Clicky

maandag 5 mei 2025 - 14:22 uur
Home Blog Pagina 111

Zware aanrijding tussen tankwagen en tram op Duitse L552: drie doden, meerdere gewonden

Op dinsdagmiddag 11 maart 2025 heeft zich rond 14:15 uur een ernstig ongeval voorgedaan op de Duitse L552, vlak voor de dorpsingang van Zeutern. Een tankwagen geladen met stookolie kwam door nog onbekende oorzaak in botsing met een tram. Beide voertuigen vatten direct vlam.

De hulpdiensten rukten massaal uit, waaronder politie, brandweer en ambulancediensten. Ook werden een politiehelikopter en een traumahelikopter ingezet. De brandweer wist de vlammen uiteindelijk onder controle te krijgen en de brand te blussen.

Bij het ongeval raakte de 49-jarige chauffeur van de tankwagen zwaargewond. Hij werd per traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. In de tram bevonden zich op het moment van de aanrijding minstens tien passagiers. Zij liepen lichte verwondingen op en zijn ter plaatse behandeld.

Tragisch genoeg overleed één persoon ter plekke. Het slachtoffer werd uit het voorste, uitgebrande deel van de tram geborgen, maar kon door de ernst van de verwondingen nog niet worden geïdentificeerd. Inmiddels is duidelijk dat dit de 59-jarige machinist was. Daarnaast werden nog twee personen vermist, ook deze twee personen werden dood aangetroffen. Hun identiteit is nog niet vastgesteld.

De L552 blijft voor onbepaalde tijd in beide richtingen afgesloten voor onderzoek en bergingswerkzaamheden.

Voor foto’s van het ongeval klikt u hier!

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen bij ongeval op Duitse A61 [+video]

Op dinsdag 11 maart 2025 heeft zich op de Duitse A61 in de rijrichting Ludwigshafen een ernstig ongeval voorgedaan. Bij het incident, dat plaatsvond tussen de afritten Dorsheim en Bingen-Mitte, kwam een 65-jarige Duitse vrachtwagenchauffeur om het leven.

De oorzaak van het ongeval was een vrachtwagencombinatie met een lekke band die op de vluchtstrook stond. De politie van Gau-Bickelheim was ter plaatse om de situatie te beveiligen en had de rechterrijstrook afgesloten. Rond 01:50 uur negeerde de chauffeur van een naderende vrachtwagen de afzetting, ramde de politieauto en veroorzaakte een kettingbotsing.

De politieauto werd door de klap in de rechter vangrail geslingerd en volledig vernield. De vrachtwagen van de veroorzaker botste vervolgens op de stilstaande vrachtwagencombinatie en raakte ook een servicevoertuig. De vrachtwagencombinatie werd op een voor hem stilstaande personenauto gedrukt. Door de enorme impact werd de cabine van de aanrijdende vrachtwagen volledig samengedrukt, waardoor de bestuurder ter plekke overleed.

De bestuurder van de vrachtwagencombinatie die op de vluchtstrook stond bevond zich buiten zijn voertuig en raakte lichtgewond aan zijn hand. De schade aan het servicevoertuig en de personenauto bleef beperkt.

Door het ongeval en de daaropvolgende schoonmaakwerkzaamheden werd de A61 in de richting van Ludwigshafen vanaf de afrit Waldlaubersheim volledig afgesloten tot ongeveer 13:45 uur. Dit leidde tot aanzienlijke verkeersopstoppingen.

De officier van justitie in Mainz heeft een verkeersexpert ingeschakeld om de toedracht van het ongeval te onderzoeken. Daarnaast zijn alle betrokken voertuigen in beslag genomen voor verder onderzoek.

Premier Ontario zegt niet in te binden na hogere staalheffing VS

TORONTO – De Canadese provincie Ontario zal niet terugdeinzen nu de Verenigde Staten importheffingen op aluminium en staal uit Canada dreigen te verdubbelen tot 50 procent. Dat verklaarde de premier van Ontario, Doug Ford, op berichtendienst X.

Ontario heft een extra belasting van 25 procent op elektriciteit die vanuit de provincie naar de aangrenzende Amerikaanse staten New York, Minnesota en Michigan gaat. Het is een vergeldingsmaatregel voor eerdere importheffingen tegen Canada die de Amerikaanse president Donald Trump invoerde. Als tegenreactie kondigde Trump weer hogere heffingen op Canadees staal en aluminium aan, die woensdag van kracht zijn.

“President Trump is een onuitgelokte handels- en tarievenoorlog begonnen tegen Amerika’s trouwste vriend en bondgenoot. Zolang de dreiging van heffingen niet definitief is verdwenen, geven we ons niet gewonnen”, verklaarde Ford op X.

Tegen nieuwszender MSNBC zei hij dat dit niet tegen Amerikanen was gericht. “We houden van Amerikanen, ik weet dat Canadezen van Amerikanen houden”, sprak hij. “Maar het spijt me voor Amerikanen dat president Trump heeft besloten de aanval te openen op ons land, op onze gezinnen en banen. Dat is onacceptabel.”

Man aangehouden voor aanvaring tussen schepen voor Britse kust

GRIMSBY – De Britse politie heeft iemand aangehouden voor de aanvaring tussen een vrachtschip en een olietanker voor de Engelse kust. Het gaat om een 59-jarige man die zich mogelijk schuldig heeft gemaakt aan grove nalatigheid met de dood tot gevolg, meldt de politie.

De politie heeft niet bekendgemaakt wie de man is of wat zijn rol precies is geweest in de aanvaring. Hij zit vast en het onderzoek loopt, zo staat in een verklaring. Ook de toedracht wordt nog onderzocht. Het vermiste bemanningslid is waarschijnlijk overleden, zei de Britse onderminister voor Transport Mike Kane eerder op dinsdag in het Lagerhuis.

De zoektocht naar de vermiste opvarende werd maandagavond gestaakt. Het vrachtschip Solong botste maandagochtend tegen de tanker Stena Immaculate, die ongeveer 20 kilometer voor de kust van het Britse Hull voor anker lag. Daarna brak op beide schepen brand uit. De Britse kustwacht bracht 36 bemanningsleden in veiligheid.

Kane vertelde in het Lagerhuis ook dat het “onwaarschijnlijk” is dat het schip Solong blijft drijven. Het vrachtschip vervoerde in tegenstelling tot eerdere berichten geen containers met giftig natriumcyanide, aldus de eigenaar. Wat er wel aan boord was, is nog niet duidelijk. De Stena Immaculate vervoerde kerosine voor het Amerikaanse leger.

President Filipijnen: Duterte onderweg naar Den Haag

MANILLA – De Filipijnse oud-president Rodrigo Duterte heeft het Filipijnse luchtruim verlaten, heeft president Ferdinand Marcos jr. gemeld in een persconferentie.

Hij bevestigde dat Duterte is aangehouden op verzoek van Interpol na een aanhoudingsbevel van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag. De regering zegt het aanhoudingsbevel te publiceren.

Volgens de president is Duterte niet aangehouden omdat het ICC daarom had gevraagd, maar omdat Interpol erom vroeg. De Filipijnen zijn geen lid meer van het ICC nadat Duterte het land zelf in 2019 had teruggetrokken. Het land is wel nog aangesloten bij Interpol.

Marcos zei dat hij vindt dat de uitlevering juridisch in orde is. “Het is heel eenvoudig. Dit was een verzoek van Interpol aan de Filipijnse overheid om een aanhoudingsbevel uit te voeren. Natuurlijk hebben we daar gevolg aan gegeven, gezien onze verplichtingen aan Interpol.” Marcos zegt het ICC niet rechtstreeks te hebben geholpen.

Van een politiek proces om Duterte dwars te zitten, is volgens Marcos evenmin sprake. “Hij is nergens kandidaat voor. Waarom zou ik achter hem aan gaan?”

Politieonderzoek in afgebrande panden Arnhem afgerond

ARNHEM – Het onderzoek in de panden in Arnhem die vorige week in brand stonden is afgerond, meldt de politie. De brandweer is nog aan het opruimen, aldus een politiewoordvoerster. Er is “geen indicatie” dat er slachtoffers zijn gevallen.

Medewerkers van de Forensische Opsporing Oost-Nederland konden sinds afgelopen weekend onderzoek doen. Een deel van het blok waar de brand woedde moest gesloopt worden om de brand te blussen. Het blok is instabiel geworden door de brand.

De politie heeft op de ochtend van de brand “met man en macht” geprobeerd iedereen uit de panden te halen. Er is nog steeds niemand als vermist opgegeven. Mocht de brandweer “toch nog iets zien” dat duidt op een lichaam, dan wordt de politie geïnformeerd.

De politiewoordvoerster laat weten dat onder meer sporenonderzoek is gedaan. Verder is de politie “enorm goed geholpen” door de tips en camerabeelden die omwonenden en ondernemers hebben gedeeld. Hoeveel tips er binnenkwamen kan ze “niet precies aangeven”.

Drie mannen zijn het afgelopen weekend aangehouden. Zij worden verdacht van opzettelijke brandstichting. Dinsdag meldde het Openbaar Ministerie (OM) dat er geen aanwijzingen zijn voor “een doelgerichte aanslag” op het pand van feestwinkel SoLow, waar de brand begon. Over het motief voor de brand en de manier waarop er brand werd gesticht doen politie en OM geen mededelingen, omdat dit het onderzoek zou kunnen schaden.

Tientallen bewoners moeten nog horen of en wanneer ze terug kunnen naar hun huizen. Van de mensen die halsoverkop hun huis moesten verlaten, zijn er volgens een woordvoerder van de gemeente de afgelopen dag zes naar de speciaal ingerichte noodbalie gekomen. Zij hadden bijvoorbeeld hun rijbewijs of paspoort niet mee kunnen nemen bij het verlaten van hun huis en konden deze bij de gemeente laten vervangen.

Trump verdubbelt importheffingen op Canadees staal en aluminium

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump verhoogt de importheffingen op Canadees staal en aluminium naar 50 procent. Eerder was al een verhoging tot 25 procent aangekondigd. De heffingen gaan woensdagochtend in, stelt hij in een bericht op zijn socialemediakanaal Truth Social.

Volgens Trump is dit een reactie op de importheffing van 25 procent die de Canadese provincie Ontario heeft aangekondigd op elektriciteit die naar de Verenigde Staten gaat. Ook wil Trump dat Canada andere heffingen op bijvoorbeeld Amerikaanse zuivelproducten laat vallen.

Trump dreigt ook met het verhogen van de tarieven op auto’s die de VS binnenkomen. “Dit zal uiteindelijk de auto-industrie in Canada permanent platleggen. Die auto’s kunnen gemakkelijk in de VS worden gemaakt”, schrijft de Amerikaanse president. “Het enige logische is dat Canada onze gekoesterde 51e staat wordt.”

Maandag kondigde Ontario aan dat de netbeheerder in die provincie een toeslag rekent voor alle stroom die wordt geëxporteerd naar de Amerikaanse staten Minnesota, Michigan en New York, als reactie op de heffingen van Trump.

Eerder kwam Trump ook met heffingen op andere producten uit Canada, maar daarvan werd een groot deel vorige week opgeschort. In reactie daarop stelde ook Canada een tweede golf heffingen op Amerikaanse producten uit.

Vanaf woensdag geldt een tarief van 25 procent op alle aluminium en staal die de VS binnenkomen. Voor Canada is dat percentage nu dus verdubbeld. Trump meent dat de importheffingen de Amerikaanse staal- en aluminiumindustrie doen herleven. Het idee is dat de vraag bij Amerikaanse fabrikanten toeneemt als buitenlandse metalen duurder worden. Maar critici waarschuwen dat hogere importprijzen worden doorberekend aan consumenten, wat de inflatie aanjaagt.

FNV maakt zich zorgen om protesterende chauffeurs uit Centraal-Azië op Venlose parkeerplaats [+video]

Foto: FNV

VENLO – Vakbond FNV maakt zich zorgen om buitenlandse chauffeurs die nu al wekenlang protesteren op een bewaakte vrachtwagenparkeerplaats in Venlo. Het gaat om vier chauffeurs uit Centraal-Azië. Ze eisen het loon dat hen is beloofd, toegang tot hun betalingsdocumenten en een einde aan de uitbuiting waaraan zij worden onderworpen.

“We maken ons zorgen om de veiligheid van de chauffeurs en de mensenrechtenschendingen die hier plaats vinden”, laat de vakbond weten. De FNV ziet dit soort voorbeelden vaak en ze zijn exemplarisch voor een sector met duidelijke regels die door buitenlandse bedrijven gewoonweg aan de laars gelapt worden omdat ze weten dat ze er mee wegkomen.

Tachograaffraude

De chauffeurs werken voor de grootste transportbedrijven uit Litouwen: Baltic Transline, Hegelmann en Hoptrans. De chauffeurs, die voornamelijk in West-Europa rijden, leven in constante onzekerheid over hun loon, inhoudingen, intimidatie en straffen van hun werkgevers. Ze werden onder druk gezet om tachograaffraude te plegen en te liegen tegen de politie tijdens controles.

Intimidatie en beëindiging van contracten

De chauffeurs in Venlo zijn naar de parkeerplaats gegaan, nadat ze hoorden dat de politie daar een collega heeft geholpen. Ze staan op een bewaakte parkeerplaats, maar ze voelen zich niet veilig. Hun contracten zijn inmiddels beëindigd en de transportbedrijven dreigen met gevangenisstraffen in Litouwen vanwege hun protest. De bedrijven weigeren nog steeds om de chauffeurs alle benodigde documenten te verstrekken. Daarnaast zijn de vrachtwagens van de chauffeurs onklaar gemaakt. Zonder stroom of verwarming gebruiken zij gasbranders om zich te verwarmen.

Oproep aan klanten

De chauffeurs hebben inmiddels de klanten van de transportbedrijven aangeschreven om hen op de hoogte te stellen van de uitbuiting en hulp te vragen. De FNV steunt deze oproep en wil dat de klanten hun verantwoordelijkheid nemen. Het gaat veelal om multinationals, zoals supermarkten en de auto-industrie.

Volgens Europese regels moeten zij ingrijpen als er sprake is van mensenrechtenschendingen. Dat daar sprake van is, is vastgesteld door de arbeidsinspectie. Een chauffeur uit Oezbekistan van transportbedrijf Baltic Transline werd eerder al met hulp van de FNV aangemerkt als slachtoffer van mensenhandel.

Serieus

“Dit laat de klanten van dit soort bedrijven zien dat dit soort zaken heel serieus zijn. Het is nu aan de klanten van deze bedrijven om ervoor te zorgen dat de chauffeurs hun geld krijgen, zodat ze weer veilig naar huis kunnen”, aldus de vakbond.

Brekelmans wil voor overgrote deel wapens van Europese makelij

PARIJS – Het overgrote deel van het geld dat Europa in zijn herbewapening steekt moet naar de Europese defensie-industrie gaan, vindt defensieminister Ruben Brekelmans. “Dat ben ik met Frankrijk eens”, zei hij op een veiligheidsconferentie in Parijs.

Frankrijk hamert er al jaren op dat Europese landen hun defensiebudgetten in Europa moeten uitgeven, maar Nederland had daar altijd weinig mee op. Nederland kocht liever in bij de grote beschermheer en defensie-industriële reus de Verenigde Staten. Maar sinds de dreiging uit Rusland en de twijfels over het bondgenootschap met de Amerikanen groeien, voelt ook Nederland meer voor Europese makelij.

Het resultaat staat nog steeds voorop, benadrukte Brekelmans in Parijs, waar hij samen met zijn Franse ambtgenoot het Parijse Defensie- en Strategieforum opende. Haast is geboden en als Amerikaanse fabrikanten sneller kunnen leveren, krijgen zij voorrang. Maar dan zou de productie bij voorkeur wel in Europese fabrieken, onder licentie, moeten plaatsvinden.

Frankrijk, dat de grootste defensie-industrie van de EU herbergt, ziet de steun voor inkopen in Europa de laatste tijd juist door Amerikaans toedoen groeien. Europese bondgenoten hebben ook gezien dat de VS van de ene op de andere dag stopten met het sturen van wapens naar Oekraïne. En de reserve-onderdelen, software-updates en informatie die nodig zijn om die wapens te gebruiken. Steeds meer Europese landen willen daarom minder afhankelijk worden van de Amerikanen.

Nederland blijft echter gewoon bouwen op de F-35’s van Amerikaanse makelij, zegt Brekelmans. De luchtmacht is helemaal daarop geënt en kan niet zonder. Brekelmans ziet “geen enkel teken dat de VS zich terugtrekken”, verzekert hij. Bovendien kan de VS ook niet zomaar zonder Nederland: Nederlandse bedrijven werken ook mee aan het gevechtsvliegtuig en er zijn “een paar essentiële onderdelen die alleen wij maken”.

Brekelmans zet ook vraagtekens bij berichten dat de F-16’s die onder andere Nederland aan Oekraïne heeft gegeven onbruikbaar dreigen te worden door Amerikaanse tegenwerking. De VS zouden de radar- en andere elektronische beveiliging voor de in Amerika gebouwde toestellen niet langer bijwerken. De minister zinspeelt erop dat de Amerikanen Oekraïne slechts een deel van de informatie onthouden. Maar “natuurlijk zullen we dit met de VS bespreken als ze dat doen. De F-16’s zijn voor ons een cruciaal deel van onze steun aan Oekraïne”.

Tankstations gaan niet verdwijnen

DEN HAAG – Deze week is het beeld ontstaan dat er in de komende jaren tankstations zullen verdwijnen. Dat is niet het geval, benadrukt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Tankstations blijven voorzien in een essentiële behoefte voor de Nederlandse weggebruiker en zullen niet verdwijnen. De behoefte aan benzinepompen en laadpalen zal de komende decennia naast elkaar blijven bestaan.

Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten rijdt nog vele jaren op fossiele brandstof. Het is daarom vanzelfsprekend dat er genoeg plekken zijn en blijven om te tanken. Van het afbouwen van het aantal benzinepompen is dan ook geen sprake.

Wel zijn er steeds meer mensen die elektrisch rijden, wat betekent dat er meer vraag is naar laadpalen. Om op die vraag in te spelen werkt het ministerie aan nieuw beleid voor verzorgingsplaatsen langs de weg, waar mensen kunnen tanken, laden, rusten of een hapje of een drankje kunnen kopen. Doel is om in de behoefte van álle weggebruikers te blijven voorzien.

Als een ondernemer ziet dat de behoefte van de weggebruiker verandert, kan hij ervoor kiezen om bijvoorbeeld minder tankzuilen aan te bieden, en in plaats daarvan zich op laadpalen te richten. Maar dat is dan een keuze van de ondernemer zelf.

“Voor mij staat de behoefte van alle weggebruikers voorop”, zegt minister Barry Madlener. “De automobilist kiest ervoor of hij fossiel of elektrisch rijdt, en tanken en laden moet op zoveel mogelijk plekken mogelijk blijven.”

 

De eerste Heebink DAF met het Digital Vision System

VEENENDAAL – J. Heebink Logistics Services heeft onlangs een gloednieuwe DAF XG+ 430 in gebruik genomen, onder de naam “The Power of Safety”. Met deze investering markeert het bedrijf een nieuw tijdperk in transport en verkeersveiligheid. Deze nieuwste generatie DAF-truck, speciaal ontworpen voor langeafstandstransport en zwaar vervoer, is een toonbeeld van innovatie en technologische vooruitgang.

De bijzondere kracht van de nieuwe DAF XG+ 430 zit niet alleen in zijn prestaties, maar vooral in zijn geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Zo is de truck uitgerust met het revolutionaire DAF Digital Vision System, waarbij traditionele spiegels zijn vervangen door slimme camera’s. Hierdoor heeft de chauffeur een veel beter zicht rondom de truck. Dankzij extra grote ramen en bijzonder lage raamlijnen biedt de cabine bovendien uitstekend zicht op de omgeving, inclusief een speciale zijruit voor maximaal zicht op stoepranden.

De robuuste cabine, ergonomische inrichting en talloze slimme veiligheidsfuncties maken van deze nieuwe DAF een van de veiligste trucks in de transportsector. Hiermee draagt het bedrijf actief bij aan de bescherming van zowel chauffeurs als andere weggebruikers.

Slimme actieve veiligheidsfunctiesDe nieuwe DAF XG+ 430 beschikt over diverse innovatieve veiligheidssystemen, zoals automatische noodremmen, rijbaanverlatingswaarschuwingen en slaperigheidsdetectie. Ook is de truck voorzien van extra parkeerremregelingen, rembekrachtiging, een veilige koppeling en ontkoppeling van aanhangers, en een Event Data Recorder, vergelijkbaar met een ‘black box’.

Met deze truck zet J. Heebink Logistics Services, samen met DAF, grote stappen richting een veiligere toekomst in het wegtransport. Door gebruik te maken van geavanceerde ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems) hoopt het bedrijf het aantal ongevallen én de ernst daarvan aanzienlijk terug te dringen.

De nieuwe DAF XG+ 430 “The Power of Safety” zet daarmee niet alleen de huidige norm, maar bereidt het transportbedrijf ook alvast voor op de veiligheidsstandaarden van morgen.

Media: Duterte op vliegtuig naar Den Haag gezet

MANILLA – De Filipijnse oud-president Rodrigo Duterte is op een vliegtuig naar Den Haag gezet. Dat bericht het Filipijnse medium ABS-CBN. Duterte was opgepakt op het vliegveld van Manilla, nadat het Internationaal Strafhof (ICC) een arrestatiebevel tegen hem had uitgevaardigd.

“Ze hebben papa van ons afgepakt, hem op een vliegtuig gezet en wilden niet zeggen waarheen. Mensen, word wakker”, schreef dochter Veronica Duterte op sociale media. Een advocaat van de oud-president bevestigde volgens nieuwssite Rappler dat zijn cliënt in een vliegtuig naar Den Haag zit.

ABS-CBN bericht dat op videobeelden te zien is dat Duterte omringd door agenten aan boord ging van een klein vliegtuig. Hij zou na zijn arrestatie zijn vastgehouden op een luchtmachtbasis. Het medium zegt zich te baseren op beelden die door een gepensioneerde politiefunctionaris op Facebook zijn gezet.

De 79-jarige Duterte was president tussen 2016 en 2022 en daarvoor burgemeester van de stad Davao. Hij wordt volgens het arrestatiebevel vervolgd voor de dood van zeker 43 mensen die omkwamen tijdens zijn oorlog tegen drugs.

Duterte trok zijn land tijdens zijn presidentschap terug uit het ICC. Het hof in Den Haag zegt nog steeds bevoegd te zijn om te oordelen over strafbare feiten die in de periode daarvoor plaatsvonden.

De oud-president had zelf op Instagram de verwachting uitgesproken dat het Filipijnse hooggerechtshof zou ingrijpen om uitlevering te voorkomen. “Het Hooggerechtshof zal daar niet mee instemmen. We hebben geen uitleveringsverdrag.”

Als de uitlevering toch doorgaat, zou dat historisch zijn. Duterte kan dan het eerste voormalige Aziatische staatshoofd worden dat voor het ICC verschijnt.

Christianne van der Wal (VVD) stopt als Kamerlid

DEN HAAG – VVD-Kamerlid Christianne van der Wal stopt als Kamerlid, meldt ze op X. “De afgelopen periode heb ik mij vol ingezet voor onze fractie”, schrijft ze. “Maar hoe eervol het vak van Tweede Kamerlid ook is, dit is niet mijn plek. Daarom heb ik besloten te stoppen. Geen eenvoudige beslissing, maar voor mij nu wel de juiste.”

Van der Wal zegt dat ze de komende weken haar portefeuille overdraagt. Zij hield zich vooral bezig met defensie, oorlogsgetroffenen en cultuur.

“Ik vond het heel eervol om Kamerlid te zijn, maar gaandeweg voelde ik al: dit is niet mijn plek”, verklaarde Van der Wal dinsdagmiddag. Ze kon niet exact aangeven waarom ze niet op haar plek zat. “Dat is een gevoel”, gaf ze aan. Van der Wal bezweert dat bijvoorbeeld het politieke klimaat of de samenwerking met de PVV niets met haar vertrek te maken heeft. “Ik heb hier lang over nagedacht en het besluit niet lichtzinnig genomen.” Ze zal “heel kort” gebruikmaken van wachtgeld, maar weet nog niet wat ze na haar Kamerlidmaatschap gaat doen.

Minister

Voordat ze in de Tweede Kamer kwam was ze minister voor Natuur en Stikstof. Daarvoor was Van der Wal vijf jaar partijvoorzitter van de VVD. Ook was zij eerder werkzaam als gedeputeerde en wethouder voor haar partij.

Als minister kwam Van der Wal met maatregelen die tot woede leidden in de boerensector. Daardoor kreeg zij veel bedreigingen te verduren. In 2022 trokken boeren naar haar woning om te demonstreren en te rellen. Ze oogstte lof voor hoe zij met hen in gesprek ging. Van der Wal stond hen te woord, maar stuurde ze daarna weg toen het gesprek te bedreigend werd.

Van der Wal kwam onder meer met grondige hervormingen voor het landelijk gebied. De stikstofuitstoot moest omlaag en er kwamen verschillende plannen om de natuur te herstellen. Voor dit Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) was ongeveer 25 miljard euro uitgetrokken. Het huidige kabinet zette een streep door het NPLG. Van de landbouwmiljarden bleef nog ongeveer 5 miljard euro over.

Staal en aluminium in VS duurder in aanloop naar heffingen

NEW YORK – Amerikaanse fabrikanten die aluminium en staal gebruiken, betalen nu al meer voor die metalen dan concurrenten in Europa. Dit gebeurt nog voordat de importheffingen van president Donald Trump op die materialen zijn ingegaan. Het verschil met Europese fabrieken loopt op tot tientallen procenten, berekende financieel persbureau Bloomberg.

Fabrikanten die tegen actuele marktprijzen aluminium willen inkopen in de Verenigde Staten zijn daarvoor ongeveer 23 procent meer kwijt dan in Europa. Staal is 40 procent duurder.

Die hogere prijzen zijn het gevolg van de grotere voorraden die aluminium- en staalverbruikers willen aanleggen in de aanloop naar de heffingen, die volgens een besluit van Trump woensdag moeten ingaan. Het gaat om een tarief van 25 procent op alle aluminium en staal die de VS binnenkomen.

Koperprijs

Ook voor koper betalen partijen op de Amerikaanse markt meer, hoewel importheffingen voor dit metaal waarschijnlijk veel langer op zich laten wachten. Het gaat om een verschil van ongeveer 10 procent. Onlangs beval Trump een onderzoek naar koperimport en de gevolgen voor de Amerikaanse nationale veiligheid.

De prijsverschillen laten zien dat handelstarieven al voor grote verschuivingen zorgen voordat ze ingaan. Voor Amerikaanse fabrikanten die veel metaal gebruiken, dreigt een nadeel ten opzichte van buitenlandse concurrenten omdat ze duurder uit zijn. Handelaren in metalen dirigeerden juist meer staal en aluminium naar de Amerikaanse markt voordat de importheffingen ingaan.

Gedachte achter heffingen

Trump meent dat de importheffingen de Amerikaanse staal- en aluminiumindustrie doen herleven. Als buitenlandse metalen duurder worden, stimuleert dat vraag bij fabrikanten op eigen bodem, is de gedachte. Critici waarschuwen dat hogere importprijzen worden doorberekend aan consumenten, wat de inflatie aanjaagt.

Geen giftig natriumcyanide in vrachtschip Solong

LONDEN – Er bevindt zich toch geen giftig natriumcyanide aan boord van het vrachtschip Solong, dat voor de Britse kust op een tanker botste. Dat meldt de eigenaar van het schip. “Er zijn vier lege containers die eerder de gevaarlijke chemische stof hebben bevat. Deze containers zullen onder toezicht blijven staan”, staat in een verklaring.

Door de botsing tussen de Solong en de Stena Immaculate brak op beide schepen brand uit. De Britse kustwacht meldt dat de Solong nog steeds in brand staat. “Het vuur aan boord van de Stena Immaculate is aanzienlijk afgenomen”, aldus een verklaring.

De Britse organisatie die ongevallen op zee onderzoekt (MAIB), zegt volgens Sky News dat nog moet worden besloten welk land de leiding krijgt bij het onderzoek. De Solong voer onder Portugese vlag, de Stena Immaculate onder de Amerikaanse. Met beide landen zou al worden overlegd.

Over de oorzaak van de aanvaring bestaat nog onduidelijkheid. Slecht zicht op zee wordt in Britse media genoemd als mogelijke factor. Een woordvoerder van de Britse premier Keir Starmer zei dat vooralsnog niet uitgegaan wordt van opzet.

×