Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 09:44 uur
Home Blog Pagina 112

Ex-burgemeester Groningen veroordeeld voor schennispleging

ZWOLLE – De politierechter in Zwolle heeft woensdag voormalig burgemeester van Groningen Koen Schuiling een boete van 250 euro opgelegd voor schennis van de eerbaarheid. De rechter acht bewezen dat de 66-jarige Schuiling in maart vorig jaar op de A7 tussen Hoogezand en Groningen al rijdend heeft gemasturbeerd. Schuiling ontkent de beschuldigingen. Het vonnis is conform de eis van het Openbaar Ministerie.

Het onderzoek naar het gedrag van Schuiling kwam op gang na een melding bij de politie van een vrachtwagenchauffeur. Volgens zijn verklaring was Schuiling hem op de bewuste avond op de A7 gepasseerd en een tijdje naast hem blijven rijden. Volgens de chauffeur was de bestuurder van de auto deels ontkleed en was zijn geslachtsdeel zichtbaar. De binnenverlichting van de auto was aan. Beide voertuigen zijn op een afrit gestopt; de chauffeur sprak Schuiling op zijn gedrag aan, ook omdat hij wilde voorkomen dat vrouwelijke weggebruikers zouden worden geconfronteerd met een halfnaakte man.

Tijdens de zitting van de politierechter verklaarde Schuiling uitvoerig; hij bestreed dat hij enige seksuele handeling had gepleegd. Medische problemen veroorzaakten op gezette tijden hevige pijnen in de onderbuik. Die bestreed hij door zijn broek los te maken en door over zijn buik te wrijven. Volgens hem berusten de verdenkingen op “een ongelukkig misverstand”. Hij erkende dat zijn gedrag “opmerkelijk” is geweest. “Maar ik wil gewoon niet iets in de schoenen geschoven krijgen wat ik niet heb gedaan.”

In oktober 2023 is een vergelijkbaar incident door de politie geregistreerd. Volgens Schuiling ging het ook toen om medische problemen waarmee hij op dat moment kampte.

Schuilings raadsman had de rechter om vrijspraak gevraagd, onder meer omdat de verklaring van een enkele getuige – in dit geval de vrachtwagenchauffeur – niet genoeg is voor een bewezenverklaring. De politierechter volgde de redenering van de officier van justitie: de verklaring van de vrachtwagenchauffeur wordt grotendeels ondersteund door de verklaring van Schuiling zelf, waardoor er voldoende bewijs is voor een veroordeling. Volgens de rechter is er “geen enkele reden” om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de verklaring van de chauffeur.

Schuiling was vanaf 2019 tot oktober vorig jaar burgemeester van Groningen. Voor het incident in maart was hij al aan het nadenken over het neerleggen van zijn functie. De strafzaak heeft de beslissing bespoedigd.

Vrachtwagen gekanteld op bouwplaats in Groningen

Foto: Noordernieuws

GRONINGEN – Woensdagmiddag zijn de hulpdiensten uitgerukt voor een ongeval aan de Jullenstraat in Groningen. Op een bouwterrein is een vrachtwagen gekanteld.

De chauffeur raakte hierbij gewond en werd door het ambulancepersoneel meegenomen.

Wat de oorzaak is van het kantelen is op dit moment nog niet bekend.

Branche: maatregelen EU ‘verwoestend’ voor sterkedrankindustrie

BRUSSEL – De tegenmaatregelen van de Europese Unie als reactie op de Amerikaanse importheffingen op staal en aluminium zouden “verwoestende gevolgen” voor de Europese sterkedrankindustrie hebben. Dat meldt brancheorganisatie spiritsEurope.

De EU kondigde eigen heffingen aan op Amerikaanse goederen, waaronder sterke dranken. Die maatregelen moeten vanaf 1 april worden ingevoerd.

De belangenbehartiger vreest voor zowel bedrijven uit de EU die in de VS hebben geïnvesteerd als Amerikaanse ondernemingen die activiteiten hebben in Europa.

SpiritsEurope verwijst in een verklaring naar het afschaffen van importheffingen op sterke dranken in 1997. Die afschaffing leidde volgens de organisatie tot een flinke groei van de trans-Atlantische handel tot 2018. Dat jaar voerde Donald Trump, toen nog in zijn eerste termijn als Amerikaanse president, voor het eerst weer heffingen in.

“Opnieuw worden sterke dranken het slachtoffer van een ongerelateerd handelsgeschil”, zegt directeur handel en economische zaken Pauline Bastidon van spiritsEurope. “Zoals we in onze talrijke contacten met de Europese Commissie de afgelopen zeven jaar hebben benadrukt, begrijpen we niet hoe dit zal helpen bij het bredere, ongerelateerde geschil over staal en aluminium.”

Franse schrijvers en uitgevers spannen zaak aan tegen Meta om AI

PARIJS – De belangrijkste uitgeverij- en auteursverenigingen in Frankrijk hebben een rechtszaak aangespannen tegen Meta, het Amerikaanse moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram. De verenigingen beschuldigen het bedrijf van het op grote schaal schenden van het auteursrecht. Meta zou illegaal materiaal hebben gebruikt voor het trainen van AI-modellen.

De zaak is aangespannen door de Nationale Uitgeversbond (SNE), de nationale vakbond van auteurs en componisten (SNAC) en de Vereniging van Letterkundigen (SGDL). Volgens SNE-directeur Renaud Lefebvre moet de procedure als voorbeeld dienen. “Het is een beetje een David tegen Goliath-strijd”, stelt hij. Een afgevaardigde van SNAC spreekt van een “monumentale plundering” door Meta.

De Franse partijen hebben niet bekendgemaakt wat de geschatte schade is die Meta heeft veroorzaakt. SGDL-voorzitter Christophe Hardy riep AI-ontwikkelaars op “het wettelijk kader te respecteren en, waar relevant, compensatie te vinden voor het gebruik van werken die de technologie voeden”.

Erkend

Het gaat om de eerste juridische actie tegen een groot AI-bedrijf in Frankrijk. Vooral in de Verenigde Staten lopen meerdere rechtszaken rond vergelijkbare kwesties, ook tegen andere techbedrijven.

Meta heeft eerder erkend dat het gebruik heeft gemaakt van een database om een van zijn modellen te trainen. Hierin stonden de teksten van ongeveer 200.000 boeken, waaronder enkele in het Frans. In een aparte rechtszaak in de VS die werd aangespannen door auteurs, gaf Meta toe deze data tot 2023 te hebben gebruikt. Het bedrijf beweerde dat dit onder “fair use” van de auteursrechtelijk beschermde boeken viel, een soort beperking van het auteursrecht in de VS.

Canada kondigt extra tegenheffingen op Amerikaanse goederen aan

OTTAWA – Canada heeft importheffingen aangekondigd op Amerikaanse goederen met een totale waarde van 29,8 miljard Canadese dollar, omgerekend ongeveer 19 miljard euro.

De tegenheffingen zijn een reactie op de staal- en aluminiumheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump had opgelegd.

De tarieven gaan donderdag in, meldt de Canadese minister van Financiën Dominic LeBlanc. De verhoogde tarieven van Trump zijn woensdag ingegaan. Canada is de grootste buitenlandse leverancier van staal en aluminium aan de Verenigde Staten.

Producten die onder de Canadese tegenheffingen vallen zijn onder meer computers, sportartikelen en gietijzeren producten. Ook richt de Canadese vergelding zich op staal- en aluminiumproducten ter waarde van miljarden Canadese dollars.

Japan betreurt dat het geen vrijstelling importheffingen VS heeft

TOKIO – Japan vindt het “betreurenswaardig” dat het land geen vrijstelling heeft gekregen van de importheffingen op staal en aluminium, die de Verenigde Staten sinds woensdag hanteren.

De Japanse minister van Handel Yoji Muto ging deze week naar Washington om te proberen een uitzondering te regelen voor Japan en voor de dreigende heffingen op auto’s uit het land. Onder meer de autofabrikanten Toyota, Honda en Nissan komen uit Japan.

Regeringswoordvoerder Yoshimasa Hayashi heeft woensdag tegen verslaggevers gezegd dat de twee landen blijven overleggen over de importheffingen van 25 procent. “Wijdverspreide maatregelen om de handel te beperken dreigen een aanzienlijke impact te hebben op de economische relatie tussen Japan en de VS, net als op de wereldeconomie en het multilaterale handelssysteem.”

Tijdens het bezoek van de minister hebben de VS volgens Hayashi duidelijk gemaakt de band met Japan belangrijk te vinden. “En dat de investeringen van Japan in de Verenigde Staten en de rol die Japan speelt in de Amerikaanse economie worden gewaardeerd”, voegde hij daaraan toe.

Houthi’s zeggen aanvallen op Israëlische schepen te hervatten

SANAA – De Jemenitische Houthi’s zeggen per direct weer Israëlische schepen aan te vallen die over de Rode Zee en de Golf van Aden varen. De rebellenbeweging stopt pas weer met die aanvallen als de Israëlische blokkade van humanitaire hulp aan de Gazastrook wordt opgeheven.

De leider van de Houthi’s stelde Israël vrijdag al een ultimatum over het toelaten van hulpleveranties en die deadline is nu verstreken.

Israël besloot anderhalve week geleden om de leveringen van humanitaire hulp te blokkeren om de druk op Hamas op te voeren. De Israëlische regering wil dat de Palestijnse beweging akkoord gaat met een verlenging van de eerste fase van het staakt-het-vuren. Hamas wil juist door naar de tweede fase.

De Houthi’s hebben na het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook maandenlang schepen op de Rode Zee beschoten met raketten en drones. Daar stopten ze mee toen Hamas en Israël een bestand sloten.

Team Boskalis inspecteert tanker ‘Stena Immaculate’ op schade en veiligheid

HULL – Maritieme dienstverlener Boskalis gaat woensdag met een klein team aan boord van de Stena Immaculate, de tanker die voor de Britse kust bij Hull kerosine lekt na een aanvaring. Het team, met onder anderen een gasexpert, controleert of het verantwoord is om het schip te betreden en of er geen concentraties van giftige stoffen of explosiegevaar zijn, verklaarde een woordvoerder. Hij benadrukt dat de weersomstandigheden het wel moeten toelaten.

“Het weer is niet heel prettig op dit moment qua golfslag, het voornemen is wel om vandaag aan boord te gaan. Een alternatief is dat we met een helikopter mensen aan boord gaan zetten, maar dat is nu nog niet aan de orde”, aldus de zegsman.

“We zullen kijken wat we aantreffen als we door het schip heengaan. Er wordt gekeken naar eventuele schade, of er water in de machinekamer staat en of er nog stroom aan boord is.”

Vervolgens wordt beoordeeld of het schip in staat is om kerosine te verpompen. “Als dit het geval is, wordt in overleg met de plaatselijke autoriteiten besloten of de kerosine ter plaatse wordt gepompt of dat het schip naar een haven wordt gebracht om daar de kerosine te verwijderen. Maar dit zal zeker nog even duren.”

Het vrachtschip Solong botste maandagochtend tegen de Stena Immaculate, die ongeveer 20 kilometer voor de kust van Hull voor anker lag. Daarna brak brand uit op beide schepen. De tanker vervoerde tientallen miljoenen liters kerosine voor het Amerikaanse leger. Een deel daarvan is in de Noordzee gelekt.

Omdat het schip zo heet is geworden door de brand, is het de vraag of alle kerosinetanks op het schip nog veilig zijn. Hoeveel kerosine er precies is gelekt is nog onbekend. “Daar hebben we nog geen inschatting van, dat hangt mede af van hoeveel compartimenten uiteindelijk zijn geraakt.”

Eerste ICE-trein ‘Amsterdam’ vertrokken naar München

AMSTERDAM – Woensdagochtend is vanaf Amsterdam Centraal de eerste ICE-trein met de naam ‘Amsterdam’ officieel vertrokken naar München.

De nieuwste generatie ICE-trein is de eerste in zijn soort die vernoemd is naar de Nederlandse hoofdstad. Om 08.30 uur verliet de trein het station richting München, via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart. De reis duurt ongeveer zeven uur.

Sinds december 2024 rijdt er dagelijks een rechtstreekse ICE-verbinding tussen Amsterdam en München. Deze route wordt steeds populairder, mede doordat München een belangrijk knooppunt vormt voor verdere treinreizen naar de Alpenlanden en Italië. De verwachting is dat het reizigersaantal op deze route de komende jaren verder zal toenemen.

De ICE ‘Amsterdam’ zal niet alleen te zien zijn op de route naar München. In de toekomst rijdt deze trein ook naar andere internationale bestemmingen in Duitsland, België en Frankrijk. Deutsche Bahn heeft de nieuwe ICE-treinen speciaal aangeschaft om te voldoen aan de groeiende vraag naar treinreizen en om oudere treinstellen te vervangen. Naast München rijden de nieuwe ICE’s vanuit Nederland ook rechtstreeks naar Keulen en Frankfurt.

In Duitsland is het traditie om treinen te dopen en te vernoemen naar prominente bestemmingen. Tijdens een korte ceremonie vanochtend op Amsterdam Centraal werd de trein gedoopt door Melanie van der Horst, wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit van Amsterdam. Daarbij waren ook aanwezig Anja Schöllmann van Deutsche Bahn Fernverkehr en Wouter Koolmees, president-directeur van NS. Van der Horst sprak de wens uit dat de ICE ‘Amsterdam’ en zijn passagiers veel duurzame kilometers door Europa mogen afleggen.

Mercedes-Benz Arocs ingezet als zware bergingstruck bij Franse Pineau

BAUGÉ-EN-ANJOU – Het Franse bergingsbedrijf Pineau uit Baugé-en-Anjou heeft zijn vloot uitgebreid met een nieuwe Mercedes-Benz Arocs 4163 8×4. Dit krachtige bergingsvoertuig, uitgerust met een ruime Big Space-cabine, werd opgebouwd door GTS (Global Towing System), een carrosseriebouwer uit Hongarije die recent de Franse markt betrad.

De nieuwe Arocs valt niet alleen op door zijn opvallende wit-rood-zwarte kleurstelling, maar ook door zijn indrukwekkende technische specificaties. De truck beschikt over een krachtige zescilinder OM 473-motor met een inhoud van 15,6 liter en levert een vermogen van 626 pk.

Bovendien is het voertuig uitgerust met een turbo retarder koppeling, waardoor hij soepel kan wegrijden bij zware lasten – een belangrijke eigenschap bij bergingsoperaties. De indrukwekkende trekcapaciteit bedraagt maar liefst 120 ton.

Pineau, opgericht in 1973 door Christophe Pineau, heeft zich gespecialiseerd in zware bergingswerkzaamheden. Christophe runt het bedrijf inmiddels samen met zijn zoon Maverick.

De vloot telt momenteel circa 15 voertuigen, waaronder vier zware bergingstrucks. De nieuwe Arocs 4163 is de eerste Mercedes-Benz truck in het wagenpark van het bedrijf.

Lagarde: importheffingen maken inflatie beteugelen lastiger

FRANKFURT – Christine Lagarde, president van de Europese Centrale Bank (ECB), waarschuwt dat plotselinge verstoringen in de wereldhandel en de extra investeringen in defensie het moeilijker maken om de inflatie stabiel te houden.

Tijdens een conferentie in Frankfurt zei Lagarde woensdag dat deze veranderingen, samen met klimaatverandering, “tweezijdige schokken” vormen die het beleid compliceren.

De beleidsmakers bij de ECB zijn ervan overtuigd dat de inflatie in het eurogebied begin volgend jaar zal terugkeren naar hun doelstelling van 2 procent. Inmiddels is de ECB bezig met het verlagen van de rentetarieven om de kwakkelende economie op gang te helpen. Maar volgens Lagarde moet de ECB daarbij ook rekening houden met de mogelijke impact van Amerikaanse importheffingen en een verhoging van de defensiebudgetten.

Dat laatste is niet zo simpel. “Handelsfragmentatie en hogere defensie-uitgaven in een sector met beperkte capaciteit kunnen in principe de inflatie opdrijven”, aldus Lagarde. “Maar Amerikaanse tarieven kunnen ook de vraag naar de Europese export verlagen en overcapaciteit uit China naar Europa verplaatsen, wat de inflatie juist kan drukken.” Daarbij maakt de omvang van de maatregelen natuurlijk ook uit, heeft ze aangegeven.

Containerterminal Hamburg krijgt 5G-netwerk voor digitale testomgeving

Foto: HHLA | Martin Elsen

HAMBURG – De Container Terminal Altenwerder (CTA) van Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) ontvangt een subsidie van circa 2,3 miljoen euro om een eigen 5G-netwerk aan te leggen. De subsidie is onderdeel van het Duitse overheidsinitiatief “DigiTest”, dat valt onder het Ministerie van Digitale Zaken en Verkeer (BMDV). Met het project wil de Duitse overheid logistieke processen in havens efficiënter en betrouwbaarder maken.

Binnen het pilotproject PROCON-5G (Port Remote Operations and Container Network with 5G) wordt de komende maanden een privaat 5G-netwerk geïnstalleerd op het terrein van CTA. Dit netwerk biedt hoge prestaties, betrouwbaarheid en een snelle dataverbinding. Hierdoor kunnen processen in de haven verder gedigitaliseerd en geoptimaliseerd worden. De snelheid en capaciteit van 5G maken realtime gegevensuitwisseling mogelijk, iets wat met oudere technologieën niet haalbaar was.

Zodra het netwerk operationeel is, zullen diverse toepassingen worden getest. Daarbij wordt gekeken naar verdere automatisering van apparatuur en mobiele onderhoudsdiensten. De resultaten zullen niet alleen de ontwikkeling van CTA ondersteunen, maar zijn ook beschikbaar voor andere bedrijven actief in de havenlogistiek.

Michael Albers, projectleider bij HHLA, zegt: “Met de aanleg van het 5G-netwerk op Container Terminal Altenwerder leggen we de basis voor nog efficiëntere en betrouwbaardere digitale processen. Het netwerk vormt bovendien een belangrijke voorwaarde voor verdere automatisering en digitalisering binnen onze terminal. Tegelijkertijd openen we CTA als testomgeving voor andere bedrijven om 5G-innovaties uit te proberen.”

Het PROCON-5G-project loopt tot medio 2026 en maakt deel uit van het programma “Digitale Testvelden in Häfen” van de Duitse overheid. Het doel van dit initiatief is het stimuleren van innovaties binnen Duitse zee- en binnenhavens. TÜV Rheinland begeleidt het project als uitvoerend partner.

Bontenbal: CDA zal niet zomaar instemmen met asielwetten Faber

DEN HAAG – De steun van het CDA voor de asielwetten van migratieminister Marjolein Faber is niet vanzelfsprekend, waarschuwde partijleider Henri Bontenbal woensdag tijdens een debat. Hij staat positief tegenover voorstellen zoals het tweestatusstelsel die het aantal asielzoekers omlaag moeten brengen. Maar om daar steun voor te krijgen, maant hij de PVV-bewindsvrouw om meer te luisteren naar de zorgen van uitvoeringsorganisaties als het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Hij waarschuwt voor een overhaaste behandeling van de wetten.

Afgelopen vrijdag keurde de ministerraad de asielwetten goed nadat Faber slechts enkele wijzigingen had aangebracht naar aanleiding van een zeer kritisch advies van de Raad van State. Daarmee gooit ze haar plannen “over de schutting” naar de Tweede en Eerste Kamer, vindt Bontenbal.

“Oogkleppen op en niet luisteren naar de signalen die gegeven worden door partijen die de minister nodig heeft om de asielwetten door de Kamer te krijgen”, typeert hij de handelswijze van de minister. De coalitie heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer en kan de steun van het CDA daarom goed gebruiken.

‘Puinhoop’

“Laat een ding heel helder zijn: het CDA laat zich niet afschepen met een haastige chaotische wetsbehandeling die tot een puinhoop in de uitvoering leidt. Wij doen niet mee aan cynische politiek”, aldus Bontenbal.

Marina Vondeling van de PVV stelt dat er nu al een “puinhoop” is in het asielsysteem en dat die mede is ontstaan door het CDA, “die verantwoordelijk is geweest voor jarenlang bestuur”. Ze verwijt Bontenbal dat hij zich te veel verplaatst in het COA en de IND en te weinig in “de Nederlander”. Dat vindt Bontenbal een “valse tegenstelling”. Want een COA-medewerker “probeert ook iets te doen wat goed is voor Nederland”.

Kati Piri van GroenLinks-PvdA hoort het allemaal met verbazing aan. “Want deze minister en deze coalitie weten ontzettend goed dat ze afhankelijk zijn van een aantal partijen in de Eerste Kamer. En die worden hier even openlijk de maat genomen.”

Ondernemers steunen heffingen EU, maar waarschuwen voor wedloop

ZOETERMEER – Amerikaanse producten als bourbon, Harley Davidson-motoren, boten en spijkerbroeken worden waarschijnlijk duurder in Europa door de heffingen van Brussel op deze goederen. Daarvoor waarschuwt ondernemersorganisatie evofenedex. De organisatie, die de handels- en logistieke belangen van duizenden bedrijven behartigt, noemt de Europese reactie op de Amerikaanse staalheffingen noodzakelijk maar roept tegelijk op een tariefwedloop te vermijden.

“Een stevig antwoord als dit is noodzakelijk, maar belangrijk is dat de intentie hiervan is om aan de onderhandelingstafel te komen en een tariefwedloop te vermijden”, schrijft evofenedex in een verklaring. Volgens de organisatie hebben de VS belangrijke strategische motieven, zoals de concurrentie met China en commerciële belangen, om goede relaties met Europa te onderhouden. “Daarom moet de EU – ook als signaal naar andere mogendheden – niet terugschrikken om onze economie krachtig te verdedigen en tegelijk de handelsrelatie trachten te herstellen.”

Evofenedex dringt er ook op aan dat Brussel sterk inzet op het wereldwijd aanknopen en versterken van handelsrelaties. “Het tekenen van de overeenkomst met Mercosur is zeer belangrijk, net als de intentie om mogelijk nog dit jaar tot een handelsakkoord met India te komen.”

Essentieel

Aan een vrijhandelsdeal met de Zuid-Amerikaanse landen van Mercosur wordt in Brussel al langer gewerkt. De Europese Commissie sloot in december een akkoord met de landen. Maar het kan nog een tijd duren voordat het Europees Parlement erover stemt.

Dergelijke deals zijn volgens Evofenedex essentieel om de kwetsbaarheid van onze economie voor tariefsverstoringen te verminderen. “Hoewel de Verenigde Staten nog altijd een zeer belangrijke handelspartner zijn, maken de importheffingen duidelijk dat de EU hier niet meer blind op mag vertrouwen.”

De grilligheid van het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump is voor ondernemers ook erg lastig. Ze kunnen er in hun plannen maar moeilijk rekening mee houden. Dat kan volgens evofenedex voor terughoudendheid zorgen bij het aannemen van grote orders of het aangaan van nieuwe investeringen.

BUKO breidt uit naar Scandinavië met overname van Road Rental Scandinavia AB

BARENDRECHT – BUKO Group, een toonaangevende Europese aanbieder van tijdelijk verkeersmanagement, breidt haar internationale aanwezigheid verder uit met de overname van Road Rental Scandinavia AB. Met deze strategische stap verstevigt BUKO haar positie in Europa en onderstreept ze haar ambitie om marktleider in tijdelijk verkeersmanagement te worden. Na succesvolle overnames in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk betreedt BUKO nu de Zweedse markt met de intentie om verder te groeien binnen Scandinavië.

Road Rental: een gevestigde speler in tijdelijk verkeersmanagement

Road Rental  Scandinavia AB is een snelgroeiende specialist in tijdelijk verkeersmanagement met 125 medewerkers, landelijke dekking via 11 depots en een hoofdkantoor in Stockholm. Sinds de oprichting in 2018 door jeugdvrienden Jimmy Hansson (CEO) en Dennis Gustafsson (COO), heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een professionele en gedreven organisatie met een solide marktpositie. Road Rental kenmerkt zich door een sterke ondernemersgeest, een familiecultuur en een grote betrokkenheid bij medewerkers.

Gedeelde visie op groei en innovatie

“Met Road Rental halen we een ambitieuze en innovatieve partner binnen die naadloos aansluit bij onze groeiambities en bedrijfscultuur,” zegt Robert Emmerich, CEO van BUKO. “Het management heeft in korte tijd een indrukwekkend bedrijf opgebouwd. Hun energie en klantgerichte aanpak sluiten perfect aan bij de onze. Ik kijk er enorm naar uit om samen met het managementteam en de enthousiaste collega’s verder te bouwen aan een sterke positie in Zweden en andere Scandinavische markten.”

Ook Jimmy Hansson, CEO van Road Rental, kijkt ook uit naar de samenwerking: “Voor ons is dit een geweldige kans om onze groeiplannen te versnellen. BUKO brengt niet alleen kennis en ervaring, maar ook een internationaal netwerk en middelen om onze dienstverlening verder te optimaliseren. We delen dezelfde visie op innovatie, kwaliteit en goed werkgeverschap. Samen zetten we de volgende stap om een toonaangevende speler in Scandinavië te worden.”

Langetermijnstrategie en uitbreiding in Scandinavië

Verkopende partij Sobro ziet in BUKO de ideale strategische partner om Road Rental naar de volgende groeifase te brengen. “In de afgelopen jaren hebben het management en alle medewerkers van Road Rental een indrukwekkende reis doorgemaakt en een sterke positie in Zweden opgebouwd. Voor de volgende stap in groei en ontwikkeling waren we samen met het management op zoek naar een partner met de juiste expertise en schaalgrootte die de toekomstvisie van Road Rental deelt. In BUKO hebben we die partner gevonden,” zegt Caroline Hellström, partner bij Sobro.

“We zijn ervan overtuigd dat Road Rental, als onderdeel van BUKO, waarde blijft creëren voor zowel klanten als medewerkers en zijn marktpositie in Scandinavië verder zal versterken.”

Het huidige managementteam blijft aan om de organisatie verder te leiden en uit te bouwen. De overname past in de internationale groeistrategie van BUKO om een Europese marktleider in tijdelijk verkeersmanagement te worden. Met deze uitbreiding is BUKO nu actief in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

De BUKO Group bestaat uit BUKO Infrasupport (NL), BUKO Waakt (NL), Real Time Road Inspection (NL), BVT Bremer Verkehrstechnik (DE), Hooke Highways (UK), Road Traffic Solutions (UK) en Road Rental (SE). De groep telt bijna 1.000 medewerkers en opereert vanuit 42 locaties in vier landen.

×