Clicky

zondag 11 mei 2025 - 23:36 uur
Home Blog Pagina 124

FNV maakt zich zorgen om protesterende chauffeurs uit Centraal-Azië op Venlose parkeerplaats [+video]

Foto: FNV

VENLO – Vakbond FNV maakt zich zorgen om buitenlandse chauffeurs die nu al wekenlang protesteren op een bewaakte vrachtwagenparkeerplaats in Venlo. Het gaat om vier chauffeurs uit Centraal-Azië. Ze eisen het loon dat hen is beloofd, toegang tot hun betalingsdocumenten en een einde aan de uitbuiting waaraan zij worden onderworpen.

“We maken ons zorgen om de veiligheid van de chauffeurs en de mensenrechtenschendingen die hier plaats vinden”, laat de vakbond weten. De FNV ziet dit soort voorbeelden vaak en ze zijn exemplarisch voor een sector met duidelijke regels die door buitenlandse bedrijven gewoonweg aan de laars gelapt worden omdat ze weten dat ze er mee wegkomen.

Tachograaffraude

De chauffeurs werken voor de grootste transportbedrijven uit Litouwen: Baltic Transline, Hegelmann en Hoptrans. De chauffeurs, die voornamelijk in West-Europa rijden, leven in constante onzekerheid over hun loon, inhoudingen, intimidatie en straffen van hun werkgevers. Ze werden onder druk gezet om tachograaffraude te plegen en te liegen tegen de politie tijdens controles.

Intimidatie en beëindiging van contracten

De chauffeurs in Venlo zijn naar de parkeerplaats gegaan, nadat ze hoorden dat de politie daar een collega heeft geholpen. Ze staan op een bewaakte parkeerplaats, maar ze voelen zich niet veilig. Hun contracten zijn inmiddels beëindigd en de transportbedrijven dreigen met gevangenisstraffen in Litouwen vanwege hun protest. De bedrijven weigeren nog steeds om de chauffeurs alle benodigde documenten te verstrekken. Daarnaast zijn de vrachtwagens van de chauffeurs onklaar gemaakt. Zonder stroom of verwarming gebruiken zij gasbranders om zich te verwarmen.

Oproep aan klanten

De chauffeurs hebben inmiddels de klanten van de transportbedrijven aangeschreven om hen op de hoogte te stellen van de uitbuiting en hulp te vragen. De FNV steunt deze oproep en wil dat de klanten hun verantwoordelijkheid nemen. Het gaat veelal om multinationals, zoals supermarkten en de auto-industrie.

Volgens Europese regels moeten zij ingrijpen als er sprake is van mensenrechtenschendingen. Dat daar sprake van is, is vastgesteld door de arbeidsinspectie. Een chauffeur uit Oezbekistan van transportbedrijf Baltic Transline werd eerder al met hulp van de FNV aangemerkt als slachtoffer van mensenhandel.

Serieus

“Dit laat de klanten van dit soort bedrijven zien dat dit soort zaken heel serieus zijn. Het is nu aan de klanten van deze bedrijven om ervoor te zorgen dat de chauffeurs hun geld krijgen, zodat ze weer veilig naar huis kunnen”, aldus de vakbond.

Brekelmans wil voor overgrote deel wapens van Europese makelij

PARIJS – Het overgrote deel van het geld dat Europa in zijn herbewapening steekt moet naar de Europese defensie-industrie gaan, vindt defensieminister Ruben Brekelmans. “Dat ben ik met Frankrijk eens”, zei hij op een veiligheidsconferentie in Parijs.

Frankrijk hamert er al jaren op dat Europese landen hun defensiebudgetten in Europa moeten uitgeven, maar Nederland had daar altijd weinig mee op. Nederland kocht liever in bij de grote beschermheer en defensie-industriële reus de Verenigde Staten. Maar sinds de dreiging uit Rusland en de twijfels over het bondgenootschap met de Amerikanen groeien, voelt ook Nederland meer voor Europese makelij.

Het resultaat staat nog steeds voorop, benadrukte Brekelmans in Parijs, waar hij samen met zijn Franse ambtgenoot het Parijse Defensie- en Strategieforum opende. Haast is geboden en als Amerikaanse fabrikanten sneller kunnen leveren, krijgen zij voorrang. Maar dan zou de productie bij voorkeur wel in Europese fabrieken, onder licentie, moeten plaatsvinden.

Frankrijk, dat de grootste defensie-industrie van de EU herbergt, ziet de steun voor inkopen in Europa de laatste tijd juist door Amerikaans toedoen groeien. Europese bondgenoten hebben ook gezien dat de VS van de ene op de andere dag stopten met het sturen van wapens naar Oekraïne. En de reserve-onderdelen, software-updates en informatie die nodig zijn om die wapens te gebruiken. Steeds meer Europese landen willen daarom minder afhankelijk worden van de Amerikanen.

Nederland blijft echter gewoon bouwen op de F-35’s van Amerikaanse makelij, zegt Brekelmans. De luchtmacht is helemaal daarop geënt en kan niet zonder. Brekelmans ziet “geen enkel teken dat de VS zich terugtrekken”, verzekert hij. Bovendien kan de VS ook niet zomaar zonder Nederland: Nederlandse bedrijven werken ook mee aan het gevechtsvliegtuig en er zijn “een paar essentiële onderdelen die alleen wij maken”.

Brekelmans zet ook vraagtekens bij berichten dat de F-16’s die onder andere Nederland aan Oekraïne heeft gegeven onbruikbaar dreigen te worden door Amerikaanse tegenwerking. De VS zouden de radar- en andere elektronische beveiliging voor de in Amerika gebouwde toestellen niet langer bijwerken. De minister zinspeelt erop dat de Amerikanen Oekraïne slechts een deel van de informatie onthouden. Maar “natuurlijk zullen we dit met de VS bespreken als ze dat doen. De F-16’s zijn voor ons een cruciaal deel van onze steun aan Oekraïne”.

Tankstations gaan niet verdwijnen

DEN HAAG – Deze week is het beeld ontstaan dat er in de komende jaren tankstations zullen verdwijnen. Dat is niet het geval, benadrukt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Tankstations blijven voorzien in een essentiële behoefte voor de Nederlandse weggebruiker en zullen niet verdwijnen. De behoefte aan benzinepompen en laadpalen zal de komende decennia naast elkaar blijven bestaan.

Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten rijdt nog vele jaren op fossiele brandstof. Het is daarom vanzelfsprekend dat er genoeg plekken zijn en blijven om te tanken. Van het afbouwen van het aantal benzinepompen is dan ook geen sprake.

Wel zijn er steeds meer mensen die elektrisch rijden, wat betekent dat er meer vraag is naar laadpalen. Om op die vraag in te spelen werkt het ministerie aan nieuw beleid voor verzorgingsplaatsen langs de weg, waar mensen kunnen tanken, laden, rusten of een hapje of een drankje kunnen kopen. Doel is om in de behoefte van álle weggebruikers te blijven voorzien.

Als een ondernemer ziet dat de behoefte van de weggebruiker verandert, kan hij ervoor kiezen om bijvoorbeeld minder tankzuilen aan te bieden, en in plaats daarvan zich op laadpalen te richten. Maar dat is dan een keuze van de ondernemer zelf.

“Voor mij staat de behoefte van alle weggebruikers voorop”, zegt minister Barry Madlener. “De automobilist kiest ervoor of hij fossiel of elektrisch rijdt, en tanken en laden moet op zoveel mogelijk plekken mogelijk blijven.”

 

De eerste Heebink DAF met het Digital Vision System

VEENENDAAL – J. Heebink Logistics Services heeft onlangs een gloednieuwe DAF XG+ 430 in gebruik genomen, onder de naam “The Power of Safety”. Met deze investering markeert het bedrijf een nieuw tijdperk in transport en verkeersveiligheid. Deze nieuwste generatie DAF-truck, speciaal ontworpen voor langeafstandstransport en zwaar vervoer, is een toonbeeld van innovatie en technologische vooruitgang.

De bijzondere kracht van de nieuwe DAF XG+ 430 zit niet alleen in zijn prestaties, maar vooral in zijn geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Zo is de truck uitgerust met het revolutionaire DAF Digital Vision System, waarbij traditionele spiegels zijn vervangen door slimme camera’s. Hierdoor heeft de chauffeur een veel beter zicht rondom de truck. Dankzij extra grote ramen en bijzonder lage raamlijnen biedt de cabine bovendien uitstekend zicht op de omgeving, inclusief een speciale zijruit voor maximaal zicht op stoepranden.

De robuuste cabine, ergonomische inrichting en talloze slimme veiligheidsfuncties maken van deze nieuwe DAF een van de veiligste trucks in de transportsector. Hiermee draagt het bedrijf actief bij aan de bescherming van zowel chauffeurs als andere weggebruikers.

Slimme actieve veiligheidsfunctiesDe nieuwe DAF XG+ 430 beschikt over diverse innovatieve veiligheidssystemen, zoals automatische noodremmen, rijbaanverlatingswaarschuwingen en slaperigheidsdetectie. Ook is de truck voorzien van extra parkeerremregelingen, rembekrachtiging, een veilige koppeling en ontkoppeling van aanhangers, en een Event Data Recorder, vergelijkbaar met een ‘black box’.

Met deze truck zet J. Heebink Logistics Services, samen met DAF, grote stappen richting een veiligere toekomst in het wegtransport. Door gebruik te maken van geavanceerde ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems) hoopt het bedrijf het aantal ongevallen én de ernst daarvan aanzienlijk terug te dringen.

De nieuwe DAF XG+ 430 “The Power of Safety” zet daarmee niet alleen de huidige norm, maar bereidt het transportbedrijf ook alvast voor op de veiligheidsstandaarden van morgen.

Media: Duterte op vliegtuig naar Den Haag gezet

MANILLA – De Filipijnse oud-president Rodrigo Duterte is op een vliegtuig naar Den Haag gezet. Dat bericht het Filipijnse medium ABS-CBN. Duterte was opgepakt op het vliegveld van Manilla, nadat het Internationaal Strafhof (ICC) een arrestatiebevel tegen hem had uitgevaardigd.

“Ze hebben papa van ons afgepakt, hem op een vliegtuig gezet en wilden niet zeggen waarheen. Mensen, word wakker”, schreef dochter Veronica Duterte op sociale media. Een advocaat van de oud-president bevestigde volgens nieuwssite Rappler dat zijn cliënt in een vliegtuig naar Den Haag zit.

ABS-CBN bericht dat op videobeelden te zien is dat Duterte omringd door agenten aan boord ging van een klein vliegtuig. Hij zou na zijn arrestatie zijn vastgehouden op een luchtmachtbasis. Het medium zegt zich te baseren op beelden die door een gepensioneerde politiefunctionaris op Facebook zijn gezet.

De 79-jarige Duterte was president tussen 2016 en 2022 en daarvoor burgemeester van de stad Davao. Hij wordt volgens het arrestatiebevel vervolgd voor de dood van zeker 43 mensen die omkwamen tijdens zijn oorlog tegen drugs.

Duterte trok zijn land tijdens zijn presidentschap terug uit het ICC. Het hof in Den Haag zegt nog steeds bevoegd te zijn om te oordelen over strafbare feiten die in de periode daarvoor plaatsvonden.

De oud-president had zelf op Instagram de verwachting uitgesproken dat het Filipijnse hooggerechtshof zou ingrijpen om uitlevering te voorkomen. “Het Hooggerechtshof zal daar niet mee instemmen. We hebben geen uitleveringsverdrag.”

Als de uitlevering toch doorgaat, zou dat historisch zijn. Duterte kan dan het eerste voormalige Aziatische staatshoofd worden dat voor het ICC verschijnt.

Christianne van der Wal (VVD) stopt als Kamerlid

DEN HAAG – VVD-Kamerlid Christianne van der Wal stopt als Kamerlid, meldt ze op X. “De afgelopen periode heb ik mij vol ingezet voor onze fractie”, schrijft ze. “Maar hoe eervol het vak van Tweede Kamerlid ook is, dit is niet mijn plek. Daarom heb ik besloten te stoppen. Geen eenvoudige beslissing, maar voor mij nu wel de juiste.”

Van der Wal zegt dat ze de komende weken haar portefeuille overdraagt. Zij hield zich vooral bezig met defensie, oorlogsgetroffenen en cultuur.

“Ik vond het heel eervol om Kamerlid te zijn, maar gaandeweg voelde ik al: dit is niet mijn plek”, verklaarde Van der Wal dinsdagmiddag. Ze kon niet exact aangeven waarom ze niet op haar plek zat. “Dat is een gevoel”, gaf ze aan. Van der Wal bezweert dat bijvoorbeeld het politieke klimaat of de samenwerking met de PVV niets met haar vertrek te maken heeft. “Ik heb hier lang over nagedacht en het besluit niet lichtzinnig genomen.” Ze zal “heel kort” gebruikmaken van wachtgeld, maar weet nog niet wat ze na haar Kamerlidmaatschap gaat doen.

Minister

Voordat ze in de Tweede Kamer kwam was ze minister voor Natuur en Stikstof. Daarvoor was Van der Wal vijf jaar partijvoorzitter van de VVD. Ook was zij eerder werkzaam als gedeputeerde en wethouder voor haar partij.

Als minister kwam Van der Wal met maatregelen die tot woede leidden in de boerensector. Daardoor kreeg zij veel bedreigingen te verduren. In 2022 trokken boeren naar haar woning om te demonstreren en te rellen. Ze oogstte lof voor hoe zij met hen in gesprek ging. Van der Wal stond hen te woord, maar stuurde ze daarna weg toen het gesprek te bedreigend werd.

Van der Wal kwam onder meer met grondige hervormingen voor het landelijk gebied. De stikstofuitstoot moest omlaag en er kwamen verschillende plannen om de natuur te herstellen. Voor dit Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) was ongeveer 25 miljard euro uitgetrokken. Het huidige kabinet zette een streep door het NPLG. Van de landbouwmiljarden bleef nog ongeveer 5 miljard euro over.

Staal en aluminium in VS duurder in aanloop naar heffingen

NEW YORK – Amerikaanse fabrikanten die aluminium en staal gebruiken, betalen nu al meer voor die metalen dan concurrenten in Europa. Dit gebeurt nog voordat de importheffingen van president Donald Trump op die materialen zijn ingegaan. Het verschil met Europese fabrieken loopt op tot tientallen procenten, berekende financieel persbureau Bloomberg.

Fabrikanten die tegen actuele marktprijzen aluminium willen inkopen in de Verenigde Staten zijn daarvoor ongeveer 23 procent meer kwijt dan in Europa. Staal is 40 procent duurder.

Die hogere prijzen zijn het gevolg van de grotere voorraden die aluminium- en staalverbruikers willen aanleggen in de aanloop naar de heffingen, die volgens een besluit van Trump woensdag moeten ingaan. Het gaat om een tarief van 25 procent op alle aluminium en staal die de VS binnenkomen.

Koperprijs

Ook voor koper betalen partijen op de Amerikaanse markt meer, hoewel importheffingen voor dit metaal waarschijnlijk veel langer op zich laten wachten. Het gaat om een verschil van ongeveer 10 procent. Onlangs beval Trump een onderzoek naar koperimport en de gevolgen voor de Amerikaanse nationale veiligheid.

De prijsverschillen laten zien dat handelstarieven al voor grote verschuivingen zorgen voordat ze ingaan. Voor Amerikaanse fabrikanten die veel metaal gebruiken, dreigt een nadeel ten opzichte van buitenlandse concurrenten omdat ze duurder uit zijn. Handelaren in metalen dirigeerden juist meer staal en aluminium naar de Amerikaanse markt voordat de importheffingen ingaan.

Gedachte achter heffingen

Trump meent dat de importheffingen de Amerikaanse staal- en aluminiumindustrie doen herleven. Als buitenlandse metalen duurder worden, stimuleert dat vraag bij fabrikanten op eigen bodem, is de gedachte. Critici waarschuwen dat hogere importprijzen worden doorberekend aan consumenten, wat de inflatie aanjaagt.

Geen giftig natriumcyanide in vrachtschip Solong

LONDEN – Er bevindt zich toch geen giftig natriumcyanide aan boord van het vrachtschip Solong, dat voor de Britse kust op een tanker botste. Dat meldt de eigenaar van het schip. “Er zijn vier lege containers die eerder de gevaarlijke chemische stof hebben bevat. Deze containers zullen onder toezicht blijven staan”, staat in een verklaring.

Door de botsing tussen de Solong en de Stena Immaculate brak op beide schepen brand uit. De Britse kustwacht meldt dat de Solong nog steeds in brand staat. “Het vuur aan boord van de Stena Immaculate is aanzienlijk afgenomen”, aldus een verklaring.

De Britse organisatie die ongevallen op zee onderzoekt (MAIB), zegt volgens Sky News dat nog moet worden besloten welk land de leiding krijgt bij het onderzoek. De Solong voer onder Portugese vlag, de Stena Immaculate onder de Amerikaanse. Met beide landen zou al worden overlegd.

Over de oorzaak van de aanvaring bestaat nog onduidelijkheid. Slecht zicht op zee wordt in Britse media genoemd als mogelijke factor. Een woordvoerder van de Britse premier Keir Starmer zei dat vooralsnog niet uitgegaan wordt van opzet.

Greenpeace: veel zorgen om giftige stoffen na aanvaring vrachtschepen op Noordzee

AMSTERDAM – Zorgen over lekkende brandstof bij de aanvaring op de Noordzee nemen toe, zegt Greenpeace.

Maandag botsten een tanker met kerosine en een vrachtschip tegen elkaar voor de Engelse kust. “De vliegtuigbrandstof is in de buurt van een broedplaats voor bruinvissen in het water terechtgekomen en dit is giftig voor vissen en andere zeedieren”, zegt directeur Andy Palmen van Greenpeace Nederland. Ook is er nog onduidelijkheid over andere giftige stoffen die mogelijk vrijkomen.

Greenpeace hoopt dat een milieuramp kan worden voorkomen. “Het lekken van brandstof van de schepen kan ook ernstige risico’s opleveren voor nabijgelegen natuurreservaten”, zegt Palmen. “Het is essentieel dat de autoriteiten de situatie doorlopend monitoren en beoordelen, zodat er direct maatregelen genomen kunnen worden om het vrijkomen van vliegtuigbrandstof en andere giftige stoffen uit de twee schepen zoveel mogelijk in te dammen.”

Verder zou het vrachtschip onder meer het uiterst giftige natriumcyanide aan boord hebben. Een Britse parlementariër stelde dinsdag dat dit nog niet zeker is. Greenpeace benadrukt dat natriumcyanide een zeer giftige chemische stof is “die ernstige schade kan veroorzaken”.

Grote milieu- en transportcontrole in Vlissingen levert veel overtredingen op [+foto’s]

Foto: Politie

VLISSINGEN – Op maandag 10 maart is er op een parkeerplaats aan de Frankrijkweg in Vlissingen een uitgebreide milieu- en transportcontrole gehouden. Bij 53 gecontroleerde voertuigen werden meerdere overtredingen geconstateerd, meldt de politie.

De controle werd gezamenlijk uitgevoerd door onder andere de Douane, Koninklijke Marechaussee (KMAR), Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), RDW, RUD Zeeland, Zeehavenpolitie en diverse politieteams. De inspecties richtten zich met name op afvaltransporten en het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Tijdens de controle werden onder meer boetes uitgedeeld voor:

  • Twee versleten banden op een trailer (moesten ter plekke vervangen worden);
  • Ontbrekend spatscherm op een trailer;
  • Scherp uitstekende lading;
  • Defecte remlichten op een aanhangwagen;
  • Overbelading (één voertuigcombinatie woog 700 kilo te zwaar);
  • Onterecht gebruik van groene handelaarskentekenplaten

Daarnaast werd een Bulgaarse vrachtwagen direct van de weg gehaald vanwege meerdere ernstige technische gebreken. Het voertuig moest onmiddellijk worden hersteld voordat het verder mocht rijden.

Foto: Politie

Ook werd er een vrachtwagen met een gescheurde verpakking asbest aangetroffen. De lading moest ter plekke opnieuw worden afgedicht. Bij vervolgonderzoek door de RUD op de betreffende asbestlocatie werden nog meer overtredingen vastgesteld.

Foto: Politie

Verder hield de Koninklijke Marechaussee een vreemdeling staande, die nu 28 dagen de tijd heeft gekregen om het Schengengebied te verlaten.

VN: hele families gedood bij geweld in Syrië

GENEVE – Bij de geweldsuitbarsting aan de Syrische kust zijn hele families vermoord. Dat meldt het mensenrechtenkantoor van de Verenigde Naties, dat tot dusver informatie heeft over de dood van 111 burgers. Het aantal doden is vermoedelijk veel hoger.

Een woordvoerder zei dat onder de slachtoffers ook vrouwen en kinderen zijn. Het geweld richtte zich vooral op dorpen en steden waar veel alawieten wonen, de minderheid waar ook de verdreven president Bashar al-Assad toe behoort.

“Veel van de gedocumenteerde gevallen betroffen standrechtelijke executies. Deze lijken te zijn uitgevoerd op sektarische basis”, aldus de zegsman. Die vertelde dat getuigen hebben verklaard dat mannen soms in het bijzijn van hun gezin zijn doodgeschoten.

Aanval op regeringstroepen

Het geweld laaide vorige week op toen loyalisten van de gevluchte dictator Assad troepen van de nieuwe regering aanvielen. Daarna zouden strijders die het nieuwe bewind steunen op grote schaal burgers hebben gedood.

De mensenrechtentak van de VN noemt het positief dat de nieuwe Syrische regering een onderzoekscommissie instelt. Hoge Commissaris voor de Mensenrechten Volker Türk dringt aan op een snel en onpartijdig onderzoek.

Onduidelijkheid over lading vrachtschip ‘Solong’ voor Britse kust

LONDEN – Een Britse parlementariër heeft benadrukt dat nog onduidelijk is welke lading het vrachtschip Solong vervoerde. Melanie Onn zei tegen de BBC dat niet is bevestigd dat giftig natriumcyanide aan boord was.

“Ze weten eigenlijk niet wat de lading van de Solong precies is. En als het inderdaad natriumcyanide zou zijn, dan zou dat zeer zorgwekkend zijn”, zei de politica, die het kiesdistrict Great Grimsby and Cleethorpes vertegenwoordigt.

De BBC stelt dat het eerder heeft bericht dat containers voor natriumcyanide aan boord waren. Onduidelijk is of die stof daadwerkelijk in de containers zat op het moment van de aanvaring.

De Solong botste voor de Britse kust op de tanker Stena Immaculate. Die vervoerde brandstof voor de Amerikaanse strijdkrachten.

DNB waarschuwt: te hoge inflatie mag niet nieuwe normaal worden

AMSTERDAM – De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt dat de inflatie in Nederland te hoog is. “Hoewel Nederland momenteel een goede positie heeft om tijdelijke hogere inflatie te dragen, mag dit niet het nieuwe normaal worden. Blijft de inflatie namelijk langer hoog, dan kunnen inflatieverwachtingen stijgen, wat leidt tot hogere looneisen en prijzen”, schrijft de centrale bank op zijn website. Dat laatste zou op termijn ook de Nederlandse concurrentiepositie kunnen schaden.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde dinsdag dat het dagelijks leven in februari gemiddeld 3,8 procent duurder was dan dezelfde maand vorig jaar. De Nederlandse inflatie wijkt hiermee duidelijk af van die elders in de eurozone. Vooral bij voedingsmiddelen, dranken en tabak was de prijsstijging op jaarbasis hier groter dan gemiddeld in de eurozone.

DNB waarschuwde in december al dat de inflatie in Nederland de komende jaren waarschijnlijk hoger blijft dan in het eurogebied als geheel. Dat komt onder meer doordat de lonen hier de laatste tijd nog vrij hard omhooggaan. Nu wijst de centrale bank er nog eens op dat de overheid via uitgaven en belastingen zelf ook invloed heeft op de inflatie. Zo kan een verhoging van de btw en accijnzen de inflatie aanjagen. “Daarom is het verstandig als de overheid in haar beleid rekening houdt met deze effecten”, aldus DNB.

Soms is het effect van een maatregel minder duidelijk. Een lagere loonbelasting kan bijvoorbeeld zorgen voor lagere productiekosten en daarmee voor lagere prijzen. Maar een lagere loonbelasting kan ook leiden tot hogere nettolonen en meer consumptie. Die hogere consumptie werkt volgens de deskundigen van DNB juist prijsopdrijvend.

Europese partijen willen bevroren Russisch geld naar Oekraïne

STRAATSBURG – Meerdere partijen in het Europees Parlement roepen op om de miljarden bevroren Russische tegoeden vrij te maken en beschikbaar te stellen voor Oekraïne.

Onder meer fractievoorzitter van de sociaaldemocraten Iratxe García Pérez riep daar dinsdag toe op in het Europees Parlement tijdens een debat over Europese veiligheid en Oekraïne. Zij zei dat de 200 miljard aan bevroren Russische tegoeden gebruikt zouden moeten worden om Oekraïne te bewapenen en opnieuw op te bouwen.

Ook de centrumrechtse Europese Conservatieven en Hervormers (ECH) zien het Russische geld graag naar Oekraïne gaan. “Het is genoeg om Oekraïne voor nog vijf jaar oorlog te kunnen steunen”, zei Europarlementariër Patryk Jaki. De Groenen spraken eveneens in het debat steun uit voor het vrijmaken van het Russische geld voor Oekraïne.

Momenteel wordt de rente van de Russische tegoeden wel gebruikt voor hulp aan Oekraïne. Woensdag staat er een debat over de tegoeden gepland in het Europees Parlement.

Obimex kiest weer voor Mercedes-Benz Trucks: na Antos nu ook Actros trucks in vloot

ALMELO – Onlangs draaiden twee Actros 1840 LS trekker-opleggercombinaties de weg op bij Baan Twente Trucks in Hengelo. Groothandel voor de afbouwsector Obimex uit Almelo nam twee nieuwe Mercedes-Benz trucks in gebruik. Een moment waar het familiebedrijf én hun vaste chauffeurs Roy en Thijmen reikhalzend naar uit hebben gekeken.

In het gesprek met vaste mobiliteitspartner Baan Twente Trucks over de vervanging en uitbreiding van het wagenpark waren voor Eelco Jan Bruinsma, directeur Obimex, alle opties bespreekbaar. Voor het vervoer van materialen naar bouwplaatsen in heel Nederland, maakte het bedrijf traditioneel gebruik van compacte Antos motorwagens. Toch werd besloten ook eens een Actros trekker-opleggercombinatie in de praktijk te testen.

Bruinsma: “Het is natuurlijk mooi als we op papier meer volume en kilo’s mee kunnen nemen. Toch moet alles in de praktijk nog maar zien te kloppen. In de dag durende demorit die Baan Twente Trucks ons aanbood, konden onze vaste chauffeurs ervaren of zij net zo enthousiast werden van een trekker-opleggercombinatie als van de motorwagen die zij gewend waren.” Achter het demovoertuig werd een twee-assige city-oplegger met gestuurde achteras gekoppeld. Hiermee bleek de nodige wendbaarheid van de vier meter langere combinatie op krappe bouwplaatsen gegarandeerd.

Chauffeur Roy Meulman: “De gestuurde trailer liep perfect mee met de Actros. We hebben op een parkeerplaats lastige manoeuvres getest, maar we hadden al snel door dat het gemak waarmee je deze truck bestuurt, heel veel vertrouwen geeft!”

Chauffeursauto’s

De Actros overtuigde op meerdere fronten en dus bestelde Obimex enkele maanden geleden bij Baan Twente Trucks twee Actros 1840 LS trekkers én twee Krone city-opleggers. De Actros is voorzien van de lange, luchtgeveerde StreamSpace cabine met een motortunnel van 170 mm. Dit heeft als voordeel een lage instap van slechts drie treden en toch een riante stahoogte in de cabine. De opdracht ‘maak er een chauffeursauto van’ werd door de truckdealer goed verstaan. Beide trucks zijn uitgerust met standkachel, automatische airco, lederen stuurwiel, koelkast, led sfeerverlichting, luchtgeveerde chauffeursstoelen, DAB+ radio, trucknavigatie met live traffic, een bed en het multimedia dashboard: Multimedia Cockpit Interactive. Ook het exterieur van de Actros heeft met chromen accenten, led-koplampen en luchthoorns een aantrekkelijke upgrade gekregen.

Chauffeur Thijmen Manenschijn: “We komen vaak heel vroeg op slecht verlichte bouwplaatsen en dan maakt die beugel met ledverlichting bovenop echt een verschil. Maar het ziet er natuurlijk ook lekker uit. Net zoals het rijdt overigens. Wat ons in de test meteen opviel was de stille cabine.” Zijn collega Roy beaamt dat. “De nieuwe Actros rijdt veel stiller en schakelt soepeler met de nieuwe versnellingsbak. Ik zit goed en heb overzicht in de cabine waardoor je de truck heel intuïtief bestuurt.”

Een mooi koppel

De configuratie van trekker en oplegger werd optimaal op elkaar afgestemd. Een wielbasis van 3.85 m en een 8-tons vooras van de Actros blijkt voor Obimex optimaal te zijn voor het vervoer van zware bouwmaterialen. Baan Twente Trucks paste de schotelpositie en -hoogte aan op de Krone oplegger. Deze twee-assige city-opleggers zijn bijzonder geschikt voor de distributie van bouwmaterialen.

De voorste as is hefbaar en de achterste as gestuurd waarmee de zo gewenste wendbaarheid behouden wordt. De chauffeurs beschikken achterop over een meeneemheftruck waarmee zij lange materialen zoals metal-stud-profielen zelfstandig kunnen uitladen.

Op het dak van de trailer is een slim veiligheidssysteem gemonteerd waarmee het dekzeil bol wordt geblazen. Hierdoor kan er geen water op blijven liggen en er ontstaat er geen gevaarlijke ijsvorming wanneer het vriest. De sideskirts van de trekker lopen optisch door naar de oplegger waardoor het nog meer als één strak vormgegeven combinatie oogt. Voor extra veiligheid monteerde Baan Twente Trucks nog een camerasysteem dat Roy en Thijmen perfect zicht rondom geeft. Alle servicewerkzaamheden van de Actros trekkers zijn de komende acht jaar ondergebracht in een Reparatie & Onderhoudscontract bij de truckdealer.

Obimex uit Almelo is een groothandel met een passie voor plafonds, wanden en verlichting. Met ongeveer 45 collega’s bedient het familiebedrijf de droge afbouwmarkt in heel Nederland. Het eigen wagenpark bestaat uit twee trekkers en twee motorwagens van Mercedes-Benz Trucks en enkele Sprinter bestelwagens voor het montagebedrijf. Daarnaast maakt Obimex gebruik van externe transporteurs. Het bedrijf zet bewust in op chauffeurscomfort. Bruinsma: “Het is de komende acht à negen jaar de werkplek van deze mannen. Dan zorgen we er graag voor dat het helemaal naar hun zin is.”

×