Clicky

zondag 18 mei 2025 - 22:51 uur
Home Blog Pagina 12

Twee mensen ontkomen aan mogelijk nieuwe crypto-ontvoering Parijs [+video]

PARIJS – Twee mensen zijn in Parijs op straat ontkomen aan een ontvoering, meldt de Franse krant Le Parisien. Het zou gaan om de dochter van een ondernemer in cryptovaluta en de vader van haar kind. Het kind bleef ongedeerd. In Frankrijk zijn vergelijkbare ontvoeringen geweest.

Op beelden op de website van Le Parisien is te zien hoe gemaskerde lieden op de stoep met twee mensen in gevecht zijn. Ze lijken te proberen om de vrouw een klaarstaand busje van een pakketbedrijf in te trekken. Daarbij valt ook een pistool of neppistool op de grond.

De man verzet zich tegen de gemaskerde figuren om te voorkomen dat de vrouw wordt meegenomen. De vrouw zelf slaagt er op een gegeven moment in om het pistool buiten bereik te gooien. Omstanders schieten het stel te hulp, de mogelijke ontvoerders rijden weg in een busje.

Vinger afgesneden

Volgens Le Parisien was het voorval dinsdag om 08.20 uur. De vrouw zou de dochter zijn van de president-directeur van een handelsplatform voor crypto. De auto zou later niet veel verderop zijn teruggevonden.

Vorige week zondag meldde justitie in Frankrijk dat de vader van een rijke crypto-ondernemer was bevrijd. Ook hij werd door ontvoerders in Parijs een busje in getrokken. Een van zijn vingers werd afgesneden.

David Balland

In januari werd de oprichter van het cryptobedrijf Ledger, David Balland, samen met zijn vrouw ontvoerd. Van Balland werd eveneens een vinger afgesneden.

J&J Verskoeriers investeert in eerste elektrische Mercedes-Benz eSprinter

TWELLO – J&J Verskoeriers uit Twello heeft een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van haar wagenpark. Op vrijdag 9 mei nam eigenaar Tom Overmars officieel de sleutels in ontvangst van de eerste elektrische Mercedes-Benz eSprinter 414, geleverd door Wensink Automotive. De eSprinter zal ingezet worden voor geconditioneerd spoedtransport en vormt een eerste stap richting emissievrij stads- en snelwegvervoer binnen het bedrijf.

“We willen niet alleen betrouwbaar en snel leveren, maar ook toekomstgericht”, aldus Overmars. “Met deze elektrische eSprinter kunnen we emissievrij opereren in milieuzones en stedelijke gebieden, zonder concessies te doen aan kwaliteit of leverbetrouwbaarheid.”

Geconditioneerd én elektrisch

J&J Verskoeriers is gespecialiseerd in geconditioneerd spoedtransport, waarbij temperatuurgevoelige goederen snel en veilig op locatie moeten zijn.

Daarnaast verzorgt het bedrijf ook reguliere spoedritten, waarvoor de nieuwe elektrische eSprinter ook uitermate geschikt voor is.

Met deze uitbreiding doet J&J Verskoeriers ervaring op met elektrisch rijden binnen het dagelijkse werk, als onderdeel van de bredere stap richting schoner en toekomstbestendig transport.

Dankzij de brede inzetbaarheid en ervaring met maatwerklogistiek is J&J een gewaardeerde partner voor bedrijven in onder meer de medische, voedingsmiddelen- en technologische sector.

Eerste stap in verdere verduurzaming

De aanschaf van de eSprinter past binnen een bredere duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. In de komende jaren wil J&J Verskoeriers blijven investeren in schonere vervoersmiddelen en slimme logistieke oplossingen, om zo in te spelen op de groeiende vraag naar milieuvriendelijk transport.

De levering van de eSprinter werd verzorgd door Melvin Dirksen van Wensink, de Mercedes-Benz bedrijfswagendealer die J&J Verskoeriers begeleidde in het aankoop- en aanpassingsproces.

“De samenwerking met Wensink was professioneel en prettig”, aldus Overmars. “Zij hebben meegedacht in hoe we deze stap het beste konden zetten.”

Milieudefensie begint opnieuw klimaatrechtszaak tegen Shell

AMSTERDAM – Milieudefensie begint een nieuwe klimaatrechtszaak tegen Shell. Directeur Donald Pols van de milieuorganisatie kondigde de zaak tegen het bedrijf dinsdag aan. “Wij eisen dat Shell onmiddellijk stopt met het ontwikkelen van nieuwe olie- en gasvelden”, zei Pols. “Wij kunnen als samenleving niet meer accepteren dat een bedrijf als Shell onze toekomst bepaalt.”

Milieudefensie voerde al eerder een rechtszaak tegen Shell. Inzet in die zaak was dat het bedrijf de uitstoot van broeikasgassen die het veroorzaakt voor eind 2030 met 45 procent moet verlagen. De rechtbank wees die eis toe, maar in hoger beroep besliste het gerechtshof anders. Ook bedrijven als Shell dragen volgens het hof weliswaar verantwoordelijkheid voor het tegengaan van klimaatverandering en de bijbehorende gevaren, maar voor het opleggen van zo’n concreet percentage zagen de rechters geen basis.

Milieudefensie ging in cassatie, maar heeft nu dus ook besloten een aanvullende zaak aan te spannen. Daarin draait het voor een belangrijk deel om zevenhonderd olie- en gasvelden die Shell nog in de toekomst zou kunnen ontwikkelen. Dat wil Milieudefensie met deze zaak in één keer voorkomen. “Er is geen enkele ruimte voor nieuwe olie- en gasvelden”, stelde Pols. “De gevolgen zijn desastreus.”

Volgens de milieuorganisatie zouden de olie- en gasvelden waar de zaak om draait als ze worden ontwikkeld, een CO2-uitstoot gaan veroorzaken die 36 keer zo groot is als die van heel Nederland. Dat Shell het hoofdkantoor heeft verplaatst naar Londen, staat het aanspannen van een nieuwe zaak voor de Nederlandse rechter volgens advocaat Roger Cox niet in de weg.

Na de uitspraak van het hof in november vorig jaar zei Cox al aanknopingspunten te zien voor een vervolg. De rechters wezen er in hun uitspraak op dat olie- en gasbedrijven rekening moeten houden met negatieve gevolgen van hun activiteiten voor de energietransitie. “De voorgenomen investeringen van Shell in nieuwe olie- en gasvelden kunnen hiermee op gespannen voet staan”, stond in het arrest. Cox noemde dat toen al “bijna een uitnodiging”. Naast het punt over de nieuwe velden, wil Milieudefensie proberen een harde uitspraak te krijgen over het tempo waarin Shell de uitstoot moet verminderen, nu na 2030.

Naast de zaak tegen Shell heeft Milieudefensie een klimaatzaak in voorbereiding tegen ING. In die zaak is de dagvaarding afgeleverd, maar er zijn nog geen zittingen geweest.

Schmitz Cargobull Trailer Store Venlo verhuist begin 2026 naar nieuwe locatie in Venlo

V.l.n.r.: Sander Jaspers (Directeur Schmitz Cargobull Nederland), Ernst Jansen (eigenaar TRUCK SUPPORT Venlo) en Luc Kessels (Deputy Manager Global Used Trailers) bij de symbolische "eerste schep in de grond”

VENLO – Al 32 jaar is Schmitz Cargobull actief in Venlo maar maakt zich nu op voor een nieuwe stap en een verzekerde toekomst. Begin 2026 verhuist het bedrijf naar een ruim terrein van ca. 16.000 m² aan de Olivier van Noortweg 1, direct achter TRUCK SUPPORT Venlo/Maasbree en pal aan de A67 Rotterdam/Antwerpen richting Duitsland.

De zoektocht naar een geschikte nieuwe locatie begon toen de huurovereenkomst aan de Stanleyweg door de huidige verhuurder werd opgezegd per mei 2026 omdat het perceel zal worden herontwikkeld. Na een intensieve zoektocht werd een perfecte plek gevonden op het terrein achter en eigendom van TRUCK SUPPORT Venlo BV – een bekende naam in de regio en daarbuiten als het gaat om truck- en traileronderhoud, bandenservice en schadewerkplaats.

Op de nieuwe locatie is ruimte voor zo’n 166 trailers en zal speciaal voor Schmitz Cargobull een nieuw en modern kantoorpand van 325 m² worden gebouwd. De bouw wordt gerealiseerd door Ernst Jansen, eigenaar van Truck Support Venlo, en zal begin 2026 worden opgeleverd.

De samenwerking tussen Schmitz Cargobull Trailer Store en TRUCK SUPPORT Venlo bestaat al meer dan 20 jaar. Door de toekomstige fysieke nabijheid wordt deze band verder versterkt en ontstaan er nieuwe synergiën voor beide organisaties.

TRUCK SUPPORT zelf beschikt over ruim 2.000m2 werkplaats capaciteit met 8 dubbele werkplaatsstraten voor truck- en traileronderhoud, reparaties, schadewerkplaats en bandenservice. Alle werkzaamheden worden dagelijks uitgevoerd door een 30 tal gemotiveerde mensen.

Schmitz Cargobull Trailer Store is een volle dochter van de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull AG, Europa’s grootste producent van opleggers. Sinds de oprichting in 1993 verkoopt het team in Venlo jaarlijks tussen de 800 en 1.000 gebruikte trailers. Deze trailers komen uit inruil, lease-retour van Cargobull Finance en andere leasemaatschappijen, maar ook via transportbedrijven, veilingen en banken.

Ongeveer vijftig procent van de trailers wordt verkocht in Nederland, de andere helft vindt zijn weg naar meer dan 40 landen wereldwijd. Cargobull Trailer Store telt gebruikte wagen centers in meer dan 20 landen, waarbij jaarlijks tussen de 8.000 en 10.000 gebruikte trailers worden verkocht. De meeste trailers zijn tussen de drie en acht jaar oud, vaak van het merk Schmitz Cargobull, maar geregeld ook andere merken.

Napels weer opgeschrikt door aardbeving

NAPELS – Een aardbeving met een kracht van 4.4 heeft in de omgeving van Napels voor onrust gezorgd. In de stad Pozzuoli renden inwoners in paniek de straat op. Burgemeester Gigi Manzoni riep mensen via sociale media op kalm te blijven en een open plek op te zoeken.

De burgemeester waarschuwde dat een reeks aardbevingen gaande is. Scholen staakten lessen en op plekken in de regio is het openbaar vervoer uit voorzorg stilgelegd. Er zijn geen berichten over serieuze schade of slachtoffers.

Het Italiaanse gebied wordt vaker opgeschrikt door aardschokken, maar die waren het afgelopen jaar zwaarder dan gebruikelijk. In maart vielen bij een vergelijkbare beving lichtgewonden en ontstond schade aan gebouwen.

In deze tijd van het jaar bevinden zich ook veel toeristen in de regio. Eilanden als Capri zijn populaire bestemmingen voor buitenlandse vakantiegangers.

Politie zoekt getuigen van brand in Didam

DIDAM – De politie zoekt naar getuigen van de brand in het Gelderse Didam, die in de nacht van maandag op dinsdag meerdere huizen verwoestte. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

De politie doet “zeker tot in de middag” onderzoek in een afgezet gebied rond de brand. Ook probeert de politie via buurtonderzoek aan informatie te komen en wordt naar camerabeelden gezocht. Op de locatie van de brand zelf doet de Forensische Opsporing onderzoek.

Bij de brand raakte niemand gewond. Wel gingen vier woningen volledig verloren. Die huizen moest de brandweer slopen om de brand helemaal uit te kunnen krijgen. Een andere woning is ook zwaar beschadigd en een zesde huis liep vooral rook- en waterschade op. In het getroffen huizenblok aan de Begoniastraat wonen 24 mensen.

De bewoners van de afgebrande huizen krijgen hulp van stichting Salvage en de woningcorporatie bij het zoeken naar een oplossing.

GRIP-2: Zeer grote brand bij afvalverwerker in Vlaardingen [+foto’s]

Foto: JBMedia

VLAARDINGEN – Dinsdagmiddag rond 13.40 uur is er brand uitgebroken in een loods van een afvalverwerker aan de Maassluissedijk in Vlaardingen.

Er is door de brandweer opgeschaald naar het sein ‘Zeer Grote Brand’. Inmiddels komen de vlammen uit het dak, meldt een fotograaf ter plaatse.

De hulpdiensten hebben na GRIP-1 opgeschaald naar GRIP-2, meldt de fotograaf ter plaatse.

De dikke rookwolken trekken richting Maassluis.

Volgens de Veiligheidsregio staat de loods/hal vol met bouwafval. Er zijn meer brandweereenheden opgeroepen.

Er zijn twee vaartuigen van Havenbedrijf Rotterdam aanwezig voor de incidentbestrijding. Een vaartuig blust de brand direct met een waterkanon en de andere is ingezet om water te leveren aan de brandweereenheden.

Er is een NL-Alert verzonden waarin de Veiligheidsregio waarschuwt om uit de rook te blijven en ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te schakelen.

Op dit moment worden delen van de brandende loods gesloopt om beter te kunnen blussen. Dit kan tijdelijk extra rook- en stankoverlast geven.

Wat is GRIP-2

Als er ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is, kan er worden opgeschaald naar een hoger GRIP-niveau. Naast het CoPI wordt dan een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert. Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio.

Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau.

PostNL verhoogt weer postzegelprijs: grootste stap sinds 2014

DEN HAAG – PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

Postzegels kosten tot juli nog 1,21 euro. Het afgelopen jaar verhoogde PostNL de prijzen ook al: zo kostte een zegel in 2023 nog 1,01 euro. “We snappen dat niemand graag meer betaalt, maar de nieuwe tarieven zijn onvermijdelijk”, zegt directeur Maurice Unck van de postdivisie van PostNL. “Gemiddeld verstuurt een Nederlands huishouden zes brieven per jaar, dit betekent dus op jaarbasis 60 cent extra. Daarmee is dit een van de noodzakelijke stappen om post ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk en betrouwbaar te houden.”

PostNL heeft al langer last van het feit dat Nederlanders minder brieven versturen. Het bedrijf riep de politiek in februari nog op tot steun om de verlieslatende postbezorging voorlopig in stand te houden. “Alle aanpassingen aan het netwerk die wij binnen de huidige regels kunnen doen hebben we reeds in gang gezet. Deze zijn onvoldoende om de kostenstijgingen op te vangen”, stelt Unck.

Postwet

Ook het versturen van andere post wordt duurder. Zo gaat de prijs van een postzegel voor brieven naar het buitenland met ingang van juli van 1,90 naar 2 euro. Het versturen van aangetekende brieven kost dan 50 cent meer, namelijk 10,80 euro. Daarnaast wordt de prijs voor het versturen van een aangetekend pakket ook verhoogd met 50 cent, tot 10,85 euro.

Het bedrijf is met het kabinet in gesprek over de aanpassing van de Postwet. Door die wet moet PostNL nu nog binnen een dag bezorgen. In andere landen in Europa geldt een norm van twee of meer dagen. “Toch zie je vijf dagen per week in elke straat in Nederland een postbezorger. Dat zijn we wettelijk verplicht, maar het is arbeidsintensief en kostbaar”, zegt Unck. “Bovendien sluit het niet meer aan op de veranderde klantbehoeften, van zowel consumenten als verzendende zakelijke gebruikers.”

19-jarige Nederlandse uithaler probeert Belgische agent aan te rijden

Foto: Adobe Stock

ANTWERPEN – Een 19-jarige Nederlander is door de onderzoeksrechter aangehouden wegens poging tot doodslag, omdat hij in de nacht van vrijdag op zaterdag bij een controle in de buurt van kaai 614 inreed op een politieagent.

De scheepvaartpolitie wilde rond 02:00 uur een auto met Nederlandse nummerplaat controleren, maar de bestuurder negeerde de bevelen van de politie en reed doelbewust richting één agent. Die kon zich redden door de deurpost van het voertuig te grijpen, maar werd zo verschillende meters meegesleurd.

Uiteindelijk konden drie Nederlanders gearresteerd worden. Het gaat om de 19-jarige bestuurder en twee 16-jarigen.

Uit het onderzoek blijkt dat ze op zoek waren naar een partij cocaïne.

De meerderjarige werd zondag aangehouden voor poging tot doodslag en van handel van verdovende middelen in vereniging, de twee minderjarigen werden gesloten geplaatst door de jeugdrechter.

Het onderzoek wordt voortgezet onder leiding van de onderzoeksrechter.

Luchthaven Charleroi hervat activiteiten na bommelding

BRUSSEL – De activiteiten op luchthaven Charleroi in België zijn weer hervat, meldt de luchthaven. Dinsdagochtend werden de activiteiten stilgelegd vanwege een bommelding aan boord van een vliegtuig van Ryanair uit Portugal.

De enige landingsbaan van het vliegveld was gesloten van 11.00 uur tot ongeveer 13.45 uur. Door de verstoring moesten zo’n twaalf vluchten worden omgeleid naar de luchthavens van Brussel en het Franse Lille. Ongeveer twintig vluchten konden niet vertrekken. De luchthaven verwacht vertragingen die tot drie uur kunnen duren.

De 166 passagiers aan boord van het toestel dat uit Faro kwam, waren tegen 13.30 uur geëvacueerd en zijn volgens een woordvoerster van de luchthaven gescreend. Volgens haar hebben de autoriteiten de laatste inspecties inmiddels uitgevoerd.

Interpol heeft de federale politie en het parket van Charleroi laten weten dat de melding een grap was die vanuit het Verenigd Koninkrijk werd gestuurd. De verdachte is geïdentificeerd en opgepakt in Engeland.

Twee Nederlandse uithalers gearresteerd in haven van Antwerpen

ANTWERPEN – De Belgische Scheepvaartpolitie heeft maandagavond twee Nederlandse mannen van 15 en 22 jaar gearresteerd in de haven van Antwerpen. Ze werden opgemerkt naar aanleiding van verdachte handelingen en worden verdacht van een vermeende poging tot uithaling van verdovende middelen ter hoogte van de fruitkaai.

De douane heeft maandag ook een partij cocaïne van ongeveer 43 kg in beslag genomen.

De meerderjarige verdachte, een Nederlandse man van 22 jaar, werd dinsdag aangehouden door de onderzoeksrechter op verdenking van poging tot bezit van verdovende middelen in vereniging. Hij verschijnt vandaag voor de raadkamer, die zal beslissen over zijn verdere aanhouding.

De minderjarige verdachte werd voorgeleid bij de jeugdrechter.

Transporteur verliest hoger beroep en moet € 5.400,- boete betalen voor vervoer van ziek varken met prolaps

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 13 mei 2025 uitspraak gedaan in een hoger beroepszaak waarbij een transporteur een boete van € 6.000,- opgelegd had gekregen vanwege het vervoeren van een varken dat niet geschikt was voor transport. Het dier vertoonde een ernstige rectumprolaps. De boete werd door de rechtbank Rotterdam eerder al met 10% gematigd tot € 5.400,- vanwege overschrijding van de redelijke termijn, en die uitspraak is nu bevestigd door het College.

De overtreding werd vastgesteld op 9 juli 2020 bij het lossen van varkens op een slachthuis in Nederland. Een toezichthouder van de NVWA constateerde bij een inspectie dat één van de varkens een vergevorderde prolaps had, met afgestorven weefsel en een vergrote buikomvang. Volgens de inspecterende dierenarts kon er geen normale mestpassage meer plaatsvinden, wat ernstige pijn en lijden voor het dier betekende.

De transporteur gaf aan dat hij de prolaps niet had opgemerkt bij het laden. Toch oordeelde het College, net als eerder de rechtbank, dat het rapport van bevindingen van de toezichthouder betrouwbaar was en voldoende grond bood voor het opleggen van een boete. Kleurenfoto’s die tijdens de inspectie zijn genomen, ondersteunden volgens het CBb overtuigend de bevindingen.

De transporteur voerde aan dat het dier volgens hem geen prolaps had en dat de toezichthouder zich vergiste. Daarnaast stelde hij dat de boete ten onrechte verhoogd was wegens recidive, omdat een eerdere boete volgens hem zag op een andere aandoening bij een ander dier. Het College ging hier niet in mee: het ging in beide gevallen om een overtreding van hetzelfde voorschrift – namelijk het vervoeren van een niet-transportwaardig dier – ongeacht de aard van de aandoening.

De verhoging van de boete was gebaseerd op artikel 2.5 van het Besluit handhaving en overige zaken Wet dieren, dat bepaalt dat bij herhaling binnen vijf jaar de boete mag worden verhoogd met het bedrag van de eerdere boete. In dit geval ging het om een standaardboete van € 1.500,-, verhoogd met een eerdere boete van € 4.500,- uit 2019.

De transporteur wees er verder op dat een dierenarts in een eigen verklaring geen prolaps op de foto’s herkende. Maar ook dit verweer werd verworpen, mede omdat de betreffende dierenarts slechts één zwart-witfoto beoordeelde, terwijl er drie kleurenfoto’s in het dossier zaten.

Hoewel de redelijke termijn in de procedure met ruim zeven maanden was overschreden, ziet het CBb, net als de rechtbank, geen reden tot verdere matiging van de boete. De reeds toegepaste korting van 10% volstaat volgens het College.

Celstraffen voor vrachtwagenchauffeur en drie medeverdachten die tonnen aardappelen dumpten op Deense snelwegen uit protest tegen kilometerheffing

SVENDBORG – Vier mannen zijn in Denemarken veroordeeld tot celstraffen voor een grootschalige protestactie waarbij op 1 juni 2023 tonnen aardappelen werden gedumpt op de Sønderjyske Motorvej bij Kolding en op de Storebæltsbrug. De actie, die het verkeer urenlang lamlegde, was gericht tegen de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens.

De zwaarste straf werd opgelegd aan een 59-jarige vrachtwagenchauffeur uit Dørken bij Give. Hij kreeg 1 jaar en 9 maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf en een rijontzegging van 5 jaar en 6 maanden. De man was volgens de rechtbank de organisator van de actie en wist drie anderen over te halen om mee te doen.

De rechter oordeelde dat er sprake was van “ernstig roekeloos gedrag” waarbij andere weggebruikers in gevaar zijn gebracht. Op de Storebæltsbrug werd in beide rijrichtingen aardappelen gedumpt, waardoor het verkeer volledig vastliep. De mannen gebruikten meerdere vrachtwagens om het protest uit te voeren.

De overige betrokkenen kregen eveneens forse straffen:

Een 56-jarige landbouwer uit Zuid-Jutland kreeg 1 jaar en 3 maanden cel, verloor zijn rijbewijs voor 5 jaar en zijn Renault Twingo werd in beslag genomen.

Een 36-jarige vrachtwagenmonteur uit de regio Give kreeg 1 jaar gevangenisstraf voor medeplichtigheid aan de actie.

Een 21-jarige leerling van een landbouwmechanisatiebedrijf, die alleen meedeed op de snelweg bij Kolding, werd veroordeeld tot 8 maanden cel, waarvan 4 maanden voorwaardelijk. De rest moet hij compenseren met 100 uur taakstraf.

Volgens het Openbaar Ministerie werden de mannen vervolgd voor onder meer gevaarzetting in het verkeer, vernieling, en het veroorzaken van ernstige verstoring van een maatschappelijk vitaal verkeersknooppunt.

De hoofdverdachte gaf tijdens de rechtszaak aan gefrustreerd te zijn over het overheidsbeleid. Hij trad in het verleden op als woordvoerder voor de actiegroep ‘No farmers, no food, no future’. In de rechtbank verklaarde hij: “Het hadden net zo goed rotte vissen kunnen zijn. Het ging erom dat Seeland van de rest van Denemarken werd afgesneden.”

De rechtbank stelde dat met de actie niet alleen de verkeersveiligheid werd geschonden, maar ook de wet werd overtreden. De uitspraak volgde de eis van het Openbaar Ministerie, dat ook pleitte voor rijontzeggingen en confiscatie van voertuigen.

De veroordeelden hebben 14 dagen bedenktijd om te beslissen of zij in hoger beroep gaan.

Voortvluchtige Nederlandse drugshandelaar opgepakt in Colombia

DEN HAAG – In Colombia is een Nederlander aangehouden die in Nederland is veroordeeld voor internationale drugshandel. Hij vluchtte naar het buitenland kort voordat hij zou worden veroordeeld voor dat feit. Dat bevestigt het OM naar aanleiding van berichtgeving door het AD en Colombiaanse media.

De 41-jarige Michael de H. moet in Nederland nog een celstraf van 42 maanden uitzitten. Hij werd in mei vorig jaar veroordeeld voor meerdere drugsdeals.

Het FAST-team, een samenwerkingsverband tussen politie en OM dat voortvluchtige criminelen opspoort, was sinds februari dit jaar op zoek naar de Nederlander. Hij is afgelopen vrijdag in Colombia aangehouden. Het OM verwacht dat De H. binnenkort wordt overgeleverd aan Nederland.

HHLA viert 140-jarig bestaan met blauw verlichte container die door Europa reist

Foto: Florian Hacke/FH Media & Consulting

HAMBURG – Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) heeft tijdens de viering van de 836e verjaardag van de haven van Hamburg een indrukwekkende jubileumcampagne gelanceerd ter ere van haar 140-jarig bestaan. Centraal staat een felblauwe container die symbool staat voor de kracht en het bereik van HHLA’s Europese logistieke netwerk.

Tijdens een groots optreden van het Elbe in Concert-festival werd de opvallende container voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. In de komende weken zal de container door Europa reizen per trein en vrachtwagen – langs belangrijke HHLA-knooppunten zoals Praag, Boedapest, Tallinn en Triëst.

“Al 140 jaar geven wij vorm aan de Europese logistiek,” zegt Angela Titzrath, CEO van HHLA. “Wat ooit begon in de historische Speicherstadt van Hamburg is uitgegroeid tot een netwerk dat dagelijks mensen, markten en bedrijven met elkaar verbindt. Onze blauwe container maakt deze verbindingen op indrukwekkende wijze zichtbaar en laat zien hoe krachtig ons netwerk is.”

Van Hamburg naar Europa – en terug

De container symboliseert de verbindingen van HHLA via het spoor en de weg, mede mogelijk gemaakt door de spoorwegdochter METRANS. Goederen die via Hamburgs haven wereldwijd worden verscheept, vinden via het uitgebreide achterlandnetwerk hun weg naar de eindbestemming in Europa.

In september keert de blauwe container terug naar Hamburg als hoogtepunt van het evenement Blue Port Hamburg, waar hij opnieuw zal worden verlicht. De verlichte presentatie is in handen van lichtkunstenaar Michael Batz, bekend van eerdere lichtinstallaties in de haven. “De blauwe container reist dit jaar door Europa als symbool van verbondenheid en de kracht van moderne logistiek,” aldus Batz.

Elbe in Concert en één miljoen bezoekers

Het Elbe in Concert-festival is sinds 2024 een vast onderdeel van de havenverjaardag en trekt naar verwachting circa één miljoen bezoekers. Volgens Carolin Flemming, communicatiedirecteur bij HHLA, weerspiegelt het containerproject het nieuwe merkstatement van HHLA: “The Power of Networks”. “Met deze reis brengen we dat statement tot leven – van de Baltische Zee tot de Adriatische kust, via spoor en weg.”

Duurzaam netwerk in heel Europa

HHLA beheert een van de meest efficiënte logistieke netwerken van Europa, met zeehaventerminals in Hamburg, Tallinn, Triëst en Odessa, en meer dan 20 binnenlandse terminals via METRANS. Hamburg speelt hierin een centrale rol: één op de twee containers uit het achterland komt of vertrekt per trein. Daarmee is de haven koploper in milieuvriendelijk goederenvervoer per spoor.

×