Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 06:34 uur
Home Blog Pagina 132

Na brand in centrum Arnhem 60 tot 80 mensen opgevangen

ARNHEM – Zestig tot tachtig mensen zijn opgevangen na de grote brand donderdagochtend in het centrum van Arnhem.

Het gaat volgens de gemeente om “betrokkenen en omwonenden”. Ze zijn naar een aparte locatie gebracht, “ze zitten met koffie in een warme ruimte”. De gemeente wil niet zeggen welke plek dit is.

Volgens de gemeente is de brandweer “druk bezig om de situatie definitief onder controle te krijgen”. Of er gewonden zijn gevallen, wil de gemeente niet zeggen. Locoburgemeester Cathelijne Bouwkamp is aanwezig in het centrum.

Groot deel centrum Arnhem dicht door brand

ARNHEM – Een groot deel van het centrum van Arnhem is afgesloten door de grote brand die in de nacht van woensdag op donderdag is uitgebroken.

Dit meldt een woordvoerder van de brandweer.

Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is onbekend. Vermoedelijk is bij de brand asbest vrijgekomen. Het vuur woedt in het historische centrum.

Het gaat om “mooie, oude panden”, zei de woordvoerder eerder.

Deutsche Post schrapt 8000 banen om kosten te drukken

Foto: ANP

BERLIJN – Het Duitse postbedrijf Deutsche Post schrapt dit jaar 8000 banen om kosten te besparen. Het gaat om ruim 4 procent van de 187.000 medewerkers van de binnenlandse post- en pakketdivisie.

Deutsche Post meldt dat de maatregel deel uitmaakt van een breder kostenbesparingsprogramma om de organisatie efficiënter te maken. Het programma geldt ook voor dochteronderneming DHL Group, waarvan de Duitse divisie opereert als Deutsche Post.

De groep kampt met stijgende kosten en een dalende winst. De omzet klom vorig jaar met 3 procent tot 84,2 miljard euro, de operationele winst daalde met ruim 7 procent tot 5,9 miljard euro.

Recordjaar voor Boskalis, Berdowski treedt af als topman

Foto: ANP

PAPENDRECHT – Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis heeft in 2024 “alle voorgaande financiële records overtroffen”. Alle divisies droegen bij aan de groei, maakte de onderneming donderdag bekend.

De nettowinst ging omhoog, van 601 miljoen euro in 2023 naar 781 miljoen euro. De omzet klom tot 4,4 miljard euro en de orderportefeuille groeide met 1 miljard euro tot 7 miljard euro.

“2024 was een uitzonderlijk goed jaar voor Boskalis waarin alle onderdelen van het bedrijf uitstekend hebben gepresteerd. We mogen met trots terugkijken op een jaar dat de boeken ingaat als het beste ooit in onze 115-jarige geschiedenis”, zegt topman Peter Berdowski in een toelichting. Hij treedt volgende maand terug als bestuursvoorzitter en wordt opgevolgd door Theo Baartmans, sinds 2007 lid van de raad van bestuur. Berdowski zal worden benoemd als voorzitter van de raad van commissarissen.

Grote opdrachten

Boskalis was het afgelopen jaar betrokken bij onder meer de bouw van een tunnel tussen Denemarken en Duitsland, de aanleg van zeehavens en verschillende klimaatprojecten. Ook werkte het bedrijf mee aan de reparatie van beschadigde onderzeese kabels en offshore windprojecten langs de oostkust van de Verenigde Staten. De traditionele olie- en gasmarkt levert Boskalis ook nog veel werk op.

“Een groot aantal projecten is ook in uitvoering in Nederland en België, waaronder de versterking van de Markermeerdijken ten noorden van Amsterdam, de omvangrijke vernieuwing van de Zuidasdok Openbaar Vervoer Terminal in Amsterdam en twee projecten die betrekking hebben op de ontwikkeling van de Antwerpse ringweg”, aldus het concern. De grootste omzetbijdrage kwam vorig jaar uit de regio’s Azië/Australië, het Midden-Oosten en Europa.

Halvering jaarwinst Air France-KLM na jaar met tegenslagen

PARIJS – Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft vorig jaar zijn winst ruim zien halveren, nadat in 2023 een recordbedrag onder de streep had gestaan. Het luchtvaartconcern had in 2024 te maken met verschillende financiële tegenslagen, zoals kosten voor het compenseren van klanten na verstoringen en de Olympische Spelen in Parijs. Ook de kosten bij KLM waren te hoog, waar de Nederlandse luchtvaartmaatschappij inmiddels actie op heeft ondernomen.

Air France-KLM realiseerde over vorig jaar een nettowinst van 489 miljoen euro op een omzet van bijna 31,5 miljard euro. Een jaar eerder hield het concern nog 990 miljoen euro over bij een lagere omzet in vergelijking met 2024. Over het vierde kwartaal ging er een nettoverlies van 21 miljoen euro in de boeken. Daarmee wist Air France-KLM het resultaat aanzienlijk te verbeteren ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen het bedrijf onder de streep 231 miljoen euro tekort kwam.

Operationele verstoringen joegen Air France-KLM vorig jaar op kosten, onder andere doordat er minder capaciteit beschikbaar was en reizigers gecompenseerd moesten worden. Daar kwamen de Olympische Spelen bij, waardoor reizigers Parijs leken te mijden en zomerboekingen achterbleven. Ook de installatie van een nieuw IT-systeem bij Air France Cargo beïnvloedde het resultaat. Al deze ontwikkelingen samen leidden tot ongeveer 600 miljoen euro aan gemiste inkomsten, voor aftrek van belastingen.

Kostenbesparingsprogramma

Maar ook de hoge kosten bij KLM hadden vorig jaar impact op de financiën van het concern. Zo zakte het operationele resultaat met ruim een derde tot 416 miljoen euro. KLM heeft in oktober een kostenbesparingsprogramma aangekondigd, waarmee het bedrijfsresultaat op korte termijn met 450 miljoen euro moet verbeteren. Daarvoor schrapt de luchtvaartmaatschappij onder andere 250 kantoorbanen.

Voor 2025 houdt Air France-KLM onder andere rekening met de verhoging van de havengelden op Schiphol. Deze tarieven moeten luchtvaartmaatschappijen betalen om gebruik te maken van de luchthaven. Daarnaast speelt ook de verhoging van de belasting op vliegtickets door de Franse overheid. Deze twee ontwikkelingen samen leiden tot een impact op het resultaat van maximaal 300 miljoen euro, schat Air France-KLM.

Trump stelt autoheffingen Canada en Mexico maand uit

WASHINGTON – De Amerikaanse regering van president Donald Trump stelt de importheffingen op auto’s uit Canada en Mexico een maand uit. Dat uitstel komt na overleg van Trump in het Witte Huis met de topbestuurders van autobouwers General Motors (GM), Ford Motor en Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Chrysler en Dodge.

De autobedrijven uit Detroit hadden grote zorgen geuit over de heffingen van 25 procent omdat die zouden leiden tot fors duurdere auto’s en ook verstoringen in toeleveringsketens. Door het uitstel krijgen die bedrijven nu extra tijd om plannen te maken voor het verplaatsen van productie naar de Verenigde Staten of voor meer investeringen in eigen land, wat belangrijke eisen zijn van Trump. In Mexico en Canada worden veel auto’s gemaakt die zijn bedoeld voor export naar de VS. Ook worden daar veel onderdelen gemaakt.

Trump heeft heffingen tegen die buurlanden ingevoerd omdat ze volgens hem onvoldoende zouden doen om de stroom van illegale immigranten en de dodelijke drug fentanyl naar de VS tegen te houden. Met de tarieven verhoogt Trump de druk op Canada en Mexico om dit harder aan te pakken.

Op Wall Street reageerden beleggers verheugd op het uitstel, want de koersen van GM, Ford en Stellantis lieten flinke plussen zien.

Perswoordvoerder Karoline Leavitt van het Witte Huis verklaarde dat Trump openstaat voor meer uitzonderingen op de heffingen. De heffingen op goederen uit Canada en Mexico gingen dinsdag in. Canada is naar de Wereldhandelsorganisatie (WTO) gestapt om bezwaar te maken tegen die tarieven.

Faber wil concreet plan voor EU-terugkeercentra asielzoekers

BRUSSEL – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) gaat ervan uit dat Eurocommissaris Magnus Brunner (Migratie) volgende week met een concreet voorstel komt over de manier waarop de EU terugkeercentra voor afgewezen asielzoekers buiten de EU kan realiseren. Als de Eurocommissaris in zijn plan alleen aangeeft dat de Commissie daar verder onderzoek naar gaat doen “word ik daar natuurlijk niet blij van”, zei Faber na afloop van een vergadering met EU-ministers die over asiel en migratie gaan.

“Ik wil toch echt wel gewoon zo snel mogelijk verder. Er moet wat gaan gebeuren en ik probeer gas te geven op dit dossier”, zei Faber.

Nederland is sterk voorstander van zogenoemde ‘terugkeerhubs’. Het gaat om centra buiten de EU waar afgewezen asielzoekers op uitzetting naar hun land van herkomst wachten.

Terugkeerhubs

De terugkeerhubs zijn onderdeel van het voorstel van Brunner voor nieuwe terugkeerregels van afgewezen asielzoekers. Volgens Faber heeft de Eurocommissaris tijdens de vergadering met de ministers verder niets prijsgegeven over zijn plan, dat dinsdag wordt gepresenteerd.

Nederland heeft er in Europa op aangedrongen om de terugkeer efficiënter en sneller te maken, zei Faber. “We hebben er serieus voor gelobbyd.” Bij andere EU-ministers ziet ze daar ook veel draagvlak voor.

Sluitstuk

“Laten we eerlijk zijn, als de terugkeer niet goed op orde is, dan kun je natuurlijk wel je asielsysteem op orde hebben, maar het sluitstuk is natuurlijk wel de terugkeer”, benadrukte Faber.

De terugkeerhubs zijn omstreden. Italië heeft al zo’n centrum in Albanië, maar heeft van de Italiaanse rechter al verschillende keren asielzoekers naar Italië moeten terughalen. Het is de vraag of Brunner met een voorstel voor deze centra kan komen dat voldoet aan alle wettelijke vereisten.

Het Europees bureau voor de grondrechten (FRA) waarschuwde recent in een rapport dat terugkeercentra geen rechtenvrije zones mogen worden. Ook als deze centra buiten de EU worden opgezet, gelden de in de EU-wetgeving vastgelegde waarborgen van grondrechten, zegt het bureau.

Ongeval met twee vrachtwagens op A4 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat

BERGEN OP ZOOM – Op de A4 is et voor knooppunt Markiezaat een ongeval gebeurd. Twee vrachtwagens zijn op elkaar gereden. Hierbij is de cabine van één van de vrachtwagens van het chassis gekomen.

Het is niet bekend of er gewonden zijn.

De A4 is dicht vanaf de Belgische grens richting Nederland.

Rijkswaterstaat verwacht tot het eind van de avond bezig te zijn met de afhandeling.

Foto: Rijkswaterstaat

Verkeer vanuit België wordt omgeleid.

Julianakanaal in Limburg half april weer open voor beroepsvaart

BERG AAN DE MAAS – Het Julianakanaal in Limburg gaat tussen 11 en 15 april weer open voor de beroepsvaart. Dat heeft Rijkswaterstaat woensdag bekendgemaakt.

Aan het kanaal wordt gewerkt om het geschikt te maken voor grotere schepen. Daarvoor is 4 kilometer van het kanaal drooggelegd door de plaatsing van een tijdelijke dam.

Rijkswaterstaat laat weten dat met aannemer Van den Herik-Sliedrecht de afgelopen maanden hard is gewerkt om de waterweg te verruimen en dat het werk spoedig verloopt.

Voordat de beroepsvaart weer door het kanaal kan, moet het wel weer worden gevuld met water. Daarna ligt nog een deel van de tijdelijke dam in het kanaal dat nog moet worden afgebroken.

Tijdens die werkzaamheden kan de beroepsvaart wel al met een verlaagde snelheid door het kanaal. Recreatieboten mogen pas door het kanaal als heel de dam is weggehaald.

Brussel sluit zich aan bij kritiek KLM op plannen geluidshinder

DEN HAAG – Het kabinet moet beter uitleggen waarom maar een deel van de nieuwe vliegtuigen meetelt bij het terugdringen van geluidshinder rond Schiphol. Dat schrijft de Europese Commissie in een reactie op de kabinetsplannen over dit onderwerp. De Commissie sluit zich daarmee aan bij kritiek die KLM-topvrouw Marjan Rintel eerder in de Tweede Kamer uitte.

De kritiek draait om het onderscheid tussen ‘autonome’ en ‘additionele’ aankoop van nieuwe en dus stillere vliegtuigen. Nieuwe vliegtuigen in de ‘autonome’ groep zouden ook de lucht in gaan zonder maatregelen van het kabinet. Alleen de ‘additionele’ vlootvernieuwing, die het gevolg is van de kabinetsplannen, telt mee bij het halen van de geluidsdoelen.

“Het verbaast ons dat nieuwe vliegtuigen niet worden meegenomen in de berekeningen, omdat een deel van deze berekeningen als autonoom gezien worden – iets dat toch al zou gebeuren”, zei Rintel in januari. Daardoor telt volgens haar meer dan de helft van de nieuwe vliegtuigen tussen eind 2023 en 2025 niet mee.

Verwijzing

De Commissie verwijst in het woensdag gepubliceerde advies ook naar deze kritiek van “stakeholders”. Het kabinet moet beter uitleggen waarom de vlootvernieuwing die toch al zou plaatsvinden niet meetelt voor de geluidsdoelen, vindt de Europese Commissie. “Nederland heeft onvoldoende bewijs geleverd om deze benadering uit te leggen.”

De hele nieuwe vloot moet meetellen, concludeert KLM in een persbericht. “Daarmee is krimp niet nodig.”

Lezing

Een woordvoerder van Madlener is het niet eens met die lezing. De minister werkt aan een officiële reactie op de kritiek van de Commissie, zegt hij. “De maatregelen uit het pakket staan vast.”

Ook Tweede Kamerleden vroegen minister Barry Madlener (Infrastructuur) vorige maand in een debat naar de berekeningen. Door een deel van de nieuwe vliegtuigen niet mee te tellen, ontstaat volgens Cor Pierik (BBB) “geen realistisch beeld van de feitelijke geluidsreductie op de grond”. Peter de Groot (VVD): “Waarom zo conservatief?” Met andere berekeningen was de krimp van Schiphol volgens hem niet nodig geweest.

Drie verdachten aangehouden na steekincident in Sweagerbosk

SWEAGERBOSK – Na een steekincident in Sweagerbosk heeft de politie woensdagmiddag drie personen aangehouden. Twee van hen raakten bij het incident gewond, meldt de politie.

Het steekincident gebeurde rond 13:30 uur aan de boskwei. De drie betrokkenen werden aangehouden. Twee van hen waren gewond, waarvan één van hen is afgevoerd met de ambulance. Het gaat om een 74-jarige man, een 60-jarige man en een 43-jarige man uit de gemeente Noardeast-Fryslân.

De politie doet onderzoek naar de toedracht. Er wordt gesproken met getuigen en buurtbewoners. Daarnaast doet de Forensische Opsporingsdienst (FO) ter plaatse sporenonderzoek.

Twee positieve alcoholcontroles luchtvaartpersoneel Schiphol tijdens controle [+video]

SCHIPHOL – Gisteren, dinsdag 4 maart 2025, voerden Team Luchtvaarttoezicht samen met de Koninklijke Marechaussee een alcoholcontrole uit onder het vliegend personeel op Schiphol. Twee bemanningsleden bleken hierbij een te hoog alcoholpromillage te hebben.

In totaal voerden ze 615 alcoholcontroles uit tussen 7.00 en 11.00 uur onder het cabine- en cockpitpersoneel. Twee van de blaastesten waren positief. Een steward blies 125 μg/L (0,24 promille) en kreeg van het Openbaar Ministerie een geldboete van 425 euro. Een stewardess blies 620 μg/L (1,43 promille) en heeft een geldboete van 1900 euro betaald. In de luchtvaart is maximaal 0,2 promille toegestaan. Tien uur voorafgaand aan een vlucht mag het vliegtuigpersoneel geen alcohol drinken.

Snelle blaastest

Bij dit soort controles gebruikt de politie een zogenaamde ‘sniffer’ waarmee nog sneller alcoholgebruik geconstateerd kan worden. Dit is een apparaat waarin je een keer kort kunt blazen en binnen enkele seconden verschijnt een negatief of positief resultaat. Dat zorgt er ook voor dat de test snel en makkelijk verloopt en niet voor vertraging zorgt tijdens de security check van het vliegend personeel. Als de snelle blaastest positief is en dus alcohol meet, wordt nog een tweede test gedaan om hoeveel alcohol het gaat. Daarna moet de persoon een ademanalysetest doen op het politiebureau of op de kazerne van de Marechaussee. Op basis daarvan maakt de politie het proces-verbaal en wordt door het Openbaar Ministerie een geldboete bepaald.

Veiligheid in de luchtvaart vergroten

Het team Luchtvaarttoezicht van de eenheid Landelijke Expertise en Operaties voert dit soort controles regelmatig uit onder cabine- en cockpitpersoneel van lijnvluchten en privévluchten op verschillende vliegvelden in Nederland. Dat gebeurt niet alleen op de grote vliegvelden met passagiersvluchten, maar ook op de kleinere vliegvelden waar ook veel general aviation vluchten vertrekken wordt gecontroleerd. De controles zijn erop gericht om de veiligheid in het luchtverkeer te vergroten.

Nederlands vrachtschip H&S Wisdom nog een maand vast in Britse rivier

Foto: Mark Prummel | www.markprummel.nl

BROUGH – Het vrachtschip onder Nederlandse vlag dat dinsdag strandde in een Britse rivier, ligt waarschijnlijk nog een maand vast. Dat zeggen de lokale autoriteiten tegen de BBC.

Drie pogingen om het vaartuig los te trekken zijn mislukt. De reddingsdiensten moeten nu tot begin april wachten tot de omstandigheden goed genoeg zijn voor een nieuwe poging.

De H&S Wisdom liep aan de grond in de Humber, in de buurt van Kingston upon Hull. Het was onderweg naar de haven Gunness Wharf. Volgens de BBC blijft de bemanning voorlopig aan boord van het schip.

David Roberts, de voorzitter van Humber Rescue, zegt tegen de Britse omroep dat het voorlopig geen zin heeft om sleepboten in te zetten. “Het waterpeil in de riviermonding zakt nu en we zullen moeten wachten op een hoog springtij om een nieuwe poging te wagen.”

Springtij is de periode waarin het water het hoogst komt te staan. Dat gebeurt ongeveer eens in de vijftien dagen.

Schiphol-Oostbaan van 10 t/m 18 maart buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

SCHIPHOL – Van maandag 10 maart tot en met dinsdag 18 maart vinden er jaarlijkse reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Schiphol-Oostbaan. Dit heeft weinig gevolgen voor het grote vliegverkeer, want we gebruiken deze baan met name voor de kleine, zakelijke en privévliegtuigen, vliegtuigen met een maatschappelijk belang (ambulance-, kustwacht of -regeringsvluchten) en vliegtuigen die op Schiphol-Oost moeten zijn. Tijdens het onderhoud zal dit verkeer gebruikmaken van de Buitenveldertbaan, de Aalsmeerbaan of een van de andere start- en landingsbanen.

Het is noodzakelijk om jaarlijks regulier onderhoud uit te voeren aan de start- en landingsbanen, zodat deze in goede conditie zijn en blijven voor veilig vliegverkeer. Aan de Schiphol-Oostbaan worden er reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd.

De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. Schiphol bundelt zoveel mogelijk van deze werkzaamheden, zodat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan. Hierdoor vliegen er tijdens het onderhoud tijdelijk meer vliegtuigen over de vliegroutes van deze start- en landingsbanen. We realiseren ons dat dit impact heeft op onze buren. Daarom plannen we het baanonderhoud zorgvuldig en doen we er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Juridische nederlaag voor Trump in strijd om ontwikkelingsgeld

WASHINGTON – De Amerikaanse regering van president Donald Trump heeft een juridische nederlaag geleden bij pogingen betalingen aan hulporganisaties op te schorten. Een lagere rechter oordeelde eerder dat betaald moet worden en het Hooggerechtshof heeft nu een verzoek van de regering afgewezen om dat besluit te blokkeren, bericht NBC News.

De zaak draait om ongeveer 2 miljard dollar aan betalingen en is aangespannen door hulporganisaties die geld ontvangen van de Amerikaanse staat. Ze zeggen gedupeerd te zijn door het besluit van de nieuwe regering om uitgaven aan ontwikkelingshulp op te schorten en ze willen betaald krijgen voor werkzaamheden die al zijn uitgevoerd.

Federale rechter Amir Ali stelde de organisaties vorige maand in het gelijk. De regering probeerde vervolgens tevergeefs dat aan te vechten voor het Hooggerechtshof. Dat hof oordeelde dat Ali nu weer aan zet is en moet ophelderen “aan welke verplichtingen de regering moet voldoen”.

Vier conservatieve rechters in het Hooggerechtshof waren het oneens met het besluit. Rechter Samuel Alito schreef volgens The New York Times “perplex te staan” dat een meerderheid van zijn collega’s van mening is dat een lagere rechter kennelijk “ongecontroleerde macht” heeft “om de Amerikaanse overheid te dwingen 2 miljard dollar aan belastinggeld uit te keren”.

×