Clicky

zondag 4 mei 2025 - 08:51 uur
Home Blog Pagina 132

Albert Heijn beperkt aantal vervoerders tot vier

Foto: Transport Online

ZAANDAM – Albert Heijn gaat zijn transport voortaan uitbesteden aan slechts vier vervoerders. Dit heeft de supermarktketen donderdagmiddag aan Transport Online bevestigd.

ā€œAlbert Heijn zet zich actief in voor een toekomstbestendig en duurzamer transportmodel, waarbij we nauw samenwerken met vier strategische vervoerders. Deze samenwerking stelt ons in staat om processen te vereenvoudigen, lege kilometers te reduceren en tegelijkertijd te investeren in emissievrij transport, zoals elektrische voertuigen en laadinfraā€, aldus Maud Burgers, woordvoerder van Albert Heijn.

Tot voor kort werkten negen vervoerders voor Albert Heijn, maar dat aantal wordt nu fors teruggebracht. Volgens ingewijden zijn de vier overgebleven vervoerders Simon Loos, Cornelissen, Euser en Wezenberg. Albert Heijn heeft deze namen echter nog niet officieel bevestigd. Wel heeft Cornelissen in een intranet-bericht aan haar chauffeurs laten weten dat zij ƩƩn van de vier vervoerders zijn.

In dat interne bericht, dat eind vorige week werd verzonden, spreekt Cornelissen over een meerjarig contract: ā€œMede door onze uitstekende service hebben wij het vertrouwen gekregen van Albert Heijn om deze samenwerking aan te gaan. Dit vertrouwen benadrukt ook dat onze eigen strategische koers de goede kant op wijst.ā€

LEES OOK
27 elektrische MAN trucks voor Cornelissen

Volgens Albert Heijn is deze verandering noodzakelijk om toekomstbestendig te blijven. ā€œDeze transitie is noodzakelijk om de uitdagingen van stijgende kosten, strengere regelgeving en de verduurzaming van onze keten het hoofd te bieden. We blijven in nauw overleg met alle betrokken partijen, inclusief onze huidige vervoerders. Gezamenlijk wordt er gewerkt aan een zorgvuldige overgang naar een model dat klaar is voor de toekomst.ā€

Daarnaast richt Albert Heijn zich steeds meer op emissievrij vervoer. ā€œOnze ambitie is om volledig emissievrij te opereren in 2030. Deze ontwikkeling sluit aan bij de groeiende behoefte aan duurzaamheid, lagere kosten en een efficiĆ«ntere ketenā€, aldus Burgers.

Wanneer de nieuwe koers precies ingaat, is nog niet bekend. Albert Heijn heeft hierover geen verdere details gegeven.

Transport Online heeft de vijf vervoerders die het vervoer kwijtraken om een reactie gevraagd, maar geen van hen wilde op deze keuze van Albert Heijn reageren.

PKK-leider roept Koerden op strijd tegen Turkije te staken

ANKARA – PKK-leider Abdullah Ɩcalan heeft alle Koerdische groepen opgeroepen om de wapens neer te leggen in de strijd tegen Turkije. Ɩcalan, die al meer dan 25 jaar vastzit in een Turkse gevangenis, zegt bovendien dat de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) zichzelf moet ontbinden.

De aankondiging van de PKK-leider werd voorgelezen door leden van de Democratische Partij van de Volkeren (DEM), een linkse pro-Koerdische partij, die bij hem op bezoek zijn geweest. Ɩcalan zou bereid zijn de “historische verantwoordelijkheid” voor deze beslissing te dragen.

De PKK heeft zich tientallen jaren hardgemaakt voor een onafhankelijk of autonoom Koerdistan. Daar werd met geweld voor gestreden. De partij wordt beschouwd als een terroristische organisatie door onder andere de Europese Unie en de Verenigde Staten.

De oproep tot vrede van Ɩcalan is niet nieuw, zegt Koerdistan-kenner en socioloog van de Universiteit Wageningen Joost Jongerden. Toch noemt hij deze stap “historisch”. “Het conflict is uitzichtloos, en we zien de afgelopen jaren en maanden alleen maar escalatie. Het is dus een nogal gewaagde stap, en misschien ook wel een noodzakelijke, om een oplossing te forceren.” Jongerden denkt dat Ɩcalan erop rekent dat het neerleggen van de wapens gepaard gaat met de mogelijkheid voor Koerden om zich politiek te organiseren, maar Jongerden betwijfelt of die verwachting terecht is.

Ɩcalan richtte de PKK op in 1978. Zes jaar later begon de partij de gewapende strijd tegen Turkije, waarbij meer dan 40.000 mensen zijn gedood. De PKK en Turkije sloten in 2013 ook al een wapenstilstand, maar die hield geen stand. Twee jaar later laaide de strijd weer op.

“Een politieke oplossing van de Koerdische kwestie zou niet alleen voor Turkije, maar voor de hele regio grote gevolgen hebben”, aldus Jongerden. De PKK is ook actief in het noorden van Irak en heeft banden met Koerdische bewegingen in SyriĆ«. Conflicten slaan daardoor makkelijk over op buurlanden.

Ɩcalan werd in 1999 opgepakt in Kenia. Hij werd ter dood veroordeeld, maar zijn straf werd later omgezet in levenslang. Ɩcalan zit vast op een eiland in de buurt van Istanbul, maar een bondgenoot van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft gesuggereerd dat hij onder huisarrest vrij zou kunnen komen als de Koerden de strijd zouden staken.

Grote brand verwoest pand Hewil Trucks in Nijmegen [+foto’s&video]

Foto: Persbureau Heitink

NIJMEGEN – Donderdagochtend vroeg is een grote brand uitgebroken in een bedrijfspand aan de Binderskampweg in Nijmegen. Het betreft het pand van Hewil Trucks.

Volgens een woordvoerster van Veiligheidsregio Gelderland-Zuid brak de brand rond 04:30 uur uit. Het pand moet als verloren beschouwd worden.

Voor zover bekend raakte er niemand gewond bij de brand.

Omdat veel rook vrijkwam, werd een deel van het bedrijventerrein in Nijmegen afgesloten voor verkeer. Inmiddels zijn de meeste wegen op het terrein weer vrijgegeven, aldus de woordvoerster.

Foto: Brandweer Beuningen

Cornelissen Transport laat donderdagmiddag aan haar chauffeurs weten middels een intern bericht dat ook trailers van het transportbedrijf betrokken zijn bij de brand. “Op dit moment kunnen en mogen wij niet bij onze trailers wat gevolgen kan hebben voor de operatie”, aldus het bericht.

Cornelissen verwacht mogelijke vertragingen en is bezig de impact op haar activiteiten en klanten in kaart te brengen. Het kantoor in Nijmegen is wel gewoon toegankelijk, aldus het bericht.

KLM houdt last van lange levertijden onderdelen en pilotentekort

AMSTELVEEN – KLM blijft last houden van lange levertijden van vliegtuigonderdelen en kampt met een tekort aan piloten. Daardoor kan KLM deze zomer intercontinentaal niet zoveel vliegen als wanneer er wel voldoende piloten en toestellen beschikbaar zouden zijn.

KLM vliegt in de zomerperiode op ongeveer 90 procent van de intercontinentale capaciteit. De situatie moet deze zomer en de aankomende winter verbeteren, laat een woordvoerster weten. Ze kan niet zeggen wanneer de problemen, die tijdens de coronaperiode zijn ontstaan, zijn opgelost. “Het duurt echt een tijd voor dat helemaal is bijgetrokken.”

Voor wat betreft het pilotentekort benadrukt KLM dat er met pilotenvakbond VNV overeenstemming is bereikt over tijdelijke maatregelen om de inzetbaarheid van piloten te vergroten. Dat moet onder meer gebeuren door het uitbreiden van de mogelijkheden om vliegtuigen inclusief bemanning in te huren van derden, laat de woordvoerster weten.

In de zomerdienstregeling, die loopt van 30 maart tot en met 25 oktober, biedt de luchtvaartmaatschappij in totaal 4 procent meer stoelen aan ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. KLM maakt deze zomer gebruik van drie nieuwe Boeing 787-10 toestellen voor intercontinentale routes. Ook de nieuwe Airbus A321neo wordt steeds vaker ingezet.

KLM hervat daarnaast vanaf 1 juni de vluchten naar Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij had de vluchten naar de Israƫlische stad opgeschort als gevolg van spanningen in het Midden-Oosten.

Brusselse autofabriek Audi dicht, 3000 mensen verliezen baan

BRUSSEL – Een fabriek van Audi in Brussel, die wordt beschouwd als het hart van de elektrische aandrijving van de Duitse autofabrikant, stopt vrijdag definitief met de productie.

De sluiting van de fabriek, met een verlies van 3000 banen, komt enkele dagen voordat EU-voorzitter Ursula von der Leyen een veelbesproken actieplan presenteert dat de auto-industrie zou moeten ondersteunen.

Audi, een dochteronderneming van het Duitse autoconcern Volkswagen, wijt de sluiting onder meer aan een gedaalde vraag naar elektrische auto’s. De fabriek is ook niet langer levensvatbaar vanwege torenhoge logistieke en productiekosten.

De faciliteit stapte in 2018 over op de productie van elektrische auto’s, na zeventig jaar lang modellen met verbrandingsmotoren te hebben gemaakt. De Audi-fabriek is de grootste commerciĆ«le werkgever in de Belgische hoofdstad.

Werknemers op de locatie gingen in staking om de sluiting te proberen te voorkomen. “Mensen worden gedwongen om elektrisch te kopen, maar de infrastructuur is er nog niet”, zei Jan Baetens van vakbond CSC.

Grote zorgen bij bedrijven over dreigende heffingen Trump

DEN HAAG – Nederlandse bedrijven hebben grote zorgen over dreigende Amerikaanse importheffingen. Ondernemersorganisatie VNO-NCW heeft de indruk dat president Donald Trump woensdag weer “een nieuwe stap in een dreigend handelsconflict” heeft gezet. Hij zei snel nieuwe importheffingen aan te kondigen die zijn gericht tegen de Europese Unie.

“Tegelijk is er nog geen officieel besluit genomen en moeten we afwachten wanneer en in en welke vorm tarieven worden ingevoerd”, merkt de lobbyclub voor het bedrijfsleven op. VNO-NCW staat in nauw contact met de overheid om scenario’s uit te werken en mogelijke gevolgen in kaart te brengen.

In de ogen van het bedrijfsleven is een handelsoorlog in niemands belang. Maar de retoriek van Trump bevestigt volgens VNO-NCW wel de veranderende trans-Atlantische relatie. Europa zou zich aan deze nieuwe realiteit moeten aanpassen. “Het is daarbij van groot belang dat we eensgezind zijn in Europa en gezamenlijk optrekken.”

Ook wijst VNO-NCW nogmaals op de noodzaak voor Europa en Nederland om te blijven werken aan de eigen economische concurrentiekracht en een aantrekkelijk investeringsklimaat. “Daarvoor is het onder meer van belang dat we eigen interne handelstarieven aanpakken en de Europese interne markt versterken.”

Israƫl wil troepen niet terugtrekken bij grens Gaza-Egypte

RAFAH – IsraĆ«l is niet van plan om zijn troepen terug te trekken uit de zogenoemde Philadelphi-corridor, het smalle gebied in de Gazastrook aan de grens met Egypte. Dat schrijven IsraĆ«lische media zoals The Times of Israel en The Jerusalem Post op basis van een regeringsfunctionaris.

De afspraak was dat Israƫlische militairen daar voor het einde van volgende week zouden zijn vertrokken, maar premier Benjamin Netanyahu ziet daar nu van af.

De Philadelphi-corridor is al langer onderwerp van discussie. Volgens Israƫl gebruikt Hamas dat grensgebied om wapens naar de Gazastrook te smokkelen en daarom zou het nodig zijn om daar toezicht te houden. Netanyahu heeft maanden geleden gezegd dat hij een bufferzone wil creƫren aan de grens, met Israƫlische militaire aanwezigheid.

Vorige zomer spraken Israƫl en Egypte nog over de mogelijkheid om met een elektronisch surveillancesysteem toezicht te houden op het gebied. De grens met Egypte is zeer belangrijk voor Gaza, omdat daar normaal gesproken vrijwel alle humanitaire hulp vandaan komt.

Hoekstra: EU zal tanden laten zien bij handelsoorlog VS

BRUSSEL – Eurocommissaris Wopke Hoekstra (Klimaat en Schone Groei) vindt dat een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en Europa moet worden vermeden. Dat is in het belang van de VS en van Europa. Maar als die handelsoorlog er wel komt, “zullen wij ook onze tanden moeten laten zien”, zei Hoekstra donderdag in het radioprogramma Sven op 1.

Bij een handelsoorlog verliezen beide partijen, zei Hoekstra. “Het is uiteindelijk lose-lose.”

Hoekstra wil niet op mogelijke maatregelen vooruitlopen. Dat is volgens hem niet verstandig. Hij benadrukte dat het onverstandig is “om dit pad op te gaan”, waarbij hij doelde op een handelsoorlog. “Maar als dat gebeurt, dan laat dat ons geen keuze.” Dan zal Europa tegenmaatregelen nemen met “ten minste gelijke munt”.

Handelstarieven

Hoekstra voegde daaraan toe dat de Europese Commissie altijd de dialoog zal blijven zoeken met de VS.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft onlangs aangekondigd de EU handelstarieven op te leggen op aluminium en staal. Ook dreigt hij wereldwijde wederkerige tarieven op te leggen. Dat zijn heffingen tegen landen die zelf ook invoertarieven op Amerikaanse producten hebben.

Tientallen vrachtwagens opengesneden langs Duitse A27

HEIDEKREIS/WALSRODE – In de nachten van woensdag en donderdag hebben onbekende daders op de Duitse snelweg A27 bij de parkeerplaatsen Hamwiede tientallen vrachtwagens beschadigd in een poging om lading te stelen. In totaal werden de zeilen van 54 vrachtwagens opengesneden, maar volgens de huidige informatie wisten de daders niets buit te maken.

De parkeerplaatsen Hamwiede, die zowel aan de noord- als de zuidzijde van de A27 liggen tussen de afritten Walsrode-West en Verden-Ost, waren het doelwit van de criminelen. In de nacht van donderdag trof de politie 35 beschadigde vrachtwagens aan. Een nacht eerder, in de nachtnaar woensdag, werden al 19 trucks op dezelfde manier aangevallen.

De daders slopen midden in de nacht onopgemerkt naar de vrachtwagens toe en sneden de zeilen van de opleggers open om te controleren of er waardevolle lading aanwezig was. Ondanks de mislukte poging is de materiƫle schade aan de vrachtwagens aanzienlijk.

De Duitse politie is een onderzoek gestart en roept mogelijke getuigen op om zich te melden bij de snelwegpolitie in Langwedel via +49 4232 94590 of bij de politie in Heidekreis via +49 5191 9380-0.

Raad voor Rechtspraak waarschuwt weer voor samenloop asielwetten

DEN HAAG – De Raad voor de Rechtspraak waarschuwt asielminister Marjolein Faber (PVV) opnieuw voor grote problemen die kunnen ontstaan bij het gelijktijdig of kort na elkaar invoeren van haar eigen asielwetten en de afspraken uit het Europese migratiepact.

De wetsvoorstellen spreken elkaar op sommige punten tegen. Daar moet eerst duidelijkheid over komen, vindt de raad, die het kabinet adviseert over wetgeving die de rechtspraak aangaat.

In een advies over de invulling die Faber geeft aan de Europese afspraken, spreekt de Raad voor de Rechtspraak van een “opmerkelijke en verwarrende samenloop” met de asielwetten die Faber eerder naar de Kamer stuurde. Over die wetten oordeelde de raad een maand geleden ook al negatief. Faber kreeg het advies ze pas in te dienen als alle maatregelen uit het Europese migratiepact zijn uitgevoerd.

Net als een maand geleden wijst de raad erop dat het Europese migratiepact “op zichzelf al erg ingrijpend is voor het Nederlandse asielsysteem”. Ook de rechtspraak krijgt er nu al de handen vol aan. De gevolgen voor de werklast van rechtbanken “worden nog eens extra vergroot door de samenloop en overlap van de wetten”.

Veel politie-inzet na ‘brutale’ inbraak Bijenkorf in Eindhoven

EINDHOVEN – De politie is donderdagochtend met zeker tien agenten aanwezig geweest bij een filiaal van de Bijenkorf in Eindhoven, bevestigt een politiewoordvoerder na berichtgeving van Omroep Brabant.

Iets na 06.00 uur werd ingebroken bij een juwelier in het warenhuis. “We weten dat er iets is buitgemaakt, maar nog niet precies wat”, aldus een politiewoordvoerder. Er is nog niemand aangehouden.

“Iemand heeft redelijk brutaal ingebroken door een ruit te vernielen aan de voorzijde van het pand”, zegt de woordvoerder van de politie. De verdachte is de Bijenkorf “ingerend” en heeft “als een dolle vitrines kapotgeslagen”, zegt hij.

De politie was snel ter plaatse en zette hondengeleiders in. “Maar de persoon of personen waren even snel weg als ze het pand inkwamen.” In de middag is duidelijk geworden dat het gaat om ƩƩn dief.

De politie heeft een groot deel van de ochtend sporenonderzoek gedaan in en rond de Bijenkorf. Ook zijn camerabeelden uit het winkelgebied rond het warenhuis opgevraagd. Aan het einde van de ochtend was het onderzoek ter plaatse afgerond, laat een woordvoerster van de politie weten. Dat heeft nog niet geleid tot een aanhouding.

Verhuurders vragen om ingreep kabinet voor behoud middenhuur

AMSTERDAM – Woningverhuurders roepen het kabinet op tot directe actie om huurwoningen voor de middenklasse in Nederland te behouden. Vastgoed Belang reageert hiermee op nieuwe cijfers van het Kadaster, die volgens de branchevereniging van particuliere verhuurders bevestigen dat steeds meer huurwoningen verdwijnen.

Vastgoed Belang maakt uit de cijfers op dat investeerders vorig jaar tienduizenden huurwoningen verkochten, met een gemiddelde verkoopprijs onder de 400.000 euro. Op basis van deze gegevens, en ervaring uit de praktijk, concludeert de organisatie dat 90 procent van de verkochte huurwoningen een gereguleerde huur had. Een woning onder de 400.000 euro kan met de huidige regelgeving vrijwel alleen sociale- of middenhuur zijn geweest, aldus de branchevereniging.

“De cijfers van het Kadaster tonen nogmaals aan dat het investeringsklimaat voor Nederlandse huurwoningen enorm is verslechterd”, zegt ook de grote woninginvesteerder Heimstaden. De buitenlandse partij, die in Nederland bijna 13.000 huurwoningen aanbiedt, hekelt vooral de vorig jaar ingevoerde Wet betaalbare huur. “Terugdraaien van de wet zou het beste zijn, maar in het huidige politieke klimaat lijkt dat geen realistische optie. Het is daarom cruciaal dat er zo snel mogelijk flankerende fiscale reparaties komen.”

Minder rendabel

De Wet betaalbare huur stelt een maximale huurprijs vast voor woningen in het middensegment, waardoor ze voor investeerders minder rendabel zijn. Hierdoor gaan nu veel huurwoningen in de verkoop. Onder meer president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) uitte vorig jaar flinke kritiek op de wet. Volgens hem deed het kabinet er verstandig aan deze terug te draaien. Deze opmerking veroorzaakte veel politieke ophef.

Heimstaden denkt dat het gezien de politieke realiteit slimmer is om andere opties te overwegen. “De afgelopen weken is er terecht veel aandacht geweest voor de noodzaak van reparatie in box 3, maar om investeren in Nederlandse huurwoningen vanuit Europees perspectief weer enigszins concurrerend te maken zijn ook andere maatregelen nodig. Denk daarbij vooral aan normalisering van de rigide renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting en verlaging van de overdrachtsbelasting naar 6 procent of lager.”

ILT-handelingsinstructie zorgt voor duidelijkheid bij fosfine-incidenten binnenvaart

DEN HAAG – In het verleden vonden enkele levensbedreigende incidenten plaats bij het vervoer van los gestorte droge bulklading in binnenvaartschepen. Deze ladingen waren eerder gegast met fosfine om ongedierte te bestrijden. Bij deze incidenten waren veel instanties betrokken waaronder hulpdiensten, Rijkswaterstaat, de Veiligheidsregio, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), Arbeidsinspectie en verschillende lokale overheden.

Verantwoordelijkheden en wet- en regelgeving waren tijdens deze incidenten niet voor iedereen duidelijk. Hierdoor duurde de afwikkeling lang. Dat veroorzaakte maatschappelijke onrust. Om de afhandeling van gelijksoortige incidenten in de toekomst te verbeteren stelde de ILT, in het belang van de veiligheid, een handelingsinstructie op. De handelingsinstructie Incidenten met gegaste ladingen in de binnenvaart bestaat uit diverse stappen en is onder andere geborgd bij de meldkamers van de hulpdiensten om afhandeling van dit soort incidenten te uniformeren.

Tabletten

Fosfine wordt in de internationale transportsector gebruikt om de lading tegen ongedierte te beschermen. Fosfine wordt in losse tabletten of met meerdere tabletten in een sleeve (soort kous) toegevoegd aan de lading. Bij het laden en lossen, van bijvoorbeeld een zeeschip of trein naar een binnenvaartschip, verdwijnen de losse tabletten tussen de lading en zijn ze moeilijk te traceren.

Geurloos

Blijven tabletten in de lading achter? Dan kan er tijdens het opvolgende transport een reactie (fosfinegas) ontstaan door een veranderende luchtvochtigheid. Dit kan gevaarlijk zijn: fosfine in gasvorm is kleurloos, geurloos, brandbaar en kan in vrij lage concentraties al dodelijk zijn bij inademing.

Bij incidenten met fosfinegas moeten direct de hulpdiensten worden gewaarschuwd. Daarna is het noodzakelijk om de ILT in te seinen. De ILT bepaalt als toezichthouder op het vervoer van gevaarlijke stoffen of het schip verder mag varen.

Jumbo benoemt Tom Heidman tot interim-topman

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo heeft Tom Heidman aangesteld als interim-topman als opvolger van Ton van Veen. Hij heeft al verschillende directiefuncties gehad, onder andere bij Albert Heijn, Gall & Gall en Retail Network, maakte Jumbo donderdag bekend.

Van Veen kondigde in januari zijn vertrek aan, zonder duidelijke reden. Hij treedt af op 1 april, Heidman gaat op 1 maart van start bij Jumbo. De twee kennen elkaar al langer, onder meer van de overnames van Super de Boer en C1000.

“Totdat een nieuwe bestuursvoorzitter is aangesteld, zal Tom Heidman als interim-CEO de leiding van Koninklijke Jumbo Food Groep op zich nemen”, maakte Jumbo bekend tegelijkertijd met de publicatie van zijn jaarverslag.

Witwaszaak

De 55-jarige Van Veen was jarenlang financieel directeur van de keten uit Veghel. In 2022 deed hij een stap terug door die bestuursfunctie te verruilen voor een rol als commissaris, om meer tijd voor familie en zaken buiten Jumbo te hebben. Later werd hij echter gevraagd terug te keren in het dagelijkse bestuur, omdat toenmalig Jumbo-topman Frits van Eerd verdachte was geworden in een witwaszaak.

In het jaarverslag staat ook dat de nettowinst van het supermarktconcern vorig jaar met 29 procent is gestegen tot 28 miljoen euro. De omzet van de Jumbo-formule daalde met 2,3 procent tot 10,6 miljard euro, de eerste afname van de omzet in twintig jaar. Het concern liep vorig jaar 400 miljoen euro mis door het verbod op tabaksverkopen in supermarkten dat op 1 juli 2024 is ingegaan, werd eerder al bekend.

Het marktaandeel van Jumbo in Nederland is afgelopen jaar gedaald van 20,9 procent naar 20,3 procent. Ook het aantal winkels in Nederland daalde, van 692 naar 689.

Jaap Jelle Feenstra volgt Frank van Kerkhof op als nieuwe voorzitter van Haven Netwerk Fryslân

Jaap Jelle Feenstra

Jaap Jelle Feenstra treedt per 1 maart aan als de nieuwe voorzitter van het Haven Netwerk Fryslân (HNF). Hij volgt hiermee Frank van Kerkhof op, die sinds de oprichting van de stichting in 2023 deze rol vervulde. Met de benoeming van de ervaren havenexpert en voormalig Tweede Kamerlid Feenstra zet HNF een volgende stap richting de verdere versterking van de Friese havensector.

Frank van Kerkhof, directeur van AB Texel Special Transport, leidde het HNF-bestuur sinds het netwerkplatform officieel een stichting werd. Vanwege veranderingen in zijn werkzaamheden heeft hij besloten zijn functie neer te leggen. ā€œIk heb dit belangrijke werk met veel plezier gedaanā€, aldus Van Kerkhof. ā€œDoor veranderingen in mijn eigen werkzaamheden lukt het mij niet langer om deze functie te combineren. Met de benoeming van Jaap Jelle Feenstra is er een mooie opvolger gevonden.ā€

De Raad van Advies van HNF stemde gisteren officieel in met het bestuursvoorstel om Feenstra te benoemen als nieuwe voorzitter. Van Kerkhof blijft op de achtergrond betrokken bij HNF.

Ervaren belangenbehartiger

Jaap Jelle Feenstra is voor Haven Netwerk Fryslân zeker geen onbekende. Sinds de oprichting van HNF is hij betrokken geweest als adviseur en lobbyist. Hij onderhield onder meer de contacten met het Provinciehuis en Den Haag en zette zich in voor de belangen van de Friese havens. Feenstra heeft een indrukwekkende staat van dienst in de havensector.

Hij was twaalf jaar lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en vervolgens twintig jaar Public Affairs Officer bij het Havenbedrijf Rotterdam. Daarnaast was hij oprichter en secretaris van de Branche Organisatie Zeehavens, waarin de zeehavens van Amsterdam, Groningen, Moerdijk, Rotterdam en Zeeland-Gent samenwerken. Ook was hij acht jaar vicevoorzitter van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB).

Als lobbyist voor HNF richtte Feenstra zich met name op politiek-bestuurlijke contacten om het belang van de binnenvaart, binnenhavens en vaarwegen in Friesland onder de aandacht te brengen. ā€œDe sector moet bekender worden, want het belang ervan voor de regionale economie is enormā€, aldus Feenstra.

ā€œVolgens het Centraal Bureau voor de Statistiek biedt de Friese havensector 6.900 directe banen en draagt ze voor bijna ƩƩn miljard euro per jaar bij aan de economie. Dat is net zoveel als de Friese landbouw en horeca bij elkaar.ā€

Friestalige voorzitter

Het HNF-bestuur is verheugd met de benoeming van Feenstra. ā€œMet zijn brede ervaring en diepgaande kennis van de havensector is Feenstra een waardevolle aanwinst voor onze organisatie. Bovendien is het een pre dat hij Friestalig is en daardoor de regionale belangen nog beter kan behartigenā€, aldus het bestuur. Momenteel is Feenstra ook voorzitter van de IFKS, de organisatie die met 64 skĆ»tsjes de wedstrijden voor de grootste skĆ»tsjesvloot in FryslĆ¢n organiseert.

Het Haven Netwerk Fryslân begon in 2022 als een platform van havengebonden en logistieke bedrijven en werd in 2023 officieel een stichting. Momenteel bundelt het de krachten van acht Friese zee- en binnenhavens, 23 bedrijven, vier havengemeenten, twee belangenorganisaties en het kennisinstituut Maritieme Academie Harlingen.

HNF streeft naar samenwerking binnen de natte economie om het vestigingsklimaat te verbeteren, werkgelegenheid te bevorderen en circulariteit en duurzaamheid te stimuleren. Watergebonden bedrijven spelen een cruciale rol in de inzameling, verwerking en opwerking van grondstoffen en dragen zo bij aan de transitie naar een duurzame en circulaire economie.

Meer transport over water ontlast bovendien het wegennet, wat bijdraagt aan een efficiƫnter en milieuvriendelijker transportsysteem.

×