Clicky

vrijdag 18 juli 2025 - 07:03 uur
Home Blog Pagina 14

Eerste vlucht voor retro Airbus Transavia

Op woensdag 9 juli maakte de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt vanwege het 60-jarig jubileum, de eerste vlucht. Deze zogeheten F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen.

Tijdens de testvlucht controleren technici en piloten van Airbus of alle systemen naar behoren werken: van het taxiën en opstijgen tot het vliegen op hoogte en veilig landen.

Daarna volgt de delivery-fase waarin Airbus samen met een team van Transavia de testvlucht herhaalt en alles controles nogmaals uitvoert. Pas als alles is goedgekeurd, draagt Airbus het toestel officieel over aan Transavia.

Een knipoog naar de jaren ’60

De retro Airbus is speciaal ontworpen voor het 60-jarig jubileum van Transavia. Het vliegtuig is voorzien van een klassieke look, geïnspireerd op huisstijl uit de jaren ’60, maar is technisch helemaal van nu: schoner, stiller en zuiniger.

Aankomst op Schiphol

De aankomst van dit nu al iconische vliegtuig staat gepland voor vrijdag 25 juli. De ferryvlucht, de officiële overbrenging van de fabriek naar de thuisbasis, krijgt het speciale vluchtnummer HV1965. Een knipoog naar het oprichtingsjaar van Transavia.

 

Het wordt het twaalfde toestel in de Airbus-vloot van Transavia. Op woensdag 16 juli wordt eerst nog de elfde Airbus A321neo verwacht.

Gewonde na instorten dak winkelcentrum Arnhem

ARNHEM – Bij werkzaamheden aan winkelcentrum Kronenburg in Arnhem is een persoon gewond geraakt toen een deel van het dak instortte. De schade is aanzienlijk, meldt de veiligheidsregio.

De gewonde is naar een ziekenhuis overgebracht. Hoe de persoon eraan toe is, is niet bekend.

Het deel van het winkelcentrum waar het incident plaatsvond is gesloten voor het publiek omdat daar een renovatie gaande is. Hoe het dak heeft kunnen instorten is nog niet bekend. De Omgevingsdienst Regio Arnhem en de Arbeidsinspectie doen onderzoek.

Lading vat vlam in vrachtwagen: chauffeur naar ziekenhuis [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

WINDSCHLÄG – Op de Duitse B3 tussen Bohlsbach en Windschläg is woensdagmiddag brand uitgebroken in een oplegger geladen met circa 20 ton elektronisch afval. De 48-jarige vrachtwagenchauffeur merkte rond 16.00 uur de brand op en handelde alert door de trekker van de brandende oplegger los te koppelen en op veilige afstand te parkeren.

De man raakte daarbij gewond door het inademen van rook en is met een rookvergiftiging naar het ziekenhuis overgebracht. De trekker bleef onbeschadigd.

De brandweer kreeg het vuur onder controle met behulp van een waterkanon vanaf een ladderwagen. Twee tankwagens brachten pendelend bluswater naar de locatie.

Foto: Duitse Politie

De brandende oplegger werd vervolgens onder begeleiding van de brandweer naar een nabijgelegen recyclingbedrijf gereden. Daar kon de lading worden gelost.

Een speciaal uitgeruste graafmachine trok het verkoolde schroot uit elkaar, waarna brandweerlieden met ademlucht de laatste brandhaarden wisten te blussen. In totaal was de brandweer van Offenburg ruim vijf uur in touw met negen voertuigen en 33 manschappen.

Foto: Duitse Politie

Over de oorzaak van de brand en de hoogte van de schade is nog niets bekendgemaakt.

Motie van wantrouwen tegen Von der Leyen weggestemd

STRAATSBURG – De motie van wantrouwen tegen voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen is met een ruime meerderheid van het Europees Parlement verworpen. In de stemming van donderdag stemden 360 Europarlementariërs tegen en 175 voor de motie.

Europarlementariërs van radicaal-rechtse partijen dienden maandag deze motie in. Ze vinden dat de Commissievoorzitter te veel macht naar zich toe trekt.

De sociaaldemocraten (S&D), de een na grootste fractie, stemden tegen nadat ze eerder deze week met stemonthouding dreigden. Nadat de fractie woensdagavond van Von der Leyen de toezegging had gekregen dat het Europees Sociaal Fonds in de nieuwe EU-meerjarenbegroting niet wordt geschrapt, besloot de fractie tegen de motie te stemmen.

GroenLinks-PvdA

Dat deed ook de liberale fractie Renew. “De stem tegen is echter geen blanco cheque voor de Commissie”, zei fractievoorzitter Valérie Hayer. “We zijn verre van tevreden met de huidige koers van de Commissie-Von der Leyen. De Europese instellingen staan ​​nu gevaarlijk dicht bij een crisis. Daar moet verandering in komen.”

GroenLinks-PvdA heeft evenmin de motie gesteund, maar benadrukt dat dit niet betekent dat de fractie de huidige koers van de Commissie steunt. “Van de Green Deal tot migratie en van deregulering tot landbouwbeleid, volgt de Commissie steeds vaker de radicaalrechtse lijn die de christendemocraten hebben ingezet”, zegt de Nederlandse Europarlementariër Bas Eickhout, fractievoorzitter van de Groenen. GroenLinks maakt in het Europarlement deel uit van de Groenen. PvdA van S&D. “Deze motie zou een wake-upcall moeten zijn” voor de Commissie en voor de centrumrechtse EVP, zei Eickhout. “Samenwerken met extreemrechts leidt tot instabiliteit en ondermijnt de toekomst van Europa.”

Nederlanders

Ook de Nederlandse Europarlementariërs van Volt vinden dat de Commissie niet op dezelfde weg kan doorgaan. “Onze boodschap vandaag: Ursula, stop met het afzwakken van klimaatwetgeving, reageer met maatregelen tegen de genocide die Netanyahu pleegt in Gaza en werk niet samen met extreemrechts. Het komt als een boemerang terug in je gezicht”, zeggen fractievoorzitter Reinier van Lanschot en Anna Strolenberg.

De EVP, de partij van Von der Leyen, “heeft vandaag opnieuw laten zien dat wij de stabiliteitsfactor zijn voor het EU-project”, zegt partijleider Manfred Weber. “Wij hebben de Europese Commissie de kracht gegeven die zij nodig heeft in deze periode van wereldwijde onrust.”

Honderden reizigers terug naar Rotterdam na stranden Eurostar

‘S-GRAVENDEEL – Meer dan zeshonderd reizigers die onderweg waren naar Brussel en Parijs moeten terug naar Rotterdam omdat de Eurostar waarin ze zaten is gestrand bij ‘s-Gravendeel.

In een meterkast in de trein was rook ontstaan. De brandweer verklaarde na onderzoek dat het veilig was om verder te rijden, maar het duurde vervolgens te lang om de trein opnieuw op te starten.

De reizigers zijn overgestapt op een binnenlandse trein die langszij was gestopt en rijden terug naar Rotterdam Centraal. Daar worden ze opgevangen door NS-personeel, dat ze helpt hun reis opnieuw te plannen.

“Er rijden veel treinen van Rotterdam naar Brussel en er zijn veel verbindingen tussen Brussel en Parijs, dus we hopen dat ze hun bestemming kunnen bereiken”, zegt een NS-woordvoerder. “Maar dat het voor de reizigers in de trein geen goede dag is, is wel duidelijk.”

NVWA ontdekt 80.000 illegale vapes in loods nabij Schiphol

Foto: NVWA

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op woensdag 9 juli in samenwerking met de Douane een partij van 80.000 vapes in beslag genomen. Dat gebeurde bij een loods in de buurt van luchthaven Schiphol. Het gaat om vapes met verschillende zoete smaakjes. De verkoop daarvan is verboden in Nederland.

Er waren meerdere aanwijzingen dat de smaakjesvapes voor de Nederlandse markt bedoeld waren. Om te voorkomen dat ze hier daadwerkelijk kunnen worden verkocht, heeft de NVWA ze in beslag genomen. Ze worden vernietigd op kosten van de importeur.

Vaker in de fout

Bij dezelfde importeur nam de NVWA in mei van dit jaar ook al 70.000 flesjes met verboden vloeistoffen voor het navullen van vapes in beslag. De vloeistoffen hadden zoete smaakjes en mogen daarom in ons land niet in de handel worden gebracht. De importeur deed dat toch.

Samen aanpakken

Door vapes en navullingen met zoete smaakjes te produceren, importeren en verkopen, maken producenten, importeurs en verkopers verboden producten beschikbaar die extra aantrekkelijk zijn voor jongeren. Vapes zijn verslavend en schadelijk voor de gezondheid. Met toezicht en handhaving draagt de NVWA bij aan de beperking van de beschikbaarheid van tabak en vapes voor jongeren. Zo ondersteunt de NVWA de doelstelling van het Nationaal Preventieakkoord waarin wordt toegewerkt naar rookvrije generatie in 2040.

Om het gebruik van vapes onder jongeren terug te dringen, is naast handhaving ook voorlichting aan jongeren en hun ouders van groot belang. Het is zaak om dit maatschappelijke probleem samen aan te pakken en jongeren zo te beschermen tegen deze aantrekkelijke, maar zeer verslavende en schadelijke producten. Daarom loopt de campagne “Nee tegen vapen”.

NAM keert 3 miljard euro uit aan eigenaren Shell en Exxon

ASSEN – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) keert in totaal 3 miljard euro uit aan de eigenaren Shell en het Amerikaanse ExxonMobil, blijkt uit de jaarrekening over 2024. Het is de eerste uitkering aan de twee aandeelhouders sinds 2017. Beide ontvangen 1,5 miljard euro.

In diezelfde periode, tussen 2018 en 2024, droeg de NAM 12,9 miljard euro aan Nederlandse overheden af. Dat is exclusief de betalingen voor aardbevingsgerelateerde kosten van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) en de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), die de gevolgen van de gaswinning in Groningen behandelen.

De NAM boekte in 2024 een nettowinst van bijna 1,3 miljard euro, tegen 224 miljoen euro een jaar eerder. De hogere winst is het gevolg van de resultaten van GasTerra, die grotendeels ten gunste komen van de Maatschap Groningen waarvan de NAM een aandeel heeft van 60 procent. Vorig jaar was voor de NAM historisch omdat het Groningengasveld definitief werd gesloten.

Offshoreactiviteiten

GasTerra is de leverancier van Gronings aardgas. Doordat de gaswinning uit het Groningenveld is gestopt, zou dat bedrijf eind 2024 worden opgeheven. Door verplichtingen vanuit langlopende contracten is dat uitgesteld en blijft GasTerra nog tot eind 2026 bestaan.

De NAM maakte vorig jaar ook bekend de offshoreactiviteiten in Nederland te verkopen aan het Canadese Tenaz. Met die verkoop komt een einde aan meer dan 65 jaar offshore historie van het bedrijf op het Nederlandse deel van de Noordzee. De NAM produceerde vorig jaar 3,4 miljard kubieke meter gas en 800.000 vaten olie, en heeft in 2024 3 miljard euro aan belastingen en aardgasbaten afgedragen.

Afspraken

Eind 2024 had de NAM 9,6 miljard euro in kas. Deze “sterke kaspositie” stelt het bedrijf naar eigen zeggen in staat om naast de uitkering aan de aandeelhouders ook de toekomstige kosten, inclusief de opruimkosten en kosten van de afhandeling van de schade- en versterkingsopgave in Groningen, te betalen.

De aandeelhouders van de NAM hebben in 2018 en 2019 afspraken gemaakt met de overheid over onder meer de schadeafhandeling van de gaswinning in Groningen. Over de uitvoering van deze afspraken en de kosten bestaat echter onenigheid en de aandeelhouders hebben onafhankelijke arbiters verzocht om een oordeel over dit geschil te vellen. Dat zal volgens de NAM nog enige tijd in beslag nemen.

Taakstraf en rijontzegging voor vrachtwagenchauffeur na dodelijk ongeval op A15 bij Gorinchem

Foto: Adobe Stock | Thumbs

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een 43-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur, waarvan de helft voorwaardelijk, en een rijontzegging van twaalf maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De man veroorzaakte op 15 april 2024 een dodelijk verkeersongeval op de A15 ter hoogte van Gorinchem.

De chauffeur reed met zijn vrachtwagen met ongeveer 84 kilometer per uur door terwijl op matrixborden een snelheidslimiet van eerst 70 en vervolgens 50 kilometer per uur gold in verband met een naderende file. Hij botste achterop een stilstaande Renault, die daardoor werd doorgedrukt tegen een andere vrachtwagen. De 41-jarige bestuurder van de Renault overleed ter plaatse.

Volgens de rechtbank heeft de man aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend gereden. Ondanks de duidelijke waarschuwingen op de matrixborden paste hij zijn snelheid niet aan. “Voor vrachtwagenchauffeurs is het extra belangrijk om alert te zijn bij snelheidsverlagingen, gezien de langere remweg van hun voertuigen,” aldus de rechtbank.

[artikel gaat verder onder de foto]

De rechter hield bij het opleggen van de straf rekening met het feit dat de verdachte zijn verantwoordelijkheid heeft genomen, spijt heeft betuigd en nog niet eerder met justitie in aanraking is geweest. Ook werd meegewogen dat hij door de rijontzegging zijn werk als chauffeur tijdelijk niet kon uitoefenen.

De nabestaanden van het slachtoffer dienden schadevergoedingsvorderingen in namens diens twee minderjarige kinderen, maar deze zijn door de rechtbank niet-ontvankelijk verklaard. Volgens de rechter ontbreekt de juridische basis om in dit geval immateriële schade aan de kinderen toe te kennen. Wel wees de rechtbank erop dat de vorderingen nog bij de burgerlijke rechter kunnen worden ingediend.

ACM wil betere naleving garantieregels bij elektronica en witgoed

AMSTERDAM – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat verkopers van consumentenelektronica en witgoed zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines de garantieregels beter naleven. Volgens de toezichthouder komen er jaarlijks duizenden meldingen over slechte afhandeling van garantiekwesties. De ACM waarschuwt dat verkopers die de regels niet naleven boetes riskeren.

De ACM stelt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de verwachte levensduur.

“Ten onrechte gaan veel verkopers ervan uit dat je recht op garantie verloopt na twee jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Garantieregels

De ACM haalt voorbeelden aan van zaken die fout gaan. Zo geeft een verkoper aan dat de garantietermijn standaard stopt na twee jaar en verwijst bij een garantievraag standaard door naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is voor de afhandeling. Of een verkoper rekent voorrij- of administratiekosten, terwijl de reparatie binnen de wettelijke garantie valt. Dan mogen deze kosten niet worden berekend.

De ACM legt nu in een brief aan verkopers met voorbeelden uit hoe de garantieregels in de praktijk moeten worden toegepast. Ze krijgen de kans om de werkwijze aan te passen. Na drie maanden controleert de ACM of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de waakhond handhavend optreden door bijvoorbeeld boetes op te leggen.

Spaanse vrachtwagenchauffeur krijgt 38 maanden cel en vijf jaar rijontzegging voor dodelijk ongeluk Nieuw-Beijerland

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een 48-jarige Spaanse vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een gevangenisstraf van 38 maanden en een maximale rijontzegging van vijf jaar. De man veroorzaakte op 27 augustus 2022 een ernstig verkeersongeval in Nieuw-Beijerland, waarbij zes mensen en een ongeboren kind om het leven kwamen. Meerdere anderen raakten (zwaar)gewond.

De chauffeur reed met zijn vrachtwagencombinatie vanaf een dijk in op een groep mensen die een buurtbarbecue bijwoonden. Uit onderzoek is gebleken dat de man op dat moment een epileptische aanval kreeg en de controle over zijn voertuig verloor.

De rechtbank oordeelde dat de chauffeur door zijn medische voorgeschiedenis, het gebruik van cocaïne en het niet trouw innemen van voorgeschreven medicatie niet bevoegd was om een vrachtwagen te besturen.

De rechtbank rekent het de man zwaar aan dat hij desondanks toch is gaan rijden. “De verdachte heeft willens en wetens onaanvaardbare risico’s genomen. Zijn handelen getuigt van ernstige nalatigheid en heeft onnoemelijk leed veroorzaakt,” aldus de rechtbank. De officier van justitie had 54 maanden cel geëist, maar de rechtbank bracht strafvermindering toe vanwege overschrijding van de redelijke termijn.

Naast de celstraf en rijontzegging moet de chauffeur schadevergoedingen betalen aan enkele nabestaanden en slachtoffers. Een deel van de civiele vorderingen werd afgewezen of verwezen naar de burgerlijke rechter.

Het drama in Nieuw-Beijerland leidde landelijk tot grote verslagenheid. De rechtbank benadrukte in haar vonnis ook de bredere verkeersveiligheidsvraagstukken rondom omleidingen van vrachtverkeer over smalle dijken in woongebieden.

Blokker noemt afhaken franchisewinkels geen verrassing

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Blokker noemt het geen verrassing dat sommige zelfstandige filiaalhouders zich niet aansluiten bij het doorgestarte winkelbedrijf. Een aantal van deze ondernemers zei tegen De Telegraaf niets te zien in een franchisesamenwerking met het nieuwe Blokker van ondernemer Roland Palmer.

Een woordvoerder van het winkelbedrijf bevestigt dat er afhakers zijn. Dit was volgens hem verwacht. Een deel van de zelfstandige winkeliers kiest er juist wel voor om met Blokker samen te werken. “Een aantal heeft ook nog geen beslissing genomen. Binnenkort is de deadline om een keuze te maken”, legt de woordvoerder uit.

Hoeveel franchisezaken zich uiteindelijk aansluiten, kan Blokker nog niet zeggen. Winkels die afhaken kunnen niet langer de merknaam Blokker gebruiken.

Blokker ging in het najaar van 2024 failliet, maar 45 franchisenemers konden nog doorgaan. Later kocht Blokker-telg Roland Palmer de merknaam uit de failliete boedel om de huishoudwinkelketen weer op te bouwen.

Meer opvarenden gered van vrachtschip ‘Eternity C’ dat zonk na Houthi-aanval

BRUSSEL – Na een Houthi-aanval op vrachtschip Eternity C zijn nog eens vier opvarenden uit zee gehaald. Dat betekent dat nu in totaal tien mensen zijn gered, meldt EU-missie Aspides. Het lijkt erop dat de aanvallers ook een aantal opvarenden vasthouden.

De Eternity C verging deze week voor de kust van Jemen. De Houthi’s, die vaker schepen aanvallen, verklaarden daar verantwoordelijk voor te zijn. Ze zouden recentelijk ook het vrachtschip Magic Seas tot zinken hebben gebracht. Toen kon de hele bemanning worden gered.

De evacuatie van de opvarenden op de Eternity verliep minder goed. Er zijn berichten dat de reddingsboten waren vernietigd door de aanvallen met explosieven en zeedrones. Ook vielen nu wel slachtoffers. Betrokkenen spraken eerder over vier doden.

Andere opvarenden vielen in handen van de Houthi’s, die verklaarden na hun aanval zeelieden te hebben “gered”. De Amerikaanse autoriteiten zien dat anders en zeggen in een verklaring dat “Houthi-terroristen veel overlevende bemanningsleden van de Eternity C hebben ontvoerd”.

Bronnen bij maritieme veiligheidsdiensten zeggen tegen persbureau Reuters dat vermoedelijk 6 van de 25 opvarenden worden vastgehouden.

Stakingen verstoren vliegverkeer in Italië

MILAAN – Het vliegverkeer in Italië wordt donderdag verstoord door stakingen van grondpersoneel op luchthavens en Italiaanse bemanningen van budgetmaatschappij easyJet.

Het grondpersoneel, zoals bagageafhandelaars, staakt voor 24 uur om eisen voor hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten. Daarbij worden luchthavens van onder meer Milaan, Venetië, Napels en Cagliari geraakt. Op Schiphol zijn vluchten naar Milaan en Venetië geannuleerd. De Italiaanse maatschappij ITA heeft 35 vluchten die voor donderdag stonden gepland, geschrapt.

De luchtvaartregels in Italië schrijven wel voor dat vertrekkende vluchten tussen 07.00 en 10.00 uur ‘s morgens en tussen 18.00 en 21:00 uur ‘s avonds gegarandeerd doorgaan, om zo overlast voor reizigers te beperken.

Vorige week was er nog een staking van Franse luchtverkeersleiders waardoor het vliegverkeer in Frankrijk ernstig werd geraakt.

DAF Trucks introduceert XB met opbouwen af-fabriek

EINDHOVEN – DAF Trucks breidt zijn Nieuwe Generatie XB aanbod uit met een breed programma af-fabriek gemonteerde ‘PACCAR bodies’. Deze hoogwaardige opbouwen zijn in-huis ontwikkeld om een naadloze integratie te garanderen met DAF’s populaire truck voor stads- en regionale distributie. Het resultaat: aanzienlijk kortere doorlooptijden en een optimale afstemming tussen opbouw en chassis, wat de algehele DAF Transport Efficiency ten goede komt.

Het ‘PACCAR body’ programma heeft zijn waarde al bewezen in het Verenigd Koninkrijk, waar jaarlijks honderden transportbedrijven hun XB-trucks bestellen met een geïntegreerde opbouw. Voor een constante kwaliteit en betrouwbaarheid worden alle voertuigen met een PACCAR-opbouw geassembleerd op een speciale productielijn in DAF’s fabriek in Leyland.

PACCAR body programma

Het aanbod af-fabriek PACCAR bodies omvat gesloten laadbakken, schuifzeilers en aerobody-uitvoeringen. De opties voor onder meer lengte, hoogte, breedte, laadkleppen en verlichting zijn talloos. Alle varianten zijn beschikbaar voor het 10-, 12- en 18-tons chassis van de DAF XB-serie.

Kant-en-klare oplossing

De Nieuwe Generatie DAF XB onderscheidt zich in zijn klasse door zijn uitzonderlijke wendbaarheid, rijcomfort en brandstofefficiëntie te combineren met een robuust 7,5- tot 19-tons chassis. Met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, een ergonomische dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine en een breed portfolio aan aandrijflijnopties – waaronder volledig elektrische varianten zonder uitstoot – biedt de XB-serie de ideale transportoplossing voor stedelijke en regionale distributie. Met de toevoeging van PACCAR-opbouwen aan het programma versterkt DAF de aantrekkingskracht van de XB-serie verder, dankzij kant-en-klare oplossingen die de inzetbaarheid en operationele efficiëntie van de voertuigen optimaliseren.

Uitstekende bouwkwaliteit

“We zijn erg verheugd dat onze klanten nu via hun DAF-dealer een volledig opgebouwde truck kunnen samenstellen,” zegt Bart Bosmans, lid van de Raad van Bestuur van DAF en verantwoordelijk voor Marketing & Sales.

“Deze af-fabriek opbouwoplossing garandeert uitstekende bouwkwaliteit en naadloze integratie, evenals de kortste doorlooptijden. Hierdoor kunnen transporteurs hun voertuigen sneller de weg op krijgen en met maximale betrouwbaarheid inzetten. Het is een perfect voorbeeld van hoe DAF blijft innoveren ter ondersteuning van de operationele efficiëntie van onze klanten.”

Meeste woningen in jaren te koop gezet, prijsstijging zwakt af

UTRECHT – In het tweede kwartaal zijn in Nederland de meeste woningen te koop gezet in bijna twintig jaar. Daardoor is de stijging van de huizenprijzen flink afgezwakt, meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Volgens de makelaars gingen er 52.000 huizen in de verkoop. Zoveel is sinds 2008 niet meer voorgekomen. Dit is vooral een gevolg van het zogenoemde uitponden van voormalige huurwoningen. Verhuurders verkopen hun huurhuizen vaker als een huurcontract afloopt, omdat het door veranderde wetgeving minder aantrekkelijk voor hen is een huis opnieuw te verhuren.

Gemiddeld moesten huizenkopers afgelopen kwartaal 495.000 euro neertellen. Dat is 6,2 procent meer dan een jaar terug, beduidend minder dan de toename rond 14 procent die de NVM medio vorig jaar rapporteerde. In de regio Amsterdam was zelfs sprake van een kleine prijsdaling, al bleven de prijzen daar met gemiddeld 8000 euro per vierkante meter relatief het hoogst van Nederland.

De makelaars stellen dat de prijzen minder sterk zijn gestegen door de sterke verruiming van het aanbod. Huizenzoekers hadden vergeleken met een jaar geleden bijna een kwart meer huizen om uit te kiezen.

Toch steeg de verkoop van bestaande bouw maar 15 procent tot ongeveer 42.000. Verder zijn 6700 nieuwbouwwoningen verkocht, 400 minder op jaarbasis. Volgens Lana Goutsmits-Gerssen, voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen, sluiten de nieuw bijgekomen huizen niet altijd aan bij wat mensen zoeken.

“We zien nu vooral veel kleinere koopappartementen voor starters, terwijl er ook juist behoefte is aan meer betaalbare huurwoningen voor huishoudens die niet direct kunnen of willen kopen, en aan levensloopbestendige woningen voor ouderen die kleiner of comfortabeler willen wonen.”

Het viel de makelaars op dat er vooral meer aanbod in hogere prijsklassen bijkwam. Landelijk heeft nog maar 30 procent van het aanbod een vraagprijs onder de 4 ton. Niet eerder was dit aandeel zo laag. Daarbij lijkt het steeds vaker nodig boven de vraagprijs te bieden. Het aandeel woningen dat werd verkocht boven de vraagprijs is gestegen naar bijna 74 procent, het hoogste niveau in drie jaar. Gemiddeld werd 5,6 procent meer betaald dan de vraagprijs.

De makelaars vinden dat er nog altijd te weinig nieuwbouw plaatsvindt. De NVM wil dat procedures worden verkort en bouwlocaties sneller beschikbaar komen. Ook zou het voor beleggers weer interessant moeten worden om te investeren in nieuwbouw. “Anders blijven we in Nederland achter de feiten aanlopen.”

×