Clicky

zondag 22 juni 2025 - 12:18 uur
Home Blog Pagina 13

Daling dollar zit pensioenfondsen dwars

AMSTERDAM – Beleggingen van Nederlandse pensioenfondsen zijn in de eerste drie maanden van het jaar 54 miljard euro minder waard geworden, berekende De Nederlandsche Bank (DNB). Dat kwam voor een groot deel door de daling van de dollar, meldt de centrale bank.

Koersveranderingen zorgden ervoor dat Nederlandse pensioenfondsen hun beleggingen 3 procent minder waard zagen worden. Volgens DNB had dat bij buitenlandse beleggingen vooral te maken met ongunstige ontwikkelingen van de wisselkoersen. Van hun 1771 miljard euro aan totaal beheerd vermogen houden pensioenfondsen namelijk ongeveer 551 miljard euro aan in Amerikaanse dollars. Die munt daalde in waarde, wat pensioenfondsen 24 miljard euro kostte.

Daarnaast waren er verliezen door dalende beurskoersen. Het ging om een hap van 16 miljard euro uit beleggingen in euro’s en van 11 miljard euro bij beleggingen in andere munteenheden.

Tegenovergestelde richting

DNB wijst erop dat pensioenfondsen de verliezen door een daling van de dollar doorgaans weten te beperken, doordat de beurskoersen vaak in tegenovergestelde richting bewegen van de waarde van de dollar. Maar in de eerste maanden van dit jaar was dit niet het geval; zowel de beurskoersen als de dollar daalden, onder andere door onzekerheid rond het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump.

De fondsen dekken een deel van de risico’s op valutadalingen af met derivaten. Die financiële producten bewegen in dit geval in tegenovergestelde richting van de wisselkoers. In het eerste kwartaal leverden deze derivaten een winst van 11 miljard euro op, berekende DNB.

Nieuwe functie in Volvo Trucks’ stuursysteem grijpt razendsnel in bij klapband

Volvo heeft het gerenommeerde dynamische stuursysteem Volvo Dynamic Steering verder verfijnd. Het kan nu een klapband detecteren en onmiddellijk actie ondernemen om de vrachtwagen veilig op de weg te houden.

De nieuwe generatie Volvo Dynamic Steering kan een lekke voorband detecteren en binnen een fractie van een seconde automatisch de impact beperken door de chauffeur te helpen de vrachtwagen op koers te houden. Het systeem vermindert de zijdelingse krachten die kunnen ontstaan bij plotseling luchtverlies in een band.

“Een klapband kan ertoe leiden dat een vrachtwagen plotseling van koers afwijkt, met mogelijk fatale gevolgen. Deze innovatie verhoogt de veiligheid voor zowel chauffeurs als andere weggebruikers en maakt ons Volvo Dynamic Steering-systeem beter dan ooit”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic Safety Director bij Volvo Trucks.

Sinds de introductie van de eerste generatie in 2013 helpt Volvo Dynamic Steering chauffeurs wereldwijd om moeiteloos en veilig te rijden. De nieuwe functie komt boven op de bestaande voordelen van Volvo Dynamic Steering, zoals het met 75% verminderen van de benodigde stuurkracht tijdens het rijden bij lage snelheden – een groot voordeel voor vrachtwagenchauffeurs, omdat het stress en fysieke belasting vermindert tijdens lange ritten.

Veiligheidsrisico’s beperken – blijf op koers

Bij een klapband op een voorwiel zorgen het initiële lek en de ontsnappende lucht er vaak voor dat de voorwielen gaan sturen en het voertuig afwijkt van de koers. Zonder ondersteunende systemen moet de chauffeur direct het stuur overnemen om een ongeval of kantelen te voorkomen, maar statistieken tonen aan dat dit een zeer moeilijke situatie is om te beheersen.

Volvo Dynamic Steering helpt de chauffeur om de vrachtwagen binnen de rijstrook te houden. Als het systeem een lekke voorband detecteert, wacht het niet tot de symptomen optreden – dit betekent dus een snellere reactie.

Vermoeidheid en fysieke belasting verminderen

Volvo Dynamic Steering ondersteunt niet alleen in noodsituaties zoals bij een klapband, maar helpt ook om gemakkelijker te manoeuvreren. Ook biedt het meer stuurcontrole en stabiliteit bij verschillende snelheden en wegomstandigheden.

Beroepschauffeurs kunnen te maken krijgen met langdurige fysieke belasting en vermoeidheid, vooral in de nek, rug en schouders. Dit komt door langdurig zitten, blootstelling aan trillingen en het voortdurend moeten bijsturen. Volvo Dynamic Steering vermindert trillingen en past zich aan verschillende wegomstandigheden aan.

Daimler Truck en Volvo Group lanceren gezamenlijk softwarebedrijf Coretura

v.l.n.r.: Martin Lundstedt (Präsident und CEO der Volvo Group), Johan Lundén (CEO von Coretura), Karin Rådström (CEO von Daimler Truck AG)

GOTHENBURG/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck en Volvo Group hebben samen een nieuw softwarebedrijf opgericht: Coretura AB. Het gezamenlijke bedrijf, gevestigd in het Zweedse Göteborg, richt zich op de ontwikkeling van een gestandaardiseerd softwareplatform voor vrachtwagens en moet een nieuwe standaard zetten voor de digitale toekomst van bedrijfsvoertuigen.

Coretura begon begin juni 2025 met haar activiteiten en staat onder leiding van Johan Lundén, afkomstig van Volvo Group. Met de oprichting willen beide vrachtwagenreuzen de overgang naar softwaregedefinieerde voertuigen versnellen, waarbij digitale functies centraal staan in het ontwerp en gebruik van trucks.

Strategische samenwerking, maar concurrentie blijft

Hoewel Daimler Truck en Volvo Group via Coretura intensief samenwerken, blijven de bedrijven elkaars concurrenten en blijven ze hun eigen voertuigen en digitale diensten zelfstandig ontwikkelen en vermarkten. Coretura zal naast haar oprichters ook andere klanten bedienen en staat open voor samenwerking met leveranciers en partners binnen en buiten de sector.

Karin Rådström, CEO van Daimler Truck, noemt de oprichting van Coretura een belangrijke strategische stap: “Met Coretura leggen we de nadruk op softwareontwikkeling als motor voor innovatie in onze sector.”

Martin Lundstedt, CEO van Volvo Group, vult aan: “Deze joint venture markeert een logische volgende stap in de evolutie van bedrijfsvoertuigen. Samen creëren we een fundament voor slimme en duurzame transportoplossingen.”

Softwaregedefinieerde voertuigen: updatebaar en efficiënter

Het doel van Coretura is de ontwikkeling van een open en gestandaardiseerd softwareplatform, inclusief een speciaal besturingssysteem voor bedrijfsvoertuigen. Hiermee wordt het mogelijk om software en hardware van elkaar los te koppelen, zodat digitale toepassingen in voertuigen draadloos (‘over-the-air’) kunnen worden geïnstalleerd of geüpdatet. Dit verhoogt de veiligheid, verbetert de efficiëntie en biedt gebruikers een betere ervaring.

Ook wordt gewerkt aan de gezamenlijke inkoop en specificatie van krachtige elektronische regeleenheden (ECU’s), die grote hoeveelheden data kunnen verwerken en essentieel zijn voor de digitalisering van vrachtwagens.

Eerste producten eind dit decennium

Coretura start met ongeveer 50 medewerkers, maar zal de komende jaren stapsgewijs groeien. De eerste toepassingen worden tegen het einde van dit decennium verwacht in voertuigen van Daimler Truck, Volvo Group en andere toekomstige klanten. Daarbij volgt het bedrijf een co-ontwikkelingsaanpak, waarbij klanten actief betrokken worden bij het ontwikkeltraject.

Coretura combineert volgens CEO Johan Lundén “de wendbaarheid van een start-up met de kracht en ervaring van twee toonaangevende aandeelhouders.” Hij benadrukt dat het bedrijf klaarstaat om de digitale transformatie van de truckindustrie te leiden.

NSC-bestuur wil Van Hijum als lijsttrekker bij Kamerverkiezingen

DEN HAAG – Het partijbestuur van NSC draagt Eddy van Hijum voor als lijsttrekker bij de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober. De huidige vicepremier en minister van Sociale Zaken krijgt daarmee de voorkeur boven Tweede Kamerlid Diederik Boomsma, die zich ook kandidaat had gesteld. Uiteindelijk is het aan de leden wie daadwerkelijk de lijst mag aanvoeren.

“Eddy stond aan de basis van onze partij en is in staat om het NSC-gedachtegoed verder te brengen, verder te ontwikkelen en onze partij verder uit te bouwen”, licht NSC-voorzitter Kilian Wawoe de keuze van het bestuur toe. Van Hijum geldt als een vertrouweling van oprichter Pieter Omtzigt, die dit voorjaar om gezondheidsredenen terugtrad als partijleider. Hij schreef mee aan het vorige verkiezingsprogramma en onderhandelde mee tijdens de kabinetsformatie.

Er kunnen zich tegenkandidaten melden, die dan wel eerst voldoende handtekeningen van leden moeten verzamelen. Alleen degenen die solliciteerden op de openbare vacature die de partij vorige week uitzette, komen daarvoor in aanmerking. Voor zover bekend is dat alleen Boomsma. Huidig fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven heeft al laten weten niet beschikbaar te zijn als lijsttrekker.

Van Hijum zegt “met volle overtuiging” aan de klus te beginnen. Hoewel de partij er in de peilingen zeer slecht voorstaat, gelooft hij nog altijd dat NSC het verschil kan maken. “Onze partij bestaat uit ijzersterke mensen met verschillende achtergronden en goede ideeën, in Den Haag en in de regio’s.”

OM vervolgt asbestbedrijf Eternit uit Goor voor dood drie mensen

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie bevestigt dat het asbestbedrijf Eternit in Goor gaat vervolgen. Aanklagers houden de onderneming verantwoordelijk voor de dood van drie mensen die ziek werden door langdurige blootstelling aan kankerverwekkende asbestvezels. Het OM stelt dat Eternit werknemers “willens en wetens” ernstige gezondheidsrisico’s heeft laten lopen.

De beslissing van het OM, waarover De Telegraaf eerder berichtte, volgt op een aangifte door het Comité Asbestslachtoffers in 2019. Deze organisatie beweerde dat het bedrijf in 1960 al op de hoogte was van de gevaren van het inademen van asbestvezels, maar toch doorging met de productie. De politie maakte twee jaar geleden bekend mogelijke slachtoffers te zoeken van het bedrijf in de Twentse plaats.

De strafzaak draait om het overlijden van twee oud-medewerkers van Eternit en een partner van een van hen. Het OM stelt dat Eternit strafrechtelijk aansprakelijk is voor hun dood.

Historisch moment: MAN start serieproductie van elektrische vrachtwagens

MÜNCHEN – Na meer dan een eeuw aan dieseltrucks is bij MAN Truck & Bus de transitie naar elektrisch rijden officieel begonnen. In de fabriek in München is de serieproductie gestart van MAN’s eerste volledig elektrische vrachtwagens. Daarmee zet het bedrijf een belangrijke stap richting een CO₂-neutrale toekomst.

De officiële aftrap vond plaats op 17 juni met de symbolische startknop, bediend door CEO Alexander Vlaskamp, productiedirecteur Michael Kobriger en Europarlementariër Manfred Weber. De elektrische trucks worden voortaan op dezelfde assemblagelijn gebouwd als dieselvoertuigen, wat zorgt voor maximale flexibiliteit in productie.

Miljoeninvesteringen in elektrificatie

MAN investeert dit decennium circa één miljard euro in de elektrificatie van zijn Europese fabrieken, waarvan een aanzienlijk deel in Duitsland. Alleen al voor de ontwikkeling van het e-truck programma werd 400 miljoen euro geïnvesteerd. In totaal zijn inmiddels ruim 5.000 medewerkers getraind in hoogvolttechnologie.

De elektrische trucks variëren van 12 tot 50 ton en zijn geschikt voor uiteenlopende toepassingen: van afvalinzameling tot langeafstandstransport. De eerste 1.000 voertuigen worden naar verwachting eind 2025 geleverd. Daarmee kunnen – bij gebruik van groene stroom – naar schatting 80.000 ton CO₂ per jaar worden bespaard. Dat staat gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van een kleine stad.

Innovatieve productie in München

De productielijn in München is zodanig ingericht dat diesel- en elektrische trucks door elkaar kunnen worden geproduceerd, afhankelijk van de klantvraag. Waar dieseltrucks worden uitgerust met brandstoftanks en uitlaatsystemen, krijgen de elektrische modellen onder de cabine twee batterijen en een zogenoemde ‘power pack’.

De elektrische trucks beschikken over drie tot zeven modulaire NMC-accu’s met een capaciteit tot 534 kWh. Dit biedt een actieradius van 500 tot maximaal 740 kilometer zonder tussentijds laden.

Vraag naar e-trucks stijgt

Voorafgaand aan de serieproductie zijn al bijna 200 e-trucks uit een testserie geleverd, die samen zo’n 2 miljoen kilometer hebben afgelegd in de praktijk. Inmiddels zijn circa 700 e-trucks besteld. Vooral in de automotive logistiek zijn de voertuigen populair, mede dankzij de unieke Ultra-Lowliner-uitvoering met lage koppelhoogte voor maximale laadruimte.

Marktleider in elektrische stadsbussen

MAN is niet alleen koploper in elektrische trucks, maar ook in elektrische stadsbussen. Meer dan 2.500 elektrische MAN-bussen rijden momenteel in Europese steden. In het Poolse Starachowice worden de e-bussen gebouwd, en ook deze zullen binnenkort worden uitgerust met batterijen uit de eigen accufabriek in Neurenberg, waarin 250 miljoen euro is geïnvesteerd.

CO₂-neutraal in 2050

MAN Truck & Bus heeft als doelstelling om uiterlijk in 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren. Omdat ongeveer 95 procent van de emissies voortkomt uit rijdende voertuigen, is elektrificatie van de vloot essentieel. De nieuwe e-trucks spelen een sleutelrol in het halen van de Europese CO₂-reductiedoelstellingen.

OVV: ontwerpfout en weinig controle bij ingestorte parkeergarage Nieuwegein

DEN HAAG – De rijhellingen van een parkeergarage in Nieuwegein zijn vorig jaar ingestort door een ontwerpfout en gebreken in de uitvoering. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die heeft onderzocht hoe het kon gebeuren dat alle hellingen op 26 mei 2024 inzakten. Niemand raakte daarbij gewond. De parkeergarage is nog altijd buiten gebruik.

De constructie van de bovenste baan bezweek volgens de OVV als eerste. Alle onderliggende rijhellingen van de achtlaagse parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis stortten daarna ook in. De verbindingen waren volgens de Onderzoeksraad “te zwak ontworpen en op sommige onderdelen anders uitgevoerd”. De constructie was daardoor “te zwak om de hellingbanen te dragen”.

De OVV constateert ook een gebrek aan regie en controle tijdens het ontwerp, de bouw en het gebruik van de parkeergarage. De raad adviseert de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening randvoorwaarden op te stellen om dit “beter te borgen”. De minister moet zorgen voor een wettelijk kader, waarin staat hoe opdrachtgevers, bouwers en gebouweigenaren de constructieve veiligheid “tijdens alle fasen aantoonbaar moeten controleren”. Ook krijgt de minister het advies om het onafhankelijk toezicht op de constructieve veiligheid van gebouwen te verbeteren.

Ontwerp en uitvoering

“Wij zijn verbaasd over het ontbreken van regie en eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid”, zegt OVV-lid Erica Bakkum. Dat is volgens haar ook “de rode draad” die de Onderzoeksraad de afgelopen jaren ziet bij eerdere onderzoeken naar instortingen van gebouwen. “Dat moet echt anders.”

In Nieuwegein zijn volgens de OVV het ontwerp en de uitvoering van de constructie “onvoldoende aantoonbaar berekend en gecontroleerd”. Daarnaast kwam de raad bijkomende factoren tegen die mogelijk hebben bijgedragen aan het instorten. Zo is in 2015 een extra asfaltlaag op de bovenste baan aangebracht vanwege slijtage, zonder berekening van het effect van deze gewichtstoename op de constructie. Ook reden volgens de OVV in het jaar voorafgaand aan de instorting gemiddeld vijftien voertuigen per dag de parkeergarage in die zwaarder waren dan waarop de garage was berekend. Roestvorming en temperatuurwisselingen, die zorgden voor herhaaldelijk uitzetten en krimpen van de hellingconstructie, speelden eveneens een rol.

Joulz levert congestie-oplossing voor dc van GARBE in Veghel

VEGHEL – De ontwikkeling van een duurzaam, nieuw distributiecentrum op een verouderde bedrijfslocatie in Veghel kan doorgaan dankzij een netcongestie-oplossing van energie-infrastructuurspecialist Joulz. Die heeft met ontwikkelaar GARBE Industrial Real Estate Netherlands een overeenkomst gesloten voor het leveren en beheren van een virtual power grid. Dat bestaat uit bijna 1900 zonnepanelen, een batterijcontainer voor de opslag van zonnestroom, een digitaal energiemanagementsysteem en een noodoplossing.

Dankzij de oplossing van Joulz heeft GARBE 340 kilowatt aan vermogen bovenop de 214 kilowatt uit het net en hoeft het geen jaren meer te wachten totdat de regionale elektriciteitsnetbeheerder voldoende contracteerbaar vermogen kan leveren.

GARBE hertonwikkelt de verouderde locatie Huygensweg 10 en Huygensweg 14 in Veghel, waar momenteel Hutten Catering is gevestigd en voorheen ook Sligro en DHL zaten. Die herontwikkeling is opgedeeld in twee fases. In de eerste fase moet een distributiecentrum van 22.600 vierkante meter verrijzen. Daar moet in de tweede fase nog eens 23.000 vierkante meter bij komen. De locatie wordt daarmee nieuw leven ingeblazen. Vanwege de ligging dichtbij de snelweg A50 is die namelijk erg aantrekkelijk voor bedrijven met logistieke activiteiten.

De herontwikkelingsplannen dreigden grote vertraging op te lopen door het netcongestieprobleem. Regionale netbeheerder Enexis kan slechts beperkt vermogen leveren, terwijl de toekomstige gebruiker waarschijnlijk meer dan het dubbele nodig heeft. Dat probleem wordt opgelost met het virtual power grid van Joulz.

Louca Benders van GARBE is blij dat de ontwikkeling hiermee alsnog tijdig doorgang kan vinden. “Met dit project laten we zien dat flexibiliteit en innovatie essentieel zijn om binnen de energietransitie concrete groei mogelijk te maken, vooral bij beperkte netcapaciteit”, aldus Benders.

“Zo bouwen we zonder vertraging. Deze off-grid energieoplossing stelt ons bovendien in staat om ook andere locaties met vergelijkbare uitdagingen efficiënt te ontwikkelen en zo bij te dragen aan een duurzame, toekomstbestendige vastgoedmarkt. Juist in een regio als Veghel, waar sprake is van veel logistieke activiteit en de concurrentie groot is, is dit van directe meerwaarde voor onze huurders en investeerders.”

‘Zorgen voor vermogenszekerheid’

Joulz-CCO Tom van Ginkel: “Met dit project breiden we onze jarenlange samenwerking met GARBE op het gebied van middenspanning en meetdiensten uit naar innovatieve vermogensoplossingen voor netcongestie. Samen maken we ontwikkeling mogelijk en zorgen we voor vermogenszekerheid op een locatie waar dat niet meer vanzelfsprekend is. Daar zijn we trots op.”

Welk bedrijf zich op de locatie gaat vestigen na de herontwikkeling is nog niet duidelijk. Veghel ligt in het oosten van de Noord-Brabant, waar veel bedrijven in de voedingsmiddelensector en veel logistieke dienstverleners zijn gevestigd. De bouw van de eerste fase is gestart en wordt opgeleverd in het eerste kwartaal van 2026. Fase 2 begint naar verwachting in het eerste kwartaal van 2028, na voltooiing van de eerste fase.

GroenLinks-PvdA steunt kabinetsinzet op fors hogere NAVO-norm

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA steunt de kabinetsinzet om de NAVO-norm, het bedrag dat lidstaten van het militaire bondgenootschap minimaal aan defensie moeten besteden, te verhogen van 2 naar 3,5 procent van de omvang van de economie. Dat laat de partij weten voorafgaand aan een Kamerdebat over de Nederlandse inzet bij de NAVO-top van volgende week. Hoe dat betaald moet worden, is wat de partij betreft aan een volgend kabinet.

“Deze tijd vraagt om leiderschap dat Nederland beschermt”, zegt partijleider Frans Timmermans. “Nederland en Europa zijn in lange tijd niet zo onveilig geweest. GroenLinks-PvdA zal een hoger defensiebudget steunen als dat nodig is voor onze veiligheid. De kiezer mag zich nu uitspreken over de vraag waar de rekening komt te liggen.”

GroenLinks-PvdA stemde eerder nog tegen moties om de NAVO-norm te verhogen. De partij vond dat het kabinet het eerst eens moest worden over een eigen standpunt. Dat gebeurde afgelopen vrijdag in de ministerraad. Met de steun van de linkse combinatie tekent zich een ruime Kamermeerderheid af voor het plan om op termijn 3,5 procent te besteden aan defensie en 1,5 procent aan zaken als cyberveiligheid en infrastructuur.

‘Solidariteitsbijdrage’

Timmermans benadrukt dat de steun van zijn partij “geen blanco cheque” is voor het demissionaire kabinet, dat twee weken geleden viel doordat de PVV eruit stapte. Zijn partij wil ook niet dat de tientallen miljarden die straks extra naar defensie moeten, worden opgebracht door te bezuinigen op zorg, onderwijs of de verzorgingsstaat. “Wat we willen beschermen, moeten we niet zelf gaan afbreken.”

De partij ziet meer in een “solidariteitsbijdrage” van de allerrijkste Nederlanders. Ook interen op opgebouwde buffers is wat de partij betreft een optie.

Ocean Network Express breidt vloot uit met containerschip ‘ONE Singapore’

SINGAPORE/HIROSHIMA – Rederij Ocean Network Express (ONE) heeft haar nieuwste aanwinst gepresenteerd: het containerschip ONE Singapore. Het schip, met een capaciteit van 13.900 TEU, werd ceremonieel gedoopt op de scheepswerf van Imabari Shipbuilding in het Japanse Hiroshima. Het is het zesde schip in een serie van twintig containerschepen die zijn voorbereid op het gebruik van methanol en ammoniak als alternatieve brandstoffen.

Met deze nieuwbouw versterkt ONE zijn wereldwijde vloot en onderstreept het bedrijf zijn inzet voor duurzamere maritieme transportoplossingen. ONE Singapore is, net als haar zusterschepen, ontworpen om in de toekomst milieuvriendelijker te kunnen varen. Eerder werden al ONE Sparkle en andere zusterschippen succesvol in de vaart genomen.

CEO Jeremy Nixon verklaarde: “De doop van ONE Singapore markeert opnieuw een belangrijke stap in onze vlootuitbreiding. De naam weerspiegelt onze sterke verbondenheid met Singapore, onze wereldwijde thuisbasis en een vooraanstaand maritiem knooppunt.”

Sinds de oprichting van het hoofdkantoor in Singapore in 2017 is ONE stevig verankerd in het maritieme ecosysteem van de stadstaat. De rederij beschouwt Singapore als strategisch centrum van haar wereldwijde netwerk.

ONE Singapore is geregistreerd onder de vlag van Singapore en is geclassificeerd door Lloyd’s Register. Het schip zal worden ingezet op internationale vaarroutes en bijdragen aan een efficiënter en duurzamer containernetwerk.

Commissie: lespakket over zuivel is in strijd met reclamecode

AMSTERDAM – Drie lespakketten voor basisschoolleerlingen over zuivel bevatten misleidende uitspraken over dierenwelzijn, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na klachten van Wakker Dier. De pakketten worden aangeboden door de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) en ZuivelNL en zijn onder meer onderdeel van het schoolzuivelprogramma, een gesubsidieerde regeling voor gratis schoolmelk.

Volgens Wakker Dier geeft het lesmateriaal “een eenzijdig, deels incorrect beeld van de zuivelindustrie”. De stichting had de RCC gevraagd om een aantal specifieke uitingen in de pakketten te toetsen aan onder meer de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Het ging bijvoorbeeld om oefeningen en video’s waarin de suggestie werd gewekt dat koeien vaak zelf kunnen kiezen wanneer ze naar buiten willen. “Een te rooskleurige voorstelling van zaken”, meent de RCC.

De RCC stelt dat het lesmateriaal als reclame moet worden aangemerkt omdat het niet alleen feitelijke informatie bevat over zuivel maar ook een aanprijzing “zowel van denkbeelden als van goederen”. De pakketten zijn echter niet duidelijk als reclame herkenbaar en daarom in strijd met de NRC, aldus de Commissie. Wat betreft de door Wakker Dier aangevoerde uitingen oordeelt de RCC grotendeels dat die in strijd zijn met de NRC en de KJC.

NZO en ZuivelNL hebben het lesmateriaal inmiddels op een aantal punten aangepast. Zo staat er nu bijvoorbeeld in dat koeien “bij sommige stallen” zelf naar binnen en naar buiten kunnen lopen. Ook hebben ze op de website en in de pakketten zelf explicieter vermeld dat zij de aanbieders zijn. Volgens Wakker Dier is echter “nog veel verdere herziening” nodig.

Delin Property verhuurt 12.000 m² dc in de Haven van Amsterdam aan Fyron Group

AMSTERDAM – Delin Property, de volledig geïntegreerde Europese specialist in logistiek vastgoed, heeft een huurovereenkomst gesloten voor de verhuur van een 12.000 m² distributiecentrum in de Haven van Amsterdam aan Fyron Group, bekend als producent van Ofyr planchas, The Bastard BBQ, BSTRD BBQ, Grill Guru en andere merken BBQ’s en outdoor producten. Delin Property handelde namens het Delin Dutch Logistics Partners Fund.

Fyron heeft een lange termijn huurovereenkomst afgesloten voor een nieuw te creëren unit binnen het bestaande gebouw van 20.000 m² aan de Conakryweg in het Atlaspark in de Haven van Amsterdam. De werkzaamheden om het distributiecentrum op te splitsen zullen van start gaan zodra de huidige huurder, CEVA Logistics, het pand in september verlaat. Fyron zal vóór het einde van het jaar zijn huidige twee afzonderlijke locaties verhuizen en centraliseren in deze nieuwe locatie.

Het duurzame distributiecentrum, gebouwd in 2019, is ontworpen met de flexibiliteit om in twee units te worden opgedeeld. Vorig jaar behaalde het gebouw een BREEAM In-Use “Very Good”-certificering.

Florus Paans, Leasing en Asset Manager Nederland bij Delin, zei: “We zijn verheugd om Fyron als nieuwe klant te verwelkomen. We hebben op het aanstaande vertrek van CEVA geanticipeerd en hard gewerkt aan een oplossing die voldoet aan de ruimtebehoeften van Fyron, terwijl we de huurprijs hebben afgestemd op de gestegen marktprijzen.”

Als belangrijke Europese haven biedt de Haven van Amsterdam huurders uitstekende multimodale connectiviteit. Naast de nabijgelegen binnenvaart- en railterminals, heeft de locatie directe toegang tot de A5-snelweg en ligt het op slechts 10 minuten rijden van het centrum van Amsterdam en luchthaven Schiphol. Bovendien bevindt het zich in de Randstad, waardoor 7,1 miljoen mensen binnen een leveringsradius van 60 minuten bereikbaar zijn.

INDUSTRIAL real estate partners adviseerde het Delin Dutch Logistics Partners Fund bij de verhuur, terwijl 1530 Real Estate optrad namens Fyron.

Onderzoek: jongeren vinden hun weg naar reguliere media niet

DEN HAAG – Jongeren vinden steeds moeilijker hun weg naar het traditionele journalistieke nieuwsaanbod. Het mediarepertoire van de generatie die met sociale media is opgegroeid verbreedt zich niet als de jongeren ouder worden.

Jongeren zoeken steeds minder zelf het nieuws op, maar gaan ervan uit dat het nieuws hen wel zal bereiken via sociale media en zoekmachines. Dat blijkt uit het Digital News Report (DNR) dat het Reuters Institute for the Study of Journalism jaarlijks in Nederland publiceert in samenwerking met het Commissariaat voor de Media (CvdM). De resultaten worden dinsdag gepresenteerd.

Het Commissariaat voor de Media noemt deze uitkomsten “zorgwekkend. Want hiermee neemt de macht van de poortwachtersfunctie van big tech toe.” De waakhond beklemtoont dat “vertrouwen in nieuws een belangrijke voorwaarde is om geïnformeerd te kunnen zijn en als burger actief in de democratie te kunnen participeren”.

Daarom adviseert het Commissariaat voor de Media een langetermijnplan op te stellen dat ervoor zorgt dat nieuwsmedia relevant blijven voor iedereen in de samenleving.

ABN AMRO: Handelsoorlog vergroot druk op Nederlandse industrie, transport en TMT-sector

Foto: Adobe Stock | Gudellaphoto

AMSTERDAM – Het Nederlandse bedrijfsleven bevindt zich in een onzekere fase. Geopolitieke onzekerheden en onduidelijkheid over de impact van hogere Amerikaanse invoerheffingen op de internationale handel, leggen de kwetsbaarheid van Nederland als open economie bloot.

Dat kan gevolgen hebben voor de keuzes die bedrijven maken. Zo stellen zij investeringsbeslissingen uit en zoeken ze naar oplossingen op korte termijn om de effecten van invoerheffingen te beperken.

In haar nieuwste Sectorprognoses 2025-2026 analyseert ABN AMRO de handel met de Verenigde Staten op sectorniveau om inzicht te krijgen in de risico’s. Vanwege hun sterke verwevenheid met de wereldhandel zijn de Industrie, Transport & Logistiek en Technologie, Media & Telecom (TMT) het meest kwetsbaar voor escalatie van de handelsoorlog. Sectoren die vooral diensten leveren blijven nog buiten schot, zoals TMT en de zakelijke dienstverlening.

Het opleggen van heffingen op Amerikaanse diensten – zoals software en clouddiensten van grote techbedrijven – maakt namelijk nog geen deel uit van tegenmaatregelen van de Europese Unie. Zij kunnen echter extra hard geraakt worden als ook diensten worden betrokken in het handelsconflict. Tegelijkertijd kunnen dezelfde sectoren óók nieuwe groeikansen benutten, vooral in Europa, benadrukt de bank.

Investeringen in Europese defensie jagen groei aan

De VS zijn een belangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse industrie. De importtarieven kunnen leiden tot vraaguitval en lagere investeringen. De groeiverwachting voor de industriële sector is daarom verlaagd, ook vanwege mogelijke verstoringen in toeleveringsketens. ABN AMRO verwacht in 2025 een bescheiden groei (+1 procent), doordat de vraag naar bijvoorbeeld machines, ijzer, staal en chemische producten onder druk komt te staan.

In 2026 zal de groei weer aantrekken (+3 procent), mede dankzij investeringen in de Europese defensie en groeiende vraag naar chipmachines. De VS zijn ook een belangrijke exportbestemming voor de TMT-sector; ruim 22 procent van de telecom-export gaat er bijvoorbeeld naartoe1. Amerikaanse techbedrijven kijken voor rekenkracht en netwerkcapaciteit steeds vaker naar Nederland als strategische locatie voor servers en datacenters.

Ondanks onzekerheden over de wereldhandel laat de TMT-sector in 2025 (+4,5 procent) en 2026 (+4 procent) een gezonde groei zien. Digitalisering, cloud-migraties en AI-innovaties zijn aanjagers van deze verwachte groei. Voor de transportsector heeft ABN AMRO haar groeiprognoses verlaagd.

Dit jaar staat een bescheiden groei (+1 procent) in het vooruitzicht, maar in 2026 ligt een sterkere groei (+2 procent) in het verschiet. De behoefte aan grondstoffen en materialen zal groeien door investeringen in de Duitse infrastructuur en Europese defensie. Hiervan kunnen vooral de scheepvaart, binnenvaart en het internationale wegvervoer profiteren.

Maatregelen nodig om schade te beperken

Ondanks de toegenomen onzekerheid zijn de vooruitzichten voor het Nederlandse bedrijfsleven vanaf volgend jaar overwegend positief. “We verwachten dat de Duitse investeringsagenda en investeringen in de Europese defensie groeimogelijkheden opleveren”, vertelt Melanie Murk, sectoreconoom Agrarisch en Food van ABN AMRO.

“Bedrijven in sectoren die geraakt worden moeten maatregelen nemen om de schade van de handelsoorlog te beperken. Voorbeelden zijn het verleggen van toeleveringsketens, het verplaatsen van de productie en het zoeken naar nieuwe afzetmarkten en leveranciers. Deze opties zijn overigens niet eenvoudig te realiseren en vragen de nodige voorbereiding. Op korte termijn is handel vaak afhankelijk van een goed netwerk en bestaande relaties.”

Opnieuw korte tijd brand bij transportbedrijf Jonker en Schut

Foto: Persbureau Heitink

BARNEVELD – Bij transportbedrijf Jonker en Schut heeft dinsdagochtend rond 05:40 uur brand gewoed in het pand. De brand bleek bij aankomst van de brandweer al onder controle te zijn.

De brandweer heeft wel een nacontrole en nablussing uitgevoerd.

Wat er precies in de brand stond is niet bekend.

De politie onderzoekt wel of er sprake is van opzet, zeker ook omdat het de tweede brand in een paar dagen tijd is bij hetzelfde bedrijf. Vrijdagochtend brak rond 04:40 uur ook al brand uit bij het bedrijf op twee verschillende plaatsen.

Diverse medewerkers konden vanwege de brand nog niet aan het werk.

×