Clicky

donderdag 1 mei 2025 - 08:36 uur
Home Blog Pagina 122

Veel minder explosies in februari, laagste aantal sinds mei

DEN HAAG – In februari gingen minder vaak explosieven af bij huizen, bedrijfspanden of auto’s dan in de voorgaande negen maanden. Vorige maand was het 62 keer raak. Dat is het laagste aantal sinds mei vorig jaar. In januari waren het er nog meer dan honderd, blijkt uit cijfers die het ANP sinds 2023 bijhoudt.

De explosies vonden voornamelijk plaats in grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. In Rotterdam gingen vorige maand onder meer explosieven af bij een huis aan de Burgemeester Molenaarstraat. Dit huis was al twee keer eerder doelwit. Bewoners van de Van Hilligaertstraat in Amsterdam hoorden in een week tijd twee explosies.

Buiten de grootste gemeenten was het aantal explosies aanzienlijk hoger in Zaanstad. Dit jaar waren er al vijf ontploffingen, onder meer twee keer bij huizen aan de Rode Zee in Zaandam. In 2024 waren dit er volgens de telling van het ANP in totaal negen.

Registratie incidenten

Het aantal explosies neemt sinds enkele jaren toe. De politie schat dat bij ruim de helft geen link is met criminaliteit, maar dat een ruzie de oorzaak is van het incident. Volgens de politie wordt vaak zwaar, professioneel vuurwerk gebruikt met flitspoeder als lading. Dat explosieve mengsel zit onder meer in cobra’s.

In de inventarisatie van het ANP zijn alleen incidenten meegenomen met explosieven die zijn afgegaan, omdat deze de grootste impact hebben op de omgeving. Het ANP heeft daarbij ook de straat en de plaats van het incident, de datum en het soort locatie waar het explosief is afgegaan bijgehouden. Het gaat om explosies die zijn bekendgemaakt door media of door de politie. Het daadwerkelijke aantal kan nog hoger zijn.

Inflatie eurozone koelt licht af naar 2,4 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in februari licht afgekoeld naar 2,4 procent op jaarbasis, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. In januari werd het dagelijks leven in de eurozone nog 2,5 procent duurder. De inflatie in het eurogebied liep daarmee vorige maand voor het eerst terug na een stijging van vier maanden op rij, maar blijft boven de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB).

De iets lagere inflatie komt vooral door een kleinere stijging van de energieprijzen. Die namen in februari met 0,2 procent toe, vergeleken met een stijging van 1,9 procent in januari. Diensten werden vorige maand 3,7 procent duurder, tegen een prijsstijging van 3,9 procent in januari. De prijsstijging van voeding, alcohol en tabak viel met 2,7 procent wel hoger uit dan de 2,3 procent een maand eerder. De kerninflatie in het eurogebied, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, daalde van 2,7 naar 2,6 procent.

Binnen de eurozone hadden Estland en Kroatië de hoogste inflatie, met respectievelijk 5 en 4,7 procent. België volgde met 4,4 procent. In Ierland was die met 1,3 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,8 en 0,9 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde eerder maandag al dat de Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode in februari 3,5 procent bedroeg. In januari was dat nog 3,0 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de EU afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning. De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Dat komt volgens het CBS vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten in Nederland.

De licht afkoelende inflatie versterkt de verwachting dat de Europese Centrale Bank (ECB) deze week de rente in het eurogebied verder gaat verlagen om de economie te ondersteunen. Sinds juni vorig jaar heeft de ECB de rente al vijf keer met een kwart procentpunt verlaagd. Naar alle waarschijnlijkheid zal het rentetarief in de eurozone deze week opnieuw met een kwart procentpunt worden teruggeschroefd, van 2,75 naar 2,5 procent.

Chassis met geladen container vanuit Rotterdam gestolen

ROTTERDAM – Woensdag 26 februari 2025 om 18:15 uur is in Rotterdam een geladen zeecontainer met nummer TCLU483245-5 gestolen.

Het is bekend door welke trekker/chauffeur de container is weggenomen. Niet bekend is waar het chassis en de container nu zijn.

De container staat vermoedelijk nog op het chassis met kenteken OJ-73-ZY.

Mogelijk is het chassis woensdagavond afgekoppeld in de omgeving van Hellevoetsluis.
Het is niet bekend of het daar nu nog staat.

Tips zijn welkom via de TT Experts tiplijn, telefoonnummer: 06-51071643.

Pacton ontwikkelt winterdienst oplegger met sneeuwploeg voor Zwitserse wegbeheerder

OMMEN – Pacton Trailers uit Ommen ontwikkelt samen met de Zwitserse wegbeheerder NSNW een oplegger zijploeg met een eenvoudig aan te koppelen, hydraulisch bedienbare, sneeuwploeg. De zijploeg wordt aan de oplegger bevestigd, en heeft een lengte van 5,5 Meter. Hierdoor kunnen met de combinatie in één keer twee rijbanen gereinigd worden, in plaats van één. Na de praktijktest van een prototype, afgelopen winter, wordt dit najaar in Zwitserland een tweede winterdienst oplegger met zijploeg in gebruik genomen.

Adrian Aregger, bedrijfsleider van de vestiging Oensingen van NSNW, combineerde de ontwikkeling van de oplegger met een wetenschappelijke afstudeerscriptie. In eerste instantie informeerde hij bij de Franse firma Snow-Kill, maar was met de techniek van het gebodene niet tevreden. En ook de toelating in Zwitserland stuitte op problemen. Vervolgens ging Aregger naar de Zwitserse Pacton-importeur Tony Schürpf van S+S Nutzfahrzeuge in Pratteln. Hij vertelt: “We hebben al vier Pacton-opleggers in gebruik en waren al met de Nederlandse trailerbouwer én zijn Zwitserse agent bekend. Eigenlijk ging het daarna heel snel; na binnen een half jaar tijd viermaal bijeen te zijn gekomen met Pacton en Zaugg, de leverancier van de sneeuwploegen, lag het ontwerp klaar.”

Snelwegen breder van 4 naar 6 sporen

Omdat NSNW kampt met uitdagingen omtrent de beschikbaarheid van medewerkers en het feit dat veel snelwegen steeds breder worden, is de extra aan te koppelen sneeuwploeg een grote uitkomst. Door samen met de Pacton-trailer meer schuifcapaciteit te realiseren aan de motorwagen, die aan de voorzijde reeds is voorzien van een brede sneeuwploeg, ontstaat in éénmaal een sneeuwvrije en gepekelde baan van 8 meter breed. De Zaugg SG50K sneeuwploeg wordt in de wielbasis van de trailer op een gestandaardiseerde montageplaat gemonteerd, waarna de ploeg hydraulisch in- en uitklapbaar is. Door het hydraulische vergrendelingssysteem kan de zijsneeuwploeg in een mum van tijd worden geïnstalleerd en verwijderd.

Tot 40 ton belastbaar

De trailer wordt gebruikt met meerdere pekeltanks. Dat is niet alleen om de pekelstrooier aan de achterzijde te voeden. Aan de voorzijde dient 8 m3 pekel als 8 ton contragewicht, zodat voldoende druk op de trekassen van de motorwagen gewaarborgd blijft. Hierdoor is het niet nodig de trailer tegen te laten sturen om de krachten op de sneeuwploeg te compenseren. De Pacton-oplegger is voorzien van twee tientons BPW-assen en mag een maximale schoteldruk van 16 ton hebben. Dankzij de bevestiging aan de 8,95 meter lange trailer kan een langere sneeuwploeg gebruikt worden, wat een maximaal schuifresultaat oplevert. Als geheel mag de combinatie van drieassige trekker en tweeassige trailer in Zwitserland tot 40 ton belast worden. Aregger legt uit dat hier nu precies de crux ligt. “Alleen de truck, mét 5 meter lange voorploeg, is wettelijk tot slechts 32 ton belastbaar en dan is er wel ruimte voor een zijploeg, maar die kan niet groter worden dan 2,5 meter. Een grotere zijploeg zou het geheel te zwaar maken en er is simpelweg ook geen ruimte voor. Met de Pacton-trailer gebruiken we een zijploeg van 5,5 meter.

Verkeersaders beschikbaar houden

De Zwitserse NSNW AG, met het hoofdkantoor in Sissach, zorgt – met 200 medewerkers – voor veilige en beschikbare wegen. Het grondgebied van Nationalstrassen Nordwestschweiz AG omvat de snelwegen A1, A2, A3, A5, A18 en A22 in het noordwesten van Zwitserland. Deze verkeersaders zijn de hartslag van de economie en de mobiliteit van mensen in heel Zwitserland. De NSNW houdt de wegen in goede conditie. Men zorgt ervoor dat wegen, groenvoorzieningen, tunnels en alles eromheen in topconditie zijn, zodat mensen en goederen veilig hun bestemming bereiken. Ook worden kleine schades hersteld die bijvoorbeeld zijn ontstaan door een ongeval of storm. Snelheid is hierbij het allerbelangrijkste, zodat de veiligheid en een optimale doorstroming van het verkeer worden gegarandeerd.

Vooral ook als het stormt en sneeuwt is de NSNW paraat, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Zo’n 45 NSNW-voertuigen zorgen in de winter voor veilige wegen. Gemiddeld worden zo’n 4.000 ton zout en 2,5 miljoen liter pekel verbruikt in een winter.

Twee rijbanen in plaats van één

Inmiddels is de test van het eerste prototype succesvol afgesloten. Afgelopen winter werd de Pacton winterdienst oplegger met sneeuwploeg uitvoerig getest in het bereik van de Gotthard-tunnel, een uitdagende route waar zich veel sneeuw verzameld. Aregger en zijn chauffeurs zijn ronduit enthousiast. “De test verliep eigenlijk prima”, concludeert Aregger. “Met de combinatie van truck en oplegger met zijploeg kunnen we twee complete rijbanen in één keer schoonmaken en pekelen. Voorheen was dat één rijbaan. Het scheelt dus een medewerker en een truck.”

Aregger verwacht dit jaar een tweede trailer in gebruik te nemen, die iets korter moet worden en enkele kleine aanpassingen aan de montageplaat voor de zijploeg moet krijgen. “Afgezien hiervan werkte alles reeds fantastisch. We hebben dan ook vooral standaard apparaten en machines gebruikt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de sneeuwploeg en de pekelstrooier. Het moest alleen in een chassis slim samengebouwd worden. Daar kwam Pacton om de hoek kijken. Uiteindelijk hopen we in totaal zes stuks van deze trailers in te kunnen zetten.”

Aregger en de Zwitserse NSNW kijken terug op een vruchtbare samenwerking in de ontwikkeling van de innoverende trailer. “Het was een moedige stap van alle betrokkenen om deze stap in engineering te nemen; het had ook niet kunnen werken. Maar dankzij de inzet en de samenwerking met Pacton en Zaugg is het resultaat geweldig. Ik hoop van harte dat de resultaten van dit project ook toegankelijk worden voor andere geïnteresseerden.”

Geen nieuw DNA-onderzoek in Deventer moordzaak

DEN HAAG – Er komt geen nieuw DNA-onderzoek in de Deventer moordzaak. Ernst Louwes, die voor de moord is veroordeeld, wilde met een nieuwe onderzoeksmethode nagelvuil van het slachtoffer laten onderzoeken. Omdat hij geen toegang kreeg tot de nagelvuilmonsters spande hij een kort geding aan. Maar volgens de rechter moet Louwes zijn verzoek bij een andere instantie doen, namelijk de procureur-generaal bij de Hoge Raad.

“De procureur-generaal is immers, veel meer dan de civiele kortgedingrechter, ter zake deskundig”, aldus de rechter. Met het nieuwe onderzoek hoopte Louwes een nieuw feit, een zogeheten novum, te vinden dat nodig is om een herzieningsverzoek te doen bij de Hoge Raad. Die zou dan kunnen beslissen dat de zaak over moet. Een eerder verzoek van Louwes wees de Hoge Raad eind 2023 nog af.

Volgens advocaten van de Staat zou de vondst van DNA van een ander persoon geen verschil maken voor de veroordeling van Louwes. Daarbij is de vrees van Louwes en zijn advocaten dat de monsters van het nagelvuil snel vernietigd zullen worden onterecht, volgens de rechter omdat de Staat tijdens de zitting heeft aangegeven dat die nog jaren bewaard zullen blijven.

De Deventer moordzaak draait om de dood van weduwe Jacqueline Wittenberg (60). Zij werd in september 1999 in haar huis in Deventer om het leven gebracht. Louwes was de executeur-testamentair van het slachtoffer. Hij werd een paar maanden na de moord aangehouden. Nadat de Hoge Raad oordeelde dat de zaak opnieuw bekeken moest worden, werd hij in 2004 veroordeeld tot twaalf jaar cel. Toch heeft hij altijd ontkend en strijdt hij voor eerherstel.

TÜV SÜD bevestigt tot 10,54 procent brandstofbesparing voor de IVECO S-Way

TURIJN – IVECO, het merk van de Iveco Group dat zware, middelzware en lichte vrachtwagens ontwerpt, produceert en verkoopt, kondigt aan dat zijn vlaggenschip in het zware segment, de IVECO S-Way (Modeljaar 2024 of MY24), door TÜV SÜD is bevestigd als een vrachtwagen met een brandstofbesparing tot 10,54 procent ten opzichte van zijn voorganger (Modeljaar 2022). Deze prestatie onderstreept IVECO’s voortdurende inzet om kostenefficiënte en duurzame transportoplossingen te leveren aan zijn klanten.

TÜV SÜD is een wereldwijd opererende organisatie die kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid bevordert in technologische innovaties. De organisatie heeft de brandstofbesparing bevestigd na vergelijkende tests die in opdracht van IVECO zijn uitgevoerd op identieke modellen van de huidige IVECO S-Way en zijn voorganger. Deze tests, uitgevoerd op hetzelfde traject en door dezelfde chauffeurs, bevestigen de brandstofprestaties van de IVECO S-Way MY24 en benadrukken zijn uitstekende efficiëntie binnen het segment van zware vrachtwagens.

Luca Sra, President Truck Business Unit, Iveco Group, verklaarde: “De bevestiging door TÜV SÜD is een belangrijke mijlpaal die onze toewijding aan het leveren van echte voordelen voor onze klanten onderstreept. Toen we in november 2023 de nieuwe IVECO S-Way introduceerden, samen met het gehele Modeljaar 24-assortiment, beloofden we hoge prestaties en aanzienlijke brandstofbesparingen. Deze goedkeuring door een wereldwijd erkende derde partij bewijst dat we onze beloftes nakomen. Het benadrukt onze focus op de klant, die bij IVECO altijd centraal staat.”

De uitzonderlijke brandstofefficiëntie van de IVECO S-Way is te danken aan de geavanceerde aandrijflijntechnologieën, waaronder de innovatieve XCURSOR 13-motor van FPT Industrial, het merk binnen Iveco Group dat zich richt op de ontwikkeling, productie en verkoop van aandrijflijnen met een lage milieu-impact. Deze aandrijflijn is geoptimaliseerd voor een efficiënte verbranding en lagere CO2-uitstoot, samen met verbeterde aerodynamica, aandrijflijnoptimalisaties en GPS-gestuurde rijondersteuning.

Het geteste voertuig was uitgerust met de nieuwe High-Performance Engine Brake, die een lager gewicht combineert met uitstekende remprestaties als alternatief voor een conventionele retarder. Dit draagt bij aan de brandstofefficiëntie, samen met de nieuwe lange achterasverhouding van 2.17 en het geavanceerde GPS Predictive Driving-systeem. Dit systeem integreert nu ook een laterale controlefunctie voor optimaal rijcomfort en brandstofbesparing.

Dankzij deze geavanceerde technologieën levert de IVECO S-Way aanzienlijke brandstofbesparingen, verlaagt hij emissies en optimaliseert hij de prestaties, zodat klanten profiteren van lagere operationele kosten en een kleinere ecologische voetafdruk.

De IVECO S-Way is ontworpen met de klant in gedachten, met een sterke focus op productiviteit, veiligheid en connectiviteit. Hij biedt een complete transportoplossing met een uitstekend rijcomfort voor chauffeurs, verbeterde concurrentiepositie, hogere vlootefficiëntie en een lager totaal eigendomskosten (Total Cost of Ownership) voor transportondernemers.

Kremlin: druk op Zelensky nodig om tot vrede te komen

MOSKOU – Het Kremlin heeft de aanvaring tussen presidenten Donald Trump en Volodymyr Zelensky omschreven als ongekend. Een woordvoerder van de Russische regering zei na de confrontatie in het Witte Huis dat druk op Zelensky nodig is om vrede af te dwingen.

De ontmoeting tussen de leiders van Oekraïne en de Verenigde Staten escaleerde vorige week toen het ging over Amerikaanse pogingen een diplomatieke uitweg te vinden uit de oorlog.

De Oekraïense president Zelensky waarschuwde zijn Amerikaanse ambtsgenoot Trump en diens vicepresident JD Vance daarop dat Rusland zich in het verleden niet aan afspraken heeft gehouden. Dat leidde tot een verhitte discussie waarin de Oekraïner het verwijt kreeg zich respectloos te gedragen tegenover de VS en een “derde wereldoorlog” te riskeren.

Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov sprak maandag tegenover de pers over een “nogal ongekende” gebeurtenis. Hij zei dat Zelensky blijk gaf van “een totaal gebrek aan diplomatieke vaardigheden” en duidelijk heeft gemaakt geen vrede te willen. Volgens de woordvoerder moet Zelensky worden gedwongen zich anders op te stellen. “Iemand moet zorgen dat hij vrede wil. Als de Europeanen dat voor elkaar krijgen, alle lof voor hen.”

Sitra Group neemt Albert Keijzer Zaandam over

ZAANDAM – Het management van Albert Keijzer heeft vandaag bekendgemaakt dat specialist in de logistiek van voedingsmiddelen Sitra Group, waarvan het hoofdkantoor in België is gevestigd, de overname van de Nederlandse onderneming voor een niet nader genoemd bedrag heeft afgerond.

Sitra Group, opgericht in 1962, is een familiebedrijf met een omzet van 250 miljoen euro en meer dan 2000 werknemers in 12 landen, waaronder Nederland. Het bedrijf heeft meer dan 1000 eigen vrachtwagens en 2500 trailers/containers, waaronder tankwagens voor vloeibare en poedervormige levensmiddelen.

Albert Keijzer is een in Nederland gevestigde tankeroperator die gespecialiseerd is in de voedingsmiddelenindustrie met een omzet van 25 miljoen euro, 150 werknemers, 120 trucks en 270 trailers. Het bedrijf beschikt over een eigen spoelstation en werkplaats en heeft een uitstekende operationele en financiële track record.

Zowel Sitra als Keijzer zijn familiebedrijven. De huidige aandeelhouders van Keijzer zijn van de derde generatie, wat eveneens het geval is voor Sitra. Die laatste werd geselecteerd als voorkeurspartner voor de toekomst van Keijzer.

De huidige CEO Rob de Visser gaf commentaar op de deal: “We kijken uit naar de samenwerking tussen deze twee logistieke pioniers. Generaties geleden kwam de familie Saelens al over de vloer bij Albert Keijzer in Zaandam, toen nog onder leiding van Co Keijzer. Juist deze langdurige relatie vormde de basis voor de gesprekken tussen beide partijen.

Omdat continuïteit voor het bedrijf en zijn medewerkers van groot belang is, was Sitra de ideale partner om deze zekerheid te bieden. Dankzij de schaalgrootte en ambitieuze toekomstplannen van Sitra kunnen we ons in een steeds concurrerendere markt versterken door gebruik te maken van de kennis, expertise en capaciteit van een betrouwbare partner.
We zijn ervan overtuigd dat beide partijen veel van elkaar kunnen leren. Dit biedt een uitgelezen kans om samen te werken aan optimale transportprestaties – iets wat nu in het belang is van onze klanten.”

Sitra Group is eigendom van de familie Saelens en Creafund, een investeringsmaatschappij die in 2021 in de business stapte.

David Saelens, uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur van Sitra Group, zei: “Sitra-Group is verheugd om de overname van Albert Keijzer aan te kondigen. Iedereen weet dat onze Groep werkt aan duurzame groei en deze deal past 100% in onze strategie. Keijzer is een icoon in de voedingsmiddelenlogistiek en is een gerenommeerde en betrouwbare partner. Het belang van deze deal voor onze Groep is niet te onderschatten. Alles past bij elkaar, zelfs onze kleuren. Wij en onze partner Creafund hebben de gevestigde organisatie en haar management leren kennen als zeer gepassioneerd, hardwerkend en toegewijd aan het welzijn van hun chauffeurs en werknemers. Het was een groot genoegen om met Rob (de Visser, general manager), Jos (Baltes, technical manager) en Angela (Ross, CFO), stuk voor stuk echte professionals in de sector, samen te werken om deze deal te sluiten. We zijn er 100% van overtuigd dat de inbreng van de ervaren mensen van Keijzer van toegevoegde waarde zal zijn voor de gehele Groep. We kijken er zeer naar uit om ieder lid van Albert Keijzer te verwelkomen en te introduceren in onze organisatie. Om de continuïteit te waarborgen willen we benadrukken dat de dagelijkse gang van zaken ongewijzigd blijft en Rob, Jos en Angela dus in hun huidige positie zullen blijven. We hebben de afgelopen jaren dezelfde aanpak gehanteerd bij onze overnames en we hebben gemerkt dat dit een recept is voor succes.

Het is ons doel om tegen het einde van dit jaar de grens van EUR 300 miljoen omzet te bereiken en deze deal brengt ons daar een stap dichterbij. Ik wil graag mijn dank betuigen aan iedereen die heeft geholpen om deze deal tot stand te brengen. 2025 is nog lang niet voorbij en we zullen zeer waarschijnlijk zeer binnenkort met meer opwindend nieuws komen.”

Kenneth Depuydt, Partner van Creafund: “Het is met veel plezier dat we deze belangrijke deal kunnen aankondigen. Het past volledig in ons strategisch groeiplan en we heten alle mensen van harte welkom in onze Groep. Wij hebben de aanpak en professionaliteit van Keijzer leren waarderen en het is echt inspirerend om onze Groep te zien uitgroeien tot een kwalitatief, gerenommeerd en betrouwbaar bedrijf dat haar mensen hoog in het vaandel heeft staan. Hun bijdrage zal onze hele Groep ten goede komen en we kijken ernaar uit om te investeren in soortelijke organisaties om de markt voor levensmiddelenlogistiek verder te consolideren.”

Birger De Smet, CEO Europe en CCO voor Sitra: “Gedrevenheid, passie, toewijding en ervaring – de vier kernwaarden van Sitra, die naadloos aansluiten bij die van Albert Keijzer. Dankzij de onberispelijke reputatie en expertise van Keijzer ben ik ervan overtuigd dat deze overname een positieve impact zal hebben op onze volledige Groep, het zal ons in staat stellen onze klanten nog beter te ondersteunen. Ik kijk er dan ook naar uit om alle medewerkers van Keijzer met open armen te verwelkomen in onze familie, met een open vizier om van elkaar te leren.”

Keijzer werd geadviseerd door Sophista en Sitra werd geadviseerd door De Breij en BDO.

Storing bij DigiD door ddos-aanvallen voorbij

DEN HAAG – De storing bij overheidsdienst DigiD door ddos-aanvallen is voorbij. Dat meldt Logius, de instelling die verantwoordelijk is voor DigiD, op de eigen website.

De storing begon kort na 09.00 uur. Op de website Allestoringen.nl was te zien dat er duizenden meldingen kwamen van mensen die problemen hadden met het inloggen met DigiD. Daardoor lukte inloggen op overheidsdiensten zoals de Belastingdienst en het UWV niet.

In januari was er ook een grote storing bij overheidsdiensten als DigiD door grootschalige ddos-aanvallen. Bij een ddos-aanval wordt er zoveel internetverkeer naar een server gestuurd, dat deze het niet meer aankan.

Aangifte over 2024

Zaterdag was het door grote drukte ook al beperkt mogelijk om in te loggen bij de Belastingdienst om aangifte te doen over 2024. Daarbij verscheen regelmatig het bericht dat het maximale aantal mensen was ingelogd op de pagina Mijn Belastingdienst.

Een woordvoerder van Logius zei nog niets te kunnen zeggen over de aard, omvang en herkomst van de ddos-aanvallen.

Auto botst achterop autotransporter in staart file A4

Foto: regio15

SCHIPLUIDEN – In de staart van de file die is ontstaan door het ernstige ongeval in de Ketheltunnel, is maandagochtend een personenauto achterop een autotransporter gereden.

De deur van de auto moest door de brandweer eruit geknipt worden.

Een traumaheli is geland op de snelweg.

VN-mensenrechtenchef Türk laakt macht ‘ongekozen tech-oligarchen’

GENÈVE – De VN-mensenrechtenchef Volker Türk is “diep bezorgd” over “de fundamentele koerswijziging” in de Verenigde Staten. Hij betreurt met name “de controle en invloed van een handjevol ongekozen oligarchen uit techconcerns”.

De politieke verandering raakt volgens hem binnenlandse en buitenlandse zaken van de VS. Techmiljardair Elon Musk heeft als assistent van president Trump bij het uitvoeren van ingrijpende bezuinigingen bij de overheid enorme politieke invloed. Hij sprak zondag zijn steun uit voor de suggestie van een senator dat de VS beter uit de Verenigde Naties en de NAVO zouden kunnen stappen.

Türk stelt dat het handjevol techmiljardairs niet alleen politieke macht heeft, maar ook burgers controleert. “Ze weten waar we wonen, wat we doen, ze kennen onze genen en gezondheidstoestand, ze kennen onze gedachten, gebruiken, wensen en angsten, ze kennen ons beter dan wijzelf.”

De VN-mensenrechtenchef waarschuwt dat “elke ongecontroleerde macht kan leiden tot onderdrukking, onderwerping en zelfs tirannie, het is de handleiding voor een autocraat”.

Gewonde man in woning in Hulst gevonden

HULST – In een woning aan de Churchillweg in Hulst heeft de politie zondagavond een gewonde man aangetroffen. Een andere bewoner, die de politie alarmeerde, is aangehouden en zit vast voor verder onderzoek, meldt de politie maandag.

De meldkamer werd rond 23.00 uur gebeld dat er iemand gewond in de woning zou liggen. Toen de politie aankwam, troffen ze een man met bloed op zijn kleding aan, buiten voor het huis. Het bleek de melder te zijn, die ook een van de bewoners was.

Binnen in het huis lag een andere man die niet aanspreekbaar was. Hij werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. De man die buiten stond is aangehouden, omdat hij wordt verdacht van zware mishandeling. De politie onderzoekt verder wat er precies is gebeurd.

Occasionverkoop steeg met 4,5 procent in februari

Foto: Adobe Stock | corepics

AMSTERDAM – In februari zijn er in Nederland 171.400 gebruikte auto’s verkocht. Dat zijn er 7.267 meer dan in diezelfde maand vorig jaar, een stijging van 4,5 procent. In totaal zijn er de afgelopen maand 6.742 gebruikte elektrische auto’s verkocht, een stijging van 17,8%.

Dit betreft de occasionverkoop exclusief tussenhandel (business to business). Dat blijkt uit de laatste cijfers van BOVAG en RDC.

Meest geregistreerde merken in februari 2025

  1. Volkswagen (21.758 registraties, 12,7% marktaandeel)
  2. Peugeot (11.781 registraties, 6,9% marktaandeel)
  3. Opel (11.162 registraties, 6,5% marktaandeel)
  4. Toyota (10.838 registraties, 6,3% marktaandeel)
  5. Ford (10.577 registraties, 6,2% marktaandeel)

Meest geregistreerde modellen in februari 2025

  1. Volkswagen Polo (5.664 registraties, 3,3% marktaandeel)
  2. Volkswagen Golf (5.635 registraties, 3,3% marktaandeel)
  3. Opel Corsa (3.582 registraties, 2,1% marktaandeel)
  4. Toyota Aygo (2.913 registraties, 1,7% marktaandeel)
  5. Ford Fiesta (2.898 registraties, 1,7% marktaandeel)

Verhouding brandstofsoort in februari 2025

  1. Benzine (126.966 registraties, 74,1% marktaandeel)
  2. Hybride (26.405 registraties, 15,4% marktaandeel)
  3. Diesel (9.390 registraties, 5,5% marktaandeel)
  4. Full EV (6.742 registraties, 3,9% marktaandeel)
  5. LPG (1.680 registraties, 1,0% marktaandeel)

Ravage na aanrijding vrachtwagens en camper in de Ketheltunnel [+foto’s]

aanrijding Ketheltunnel
Foto: regio15

SCHIPLUIDEN – De A4 is momenteel dicht in beide richtingen na een ongeval in de Ketheltunnel. Bij het ongeval zijn twee vrachtwagens en een camper betrokken.

Het ongeval heeft plaatsgevonden in de rijrichting Rotterdam richting Rijswijk. Maar er staan ook brandweervoertuigen en ambulances op de rijbaan Rijswijk richting Rotterdam.
Hierdoor is de snelweg, en de Ketheltunnel, in beide richtingen afgesloten.

De brandweer heeft opgeschaald naar ‘middel hulpverlening’. Meerdere ambulances uit Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond, alsmede het Mobiel Medisch Team zijn ter plaatse.

Foto: regio15

De dienstdoende calamiteiteninspecteur van de ILT is eveneens aanwezig bij het incident.

Over het aantal personen dat gewond is geraakt is nog niets bekend.

Europese gasprijs stijgt na clash Trump en Zelensky

AMSTERDAM – De Europese gasprijs is maandagochtend flink gestegen, na de confrontatie tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in het Witte Huis op vrijdag over het stopzetten van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Handelaren op de gasmarkt lijken er minder vertrouwen in te hebben dat er spoedig een wapenstilstand gesloten kan worden, waardoor er mogelijk weer Russisch gas naar de Europese markt kan gaan stromen.

Op de toonaangevende Europese gasbeurs in Amsterdam steeg de prijs met 6,7 procent tot meer dan 47 euro per megawattuur. Trump haalde fel uit naar Zelensky over dat hij geen vrede zou willen. De Verenigde Staten hebben gedreigd de steun aan Oekraïne te stoppen. Trump wil namelijk graag vrede in Oekraïne sluiten met de Russische president Vladimir Poetin. Hij zou daarover al gesprekken hebben gevoerd met Poetin.

Begin vorige maand steeg de Europese gasprijs nog naar het hoogste niveau in twee jaar. Dat kwam mede door de koude temperaturen waardoor meer gas nodig is voor verwarming, waardoor de gasvoorraden steeds leger raken. Later zakte de prijs weer wat terug door de komst van milder weer.

Sinds begin dit jaar gaat er geen Russisch gas meer via pijpleidingen in Oekraïne naar Europa. Bij een staakt-het-vuren zouden deze gasstromen eventueel hervat kunnen worden.

De hogere gasprijs zal niet onmiddellijk gevoeld worden door consumenten in de portemonnee. Energiebedrijven zullen die hogere prijs op termijn wel mee kunnen nemen bij de vaststelling van contracttarieven.

×