Diverse buitenlandse media melden dat Tata Motors, de Indiase autofabrikant en eigenaar van Jaguar Land Rover, gesprekken voert met Exor, het investeringsvehikel van de invloedrijke Agnelli‑familie, over de mogelijke overname van Iveco’s kernactiviteiten.
De gesprekken richten zich op de controlerende belangen van Exor in Iveco (27,1 procent van de aandelen, 43,1 procent van de stemrechten), waarbij Tata zich exclusief zal richten op de commerciële voertuigen. De defensietak, Iveco Defence Vehicles (IDV), valt buiten de potentiële deal en wordt apart gestructureerd of verkocht, naar verwachting tegen eind 2025.
Volgens bronnen komt dit beleggingsoverleg niet verrassend voor beleggers, aangezien Iveco met zijn marktkapitalisatie van ongeveer €4,2 miljard en positie als “de kleinere speler” binnen de Europese top vijf vrachtwagenbouwers al jarenlang als overnamekandidaat wordt gezien.
Na de publicatie van het nieuws stegen de aandelen Iveco op de beurs van Milaan tijdelijk met zo’n 9,7 procent, om de dag af te sluiten met een winst van 8,3 procent.
De toekomst van de defensie-eenheid IDV trekt bovendien de aandacht van andere strategische investeerders, waaronder joint bids van Leonardo–Rheinmetall, KNDS en Czechoslovak Group. Hun biedingen lopen op tot circa €1,9 miljard.
Niettemin blijft de Italiaanse ’golden power’ wetgeving, die buitenlandse overnames van strategische bedrijven onderwerpt aan strikte toezichtsregels, een cruciale factor voor de uiteindelijke uitkomst.