Clicky

woensdag 30 april 2025 - 06:24 uur
Home Blog Pagina 124

Consumenten somberder, producenten iets minder negatief

DEN HAAG – Consumentenvertrouwen is in februari opnieuw afgenomen. Consumenten zijn daarmee somberder dan in januari en het vertrouwen ligt fors onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Producenten waren in februari iets minder negatief dan een maand eerder, al blijft hun vertrouwen nog altijd kwetsbaar.

Consumptie en investeringen in de plus, export onder druk

Ondanks de verslechtering van het conjunctuurbeeld, steeg de consumptie van huishoudens in december 2024 met 1,8 procent vergeleken met een jaar eerder. Vooral de aanschaf van goederen en diensten nam toe. Ook de investeringen groeiden flink: bedrijven investeerden 9,7 procent meer, vooral in vrachtwagens, personenauto’s en vliegtuigen. Deze toename hangt samen met belastingwijzigingen en strengere milieuzoneregels die begin 2025 zijn ingegaan.

De export had het daarentegen moeilijk. In december 2024 lag het volume van de goederenexport 1,1 procent lager dan in december 2023. Vooral de uitvoer van aardolieproducten, ruwe olie en aardgas nam af.

Industrieproductie blijft dalen

De Nederlandse industrie produceerde in december 4,4 procent minder dan een jaar eerder. Daarmee krimpt de industriële productie al 18 maanden op rij. Ten opzichte van november 2024 daalde de productie met 1 procent.

Woningen fors duurder, werkloosheid loopt op

Op de woningmarkt stegen de prijzen in januari 2025 met gemiddeld 11,5 procent vergeleken met januari 2024. Dat is een flinke stijging, mede doordat het aanbod aan woningen beperkt blijft.

Tegelijkertijd nam de werkloosheid toe. In januari waren er 386 duizend werklozen, goed voor 3,8 procent van de beroepsbevolking. Dat is de eerste stijging van het werkloosheidspercentage in vijf maanden.

Economische groei in vierde kwartaal

Ondanks de gemengde signalen groeide de Nederlandse economie in het vierde kwartaal van 2024 met 0,4 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Vooral de export en de investeringen droegen bij aan deze groei. De economische groei viel wel lager uit dan in het derde kwartaal, toen het bbp met 0,8 procent toenam.

Omzet horeca groeide in vierde kwartaal met bijna 7 procent

DEN HAAG – De omzet van de horeca groeide in het vierde kwartaal van 2024 met 6,6 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2023, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag 3,7 procent hoger, de omzet van eet- en drinkgelegenheden was 7,8 procent hoger.

Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer beschikbaar. In 2024 groeide de omzet van de horeca met 5,4 procent ten opzichte van 2023. De omzetstijging van de logiesverstrekkers was 4,1 procent, die van de eet- en drinkgelegenheden 5,9 procent. De groei van de horeca was in 2024 lager dan in 2023. Toen kwam de omzetgroei uit op 12,6 procent.

Omzet logiesverstrekkers 3,7 procent hoger

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, lag in het vierde kwartaal 3,7 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2023. Hotels zetten 3,6 procent meer om. De groei van de overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, was 3,8 procent jaar op jaar.

Eet- en drinkgelegenheden zetten 7,8 procent meer om

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het vierde kwartaal 7,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De restaurants realiseerden met 9 procent de grootste omzetstijging van de horecabranches. De omzetgroei van de kantines en catering was 7,8 procent. De fastfoodrestaurants en cafés hebben respectievelijk 6,4 en 6,5 procent meer omgezet.

Horecaondernemers negatiever

Ruim 3 weken geleden publiceerde het CBS over het ondernemersvertrouwen van de Nederlandse bedrijfstakken. Op de zakelijke dienstverlening na was het ondernemersvertrouwen in alle bedrijfstakken negatief aan het begin van het eerste kwartaal van 2025. Het cijfer daalde ook in bijna alle bedrijfstakken. In de landbouw, bosbouw en visserij en de horeca zijn ondernemers het meest negatief gestemd.

Het ondernemersvertrouwen in de horeca daalde van -11,3 in het vierde kwartaal 2024 naar -17,9 in het eerste kwartaal 2025. Horecaondernemers waren zowel negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als over het economisch klimaat in de komende drie maanden.

Trump en Starmer: VS en VK krijgen handelsovereenkomst

WASHINGTON – De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk onderhandelen over een bilaterale handelsovereenkomst. Dat zeiden de Amerikaanse president Donald Trump en de Britse premier Keir Starmer donderdag tijdens een gezamenlijke persconferentie. Starmer is op bezoek bij Trump in Washington.

“We gaan een voor beide landen geweldige handelsovereenkomst krijgen, en daar werken we op dit moment aan”, zei Trump. Starmer zei dat de twee landen zijn begonnen met het werken aan een nieuwe economische deal, met geavanceerde technologie zoals kunstmatige intelligentie (AI) als kern, om de toch al sterke handelsrelatie te versterken.

Gevraagd of Starmer hem had overtuigd om elkaar geen importtarieven op te leggen, zei Trump: “Hij heeft het geprobeerd”, en prees Starmers onderhandelingsvaardigheden. “Hij werkte heel hard tijdens de lunch”, zei hij. “Ik denk dat we heel goed een echte handelsdeal kunnen sluiten waarbij geen tarieven nodig zijn. We zullen zien.”

Europese lobbygroep: importheffingen Trump zullen vooral VS raken

BRUSSEL – De importheffingen van 25 procent die de Amerikaanse president Donald Trump dreigt op te leggen op goederen uit de Europese Unie zullen vooral de Verenigde Staten zelf raken. Dat zegt de Europese bedrijfslobbygroep BusinessEurope. Volgens de belangenorganisatie zullen die tarieven namelijk leiden tot hogere prijzen van Europese goederen voor consumenten en ook bedrijven in de VS.

Bij BusinessEurope zijn werkgeversorganisaties uit de EU en andere landen zoals Zwitserland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Turkije aangesloten. Volgens bestuurder Luisa Santos van de belangenorganisatie zijn heffingen niet goed voor de handel. “Maar als de VS dit doen, dan betekent dit dat de grootste impact op de Amerikaanse economie zelf zal zijn. We moeten juist heffingen verlagen en niet creëren.”

Santos stelde verder dat veel Europese export naar de VS is bestemd voor Europese bedrijven die investeringen doen in productie in het land. “Dus dit kan ook erg negatief zijn voor de investeringen in de VS.” Ze gaf ook aan dat Europese bedrijven naar andere markten kunnen gaan kijken om te investeren. “We hebben alternatieven.”

Onderhandelingstafel

Ze zei te hopen dat de VS aan de onderhandelingstafel willen gaan om te praten met de EU over het voorkomen van tarieven. Brussel heeft al gezegd tegenmaatregelen te zullen nemen.

De heffingen zouden bijvoorbeeld de export van Europese auto’s naar de VS treffen. Zo exporteren de Duitse merken BMW, Volkswagen, Porsche, Audi en Mercedes-Benz veel auto’s naar het land. De Duitse autobrancheorganisatie VDA zei dat de dreiging van Trump een “provocatie” is en dat die tarieven Europese producten duurder maken voor Amerikaanse consumenten.

Dode man in Haagse gracht blijkt geduwd door bekende

Openbaar Ministerie

DEN HAAG – Een 42-jarige man uit Den Haag heeft bekend dat hij in de zomer van 2023 een bekende in een Haagse gracht heeft geduwd, meldt het Openbaar Ministerie (OM). Het 51-jarige slachtoffer kon niet zwemmen en werd dood gevonden in het water.

De verdachte werd twee weken geleden aangehouden voor winkeldiefstal. Vervolgens raakte hij op het politiebureau geëmotioneerd, waarna hij over de duw vertelde. Hij zit momenteel vast op verdenking van doodslag.

Volgens het OM kenden de verdachte en het slachtoffer elkaar van de straat. Tijdens een woordenwisseling zou de man de bekende vanaf de Pletterijkade in het water hebben geduwd en vervolgens hebben achtergelaten, “terwijl hij wist dat het slachtoffer niet kon zwemmen, onder invloed was en op de betreffende plek niet zelf uit het water kon komen”.

De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd en roept getuigen op zich te melden. De raadkamer van de rechtbank Den Haag verlengde het voorarrest van de verdachte woensdag met negentig dagen.

IDF erkent ‘compleet falen’ in voorkomen Hamas-aanval 7 oktober

TEL AVIV – In een donderdag gepubliceerd intern onderzoek naar de aanval van Hamas op 7 oktober 2023 erkent het Israëlische leger (IDF) zijn “complete falen” om de aanval te voorkomen. Bij de aanval kwamen honderden Israëliërs om het leven.

“7 oktober was een complete mislukking, de IDF (het leger) faalde in het vervullen van zijn missie om Israëlische burgers te beschermen”, zei een IDF-functionaris naar aanleiding van het rapport: “Te veel mensen stierven die dag en burgers vroegen zich in hun hart of hardop af waar de IDF was.”

Het Israëlische leger erkent in het onderzoek ook dat het aan zelfoverschatting leed en misvattingen had over de militaire capaciteiten van Hamas.

Uit het onderzoek blijkt dat de aanval van Hamas in drie golven plaatsvond. Op het hoogtepunt van de aanval waren meer dan 5000 strijders uit Gaza op Israëlisch grondgebied.

Vrachtwagen botst op vrachtwagen waarin chauffeur ligt te slapen

Foto: Duitse Politie

WOLFSBURG – Donderdagochtend vroeg heeft een verkeersongeval plaatsgevonden in het Duitse Wolfsburger stadsdeel Hattorf. Op de Lindenkamp, in het industriegebied Heinenkamp, botste een vrachtwagen tegen een geparkeerde vrachtwagen. Er raakte niemand gewond.

Volgens de eerste bevindingen reed een 40-jarige vrachtwagenchauffeur rond 05.20 uur over de Lindenkamp in de richting van Lehmkuhlenfeld. Kort voor een rotonde verloor hij om nog onbekende redenen de controle over zijn voertuig. Door de natte weg raakte hij in een slip en botste frontaal op een vrachtwagen die aan de rechterzijde van de weg geparkeerd stond.

De chauffeur van de geparkeerde vrachtwagen bevond zich op dat moment slapend in de cabine en werd gewekt door de harde klap. Hij kon ongedeerd zijn voertuig verlaten.

Beide vrachtwagens raakten zwaar beschadigd en waren niet meer rijvaardig. Ze moesten door een bergingsdienst worden weggesleept.

Voor de afhandeling van het ongeval en de bergingswerkzaamheden werd de Lindenkamp tijdelijk volledig afgesloten.

Prins Willem Alexandersluis vanaf middernacht dicht voor schepen

Foto: Rijkswaterstaat

AMSTERDAM – De Prins Willem Alexandersluis is vanaf middernacht dicht voor scheepvaartverkeer vanwege werkzaamheden. Schepen kunnen vanaf 5 maart weer door de grootste sluis in het complex Schellingwoude bij Amsterdam varen.

Schepen tot 95 meter kunnen wel door de drie kleinere sluiskolken, ook bekend als de Oranjesluizen. Bootverkeer tussen de 95 en 110 meter kan omvaren via de IJssel bij genoeg waterstand, voor langere boten is geen omvaarroute.

Tijdens de werkzaamheden kunnen mensen ook niet over het Schellingwoude complex lopen of fietsen, zij kunnen wel via de Schellingwouderbrug.

Het is de eerste sluiting voor de renovatie van de Prins Willem Alexandersluis, tijdens deze werkzaamheden wordt onder meer een deur gewisseld. Later volgen nog twee langere sluitingen, maar die zullen volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat pas in 2027 zijn.

Rutte meldt ‘grote aankondigingen’ na gesprek met Trump

BRUSSEL – Volgens NAVO-baas Mark Rutte zijn de NAVO-bondgenoten van de Verenigde Staten bereid snel meer te investeren in defensie. Dat zei Rutte in een bericht op X, na een “geweldig gesprek” dat hij met de Amerikaanse president Donald Trump had gevoerd. Ook zei hij dat “grote aankondigingen” nog volgen.

Specifiek over Oekraïne schreef Rutte dat de bondgenoten “miljarden dollars aan extra hulp plus veiligheidsgaranties” voorbereiden.

Albert Heijn beperkt aantal vervoerders tot vier

Foto: Transport Online

ZAANDAM – Albert Heijn gaat zijn transport voortaan uitbesteden aan slechts vier vervoerders. Dit heeft de supermarktketen donderdagmiddag aan Transport Online bevestigd.

“Albert Heijn zet zich actief in voor een toekomstbestendig en duurzamer transportmodel, waarbij we nauw samenwerken met vier strategische vervoerders. Deze samenwerking stelt ons in staat om processen te vereenvoudigen, lege kilometers te reduceren en tegelijkertijd te investeren in emissievrij transport, zoals elektrische voertuigen en laadinfra”, aldus Maud Burgers, woordvoerder van Albert Heijn.

Tot voor kort werkten negen vervoerders voor Albert Heijn, maar dat aantal wordt nu fors teruggebracht. Volgens ingewijden zijn de vier overgebleven vervoerders Simon Loos, Cornelissen, Euser en Wezenberg. Albert Heijn heeft deze namen echter nog niet officieel bevestigd. Wel heeft Cornelissen in een intranet-bericht aan haar chauffeurs laten weten dat zij één van de vier vervoerders zijn.

In dat interne bericht, dat eind vorige week werd verzonden, spreekt Cornelissen over een meerjarig contract: “Mede door onze uitstekende service hebben wij het vertrouwen gekregen van Albert Heijn om deze samenwerking aan te gaan. Dit vertrouwen benadrukt ook dat onze eigen strategische koers de goede kant op wijst.”

LEES OOK
27 elektrische MAN trucks voor Cornelissen

Volgens Albert Heijn is deze verandering noodzakelijk om toekomstbestendig te blijven. “Deze transitie is noodzakelijk om de uitdagingen van stijgende kosten, strengere regelgeving en de verduurzaming van onze keten het hoofd te bieden. We blijven in nauw overleg met alle betrokken partijen, inclusief onze huidige vervoerders. Gezamenlijk wordt er gewerkt aan een zorgvuldige overgang naar een model dat klaar is voor de toekomst.”

Daarnaast richt Albert Heijn zich steeds meer op emissievrij vervoer. “Onze ambitie is om volledig emissievrij te opereren in 2030. Deze ontwikkeling sluit aan bij de groeiende behoefte aan duurzaamheid, lagere kosten en een efficiëntere keten”, aldus Burgers.

Wanneer de nieuwe koers precies ingaat, is nog niet bekend. Albert Heijn heeft hierover geen verdere details gegeven.

Transport Online heeft de vijf vervoerders die het vervoer kwijtraken om een reactie gevraagd, maar geen van hen wilde op deze keuze van Albert Heijn reageren.

PKK-leider roept Koerden op strijd tegen Turkije te staken

ANKARA – PKK-leider Abdullah Öcalan heeft alle Koerdische groepen opgeroepen om de wapens neer te leggen in de strijd tegen Turkije. Öcalan, die al meer dan 25 jaar vastzit in een Turkse gevangenis, zegt bovendien dat de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) zichzelf moet ontbinden.

De aankondiging van de PKK-leider werd voorgelezen door leden van de Democratische Partij van de Volkeren (DEM), een linkse pro-Koerdische partij, die bij hem op bezoek zijn geweest. Öcalan zou bereid zijn de “historische verantwoordelijkheid” voor deze beslissing te dragen.

De PKK heeft zich tientallen jaren hardgemaakt voor een onafhankelijk of autonoom Koerdistan. Daar werd met geweld voor gestreden. De partij wordt beschouwd als een terroristische organisatie door onder andere de Europese Unie en de Verenigde Staten.

De oproep tot vrede van Öcalan is niet nieuw, zegt Koerdistan-kenner en socioloog van de Universiteit Wageningen Joost Jongerden. Toch noemt hij deze stap “historisch”. “Het conflict is uitzichtloos, en we zien de afgelopen jaren en maanden alleen maar escalatie. Het is dus een nogal gewaagde stap, en misschien ook wel een noodzakelijke, om een oplossing te forceren.” Jongerden denkt dat Öcalan erop rekent dat het neerleggen van de wapens gepaard gaat met de mogelijkheid voor Koerden om zich politiek te organiseren, maar Jongerden betwijfelt of die verwachting terecht is.

Öcalan richtte de PKK op in 1978. Zes jaar later begon de partij de gewapende strijd tegen Turkije, waarbij meer dan 40.000 mensen zijn gedood. De PKK en Turkije sloten in 2013 ook al een wapenstilstand, maar die hield geen stand. Twee jaar later laaide de strijd weer op.

“Een politieke oplossing van de Koerdische kwestie zou niet alleen voor Turkije, maar voor de hele regio grote gevolgen hebben”, aldus Jongerden. De PKK is ook actief in het noorden van Irak en heeft banden met Koerdische bewegingen in Syrië. Conflicten slaan daardoor makkelijk over op buurlanden.

Öcalan werd in 1999 opgepakt in Kenia. Hij werd ter dood veroordeeld, maar zijn straf werd later omgezet in levenslang. Öcalan zit vast op een eiland in de buurt van Istanbul, maar een bondgenoot van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft gesuggereerd dat hij onder huisarrest vrij zou kunnen komen als de Koerden de strijd zouden staken.

Grote brand verwoest pand Hewil Trucks in Nijmegen [+foto’s&video]

Foto: Persbureau Heitink

NIJMEGEN – Donderdagochtend vroeg is een grote brand uitgebroken in een bedrijfspand aan de Binderskampweg in Nijmegen. Het betreft het pand van Hewil Trucks.

Volgens een woordvoerster van Veiligheidsregio Gelderland-Zuid brak de brand rond 04:30 uur uit. Het pand moet als verloren beschouwd worden.

Voor zover bekend raakte er niemand gewond bij de brand.

Omdat veel rook vrijkwam, werd een deel van het bedrijventerrein in Nijmegen afgesloten voor verkeer. Inmiddels zijn de meeste wegen op het terrein weer vrijgegeven, aldus de woordvoerster.

Foto: Brandweer Beuningen

Cornelissen Transport laat donderdagmiddag aan haar chauffeurs weten middels een intern bericht dat ook trailers van het transportbedrijf betrokken zijn bij de brand. “Op dit moment kunnen en mogen wij niet bij onze trailers wat gevolgen kan hebben voor de operatie”, aldus het bericht.

Cornelissen verwacht mogelijke vertragingen en is bezig de impact op haar activiteiten en klanten in kaart te brengen. Het kantoor in Nijmegen is wel gewoon toegankelijk, aldus het bericht.

KLM houdt last van lange levertijden onderdelen en pilotentekort

AMSTELVEEN – KLM blijft last houden van lange levertijden van vliegtuigonderdelen en kampt met een tekort aan piloten. Daardoor kan KLM deze zomer intercontinentaal niet zoveel vliegen als wanneer er wel voldoende piloten en toestellen beschikbaar zouden zijn.

KLM vliegt in de zomerperiode op ongeveer 90 procent van de intercontinentale capaciteit. De situatie moet deze zomer en de aankomende winter verbeteren, laat een woordvoerster weten. Ze kan niet zeggen wanneer de problemen, die tijdens de coronaperiode zijn ontstaan, zijn opgelost. “Het duurt echt een tijd voor dat helemaal is bijgetrokken.”

Voor wat betreft het pilotentekort benadrukt KLM dat er met pilotenvakbond VNV overeenstemming is bereikt over tijdelijke maatregelen om de inzetbaarheid van piloten te vergroten. Dat moet onder meer gebeuren door het uitbreiden van de mogelijkheden om vliegtuigen inclusief bemanning in te huren van derden, laat de woordvoerster weten.

In de zomerdienstregeling, die loopt van 30 maart tot en met 25 oktober, biedt de luchtvaartmaatschappij in totaal 4 procent meer stoelen aan ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. KLM maakt deze zomer gebruik van drie nieuwe Boeing 787-10 toestellen voor intercontinentale routes. Ook de nieuwe Airbus A321neo wordt steeds vaker ingezet.

KLM hervat daarnaast vanaf 1 juni de vluchten naar Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij had de vluchten naar de Israëlische stad opgeschort als gevolg van spanningen in het Midden-Oosten.

Brusselse autofabriek Audi dicht, 3000 mensen verliezen baan

BRUSSEL – Een fabriek van Audi in Brussel, die wordt beschouwd als het hart van de elektrische aandrijving van de Duitse autofabrikant, stopt vrijdag definitief met de productie.

De sluiting van de fabriek, met een verlies van 3000 banen, komt enkele dagen voordat EU-voorzitter Ursula von der Leyen een veelbesproken actieplan presenteert dat de auto-industrie zou moeten ondersteunen.

Audi, een dochteronderneming van het Duitse autoconcern Volkswagen, wijt de sluiting onder meer aan een gedaalde vraag naar elektrische auto’s. De fabriek is ook niet langer levensvatbaar vanwege torenhoge logistieke en productiekosten.

De faciliteit stapte in 2018 over op de productie van elektrische auto’s, na zeventig jaar lang modellen met verbrandingsmotoren te hebben gemaakt. De Audi-fabriek is de grootste commerciële werkgever in de Belgische hoofdstad.

Werknemers op de locatie gingen in staking om de sluiting te proberen te voorkomen. “Mensen worden gedwongen om elektrisch te kopen, maar de infrastructuur is er nog niet”, zei Jan Baetens van vakbond CSC.

Grote zorgen bij bedrijven over dreigende heffingen Trump

DEN HAAG – Nederlandse bedrijven hebben grote zorgen over dreigende Amerikaanse importheffingen. Ondernemersorganisatie VNO-NCW heeft de indruk dat president Donald Trump woensdag weer “een nieuwe stap in een dreigend handelsconflict” heeft gezet. Hij zei snel nieuwe importheffingen aan te kondigen die zijn gericht tegen de Europese Unie.

“Tegelijk is er nog geen officieel besluit genomen en moeten we afwachten wanneer en in en welke vorm tarieven worden ingevoerd”, merkt de lobbyclub voor het bedrijfsleven op. VNO-NCW staat in nauw contact met de overheid om scenario’s uit te werken en mogelijke gevolgen in kaart te brengen.

In de ogen van het bedrijfsleven is een handelsoorlog in niemands belang. Maar de retoriek van Trump bevestigt volgens VNO-NCW wel de veranderende trans-Atlantische relatie. Europa zou zich aan deze nieuwe realiteit moeten aanpassen. “Het is daarbij van groot belang dat we eensgezind zijn in Europa en gezamenlijk optrekken.”

Ook wijst VNO-NCW nogmaals op de noodzaak voor Europa en Nederland om te blijven werken aan de eigen economische concurrentiekracht en een aantrekkelijk investeringsklimaat. “Daarvoor is het onder meer van belang dat we eigen interne handelstarieven aanpakken en de Europese interne markt versterken.”

×