Clicky

maandag 5 mei 2025 - 09:43 uur
Home Blog Pagina 118

Orbán: EU kan steun aan Oekraïne zonder VS niet veroorloven

BOEDAPEST – De Hongaarse premier Viktor Orbán stelt dat de Europese Unie het zich niet meer kan veroorloven Oekraïne militair te steunen nu de Amerikaanse hulp niet meer gegarandeerd is. Zijn uitspraak komt een dag na de EU-top waar buiten Hongarije om extra steun voor Oekraïne werd afgesproken.

De steunbetuiging van de 26 andere EU-lidstaten komt kort nadat de Verenigde Staten hun militaire steun aan Oekraïne hebben opgeschort. “Als de VS nu ermee ophouden… Waarom zouden de andere 26 lidstaten dan een kans hebben om deze oorlog tot een einde te brengen?”, aldus Orbán op de Hongaarse staatsradio.

De premier verzette zich al voor de top tegen extra steun aan Oekraïne. “Vandaag lijkt het erop dat ik heb gevetood. Maar binnen enkele weken zullen ze terugkomen en zal blijken dat er geen geld is voor deze doelen”, zei Orbán. De Hongaarse regeringsleider is een bondgenoot van de Amerikaanse president Donald Trump en heeft ook banden met Rusland.

Orbán zei op de radio ook dat zijn regering de komende weken een openbare raadpleging houdt over de Oekraïense toetreding tot de Europese Unie. Oekraïne is sinds juni 2022 kandidaat-lid.

ILT: Naleving regels arbeidsomstandigheden aan boord vissersschepen kan beter

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zet zich in voor veilige en gezonde werk- en leefomstandigheden aan boord van vissersvaartuigen. De ILT heeft hier in 2024 voorlichting over gegeven aan boord van niet-certificaatplichtige kotters. Door middel van inspecties bij deze zeegaande vissersvaartuigen is gecontroleerd op naleving van het C188-verdrag waarin de regels staan over arbeidsomstandigheden aan boord.

Uit de inspecties van 34 vissersvaartuigen blijkt dat een groot deel nog niet voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer het C188-verdrag niet of onvoldoende wordt nageleefd, kunnen er situaties ontstaan waarin vissers of het schip onverzekerd zijn. Om onnodige risico’s uit te sluiten, treedt de ILT in 2025 ook handhavend op als schepen niet voldoen aan de regels.

Tijdens de 34 inspecties in 2024 bleken alle kotters voldoende veiligheidsmiddelen (PBM’s) aan boord te hebben. Ook de medische uitrustingen voor de bemanningsleden waren ruim voldoende aanwezig. Daarnaast waren alle scheepscertificaten op orde en hadden bemanningsleden in alle gevallen recht op repatriëring in geval van een ongeval op zee.

Medische keuringen en vaarbevoegdheidsbewijzen

Verbetering is nodig als het gaat om naleving van het bijhouden van werk- en rusturen en het opstellen van een werkrooster voor de bemanning. Slechts 1 kapitein voldeed aan de gestelde eisen. Ook was de bemanningslijst niet in alle gevallen bijgewerkt of werd een kopie van de bemanningslijst voor vertrek gedeeld met de wal. Daarnaast zagen inspecteurs dat 15 van de 34 kotters de vereiste bemanningspapieren niet op orde hadden. Het gaat dan bijvoorbeeld om medische keuringen en vaarbevoegdheidsbewijzen. In enkele gevallen ontbraken aansprakelijkheidsverzekeringen en sociale verzekeringen voor bemanningsleden.

Risico’s verkleinen, veiligheid verhogen

Van de 34 kotters houden 25 een zogeheten Risico Inventarisatie en Evaluatie-aanpak (RI&E) bij. Een belangrijke stap om de veiligheid en bewustwording aan boord te vergroten. In deze RI&E is vastgelegd welke gezondheids- en veiligheidsrisico’s het werken aan boord kent. Bij de RI&E hoort een plan van aanpak waarin staat omschreven welke maatregelen de vissers nemen om de risico’s op een ongeval of incident te verkleinen.

Lange werkdagen en veel administratieve lasten behoren voor vissers tot de dagelijkse praktijk. C188 is niet bedoeld als extra last, maar vervangt veel oude verdragen. Naleving is belangrijk, om de kwaliteit van werk- en leefomstandigheden aan boord te waarborgen en zo nodig te verbeteren. Bovendien biedt een goede registratie van werk- en rusttijden zekerheid bij verzekeringskwesties en juridische procedures. Want ook de rechter weegt een correcte administratie in geval van een ongeval of geschil mee in zijn oordeel.

Waarom het C188-verdrag vissers helpt

Het C188-verdrag is de Work in Fishing Convention van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO). Het C188-verdrag vervangt alle oude verdragen over arbeidsomstandigheden in de zeevisserij. Op álle zeegaande vissersvaartuigen moeten de leef- en werkomstandigheden voldoen aan de regels van het C188-verdrag. Afhankelijk van de vaardagen, scheepslengte en het vaargebied is soms ook een C188-certificaat verplicht.

Het C188-verdrag is opgesteld om vissers wereldwijd te beschermen. Het verdrag zorgt ervoor dat vissers een veilige en gezonde werkomgeving hebben, met eerlijke arbeidsvoorwaarden, voldoende rust en goede leefomstandigheden aan boord. Dit biedt niet alleen zekerheid voor vissers en reders, maar helpt ook om de sector toekomstbestendig en aantrekkelijk te houden voor nieuwe generaties vissers.

SpaceX verliest voor tweede keer controle over Starship [+video]

BOCA CHICA – SpaceX heeft donderdag voor de tweede keer op rij de controle verloren over een onbemande Starship-raket.

Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk verloor minuten na de lancering contact met de tweede trap van de raket, het ruimtevaartuig, zo maakte een woordvoerder bekend tijdens een live-uitzending. De vorige test in januari liep ook op een mislukking uit.

De raket werd gelanceerd vanuit Boca Chica in de Amerikaanse staat Texas.

Bij de vorige test, zeven weken geleden, explodeerde de raket na acht minuten boven de Atlantische Oceaan. Brokstukken vielen neer bij de Turks- en Caicoseilanden en tientallen vluchten moesten uitwijken. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA startte een onderzoek, maar gaf SpaceX vorige week toestemming voor een nieuwe test.

CMA CGM investeert 20 miljard dollar in versterking van Amerikaanse maritieme sector en binnenlandse logistiek

De Franse rederij CMA CGM Group, wereldwijd één van de grootste spelers op het gebied van zee-, land-, lucht- en logistieke oplossingen, heeft aangekondigd 20 miljard dollar te investeren in de Amerikaanse maritieme economie en de modernisering van de Amerikaanse supply chain. Deze investering, verspreid over de komende vier jaar, moet zorgen voor een stevige impuls aan de maritieme infrastructuur, de binnenlandse logistiek en de werkgelegenheid in de VS.

Sterke aanwezigheid in de VS

CMA CGM is al 35 jaar actief in de Verenigde Staten en opereert momenteel in 40 staten, waar het bedrijf 15.000 Amerikanen in dienst heeft. Als één van de grootste maritieme partners in de Amerikaanse handel vervoert CMA CGM jaarlijks meer dan 5 miljoen containers van en naar de VS.

Grootschalige investeringen in scheepsbouw, havens en logistiek

Volgens Rodolphe Saadé, voorzitter en CEO van CMA CGM Group, onderstreept deze megainvestering de sterke en langdurige band met de VS. “In de komende vier jaar gaan we onze vloot onder Amerikaanse vlag fors uitbreiden, de capaciteit van belangrijke containerhavens aan zowel de oost- als westkust vergroten, moderne opslagfaciliteiten door het hele land opzetten en een groot luchtvrachthub openen in Chicago,” aldus Saadé. De plannen moeten leiden tot de creatie van 10.000 nieuwe Amerikaanse banen.

Impuls voor Amerikaanse scheepsbouw en maritieme werkgelegenheid

Onderdeel van het investeringsprogramma is de versterking van de Amerikaanse scheepsbouwcapaciteit. Hiermee sluit CMA CGM aan bij de prioriteiten van de Amerikaanse regering om de binnenlandse scheepsbouwsector nieuw leven in te blazen. Naast de uitbreiding van de Amerikaanse vloot van dochterbedrijf American President Lines (APL), investeert CMA CGM ook in de opleiding van maritieme vakmensen en de introductie van nieuwe technologieën. APL wordt hierdoor nog sterker gepositioneerd als de belangrijkste vervoerder van Amerikaanse overheidsladingen.

Uitbreiding containerhavens aan beide kusten

Om de logistieke ketens efficiënter te maken, steekt CMA CGM ook fors geld in de ontwikkeling van haveninfrastructuur op strategische locaties, waaronder New York, Los Angeles, Dutch Harbor, Houston en Miami. Deze investeringen moeten zorgen voor snellere operaties, betere digitale processen en meer veiligheid voor havenarbeiders en ladingen.

Nieuwe logistieke centra en opslag voor automotive-sector

Daarnaast wordt fors geïnvesteerd in state-of-the-art magazijnen en logistieke platforms, specifiek gericht op de automotive-sector. Deze faciliteiten moeten bijdragen aan een veilige en betrouwbare binnenlandse supply chain, en tegelijkertijd de Amerikaanse leidende positie op logistiek gebied versterken.

Grote luchtvrachthub in Chicago

CMA CGM breidt ook de Amerikaanse luchtvrachtcapaciteit uit met een nieuw luchtvrachthub in Chicago. Vanuit deze hub worden vijf nieuwe Boeing 777 vrachtvliegtuigen ingezet, bemand door Amerikaanse piloten. Hiermee wil de groep de handelsstromen versterken en zorgen voor snelle en betrouwbare levering van kritieke en tijdgevoelige goederen.

Innovatiecentrum voor logistiek in Boston

Tot slot opent CMA CGM een nieuw R&D-centrum in Boston, gericht op de ontwikkeling van robotica en automatiseringsoplossingen voor de logistiek. Dit innovatiecentrum, dat wordt opgezet in samenwerking met toonaangevende Amerikaanse technologiepartners, moet ervoor zorgen dat CMA CGM haar klanten in de VS de hoogste servicekwaliteit kan blijven bieden.

Met deze brede investering benadrukt CMA CGM haar lange termijn commitment aan de Amerikaanse economie en logistieke sector, en speelt de rederij in op de groeiende behoefte aan duurzame, efficiënte en technologisch geavanceerde supply chains.

Amerikaanse kustwacht onderschept in samenwerking met Nederlandse marine voor ruim 130 miljoen euro aan drugs op Caribische Zee

Foto: US Coast Guard

MIAMI – De Amerikaanse kustwacht heeft afgelopen donderdag in de haven van Miami Beach een enorme partij cocaïne gelost. Het ging om zo’n 5.650 kilo cocaïne, met een straatwaarde van ruim 141 miljoen dollar (circa 130 miljoen euro). De drugs zijn onderschept tijdens zes operaties op de Caribische Zee, waarbij in totaal 17 verdachten zijn aangehouden. Zij worden overgedragen aan de Amerikaanse justitie voor vervolging.

Samenwerking in de strijd tegen drugssmokkel

Volgens luitenant Jesus Martinez Borges van het Zevende District van de Amerikaanse kustwacht tonen deze inbeslagnames aan hoe toegewijd de kustwacht is aan het beveiligen van de maritieme grenzen van de VS. “Samen met onze partners werken we dag en nacht om drugskartels de toegang tot smokkelroutes richting de Verenigde Staten te ontzeggen,” aldus Martinez Borges. “Onze acties leveren waardevolle informatie op voor federale onderzoeken en helpen mee aan de bestrijding van internationale misdaadnetwerken die de veiligheid van Amerikanen bedreigen.”

Internationale samenwerking loont

Bij de acties speelde ook de Nederlandse marine en kustwacht een belangrijke rol. Zo ontdekte een patrouillevliegtuig van de Kustwacht Caribisch Gebied op 2 februari een verdachte snelle boot in internationale wateren, zo’n 50 kilometer ten noorden van Venezuela. Het Nederlandse marineschip Zr.Ms. Groningen, met aan boord een team van de Amerikaanse kustwacht, wist de boot te stoppen en nam 2.820 kilo cocaïne in beslag. Vijf opvarenden werden aangehouden.

Foto: US Coast Guard

Op dezelfde dag onderschepte de Amerikaanse kustwacht, met hulp van een patrouillevliegtuig uit Miami, een tweede snelle boot nabij de Amerikaanse Maagdeneilanden. Hierbij werd 1.000 kilo cocaïne in beslag genomen en werden drie verdachten opgepakt.

Vluchters laten drugs achter op zee

Ook op 14 februari ontdekte een Nederlands maritiem patrouillevliegtuig een verdachte boot in internationale wateren, wederom voor de kust van Venezuela. Toen de Groningen de achtervolging inzette, gooiden de smokkelaars balen drugs overboord en wisten zij Venezuela binnen te vluchten. Desondanks wist de bemanning 260 kilo cocaïne uit het water te vissen.

Foto: US Coast Guard

Enkele dagen later, op 17 februari, onderschepte de USCG Cutter Valiant een snelle boot ten noordoosten van de Dominicaanse Republiek. Vijf verdachten werden gearresteerd en er werd 580 kilo cocaïne in beslag genomen.

Nederlandse marine grijpt in met waarschuwingsschoten

Ook op 4 maart speelde de Nederlandse marine opnieuw een rol. Een patrouillevliegtuig meldde een verdachte snelle boot op ongeveer 200 kilometer ten noordwesten van Aruba. De Groningen stuurde een helikopter, die met waarschuwingsschoten de smokkelaars tot stoppen dwong. Bij deze actie werd 247 kilo cocaïne in beslag genomen en werden twee opvarenden gearresteerd.

Canadees marineschip betrokken bij grootste vangst

De grootste vangst van deze operatie vond plaats op 1 maart, toen het Canadese marineschip HMCS Harry DeWolf, samen met een team van de Amerikaanse kustwacht, een snelle boot onderschepte ten noorden van Colombia. Hierbij werd 750 kilo cocaïne gevonden en drie smokkelaars aangehouden.

De Amerikaanse kustwacht benadrukt dat internationale samenwerking van groot belang is bij de bestrijding van drugssmokkel op zee. Door de gezamenlijke inzet van marineschepen, kustwachten en luchtsteun uit verschillende landen, konden deze succesvolle operaties plaatsvinden.

Niet hele kabinet wist van 3,5 miljard euro voor Oekraïne

DEN HAAG – Vicepremier Fleur Agema wist niet dat premier Dick Schoof woensdag in het debat over de oorlog in Oekraïne 3,5 miljard euro voor 2026 wilde toezeggen. “Dat kwam uit de hoge hoed”, zei de PVV-minister bij de inloop van de ministerraad. “We gaan hier een stevig gesprek met elkaar over hebben.”

De zorgminister zei dat ze hier vragen over heeft voor Schoof. “Het is allemaal wat snel en het was niet bekend.”

Agema zei net als de partijleider van de PVV Geert Wilders, dat ze wil dat het geld voor Oekraïne gepaard gaat met een lastenverlichting voor Nederlanders. “Er wordt alvast voorgesorteerd om dit geld voor Oekraïne te reserveren, maar iedereen anders moet wachten.”

De minister wacht zelf ook al een tijd op geld voor haar plannen, zei ze vrijdag weer. Vorig jaar werd afgesproken om 165 miljoen euro te bezuinigen op opleidingen voor medisch-specialistische zorg. Agema kwam daarna met een alternatief plan, maar wacht nog op een akkoord hierover. Daarom vindt ze het lastig dat de premier deze toezegging deed.

Sloop pand Arnhem afgerond, meeste gevels behouden

ARNHEM – De sloop van een van de uitgebrande panden in het centrum van Arnhem is afgerond. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Gelderland-Midden. Het centrum van de stad werd donderdag getroffen door een grote brand.

In de nacht van donderdag op vrijdag laaide het vuur weer korte tijd op en werd een NL-Alert verstuurd. Om 03.24 uur meldde de brandweer dat de brand geblust was. “We houden een tankautospuit ter plaatse, maar voor de brandweer is verder geen rol meer weggelegd”, aldus de woordvoerder.

De brand brak in de nacht van woensdag op donderdag uit in een winkel van SoLow. Daarna sloeg het vuur over naar andere panden in het centrum. Volgens de woordvoerder van de veiligheidsregio zijn op één na alle gevels van de getroffen panden behouden.

Bom uit oorlog legt treinverkeer Parijse Gare du Nord plat

PARIJS – Het treinverkeer van en naar het Parijse station ‘Gare du Nord’ is stilgelegd omdat ten noorden van het station een onontplofte bom uit de Tweede Wereldoorlog is gevonden.

Bij nachtelijke werkzaamheden aan het spoor werd de bom volgens spoorbedrijf SNCF tussen de rails aangetroffen in de gemeente Saint-Denis. Specialisten werken aan het onschadelijk maken van de bom van 500 kilo. Dat werk duurt volgens Franse media tot zeker halverwege de middag.

De minister van Transport, Philippe Tabarot, zei tegen Franse media dat het treinverkeer hopelijk in de middag geleidelijk kan worden hervat. Het treinverkeer zal volgens Tabarot de hele dag moeilijk zijn.

Gare du Nord is met circa driehonderd miljoen reizigers per jaar het drukste station van Frankrijk. Behalve talrijke treinen uit Parijse voorsteden en uit Noord-Frankrijk bedient het station veel hogesnelheidstreinen uit België, Duitsland, Engeland en Nederland zoals de Eurostar. Die onderneming heeft laten weten dat er vrijdag geen Eurostars rijden van en naar het station.

De VS wil liggeld heffen op Chinese schepen

Foto: Adobe Stock

WASHINGTON – De Verenigde Staten wil havengeld heffen op elk schip dat deel uitmaakt van een vloot met Chinese of onder Chinese vlag varende schepen. Bondgenoten moeten dezelfde maatregel invoeren voor dergelijke schepen of anders vergeldingsmaatregelen verwachten, blijkt uit een conceptbesluit dat persbureau Reuters donderdag heeft ingezien.

De regering van president Donald Trump werkt aan een presidentieel besluit om de binnenlandse scheepsbouw te stimuleren en China’s greep op de wereldwijde scheepvaartindustrie te verzwakken.

Het conceptbesluit stelt voor liggeld te heffen op elk schip dat een Amerikaanse haven binnenvaart, “ongeacht waar het gebouwd is of onder welke vlag het vaart, als dat schip deel uitmaakt van een vloot met schepen die in de Volksrepubliek China zijn gebouwd of onder Chinese vlag varen”.

Het volledige conceptbesluit dat Reuters donderdag inzag roept Amerikaanse functionarissen ook op bondgenoten en partners aan te sporen hetzelfde te doen, op straffe van vergelding. De VS voeren volgens het conceptbesluit ook tarieven in voor Chinese laad- en losapparatuur.

“De nationale veiligheid en economische welvaart van de Verenigde Staten worden verder bedreigd door de oneerlijke handelspraktijken van de Volksrepubliek China in de maritieme, logistieke en scheepsbouwsectoren,” staat in het conceptbesluit.

Vrachtwagen met houtsnippers gekanteld op N315

Foto: Persbureau De Breij

ZELHEM – Een vrachtwagen is vrijdagochtend gekanteld op de N315 – Hengeloseweg in Zelhem. De aanhanger van de combinatie is overeind blijven staan.

De vrachtwagenchauffeur kwam met de schrik vrij.

Het ongeluk vond rond 07:30 uur plaats ter hoogte van de rotonde met de Rondweg. Tijdens het nemen van de rotonde kwam de vrachtwagen op zijn kant terecht, hierdoor belandde een deel van de lading op het asfalt.

De container van de vrachtwagen was geladen met houtsnippers.

Een deel van de rotonde is afgesloten. Een berger komt ter plaatse om de vrachtwagen af te slepen.

Ook zal er een shovel komen om de houtsnippers weg te halen.

Hoe het ongeluk kon gebeuren is niet bekend.

Dode en drie gewonden door frontale botsing in Waalwijk

WAALWIJK – Door een frontale botsing tussen twee auto’s in Waalwijk is een persoon om het leven gekomen.

Ook zijn drie inzittenden gewond naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie.

De botsing vond rond 20.30 uur plaats op de Biesbosweg. Hoe dat kon gebeuren, is niet bekend.

Auto-onderdelendivisie Thyssenkrupp schrapt 1800 banen

FRANKFURT – Het Duitse industrieconcern Thyssenkrupp gaat 1800 banen schrappen bij zijn divisie die onderdelen levert aan de auto-industrie.

Door malaise bij autofabrikanten dalen de orders sterk, dus zegt het bedrijfsonderdeel met bijna 31.300 werknemers de kosten fors te moeten verlagen.

Wereldwijd wil de auto-onderdelendivisie van Thyssenkrupp de kosten met 150 miljoen euro verlagen. Dat gebeurt ook door een vacaturestop voor posities boven een bepaalde salarisgrens. Daarnaast verlaagt het bedrijfsonderdeel de investeringen.

Autofabrikanten in Europa hebben het zwaar door een tegenvallende vraag naar nieuwe auto’s, vooral als het gaat om elektrische voertuigen. Het leidde bij veel autofabrikanten en toeleveranciers tot reorganisaties. “De productievolumes liggen constant onder historische dieptepunten. Discussies over importheffingen zorgen voor meer onzekerheid”, zei Volkmar Dinstuhl, die de autodivisie van Thyssenkrupp leidt. “Ook wij kunnen ons niet onttrekken aan de druk op de markt.”

Trumps gezant: volgende week gesprek met Oekraïne in Saudi-Arabië

WASHINGTON – Donald Trumps gezant Steve Witkoff zegt volgende week met vertegenwoordigers van Oekraïne af te spreken in Saudi-Arabië. De details worden volgens hem nog uitgewerkt, maar waarschijnlijk vinden de gesprekken over vrede met Rusland plaats in Riyad of Jeddah.

“Het idee is om een raamwerk vast te leggen voor een vredesovereenkomst en ook voor een eerste staakt-het-vuren”, aldus Witkoff. Of er ook gesproken wordt over een grondstoffendeal, zegt Witkoff af te wachten.

Vorige week liep een ontmoeting tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky uit op ruzie. Volgens Witkoff vindt Trump dat Zelensky sindsdien goede wil heeft getoond.

Ontmoetingen

Een bron bij de Oekraïense regering zei tegen persbureau AFP dat Zelensky’s stafchef Andri Jermak, en mogelijk ook defensieminister Roestem Oemjerov dinsdag een ontmoeting met de Amerikanen hebben in Riyad.

Zelensky meldt op X dat hij Saudi-Arabië komende maandag bezoekt. Hij heeft daar een ontmoeting met de kroonprins, Mohammed bin Salman. “Na afloop blijft mijn team in Saudi-Arabië om samen te werken met onze Amerikaanse partners.”

Brug ingestort op E42 bij La Louvière: één dode en twee gewonden [+video’s]

HOUDENG – Op de Belgische snelweg E42 bij Houdeng, vlakbij La Louvière, is donderdagmiddag een brug over het Centrumkanaal ingestort tijdens sloopwerkzaamheden. Dat melden Belgische media.

Op het moment van het incident waren er afbraakwerkzaamheden aan de gang, waarbij dertien wegwerkers op de brug aan het werk waren. Door de instorting vielen volgens de federale politie vier mensen in het water. Eén van hen werd na een zoekactie uit het kanaal gehaald en moest ter plekke worden gereanimeerd. Het slachtoffer werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed later aan zijn verwondingen.

Twee andere werknemers raakten gewond en zijn eveneens naar het ziekenhuis overgebracht. Enkele bouwkranen stortten mee naar beneden en kwamen terecht op een werkschip dat onder de brug lag om puin op te vangen. Het schip was op dat moment leeg.

Verkeer weer op gang

De ingestorte brug was voor het instorten al afgesloten voor het verkeer vanwege de werkzaamheden. Na het incident werd uit voorzorg ook de parallelbrug tijdelijk gesloten, zodat de hulpdiensten veilig hun werk konden doen. Inmiddels is die brug weer open en kan het verkeer op de E42 in beide richtingen weer doorrijden.

Tot die tijd moesten automobilisten omrijden via de A501 en de E19, wat leidde tot flinke files.

Het scheepvaartverkeer op het Centrumkanaal blijft voorlopig wel gestremd.

EU-leiders zonder Hongarije akkoord met extra steun Oekraïne

BRUSSEL – De leiders van de EU-landen hebben buiten Hongarije om extra steun voor Oekraïne afgesproken. De Hongaarse premier Viktor Orbán bleef zich daartegen op de ingelaste EU-top donderdag in Brussel verzetten, waarna de 26 anderen volgens een EU-diplomaat besloten zich zonder Hongarije uit te spreken. Over de versterking van de Europese defensie zijn de 27, dus ook Hongarije, het volgens de bron wel eens.

Orbán had voorafgaand aan de top al laten weten niet te willen instemmen met extra steun aan Oekraïne. Hij had in een brief aan voorzitter António Costa van de Europese Raad al laten weten dat hij geen conclusies wilde trekken aan het eind van de top, zoals normaal wel gebeurt. De Slowaakse leider Robert Fico protesteerde ook, maar is toch akkoord gegaan met de slotverklaring. Hij lijkt tevreden met de verklaring van de EU-leiders dat zij vragen om een oplossing voor de doorvoer van Russisch gas door Oekraïne.

President Volodymyr Zelensky was donderdag ook naar Brussel gekomen om het deel van de top over Oekraïne bij te wonen. Voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie beloofde Zelensky al voor aanvang van de top dat de EU zijn land zal blijven steunen. Dat was een signaal aan Zelensky nu de Amerikanen de militaire hulp hebben opgeschort.

Verdediging Europa

Naast hulp aan Oekraïne was de verdediging van Europa het tweede onderwerp van de bijeenkomst. Europa moet veel meer geld aan defensie uitgeven omdat de Amerikanen daar niet meer de verantwoordelijkheid voor willen nemen. Dat proces is al langer aan de gang, maar is sinds het aantreden van president Trump in een stroomversnelling gekomen. Von der Leyen presenteerde deze week een plan om 800 miljard aan investeringen in defensie mogelijk te maken.

De top is formeel nog niet voorbij. De regeringsleiders en staatshoofden zijn nog aan het dineren.

×