Clicky

zondag 4 mei 2025 - 19:37 uur
Home Blog Pagina 121

Interieurwinkelketen CASA vraagt faillissement aan, winkels, dc en hoofdkantoor sluiten

Faillissement
Foto: Adobe Stock

OLEN – De Belgische interieurwinkelketen CASA vraagt faillissement aan omdat het bedrijf zijn schulden niet meer kan betalen. Daardoor sluiten 63 winkels, het distributiecentrum en het hoofdkantoor in Olen. Mogelijk raken vele honderden mensen hun baan kwijt. CASA heeft ook tientallen vestigingen in Nederland, maar wat daarmee gaat gebeuren is nog onbekend.

Volgens een bedrijfsleider van een vestiging in Roosendaal krijgt hij mogelijk de komende dagen meer te horen. Ook een vestiging in Amsterdam blijft nog in het ongewisse. “We blijven voorlopig open, verder weet ik niks”, zegt een medewerker.

CASA is de afgelopen jaren net als veel andere detailhandelsketens in financiële moeilijkheden beland. Het bedrijf ging op zoek naar meer inkomsten en extra financiering, sloot verlieslatende winkels en reorganiseerde het hoofdkantoor. Door “ongunstige ontwikkelingen” op de Europese markt moest het bedrijf eind oktober echter uitstel van betaling aanvragen.

Volgens Gino Van Ossel, retailexpert bij de Vlerick Business School, verloor CASA de concurrentiestrijd met onlinewinkelen en nieuwe en goedkope concurrenten als Action en Temu. “Je hebt ook nog IKEA, Dille & Kamille, Hema en nieuwe ketens als Flying Tiger of Sostrene Grene. CASA is er niet in geslaagd daar het verschil in te maken. Ze zijn te weinig echt onderscheidend gebleken.” Van Ossel vreest dan ook dat er weinig belangstelling zal zijn voor een doorstart.

In de zoektocht naar extra financiële middelen werd volgens CASA al met twaalf partijen gesproken. Daarbij werden verschillende opties onderzocht, zoals een doorstart met minder winkels en extra financiering van de huidige aandeelhouders. “Helaas hebben alle inspanningen en de vele gesprekken niet tot een positieve uitkomst geleid.”

De keten is ook actief in Frankrijk, Italië, Zwitserland, Luxemburg, Spanje en Portugal en telt alles bij elkaar meer dan 2200 medewerkers. Wat met de winkels buiten België gebeurt is nog onduidelijk.

CASA is een van origine Belgische keten, die in 1988 bij de Nederlandse ondernemersfamilie Blokker belandde. In april 2021 verkocht die de keten aan de Amsterdamse investeringsgroep Globitas. Die investeerder is nog steeds voor 51 procent eigenaar. De rest is in handen van de Nederlandse ondernemer Frank Pruijn. Eerder was ook de Zweeds-Libanese zakenman Ayad Al-Saffar in CASA gestapt, maar dat duurde maar enkele maanden.

Bij Globitas was niemand bereikbaar voor inhoudelijk commentaar.

Koning nodigt regeringsleiders tijdens NAVO-top uit voor diner

NICOSIA – Koning Willem-Alexander nodigt alle regeringsleiders die eind juni de NAVO-top in Den Haag bezoeken uit voor een diner op Huis ten Bosch. Dat zei hij woensdag tijdens een persgesprek op Cyprus, waar hij op staatsbezoek is.

“De NAVO-top is extreem belangrijk voor de NAVO en Nederland, en we gaan ervan uit dat de hele wereld zeer kritisch zal kijken wat daar gebeurt”, zei de koning. “De Security Summit in 2014 in Den Haag bood mij de kans om een diner aan te bieden aan alle regeringsleiders op Huis ten Bosch. Datzelfde zal ik gaan doen tijdens de NAVO-top in Den Haag.”

De koning verheugt zich erop “alle staatsleiders en regeringsleiders op de NAVO-top op Huis ten Bosch te ontvangen voor een diner. We gaan er samen een mooie avond van maken.”

Willem-Alexander beklemtoont dat hij tijdens de NAVO-top “beschikbaar is voor de minister-president, maar ook voor de secretaris-generaal van de NAVO voor ontvangsten. We moeten als Nederland duidelijk laten zien dat we vertrouwen hebben in het leiderschap van de EU en de toekomstige trans-Atlantische samenwerking. Daar hebben we tachtig jaar vrede en veiligheid door gekend. En we hopen die relatie nog heel lang te onderhouden.”

Schiphol overschrijdt geluidsnormen maar ontloopt straffen

DEN HAAG – Luchthaven Schiphol heeft geluidsnormen overtreden, maar ontloopt straffen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt namelijk niet te kunnen handhaven door een aanwijzing van de minister. De toezichthouder zelf waarschuwt dat omwonenden daardoor onvoldoende beschermd worden.

Op drie meetpunten overschreed Schiphol tussen november 2023 en eind oktober 2024 de lawaainormen, waarbij het geluid tussen de 7 en bijna 22 procent sterker was dan toegestaan. Dat dit niet tot maatregelen leidt, komt doordat de ILT al jaren de opdracht heeft om “anticiperend” te handhaven op geluidsoverlast volgens nieuwe geluidsnormen.

Volgens dat nieuwe handhavingsstelsel moeten vliegtuigen zoveel mogelijk die banen gebruiken die voor de omgeving de minste geluidsoverlast veroorzaken. De toezichthouder mag volgens de aanwijzing van de minister daarom geen maatregelen nemen tegen Schiphol als op een specifiek meetpunt in de omgeving van de luchthaven de geluidsnorm wordt overschreden als gevolg van die nieuwe aanpak.

Maar de ILT waarschuwt in haar jaarrapportage over het toezicht op Schiphol dat dit “huidige stelsel geen individuele (rechts)bescherming en lokale bescherming biedt voor omwonenden tegen geluidhinder en slaapverstoring”. Een probleem is namelijk dat de nieuwe aanpak van handhaving op geluidsoverlast nog niet is verankerd in wet- en regelgeving.

Schiphol zelf wijst erop dat de totale geluidshinder door vliegverkeer vorig jaar is afgenomen. De luchthaven noemt het “in ieders belang” dat de rechten van omwonenden beter worden beschermd in een nieuw Luchthavenverkeerbesluit. Het huidige beleid zorgt voor onduidelijkheid, aldus een woordvoerder.

Ook in het voorgaande ‘gebruiksjaar’ van Schiphol constateerde de ILT dat Schiphol op een meetpunt, bij Uithoorn, voor te veel lawaai zorgde. Ook toen waarschuwde de toezichthouder dat het onmogelijk was daarop te handhaven en inwoners van Uithoorn en Aalsmeer te weinig beschermd waren.

In het rapport over het gebruiksjaar 2024 gaat de ILT ook in op het gebruik van hulpmotoren van vliegtuigen die stilstaan. Zo’n hulpmotor, ook wel APU genoemd, zorgt voor de elektriciteit in een geparkeerd vliegtuig en stoot schadelijke uitlaatgassen uit. Voor de bescherming van grondpersoneel op Schiphol moeten de APU’s daarom zo min mogelijk aanstaan, maar de ILT ontdekte zes keer dat de hulpmotor ongeoorloofd werd gebruikt.

Alliander: energierekening tot 6 procent hoger vanwege onduidelijkheid

AMSTERDAM – De energierekening van huishoudens en bedrijven in Nederland kan jaarlijks tot ongeveer 6 procent stijgen als gemeenten niet snel bepalen hoe ze wijken van het gas afhalen. Dit heeft de financieel topman van Alliander, het bedrijf achter netbeheerder Liander, gezegd.

Eerder woensdag stelde Alliander dat de komende jaren “stevige keuzes” nodig zijn om de problemen op het volle stroomnet aan te pakken. Zo moeten gemeenten volgens het bedrijf vaker kiezen waar een elektriciteitshuisje moet komen en op welke plekken een warmtenet moet worden ontwikkeld. Als gemeenten dit niet snel doen, duren de problemen op het stroomnet langer en wordt het energiesysteem onbetaalbaar, aldus Alliander.

Financieel topman Walter Bien verwacht dat huishoudens en ondernemers het uitblijven van keuzes zullen voelen in hun portemonnee. “We zien dat de netbeheerkosten behoorlijk blijven stijgen, dat zal ongeveer tussen de 4 en 6 procent per jaar zijn. Zeker tot 2030”, heeft hij woensdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarresultaten.

Snelle en efficiënte keuzes kunnen deze stijging volgens hem beperken. “Anders gaat het nog langer duren en ga je misschien op plekken elektrificeren waar het warmtenet vanuit maatschappelijk oogpunt goedkoper is”, zei hij over het aardgasvrij maken van Nederland.

Punt van zorg

Het oplopen van de energierekening blijft een punt van zorg, aldus Bien. Vrijdag wordt een Interdepartementaal Beleidsonderzoek hierover naar buiten gebracht. Daarin worden volgens hem “oplossingsrichtingen” aangedragen om het energiesysteem betaalbaar te houden. “Er zijn wel degelijk keuzes te maken die de totale kosten van het systeem in ieder geval beperken”, stelde hij daarover. Alliander zelf probeert dit te doen door onder andere meer in te zetten op snellere bouwtechnieken.

Veel gemeenten doen wel hun best om keuzes te maken, maar hebben last van onduidelijke wetgeving, zei topman Maarten Otto. “Er wordt op veel plekken met goede intentie gewerkt, maar het is heel moeilijk om heel concreet te zeggen: dit doen we daar, dit doen we daar. Onduidelijkheid over wetgeving of wetgevingstrajecten over bijvoorbeeld warmtenetten in een debat dat al tien jaar gaande is, helpt niet voor een lokaal bestuur om te denken: o dan ga ik dit doen.”

Aanrijding met meerdere vrachtwagens op A16

Foto: SQVision

BREDA – Op de A16 bij knooppunt Galder heeft woensdagmiddag een aanrijding met meerdere vrachtwagens plaatsgevonden.

Eén van de chauffeur wordt door ambulancepersoneel nagekeken, meldt Rijkswaterstaat. Daarna gaat men aan de slag met opruim- en bergingswerkzaamheden.

Ga je richting Breda dan waarschuwt Rijkswaterstaat dat je vanaf de Belgische grens 30 minuten extra reistijd hebt.

FT: VS stoppen met delen inlichtingen met Oekraïne

WASHINGTON – De Verenigde Staten zijn ook gestopt met het delen van inlichtingen met Oekraïne. Dat bericht de krant Financial Times op basis van drie ingewijden. Als de VS inderdaad geen informatie meer verstrekken, zou dat een grote klap zijn voor Oekraïne. Amerikaanse inlichtingen worden gezien als essentieel bij het uitvoeren van aanvallen op Russische doelen.

Officieel is niet bevestigd dat Oekraïne geen inlichtingen meer krijgt, maar de regering van president Donald Trump besloot volgens Amerikaanse media eerder ook al om het leveren van militaire hulp aan Oekraïne op te schorten. Dat gebeurde na een aanvaring tussen Trump en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in het Witte Huis.

Amerikaanse media hebben bericht dat meteen na die bijeenkomst op vrijdag intern is overlegd binnen de regering-Trump over het stopzetten of beperken van Amerikaanse militaire steun. Een van de achterliggende redenen voor de spanningen is dat Trump met Rusland wil onderhandelen over vrede. Zelensky heeft duidelijk gemaakt de Russische regering geen betrouwbare onderhandelingspartner te vinden. Hij wil ook veiligheidsgaranties van bondgenoten.

Oekraïense bronnen verzekerden dinsdag nog dat het delen van inlichtingen door de VS leek door te gaan als voorheen. Een ingewijde wees erop dat die samenwerking ook via andere kanalen verloopt dan de levering van wapens en munitie en dat die twee vormen van hulp dus niet per se samenhangen.

Verkoop Tesla’s zakt in Duitsland na steun Musk aan AfD

BERLIJN – Het aantal in Duitsland verkochte Tesla’s is afgelopen maand opnieuw flink gedaald. Slechts 1429 elektrische voertuigen van de Amerikaanse autofabrikant werden in februari geregistreerd op de grootste automarkt van Europa. Dat is een daling van ruim 76 procent op jaarbasis, meldt de Duitse transportautoriteit KBA.

De verkoop van Tesla’s kelderde in januari al met bijna 60 procent, na de inmenging van Tesla-topman Elon Musk in de Duitse politiek. In de eerste twee maanden van 2025 daalde de verkoop van Tesla in Duitsland daarmee met 70 procent.

Musk sprak tijdens de recente verkiezingen in Duitsland zijn steun uit voor de radicaal-rechtse AfD, die met bijna 21 procent van de stemmen een historische zege boekte bij verkiezingen. De miljardair verklaarde onder meer dat alleen de AfD “Duitsland kan redden”.

De verkoop van elektrische voertuigen in Duitsland stond afgelopen jaar flink onder druk doordat de overheid een belangrijk subsidieprogramma heeft ingetrokken. De aanhoudende daling van de verkoop van Tesla’s dit jaar staat echter in contrast met een herstel van de verkopen van elektrische voertuigen. Zo werden in februari in totaal zo’n 36.000 elektrische voertuigen geregistreerd in Duitsland. Dat is ongeveer 31 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar.

Premier Groenland herhaalt: we willen geen Amerikanen zijn

NUUK – Premier Múte Egede van Groenland heeft herhaald dat “Groenlanders geen Amerikanen willen zijn”, wat opnieuw een reactie is op Donald Trump. De Amerikaanse president sprak dinsdag in een toespraak weer zijn wens uit om het eiland bij de Verenigde Staten te voegen.

Het grotendeels autonome Groenland is een strategisch gelegen en grondstofrijk eiland dat al jaren deel uitmaakt van het koninkrijk Denemarken. “We willen geen Amerikanen of Denen zijn”, aldus Egede. Volgens de premier “moeten de Amerikanen en hun leider dat begrijpen”. Hij onderstreepte weer dat Groenland niet te koop is en niet zomaar kan worden overgenomen. “Onze toekomst zal door onszelf worden bepaald.”

Egede kwam in januari met vergelijkbare reacties op Trump, die telkens beweert dat de Verenigde Staten Groenland nodig hebben voor de internationale veiligheid.

Denemarken steunt Groenland in de wens om zelf zijn toekomst te bepalen. Trump erkende dat zelfbeschikkingsrecht weliswaar in zijn toespraak tot het Amerikaanse Congres, maar hij zei ook dat hij Groenland “op de een of andere manier” wil innemen.

Dode bij ongeval op N612 in Lierop

LIEROP – Bij een botsing tussen twee auto’s in Lierop is woensdagmorgen een 50-jarige vrouw om het leven gekomen, meldt de politie op X.

Twee auto’s botsten op de N612 frontaal op elkaar. Een traumaheli (MMT) kwam ter plaatse. De gewonden zijn met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

De precieze toedracht van de aanrijding is nog onduidelijk en wordt onderzocht. Specialisten van verkeersongevallenanalyse doen ter plaatse onderzoek.

Deuren sluis bij Lith uitgehesen voor reparatie na aanvaring

Foto: Rijkswaterstaat

LITH – Twee deuren van de sluis in Lith (Noord-Brabant) worden er woensdag uitgehesen. Een gespecialiseerd bedrijf gaat ze controleren en eventueel repareren of vervangen.

Een van de deuren van de grote sluiskolk raakte beschadigd toen er op 18 februari een binnenvaartschip tegenaan was gevaren.

Van de sluis is de kleine doorgang wel open, maar daar kunnen geen schepen langer dan 113 meter door.

De omvaarroute via Weurt blijft van kracht, meldt Rijkswaterstaat. Een woordvoerder kan niet zeggen hoelang de stremming nog duurt.

Vertrek VS uit WHO volgens Agema riskant voor aanpak pandemie

DEN HAAG – Het voorgenomen vertrek van de Verenigde Staten uit de Wereldgezondheidsorganisatie WHO kan gevolgen hebben voor de internationale paraatheid bij een nieuwe pandemie. Dat schrijft gezondheidsminister Fleur Agema in antwoord op Kamervragen.

De gevolgen van de Amerikaanse aftocht zijn nog niet helemaal duidelijk, zegt ze, maar “het vertrek van een belangrijke speler zoals de VS kan leiden tot een meer gefragmenteerde aanpak van uitbraken van infectieziekten en pandemieën”.

De bewindsvrouw noemt de WHO een belangrijke bron van technische assistentie en financiële steun voor landen die te maken hebben met gezondheidscrises. “De WHO zal mogelijk minder effectief kunnen reageren op uitbraken van infectieziekten en/of pandemieën.” Er kunnen gevolgen ontstaan voor de levering van vaccins, medicatie en medische apparatuur tijdens een pandemie.

De VS zijn nu goed voor circa 20 procent van het totale WHO-budget, dus dreigen er “serieuze financiële uitdagingen”. Het vertrek van Amerikaans personeel bij de WHO kan verder leiden tot een verlies aan expertise. Specifiek voor Nederland dreigt afname in directe samenwerking met de VS, aldus Agema, vooral op het gebied van onderzoek en het delen van medische kennis en technologieën.

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock (MSC) na Panama-deal

ROTTERDAM – Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

CK Hutchison is akkoord over de verkoop van een belang van 80 procent in zijn bedrijf dat wereldwijd tientallen havens uitbaat en ook eigenaar is van de twee ECT-terminals in Rotterdam.

De kopers zijn de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock en TiL, een terminalbedrijf dat voor het grootste deel in handen is van rederij MSC.

Na druk van de Amerikaanse president Donald Trump verkocht CK Hutchison ook zijn meerderheidsbelang in de beheerder van havens aan het Panamakanaal aan BlackRock en TiL. Het gaat vooralsnog om een principeakkoord over de verkoop.

De deal wordt pas afgerond na boekenonderzoek. De havenactiviteiten van CK Hutchison, inclusief de Panamese havens, zijn bij de overeenkomst 22,8 miljard dollar waard.

Opnieuw indrukwekkende Scania voor R. van der Wijst Transport

ZEELAND – R. van der Wijst Transport BV heeft een Scania R530 6X2*4 in gebruik genomen. De achtcilinder is voorzien van een afneembare bok met houtkraan. “Ik heb altijd de ambitie gehad om een voertuig als dit te kopen,” zegt eigenaar Rick van der Wijst, die de multifunctionele kraanhaakauto wil gaan inzetten voor groen- en bomentransport.

De nieuwe R-serie is een van de vijf Scania trucks die Van der Wijst in 2024 heeft besteld. Niet alleen de passie voor mooie auto’s, ook het contact en de service spelen een rol om wederom uit te breiden met Scania. “Sinds ons eerste gesprek, ik was toen 22, is accountmanager Mark van der Ende mijn steun en toeverlaat. Bovendien staat er een vakkundige werkplaats achter het merk. We rijden zeven dagen per week, 365 dagen per jaar en dan is een betrouwbaar product en een goede service essentieel,” besluit hij.

Tot in de puntjes afgewerkt

Het transportbedrijf staat bekend om de tot in de puntjes afgewerkte trucks en de nieuwe Scania past volledig in dat rijtje. Lederen bekleding, King of the Road pakket, Alcoa velgen, premium bijrijder stoelen; nergens is op bespaard. “Ik vink bij het tekenen van de order altijd alle opties aan. Goed materiaal zorgt voor een prettige werkplek, waardoor een chauffeur met plezier zijn vak uitoefent. Ons werk is intensief en daar mag wat tegenover staan,” verklaart Van der Wijst, die chauffeurs om zich heen verzamelt die zijn liefde voor showtrucks delen.

In tegenstelling tot de andere R-cabines die het bedrijf heeft, werd dit keer gekozen voor een laag dak, passend bij de ambitie om werk te vinden in de groenvoorziening en bosbouw, waar een hoge cabine minder praktisch is. Van der Wijst legt uit waar die fascinatie vandaan komt: “Mijn vader heeft een haardhouthandel en combi’s zoals deze komen al zo lang ik me kan herinneren bij ons op het terrein. Ik vond dat prachtig en heb sinds de oprichting van mijn bedrijf altijd al een voertuig als dit willen bouwen.”

Multifunctioneel voertuig

Achterop het chassis van de Scania is een afneembare bok gerealiseerd, waarop een Palfinger kraan is gemonteerd. Daarachter kan een aanhangwagen worden gekoppeld, zodat er niet één, maar twee afzetcontainers meegenomen kunnen worden. “Omdat dit voor ons een nieuwe tak van sport is, hebben we een zo multifunctioneel mogelijk voertuig gebouwd,” zegt Van der Wijst. “Als de kraan eraf is, ontstaat een ‘gewone’ containerauto met een haakarm. Hiermee kunnen we niet alleen boomstammen vervoeren, maar ook aanverwante zaken zoals takken, blad, snoeiafval, houtsnippers en andere losgestorte goederen.”

De nieuwe Scania werd volledig opgebouwd en voorzien van extra verlichting en accessoires door Vlastuin truckopbouw. Truckstyling Lunteren heeft het interieur onder handen genomen. Het resultaat? Een indrukwekkende achtcilinder waarin de passie van het bedrijf wederom duidelijk naar voren komt.

Groeiend wagenpark

R. Van der Wijst Transport, gevestigd in Zeeland (NB), is onder meer gespecialiseerd in het vervoeren van gebak voor supermarkten, evenals groente, fruit en agrarische producten. Hiervoor beschikt het transportbedrijf over elf koeltrailers en een Tautliner. Met de nieuwe kraanhaakauto en nog twee voertuigen op komst groeit het wagenpark dit jaar in één klap naar dertien eenheden, waarvan twaalf van het merk Scania. Van der Wijst viel de afgelopen jaren drie keer op rij in de prijzen tijdens de Mooiste Truck van Nederland verkiezing en ook dit jaar hoopt hij hoge ogen te gooien met één van zijn nieuwe Scania trucks.

Gillis moet ruim 300.000 euro betalen voor illegale huisvesting

DEN HAAG – Vastgoedondernemer Peter Gillis moet ruim 300.000 euro betalen aan de gemeente Loon op Zand omdat hij in 2019 arbeidsmigranten huisvestte op een van zijn vakantieparken in Kaatsheuvel. Daarmee houdt de Raad van State woensdag een eerder oordeel van de rechtbank Zeeland-West-Brabant in stand.

Het college van Loon op Zand maande Gillis op 18 januari 2019 om op uiterlijk 27 januari 2019 om 23.00 uur geen arbeidsmigranten meer te huisvesten op het vakantiepark in het Brabantse dorp. Daarbij werd een dwangsom van 152.000 euro per overtreding opgelegd. Bij controles op 28 januari en 8 februari bleek Gillis nog arbeidsmigranten te huisvesten, wat inhield dat hij 304.000 euro moest betalen aan de gemeente.

Gillis was het niet eens dat het om arbeidsmigranten ging en maakte bezwaar. Volgens hem zou onder meer een van twee aangetroffen Slowaakse mannen eigenaar zijn van een chalet en daarom geen arbeidsmigrant zijn, maar hiervoor levert Gillis geen bewijs. De mannen gaven bij de controles zelf aan te werken voor een Nederlandse werkgever en het chalet te gebruiken als huisvesting. Een adres in Slowakije werd door hen opgegeven als woonplaats. Het college maakte daaruit op dat het om arbeidsmigranten ging en daar ging de rechtbank in mee en de Raad van State bevestigt dat oordeel.

Van het vakantiepark in Kaatsheuvel is Gillis al jaren geen eigenaar meer. Vorige week werd bekend dat de vastgoedondernemer en zijn familie al hun overige negen Nederlandse vakantieparken verkopen. Om de locaties was veel te doen, omdat Gillis via de vakantieparken fraude zou plegen en er dus illegaal mensen woonden. Er loopt een rechtszaak tegen hem. Wie de nieuwe koper is van de parken is vooralsnog niet bekend.

Vijfde jaarverlies op rij voor NS, reizigersgroei valt tegen

AMERSFOORT – De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vorig jaar voor het vijfde jaar op rij verlies gedraaid. De spoorvervoerder houdt last van sterk stijgende kosten en verwacht dat het aantal reizigers niet eerder dan in 2030 terug op het oude niveau van 2019 zal zijn. Ook werkzaamheden aan het spoor raakten het bedrijf in de portemonnee. Mensen nemen dan minder de trein en de NS is veel geld kwijt aan bijvoorbeeld vervangend vervoer.

Wanneer puur naar de bedrijfsvoering wordt gekeken en eenmalige boekhoudkundige posten niet worden meegenomen, bedroeg het verlies 141 miljoen euro. Een jaar eerder ging het nog om 187 miljoen euro verlies. Er kwam vorig jaar meer geld binnen uit de verkoop van treinkaartjes en het uitbaten van de stations. Maar de kosten gingen ook hard omhoog en de reizigersgroei viel met een plus van 4,3 procent tegen.

“Ondanks al onze inspanningen is het financieel resultaat onvoldoende voor een financieel gezond NS”, stelde NS-topman Wouter Koolmees bij de presentatie van de jaarcijfers. “Zo betaalde NS vorig jaar alleen al 533 miljoen euro aan het ministerie en ProRail om überhaupt op het spoor te mogen rijden, een stijging van 15 procent en 70 miljoen euro meer dan over 2023.”

Compensatie

De kosten voor het regelen van vervangend vervoer bedroegen volgens hem 23 miljoen euro. Door de vele vertragingen heeft de spoorvervoerder ook veel treinreizigers moeten compenseren. De NS kende vorig jaar 335.849 keer een claim toe voor geld terug bij vertraging. Dat waren er bijna 50.000 meer dan in 2023. Het compensatiebedrag liep op van 3,1 miljoen naar 3,6 miljoen euro.

Eerder vreesde de NS de prijzen van treinkaartjes flink te moeten verhogen om de slechte cijfers te compenseren. Tickets zouden daardoor meer dan 12 procent duurder worden. Maar het kabinet schoot te hulp, waardoor kaartjes uiteindelijk dik 6 procent in prijs omhooggingen. De NS zegt nog met de overheid in gesprek te zijn over een structurele oplossing om te voorkomen dat er straks alsnog een flinke prijsverhoging volgt.

“Goed openbaar vervoer is kostbaar”, merkte Koolmees ook op. Hij benadrukte verder dat de NS zich blijft inspannen om de kosten te verlagen. De onderneming kondigde in augustus aan vijfhonderd kantoorbanen te schrappen. “Daarnaast willen we de opbrengsten verhogen door meer reizigers aan te trekken met kortingen voor reizen in de daluren.” De NS heeft zich ten doel gesteld vanaf 2027 weer een positief resultaat in de boeken te zetten.

×