Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 22:55 uur
Home Blog Pagina 116

Defensieminister Belgiƫ naar Audi-fabriek voor militaire plannen

VORST – De Belgische minister van Defensie Theo Francken bezoekt volgende week met enkele defensiebedrijven de voormalige fabriek van Audi in Vorst, nabij Brussel. Dat heeft hij vrijdag aangekondigd in het Belgische radioprogramma De Ochtend. Francken heeft plannen om de locatie om te bouwen tot wapenfabriek.

“Ik geloof heel sterk in dat verhaal”, zei de defensieminister. Hij voegde toe dat dit wel afhangt van de betrokken defensiebedrijven, evenals eventuele steun van de overheid.

Omwonenden vreesden eerder dat er munitie zou worden geproduceerd, maar die zorgen nam Francken weg: als de fabriek in gebruik wordt genomen, zal hier andere technologie worden gemaakt.

In het radioprogramma Sven op 1 vertelde de minister vrijdag over zijn plan om van de voormalige Audi-fabriek een “grote industriĆ«le militaire hub qua innovatie en qua productie” te maken. Volgens hem heeft de locatie “enorm veel potentieel”.

Mogelijk nog dagen onduidelijkheid over lichamen na brand Arnhem

ARNHEM – Het gaat mogelijk nog dagen duren voordat duidelijk is of zich toch nog lichamen in het afgebrande blok in het centrum van Arnhem bevinden. Vrijdagmiddag kan nog steeds niemand de uitgebrande panden in, zegt een woordvoerder van de brandweer.

Medewerkers van het Landelijk Team Forensische Opsporing liepen vrijdag wel rond het blok, maar zij kunnen dus nog niet aan hun onderzoek naar de oorzaak van de brand beginnen. Ook brandweerlieden kunnen vrijdag niet naar binnen, zegt de woordvoerder. Het blok is deels uitgebrand en gesloopt en is instabiel. Muren kunnen instorten. Het pand van de winkel SoLow, waar de brand uitbrak, is helemaal uitgebrand en gesloopt. Maar de brand heeft tientallen meters het blok in gewoed. Tien panden hebben in brand gestaan.

Als er uiteindelijk mensen naar binnen kunnen, is waarschijnlijk ook niet direct duidelijk of er nog lichamen liggen. “Je vindt niet zomaar iemand. Een lichaam kan ook diep onder het puin liggen.” De gemeente, brandweer en politie bepalen samen wanneer het veilig is om naar binnen te gaan.

Tot dusver is er nog niemand als vermist opgegeven.

Tiener overleden na val uit hoogwerker in Brabantse Raamsdonk

RAAMSDONK – Een van de twee tieners die donderdagavond uit een hoogwerker vielen aan de Kerklaan in Raamsdonk (Noord-Brabant), is overleden aan zijn verwondingen, meldt de politie.

De jongens waren vanuit de hoogwerker bezig met het opruimen van carnavalsmaterialen. Na de val werden ze naar het ziekenhuis gebracht.

De gemeente Geertruidenberg meldt dat de jongen die woensdagochtend overleed 16 jaar was. De andere tiener kan volgens de gemeente naar verwachting snel naar huis.

“Dit ongeval raakt ons allemaal diep”, meldt burgemeester Marian Witte. “Er zijn geen woorden die het verlies van een kind kunnen verzachten, maar weet dat ik en vele anderen meeleven”, aldus Witte.

Rabobank moet echtpaar 100.000 euro betalen na bankpasfraude

DEN HAAG – Rabobank moet een gedupeerd echtpaar van bankpasfraude toch 100.000 euro vergoeden. De Commissie van Beroep van klachteninstituut Kifid vindt het, in tegenstelling tot de Geschillencommissie eerder, “onjuist om de prijs geheel voor rekening te laten komen van de consumenten”. In totaal verloor het echtpaar ruim 148.000 euro.

De gedupeerden verloren het geld toen fraudeurs zich voordeden als de alarmcentrale van de bank. De fraudeurs overtuigden het echtpaar om bankpassen met pincode mee te geven en een echte medewerker van Rabobank ervan te verzekeren dat er niets mis was met de eerste overboekingen van 1000 en 1200 euro.

Rabobank registreerde alleen de eerste overboekingen als verdacht. “Hierna blijft het uitermate bijzondere en ongebruikelijke verloop van de direct opvolgende betalingstransacties onopgemerkt”, schrijft Kifid op de website. De fraudeurs hielden de vrouw van het echtpaar urenlang aan de lijn, waardoor waarschuwingen over het verhogen van de opnamelimiet haar niet bereikten. In die periode werden 75 van de 80 onrechtmatige betalingen gedaan.

“De Commissie van Beroep concludeert dat de omstandigheden waarin de bankpassen onrechtmatig zijn gebruikt aanleiding geven om de aansprakelijkheid van de consumenten te beperken”, aldus Kifid. Behalve de 100.000 euro moet Rabobank ook 5000 euro betalen voor juridische kosten.

Een woordvoerder van Rabobank laat weten dat de bank kennis heeft genomen van de uitspraak. “Na zorgvuldige afweging hebben we deze opgevolgd”, voegt hij daaraan toe.

Evacuatie en sluiting deel snelwegen in Parijs na vondst bom

SAINT-DENIS – Explosievenexperts maken een bom van 500 kilo onschadelijk die even ten noorden van het Parijse station Gare du Nord bij nachtelijke werkzaamheden tussen de rails werd gevonden. Alles binnen 1 kilometer van de plek is geĆ«vacueerd.

Hierdoor zijn ook een deel van de autosnelweg naar het noorden (A1) richting Lille en een deel van de pƩriphƩrique afgesloten. Het treinverkeer van en naar het drukste station van Frankrijk is stilgelegd.

De bom werd bij graafwerkzaamheden in de gemeente Saint-Denis op een diepte van 2 meter gevonden, melden Franse media. De graafwerkzaamheden werden al volgens een speciaal protocol uitgevoerd in verband met de wetenschap dat zich daar resten uit de Tweede Wereldoorlog bevonden. Het was volgens media voor de spoorwegmaatschappij SNCF dan ook geen complete verrassing dat het projectiel er is aangetroffen.

Het onschadelijk maken van de bom neemt ongeveer een uur in beslag. De bom wordt niet gecontroleerd tot ontploffing gebracht. Het is niet bekend wanneer het station Gare du Nord weer kan functioneren.

GT Trailers en Schmitz Cargobull sluiten strategisch partnerschap

OPOLE / MÜNSTERLAND – De Poolse trailerbouwer GT Trailers, specialist in hoogvolume-combinaties en trailers, heeft een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten met Schmitz Cargobull AG. De Duitse marktleider op het gebied van opleggers, aanhangwagens en carrosserieĆ«n verwerft in het kader van deze overeenkomst 48 procent van de aandelen in GT Trailers.

Bundeling van expertise in opbouwsystemen

GT Trailers, gevestigd in de regio Opole, staat bekend om zijn hoogvolume-sets en maatwerkoplossingen voor transporteurs. Door de krachten te bundelen met Schmitz Cargobull, dat zijn hoofdkwartier in het Duitse Münsterland heeft, willen beide bedrijven hun expertise combineren op het gebied van opbouwsystemen op starre chassis. Het gaat daarbij onder meer om schuifzeilopbouwen, gesloten opbouwen en geconditioneerde opbouwen.

De transactie is nog wel afhankelijk van de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.

Familiebedrijven met gedeelde waarden

ā€œZowel GT Trailers als Schmitz Cargobull zijn familiebedrijven met een sterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en continuĆÆteit,ā€ zegt Andreas Schmitz, CEO van Schmitz Cargobull. ā€œBeide bedrijven bieden bijvoorbeeld gegalvaniseerde chassis en carrosserieĆ«n met geanodiseerd aluminium aan. Door onze innovatiekracht te combineren en samen te werken op het gebied van verkoop, willen we ons marktaandeel in het segment van hoogvolume-combinaties aanzienlijk vergroten.ā€

Ook Agata Duliniec, CEO van GT Trailers, kijkt uit naar de samenwerking. ā€œGT Trailers heeft zich dankzij onze focus op kwaliteit en duurzaamheid ontwikkeld tot een vertrouwde naam in de transportsector. De samenwerking met Schmitz Cargobull geeft ons de mogelijkheid om deze positie verder uit te bouwen. Samen werken we aan innovatie op het gebied van producten, diensten en marktontwikkeling.ā€

Positieve verwachtingen voor de toekomst

Hoewel de goedkeuring door de mededingingsautoriteiten nog moet volgen, zijn beide bedrijven ervan overtuigd dat de samenwerking snel van start kan gaan. Zowel GT Trailers als Schmitz Cargobull verwachten dat het partnerschap positieve effecten zal hebben voor hun klanten, die kunnen profiteren van een breder productaanbod en innovatieve oplossingen.

Duurdere suiker, zuivel en plantaardige oliƫn stuwen voedselprijs

ROME – De wereldwijde voedselprijzen zijn in februari met 1,6 procent gestegen ten opzichte van januari, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). De toename werd vooral gedreven door duurdere suiker, zuivel en plantaardige oliĆ«n, staat in een vrijdag verschenen rapport.

De suikerprijzen stegen weer (plus 6,6 procent) nadat deze in de drie voorgaande maanden waren gedaald, constateert de FAO. De stijging had volgens de organisatie te maken met zorgen over de wereldwijde voorraden door het vooruitzicht dat de productie in India lager uitvalt. Daarnaast beïnvloeden de weersomstandigheden de suikerrietoogst in Brazilië.

Zuivelproducten werden 4 procent duurder ten opzichte van januari. De stijging had te maken met prijsverhogingen van belangrijke producten als kaas en volle melkpoeder. De vraag naar deze producten was namelijk hoger dan de productie in exportregio’s, aldus de FAO.

Verder steeg de prijs van plantaardige oliĆ«n met 2 procent op maandbasis. Volgens de VN-organisatie kwam dat door duurdere palm-, soja- en zonnebloemolie die door het seizoen beperkt voorhanden zijn in Zuidoost-AziĆ«. Ook de “robuuste” vraag uit de biodieselsector speelde een rol, stelt de FAO.

Koelewijn’s Haringinleggerij BV als een vis in het water met Volvo Trucks

Comfortabel, betrouwbaar en zuinig. Dat zijn voor Koelewijn’s Haringinleggerij BV belangrijke eisen bij de keuze voor nieuwe trucks. De visgroothandel heeft nu een volledig Volvo-wagenpark, met als jongste aanwinsten drie nieuwe Volvo FM’s. Directeur Dirk Koelewijn: ā€œVoor mij is er nu maar ƩƩn merk en dat is Volvo Trucks.ā€

Van Lauwersoog tot Limburg

Koelewijn’s Haringinleggerij BV is in 1931 opgericht door Dirk Koelewijn. Het bedrijf is uitgegroeid tot een visgroothandel met nu meer dan honderd werknemers, verspreid over meerdere locaties in Bunschoten-Spakenburg en Hoogeveen. Koelewijn wil een one-stop-shop zijn voor zijn klanten, vanaf de inkoop tot aan de uitlevering aan de klant. Voor dat laatste heeft Koelewijn een eigen wagenpark waarmee klanten in binnen- en buitenland worden beleverd. ā€œMet onze trucks doen we de distributie van verse vis in Nederland, BelgiĆ« en Duitslandā€, zegt Dirk Koelewijn, kleinzoon van de oprichter. ā€œDe meeste vis blijft overigens in Nederland. We gaan het hele land door, van Lauwersoog tot Limburg en van Enschede tot de kustplaatsen.ā€

ā€˜De nieuwe Volvo FM is weer een stuk zuiniger’

De nieuwste aanwinsten in de vloot zijn een Volvo FM 380 4×2-trekker en twee Volvo FM 380 6×2-bakwagens. ā€œMet de nieuwe trucks zetten we weer een mooie stap in het verlagen van het brandstofverbruikā€, vertelt Dirk Koelewijn. ā€œWe zijn actief bezig met het terugdringen van het brandstofverbruik. Zo houden we de verbruikscijfers bij en trainen chauffeurs om zuinig te rijden. De nieuwe Volvo FM’s zijn weer zuiniger dan hun voorgangers. Met deze trucks halen we een verbruik van 18 tot 20 liter per 100 kilometer. Met de vorige trucks zaten we op een verbruik van 22 Ć  23 liter per 100 kilometer, dus met de nieuwe trucks zetten we weer een mooie stap.ā€

Langere bakwagen, efficiƫnter transport

De Volvo FM 6×2-bakwagens met gestuurde naloopas zijn extra bijzondere voertuigen in de vloot van de visgroothandel. Het zijn voor Koelewijn de eerste bakwagens in een 6×2-configuratie. ā€œHet grote voordeel: de laadbak is een meter langer dan bij een 4×2-bakwagen en daardoor kunnen we distributie efficiĆ«nter uitvoeren.ā€

Standairco zorgt voor extra comfort

In de nieuwe trucks hebben de chauffeurs meer comfort. De trucks hebben onder meer een koelkast en een standairco. ā€œHet is voor het eerst dat we trucks met een standairco hebbenā€, zegt Koelewijn. ā€œDe zomers worden steeds warmer en dankzij de standairco blijft de cabine lekker koel en kunnen de chauffeurs ook op warme dagen comfortabel slapen in de truck.ā€

ā€˜Goede service is een garantie’

Koelewijn’s Haringinleggerij BV heeft nu elf trucks in zijn vloot. ā€Voor mij is er nu maar een merk en dat is Volvo Trucks. Vroeger hebben we verschillende merken in de vloot gehad, maar nu hebben we een volledig Volvo-wagenpark. De betrouwbaarheid is zeer goed, dat geldt zowel voor de trucks als de dealer. Harbers Trucks is echt een goede dealer met een goede werkplaats. We hebben een Volvo Gold-onderhoudscontract voor de trucks, dus qua reparaties, onderhoud en keuringen doet Harbers alles voor ons. Dat bewijst Harbers ook in de praktijk. Als je belt, word je geholpen, en als er een reparatie wordt gedaan, weet je bij Harbers dat het goed gebeurt. Goede service is bij Harbers een garantie.ā€

Vakbond roept op tot staking Duitse luchthavens maandag

FRANKFURT – De Duitse vakbond Verdi heeft opgeroepen tot een staking van 24 uur door grondpersoneel op elf Duitse luchthavens op maandag, waaronder Frankfurt. De staking is volgens Verdi nodig om de eisen voor een hoger loon kracht bij te zetten. De actie zal naar verwachting voor forse verstoringen van het vliegverkeer in Duitsland zorgen.

Naast Frankfurt, de grootste luchthaven van Duitsland en de thuisbasis van Lufthansa, wordt ook in München, Hamburg, Stuttgart, Keulen/Bonn, Düsseldorf, Dortmund, Hannover, Bremen en Leipzig-Halle gestaakt.

Onder meer beveiligingsmedewerkers en grondpersoneel moeten het werk neerleggen. De cao waarvoor actie wordt gevoerd, geldt voor meer dan 2,5 miljoen mensen die werken in het onderwijs, bij de overheid of op luchthavens. Verdi eist 8 procent hoger loon, hogere bonussen en drie extra betaalde verlofdagen.

Financieel onhaalbaar

Eerder werd al het werk neergelegd op de luchthavens van Keulen/Bonn, Düsseldorf en München waardoor vluchten werden geannuleerd, onder meer van KLM. Donderdag werd nog gestaakt door duizenden zorgmedewerkers en deze vrijdag moet in de kinderopvang het werk worden neergelegd.

“Wij zijn gedwongen tot stakingen omdat de werkgevers in de lopende cao-onderhandelingen in de publieke sector tot dusver geen voorstel hebben neergelegd en geen bereidheid tonen om aan onze rechtvaardige eisen te voldoen”, aldus Verdi-vicevoorzitter Christine Behle.

Werkgevers zeggen dat de eisen financieel onhaalbaar zijn. Later deze maand zijn er nieuwe onderhandelingen. Lufthansa en de Duitse luchthavenbrancheorganisatie ADV hebben kritiek geuit op de acties.

Kremlin zegt stappen te overwegen tegen ‘militarisering’ EU

MOSKOU – Het Kremlin zegt dat het gedwongen zou kunnen worden “geĆ«igende maatregelen” te nemen als gevolg van “plannen van de Europese Unie om de unie te militariseren”.

De leiders van de EU maken plannen “een militair blok tegen Rusland te vormen”, aldus een woordvoerder van het Kremlin. “Rusland volgt dit proces op de voet, want dit is mogelijk een punt van grote zorg voor ons.”

De Russische regering beschouwt de opstelling van Europese leiders “met hun confronterende retoriek ook volkomen in strijd met de huidige atmosfeer waarin er gezocht wordt naar een vreedzame regeling van het conflict in OekraĆÆne”.

De Amerikaanse president Donald Trump wil, zoals hij ook voor zijn herverkiezing vaak bepleitte, dat de oorlog in OekraĆÆne zo snel mogelijk stopt. Hij heeft zich daarvoor tot Moskou gewend en keert zich in deze kwestie af van Europese bondgenoten, OekraĆÆne en de NAVO. Op de Europese top over veiligheid en defensie donderdag in Brussel besloten de leiders van de EU veel meer geld aan defensie te gaan uitgeven om zonder de VS weerbaar te zijn tegen met name Rusland.

Beleidsmaker: ECB houdt opties open in snel veranderende wereld

PARIJS – De Europese Centrale Bank (ECB) houdt de snelle veranderingen in de wereld scherp in de gaten bij nieuwe besluiten over het rentetarief. Dat heeft de Franse centralebankpresident FranƧois Villeroy de Galhau, tevens beleidsmaker bij de ECB, vrijdag gezegd. Zijn opmerkingen volgen een dag nadat de ECB het belangrijkste rentetarief opnieuw heeft verlaagd.

“Voor de toekomst houden we onze opties open”, zei Villeroy vrijdag tegen het Franse radiostation Radio Classique. “We moeten klaarstaan om snel te handelen en te reageren, zoals we sinds vorig jaar juni hebben gedaan.” Hij benadrukte verder dat er sprake is van “enorme onzekerheid” en dat het geen tijd is voor de “automatische piloot”.

De ECB verlaagde de rente donderdag met een kwart procentpunt, van 2,75 procent naar 2,5 procent. Het was de zesde verlaging van deze grootte sinds juni vorig jaar, waarmee de centrale bank de kwakkelende economie van het eurogebied wil ondersteunen. De volgende vergadering van de ECB vindt plaats in april.

Fatbiker ernstig gewond na aanrijding met vrachtwagen in Amsterdam Westpoort

Foto: Inter Visual Studio

AMSTERDAM – Bij een aanrijding tussen een fatbike en een vrachtwagen, in het Westelijk Havengebied in Amsterdam, is de fatbiker ernstig gewond geraakt.

Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis, maar was volgens de politie wel aanspreekbaar.

Het ongeluk gebeurde rond 09.45 uur op de Vlothavenweg toen de vrachtwagenchauffeur een bedrijventerrein op reed.

Het slachtoffer reed op een elektrische fiets. Wat er precies is gebeurd, kan de politie nog niet zeggen. Er wordt onderzoek gedaan.

Door het ongeluk is het verkeer in de omgeving gestremd, de straat is namelijk afgezet vanwege het onderzoek.

Faber wil naast ‘kleine correctie’ niets wijzigen aan asielwetten

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber wil behalve een “kleine correctie” niets wijzigen aan haar asielwetten, meldde ze voor aanvang van de ministerraad. Die aanpassing gaat over de zogeheten voornemenprocedure, die Faber wil afschaffen. De PVV-minister is niet van plan om iets te veranderen aan de toelichting op haar wetten, waar de Raad van State veel kritiek op had.

De voornemenprocedure houdt in dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) een asielzoeker op de hoogte stelt als de dienst van plan is om zijn of haar asielaanvraag af te wijzen. De asielzoeker krijgt vervolgens de kans om daarop te reageren in een poging de IND op andere gedachten te brengen.

Als deze voornemenprocedure wordt afgeschaft, wordt het automatisch mogelijk voor asielzoekers om na een afwijzing bezwaar in te dienen bij de IND. Faber steekt daar met de aanpassing een stokje voor, verduidelijkt haar woordvoerder. Asielzoekers die het niet eens zijn met de afwijzing kunnen daardoor alleen nog maar in beroep bij de rechter. De minister spreekt van een “technische onvolkomenheid” die ze heeft rechtgezet.

Tweestatusstelsel

Het blijft onduidelijk of Faber de toelichting helemaal niet heeft aangepast. De woordvoerder zegt dat de minister eerder heeft aangegeven dat ze wel een ‘punt of komma’ kan veranderen. Ze laat in het midden wat dat precies inhoudt.

In de zogeheten memorie van toelichting staat het hoe en waarom van een wet uitgelegd. Rechters kunnen hierop terugvallen om te begrijpen wat de gedachte is achter een wet. De Raad van State heeft Faber geadviseerd om onder andere te verduidelijken wat de financiƫle gevolgen zijn voor uitvoeringsinstanties als de IND. Ook vraagt de regeringsadviseur de minister om te onderbouwen hoe de maatregelen het aantal asielzoekers omlaag brengen en de druk op de asielketen verminderen.

Faber bespreekt vrijdag haar officiƫle reactie op het zeer kritische advies van de Raad van State in de ministerraad. Een wetsvoorstel gaat over een tweestatusstelsel. Dat houdt in dat asielzoekers worden opgedeeld in twee groepen, waarvan er een minder rechten krijgt. Het andere voorstel is een pakket van acht maatregelen met als doel de instroom van asielzoekers te beperken.

Studie: Chinese elektrische auto versnelt opmars ondanks tarieven

BUNNIK – De opmars van Chinese elektrische auto’s in Europa is nog lang niet voorbij. Autobranchevereniging BOVAG meldt, op basis van een onderzoek dat het adviesbureau KPMG heeft laten uitvoeren, dat het marktaandeel in 2030 op 10 procent zal liggen. In 2023 was dat nog 4 procent van de totale Europese automarkt.

Chinese merken zoals BYD en Lynk & Co hebben daarbij opvallend weinig last van de vorig jaar afgekondigde Europese importheffingen. “Chinese fabrikanten weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel de impact te beperken. Ook hebben ze, al dan niet via joint ventures, plannen om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen”, schrijft BOVAG.

De verwachting is dat in 2030 net geen 19 procent van de in Nederland verkochte elektrische auto’s van een Chinees merk is. Drie jaar geleden lag diezelfde verwachting nog op 8 procent.

Enkele knelpunten

Chinese merken richten zich steeds vaker op het betaalbaardere segment elektrische auto’s en dat is volgens BOVAG juist waar de groei ligt. Deze producenten kunnen daarbij vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding leveren dan producenten uit andere landen.

“Met een breed productportfolio en toegang tot een grote hoeveelheid mensen en middelen spelen ze razendsnel in op de actuele vraag. Waar de eerste Chinese toetreders drie jaar geleden zich op het premiumsegment richtten, zijn er steeds meer Chinese merken die zich nu juist focussen op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Ook wat betreft distributie schakelen ze snel: na een eerdere focus op directe verkoop, wordt er nu toch steeds meer gebruikgemaakt van een traditioneel dealernetwerk”, staat in een persbericht van BOVAG.

Uit het onderzoek komen ook enkele knelpunten naar voren. “Onzekerheid over restwaarde en repareerbaarheid maakt leasemaatschappijen en verzekeraars nog terughoudend. En voor samenwerkende dealerorganisaties is het wennen aan de verschillen in bedrijfscultuur.” Toch denkt BOVAG dat “dealers die aanhaken, ermee kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken”.

OrbÔn: EU kan steun aan Oekraïne zonder VS niet veroorloven

BOEDAPEST – De Hongaarse premier Viktor OrbĆ”n stelt dat de Europese Unie het zich niet meer kan veroorloven OekraĆÆne militair te steunen nu de Amerikaanse hulp niet meer gegarandeerd is. Zijn uitspraak komt een dag na de EU-top waar buiten Hongarije om extra steun voor OekraĆÆne werd afgesproken.

De steunbetuiging van de 26 andere EU-lidstaten komt kort nadat de Verenigde Staten hun militaire steun aan OekraĆÆne hebben opgeschort. “Als de VS nu ermee ophouden… Waarom zouden de andere 26 lidstaten dan een kans hebben om deze oorlog tot een einde te brengen?”, aldus OrbĆ”n op de Hongaarse staatsradio.

De premier verzette zich al voor de top tegen extra steun aan OekraĆÆne. “Vandaag lijkt het erop dat ik heb gevetood. Maar binnen enkele weken zullen ze terugkomen en zal blijken dat er geen geld is voor deze doelen”, zei OrbĆ”n. De Hongaarse regeringsleider is een bondgenoot van de Amerikaanse president Donald Trump en heeft ook banden met Rusland.

OrbÔn zei op de radio ook dat zijn regering de komende weken een openbare raadpleging houdt over de Oekraïense toetreding tot de Europese Unie. Oekraïne is sinds juni 2022 kandidaat-lid.

×