LEINFELDEN-ECHTERDINGEN / KEMPTEN – Logistiek dienstverlener Dachser heeft zeven exemplaren van de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 in gebruik genomen voor langeafstandstransport. De voertuigen worden ingezet op trajecten binnen het stukgoednetwerk van Dachser in onder meer Hamburg, Karlsruhe, Dortmund en Freiburg. De overige acht trucks van de totale bestelling van vijftien volgen de komende maanden.
Met deze stap breidt Dachser zijn inzet van e-trucks verder uit. Het familiebedrijf maakt al tien jaar gebruik van elektrische voertuigen, aanvankelijk op de ‘last mile’, maar inmiddels ook op trajecten van meer dan 500 kilometer. In totaal rijden er al meer dan 140 elektrische trucks voor Dachser binnen Europa.
Samenwerking met Mercedes-Benz Trucks
Dachser en Mercedes-Benz Trucks werken sinds 2019 nauw samen aan de elektrificatie van het vrachtvervoer. Zo testte Dachser eerder prototypes van de eActros 300 en werkte dochteronderneming Brummer al met twaalf eActros 600 trucks. Ook Daimler Truck Financial Services ondersteunt het project met leaseoplossingen inclusief batterijmonitoring en digitale vlootdiensten.
“De integratie van de eActros 600 in onze dagelijkse operatie is een belangrijke stap richting emissievrije logistiek”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser.
Winfried Sorg, vestigingsmanager bij Mercedes-Benz Trucks in Neu-Ulm, vult aan: “Dit laat zien hoe Dachser zijn voortrekkersrol in duurzame logistiek blijft vervullen.”
eActros 600
De eActros 600 werd eind 2024 geïntroduceerd en heeft inmiddels zijn prestaties bewezen, onder andere tijdens een Europese testrit van 15.000 kilometer door 22 landen en een wintertest door Noord-Europa. De truck werd recent uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2025’.
Met een batterijcapaciteit van 621 kWh en een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden, is het voertuig ontworpen voor intensieve inzet met een maximale combinatiegewicht tot 44 ton. De batterijtechnologie op basis van lithium-ijzerfosfaat (LFP) biedt een lange levensduur en hoge bruikbare capaciteit, waarbij na tien jaar nog 80% van de batterijgezondheid behouden moet blijven.