Clicky

donderdag 31 juli 2025 - 06:49 uur
Home Blog Pagina 128

Vier slachtoffers Liverpool nog ernstig gewond in ziekenhuis

LIVERPOOL – Vier mensen liggen nog ernstig gewond in het ziekenhuis, nadat een auto maandag was ingereden op een menigte in het Engelse Liverpool. Er vielen bijna vijftig slachtoffers. De vermeende bestuurder is opgepakt.

De vier liggen “heel erg ziek in het ziekenhuis”, aldus burgemeester Steve Rotheram tegen de BBC. “We hopen natuurlijk dat ze het redden.” Eerder werd bekendgemaakt dat 27 gewonden naar het ziekenhuis waren gebracht en dat twintig anderen ter plaatse waren behandeld.

De verdachte is een 53-jarige Brit uit de regio. De politie zegt het incident niet als een terroristische daad te behandelen en denkt niet dat er meer verdachten zijn. Het is niet duidelijk waarom de bestuurder op de menigte is ingereden.

Het incident viel samen met de viering van de landstitel van voetbalclub Liverpool. Tienduizenden mensen waren daarvoor op straat. De voetbalspelers passeerden in een open bus de plek waar kort daarna de aanrijding zou plaatsvinden.

Vanuit de politiek wordt geschokt gereageerd op het incident. “Liverpool staat schouder aan schouder. En het hele land staat achter Liverpool”, zei premier Keir Starmer.

Na de aanrijding besloot personeel van het Royal Liverpool University Hospital een staking af te blazen, bericht Sky News. “Zo kunnen ze volledige ondersteuning bieden bij de grote calamiteit die is uitgeroepen”, meldt hun vakbond.

Er klinkt ook lof voor de politie, die snel informatie naar buiten bracht om geruchten te bestrijden. Rotheram zei volgens Sky dat er al binnen enkele minuten videobeelden online stonden.

“En natuurlijk zorgt dat voor veel onware verhalen”, vervolgde de burgemeester. Die zei dat de politie terecht “snel reageerde om bepaalde soorten berichten die we zagen de kop in te drukken”.

TLN: Mogelijk duizenden vrachtwagens nog ingedeeld in onjuiste CO2-emissieklasse

ZOETERMEER – Naar schatting zijn nog ruim 16.000 vrachtwagens in Nederland geregistreerd met een onjuiste CO2-emissieklasse, meldt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Deze foutieve indeling kan transportondernemers jaarlijks honderden euro’s per voertuig kosten en heeft al geleid tot boetes van de Belastingdienst.

De CO2-emissieklasse (van 1 tot en met 5) bepaalt mede het tarief voor het Eurovignet en in de toekomst voor de Vrachtwagenheffing. De klasse wordt vermeld in het kentekenregister (OVI) van de RDW, maar bij voertuigen die tussen 2019 en 2025 via een versnelde registratie zijn toegelaten, is die informatie vaak onvolledig of incorrect.

Automatische indeling in laagste klasse

Bij de versnelde procedure, vooral toegepast op trekkers met Europese typegoedkeuring, hoefden fabrikanten of importeurs bepaalde gegevens – waaronder die voor de CO2-classificatie – destijds niet verplicht aan te leveren. Ontbreekt deze informatie, dan wordt het voertuig automatisch in klasse 1 geplaatst, de minst schone én duurste categorie.

In werkelijkheid behoort een groot deel van deze voertuigen tot klasse 2 of 3, wat een verschil in het Eurovignettarief kan betekenen van €150 tot €300 per jaar per voertuig. Dit blijkt uit correcties die RDW al heeft uitgevoerd op circa 1.200 voertuigen na eerdere signalen.

Boetes en handhaving voorlopig stilgelegd

Ondanks deze correcties werden de afgelopen weken transportbedrijven geconfronteerd met boetes van €350 voor te weinig betaalde Eurovignetkosten. De Belastingdienst controleerde op basis van de foutieve klasse in het kentekenregister en hield geen rekening met correctere waarden uit het certificaat van overeenstemming (CVO).

Na intensief overleg tussen TLN, RDW en de Belastingdienst is besloten de handhaving voorlopig op te schorten. Er worden geen nieuwe boetes opgelegd zolang de CO2-klasse in het kentekenregister mogelijk onjuist is. Lopende boetes worden aangehouden en bezwaarschriften worden beoordeeld op basis van aangeleverde bewijsstukken, zoals het CVO.

RDW controleert duizenden voertuigen

De RDW heeft inmiddels alle fabrikanten en importeurs benaderd om ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren. Ongeveer één derde van de 16.500 voertuigen is al gecontroleerd; bij een groot aantal is de klasse aangepast naar een hogere en dus gunstigere categorie. Ook voertuigen die via individuele keuring zijn toegelaten, worden nu extra gecontroleerd.

Controleer CO2-emissieklasse zelf

TLN roept vervoerders op om de CO2-emissieklasse van hun voertuigen actief te controleren, met name via het kentekenregister van de RDW. Bij twijfel kan een correctieverzoek worden ingediend via het klantcontactformulier van de RDW. Hiervoor is wel het CVO van het voertuig nodig. Vanaf volgende week wordt een speciaal webformulier beschikbaar gesteld voor dit doel.

Voor 1 juli registreren loont

Tot slot wijst TLN erop dat voor nieuw te registreren voertuigen vanaf 1 juli strengere referentiewaarden gelden voor CO2-uitstoot. Door een voertuig nog vóór 1 juli 2025 te registreren, is de kans groter dat het in een gunstigere klasse wordt ingedeeld, wat opnieuw kan leiden tot aanzienlijke kostenbesparing.

Coalitiepartijen gaan praten over voorstellen Wilders

DEN HAAG – De leiders van de vier coalitiepartijen gaan praten over de voorstellen van PVV-leider Geert Wilders om het aantal asielzoekers verder terug te dringen. “Iedereen staat daar open voor”, zei Caroline van der Plas (BBB) na het coalitieoverleg dinsdagochtend.

De partijen zijn het erover eens dat het gesprek daarover “snel” moet plaatsvinden, aldus de BBB-leider. Het is onduidelijk of het dan om formele onderhandelingen gaat. Wilders wil dat het kabinet “binnen een paar weken” een asielstop realiseert. Als dat niet gebeurt, stapt zijn partij uit de coalitie, dreigde Wilders maandag.

Van der Plas is niet bang voor een val van het kabinet, zei ze. Het coalitieoverleg verliep volgens haar rustig en zonder ruzie. NSC-leider Nicolien van Vroonhoven zei voorafgaand aan het overleg wel te willen praten, maar niets te voelen voor het openbreken van het hoofdlijnenakkoord.

Zwaargewonde fietser ongeval Emmen overleden

Politie

EMMEN – Een 71-jarige man uit Emmen is overleden als gevolg van een verkeersongeval in de Drentse plaats, meldt de politie dinsdag. Het ongeval gebeurde maandagavond.

De politie kreeg rond 18.10 uur een melding over een aanrijding tussen een auto en een fietser aan de Jules Verneweg. Toen werd gemeld dat een persoon ernstig gewond was geraakt.

Dinsdagochtend wordt gemeld dat de persoon, de fietser, is overleden. Er is niemand aangehouden.

Renovatie Zeesluis Farmsum veroorzaakt stremmingen voor scheepvaart in juni en augustus

Foto: Rijkswaterstaat

FARMSUM – De renovatie van de grote Zeesluis in Farmsum verloopt volgens planning. Rijkswaterstaat meldt dat er in juni en augustus 2025 tijdelijke stremmingen voor de scheepvaart plaatsvinden als gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan de sluisdeuren.

De aannemer is momenteel bezig met het conserveren van de eerste set vloeddeuren. Deze worden gestraald, waar nodig gerepareerd en opnieuw voorzien van een beschermende coating tegen roest en slijtage. De ebdeuren zijn inmiddels volledig gerenoveerd en teruggeplaatst.

Nieuwe stremmingen gepland

De eerste vloeddeuren keren in juni terug naar hun plek in de sluis. Daarna wordt de tweede set vloeddeuren verwijderd voor hetzelfde proces. Deze worden naar verwachting eind augustus teruggeplaatst. Aansluitend worden ook de deuren van de kleine Zeesluis onder handen genomen. Na deze renovatie zijn alle sluisdeuren weer klaar voor gebruik voor de komende 20 jaar.

Tijdens de renovatie is de sluis op de volgende dagen gestremd voor de scheepvaart:

  • Woensdag 4 juni: 07.00 – 17.30 uur
  • Donderdag 5 juni: 07.00 – 18.00 uur
  • Vrijdag 6 juni: 08.00 – 18.20 uur
  • Dinsdag 17 juni: 07.00 – 16.00 uur
  • Woensdag 18 juni: 07.00 – 17.00 uur
  • Donderdag 19 juni: 08.30 – 15.30 uur
  • Dinsdag 19 augustus: 08.30 – 17.30 uur
  • Woensdag 20 augustus: 07.30 – 18.00 uur
  • Donderdag 21 augustus: 08.00 – 17.00 uur

Wegverkeer niet of beperkt gehinderd

De beide bruggen over de sluis blijven tijdens de werkzaamheden in principe beschikbaar voor het wegverkeer. Alleen de brug boven de sluisingang kan incidenteel worden afgesloten als dit noodzakelijk is voor de veiligheid.

Rijkswaterstaat adviseert scheepvaart en logistiek planners om rekening te houden met de geplande stremmingen en waar nodig om te varen of vaarschema’s aan te passen.

Verkoop nieuwe Tesla’s gekelderd in EU

BRUSSEL – De verkoop van nieuwe Tesla-auto’s in de Europese Unie is in april opnieuw gekelderd. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA zakte de verkoop van elektrische auto’s van het merk met meer dan 52 procent, vergeleken met een jaar eerder.

In de EU werden vorige maand 5475 nieuwe Tesla’s op kenteken gezet. Dat waren er nog 11.540 een jaar geleden. Over de eerste vier maanden van dit jaar daalde de verkoop van Tesla met 46 procent tot 41.677 auto’s.

Tesla ondervindt hinder van de ophef rond topman Elon Musk om zijn werk met de enorme overheidsbezuinigingen voor de Amerikaanse president Donald Trump, waar massaontslagen mee gepaard gaan. Verder krijgt Musk in Duitsland veel kritiek op zijn steun aan de extreemrechtse partij AfD bij de parlementsverkiezingen eerder dit jaar. Er zijn oproepen geweest tot een boycot van Tesla.

Het marktaandeel van Tesla bedroeg vorige maand 0,6 procent. Dat was in april vorig jaar nog 1,3 procent.

925.000 auto’s

De totale EU-verkoop van nieuwe personenauto’s steeg licht in april tot ruim 925.000 ten opzichte van een jaar terug. Over de eerste vier maanden was er een kleine daling tot meer dan 3,6 miljoen auto’s te zien.

Volgens ACEA ging het voor Nederland sinds begin dit jaar om een verkoopdaling van bijna 9 procent tot 118.681 nieuwe personenauto’s.

Marktaandeel EV’s

Elektrische auto’s hadden vorige maand een marktaandeel in de EU van 15,3 procent. Hybride auto’s zijn goed voor meer dan 35 procent van de markt. Het gecombineerde aandeel van benzine- en dieselauto’s stond op ruim 38 procent.

FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor uitbreiding in Europa

MÜNCHEN – FlixTrain heeft een grote bestelling geplaatst voor 65 nieuwe Europese hogesnelheidstreinen. De treinen worden geproduceerd door de Spaanse fabrikant Talgo, terwijl de locomotieven geleverd worden door Siemens. De order vertegenwoordigt een contractwaarde van maximaal 2,4 miljard euro, waarvan 1 miljard euro al definitief is toegezegd.

Met deze forse investering wil FlixTrain – dochteronderneming van mobiliteitsbedrijf Flix SE – haar positie in de Europese langeafstandsspoormarkt aanzienlijk versterken. De nieuwe treinen, die snelheden tot 230 km/u aankunnen, zijn bedoeld voor grootschalige inzet in Duitsland en daarbuiten.

Grote vraag naar betaalbaar hogesnelheidsvervoer

Volgens Flix speelt de bestelling in op de groeiende vraag naar betaalbaar en duurzaam treinvervoer. De markt voor langeafstandsspoor in Duitsland groeit naar verwachting met 45 procent tot 2030 (ten opzichte van 2021). Op Europees niveau ligt het groeipotentieel nog hoger: de markt was in 2023 al goed voor 27 miljard euro, met een geschatte jaarlijkse groei van 4 tot 5 procent.

In 2024 breidde FlixTrain zijn aanbod met 40 procent uit en vervoerde het aanzienlijk meer passagiers dan het jaar ervoor. CEO André Schwämmlein spreekt van “een nieuw tijdperk voor treinreizen in Duitsland en Europa.”

“We willen niet alleen ons marktaandeel vergroten, maar ook de totale markt voor treinvervoer verder laten groeien,” aldus Schwämmlein.

Innovatieve, toegankelijke treinen met Europese reikwijdte

De nieuwe FlixTrains zijn gebaseerd op de technische platformen die ook gebruikt worden voor de Deense Staatsbanen en de nieuwe ICE L-treinen van Deutsche Bahn. Ze bieden onder meer:

  • Barrièrevrije instap (een primeur voor langeafstandstreinen in Duitsland),
  • Moderne passagiersinformatiesystemen,
  • Airconditioning,
  • Geavanceerde wifi-oplossingen

De Siemens Vectron-locomotieven, bekend om hun betrouwbaarheid, zullen zorgen voor de tractie. Dankzij een universeel ontwerp kunnen de nieuwe treinen in meerdere Europese landen worden ingezet.

Politieke steun voor private spoorinvesteringen

De Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing, juicht de investering toe: “Het is een sterk signaal dat een Duits technologiebedrijf op deze schaal investeert in het spoor.”

De Duitse overheid werkt momenteel aan een hervorming van het toegangssysteem tot het spoor en investeert in infrastructuur. FlixTrain verwacht dat deze beleidswijzigingen verdere particuliere investeringen in de spoorsector zullen aanwakkeren.

Europese ambities

FlixTrain verbindt momenteel 50 steden rechtstreeks in Duitsland en biedt via samenwerking met regionale vervoerders toegang tot 650 bestemmingen. Ook FlixBus is goed vertegenwoordigd met zo’n 300 haltes in Duitsland. Met de komst van de nieuwe treinen wil FlixTrain uitbreiden naar andere Europese markten.

“We zien FlixTrain als een echt Europees product,” aldus Schwämmlein. “Vanuit onze thuismarkt willen we de dienst beschikbaar maken in meer landen.”

Terugroepactie broodmix Holland & Barrett vanwege schadelijke stoffen

AMSTERDAM – Producent Holland & Barrett roept een bepaalde broodmix terug omdat er in het product mogelijk schadelijke stoffen zitten, meldt het bedrijf dinsdag.

Het gaat om Schär Mix It Dunkel Rustico Broodmix in een verpakking van 1 kilogram.

In het product kunnen te veel zogenoemde tropaanalkaloïden zitten. Dit zijn stoffen die voorkomen in bepaalde planten, maar in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Daarom gelden er limieten voor de hoeveelheid die in een product mag zitten.

Mensen die de broodmix hebben gekocht, worden geadviseerd het niet te consumeren. Ze kunnen het product terugbrengen naar de winkel en ontvangen dan het aankoopbedrag terug.

Producentenvertrouwen opnieuw gedaald in mei, transportmiddelenindustrie blijft negatief

Foto: Pixabay

DEN HAAG – Het vertrouwen onder Nederlandse industriële producenten is in mei verder gedaald. Volgens het CBS kwam het producentenvertrouwen uit op -3,9, tegenover -3,3 in april. Vooral de verwachtingen over de toekomstige productie zijn verslechterd.

Met dit nieuwe cijfer ligt het vertrouwen opnieuw onder het langjarig gemiddelde van -1,3. Het producentenvertrouwen piekte in oktober 2021 op 10,4 en bereikte een dieptepunt van -31,5 tijdens de coronacrisis in april 2020.

Vooruitzichten productie verslechteren

Fabrikanten zijn in mei duidelijk minder positief over hun verwachte bedrijvigheid in de komende drie maanden. Ook het oordeel over de voorraden gereed product verslechterde. Alleen over de orderpositie waren producenten iets minder negatief dan een maand eerder.

Toch verwacht nog altijd een groter deel van de fabrikanten een productietoename dan een afname. De andere twee deelindicatoren – voorraden en orderportefeuille – blijven echter stevig in de min.

Negatief sentiment in alle branches

In alle industriële branches was het vertrouwen in mei negatief. De olie- en chemische industrie was het somberst, met een score van -9,2. De transportmiddelenindustrie – waar ook de maakindustrie voor trucks, trailers en onderdelen onder valt – kwam uit op -2,2, een lichte verbetering ten opzichte van april (-5,3), maar nog altijd ruim onder het nulpunt dat optimisme van pessimisme scheidt.

Ook de metaalindustrie (inclusief basismetaal en metaalproducten) bleef in de min met -4,5, net als de elektrotechnische sector met -3,6. Alleen de hout- en bouwmaterialenbranche wist het verlies wat te beperken, met een score van -1,2.

Productie neemt licht toe in maart

Ondanks het dalende vertrouwen zag de Nederlandse industrie in maart nog een lichte productiestijging van 1,3 procent ten opzichte van maart 2024 (kalendergecorrigeerd). Seizoengecorrigeerd daalde de productie ten opzichte van februari echter met 0,6 procent.

De cijfers tonen aan dat de industrie zich in een onzekere fase bevindt: de recente opleving in productie gaat hand in hand met sombere verwachtingen voor de nabije toekomst.

Ruim 2.700 transportbedrijven in Nederland gelinkt aan drugsdelicten

DEN HAAG – In 2022 hadden 12.435 bedrijfsvestigingen in Nederland een eigenaar of bestuurder die veroordeeld is voor een drugsdelict. Dat komt neer op 0,7 procent van alle vestigingen. Vooral in de transportsector ligt dit aandeel aanzienlijk hoger. In de transportbranche ging het om 2,7 procent van de vestigingen, wat neerkomt op meer dan 2.700 bedrijven.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het dashboard Zicht op Ondermijning van het CBS. De data geven een inkijk in de mate waarin ondermijnende criminaliteit voorkomt binnen het Nederlandse bedrijfsleven, waarbij transport tot de risicosectoren behoort.

Transport en koeriersdiensten koplopers

Binnen de top tien van meest risicovolle branches voert de koeriersbranche de lijst aan met 3,7 procent van de vestigingen waarbij de eigenaar of bestuurder een drugsveroordeling op zijn naam heeft. De transportsector volgt met 2,7 procent, net voor de afvalverwerking (2,6 procent). In de subcategorie goederenvervoer over de weg (exclusief verhuizingen) is het aandeel 1,9 procent.

In transport en koeriersdiensten gaat het bij de helft van de veroordelingen om harddrugs, een fors hoger aandeel dan het landelijk gemiddelde van 41 procent. Dit wijst op de structurele aantrekkelijkheid van deze sectoren voor georganiseerde drugscriminaliteit.

Financiële criminaliteit ook hoog in transportsector

Het dashboard toont ook veroordelingen voor financiële delicten, zoals fraude, afpersing en heling. Ook hier scoort de transportbranche hoog: 2,7 procent van de transportbedrijven heeft een eigenaar of bestuurder met een veroordeling voor een financieel delict. De branche komt daarmee wederom in de top drie, samen met koeriersdiensten (2,5 procent) en groothandel in afval en schroot (3,7 procent).

Zuid-Limburg springt eruit

Regionaal gezien vallen vooral gemeenten in Zuid-Limburg op. In Heerlen had 2,3 procent van de bedrijven een veroordeelde eigenaar of bestuurder, gevolgd door Kerkrade (2,1 procent) en Brunssum (2,0 procent). Ook in grote steden als Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Gouda ligt het aandeel boven het landelijk gemiddelde.

Dashboard Zicht op Ondermijning

Het dashboard Zicht op Ondermijning, een samenwerking tussen het ministerie van BZK, ICTU en het CBS, brengt de omvang van ondermijnende criminaliteit op gemeentelijk en sectoraal niveau in kaart. Het bevat cijfers over veroordelingen van eigenaren en bestuurders van bedrijven over een periode van tien jaar.

De gegevens maken duidelijk dat ondermijnende criminaliteit zich stevig heeft genesteld in onder meer transport en logistiek – sectoren die door hun aard aantrekkelijk zijn voor illegale activiteiten zoals drugstransport en witwassen.

Keijzer wil wonen op vakantiepark voor 10 jaar toestaan

DEN HAAG – Gemeenten moeten tien jaar toestaan dat mensen op vakantieparken wonen. Dat staat in een concept-instructie die woonminister Mona Keijzer (BBB) heeft gepubliceerd voor reacties. Op dit moment gaan gemeenten hier nog zelf over.

Bijna 60.000 mensen staan ingeschreven op het adres van een recreatiewoning, schrijft Keijzer in een toelichting. Zij kunnen vanwege de woningnood moeilijk ergens anders heen. De mogelijkheid dat ze weg moeten, kan stressvol zijn, aldus Keijzer.

Het idee om wonen op vakantieparken te gedogen, stond een jaar geleden in het akkoord van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB. De regeling van Keijzer is bedoeld om mensen “rechtszekerheid” te geven die toen al op een vakantiepark woonden. Wie de komende jaren legaal in een vakantiehuisje wil blijven, moet daarom aantonen dat diegene daar voor of op 16 mei 2024 ook woonde.

Start instructie in 2026

Voor mensen die na deze datum op een vakantiepark zijn gaan wonen, is de regel “uitdrukkelijk” niet bedoeld. Dat zou volgens Keijzer een “explosief toenemende vraag naar recreatiewoningen” veroorzaken.

De periode van tien jaar begint te tellen vanaf het moment dat de instructie in werking treedt. De bedoeling is dat dat ergens in 2026 gebeurt. Acht jaar na dit moment moet het kabinet kijken of de regel nog nodig is. Zo niet, dan mogen gemeenten twee jaar later weer zelf beslissen over wonen in vakantieparken. Hotels, motels en pensions vallen niet onder Keijzers instructie.

Kritiek VNG

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten was begin dit jaar kritisch op het coalitieplan. Gemeenten kunnen het beste zelf de belangen afwegen, vond de vereniging.

Jonge miljonairs rijker, wel minder vrouwen in Quote-lijst

AMSTERDAM – Het totale vermogen van ‘s lands rijkste ‘selfmade’ ondernemers jonger dan 40 jaar is uitgekomen op bijna 6 miljard euro en ligt daarmee ruim 500 miljoen euro hoger dan in 2024. Dat maakt zakenblad Quote bekend in de twintigste editie van de Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs.

De lijst telt 22 nieuwe binnenkomers, die ieder goed zijn voor minstens 17 miljoen euro. Wederom is er een aantal mensen dat de entree dankt aan kunstmatige intelligentie (AI). Zo debuteert Douwe Kiela (38) met een geschat vermogen van 200 miljoen euro op de tweede plaats. Zijn Contextual AI helpt bedrijven met ChatGPT-achtige oplossingen. Ook Alex Mans (34) gebruikt AI. Zijn bedrijf Flyr levert software waarmee luchtvaartmaatschappijen betere vliegschema’s kunnen maken. Mans komt met 145 miljoen euro binnen op de tiende plek.

De grootste stijger van de lijst, Stef van Grieken (39), gebruikt eveneens AI, om met Cradle eiwitten te ontwerpen. Hij staat nu op de veertiende plek met een vermogen van 90 miljoen euro. Op eenzame hoogte staat nog altijd de nu 35-jarige Job van der Voort, met 650 miljoen euro. Van der Voort is oprichter van Remote.com, een onderneming die bedrijven helpt personeel aan te nemen in landen waar ze zelf niet aanwezig zijn.

Martin Garrix

Het aantal vrouwen onder de jonge miljonairs is opnieuw beperkt. Dat komt mede doordat Nikkie Plessen, goed voor 40 miljoen euro, en Doutzen Kroes (28 miljoen euro) de leeftijdsgrens van veertig jaar hebben bereikt en van de lijst zijn gehaald. Er staan nu nog vier vrouwen op de lijst: Sharon Hilgers van My Jewellery (58 miljoen euro), Negin Mirsalehi van Gisou (25 miljoen euro), Loes Daniels van Experiencegi (21 miljoen euro) en Bibi Lemmers van Flexhaus (18 miljoen euro).

Martijn Garritsen (29), beter bekend als dj Martin Garrix, is een van vier twintigers in de lijst en is goed voor 56 miljoen euro. De vermogens van Nick van de Wall (37), ofwel dj Afrojack, en Robbert van de Corput (37), dj Hardwell, bedragen respectievelijk 31 miljoen en 20 miljoen euro.

Fietser met spoed naar ziekenhuis na aanrijding met vrachtwagen in Kamperland

Foto: HV Zeeland

KAMPERLAND – Een fietser is vanochtend met spoed naar het ziekenhuis gebracht nadat deze in Kamperland in aanrijding was gekomen met een vrachtwagen.

De aanrijding vond rond 07.55 uur plaats op de Veerweg. De fietser kwam door de aanrijding ongelukkig ten val.

Een ambulanceteam snelde ter plekke om zich over het slachtoffer te ontfermen. Na eerste onderzoek en behandeling ter plaatse is de gewonde met spoed overgebracht naar een ziekenhuis.

De politie doet nog nader onderzoek naar de toedracht van de aanrijding. Op de ongevalslocatie is al nader onderzoek gedaan in de vrachtwagen zelf en zijn foto’s gemaakt door de politie.

Exportgroei halveert, risico wanbetaling stijgt

Foto: Adobe Stock

‘S-HERTOGENBOSCH – Het aantal exporteurs wereldwijd dat begin dit jaar nog uitging van omzetgroei is gehalveerd (van 80 procent naar 40 procent). Bijna de helft van de exporteurs voorziet een omzetdaling van 2 procent tot 10 procent. Begin dit jaar hield minder dan 5 procent hier rekening mee. Dat blijkt uit de Trade Global Survey van Allianz Trade.

De kredietverzekeraar onderzocht 4.500 bedrijven in negen belangrijke landen (waarvan 6 in Europa), die samen bijna 60 procent van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen. Het onderzoek is uitgevoerd vóór en na de Amerikaanse aankondiging van nieuwe tarieven op 2 april. De heffing van 50 procent op Europese producten, waarmee Trump dreigt, is niet meegenomen in het onderzoek.

Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade dreigt voor Europa een exportverlies van 33 miljard dollar. “Alleen al voor Duitsland houden we rekening met een exportverlies van 9 miljard dollar. Sectoren als machinebouw en de auto-industrie zijn de grootste slachtoffers. Ons onderzoek laat zien dat meer dan de helft van de exporteurs uitgaat van langere betalingstermijnen. Ook achten ze de kans op wanbetaling groter. Dergelijke onzekerheid is funest voor een gezond handelsklimaat.”

Wel ziet Geeroms een lichtpuntje: “De verwachte toename van de infrastructuur en defensie-uitgaven zal de economische groei in Europa stimuleren. Vooral als bijvoorbeeld de helft van de defensie-investeringen terecht komen bij Europese bedrijven. Dat scenario kan voor sommige landen leiden tot 1 procentpunt extra bbp-groei.”

Optimisme weggevaagd

“In schril contrast met het optimisme vóór de tariefgolf van 2 april, bevestigt ons onderzoek wat we wereldwijd waarnemen: onzekerheid en fragmentatie worden structureel. Liberation Day maakte pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar bedrijven met sterk geconcentreerde toeleveringsketens en exportmarkten zijn. De cijfers spreken voor zich: het percentage bedrijven met positieve exportverwachtingen daalde van 80 procent naar 40 procent, en 42 procent verwacht nu een omzetdaling tussen -2 procent en -10 procent, vergeleken met slechts 5 procent vóór Liberation Day. Ondanks recente bilaterale akkoorden met het VK en China schatten wij dat de wereldwijde exportverliezen in 2025 kunnen oplopen tot 305 miljard dollar.

Toch blijven bedrijven niet stilzitten: ze passen zich opnieuw aan, diversifiëren hun partners, herstructureren hun logistiek en integreren risicodeling in de hele waardeketen. Succes is steeds meer afhankelijk van aanpassingsvermogen,” zegt Aylin Somersan Coqui, CEO van Allianz Trade.

Bedrijven die nog steeds achterop lopen, vertrouwen op overlevingsmechanismen zoals het doorberekenen van hogere kosten, diversificatie en het zoeken naar alternatieve scheepvaartroutes

De tijdelijke vrijstelling zal bedrijven waarschijnlijk aanmoedigen om door te gaan met frontloading tot het einde van de 90-dagen pauzes (12 augustus voor China en 8 juli voor de rest van de wereld), zoals ze aan het begin van het jaar deden – 86 procent van de bedrijven in de VS zei dat ze hun zendingen uit China en de EU vooruit hadden betaald voordat de tarieven van kracht werden.

Weinig bedrijven zijn van plan om hogere kosten te absorberen of exportprijzen te verlagen om hun marktaandeel te behouden, vooral in de VS, waar meer dan de helft van de bedrijven van plan is om de prijzen te verhogen (54 procent). Vanwege de grote onzekerheid zal het betrekken van producten van nieuwe markten waarschijnlijk doorgaan, aangezien dit de op één na meest geprefereerde optie is onder de manieren om de impact van tarieven te verzachten, vooral in Polen en Spanje. Diversificatie van toeleveringsketens en klantenbestanden is een blijvende risicobeperkende strategie – niet verwonderlijk, aangezien 54 procent van de respondenten geopolitieke en politieke risico’s en sociale onrust beschouwt als de top drie bedreigingen voor hun toeleveringsketens. Meer dan een derde van de ondervraagde bedrijven heeft al nieuwe markten gevonden om naar te exporteren, terwijl bijna twee derde dit van plan is.

Om de douanekosten onder controle te houden, zoekt een meerderheid van de bedrijven alternatieve verzendroutes, waaronder 62 procent van de bedrijven in de VS (dit wordt mogelijk gemaakt door de daling van de verzendkosten met bijna -50 procent sinds begin 2025 en de lagere olieprijzen – die naar verwachting voor de rest van het jaar tussen 65 USD/bbl en 70 USD/bbl zullen liggen).

Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven, wat handelsvoorwaarden betreft, steeds meer de verantwoordelijkheid bij hun leveranciers leggen om de logistiek en de kosten (inclusief douane) tot op de locatie van de koper te beheren. Een interessante uitzondering is de VS, waar “Cost, Insurance & Freight” (CIF) koning blijft. Bedrijven willen ook de kosten van FX-volatiliteit delen, waarbij de introductie van prijsbepalingsclausules in contracten om FX-risico’s te delen met klanten en leveranciers de voorkeursoptie is voor 59 procent van hen .

Ontkoppeling VS-China, toenadering Europa-Azië en Latijns-Amerika als stille winnaar van de handelsoorlog

De ontkoppeling tussen de VS en China zal op de middellange termijn waarschijnlijk doorgaan, ondanks de 90 dagen durende pauze in de tarieven. Het voornemen van Amerikaanse bedrijven om naar China te exporteren halveerde tot 10 procent na Liberation Day, terwijl de verwachtingen van Chinese bedrijven om naar Noord-Amerika te exporteren instortten van 15 procent tot 3 procent. Amerikaanse bedrijven met productie in China zoeken steeds vaker naar alternatieven buiten Azië: een kwart van hen overweegt West-Europa en een ander kwart Latijns-Amerika.

“Hoewel de nieuwe handelsovereenkomst het gemiddelde importtarief van de VS op China terugbrengt van 103 procent naar 39 procent, blijft dit veel hoger dan het tarief van 13 procent dat werd toegepast vóór de tweede Trump-regering. Tegen deze achtergrond zal friendshoring waarschijnlijk aan populariteit blijven winnen: Europa en Latijns-Amerika komen naar voren als aantrekkelijke alternatieven voor Chinese bedrijven, en Europese bedrijven zijn ook steeds meer geïnteresseerd in exporteren naar China en Azië: tussen beide enquêtes steeg de exportintentie tot 36 procent, en de interesse voor de Zuid- en Zuidoost-Aziatische markt verdubbelde tot 14 procent. Ondertussen komt Latijns-Amerika naar voren als de winnaar van strategieën voor omleiding en handelsontwijking, waarbij zowel Chinese als Europese bedrijven naar de regio kijken voor toegang tot de VS tegen lagere kosten ,” aldus Françoise Huang, Senior Economist voor Azië-Pacific en Handel bij Allianz Trade.

Ongeveer de helft van de exporteurs verwacht langere betalingstermijnen en een groter risico op wanbetaling

De handelsoorlog heeft de verwachtingen voor betalingstermijnen aangetast: na Liberation Day verwacht 25 procent van de exporteurs een langere betalingstermijn van meer dan 7 dagen, een stijging van +13pps. Bijna de helft van de exporteurs (48 procent) verwacht een verhoogd risico op wanbetaling – vooral in de VS, Italië en het VK – als gevolg van de bredere verslechtering van de wereldwijde handelsvoorwaarden.

Slechts 11 procent van de exporterende bedrijven wordt nog steeds binnen 30 dagen betaald, maar dit cijfer ligt beduidend lager bij topexporteurs zoals de VS, China en Duitsland. Ongeveer 70 procent van de bedrijven ontvangt tussen de 30 en 70 dagen betaald – dit cijfer ligt iets hoger in het VK (75 procent), Frankrijk (73 procent), Italië (73 procent) en de VS (73 procent), en varieert per sector en bedrijfsgrootte.

“Grotere bedrijven hebben vaker te maken met langere betalingstermijnen: 26 procent van de onderzochte bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljard euro heeft te maken met betalingstermijnen van meer dan 70 dagen, vergeleken met 18 procent voor het algemene steekproefgemiddelde. Dit suggereert dat grote bedrijven steeds meer de rol van onzichtbare bank op zich nemen voor kleinere bedrijven. Nu exporteurs worden geconfronteerd met langere betalingscycli en toenemende insolventierisico’s, staan ze onder druk om kosten door te berekenen, nieuwe markten aan te boren of zelfs hun hele internationale voetafdruk te heroverwegen,” besluit Ana Boata, hoofd economisch onderzoek bij Allianz Trade.

Provincie Noord-Holland schrapt twee van de drie plannen voor nieuwe verbindingswegen tussen A8 en A9

Foto: Provincie Noord-Holland

HAARLEM – De provincie Noord-Holland ziet af van twee van de drie onderzochte alternatieven voor een nieuwe verbindingsweg tussen de A8 en de A9. Het gaat om het eerder vastgestelde Golfbaanalternatief (met Landschapsplan) en een route langs de nieuwe wijk Kreekrijk. Uit nieuw onderzoek blijkt dat beide varianten grote nadelige effecten hebben op de leefbaarheid en bereikbaarheid elders in de regio en niet haalbaar zijn binnen de huidige stikstofwetgeving.

De provincie baseert haar besluit op recente onderzoeksresultaten waarin de verkeersprognoses tot 2040 zijn meegenomen. Hoewel de twee afgevallen alternatieven lokaal een verbetering bieden – onder meer in Krommenie en Assendelft – verschuift het verkeersprobleem volgens de provincie alleen maar naar andere delen van de regio. Daarnaast zouden de stikstofeffecten zo groot zijn dat uitvoering wettelijk niet mogelijk is.

N203 wordt onderzocht als alternatief

De enige overgebleven optie is een verbetering van de bestaande verbindingsweg via de N203. Dit tracé heeft volgens de provincie weliswaar beperkt effect op de regionale bereikbaarheid, maar kan wel lokaal bijdragen aan een betere doorstroming en minder overlast. Na de zomer start de provincie daarom een variantenstudie om te kijken hoe de N203 aangepast kan worden. Gemeente Zaanstad en de omgeving worden hierbij actief betrokken.

Gedeputeerde Jeroen Olthof benadrukt dat het geen eenvoudige opgave is: “De leefbaarheid in Krommenie en Assendelft blijft een terechte zorg. Nieuwe infrastructuur betekent echter meer verkeer, en dat kan het omliggende wegennet niet aan. We verplaatsen dan alleen het probleem.”

Breder bereikbaarheidsvraagstuk boven het Noordzeekanaal

De verkeersmodellen laten volgens Olthof zien dat de groei van het verkeer, samen met de ambitieuze woningbouwplannen, de bereikbaarheid van heel Noord-Holland boven het Noordzeekanaal onder druk zet. Een enkele verbinding tussen A8 en A9 biedt hiervoor geen structurele oplossing. “Dit vraagt om een bredere aanpak. Samen met de Vervoerregio Amsterdam en betrokken gemeenten gaan we hierover in gesprek met het Rijk,” aldus Olthof. Hierbij wordt ook een directe A8-A9-verbinding opnieuw betrokken in de gesprekken.

Kosten en onderzoek

De kosten voor het Golfbaanalternatief – met een landschappelijke inpassing in het werelderfgoed Stelling van Amsterdam – werden in 2021 nog geraamd op ruim € 900 miljoen. Omdat financiering vanuit het Rijk onzeker is, onderzocht de provincie ook twee oudere varianten die buiten het werelderfgoed vallen. Deze drie opties zijn recent opnieuw tegen het licht gehouden met geactualiseerde verkeersmodellen waarin ook alle geplande woningbouw is verwerkt.

De provincie concludeert nu dat geen van de nieuwe verbindingen de regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in 2040 wezenlijk verbeteren. Alleen aanpassing van de N203 biedt op dit moment enig perspectief, al is ook dat geen structurele oplossing.

×