Clicky

vrijdag 18 juli 2025 - 10:33 uur
Home Blog Pagina 13

BAS World bouwt aan nieuw Reconditioning Center voor bedrijfswagens in Veghel

Bas (links) en Caspar (rechts) van Heertum tijdens de bouw van het nieuwe Reconditioning Center

VEGHEL – Aan het Foodpark in Veghel verrijst een opvallend en indrukwekkend nieuw gebouw: het Reconditioning Center van BAS World. In deze speciaal ingerichte werkplaats worden straks dagelijks tientallen lichte bedrijfswagens (LCV’s) professioneel gereconditioneerd voor een tweede leven op de weg.

De bouw van het nieuwe pand met ruim 4.200 m² aan bedrijfsruimte en 300 m² kantoorruimte is inmiddels in volle gang. Op vrijdag 20 juni werd het hoogste punt van het gebouw bereikt en dit is feestelijk gevierd met alle betrokken bouwprofessionals.

“Iedere week zie ik met trots hoe dit project groeit. Met deze uitbreiding tillen we onze dienstverlening op het gebied van remarketing en reconditionering naar een hoger niveau. We zijn er de afgelopen tijd in geslaagd ons team van technische specialisten uit te breiden, waardoor we onze klanten nog sneller en vakkundiger kunnen voorzien van service, schadeherstel en onderhoud”, aldus Ralf Vousten, Commercial Director Vans & Equipment.

Slimmer en sneller reconditioneren onder ƩƩn dak

De vraag naar efficiƫnte en kwalitatieve schadeherstel- en voorbereidingstrajecten voor bedrijfswagens groeit hard. BAS World speelt daarop in met een gespecialiseerde werkplaats waar straks meer dan 50 professionals dagelijks aan de slag gaan om voertuigen klaar te maken voor een tweede leven. De faciliteit krijgt onder andere een ruime werkplaats, meerdere spuitcabines, een poetsruimte, een showroom Ʃn een hypermoderne 360-graden fotostudio voor optimale online presentatie. Dankzij deze opzet kunnen voertuigen sneller, beter en duurzamer worden voorbereid voor verkoop.

Blikvanger op Foodpark Veghel

Het gebouw is ontworpen met oog voor zowel functionaliteit als uitstraling. Aan de noordoostzijde bevinden zich drie markante platformen die deels boven de wadi hangen, bedoeld als overdekte opstelplaatsen voor voertuigen die typerend zijn voor BAS World. Deze blikvangers geven het pand een herkenbare identiteit en onderstrepen de innovatieve, toekomstgerichte aanpak van het bedrijf.

Ook op het gebied van duurzaamheid worden belangrijke stappen gezet. Het pand wordt volledig voorzien van zonnepanelen, krijgt een eigen opslagsysteem met grote accu’s en wordt volledig gasloos uitgevoerd. Het gebouw wordt elektrisch verwarmd en gekoeld. Hiermee draagt BAS World bij aan de duurzaamheidsambities en een lagere COā‚‚-voetafdruk.

Lokale samenwerking en vakmanschap

De realisatie van het Reconditioning Center is in handen van Bouwbedrijf Van de Ven, dat trots is op zijn rol als hoofdaannemer. “We zijn verantwoordelijk voor zowel de bouwkundige werkzaamheden als de coƶrdinatie van alle installaties. De samenwerking met BAS World verloopt uitstekend, en samen bouwen we aan iets moois voor de regio”, aldus het bouwbedrijf.

Van Hijum lijkt het ‘logisch’ als Soepboer NSC-fractie verlaat

DEN HAAG – NSC-vicepremier Eddy van Hijum “keek wel even op” toen hij hoorde dat partijgenoot Aant Jelle Soepboer lijsttrekker wordt van de Fryske Nasjonale Partij (FNP) bij de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober.

Of Soepboer tot de verkiezingen in de NSC-fractie kan blijven, wordt nog besproken met het partijbestuur. Maar het lijkt Van Hijum “logisch” als hij zelf opstapt.

Of hij dan wel in het parlement blijft, is aan Soepboer zelf. “Hij is gekozen Kamerlid en heeft recht op die zetel. Daar moet hij zelf een keuze in maken”, aldus Van Hijum voor aanvang van de ministerraad. Maar: “als je je afsplitst van een partij, zou ik het wel consequent vinden om daar conclusies aan te verbinden.”

Soepboer had al aangegeven dat hij niet meer door wilde bij NSC. Dat voedde meteen al speculaties dat hij zou terugkeren naar de FNP, waarvoor hij eerder al wethouder was. De regionale partij zinspeelde al langer op deelname aan de landelijke verkiezingen. Donderdag werd bekend dat Soepboer inderdaad het beoogde boegbeeld is.

Jeroen Rietbergen definitief niet vervolgd in zedenzaak The Voice

ARNHEM – Jeroen Rietbergen wordt definitief niet vervolgd in de zedenzaak rond The Voice of Holland waarin hij beschuldigd werd van verkrachting. Daartoe heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden besloten. Zangeres Nienke Wijnhoven startte eerder een artikel 12-procedure om alsnog vervolging af te dwingen.

Het Openbaar Ministerie (OM) besloot in mei 2024 Rietbergen niet te vervolgen in de zaak. De reden was toen gebrek aan bewijs. Wijnhoven deelde haar verhaal na het onlineprogramma BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice. Zij deed mee aan het achtste seizoen van het zangprogramma.

Het hof vindt dat “in deze zaak niet te verwachten is dat een later oordelende strafrechter tot een veroordeling van beklaagde zal komen”. “Het hof zal daarom het Openbaar Ministerie niet bevelen tot vervolging van beklaagde over te gaan. Ook het doen van nader onderzoek, waar klaagster om vroeg, vindt het hof niet meer zinvol.”

Het is voor Rietbergen “een opluchting” dat hij niet vervolgd wordt en hij ziet het als “een bevestiging”, melden zijn advocaten. “Hij heeft vanaf het begin gezegd dat tussen hem en mevrouw Wijnhoven geen seksuele handelingen hebben plaatsgevonden en dat hij geen enkel strafbaar feit heeft gepleegd en heeft dat uitgebreid kunnen onderbouwen en documenteren. De uitspraak van het hof voelt als gerechtigheid. Hij is zijn dierbaren enorm dankbaar voor hun niet aflatende steun gedurende een lange, moeilijke tijd.”

Wijnhoven laat via haar advocaat weten dat ze “trots” is dat ze haar stem heeft laten horen. “Voor zichzelf en in de hoop dat het anderen helpt”, aldus advocaat SĆ©bas Diekstra. “Mijn cliĆ«nte was de enige die uiteindelijk daadwerkelijk aangifte deed. Zij wist dat het juridisch een moeilijke weg zou worden, zeker na zoveel jaar, maar heeft er toch voor gekozen haar verhaal te doen en door te zetten.” Met de beslissing van het hof is voor Wijnhoven “een lange en zware periode afgesloten”.

Rietbergen erkende in januari 2022 dat hij relaties van “seksuele aard” had gehad met vrouwen die betrokken waren bij The Voice of Holland en seksueel getinte berichten had uitgewisseld. Hij noemde zijn gedrag “ontoelaatbaar” en gaf aan in therapie te zijn geweest. Na zijn publieke bekentenis verbrak Linda de Mol haar relatie met Rietbergen. Inmiddels zijn de twee weer een tijdje samen.

Londen Heathrow wil miljarden investeren in verbeteren luchthaven

LONDEN – Luchthaven Heathrow wil 10 miljard pond (omgerekend 11,6 miljard euro) investeren. Dat geld moet onder meer gaan naar het herinrichten van terminals en het verbeteren van de punctualiteit met behulp van kunstmatige intelligentie. Het Londense vliegveld heeft daarvoor een investeringsplan ingediend bij de Britse luchtvaartautoriteit.

Het project moet de capaciteit op termijn met 12 procent vergroten. Volgens Heathrow betekent dat jaarlijks 10 miljoen extra passagiers. “Om te kunnen concurreren met wereldwijde hubs, moeten we investeren”, zei topman Thomas Woldbye in een verklaring. Als onderdeel van het project zal Heathrow meer lounges, restaurants en winkels realiseren.

Schiphol kondigde afgelopen zomer aan miljarden te willen investeren in de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening. Het gaat om 6 miljard euro over een periode van vijf jaar.

Veel verkeershinder verwacht door werk aan de weg

Wegwerkzaamheden
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – Rijkswaterstaat waarschuwt door werk aan de weg voor “extreme hinder” in de regio’s Amsterdam en Haarlemmermeer, en adviseert niet de weg op te gaan, thuis te werken of te carpoolen. Dit weekend start de volgende fase van de grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam. Zo is er groot onderhoud bij Schiphol, en aan de Tweede Coentunnel.

Tussen mei en september voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan wegen rond Amsterdam. Vrijdagavond begint het werk op de A4 bij Schiphol. Tot 20 augustus wordt gewerkt tussen knooppunt De Hoek en knooppunt Burgerveen, waar onder meer nieuw asfalt komt.

Tijdens de werkzaamheden blijft verkeer op de A4 in beide richtingen wel mogelijk, maar met minder en smallere rijstroken. Dat levert ernstige verkeershinder op voor het verkeer tussen Amsterdam en Den Haag, inclusief voor verkeer van en naar Schiphol.

Bij Amsterdam wordt het werk aan de Ring A10 Oost en Zuid dit weekend afgerond. Daarentegen gaat zaterdagavond de Tweede Coentunnel dicht tot 15 september om onder meer de brandwerendheid te verbeteren en technische installaties te vervangen.

Verkeer kan dan niet door de tunnel van Amsterdam-West naar Amsterdam-Noord en Zaanstad, en wordt omgeleid via de ring. De tunnelbuis vanuit Amsterdam-Noord en Zaanstad richting Amsterdam-West is wel open.

Na het werk op de A4 en in 2e Coentunnel staan er vanaf september werkzaamheden op stapel op de A10 Oost tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Amstel (binnenring).

Eerste zelfrijdende bus in Nederland op de openbare weg

Foto: RET

ROTTERDAM – Reizigers voor het ritje tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport kunnen binnenkort in een zelfrijdende bus stappen. Het is volgens het samenwerkingsverband met onder meer de RET, Rotterdam The Hague Airport en gemeente Rotterdam voor het eerst dat een automatisch rijdende bus op de openbare weg rijdt in Nederland.

Vrijdag maakt de bus een eerste rit met een aantal genodigden. De lijnbus kan vanaf 1 augustus worden gebruikt door reizigers. In de tussentijd worden er nog tests gedaan.

De route van het metrostation naar de luchthaven is overzichtelijk. Het ritje van ongeveer tien minuten bevat weinig ingewikkelde verkeerssituaties en is daarom geschikt voor de automatisch rijdende bussen, leggen de initiatiefnemers uit. In de bus is nog wel een buschauffeur aanwezig. Die kan ingrijpen en de bus met de hand bedienen als dat nodig is.

“Het rijden met automatisch rijdende bussen is een belangrijke stap om ervaring op te doen met zelfrijdende systemen”, licht een woordvoerster van vervoerder RET toe. Het zal volgens de initiatiefnemers nog wel enige jaren duren voordat zelfrijdende voertuigen in een stad met andere voertuigen in het verkeer zelfstandig kunnen rijden. “Voorlopig zal het dienen als een aanvulling, de zogenaamde last mile, op het openbaar vervoer.”

Om dit soort bussen op den duur zelfstandig de weg op te sturen moet de techniek zich nog beter ontwikkelen. Ook is daarvoor aangepaste wet- en regelgeving nodig. “We moeten eerst van deze pilot leren voordat er verder doorontwikkeld kan worden”, vult de zegsvrouw aan.

Het is volgens haar voorlopig dan ook nog niet aan de orde om de bus zonder chauffeur aan boord te laten rijden. Daarvoor zou bovendien nieuwe toestemming nodig zijn van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die na uitgebreide testen goedkeuring heeft gegeven om met deze bussen op de openbare weg te rijden.

De proef met de zelfrijdende bussen op de openbare weg is een samenwerking van DAM Shuttles, RET, Rotterdam The Hague Airport, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM en de gemeente Rotterdam.

Fietser (19) omgekomen bij verkeersongeval in Eindhoven

EINDHOVEN – Bij een verkeersongeval op de Kanaaldijk-Zuid in Eindhoven is in de nacht van donderdag op vrijdag een 19-jarige fietser uit Baarn om het leven gekomen. Een auto kwam rond 00.45 uur in botsing met de fietser.

Ook trof de politie een tweede man met letsel aan, een 22-jarige man uit Eindhoven. De politie gaat ervan uit dat hij niet in de auto zat en onderzoekt nog hoe hij die verwondingen heeft opgelopen. Deze man is naar het ziekenhuis gebracht.

Verkeersspecialisten van de politie doen op de plaats van het ongeval onderzoek naar de toedracht.

STL en UWV versterken samenwerking voor meer instroom in de sector

Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en UWV willen samen meer mensen – ook met een afstand tot de arbeidsmarkt – duurzaam aan het werk helpen in de sector transport en logistiek. Dat staat in het partnership dat zij onlangs ondertekenden. Hierin onderstrepen beide organisaties hun gedeelde ambitie om de arbeidsparticipatie te vergroten, werkloosheid te voorkomen en bij te dragen aan een vitale sector die Nederland draaiende houdt.

Kansen verzilveren

De arbeidsmarkt kampt met grote tekorten, terwijl veel mensen op zoek zijn naar werk. STL en UWV brengen deze werelden bij elkaar. Door hun netwerken, kennis en infrastructuur te bundelen, ontstaan meer succesvolle matches tussen werkzoekenden en werkgevers in de sector. STL: ā€œDe sector kent al langer een goede samenwerking met UWV, maar met dit partnerschap maken we die structureler en krachtiger. Zo kunnen we samen nog meer mensen perspectief op werk bieden Ć©n bijdragen aan een vitale sector.ā€

Samen voor een inclusieve arbeidsmarkt

De samenwerking richt zich op gerichte bemiddeling van werkzoekenden uit onder meer de WW, Wajong, WIA en Ziektewet. Ook zetten STL en UWV in op het voorkomen van werkloosheid door mensen die hun baan dreigen te verliezen tijdig van werk naar werk te begeleiden.

UWV: ā€œDe transport- en logistieksector biedt volop kansen. Door de samenwerking met de sector te intensiveren, kunnen we werkzoekenden beter begeleiden richting die kansen, en bedrijven helpen bij het vinden van geschikt personeel.ā€

Van ambitie naar actie

Het partnership loopt tot mei 2028. In deze periode werken STL en UWV intensief samen op zowel landelijk als regionaal niveau. Er wordt actief kennis gedeeld, aangesloten bij arbeidsmarktregio’s en gezamenlijk opgetrokken in landelijke en regionale bijeenkomsten en evenementen. De voortgang en resultaten worden halfjaarlijks besproken.

Trump kondigt invoerheffing van 35 procent voor Canada aan

WASHINGTON – De Verenigde Staten voeren vanaf 1 augustus een importheffing van 35 procent in op een deel van de producten uit Canada. Dat heeft president Donald Trump de Canadese premier Mark Carney laten weten in een brief, die hij publiceerde op Truth Social.

Volgens Trump is de maatregel een reactie op Canadese tegenheffingen. “In plaats van samen te werken met de Verenigde Staten, heeft Canada gereageerd met eigen tarieven”, schrijft hij. De brief aan Carney is de laatste in een reeks van meer dan twintig brieven die Trump deze week aan wereldleiders heeft gestuurd. Met alle landen die brieven hebben gekregen is het niet gelukt een handelsdeal te sluiten.

De nieuwe heffing geldt voor Canadese producten die buiten het handelsverdrag USMCA tussen de VS, Canada en Mexico vallen. Voor importen die wel onder dat akkoord vallen, blijven de bestaande uitzonderingen van kracht, zegt een Amerikaanse regeringsfunctionaris tegen persbureau Bloomberg.

51e staat van de VS

Ook blijven een lager tarief van 10 procent op energieproducten en hogere heffingen op onder meer metalen gehandhaafd. De plannen zijn nog niet formeel vastgelegd, waarschuwt de functionaris bij Bloomberg. Door deze opzet blijft de impact op de handelsrelatie met Canada aanzienlijk beperkter dan bij een algemene verhoging naar 35 procent.

Toch wijst de toon van Trumps brief erop dat hij zijn handelsoorlog met de noordelijke buur eerder wil opvoeren dan afbouwen. Eerder sprak hij publiekelijk de gedachte uit dat Canada “serieus zou moeten overwegen de 51e staat van de VS te worden”.

Export groeide licht in mei, ondanks ongunstige marktomstandigheden

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Nederlandse goederenexport is in mei 2025 met 0,5 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De groei is wel kleiner dan in april. Vooral de uitvoer van chemische producten en machines nam toe.

Daarentegen kromp de import van goederen in mei met 0,7 procent vergeleken met mei 2024. Nederland voerde vooral minder delfstoffen, voeding- en genotsmiddelen, machines en elektrotechnische apparaten in.

Exportherstel na diep dal in 2023

Na een langdurige periode van krimp in 2023 en het begin van 2024, laat de goederenexport sinds medio 2024 weer een bescheiden herstel zien. Toch blijft het groeitempo beperkt. In april 2025 bedroeg de exportgroei nog 1,5 procent, maar die zwakte in mei dus af naar 0,5 procent.

Exportradar: omstandigheden blijven ongunstig

Volgens de Exportradar van het CBS waren de omstandigheden voor de export in juli ongeveer net zo ongunstig als in mei. Het producentenvertrouwen in Duitsland en de eurozone verslechterde, al liet de Duitse industrieproductie na maanden van krimp weer een lichte groei zien.

De CBS Exportradar geeft inzicht in het internationale economische klimaat voor de Nederlandse exportsector. Factoren zoals vertrouwen in de industrie en de concurrentiepositie van Nederland spelen hierin een belangrijke rol.

Belang van goederenexport

De export van goederen vormt bijna driekwart van de totale Nederlandse export. Cijfers over de export van diensten worden door het CBS niet maandelijks gepubliceerd, maar volgen op kwartaal- en jaarbasis.

De cijfers over mei zijn voorlopig en kunnen in latere publicaties worden bijgesteld.

Dit jaar fors meer zwemlocaties met slechte waterkwaliteit

DEN HAAG – Dit jaar zijn er meer plekken waar je op de kwaliteit van het zwemwater moet letten. In 2025 hebben 176 locaties minstens ƩƩn keer een veiligheidswaarschuwing gekregen. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 111, een stijging van bijna 60 procent. Dat blijkt uit een analyse van het ANP op basis van gegevens van Zwemwater.nl.

Op dit moment is voor 124 buitenzwemlocaties een waarschuwing of negatief zwemadvies van kracht, een verdubbeling ten opzichte van een maand eerder. Op twee locaties is zwemmen verboden en enkele locaties worden verder onderzocht.

Het gaat om plassen, meren of andere recreatiewateren waar bijvoorbeeld blauwalg is gevonden of waar te veel bacteriƫn in het water zitten. De kwaliteit van zwemwater kan verslechteren als het lang warm weer is.

Op 825 andere plekken kunnen mensen wel veilig verkoeling zoeken bij het warme zomerweer. Daar kan zonder gezondheidsrisico’s gezwommen worden.

Transportbedrijven kunnen sinds mei 2025 eenvoudiger deelnemen aan CBS-enquĆŖte Wegvervoer

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Transportbedrijven kunnen vanaf mei 2025 efficiĆ«nter gegevens aanleveren voor de CBS-enquĆŖte ā€˜Wegvervoer’. Dankzij een nieuwe koppeling met het Open Trip Model (OTM), een open source datastandaard uit de sector zelf, hoeven bedrijven niet langer gebruik te maken van het specifieke XML-formaat van het CBS. De nieuwe werkwijze bespaart tijd en kosten Ć©n verhoogt de kwaliteit van de aangeleverde data.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verzamelt via de enquĆŖte ā€˜Wegvervoer’ elk kwartaal gegevens van een steekproef onder transportbedrijven. Deze gegevens vormen de basis voor de jaarlijkse publicatie Goederenvervoer over de weg, die onder meer wordt gebruikt door Rijkswaterstaat en Eurostat.

Volgens Wilfred Zentjens van het CBS is het belangrijk bedrijven zo min mogelijk te belasten bij dataverzameling. In samenwerking met ondernemersorganisatie TLN, waar 4.300 transport- en logistiekbedrijven zijn aangesloten, is daarom gekozen voor aansluiting op OTM. ā€œDeze standaard is breder inzetbaar en sluit aan bij wat bedrijven al gebruiken,ā€ aldus Zentjens.

Wout van den Heuvel, coƶrdinator digitalisering bij TLN, spreekt van een stap vooruit: ā€œOnze leden zijn bekend met de CBS-enquĆŖtes. Door nu gebruik te maken van OTM kunnen ze gegevens eenvoudiger, sneller en betrouwbaarder aanleveren.ā€

OTM is een open IT-standaard waarmee logistieke partijen elektronisch informatie met elkaar kunnen delen, zoals transportopdrachten, leveringsupdates of ritgegevens. Vanaf mei 2025 kunnen bedrijven via OTM ook hun vervoersgegevens direct aan het CBS verstrekken. Dit gebeurt op basis van een gezamenlijk ontwikkeld standaardbericht.

Voor bedrijven betekent dit minder administratieve lasten. Wie overstapt op de automatische koppeling via OTM hoeft niet langer handmatig vragenlijsten in te vullen. Bovendien kan de investering in de OTM-koppeling ook voor andere toepassingen in de keten worden hergebruikt.

Zowel CBS als TLN hopen dat de laagdrempelige integratie met OTM bedrijven over de streep trekt om volautomatisch data aan te leveren. ā€œDat verhoogt niet alleen het gebruiksgemak, maar ook de betrouwbaarheid van onze statistieken,ā€ aldus Zentjens.

Het CBS benadrukt dat de privacy van bedrijven te allen tijde gewaarborgd is. Gegevens worden zodanig verwerkt dat ze nooit tot individuele ondernemingen te herleiden zijn.

Acht lichtgewonden bij botsing tussen trams in Rotterdam

Foto: ASMedia

ROTTERDAM – Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. “Dan moet je denken aan hechtingen.”

De twee trams reden op het Kruisplein in het centrum achter elkaar op hetzelfde spoor. Volgens de politie lijkt het erop dat de achterste trambestuurder te laat heeft geremd of niet genoeg afstand heeft gehouden, maar dat wordt nog onderzocht. Deze trambestuurder is aangehouden en er wordt gekeken of hij onder invloed heeft gereden, een standaardmaatregel.

Foto: ASMedia
Foto: ASMedia

Een eerste speekseltest is positief uitgevallen, nu moet bloedonderzoek uitwijzen of de bestuurder daadwerkelijk onder invloed reed. “De eerste test geeft een indicatie maar is niet gedetailleerd genoeg en minder betrouwbaar dan een bloedtest”, zegt de politiewoordvoerder. De bloeduitslag zal zo’n twee weken op zich laten wachten.

Vervoersmaatschappij RET laat weten geschrokken te zijn en mee te leven met de betrokkenen. De RET is een eigen onderzoek gestart naar de oorzaak van de botsing en heeft beide trambestuurders opgevangen. De bestuurder van de tweede tram mag niet werken zolang het politieonderzoek duurt, aldus een woordvoerder.

Door het ongeluk worden enkele tramlijnen omgeleid. Het Kruisplein blijft wel per tram bereikbaar. De RET verwacht dat alles in de loop van de ochtend weer normaal rijdt.

108 kilo cocaĆÆne onderschept tussen lading bananen bij fruitbedrijf in Breda

Foto: Adobe Stock

BREDA – Bij een douanecontrole op woensdag 9 juli bij een fruitbedrijf in Breda is 108 kilo cocaĆÆne ontdekt. De cocaĆÆne, die verstopt was in een lading bananen, was afkomstig uit Ecuador en bestemd voor verder transport naar Spanje.

De verdovende middelen waren verstopt in houten blokken binnenin de pallets, onder de dozen met fruit.

Uiteindelijk bleek dat in alle pallets cilindervormige pakketjes met cocaĆÆne zaten.

De Douane en politie werkten ter plaatse goed samen bij het veiligstellen en opruimen van de drugs.

FNV schort acties bij grondpersoneel KLM op tot na zomervakantie

Foto: Adobe Stock | pettys

UTRECHT – Vakbond FNV schort acties bij het grondpersoneel van KLM op tot na de zomervakantie. De afgelopen weken werden al tot tweemaal toe aangekondigde stakingen op Schiphol door de rechter verboden.

“De rechter is van mening dat staken tijdens de zomervakantie niet kan. Daar zijn we het niet mee eens, maar leggen ons daar voor nu bij neer”, zegt FNV-bestuurder John van Dorland in een verklaring. Na de vakantie volgen er volgens de bond waarschijnlijk wel acties. FNV vindt het laatste loonbod van KLM niet voldoende om weer te gaan onderhandelen over de cao.

Vorige week verbood de rechter in Amsterdam een staking die acht uur zou duren omdat die actie te ingrijpend zou zijn. Eerder werd door de rechter in Haarlem al een 24 uur durende actie verboden, eveneens omdat die staking te veel veiligheidsproblemen met zich mee zou brengen.

Gevolgen stakingsacties

Schiphol had gewaarschuwd voor chaotische taferelen als het KLM-grondpersoneel zo lang het werk zou neerleggen. Het ging daarbij onder meer om het risico dat er tijdelijk geen vliegtuigen meer zouden kunnen landen omdat er geen parkeercapaciteit is. Ook zouden door vluchtuitval veel reizigers kunnen stranden, die dan mogelijk in de terminal een nacht op veldbedden of stoelen zouden moeten doorbrengen.

Hoewel FNV zich neerlegt bij het besluit van de rechter, groeit de frustratie onder de 13.000 betrokken medewerkers volgens de bond. “Elke piloot krijgt 8000 euro compensatie deze zomer, terwijl het grondpersoneel net zo goed flexibel moet zijn, toch krijgen zij niets. Dat is gewoon niet uit te leggen”, zegt kaderlid Walter van der Vlies, zelf werkzaam als grondmedewerker voor KLM.

×