst.

Vrachtwagen aan de kant gezet met zicht belemmerende accessoires [+foto’s]

Foto: DVSA Enforcement

LONDEN – De Britse verkeerspolitie heeft recent een vrachtwagen aan de kant gezet waarbij de voorruit gedeeltelijk bedekt was met accessoires, waardoor het zicht van de chauffeur ernstig werd beperkt. Er schuilen ernstige gevaren in een belemmerd zicht op de weg. Het zorgt niet alleen voor boetes en rijverboden maar kan ook fatale gevolgen hebben.

Zicht op de weg moet vrij blijven

Volgens de Britse politie moet het zicht op de weg altijd onbelemmerd zijn en vrij van obstakels. Dit betekent dat grote hoeveelheden decoraties, accessoires of andere objecten die de voorruit blokkeren, niet zijn toegestaan. Chauffeurs die zich hier niet aan houden, riskeren fikse boetes, directe rijverboden en, in het ergste geval, levensgevaarlijke situaties.

Tragische herinnering aan de gevolgen

In het social media bericht van de DVSA Enforcement wordt een tragisch incident belicht waarbij een vrachtwagenchauffeur betrokken was bij een dodelijk ongeval. De oorzaak?

Cabine van de vrachtwagen die in 2017 een fietser doodreed. De chauffeur kreeg 21 maanden celstraf en 2 jaar en tien maanden rijontzegging. Het transportbedrijf kreeg een boete van £112,500 en moest de kosten van £3,000 betalen.

Een belemmerd zicht door objecten die voor de voorruit hingen, waardoor de chauffeur cruciale signalen op de weg niet op tijd kon waarnemen. Dit incident benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is om een volledig vrij zicht op de weg te behouden.

Strenge controles en directe sancties

De politie waarschuwt dat chauffeurs die met een belemmerd zicht rijden, direct van de weg gehaald kunnen worden. Naast boetes kunnen voertuigen een onmiddellijke rijverbod opgelegd krijgen totdat de obstakels zijn verwijderd. Verkeersveiligheid staat voorop, en autoriteiten nemen geen enkel risico als het gaat om het voorkomen van ongelukken, aldus de Britse politie.

Een heldere boodschap voor alle weggebruikers: Zorg ervoor dat je voorruit altijd vrij is van onnodige objecten. Het kan niet alleen boetes en sancties voorkomen, maar vooral levens redden.

Wereldwijde schulden stijgen tot recordhoogte

WASHINGTON – De wereldwijde schuldenlast is vorig jaar opnieuw gestegen tot een recordhoogte, meldt het Institute of International Finance (IIF). Bedrijven, huishoudens en overheden hadden in totaal 318 biljoen dollar aan schulden, ongeveer 303.000 miljard euro. Dat is 7 biljoen dollar meer dan in 2023.

De toename van de schulden was in 2024 wel kleiner dan in 2023, aldus het IIF. In dat jaar namen de schulden met 16 biljoen dollar toe.

Het instituut verwacht dat de schuldenlast dit jaar minder hard stijgt. “Met wereldwijde onzekerheid over het economisch beleid op recordhoogte, hoger dan de niveaus tijdens de piek van de pandemie, en de nog altijd hoge leenkosten, zal de voorzichtigere houding onder kredietnemers waarschijnlijk de vraag naar krediet in de private sector belemmeren.”

Bond vigilantes

Het percentage schulden ten opzichte van het bruto binnenlands product (bbp) is voor het eerst in vier jaar gestegen, meldt het IIF. Dat komt volgens het instituut, dat de wereldwijde financiële sector vertegenwoordigt, doordat de economische groei is vertraagd. Naar verwachting blijven vooral de schulden in de Verenigde Staten, Frankrijk, China, India en Brazilië hoog. De economie van de VS doet het wel goed, ondanks de hogere schulden van de Amerikaanse overheid, vindt het IIF.

De groeiende schulden betekenen volgens het IIF dat overheden moeten oppassen voor zogeheten bond vigilantes. Dat zijn investeerders die protesteren tegen in hun ogen te hoge overheidsuitgaven door hogere leenkosten van een overheid te eisen.

Summa opent Vakschool Logistiek in Eersel

EINDHOVEN – De transport- en logistieksector in de Kempen krijgt een flinke impuls met de oprichting van de Vakschool Logistiek. Dankzij een unieke samenwerking tussen onderwijsinstelling Summa en toonaangevende logistieke bedrijven uit de regio is een mbo-opleidingstraject opgezet waarin theorie en praktijk naadloos op elkaar aansluiten. Dit betekent dat studenten nu in hun eigen regio een vakopleiding kunnen volgen én direct werkervaring opdoen.

De Vakschool Logistiek biedt een BBL-opleiding, waarbij studenten vier dagen per week bij erkende bedrijven in de praktijk aan de slag gaan en één dag in de week op locatie onderwijs volgen. “Dit smaakt nu al naar meer”, zegt directeur Roel Akkerman van Summa Transport & Logistiek.

“De reacties van de betrokken bedrijven in deze regio zijn zo positief. We willen op termijn ook in andere regio’s met bedrijven uit de sector soortgelijke vakscholen oprichten!”

Oplossing voor het tekort aan logistiek personeel

De transport- en logistieksector kampt al jaren met een tekort aan goed opgeleide medewerkers. Door samen te werken en in de eigen regio een praktijkgerichte mbo-opleiding aan te bieden, krijgen studenten dichtbij huis de mogelijkheid om direct aan de slag te gaan en zich optimaal voor te bereiden op een toekomst in transport en logistiek. Vanaf augustus 2025 opent de Vakschool Logistiek in de Kempen zijn deuren, met opleidingen tot logistiek medewerker en chauffeur wegvervoer.

Samenwerking is een boost voor de sector

“Het is fantastisch dat we met Summa deze samenwerking realiseren”, zegt Yvonne Peeters, executive manager bij KLG Europe.

“In korte tijd hebben we iets neergezet waar we écht in geloven: een concept dat de sector een boost geeft en de zichtbaarheid van logistiek in de Kempen vergroot. Dit gaan we samen doen, met lef en durf. We zetten een unieke stap door onderwijs en bedrijfsleven optimaal op elkaar aan te laten sluiten.”

De stuurgroep achter dit initiatief bestaat uit verschillende bedrijven uit de regio. De komende periode sluiten nog eens twintig extra bedrijven zich aan, waardoor het aantal opleidingsmogelijkheden en stageplekken in de Kempen verder groeit.

Rechter: afluisteren journalisten over mondkapjes gerechtvaardigd

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie mocht in maart 2022 een vertrouwelijk gesprek afluisteren dat drie journalisten van De Correspondent voerden met Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel over de mondkapjeszaak. Dat oordeelt de rechtbank in Den Haag woensdag in een zaak die was aangespannen door De Correspondent.

De rechtbank meent dat het OM weliswaar inbreuk heeft gemaakt op het recht op bronbescherming, maar dat dit gerechtvaardigd was “gelet op het strafrechtelijk belang”. Van Lienden en zijn compagnons waren kort daarvoor aangehouden op verdenking van oplichting, verduistering en witwassen en het OM deed nog volop onderzoek.

De journalisten van De Correspondent voerden op 25 maart 2022 in een kasteel in Vorden zeven uur lang een achtergrondgesprek met de bestuurders van de Stichting Hulptroepen Alliantie om een reconstructie te maken van de omstreden mondkapjesdeal die zij sloten met de overheid. Ze hoorden anderhalf jaar later dat dit gesprek was afgeluisterd. De Correspondent vindt dat het afluisteren door het OM onrechtmatig is geweest omdat ze hun bronnen dienen te beschermen en wilde dat de rechter zich zou uitspreken over dergelijke afluisterpraktijken.

De rechter vindt wel dat het OM de journalisten eerder op de hoogte had moeten brengen van het afluisteren. Het afgeluisterde gesprek is door het OM uitgetypt en in oktober 2023 aan de advocaten van de verdachten gestuurd. Pas in februari 2024 heeft de rechter-commissaris dit uitgewerkte tapverslag gezien. Daarmee heeft de Staat volgens de civiele rechter onrechtmatig gehandeld. “De rechterlijke controle vond dus pas plaats nadat de stukken al waren gebruikt in de strafzaak”, aldus de rechter.

Volgens het OM was de afluisteroperatie alleen gericht op de verdachten in het onderzoek naar de mondkapjesfraude en niet op de journalisten.

Hoofdredacteur Rob Wijnberg van De Correspondent noemt het positief “dat de rechter erkent dat hier sprake was van een inbreuk op bronbescherming”. Wel noemt hij het teleurstellend dat de rechter dit gerechtvaardigd vindt. De Correspondent beraadt zich nog op vervolgstappen. Wijnberg is te spreken over de “tikken op de vingers” die het OM krijgt, waaronder het oordeel dat de journalisten eerder geïnformeerd hadden moeten worden. Tot slot heeft hij een advies aan collega-journalisten die vertrouwelijke gesprekken willen voeren met verdachten in een strafrechtelijk onderzoek. “Doe dat vooral op je eigen redactie, waar het OM je niet mag afluisteren.”

Aston Martin schrapt 5 procent van personeelsbestand

LONDEN – De Britse sportwagenfabrikant Aston Martin schrapt ongeveer 170 banen. Daarmee verdwijnt 5 procent van het totale personeelsbestand. Aston Martin wil met de ingreep kosten besparen om een einde te maken aan de jarenlange reeks van tegenvallende resultaten.

Sinds de redding van het bedrijf in 2020 door de Canadese miljardair Lawrence Stroll, de huidige voorzitter, heeft de onderneming herhaaldelijk nieuw kapitaal moeten aantrekken. De beurskoers van Aston Martin, bekend om zijn sportauto’s uit de James Bondfilms, is de afgelopen jaren sterk gedaald.

Stroll bracht eerder een omslag teweeg bij modemerken Tommy Hilfiger en Michael Kors, wat beleggers hoop gaf dat hij ook Aston Martin weer winstgevend zou kunnen maken. Hij stond ook bekend om zijn passie voor auto’s en kocht in 2018 Formule 1-team Force India. Sinds 2021 heet dit team eveneens Aston Martin en Strolls zoon Lance is een van de coureurs.

De problemen bij Aston Martin hielden echter aan. Zo waren er problemen in de toeleveringsketen en stortte de vraag uit China in. De Valkyrie, een zeer dure, exclusieve auto, kwam door vertragingen jaren te laat op de markt. Stroll haalde vorig jaar de voormalige baas van Bentley Motors, Adrian Hallmark, binnen voor de dagelijkse leiding. Hij zet sterk in op het zoeken naar besparingen.

Winstsprong Heathrow Airport door recordaantal passagiers

LONDEN – London Heathrow Airport, de drukste luchthaven van Europa, heeft vorig jaar fors meer winst gemaakt door een recordaantal passagiers. De winst van de Britse luchthaven, 24 kilometer ten westen van Londen, steeg met 31 procent tot 917 miljoen pond (1,1 miljard euro).

Vorig jaar reisden 84 miljoen mensen via Heathrow. Dat zijn er 3 miljoen meer dan in recordjaar 2019, het jaar voor de wereldwijde grenssluitingen tijdens de coronaperiode. De vrachtvolumes via de luchthaven namen met 10 procent toe. “2024 onderstreept waarom Heathrow de toegangspoort tot groei voor het Verenigd Koninkrijk is”, zegt topman Thomas Woldbye in een toelichting.

De Britse regering heeft onlangs haar steun uitgesproken voor een uitbreiding van Heathrow Airport met een derde startbaan om de economie aan te jagen. Hierover steggelden regeringen decennialang vanwege de hoge kosten van de bouw en milieukwesties.

Heathrow Airport heeft als grootaandeelhouders Qatar Investment Authority, het staatsinvesteringsfonds van Qatar, het Saudische staatsfonds Public Investment Fund en de Franse investeringsmaatschappij Ardian. Zij krijgen in de komende weken een dividend van 250 miljoen pond.

Advocaat bevestigt dood gezochte drugscrimineel Marco Ebben

DEN HAAG – De gezochte Nederlandse drugscrimineel Marco Ebben is in Mexico om het leven gekomen. Dat bevestigt zijn advocaat Jan-Hein Kuijpers woensdag. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt alleen het overlijden van een 32-jarige Nederlandse man in Mexico.

Half februari zei Kuijpers al te vermoeden dat zijn cliënt om het leven was gekomen “We hopen het niet, maar we vrezen het wel. Ik heb de foto’s gezien. Het lijkt er sterk op dat het om mijn cliënt gaat. Ook zijn vader denkt dat het om Marco gaat”, aldus Kuijpers destijds. Hij vermoedt dat het lichaam binnen een week in Nederland is. “Daar wordt hard aan gewerkt.”

Hoe Ebben om het leven is gekomen, is niet bekend, maar Mexicaanse media schrijven dat hij is doodgeschoten. Buitenlandse Zaken kan ook niets zeggen over de doodsoorzaak. “We verlenen consulaire bijstand aan de nabestaanden”, aldus een woordvoerder.

Ebben werd in oktober 2020 tot zeven jaar en vier maanden veroordeeld voor de smokkel van drugs van Brazilië naar Nederland. Hij vluchtte naar het buitenland. Sinds november 2023 stond hij op de lijst van meest gezochte criminelen van Europol. Ook zijn vader Henk is een meermalen veroordeelde crimineel voor een liquidatie en grootschalige drugshandel.

Eén op de drie medewerkers van adviesorgaan Musk neemt ontslag

WASHINGTON – Een derde van de medewerkers van het Amerikaanse Departement voor Overheidsefficiëntie (DOGE) heeft ontslag genomen uit protest tegen het beleid van Elon Musk. De 21 personeelsleden schrijven in een brief aan het Witte Huis dat het adviesorgaan waarvoor ze werkten het land in gevaar brengt.

“Wij hebben gezworen om het Amerikaanse volk te dienen en ons aan de grondwet te houden onder alle presidenten”, staat in de brief. “Het is echter duidelijk geworden dat we die toezeggingen niet langer kunnen nakomen.”

De ambtenaren werkten onder de vorige president Joe Biden nog bij de digitale dienst van de overheid. Die werd na het aantreden van Donald Trump omgevormd tot DOGE. Dat adviesorgaan, onder leiding van Musk, moet zorgen voor een drastische krimp van de overheid. Musk wil bezuinigingen doorvoeren en snijden in het personeelsbestand.

Musk zegt niet onder de indruk te zijn van de brief. “Ze zouden zijn ontslagen als ze niet zelf waren opgestapt”, schrijft hij op zijn eigen platform X. Volgens Musk gaat het om “politieke overblijfselen” van de vorige regering en werkten de ambtenaren vooral thuis.

Einde aan fraudegevoelige pincodes voor alle intercontinentale importcontainers

Foto: Vertrouwensketen

ROTTERDAM – Ook het Verre Oosten en Oceanië zijn nu aangesloten op de Vertrouwensketen. Deepsea-rederijen en hun cargadoors verstrekken voor containers die vanuit deze regio’s arriveren in Rotterdam géén fraudegevoelige pincodes meer. Alle intercontinentale containerlading die in de haven binnenkomt, wordt hierdoor voortaan afgehandeld via de Vertrouwensketen. Ophalen bij de deepsea-terminals kan alleen nog op de nieuwe veilige en betrouwbare manier. Al ruim 1,1 miljoen containers zijn via de Vertrouwensketen vrijgesteld.

De Vertrouwensketen draagt bewezen bij aan een weerbaardere havenlogistiek, zo constateerde recent het Hoofd van de Zeehavenpolitie, Jan Janse. “Ik durf de conclusie te trekken dat door deze maatregelen de haven substantieel veiliger is geworden.” Sleutel voor het succes is de goede samenwerking van alle schakels in de logistieke keten, ondersteund door verschillende overheden. Met ieders grote inzet is in relatief korte tijd in de Rotterdamse haven een geheel nieuwe werkwijze ingevoerd.

Gesloten logistieke keten

In de Vertrouwensketen geven betrokken partijen het recht om in de haven een container op te halen veilig digitaal aan elkaar door. Van de rederij naar zijn klant – de verlader of expediteur – via eventueel een uitvoerende expediteur naar uiteindelijk de vervoerder. Op die manier ontstaat een gesloten keten, met enkel bekende betrouwbare deelnemers. De voorheen vaak breed in de logistieke keten gedeelde e-mails met pincodes zijn verleden tijd. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerder, binnenvaart- en railoperator kan op de terminal een container ophalen.

Alle vaargebieden een-voor-een aangesloten

De actueel afgeronde introductie van de Vertrouwensketen voor het Verre Oosten en Oceanië is het afgelopen jaar voorafgegaan door de invoering voor containers uit Latijns-Amerika (31 maart 2024), Noord-Amerika (1 juli 2024) en Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan (1 oktober 2024). Binnenkort start de laatste fase. De deepsea-rederijen/-cargadoors richten zich hierin op de resterende containerlading waarvoor zij zelf de vrijstelling sturen. Ook begint de uitrol van de Vertrouwensketen voor klanten van Hapag-Lloyd. Deze rederij is in 2022 gestopt met het uitgeven van pincodes en werkt sindsdien via Secure Container Release. Om in Rotterdam tot één uniforme werkwijze voor het veilig en betrouwbaar vrijstellen van importcontainers te komen, gaat Hapag-Lloyd dit platform nu koppelen met de Vertrouwensketen.

Deelnemende rederijen

Alle grote deepsea-rederijen doen in de Vertrouwensketen mee: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM.

Sinds de start van de Vertrouwensketen zijn in de haven van Rotterdam inmiddels meer dan 1,1 miljoen importcontainers op de nieuwe veilige en betrouwbare manier afgehandeld. Zo’n 2000 verladers / expediteurs en ruim 1000 vervoerders hebben hiervoor hun werkwijze aangepast.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerders kunnen hun komst bij de deepsea-terminal voormelden en daar vervolgens terecht.

Witte Huis neemt controle over perstoegang tot Trump

WASHINGTON – Het Witte Huis selecteert voortaan zelf welke nieuwsorganisaties worden gekozen voor de perspools die de Amerikaanse president Donald Trump verslaan. Sinds 1914 was die selectie in handen van een onafhankelijke vereniging, de White House Correspondents’ Association (WHCA).

Witte Huis-woordvoerster Karoline Leavitt zei dat de WHCA al tientallen jaren “dicteert welke journalisten vragen mogen stellen aan de president van de Verenigde Staten in deze intieme ruimtes. Dat is niet meer zo. Het persteam van het Witte Huis onder deze regering bepaalt wie toegang krijgt tot ruimtes zoals Air Force One en de Oval Office.”

De WHCA zei in een verklaring dat “deze stap de onafhankelijkheid van een vrije pers” in het land aantast. “In een vrij land mogen leiders niet hun eigen perskorps kiezen.” The New York Times noemde het besluit “een poging de toegang van het publiek tot onafhankelijke, betrouwbare informatie over de machtigste persoon in Amerika te ondermijnen”, schreef de krant op X.

De stap komt te midden van een geschil tussen het Witte Huis en het Amerikaanse persbureau Associated Press (AP). Het Witte Huis weigerde AP eerder deze maand toegang tot de Oval Office en Air Force One, omdat het persbureau weigert mee te gaan in de naamsverandering van de Golf van Mexico in de Golf van Amerika.

Moederbedrijf Douwe Egberts profiteert van prijsverhogingen

AMSTERDAM – JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts, Senseo, L’OR en Pickwick, heeft vorig jaar een hogere omzet behaald, vooral door prijsverhogingen. Het concern verwacht dat de “historisch hoge” koffieprijzen in de nabije toekomst niet zullen dalen. Het bedrijf zegt “alleen het onvermijdelijke” door te berekenen aan consumenten om koffie betaalbaar te houden.

JDE Peet’s boekte vorig jaar een omzet van 8,8 miljard euro, 5,3 procent meer dan het jaar daarvoor. De nettowinst schoot met bijna de helft (49,2 procent) omhoog tot 543 miljoen euro. Topman Rafa Oliveira zegt “erg blij te zijn met de sterke resultaten” en beloont zijn aandeelhouders met een dividendverhoging van 4,3 procent.

Het aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf ligt al tijden in de clinch met de supermarkten Albert Heijn en Jumbo over de hoge koffieprijzen die JDE vraagt, wat resulteert in lege schappen. Over het verloop van deze moeizame onderhandelingen maakte JDE woensdag niets bekend.

Slechte weersomstandigheden

Volgens JDE Peet’s zijn de prijzen van koffiebonen meer dan verdubbeld vergeleken met een jaar geleden, onder meer door slechte weersomstandigheden in belangrijke koffieproducerende landen. Ook waren er “meerdere verstoringen in de toeleveringsketen”, terwijl macro-economische en geopolitieke factoren eveneens een rol speelden. Om de “ongekende inflatie” van koffie aan te pakken wil het concern een aantal productiviteits- en efficiëntiemaatregelen nemen.

De onderneming kondigde vorige maand het vertrek aan van financieel topman Scott Gray. Hij wordt opgevolgd door Yang Xu, momenteel financieel directeur bij het Zwitserse concern Straumann Group, werd woensdag bekend.

DFDS sluit nieuw contract met Deense Defensie voor militaire transporten

KOPENHAGEN – DFDS heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met de Deense Defensie om vrachtveerboten beschikbaar te stellen voor het transport van militair materieel. In een tijd van toenemende geopolitieke onzekerheid ondersteunt deze samenwerking militaire operaties en missies. Het nieuwe contract breidt de huidige overeenkomst uit en gaat in 2026 van start, met een looptijd van maximaal zes jaar.

Als onderdeel van de overeenkomst stelt DFDS acht RoRo-vrachtveerboten beschikbaar voor het transport van militair materieel en andere goederen. De schepen zullen worden ingezet voor militaire operaties, missies, trainingsdoeleinden, humanitaire noodhulp en routinetransporten.

Met dit contract verzekert DFDS een veilige en efficiënte levering van essentiële middelen op het Europese vasteland ter ondersteuning van defensieoperaties. De schepen worden op afroep beschikbaar gesteld aan de Deense Defensie voor de periode waarin ze nodig zijn.

De overeenkomst is ondertekend met de Joint Movement and Transportation Organization (JMTO) en het ARK-project (ARK), en vervangt het huidige contract uit 2020. JMTO is de strategische transporteenheid van de Deense Defensie, terwijl ARK een samenwerking is tussen Duitsland en Denemarken om strategisch zeetransport veilig te stellen.

“We zijn vereerd om voor deze belangrijke opdracht te zijn geselecteerd en ik ben trots dat we onze langdurige samenwerking met de Deense Defensie en het ARK-project voortzetten. Dit onderstreept de waarde van sterke publiek-private partnerschappen die veerkracht kunnen bieden in een tijd van geopolitieke spanningen en economische onzekerheid. We kijken ernaar uit om met onze expertise in transport en logistiek bij te dragen,” zegt Torben Carlsen, CEO van DFDS.

De vloot bestaat uit zes specifiek aangewezen schepen en twee schepen die later worden gekozen op basis van de operationele behoeften van de Deense Defensie. De schepen zijn uitgerust met speciale functies, zoals verbeterde wendbaarheid, het vermogen om gevaarlijke goederen te vervoeren en voldoende capaciteit voor zware voertuigen.

DFDS werkt al jarenlang samen met de Deense Defensie en ondersteunt het ARK-project sinds de oprichting in 2003. De schepen van DFDS zijn ingezet bij tal van militaire operaties voor Denemarken, Duitsland en andere NAVO-bondgenoten.

×