Clicky

zondag 4 mei 2025 - 10:57 uur
Home Blog Pagina 122

Hub010 en Vlot Logistics nemen nieuw laadplein in Rotterdamse Waalhaven in gebruik

Foto: Cees van der Wal Fotografie

ROTTERDAM – Hub010 en Vlot Logistics nemen een nieuw laadplein in gebruik in de Rotterdamse Waalhaven. Met de komst van de zero emissie zones in de randstad willen beide bedrijven tijdig gereed zijn om met voldoende schaal aan de vraag te kunnen voldoen. Het laadplein zal in gebruik worden genomen voor het uiteenlopend elektrisch
wagenpark en zal collega transportbedrijven faciliteren door de laadinfra beschikbaar
te stellen.

Twee intensieve jaren van planning en gesprekken met installateurs, de netbeheerder en leveranciers van laadpalen, zonnepanelen, batterijcontainers en transformatoren gingen vooraf aan de aanleg van een compleet nieuw en toekomstbestendig laadplein aan de Bijlstraat in de Rotterdamse Waalhaven.

Een projectteam werd gevormd onder leiding van hoofdaannemer Croon Wolter Dros. De
opdracht? Een flexibel laadplein voor de elektrische trucks van Vlot Logistics die ten dienste rijden van Hub010. Nagenoeg een jaar duurde de realisatie van het plein dat zorgt dat het elektrische wagenpark zowel op AC als op 300 kW DC kunnen opladen.

Ook is er geanticipeerd op de groei van de e-vloot en ligt er bekabeling in de grond voor uitbreiding op termijn. Naast het plaatsen van zonnepanelen op het dak van het warehouse is er een batterijcontainer in gebruik genomen om de cirkel rond te maken.

Foto: Cees van der Wal Fotografie

Op de Bijlstraat in Rotterdam is het een komen en gaan van toeleveranciers die de bouwhub van Hub010 inzetten om vanaf daar hun materialen emissieloos de stad in te krijgen. De ideale strategische ligging ten opzichte van het centrum van Rotterdam, maar toch ook dicht bij de ring A15, zorgt ervoor dat materialen vanaf de hub snel op de plaats van bestemming komen.

Vlot Logistics verzorgt met een vloot van volledig elektrische vrachtwagens voor de last mile leveringen aan bouwplaatsen en bedrijven. Vanwege het diverse wagenpark met zowel elektrische kraanwagens als kooiapen is er voor elk type werk een oplossing. Maar deze voertuigen moeten wel snel en efficiënt opgeladen kunnen worden.

Woordvoerder Rudolf Vlot van Vlot Logistics: “Het elektriciteitsnet in Nederland wordt met de dag voller. In heel veel gebieden is er al geen aansluiting meer te krijgen. Wij zijn erg blij dat we tijdig met dit project zijn begonnen zodat Hub010 en Vlot Logistics kunnen groeien in de aankomende jaren. Het was niet altijd eenvoudig en we hebben best wat tegenslag gekend. Zo duurde de vergunningsprocedure langer dan verwacht en was het lastig om een transformator met de juiste capaciteit te bemachtigen. Des te mooier is het resultaat nu alles operationeel is. Elke truck rijdt met een volle accu hier het terrein af. We zijn ervan overtuigd dat we nog maar aan het begin staan van de transitie en met dit laadplein kunnen we onze ambities goed vormgeven. We staan gesteld voor de toekomst.”

De laadinfra op Bijlstraat 2 in Rotterdam is tijdens kantoortijden ook opengesteld voor collega transportbedrijven. Zo dragen we bij aan een sterkere samenwerking binnen de sector en werken we gezamenlijk aan duurzame en efficiënte logistiek.

Fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers neemt toe

AMERSFOORT – NS-medewerkers zijn afgelopen jaar vaker slachtoffer geworden van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2023, komt naar voren uit de jaarcijfers van het spoorbedrijf. Bij elkaar opgeteld zijn er 1095 meldingen in de zogenoemde A-categorie geregistreerd, 5 procent meer dan een jaar eerder.

Het gaat om incidenten die strafbaar zijn. De meest voorkomende aanleiding voor zo’n incident was aanspreken op gedrag. Volgens de NS nam het aantal incidenten met agressie in de trein wel af, maar op de stations waren er juist meer meldingen. “We zien ook dat de agressie heftiger is geworden, met name tegen onze medewerkers Veiligheid & Service”, schrijft de NS.

Vaak ging het om bedreiging van medewerkers. Ook werd NS-personeel soms bespuugd. In 336 gevallen was sprake van lichamelijk geweld. De NS stelt verder dat het aantal letselgevallen met ruim een derde steeg tot 338. Voor het grootste deel betrof het “licht letsel”.

Maatregelen

Met maatregelen probeert de NS de veiligheid te verbeteren. Zo wordt er beveiliging ingezet, soms met honden, op de stations en in de treinen. Toch is er volgens het bedrijf meer nodig. “De afgelopen jaren is een duidelijke toename merkbaar in de maatschappij van verharding, asielzoekersproblematiek, seksueel grensoverschrijdend gedrag, wapenbezit, personen met onbegrepen gedrag en polarisatie in de samenleving. Ook NS wordt hiermee geconfronteerd, maar kan dit niet alleen oplossen.”

De vervoerder dringt er al langer op aan dat boa’s van de NS ook de mogelijkheid krijgen om zelfstandig verdachten te kunnen identificeren. Ook pleit het bedrijf voor meer mogelijkheden om in te grijpen bij internationaal treinvervoer.

In politiek Den Haag leeft het onderwerp ook. De coalitie drong er vorige maand op aan dat NS-conducteurs bodycams krijgen. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) schreef eerder dat de NS hier dit jaar een besluit over neemt, maar de coalitiefracties vonden dat te lang duren. Alle boa’s van de NS dragen al bodycams, schreef het kabinet in oktober. Om de camera’s onder 3500 ‘servicemedewerkers’ onder wie conducteurs uit te rollen, is een “forse investering” nodig.

Svempa’s Fire Edition V8 voor Van der Wal

HEERENVEEN – Van der Wal Transport in Heerenveen heeft een exclusieve, limited edition Scania 530 S V8 op de weg gezet. Het gaat om een exclusieve Svempas Fire Edition. De truck is nummer 5 uit een serie van 50 exemplaren en is de eerste die in Nederland verkocht en afgeleverd is.

Van der Wal Heerenveen is een trouwe Scania klant. Twee derde van de vloot van 60 trucks is van het merk Scania en vorig jaar leverde Scania dealer Rinsma nog de 100e nieuwe truck af.

“Wij hebben een uitstekende relatie met Rinsma en toen ze ons vorig jaar deze auto aanboden waren we meteen geïnteresseerd. Onze chauffeur Rein Landman werkt al 38 jaar voor ons en zijn ‘Nextgen’ Scania, toen de eerste van dat model in onze vloot stond inmiddels op een miljoen kilometers. Het leek ons een leuk idee om voor zijn laatste truck iets speciaals te doen, en dat is met deze Svempas Fire Edition goed gelukt”, aldus Gerrit van der Wal.

Gespoten Alcoa’s

De metallic oranje gespoten Scania 530 S Higline is voorzien van een speciale striping, carbon details en een fraai lederen interieur met Svempas stiksels. Zelfs het bed is uitgevoerd in leer, net als het stuurwiel en de speciale lederen stoelen. Verder zijn er speciale typeplaatjes en zijn de Alcoa wielen gespoten met Svempas logo’s. De volledig luchtgeveerde trekker werd voorzien van een hydrauliek set voor het werken met kipper opleggers en moving floor trailers.

Lichtbak in stijl

Van der Wal zet de truck in voor het transport van recycling materialen zoals metalen in combinatie met een stalen Stas volume kipper. De truck werd door Scania dealer Rinsma opgebouwd en voorzien van de hydrauliek installatie, extra verlichting en de lichtbak. Die werd door Rinsma’s eigen truck stylist Okko-Jan Pietersma geheel in stijl met het ontwerp van de striping ontworpen.

Unieke truck

De Fire Edition Scania 530 S blijft met zijn 530 pk sterke V8 waarschijnlijk een uniek voertuig, ondanks de serie van 50 stuks. Het is namelijk voor zover bekend de enige die niet met de 770 pk sterke V8 is uitgevoerd. Voor Van der Wal is de 530 pk versie krachtig genoeg voor het dagelijkse werk. Met zijn speciale Svempas Scania komt Rein de laatste jaren tot zijn pensioen in elk geval representatief voor de deur bij zijn klanten.

Ondernemers: handel binnen EU net zo complex als erbuiten

Export

DEN HAAG – Ondernemers lopen tegen complexiteit aan bij handel binnen de EU. Met name de per lidstaat verschillende en soms complexe administratieve procedures en wetgeving maken het ondernemen binnen de EU lastig. 62 procent van de ondernemers geeft aan tegen complexe administratieve procedures aan te lopen binnen de EU. Bij handel buiten de EU is dit 64 procent. Dat blijkt uit de Handelsmonitor, een jaarlijks onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) onder een representatieve groep van internationaal handelende ondernemers.

Een voorbeeld van zo een complexe procedure is de verschillende eisen en procedures voor verpakkingen. Zo krijgen de experts van RVO veel vragen van ondernemers over verpakkingseisen in Duitsland, Frankrijk, België en Spanje. Van de ondervraagde ondernemers is 89 procent actief binnen de Europese Unie, 70 procent haalt de meeste omzet uit landen binnen de EU. Een jaar eerder gaf 93 procent van de ondernemers aan actief te zijn in de EU, 78 procent haalde de hoogste omzet uit een Europees land. De dienstverlening van het Publieke Economische Netwerk aan internationaal handelende ondernemers veranderde niet; ongeveer 40 procent van alle dienstverlening vond het afgelopen jaar plaats in Europa.

Waar ondernemers wel duidelijke voordelen zien bij handel binnen de EU ten opzichte van daarbuiten, is op het gebied van grenscontroles. Zo ondervindt 52 procent van de ondernemers geen hinder van grenscontroles binnen de EU en 18 procent wel, terwijl dit bij handel buiten de EU gaat om 32 procent die geen hinder ondervindt en 37 procent wel.

Ook op het gebied van cultuurverschillen lijkt handel binnen de EU makkelijker te zijn. 20 procent van de ondernemers ervaart hinder van cultuurverschillen bij handel binnen de EU, 53 procent ervaart die hinder niet. Bij handel buiten de EU zijn de verhoudingen anders: 27 procent ervaart hinder, 41 procent niet.

Impact geopolitiek en economisch klimaat

De wereldpolitiek houdt ondernemers ook bezig. Zo noemen ondernemers het presidentschap van Donald Trump, de verhoogde spanningen tussen de EU en China, en de onzekerheid over de nationale politiek als negatieve invloed op hun internationale activiteiten. Opvallend is dat minder dan de helft van de ondernemers negatieve impact van de oorlog in Oekraïne ervaart (43 procent). Voorheen gaf zo’n twee derde van de ondernemers aan hier last van de hebben.

De ondernemers blijven net als vorige jaren somber over de impact van de economie op hun internationale handel. 46 procent van de ondernemers ervaart die impact (sterk) negatief. Vorig jaar was dit nog 45 procent, het jaar ervoor 53 procent. Slechts 13 procent van de ondernemers ziet een positieve invloed van de economie op de internationale handel van het eigen bedrijf. Macro-economische problemen waar ondernemers tegenaan lopen zijn vooral stijgende kosten in transport (44 procent), energie (38 procent) en loonstijgingen (37 procent). Wel hebben veel ondernemers vertrouwen dat ze meer zullen gaan exporteren in de nabije toekomst (79 procent).

Deze uitkomsten maken onderdeel uit van de Handelsmonitor, een jaarlijks onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) onder ondernemers die internationaal handelen. Aan het onderzoek deed een representatieve groep van 962 ondernemers mee.

RVO stimuleert, begeleidt en ondersteunt ondernemers die duurzaam, innovatief of internationaal willen ondernemen. Dit doet RVO, in opdracht van ministeries, provincies en de Europese Unie, met meer dan 700 verschillende regelingen. RVO helpt ondernemers die willen innoveren, zowel in Nederland als daarbuiten, met tal van handelsmissies, subsidies en beurzen. RVO ondersteunt elk jaar zo’n 1,9 miljoen ondernemers.

Denen: Trumps erkenning zelfbeschikking Groenland significant

KOPENHAGEN – Denemarken stelt dat het significant is dat de Amerikaanse president Donald Trump het zelfbeschikkingsrecht van Groenland heeft erkend. Trump deed dat in een toespraak tot het Amerikaanse Congres waarin hij herhaalde het eiland onder Amerikaanse controle te willen hebben.

Groenland maakt deel uit van het Koninkrijk Denemarken en is grotendeels autonoom. Zowel Denemarken als Groenland zegt dat het aan de Groenlanders zelf is om de toekomst van Groenland te bepalen. “We steunen sterk jullie recht om jullie eigen toekomst te bepalen”, zei Trump. Hij verklaarde Groenlanders te verwelkomen in de Verenigde Staten als zij daarvoor kiezen.

Dit was het “belangrijkste gedeelte van die toespraak”, zei de Deense minister van Buitenlandse Zaken Lars Løkke Rasmussen. Vanuit Kopenhagen is ook afkeurend gereageerd op Trumps belofte om Groenland “op de een of andere manier” bij de VS te voegen. “Dat zal niet gebeuren”, zei defensieminister Troels Lund Poulsen. Hij benadrukte in gesprek met de publieke omroep DR dat “de richting die Groenland wil inslaan, wordt bepaald door de Groenlanders”. Peilingen suggereren dat de meeste Groenlanders tegen een toetreding tot de VS zijn.

Trump herhaalde ook dat de VS Groenland “nodig hebben” voor de nationale en internationale veiligheid. “We werken met iedereen die erbij betrokken is om het te krijgen”, zei hij over het grootste eiland ter wereld. De president beloofde de inwoners van Groenland te beschermen en rijk te maken. “We zullen Groenland naar hoogtes brengen die je nooit voor mogelijk hebt gehouden.”

ILT-Luchtvaartautoriteit: geen geluidsoverschrijdingen door regionale luchthavens in 2024

DEN HAAG – De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft geen overschrijdingen van de geluidsgrenswaarden geconstateerd bij de regionale luchthavens Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport en Rotterdam The Hague Airport in 2024. Dit staat in de handhavingsrapportages die de luchtvaartautoriteit vandaag heeft gepubliceerd.

Voor alle Nederlandse regionale luchthavens en hun gebruikers gelden geluidsgrenswaarden en regels voor het gebruik van de luchthaven. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zich hieraan houden en kan indien nodig sancties opleggen. Na afloop van ieder gebruiksjaar (periode 1 november tot en met 31 oktober) stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit per luchthaven een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht.

Lelystad Airport

In 2024 is ten opzichte van gebruiksjaar 2023 de geluidbelasting op handhavingspunt 23 iets toegenomen en de geluidsbelasting op handhavingspunt 05 afgenomen. Respectievelijk gaat het om 25,0 procent (was 23,3 procent in 2023) en 8,6 procent (was 12,8 procent in 2023) van de jaarlijks toegekende geluidsruimte. Op basis van deze uitkomsten stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit vast dat de geluidsnormen bij Lelystad Airport in het gebruiksjaar 2024 niet zijn overschreden. Er vond één nachtvlucht plaats, het ging hierbij om een vlucht met de traumahelikopter. Ook in 2024 heeft Lelystad Airport zich gehouden aan de regels voor de nacht.

Maastricht Aachen Airport

De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten bij Maastricht Aachen Airport zijn niet overschreden. In 2024 is het aantal passagiersvluchten vrijwel gelijk gebleven aan gebruiksjaar 2023. Het aantal vrachtvluchten daalde met 7,8 procent.

Op de luchthaven waren in totaal zeven vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Uit nader onderzoek bleek dat bij twee Corendon-vluchten de reden niet legitiem was. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft een schriftelijke waarschuwing gegeven en gaat hierover met Corendon in gesprek.

In 2024 onderzocht de luchtvaartautoriteit veertien vluchten die van de vertrekroutes afweken. Negen vluchten weken slechts marginaal af van de vertrekroute; de afwijkingen vielen binnen de nauwkeurigheidsgrenzen van de radardata. Bij vijf vluchten was de afwijking significant. Naar aanleiding hiervan ontvingen de vijf betreffende luchtvaartmaatschappijen een schriftelijke waarschuwing.

Rotterdam The Hague Airport

De geluidsnormen zijn niet overschreden bij Rotterdam The Hague Airport. In gebruiksjaar 2024 zijn 1.262 nachtvluchten op de luchthaven uitgevoerd. Dat zijn elf nachtvluchten meer dan in 2023. Bij 716 vluchten (53 procent) van de 1.262 nachtvluchten ging het om spoedeisende hulpverlening. Van de 1.262 nachtvluchten heeft de ILT-Luchtvaartautoriteit 16 vluchten nader onderzocht. Voor 1 landing tussen 00.00 en 01.00 uur ontving Corendon een waarschuwingsbrief vanwege een overtreding van de regels. Op de luchthaven is incidenteel gebruik door militaire luchtvaartuigen toegestaan. In 2024 vonden 126 militaire vluchten plaats, waarvan vijf in de nacht.

Voor Rotterdam The Hague Airport zijn er aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes, zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 163 afwijkingen van vertrekroutes. In één geval was een vliegtuig van de vertrekroute afgeweken zonder dat daarvoor opdracht was gegeven door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Hiervoor heeft Pegasus Airlines een waarschuwingsbrief ontvangen. In de overige onderzochte gevallen ging het om routeafwijkingen na instructies van de luchtverkeersleiding voor een veilige vluchtuitvoering.

Staat van de luchtvaart

De belangrijkste resultaten van het toezicht door de ILT-Luchtvaartautoriteit op Schiphol en de vier regionale luchthavens worden ook opgenomen in de Staat van de luchtvaart. Deze wordt in de 1e helft van dit jaar door de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer aangeboden.

Drie geluidsoverschrijdingen op Schiphol, ILT-Luchtvaartautoriteit kan niet optreden

DEN HAAG – In 2024 heeft luchthaven Schiphol de geluidsgrenswaarde bij drie handhavingspunten overschreden. Deze overschrijdingen zijn het gevolg van het vliegen volgens het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS). De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) kan hiervoor geen maatregelen opleggen, omdat is voldaan aan de voorwaarden voor anticiperend handhaven.

Ook is vier keer afgeweken van vertrekroutes in de nacht; hiervoor ontvingen de luchtvaartmaatschappijen een waarschuwing. De ILT-Luchtvaartautoriteit legde één last onder dwangsom op aan een luchtvaartmaatschappij die drie keer binnen 1 jaar ongeoorloofd afweek van de routes voor de nacht. Dit staat in de handhavingsrapportage die de ILT-Luchtvaartautoriteit vandaag heeft gepubliceerd.

Anticiperend handhaven

Op aanwijzing van de minister van Infrastructuur en Waterstaat legt de ILT-Luchtvaartautoriteit geen maatregelen op aan de sector bij overschrijdingen van de grenswaarden in handhavingspunten als de overschrijdingen het gevolg zijn van het vliegen volgens de NNHS-regels. Het gaat om vier regels voor strikt preferentieel baangebruik.

Luchthavenverkeersbesluit

Voor Schiphol gelden normen voor geluid, het maximumaantal nachtvluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies) en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Daarnaast gelden er regels voor het baan- en routegebruik en voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen op het luchtvaartterrein. Deze normen en regels staan in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert op de naleving van het LVB door Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen. Na afloop van ieder gebruiksjaar (periode 1 november tot en met 31 oktober) stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht.

Geluid

Voor het vliegverkeer van en naar Schiphol gelden geluidsgrenswaarden voor de totale hoeveelheid geluid en voor de lokale hoeveelheid geluid in een aantal vaste handhavingspunten rondom Schiphol. In gebruiksjaar 2024 is de grenswaarde voor de geluidbelasting in handhavingspunten 19, 20 en 25 overschreden met respectievelijk 7,2 procent, 19,1 procent en 21,9 procent. Deze overschrijdingen zijn het gevolg van het vliegen volgens het NNHS. Vanwege de aanwijzing van de minister kan de ILT-Luchtvaartautoriteit hiervoor geen maatregelen opleggen. Bij alle overige handhavingspunten – ook voor de nacht – was de feitelijke geluidsbelasting lager dan de grenswaarden.

Nachtvluchten, baan- en routegebruik

Het aantal nachtvluchten door handelsverkeer was 24.941. Ten opzichte van vorig jaar is dit een toename van 1,6 procent. Het maximumaantal toegestane aantal nachtvluchten door handelsverkeer is 32.000.

In gebruiksjaar 2024 is door gezagvoerders vijf keer afgeweken van vertrekroutes voor de nacht. De betreffende luchtvaartmaatschappijen ontvingen hiervoor waarschuwingsbrieven. Aan één luchtvaartmaatschappij legde de ILT-Luchtvaartautoriteit een last onder dwangsom op, omdat deze maatschappij drie keer binnen 1 jaar ongeoorloofd afweek van de routes voor de nacht. De regels voor het routegebruik die voor LVNL gelden, zijn niet overtreden. Er is geen overtreding van de regels voor het baangebruik geconstateerd.

Emissies en externe veiligheid

Voor Schiphol gelden grenswaarden voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door vliegtuigen (emissies). Het gaat hierbij om relatieve normen voor koolmonoxide, stikstofoxiden, vluchtige organische stoffen, zwaveldioxide en fijnstof. De uitstoot van stoffen bleef in gebruiksjaar 2024 onder de grenswaarden. Dit geldt ook voor de externe veiligheid.

Gebruik ingebouwde hulpmotoren

Het onnodig gebruik van de APU (auxiliary power unit, ingebouwde hulpmotor van een vliegtuig die op kerosine werkt) leidt tot ongewenste emissies op de luchthaven. Vermindering van het APU-gebruik komt ten goede aan de luchtkwaliteit en de gezondheid van de mensen die op de platforms werken. Volgens het LVB is Schiphol verplicht om minimaal 61 vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) uit te rusten met alternatieve, schonere voorzieningen voor stroom en airconditioning. Op dit moment zijn 46 VOP’s hiermee uitgerust.

De ILT-Luchtvaartautoriteit bewaakt en bevordert het volledig uitrusten van de VOP’s, zodat het APU-gebruik wordt beperkt. Daarnaast controleert zij of de gezagvoerders APU’s gebruiken conform de verplichtingen van het LVB en de APU-regels van de Aeronautical Information Publication (AIP). Dit toezicht leidde in gebruiksjaar 2024 tot twee waarschuwingen, één last onder dwangsom en twee invorderingen van een dwangsom.

Staat van de Luchtvaart

De belangrijkste resultaten van het toezicht door de ILT-Luchtvaartautoriteit op Schiphol en de vier regionale luchthavens worden ook opgenomen in de Staat van de Luchtvaart. Deze wordt in de eerste helft van dit jaar door de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer aangeboden.

Geneesmiddelen zitten door tekorten vaker in ander pakje

UTRECHT – Mensen die geneesmiddelen gebruiken, krijgen die steeds vaker in een ander pakje door de medicijntekorten. Het gaat om middelen die in Nederland zijn goedgekeurd, maar moeilijk te krijgen zijn en daarom uit het buitenland worden gehaald. Patiënten krijgen dan hetzelfde middel als anders, maar dan met bijvoorbeeld een Duitse tekst op het doosje.

De toezichthouder, het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, gaf vorig jaar 117 keer toestemming voor zo’n Tijdelijk Afwijkende Verpakking (TAV). Dat is meer dan in 2022 (24 keer) en 2023 (72 keer) bij elkaar, staat in het woensdag gepubliceerde jaarverslag van het college.

Bij een tekort van een medicijn kunnen artsen ook een ander maar vergelijkbaar middel uit het buitenland halen. Daarvoor was een zogenoemd tekortenbesluit nodig. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) gaf vorig jaar 126 keer zo’n besluit, iets minder dan het jaar ervoor. Toen waren er 140 tekortenbesluiten.

De Raad van State verbood die regeling eind vorig jaar. Artsen moeten sindsdien voor elke afzonderlijke patiënt uitleggen waarom import noodzakelijk is, en de inspectie moet elke aanvraag afzonderlijk beoordelen. Om problemen te voorkomen heeft zorgminister Fleur Agema de IGJ opdracht gegeven om voorlopig niet te controleren op de import van negen alternatieve medicijnen.

Vrachtwagen vliegt in brand tijdens werkzaamheden in Den Haag

Foto: Dsitrict8

DEN HAAG – Woensdagochtend is er brand ontstaan in een vrachtwagen aan de Vaillantlaan in Den Haag. De vrachtwagen stond geparkeerd op de stoep en werd gebruikt tijdens werkzaamheden daar.

Omstreeks 09:20 kwam de eerste melding over de brand binnen op de meldkamer, bij aankomst sloegen de vlammen uit de cabine van de vrachtwagen en waren er grote zwarte rookwolken te zien.

De brandweer schaalde in verband met de brand op naar het sein ‘middelbrand’. De brandweer is momenteel druk bezig met het blussen van de brandende vrachtwagen.

Door de inzet van de hulpdiensten is de Vaillantlaan gedeeltelijk afgesloten. Hoe de brand is ontstaan is niet bekend, volgens getuigen was er kort voor het ontstaan van de brand een harde knal te horen.

Trump: Japan en Zuid-Korea gaan meewerken aan Alaska-pijpleiding

WASHINGTON – Japan, Zuid-Korea en andere landen willen met de Verenigde Staten werken aan een “gigantische” aardgaspijpleiding in de Amerikaanse staat Alaska. Dat zei de Amerikaanse president Donald Trump dinsdag in een toespraak tot het Amerikaanse Congres.

Trump beweerde dat de landen “elk biljoenen dollars” zullen investeren en dat de pijpleiding een van de grootste ter wereld wordt.

Meubelzaak in Arnhem verwoest door grote brand

brand vuur

ARNHEM – Een grote brand heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een meubelzaak aan de Doctor C. Lelyweg in Arnhem verwoest. Ook een garage is verloren gegaan, zegt een woordvoerder van de brandweer. Het vuur is onder controle, maar het nablussen zal nog uren duren.

Over de oorzaak is nog niets te zeggen. De politie noemt brandstichting een van de scenario’s en doet onderzoek. Sporen worden onderzocht, er vindt buurtonderzoek plaats en camerabeelden worden bekeken. De politie roept ook getuigen op zich te melden en vraagt om nog meer camerabeelden.

Omdat tegenover de meubelzaak een tankstation zit en erachter een brandstofopslag van Shell ligt, rukte de brandweer groot uit, ook met versterking uit de wijde omgeving van de stad.

Rond het bedrijfspand is een gebied afgezet. Bedrijven in dat gebied blijven voorlopig onbereikbaar. Naar verwachting duurt dit nog tot het einde van de middag.

Gemiddeld uurtarief zzp’er gestegen naar 81 euro

AMSTERDAM – Het gemiddelde uurtarief van een zzp’er bedraagt begin 2025 81 euro. Uit onderzoek van zzp-bank Knab onder 20.000 zelfstandigen blijkt dat 63 procent van de zzp’ers hun tarief in de afgelopen twaalf maanden verhoogde, gemiddeld met 10 procent. Twee op de drie zzp’ers zijn blij met hun huidige uurtarief. De cijfers laten ook zien dat er een genderkloof is: mannen vragen gemiddeld 9 procent meer per uur dan vrouwen, gecorrigeerd voor opleiding en relevante werkervaring.

Deze en andere inzichten zijn samengebracht in het Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025, dat vanaf 6 maart vanaf 13.00 uur gratis te downloaden is via de Knab-website.

Grote verschillen tussen sectoren

De tarieven binnen de zzp-markt lopen sterk uiteen, afhankelijk van de sector. De hoogste uurtarieven worden gevraagd in de juridische sector, de overheid en de hoog-opgeleide zorg. Daar liggen de tarieven gemiddeld boven de 100 euro per uur. In sectoren als horeca, sport & recreatie en kunst & cultuur liggen de gemiddelde tarieven het laagst: onder de 60 euro per uur.

Genderkloof in uurtarieven: meer dan een kwestie van onderhandelen

Wanneer je opleidingsniveau en relevante werkervaring gelijktrekt, vragen mannen gemiddeld 9 procent meer dan vrouwen. Wat daarbij opvalt is dat 61 procent van de mannen zichzelf een goede onderhandelaar vindt, tegenover 38 procent van de vrouwen.

Josette Dijkhuizen, bijzonder hoogleraar en kroonlid van de SER, benadrukt dat de genderkloof in uurtarieven niet alleen voortkomt uit onderhandelingstechnieken, maar ook uit bredere maatschappelijke waardering:

“Mannen hanteren gemiddeld hogere tarieven dan vrouwen, zelfs wanneer ze dezelfde opleiding en ervaring hebben. Dit komt deels doordat mannen vaker in beter betaalde beroepen werken en door onderhandelvaardigheden, maar dat is niet het volledige verhaal. De focus zou daarom niet alleen moeten liggen op hoe vrouwen hun tarieven beter kunnen onderbouwen, maar ook op hoe we transparantie in tarieven en gelijkere waardering van werk kunnen bevorderen. Alleen op die manier kunnen we de genderkloof echt verkleinen.”

Optimisme ondanks zorgen over de Wet DBA

De Wet DBA, bedoeld om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, zorgt bij 29 procent van de zzp’ers voor onzekerheid. Tegelijkertijd is 89 procent positief over de toekomst van hun bedrijf. Dit vertrouwen wordt mede gevoed door een sterke vraag naar zzp-diensten en solide financiële resultaten: fulltime zzp’ers die minimaal een jaar ondernemen, maakten in 2024 een doorsnee winst van € 45.000. Wat betekent dat de ene helft een lagere en de andere helft een hogere winst noteerde. 84 procent van de de ondervraagde zzp’ers ervaart veel vraag naar hun werk.

Nadine Klokke, CEO van Knab, ziet in de onderzoeksresultaten een krachtig signaal: “Zelfstandig ondernemers zitten niet stil. De meeste zzp’ers ervaren veel vraag, hebben hun tarief verhoogd en zijn positief over hun toekomst. Dat laat zien hoe veerkrachtig en ondernemend ze zijn. Bij Knab helpen we hen met transparante informatie en praktische tools. Het Knab Zzp Uurtarievenboekje 2025 geeft zelfstandigen de inzichten die ze nodig hebben om hun waarde goed te bepalen en met vertrouwen te onderhandelen.”

Trump wil scheepsbouw VS aanjagen, invloed China verminderen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd de scheepsbouw in de Verenigde Staten te willen versterken, met als doel de Chinese dominantie in de wereldwijde maritieme sector terug te dringen. Zijn regering zal een nieuw kantoor voor scheepsbouw in het Witte Huis creëren en de sector ondersteunen met belastingprikkels.

China is de grootste producent van containerschepen ter wereld. Trump wil ook dat de belastinginkomsten van Chinese schepen en kranen die de VS binnenkomen, worden verhoogd, meldde de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal eerder.

De regering van voormalig president Joe Biden had geconcludeerd dat China oneerlijke beleidsmaatregelen en praktijken gebruikte om de wereldwijde maritieme, logistieke en scheepsbouwsectoren te domineren. China verwierp de beweringen en zei dat de Amerikaanse regering China de schuld gaf van haar eigen problemen.

Politie onderzoekt opzet bij fatale aanrijding in Maassluis

MAASSLUIS – De politie houdt er rekening mee dat er mogelijk opzet in het spel was bij het dodelijke ongeluk van afgelopen weekend in Maassluis. Dat bevestigt een woordvoerder van de politie na berichtgeving van De Telegraaf. “Het onderzoek is nog volop gaande en er wordt veel over gespeculeerd, maar opzet is een van de scenario’s die we onderzoeken.”

In de nacht van zaterdag op zondag kwam een 18-jarige man uit het Zuid-Hollandse dorp De Lier om het leven nadat hij in het nabijgelegen Maassluis was aangereden door een auto. De vier inzittenden van die auto, vier mannen van 18, 19, 20 en 23 jaar uit Den Haag, zijn aangehouden. Zij worden momenteel verdacht van openlijk geweld en doodslag, aldus de politiewoordvoerder. Naar verwachting wordt het viertal later deze week voorgeleid bij de rechter-commissaris.

Het 18-jarige slachtoffer is dinsdagmiddag herdacht in de As-Soennah-moskee in Den Haag. Volgens onder meer Omroep West en het AD waren daar duizenden mensen bijeen voor een islamitisch dodengebed, het zogeheten djanazah-gebed.

“Zijn overlijden heeft een heel grote impact gehad op onze gemeenschap”, zei bestuursvoorzitter Abdelhamid Taheri van de Haagse moskee tegen Omroep West. Volgens hem was het 18-jarige slachtoffer zaterdagavond nog in de As-Soennah-moskee geweest in verband met de ramadan.

Trump waarschuwt dat VS heffingen weer verhogen bij vergelding

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat vergeldingstarieven opgelegd door Canada onmiddellijk zullen worden beantwoord met wederzijdse tarieven van dezelfde omvang. Met die opmerking reageerde Trump op de boodschap van de Canadese premier Justin Trudeau dat Canada terug zou slaan tegen de Amerikaanse tarieven die dinsdag zijn ingevoerd.

“Leg alstublieft aan gouverneur Trudeau van Canada uit dat wanneer hij een vergeldingstarief oplegt aan de VS, ons wederkerige tarief onmiddellijk met eenzelfde bedrag zal stijgen!” schreef Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Trudeau haalde in een persconferentie fel uit naar Trump. Volgens de premier wil Trump de Canadese economie vernietigen om het land te kunnen annexeren. Trump voerde dinsdag de tarieven in, waarbij hij stelde dat Canada en Mexico niet genoeg hebben gedaan om drugshandel aan te pakken. Maar in het geval van Canada is dat slechts een voorwendsel voor tarieven die de Amerikaanse president toch al van plan was op te leggen, aldus Trudeau.

De nieuwe Amerikaanse heffingen op Canadese producten bedragen 25 procent. Daarnaast geldt er een tarief van 10 procent op Canadese energie. De regering van Trudeau sloeg terug met heffingen gericht op 30 miljard Canadese dollar (zo’n 20 miljard euro) aan Amerikaanse producten, waaronder cosmetica, banden, fruit en wijn. Als Trumps heffingen van kracht blijven, zullen de Canadese tarieven over drie weken worden uitgebreid naar een breder scala aan goederen.

Trudeau heeft ook gezegd dat zijn regering een zaak zal starten bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Zowel de federale als de provinciale overheden voeren daarnaast nog gesprekken over andere maatregelen dan heffingen. De premier van Ontario, Doug Ford, dreigde al met een exportheffing van 25 procent op Canadese stroomleveringen aan de VS. De Canadese provincie haalt ook Amerikaanse alcoholische dranken uit de schappen van de slijterijen die in handen van de overheid zijn.

×