Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 00:12 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 130

Musk en Tesla winnen zaak tegen Dogecoin-beleggers

NEW YORK – Tesla en topman Elon Musk hebben een rechtszaak gewonnen rond socialemediaberichten die Musk plaatste over cryptomunt Dogecoin. Beleggers in Dogecoin hadden Musk en de fabrikant van elektrische auto’s in 2022 aangeklaagd, omdat ze door die opmerkingen tienduizenden dollars zouden hebben verloren.

Ze stopten geld in de cryptomunt nadat Musk die volgens hen op X had gepromoot. De cryptobeleggers vonden dat Musk hen had misleid door bijvoorbeeld “One word: Doge”, te tweeten, waarna de prijs van de Dogecoin steeg.

De prijs ging verder omhoog toen hij zei dat Tesla de cryptomunt accepteerde als betaalmiddel. Zij zagen de berichten als een manier om de prijs van Dogecoin op te drijven en vervolgens de koers te laten crashen. De beleggers eisten een schadevergoeding van 258 miljard dollar.

Een rechter in New York gaat niet mee in de beschuldigingen. De opmerkingen van Musk waren volgens hem eerder “ambitieus” dan “feitelijk en vatbaar voor vervalsing”. Ook vond hij dat “geen enkele redelijke investeerder erop kan vertrouwen”.

Schiphol boekt flinke winst door stijgende passagiersaantallen

SCHIPHOL – Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden.

In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

Volgens Schiphol-topman Pieter van Oord zijn de goede cijfers voor een deel te danken aan een “succesvolle meivakantie en zomervakantie.”

De winst van het staatsbedrijf komt daardoor uit op 224 miljoen euro, terwijl die in dezelfde periode een jaar eerder nog 15 miljoen was. Toch blijft op de bankrekening van Schiphol geen geld over, omdat de komende vijf jaar 6 miljard euro moet worden geïnvesteerd in de verbetering van de infrastructuur, arbeidsomstandigheden, dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

Economisch beeld negatiever

DEN HAAG – Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS was in augustus negatiever dan in juli, meldt het CBS. In de Conjunctuurklok van augustus presteerden 11 van de 13 indicatoren slechter dan hun langjarige trend. Per saldo is het conjunctuurbeeld de afgelopen 4 maanden redelijk stabiel.

De conjunctuurklok is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur. In de Conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS tijdens de afgelopen maand c.q. het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok betreft een macro-economisch beeld en het gaat niet in gelijke mate op voor alle huishoudens, bedrijven of regio’s.

Consumenten even negatief, producenten minder negatief

Consumenten waren in augustus even negatief als in juli. Producenten waren echter minder negatief. Consumenten- en producentenvertrouwen lagen onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.

Consumptie huishoudens, export en investeringen krimpen

In juni 2024 hebben huishoudens 0,7 procent minder besteed aan consumptie dan in in juni 2023 (voor koopdagen en prijsveranderingen gecorrigeerd). Ze kochten meer diensten, maar minder goederen.

Het volume (werkdaggecorrigeerd) van de goederenexport was in juni 1,0 procent kleiner dan in juni 2023. Vooral de uitvoer van machines, aardolieproducten, voedings- en genotmiddelen en transportmiddelen was lager dan een jaar eerder.

In juni 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 10,3 procent kleiner dan een jaar eerder. Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen, infrastructuur, vliegtuigen, personenauto’s en machines. Juni 2024 heeft twee werkdagen minder dan juni 2023.

Productie industrie bijna 5 procent lager in juni

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in juni 4,9 procent lager dan in juni 2023. Ook in de voorgaande elf maanden kromp de productie op jaarbasis. Voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerd steeg de productie in juni 0,8 procent ten opzichte van mei.

Meer faillissementen in juli

In juli zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, 24 meer bedrijven failliet verklaard dan in juni. Dat is een stijging van 6 procent. In de eerste zeven maanden van 2024 zijn er ongeveer 43 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Prijzen koopwoningen bijna 11 procent hoger in juli

In juli 2024 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 10,6 procent hoger dan in juli 2023. Dat is de grootste stijging in bijna 2 jaar. Ten opzichte van juni 2024 stegen de prijzen in juli met 1,4 procent.

Meer gewerkte uren, minder vacatures en evenveel werklozen

Werknemers en zelfstandigen werkten in het tweede kwartaal van 2024 in totaal ruim 3,7 miljard uur. Dat is, gecorrigeerd voor seizoensinvloeden, 0,3 procent meer dan een kwartaal eerder.

In juli 2024 waren 370 duizend mensen van 15 tot 75 jaar werkloos, evenveel als in juni. Het werkloosheidspercentage was, net als in mei en juni, 3,6 procent.

Aan het einde van het tweede kwartaal stonden er 401 duizend vacatures open, bijna 10 duizend minder dan een kwartaal eerder. Het aantal vacatures daalt nu twee jaar vrijwel onafgebroken, alleen in het eerste kwartaal van 2024 was nog een lichte toename.

De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2023.

Bbp stijgt 1 procent in tweede kwartaal 2024

Volgens de eerste berekening van het CBS steeg het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2024 met 1,0 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

De stijging van het bbp in het tweede kwartaal is vooral toe te schrijven aan de export van goederen. Ook de investeringen en de overheidsconsumptie droegen positief bij aan de groei. De stijging van de export van goederen hangt samen met de groei van de industrie.

Afzetprijzen industrie bijna 1 procent hoger in juli

Industrie
Image by freepik

DEN HAAG – De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in juli gemiddeld 0,9 procent hoger dan in juli 2023, meldt het CBS. Een maand eerder was de prijsverandering 0,7 procent.

Kleinere stijging olieprijzen jaar op jaar

De prijsontwikkeling van ruwe aardolie heeft in de regel een sterke invloed op de afzetprijzen van de industrie. In juli kostte een vat ruwe North Sea Brent ruim 77 euro. Dat was bijna 7 procent meer dan een jaar eerder. In juni kostte een vat ruwe North Sea Brent olie ruim 77 euro, ruim 11 procent meer dan een jaar eerder.

Producten van de aardolie-industrie waren in juli 4,0 procent goedkoper dan in juli 2023. In juni lagen de prijzen 0,3 procent hoger dan een jaar eerder. Ook in de chemische industrie hangt de afzetprijs over het algemeen samen met de olieprijs. De afzetprijzen van de chemische industrie waren in juli 1,6 procent hoger dan een jaar eerder. In juni lagen de prijzen 1,2 procent lager dan in juni 2023.

Afzetprijzen industrie dalen in juli

De afzetprijzen van de industrie zijn in juli ten opzichte van juni met 0,3 procent gedaald. De prijzen op de binnenlandse markt bleven gelijk, terwijl de prijzen op de binnenlandse markt daalden met 0,5 procent.

Inflatie in augustus 3,6 procent bij snelle raming

DEN HAAG – Bij de snelle raming was de inflatie in augustus 3,6 procent, meldt het CBS. Deze raming is berekend op basis van nog onvolledige brongegevens. In juli was de inflatie 3,7 procent. De inflatie wordt elke maand gemeten als de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar. De reguliere cijfers van de CPI van augustus worden op 10 september gepubliceerd.

Prijsontwikkeling productgroepen

Bij de snelle raming maakt het CBS naast het inflatiecijfer ook de prijsontwikkeling van een aantal productgroepen bekend. Deze productgroepen zijn samentellingen van bestedingscategorieën op een bepaald thema, zoals alle diensten. Op 10 september wordt van alle categorieën in de CPI de prijsontwikkeling gepubliceerd.

Politietopman Kraag maakt overstap naar Europol

DEN HAAG – Politietopman Andy Kraag stapt over naar Europol. Kraag, nu plaatsvervangend politiechef van een van de twee landelijke eenheden van de politie, begint op 1 oktober als hoofd van het European Serious and Organised Crime Centre (ESOCC) bij Europol, meldt de politie.

Kraag was vanaf januari dit jaar plaatsvervangend politiechef van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) en ging daarnaast aan de slag met het ontwikkelen en inrichten van het nieuwe domein Bewaken, Beveiligen en Beschermen. Daarvoor was hij vijf jaar lang hoofd van de Dienst Landelijke Recherche, en daarvoor was hij operationeel commandant binnen de Dienst Speciale Interventies.

De politie roemt de successen die hij in die tijd boekte in de aanpak van de internationaal georganiseerde criminaliteit. “Zo was hij betrokken bij veel arrestaties van grote kopstukken uit het criminele milieu. Een belangrijke doorbraak was het EncroChat-onderzoek. Dit onderzoek leidde tot vele veroordelingen en het oprollen van de spraakmakende martelcontainer. Ook was hij verantwoordelijk voor de aanpak van communicatiediensten van criminelen, zoals Exclu.”

‘Belangrijke post’

Het European Serious and Organised Crime Centre bij Europol biedt ondersteuning aan onderzoeken van EU-lidstaten naar ernstige en georganiseerde misdaad, zoals internationaal georganiseerde drugscriminaliteit, corruptie en mensenhandel. Kraag stelt dat hij de kans bij Europol niet aan zich voorbij kon laten gaan. “In mijn nieuwe functie blijf ik onverminderd werken aan de veiligheid van Nederland en Europa.”

“Het is ook mooi dat deze belangrijke post gericht op de gezamenlijke bestrijding van de internationale misdaad nu door Nederland wordt bezet”, zegt LX-politiechef Inge Godthelp-Teunissen in een reactie op het vertrek van Kraag.

Meer personen in de bijstand

DEN HAAG – Eind juni 2024 ontvingen 405 duizend personen tot de AOW-leeftijd een algemene bijstandsuitkering. Dit is een stijging van 6 duizend personen (ruim 1 procent) vergeleken met vorig jaar juni. De toename komt vooral doordat meer mannen een bijstandsuitkering ontvingen. Het aantal mannen in de bijstand steeg met 5 duizend (3 procent). Dit blijkt uit nieuwe kwartaalcijfers van het CBS.

Het is het vierde kwartaal op rij dat het aantal bijstandsgerechtigden hoger is dan een jaar eerder. Daarvoor was het aantal mensen met een bijstandsuitkering juist negen kwartalen achter elkaar lager.

Toename onder alle leeftijden

Het aantal personen tot 27 jaar met een bijstandsuitkering kwam in het tweede kwartaal uit op 40 duizend, 9 procent meer dan een jaar eerder. Van het totaal aantal personen met een bijstandsuitkering is 10 procent een jongvolwassene. Het is het zesde kwartaal op rij dat er sprake was van een toename in deze leeftijdsgroep, ten opzichte van een jaar eerder.

Bij 27- tot 45-jarigen nam het aantal bijstandsgerechtigden eind juni 2024 met duizend personen toe, waarmee het aantal bijstandsontvangers uitkwam op 136 duizend. Het is het tweede kwartaal op rij dat het aantal bijstandsgerechtigden in deze groep hoger was dan een jaar eerder.

Ook het aantal bijstandsgerechtigde 45-plussers was in het tweede kwartaal van 2024 hoger dan een jaar eerder, en kwam uit op 229 duizend personen.

Meer mannen in de bijstand, aantal vrouwen bleef gelijk

Eind juni 2024 waren er 3 procent meer mannen in de bijstand dan een jaar eerder. Het aantal mannen met een bijstandsuitkering kwam daarmee uit op 177 duizend. Het is het vijfde kwartaal op rij dat er meer mannen in de bijstand zaten dan een jaar eerder.

Het aantal vrouwen in de bijstand was met 228 duizend eind juni 2024 ongeveer hetzelfde als een jaar eerder. De verdeling van vrouwen en mannen in de bijstand is sinds 2013 vrijwel onveranderd: ongeveer 57 procent is vrouw en 43 procent man.

Afname uitstroom bijstand

De nieuwste cijfers over uitstroom uit de bijstand gaan over het eerste kwartaal van 2024. In dat kwartaal stroomden meer mensen de bijstand in dan uit. Er waren 22,1 duizend instromers en 17,9 duizend uitstromers. Dit is het zesde kwartaal op rij dat er meer personen de bijstand instromen dan uitstromen, vergeleken met een kwartaal eerder. Dit komt onder meer doordat de uitstroom al twee jaar een dalende trend heeft.

De uitstroom door het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd zit niet in de cijfers. In het eerste kwartaal van 2024 ging het om ongeveer 0,5 duizend mensen. Dit zijn minder personen dan gebruikelijk omdat de AOW-leeftijd per 1 januari 2024 is verhoogd naar 67 jaar.

Identiteit vermiste Filipijnse zeeman na jaren achterhaald

ROTTERDAM – De identiteit van een vermiste zeeman uit de Filipijnen is na vele jaren alsnog achterhaald, meldt de politie vrijdag op de Internationale Dag van de Vermiste Personen. Na veertien jaar kreeg de onbekende dode een naam: Andrew Dona.

Bemanningslid Dona op de Filipijnse tanker Aegen Myth raakte vermist op 28 mei 2010, op dat moment 130 mijl boven Texel. De Duitse en Nederlandse kustwacht deden een zoekactie met meerdere schepen en twee helikopters, maar hij werd niet gevonden. De kapitein liet persoonlijke spullen van Dona, waaronder een tandenborstel en een kam, verzegelen. Die gingen naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) om een DNA-profiel op te stellen.

Een jaar later, op 6 juni, vond de bemanning van een vissersboot een schedel in hun netten. Die overhandigde deze aan de politie in Rotterdam. Het NFI deed onderzoek, maar uit het bot was geen volledig DNA-profiel vast te stellen. Van wie de schedel was, bleef jarenlang onbekend.

Een politieteam dat openstaande zaken nog eens naloopt, stuitte in januari van dit jaar op de schedel. Daarop werd het NFI nog eens gevraagd onderzoek te doen. Door sterk verbeterde technieken rond DNA wist het instituut een match te krijgen met Dona. Zijn familie vinden bleek niet makkelijk, maar het lukte toch. Door wangslijm af te nemen van de ouders, werd een 100 procent match vastgesteld met de zoon.

De overblijfselen zijn naar de Filipijnen overgebracht. “De familie kan het eindelijk achter zich laten en om Andrew rouwen”, aldus Erik Zwanepol, de operationeel specialist die de ouders opspoorde. Hij noemt het belangrijk “dat we deze onbekende dode weer zijn naam konden geven en dat hij eindelijk thuis is”.

Investeringsplan van 6 miljard euro om Schiphol te verbeteren

SCHIPHOL – Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren in de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening. Naar eigen zeggen is dit de grootste investering ooit voor de luchthaven. Volgens Schiphol is het nodig omdat “de algehele tevredenheid onder passagiers niet op het gewenste niveau” is.

“Goede infrastructuur is het fundament van onze dienstverlening aan passagiers, maar het is op dit moment verre van wat we als kwaliteitsluchthaven in Nederland willen bieden”, stelt topman Pieter van Oord in het halfjaarbericht.

Schiphol kampte na de coronacrisis met grote verstoringen door drukte en een personeelstekort, maar de mei- en zomervakantie van dit jaar liepen volgens de luchthaven weer “soepel”. Toch is Schiphol niet helemaal tevreden, omdat de service aan passagiers minder goed was dan gewenst.

Schiphol investeert het geld onder meer in pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties en taxibanen. Zo wil de luchthaven de infrastructuur verbeteren en de faciliteiten voor passagiers en medewerkers vernieuwen. Vorig jaar kondigde Schiphol voor een deel van deze projecten al investeringen aan van 3 miljard euro tot 2027, maar die worden nu dus uitgebreid.

Volgens financieel directeur Robert Carsouw zijn de investeringen ook nodig om Schiphol financieel gezonder te maken, ondanks een winst over het eerste halfjaar van 224 miljoen euro tegenover 15 miljoen een jaar eerder.

“Hoewel het bemoedigend is om te zien dat onze financiële resultaten verbeteren, zijn onze algehele financiële prestaties nog niet naar onze tevredenheid. Het realiseren van onze ambities vereist een aanzienlijke toename en versnelling van onze operationele kasstromen, zonder de focus op onze concurrentiepositie te verliezen”, aldus Carsouw.

De luchtvaartmaatschappijen vreesden eerder al voor de begin dit jaar aangekondigde investeringen van Schiphol te moeten opdraaien. Ook nu lijken de kosten, in ieder geval deels, te worden opgehaald met een nieuwe verhoging van de havengelden. Maatschappijen waren het er na de coronacrisis niet mee eens dat zij de gestegen kosten moesten betalen en stapten naar de rechter, maar die oordeelde eerder dit jaar dat Schiphol geen onredelijke tarieven vraagt.

Coalitiepartijen gaan na urenlang overleg akkoord met begroting

DEN HAAG – Na bijna tien uur overleg zijn de vier coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB akkoord gegaan met de begroting van het kabinet. “Ik heb geconstateerd dat de voorstellen van het kabinet echt op steun kunnen rekenen van de vier dragende partijen van dit kabinet”, zei premier Dick Schoof.

“Het is gewoon een ingewikkeld onderwerp. Daarom heeft het zo lang geduurd. Het gaat echt om iets. Daar moet je dan ook de tijd voor nemen”, aldus de minister-president in een korte verklaring na afloop van het lange overleg op het ministerie van Financiën.

De begroting wordt vrijdag in de ministerraad formeel goedgekeurd, waarna die naar de Raad van State kan. Uiterlijk op 31 augustus moet de begroting worden opgestuurd. Die zal dan op Prinsjesdag op de derde dinsdag van september openbaar worden gemaakt.

Tevreden

De top van het kabinet en de vier leiders van de coalitiepartijen spraken woensdagavond ook al uren met elkaar. “Gisteren hebben we wat informatie gekregen, vandaag wordt nog wat feedback gevraagd. En dat is het”, zei NSC-leider Pieter Omtzigt donderdagmiddag kort voor het begin van het overleg.

Ook de woorden van VVD-leider Dilan Yeşilgöz gaven niet het idee dat de bespreking nachtwerk zou worden. Zij gaf aan tevreden te zijn met het gepresenteerde budget van het team-Schoof. “Ik vond het mooie plannen”, verklaarde Yeşilgöz.

Lastenverlichting

Waarom het overleg uiteindelijk zo lang duurde, is niet bekend. “We hebben veel onderwerpen met elkaar besproken en ongetwijfeld zijn we nog even gaan kijken of we nog iets kunnen aanpassen”, zei Schoof toen hem gevraagd werd of de coalitiepartijen nog aanvullende eisen hadden gesteld.

De coalitiepartijen willen onder meer lastenverlichting voor de middeninkomens. Ook zijn er financiële tegenvallers zoals de belasting op vermogensrendement (box 3). “Die bijvoorbeeld dit jaar al meer dan 7 miljard bedraagt”, zei Omtzigt. Ook het vroegpensioen zou naar verluidt onderwerp van discussie zijn geweest.

‘Puzzel gelegd’

Het kabinet was het donderdagmorgen “grotendeels” al eens geworden over de begroting. “Wij als kabinet hebben de puzzel gelegd”, zei de minister-president toen. Aan een paar zaken moeten we nog “een beetje sleutelen”, voegde hij eraan toe.

Tijdens de kabinetsformatie duurden overleggen tussen de vier partijleiders vaak ook veel langer dan verwacht. Partijleiders Geert Wilders (PVV), Yeşilgöz (VVD), Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) hadden bijna zes maanden nodig om tot het hoofdlijnenakkoord te komen.

Zij kwamen overeen een extraparlementair kabinet te vormen waarbij er een grotere afstand is tussen kabinet en Kamer. Maar enig overleg is wel nodig omdat de fractieleiders willen dat er recht wordt gedaan aan het hoofdlijnenakkoord, zei minister Eelco Heinen van Financiën eerder op de dag.

Reuters: Shell wil honderden banen schrappen in olie- en gastak

LONDEN – Shell wil zijn kosten verder terugdringen door het aantal banen binnen de olie- en gasdivisie te verminderen. Dat meldt persbureau Reuters op basis van ingewijden. Door die reorganisatie zouden wereldwijd honderden banen komen te vervallen, vooral op kantoren, ook in Nederland. Volgens de bronnen vindt nog overleg plaats over de plannen met ondernemingsraden van het bedrijf.

Specifiek zou de reorganisatie gevolgen hebben voor kantoorbanen in Houston, Den Haag en in mindere mate het Verenigd Koninkrijk, aldus de ingewijden. Een woordvoerder wil tegenover Reuters niet ingaan op de mogelijke reorganisatie.

De plannen zijn opvallend: de olie- en gasdivisie draagt in hoge mate bij aan de winst van Shell. Tegelijkertijd is de boodschap van de vorig jaar aangetreden topman Wael Sawan dat zijn bedrijf de CO2-uitstoot omlaag moet brengen, terwijl de winstgevendheid wordt verhoogd.

“Shell wil meer waarde creëren met minder uitstoot door zich te richten op prestaties, discipline en vereenvoudiging in het hele bedrijf. Dat betekent onder meer dat we tegen het einde van 2025 een structurele verlaging van de operationele kosten met 2 tot 3 miljard dollar willen realiseren”, laat Shell in een verklaring aan Reuters weten.

In maart zwakte Shell nog zijn CO2-reductiedoelstelling voor 2030 af en schrapte het bedrijf de doelstelling voor 2035. Daarbij verwees Shell naar de verwachte sterke vraag naar gas en onzekerheden rond de energietransitie. Ondertussen wordt flink geïnvesteerd in vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Volgens Shell speelt lng een belangrijke rol in de energietransitie doordat het vervuilende steenkool in de industrie vervangt.

Prijs van boter bereikt recordhoogte na zorgen blauwtongvirus

LELYSTAD – De prijs van boter in heeft deze week een recordhoogte bereikt in Noordwest-Europa. Zorgen om het blauwtongvirus houden de zuivelmarkt “in hun greep”, stelt marktbureau DCA Market Intelligence. “Met de kerstvraag voor de boeg lijkt de top in de markt bovendien nog niet te zijn bereikt.” Bij besmette koeien neemt de melkproductie af.

Een ton boter kost nu 7935 euro. Omgerekend betekent het dat een vrachtwagen boter, van 25 ton, inmiddels bijna 200.000 euro waard is.

Het blauwtongvirus heeft zich de afgelopen weken door het hele land verspreid. In totaal zijn er in Nederland nu 6384 getroffen locaties, volgens de laatste update van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Het marktbureau stelt dat ook in Frankrijk, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk uitbraken zijn vastgesteld.

Signalen

DCA Market Intelligence stelt dat de eerste signalen wijzen op een flinke teruggang van de melkproductie in besmette landen, “hoewel een inschatting nu nog moeilijk te maken is”. Dat drijft de boterprijzen op, wat over een paar maanden ook in het winkelschap merkbaar zal zijn, volgens het marktbureau.

Het vorige record van de boterprijs stamt uit 2022. Toen liepen de prijzen van veel producten erg hoog op door het uitbreken van de oorlog in Oekraïne.

Oekraïne bevestigt neerstorten van F-16, piloot omgekomen

KYIV – Oekraïne heeft bevestigd dat een F-16 van de nationale luchtmacht maandag is neergestort. Dat gebeurde tijdens het afslaan van een Russische luchtaanval, aldus de Oekraïense krijgsmacht. De piloot is daarbij om het leven gekomen.

Oekraïne zette maandag onder meer F-16’s in. “Vier vijandelijke raketten werden neergehaald”, aldus de krijgsmacht. “Het contact met een van de vliegtuigen ging verloren toen het op weg was naar het volgende doelwit. Later bleek dat het toestel was neergestort en de piloot om het leven was gekomen.”

The Wall Street Journal meldde donderdagmiddag op basis van een Amerikaanse functionaris dat een F-16 was gecrasht. Het toestel was volgens de krant waarschijnlijk neergestort na een fout van de piloot en niet door een aanval van Rusland.

Oekraïne ontving vorige maand zijn eerste F-16’s. Het land hoopt dat deze door de Verenigde Staten gemaakte gevechtsvliegtuigen een verschil kunnen maken in de oorlog tegen Rusland. Nederland heeft 24 exemplaren toegezegd. Het is niet bekend of een toestel uit Nederland is neergestort.

Vrachtwagen vast in berm in Vlaardingen [+foto]

Foto: Flashphoto

VLAARDINGEN – Een vrachtwagen is donderdag aan het eind van de middag vast komen te zitten in de berm aan de Lepelaarsingel in Vlaardingen.

De combinatie kwam vanuit Schiedam en wilde de bocht maken naar Vlaardingen-Holy. Rondom het kruispunt zijn werkzaamheden aan de gang. Hierdoor staan er betonblokken op de weg en is de rijbaan smaller geworden.

Het lukte de chauffeur niet de draai goed te maken en hij moest uitwijken via de berm. Dit bleek echter ook geen goed idee; de vrachtwagen kwam vast te zitten in de losse aarde en kwam daar niet meer zelfstandig uit.

De weg is enige tijd geblokkeerd geweest, totdat een graafmachine te hulp schoot en de combinatie los trok. De chauffeur kon zijn weg daarna weer vervolgen.

Theo de Vries benoemd tot truck en trailer directielid bij Wensink Automotive

ZWOLLE – Theo de Vries zal per 1 september toetreden tot de holdingdirectie van Wensink Automotive als Chief Business Officer (CBO). In deze rol zal De Vries verantwoordelijk zijn voor alle truck-, trailer- en busactiviteiten binnen Wensink.

Jorus Vos, CEO van Wensink Automotive, verwelkomt de komst van De Vries met enthousiasme: “Met Theo de Vries aan boord zet Wensink een volgende stap in onze groeistrategie voor de truck-, trailer- en busmarkt. In een tijd waarin de transport- en logistieksector in Nederland sterk verandert door nieuwe wetgeving en technologieën, biedt Wensink als totaalaanbieder en lange termijn partner toegevoegde waarde voor onze klanten.”

Theo de Vries brengt een schat aan ervaring mee op het gebied van mobiliteit in de internationale trailerleasing- en onderdelenmarkt. Voor zijn komst naar Wensink was hij actief bij TIP Group, als Global Vice President, waar hij een belangrijke rol speelde in lease services, M&R en digital solutions. Ik heb de mensen van Wensink in mijn gesprekken leren kennen als nuchter, ambitieus en met een duidelijke visie op de automotive markt waar ik me graag aan verbind!’, aldus De Vries.

Wensink Automotive, een toonaangevende speler in de Nederlandse truck- en trailermarkt, biedt een compleet aanbod als Mercedes-Benz truck dealer in Noord-Oost Nederland, vijf universele truck- en trailerbedrijven, en diverse gespecialiseerde dochterondernemingen, waaronder Truck Spuiterij De Wilde, Trias Trailerbedrijf, Carrosseriebedrijf Bart van de Weijer, en Fleet Craft voor wagenparkadvies.

Wensink Automotive zorgt er al ruim 35 jaar voor dat haar klanten zorgeloos onderweg zijn. Dit doet Wensink met ruim 1.400 medewerkers vanuit ongeveer 40 vestigingen in Noord- en Oost-Nederland.

Wensink is bekend van de Mercedes-Benz, Kia en Ford vestigingen maar groeit sterk met haar eigen Wensink label waaronder multimerk occasions worden verkocht en onderhouden. Een andere belangrijke pijler zijn de bedrijfswagens en trucks.

Wensink biedt naast verkoop en service een breed scala diensten aan. Denk hierbij aan bedrijfswageninrichting, laadpaal oplossingen, financiering en/of verzekeringen. Daarnaast heeft Wensink een eigen leaselabel, meerdere schadeherstelbedrijven en een truck- en trailerbedrijf.

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...