Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 06:59 uur
Home Blog Pagina 123

Bewoners Arnhem nog in onzekerheid over terugkeer na brand

ARNHEM – Voor 45 bewoners van het centrum van Arnhem waar vorige week een grote brand woedde, blijft het onzeker of en wanneer ze kunnen terugkeren naar hun huizen. “Als we mensen duidelijkheid kunnen bieden, dan doen we dat”, zegt een woordvoerder van burgemeester Ahmed Marcouch.

De steeg en de straat die aan het zwaarst getroffen blok grenzen zijn inmiddels schoongemaakt, laat de gemeente verder weten. Wel blijven ze beide afgesloten voor publiek.

Vijf panden van bewoners en één pand van een ondernemer zijn volledig verwoest, meldde de gemeente dit weekend al. Deze bewoners en de ondernemer kunnen zeker niet meer terug. Het pand dat volledig uitbrandde was van de feestartikelenwinkel SoLow. Volgens de gemeentewoordvoerder hebben woningcorporaties hulp aangeboden bij het vinden van nieuwe woningen voor de mensen die hun huizen verloren.

De mensen die (nog) niet terug kunnen, hebben tot dusver volgens de woordvoerder grotendeels zelf onderdak geregeld, bijvoorbeeld via vrienden of familie. Een klein deel wordt met hulp van de gemeente opgevangen. De gemeente blijft dit voor ze regelen zolang het nodig is.

MARTSON investeert in zero emissie logistiek met twee nieuwe Scania BEV trekkers

DE LIER – Onlangs nam MARTSON, gevestigd in De Lier, de eerste van twee nieuwe Scania 40R BEV trekkers in gebruik. Hiermee zet het bedrijf een belangrijke stap richting emissievrij transport en toekomstbestendige logistieke oplossingen. Reeds in 2023 is MARTSON gestart met de voorbereiding van deze investering door de verschillende aanbieders van elektrische vrachtwagens te vergelijken. Scania kwam tijdens dit vergelijkende onderzoek als beste naar voren. Tijdens een bezoek aan het Zweedse hoofdkantoor vorig jaar was er de gelegenheid om uitgebreid met diverse elektrische trucks te rijden en werd de keuze andermaal bevestigd.

De nieuwe Scania 40R 4×2 trekker wordt flexibel ingezet voor diverse transporttaken. Salesmanager Paul Mondt schetst de achtergrond van de investering. “Er is geen specifieke opdrachtgever of toepassing gekoppeld aan de elektrische truck. Wij zetten de vrachtwagen in voor ritten met een afstand tussen de 350 en 400 kilometer en willen daar ervaring mee opdoen.” Dit sluit goed aan bij de ambitie van het bedrijf om in te spelen op de groeiende vraag naar zero-emissie transportoplossingen. In aanbestedingen wordt steeds vaker gevraagd naar duurzame vervoersopties, en MARTSON ziet deze stap als een kans om zich te onderscheiden in de markt. Ook verwacht het bedrijf dat kilometerbeprijzing in toenemende mate CO2 gedreven zal worden.

Ervaring opdoen

Onlangs kregen diverse chauffeurs van het bedrijf de mogelijkheid om in een Scania BEV demotrekker met geladen oplegger te rijden. Voor velen was dit de eerste ervaring met elektrisch rijden. Omdat de rijstijl een grote invloed heeft op de prestaties en actieradius van elektrische vrachtwagens, wordt veel aandacht besteed aan training en bewustwording. Een efficiënte rijstijl draagt bij aan het optimaal terugwinnen van energie en optimaliseert het energieverbruik.

Uitgebreide laadinfrastructuur

Naast de aanschaf van elektrische trucks heeft MARTSON ook geïnvesteerd in de laadinfrastructuur op het eigen terrein. Het bedrijf beschikt over een zware stroomaansluiting die het mogelijk maakt om tot wel 40 vrachtwagens tegelijkertijd op te laden. Momenteel zijn er acht laadpalen geïnstalleerd, waarvan twee snelladers voor korte laadsessies en zes laadpalen voor overnight charging. Hierdoor is de elektrische vloot optimaal inzetbaar en kunnen de trucks efficiënt worden opgeladen tussen de ritten door.

MARTSON kijkt echter verder dan de eigen organisatie. “Wij overwegen om de laadfaciliteiten in de toekomst ook beschikbaar te stellen voor andere bedrijven in de regio,” vult Paul Mondt aan. Dit zou niet alleen de overstap naar elektrisch transport in het Westland versnellen, maar ook bijdragen aan een meer duurzame logistieke sector in Nederland.

Toekomstige ontwikkelingen

Duurzaamheid en technologische innovatie blijven belangrijke speerpunten binnen MARTSON. Het bedrijf volgt de ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie en energieopslag op de voet. “Onze huidige stroomvoorziening is voorlopig toereikend voor de groei van ons wagenpark. Wellicht dat in de toekomst meer wordt gekeken naar de inzet van batterijen op ons terrein voor de opslag van elektriciteit. We houden die ontwikkelingen goed in de gaten,” besluit Paul Mondt. “We hebben het nu nog niet nodig, maar wie weet in de toekomst wel. En dan kan je maar beter je huiswerk gedaan hebben.”

Het hoofdkantoor van MARTSON is gevestigd in De Lier, gemeente Westland; direct aan de A20 en vlakbij de havens van Schiedam en Rotterdam. Met behulp van de modernste software, een wagenpark van ruim 70 auto’s, een team van meer dan 100 medewerkers en een tiental charters, biedt het bedrijf opdrachtgevers logistieke oplossingen voor gespecialiseerd transport. Het wagenpark bestaat uit kiepers, walking-floors, city-walkingfloor, tautliners, koel- en silo-opleggers. Bijna het hele wagenpark voldoet aan de Euro 6 milieunorm. Met de eerste twee elektrische trucks zet MARTSON een belangrijke stap richting zero emissie logistiek.

Celstraf geëist tegen Roosendaalse transportondernemer voor hulp bij plaatsen Trojaanse container in Rotterdamse haven

ROOSENDAAL – Een 29-jarige eigenaar van een Roosendaals transportbedrijf heeft vandaag 36 maanden celstraf, waarvan 18 maanden voorwaardelijk, tegen zich horen eisen voor het regelen van zes zogenoemde Trojaanse containers. Met de geprepareerde containers kunnen drugsuithalers ongezien de Rotterdamse haven opkomen om drugs van het terrein te smokkelen. Dit zou op verschillende momenten tussen juli en september 2024 gebeurd zijn.

Het onderzoek kwam aan het rollen toen op 26 september 2024 een chauffeur*, een 61-jarige man uit Purmerend, door de douane op heterdaad werd aangehouden met een geprepareerde container met daarin drie uithalers. Uit de GPS-gegevens van de container bleek dat deze afkomstig was van een transportbedrijf in Roosendaal.

Uit verder onderzoek bleek dat het niet de eerste keer was dat via het transportbedrijf verdachte containers het haventerrein opgereden werden. Aanwijzingen daarvoor werden op de telefoon van de verdachte en een chauffeur aangetroffen. Onderling hadden ze het over telescoopladders die ze meegaven aan ‘soldaten’ en dat ze ‘geen kinderspel doen’. Ook werd gecommuniceerd over opdrachten en betalingen van vele duizenden euro’s en een in Antwerpen onderschepte cocaïnepartij van 600 kilo, trof de politie foto’s van afbeeldingen op kiloblokken aan op zijn telefoon en wordt een foto van afgeslepen containernokken gedeeld. Door de nokken te bewerken kunnen containers van binnenuit makkelijker geopend worden. In totaal zijn er zes van dit soort containers via de transportondernemer de haven in gebracht.

De gesprekken kwamen overeen met zaken die het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de Douane aantrof op de haventerminal. In een container met afgeslepen nokken werden twee personen met onder andere uithalersgereedschap en eten en drinken aangetroffen.

Doorzoeking transportbedrijf

Op 27 november 2024 werd het transportbedrijf doorzocht. Dan blijkt dat de loods gebruikt werd voor het prepareren van containers. “Verdachte had moeten weten wat er met de containers ging gebeuren. Hij is daarmee een essentiële schakel in de distributieketen van cocaïne”, aldus de officier van justitie in de rechtszaal. In twee van de zes gevallen zijn de containers gebruikt voor het uithalen van 252 kilo cocaïne. Die hoeveelheid was echter al door de Colombiaanse politie uit de container gehaald – zonder dat anderen dat wisten.

De verdachte verklaarde onder druk te zijn gezet door anderen om zijn bedrijf beschikbaar te stellen voor de hulp bij drugsinvoer. Volgens het Openbaar Ministerie zou dat best kunnen, maar lijkt het vooral een bewuste keuze, een ‘side hustle’ bij zijn legale werkzaamheden. “Als directeur van een bedrijf dat containers van en naar de haven vervoert, weet je dat het mis kan gaan. Eenmaal in de klauwen van criminelen, kun je niet meer terug. Dan ben je binnen en laten ze je niet meer los. Het is een keuze die verdachte gemaakt heeft. Een keuze die fout is uitgevallen”, aldus de officier van justitie.

*De chauffeur werd eerder veroordeeld tot een jaar cel.

Vrachtwagenchauffeur gewond na aanrijding twee vrachtwagens op N295

Foto: Keistad Nieuws

VENLO – Maandagmiddag omstreeks 12:30 uur kregen de hulpdiensten een melding van een aanrijding letsel op de N295 in Venlo.

Op de kruising met de Floriadelaan is een aanrijding gebeurd tussen twee vrachtwagens.

Bij een van de vrachtwagens is de dieseltank opengescheurd, de brandweer heeft de brandstof met schuim afgedekt.

Vanwege de ernst van het ongeluk schaalde de brandweer op om meer materiaal ter plaatse te krijgen.

Ambulancepersoneel heeft zich over beide chauffeurs ontfermt. Eén van de chauffeurs is per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd, de andere chauffeur kwam met de schrik vrij.

Bij de aanrijding is een verkeerslicht gesneuveld.

De weg is afgesloten tussen de Venrayseweg en de Logistiekweg.

Coalitiepartijen NSC, VVD en BBB zien aantal leden afnemen

GRONINGEN – Coalitiepartijen VVD, NSC en BBB zagen hun ledenaantallen in 2024 dalen. Dat komt naar voren uit cijfers van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP) van de Rijksuniversiteit Groningen op basis van de jaarlijkse opgaven door de partijen van hun ledentallen.

De VVD ging 7 procent in haar ledental terug naar bijna 21.000. NSC heeft nu 7991 leden. Een jaar eerder gaf de partij van Pieter Omtzigt aan dat het aantal leden op 9979 stond, maar dat is naar beneden bijgesteld tot 8811. Het vorige aantal zou zijn gebaseerd op de uitkomst van een wervingscampagne eind 2023, maar uiteindelijk zijn niet alle geïnteresseerden lid geworden. BBB zag een afname van 2,9 procent en telt nu ruim 13.000 leden. PVV heeft behalve partijleider Geert Wilders geen leden.

Het aantal leden van PvdA en GroenLinks is voor het tweede jaar op rij toegenomen. Zo groeide de PvdA naar bijna 48.000 leden, een toename van 9,6 procent. GroenLinks zag een groei van 14,5 procent naar 46.500 leden. Het is niet duidelijk in hoeverre de groei te maken heeft met een zogenoemd dubbellidmaatschap, waartoe het samenwerkingsinitiatief RoodGroen opriep. Bij een fusie tot één partij zouden deze lidmaatschappen komen te vervallen, benadrukt DNPP.

DENK

DENK groeide vorig jaar met 28,8 procent het sterkst, van bijna 3300 naar ruim 4200 leden. Bij de Partij voor de Dieren nam het aantal leden voor het tiende jaar op rij toe tot bijna 31.700 leden, een toename van 4,3 procent.

Voor het eerst daalde het aantal leden van Forum voor Democratie met 1470 leden tot ruim 60.000. FVD blijft nog wel de partij met de meeste leden. De PvdA staat op de tweede plaats.

58-jarige fietsster overleden na aanrijding met vrachtwagen

VOORBURG – Na een aanrijding tussen een vrachtwagen en een fietsster is zaterdag 8 maart de 58-jarige fietsster komen te overlijden. Verkeersongevallenexperts van de politie doen onderzoek naar de toedracht.

Zaterdag 8 maart kwam bij de politie de melding binnen dat er op de Spinozalaan een fietsster was aangereden door een vrachtwagen die bij het afslaan vermoedelijk de fietsster over het hoofd had gezien.

Een mobiel medisch team kwam ter plaatse waarna de 58-jarige Voorburgse met spoed naar het ziekenhuis werd vervoerd. Daar kwam zij later op de dag te overlijden aan haar verwondingen.

Verkeersongevallenexperts van Team Verkeer deden ter plaatse onderzoek. De vrachtwagenchauffeur, een 58-jarige man uit Voorburg, is als verdachte gehoord.

Vrouwelijke verdachte Drentse kunstroof mag onderzoek in vrijheid afwachten

Openbaar Ministerie

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie in Noord-Nederland heeft besloten dat een 40-jarige vrouw uit Heerhugowaard verder in vrijheid het onderzoek betreffende de kunstroof in het Drents Museum mag afwachten.

Op 25 januari 2025 werden uit dat museum diverse waardevolle Roemeense kunstschatten ontvreemd. De vrouw zat sinds eind januari in voorlopige hechtenis. Ze blijft verdachte.

In de zaak zitten drie mannen van 26, 34 en 36 jaar, allen uit Heerhugowaard, nog wel vast. Op 9 mei 2025 zal de rechtbank in Assen zich op een eerste openbare zitting gaan buigen over een eventuele verlenging van de voorlopige hechtenis voor deze mannen.

Aan hen zijn beperkingen opgelegd. Dat betekent dat zij geen contact mogen hebben met de buitenwereld en alleen kunnen communiceren met hun advocaat.

Vrachtwagenchauffeur zonder loon wil vrachtwagen bij de politie afgeven

De Duitse politie heeft afgelopen weekend een vrachtwagen met een Georgische chauffeur staande gehouden, nadat het GPS-signaal van het voertuig een afwijkende route richting Berlijn liet zien.

De vrachtwagen stond officieel geregistreerd bij een Oost-Europese transportonderneming, die alarm sloeg bij de politie nadat het voertuig onverwachts van de geplande route afweek.

De Verkeerspolitie wist de vrachtwagen te lokaliseren en controleerde het voertuig op de parkeerplaats van rustplaats Frankenwald.

De Georgische chauffeur verklaarde dat hij van plan was de vrachtwagen in Hannover bij de politie af te geven. Hij had al wekenlang geen loon ontvangen van zijn werkgever en wilde het voertuig daar overdragen voordat hij met een vriend terug naar Georgië zou reizen.

Om verdere verplaatsing van de vrachtwagen te voorkomen, heeft de politie de sleutels en de voertuigdocumenten in beslag genomen.

Het is niet bekend wat de volgende stappen zijn en hoe de transportonderneming op de situatie zal reageren. De zaak wordt verder onderzocht.

Timmermans en Jetten over onderwijsbezuinigingen: doe het niet

LEIDEN – De progressieve oppositieleiders Frans Timmermans en Rob Jetten zijn maandag met dezelfde oproep over onderwijsbezuinigingen naar Leiden gekomen: “Doe het niet”, riepen de politici op het podium tijdens een actiebijeenkomst. De honderden demonstrerende studenten, docenten en andere onderwijsmedewerkers riepen het luidkeels mee.

“Wie denkt dat onderwijs duur is, begrijpt niet wat domheid kost”, zei D66-leider Jetten. Hij zei dat het werk van mensen in het hoger onderwijs “juist in deze geopolitiek spannende tijden” heel belangrijk is. “We moeten Europa veilig houden, maar het gesprek moet ook gaan over: wat voor Nederland en Europa willen we over tien of vijftien jaar zijn? Kennis is ons wapen”, stelde Jetten. Hij richtte zich rechtstreeks tot leden van de Eerste Kamer, die het laatste woord hebben over de onderwijsbegroting. Vooral aan senatoren van VVD en CDA richtte hij de oproep: “Stem het weg”, met opnieuw veel instemming van het publiek.

Timmermans (GroenLinks-PvdA) vindt ook dat alle onderwijsbezuinigingen van tafel moeten. “Waar we het over hebben is onze toekomst en gelijke kansen voor iedereen”, zei hij. Volgens Timmermans draagt het onderwijs niet alleen bij aan de “economie van onze toekomst”, maar vervult het ook een belangrijke functie in het weerbaar maken van de maatschappij. “Haat is aangeleerd en kan ook worden afgeleerd. Dat moeten we doen in het onderwijs, op alle niveaus”, zei hij. “Ik zeg tegen de twijfelaars in de Eerste Kamer: doe het niet”, voegde hij eraan toe.

Zelensky herhaalt voor gesprek in Saudi-Arabië dat Kyiv vrede wil

RIYAD – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft voor de gesprekken in Saudi-Arabië nog eens benadrukt dat zijn land uit is op vrede. Hij schrijft op sociale media dat Rusland de “enige reden” is dat de oorlog nog steeds doorgaat.

“Oekraïne is op zoek naar vrede sinds de eerste seconde van deze oorlog”, aldus Zelensky, die maandag afreist naar Saudi-Arabië voor een ontmoeting met kroonprins Mohammed bin Salman. Een dag later spreekt een Oekraïense delegatie in dat land met Amerikaanse diplomaten over een einde aan de oorlog en een grondstoffendeal tussen beide landen. Onder meer de Amerikaanse buitenlandminister Marco Rubio komt naar Jeddah. Zelensky zegt zelf niet aanwezig te zijn bij die gesprekken.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft Zelensky er na hun ruzie in het Witte Huis van beschuldigd dat hij geen vrede zou willen. De Amerikanen zouden nu in Saudi-Arabië willen uitvinden of Kyiv bereid is tot een “realistische” oplossing. “Je kunt niet zeggen ‘ik wil vrede’ en ‘ik weiger compromissen te sluiten'”, zei een Amerikaanse functionaris tegen persbureau Reuters.

Een Oekraïense bron vertelde het Franse persbureau AFP dat zijn delegatie in Jeddah een voorstel zal doen voor een staakt-het-vuren in de lucht en op zee. Dat zou volgens Kyiv een goed startpunt zijn voor vrede, omdat zo’n gedeeltelijk bestand makkelijk in te stellen en te monitoren is. Zelensky opperde dit idee vorige week al en vroeg Europese bondgenoten om het voorstel te steunen.

Twee doden na aanrijding motor en vrachtwagen op A20

Foto: MediaTV

SCHIEDAM – Op de A20 bij Schiedam heeft maandagochtend een aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een motor met twee opzittenden.

Beide opzittenden van de motor zijn overleden.

De bocht van de A20 vanaf Schiedam in de richting van de A4/Beneluxtunnel is volledig afgesloten.

RvS denkt niet dat plannen Wiersma PAS-melders helpen

DEN HAAG – De Raad van State denkt niet dat de plannen van landbouwminister Femke Wiersma (BBB) een oplossing bieden voor de zogenoemde PAS-melders. Het gaat om boeren die zonder hun schuld geen stikstofvergunning hebben en daardoor nu illegaal zijn. Wiersma kwam eind vorig jaar met plannen om hen te legaliseren, maar die zijn volgens de Raad van State niet concreet genoeg.

Als er niets gebeurt, moeten provincies gaan handhaven tegen de PAS-melders. Om dat te voorkomen, wil Wiersma onder meer de grens verhogen van de hoeveelheid stikstof waarbij een vergunning nodig is. Ook wil zij maatwerk, waarbij zaakbegeleiders boeren helpen om minder stikstof uit te stoten. Verder moet stikstofruimte die elders vrijkomt, worden ingezet voor PAS-melders.

De Raad van State is er niet van overtuigd dat Wiersma met deze plannen haar doel gaat halen. Zo ontbreken gerichte maatregelen om minder stikstof uit te stoten en blijven ook andere concrete oplossingen uit.

Bovendien is volgens de raad helemaal niet zeker dat provincies dankzij Wiersma’s plannen niet hoeven te handhaven. Dit zou ze beter moeten toelichten. De raad adviseert Wiersma dan ook haar plannen aan te passen voordat ze naar de Tweede Kamer gaan.

Premier Groenland: Trump behandelt ons niet met respect

NUUK – Een dag voor de verkiezingen in Groenland heeft premier Múte Egede nog eens zijn zorgen uitgesproken over de opstelling van de Amerikaanse president Donald Trump. “Wij verdienen het om met respect behandeld te worden en ik denk niet dat de Amerikaanse president dat heeft gedaan sinds hij in functie is”, zei Egede in een interview met de Deense radio.

Groenland is een grotendeels autonoom deel van Denemarken, maar Trump heeft aangegeven dat hij het wil hebben. Afgelopen week herhaalde hij tijdens een toespraak nog dat hij het eiland “op welke manier dan ook” bij de Verenigde Staten wilde voegen. Wel erkende Trump dat de Groenlanders zelf beslissen over de toekomst van het land.

Egede schreef een dag na die speech op X dat Groenlanders geen Amerikanen willen zijn, of Denen. “Wij zijn Groenlanders. De Amerikanen en hun leider moeten dat begrijpen.”

Onafhankelijkheid

Maandag voegde hij daar tijdens het radio-interview aan toe dat de verhoudingen tussen zijn land en de VS zijn veranderd. “De wereldorde wankelt op vele fronten en de president van de Verenigde Staten is zeer onvoorspelbaar, waardoor mensen zich onveilig voelen.” Volgens de premier zijn nauwe banden met Washington momenteel niet meer zo wenselijk als in het verleden.

Onafhankelijkheid (van zowel Denemarken als de VS) is een belangrijk thema tijdens de verkiezingen van dinsdag. Sommige partijen willen daarvoor een referendum uitschrijven. Volgens een recente peiling wil 85 procent van de 57.000 Groenlanders niet dat het eiland deel wordt van de VS.

Grote verstoring Duits vliegverkeer door stakingen op luchthavens

BERLIJN – Het vliegverkeer op de grootste luchthavens van Duitsland is vrijwel tot stilstand gekomen door stakingen bij het grondpersoneel, bagageafhandelaars en beveiligingspersoneel.

Met de acties wil vakbond Verdi de eisen voor hogere lonen, meer vakantiedagen en beperkingen op tijdelijke contracten kracht bijzetten. In totaal worden meer dan een dozijn Duitse vliegvelden getroffen door de stakingen.

Op de luchthaven in hoofdstad Berlijn is de volledige normale vluchtdienst voor maandag opgeschort en zullen alle geplande aankomsten en vertrekken worden beïnvloed door het eendaagse protest. De luchthaven van Frankfurt, de grootste van het land, waarschuwde voor “enorme verstoringen” gedurende de dag en zei dat “de vluchten niet volledig kunnen worden gegarandeerd”.

Ook vanaf Schiphol zijn de meeste vluchten naar Duitse bestemmingen geannuleerd. De Duitse luchthavenbrancheorganisatie ADV verwacht dat ruim 3400 vluchten worden geannuleerd en dat meer dan een half miljoen passagiers hinder ondervinden van de staking.

Ford introduceert de F-MAX Gen2 in Nederland

Na een succesvolle start van F-Trucks Nederland brengt Ford nu de F-MAX Gen2 op de markt. De nieuwe generatie trekkers heeft een geoptimaliseerde aandrijflijn met de Ecotorq Gen2 12,7-liter dieselmotor, een 16-gangs overdrive transmissie en efficiëntere achterassen. Software-updates en verbeterde aerodynamica dragen bij aan een lager brandstofverbruik.

Aerodynamische verbeteringen

Om de luchtweerstand te verminderen, zijn onder andere de A-stijlen, portierverlenging en wielkasten geoptimaliseerd. Een Active Grill Shutter regelt elektronisch de luchtstroom en draagt bij aan een efficiënte koeling en aerodynamica.

Nieuwe motor en aandrijflijn

De Ecotorq-motor levert nu 510 pk en 2600 Nm koppel. Dankzij een verhoogde compressieverhouding en een verbeterd commonrail-inspuitsysteem is de verbranding geoptimaliseerd. De achterassen zijn voorzien van snellere overbrengingen en een geautomatiseerde 16-gangs Ecotorq-transmissie verlaagt het toerental bij kruissnelheid. Ondanks de technische verbeteringen is het motorgewicht met 47 kilo afgenomen. De motor is daarnaast geschikt voor duurzame HVO-diesel, wat de CO2-uitstoot verlaagt.

Slimme software

De truck biedt verschillende rijprogramma’s: Power, Standaard en Eco+. In Eco+ wordt de snelheid geoptimaliseerd via GPS en topografische data. Daarnaast zorgt Dynamic Torque Extension voor extra koppel wanneer nodig, terwijl Engine Acceleration Limitation het koppel bij lichte vrachten beperkt.

Digitaal spiegelvervangingssysteem

Het Ford Digital Mirror-systeem verbetert de luchtweerstand en het zicht. Camera’s vervangen de buitenspiegels en tonen het beeld op monitoren in de cabine. Autopanning volgt de trailer in bochten en dynamische hulplijnen helpen bij achteropkomend verkeer. De Sentinel-modus voorkomt brandstofdiefstal en verhoogt de veiligheid bij stilstand.

Verbeterd rijcomfort

Nieuw is de optionele luchtgeveerde vooras, die zorgt voor een hoger rijcomfort en een betere aanpassing aan wegomstandigheden. De hoogte van de vooras kan handmatig worden ingesteld en in twee niveaus worden opgeslagen voor specifieke locaties.

Uitgebreide standaarduitrusting

De F-MAX Gen2 wordt geleverd met 3 jaar garantie en een uitgebreide standaarduitvoering, waaronder een ruime cabine, aeropakket, dubbele dieseltanks, luchtgeveerde cabine, een multimedia-systeem met 9-inch touchscreen, trucknavigatie, Apple CarPlay, Android Auto, een koelkast en diverse opbergmogelijkheden.

Met deze verbeteringen biedt de Ford F-MAX Gen2 een efficiënte, comfortabele en technologisch geavanceerde transportoplossing.

×