Clicky

zondag 4 mei 2025 - 20:18 uur
Home Blog Pagina 106

Transportbedrijf heeft chauffeur terecht ontslagen na verduistering waardevol pakket

Foto: Adobe Stock

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft geoordeeld dat transportbedrijf De Bondt Transport uit Vaassen terecht een chauffeur op staande voet heeft ontslagen wegens het verduisteren van een waardevol pakket. De chauffeur was al sinds 2007 in dienst bij het bedrijf.

De kwestie ontstond nadat een pakket met bijzondere verzamelmunten, bestemd voor Eurocoinhouse in Nijverdal, tijdens een bezorgroute verdween. Videobeelden van beveiligingscamera’s wezen erop dat de chauffeur het pakket in zijn bus had geladen maar niet had gescand en later niet bij de klant had afgeleverd.

Hoewel de chauffeur de beschuldigingen van verduistering ontkende, oordeelde het hof dat de videobeelden voldoende bewijs opleverden. Ook de omstandigheden waarin het pakket verdween werden als verdacht beschouwd.

Ondanks zijn lange dienstverband en leeftijd van 63 jaar achtte het hof de gedraging ernstig genoeg om het ontslag op staande voet te rechtvaardigen.

De verzoeken van de chauffeur om een transitievergoeding, schadevergoeding en billijke vergoeding zijn eveneens afgewezen. De chauffeur moet ook de proceskosten van ruim 3.200 euro betalen.

Vrachtwagenchauffeur krijgt toch boete voor tachograaffraude ondanks dat werkgever geen boete kreeg

DEN HAAG – De Raad van State heeft op 12 maart 2025 bevestigd dat een vrachtwagenchauffeur terecht een boete heeft gekregen voor het gebruik van een bestuurderskaart van iemand anders in zijn tachograaf.

De chauffeur kreeg aanvankelijk een boete van €1.500 opgelegd door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, maar de rechtbank verlaagde dit bedrag later naar €1.425 vanwege een lichte overschrijding van de redelijke termijn voor de procedure.

Tijdens een controle bleek dat de chauffeur een bestuurderskaart gebruikte die niet op zijn eigen naam stond. Hierdoor was controle op zijn rij- en rusttijden onmogelijk.

De chauffeur vocht de boete aan en stelde dat zijn werkgever niet was beboet en dat het besluit daarmee tegenstrijdig was.

De rechtbank stelde echter dat voor werkgevers andere regels gelden en dat de chauffeur zelf verantwoordelijk was voor het correct gebruik van de tachograaf.

De Raad van State bevestigt dit oordeel nu in hoger beroep en ziet geen aanleiding de boete verder te verlagen.

Volgens de Raad is voldoende bewezen dat de chauffeur de overtreding zelf heeft gepleegd en daar ook verantwoordelijk voor is.

Vorderingen afgewezen van moeders die hun kind ter adoptie afstonden

DEN HAAG – De vordering van Bureau Clara Wichmann tegen de Staat namens moeders, die in de periode 1956-1984 hun kinderen ter adoptie hebben afgestaan, leent zich niet voor behandeling in een collectieve actie. De tegelijk door een afzonderlijke moeder ingestelde vordering is verjaard. Dat heeft het gerechtshof Den Haag vandaag bepaald.

In de periode 1956-1984 hebben naar schatting 13.000 à 14.000 moeders hun kind ter adoptie afgestaan. Bureau Clara Wichmann (BCW) komt in deze procedure op voor de belangen van deze moeders. Zij vordert dat het hof voor recht verklaart dat de Staat (meer in het bijzonder: de Raad voor de Kinderbescherming) onrechtmatig heeft gehandeld door de vrouwen die in die periode zijn gescheiden van hun kind eenzijdig, onvolledig of onjuist te informeren over hun rechten en/of de praktische mogelijkheden om hun kind op te voeden.

De afzonderlijk procederende moeder heeft in 1970 afstand gedaan van haar zoon. Zij vordert een verklaring voor recht dat de Staat ook onrechtmatig tegenover haar heeft gehandeld.

De rechtbank Den Haag heeft de vorderingen van BCW en de moeder op inhoudelijke gronden afgewezen. Volgens de rechtbank was niet komen vast te staan dat de Raad voor de Kinderbescherming destijds onrechtmatig heeft gehandeld.

Net als de rechtbank concludeert het hof dat de vorderingen niet toewijsbaar zijn. De motivering van dit oordeel is wel anders. Het hof acht het niet mogelijk om in het algemeen een oordeel te geven over de vraag of de Raad voor de Kinderbescherming onrechtmatig heeft gehandeld tegenover alle moeders die de achterban van BCW vormen. Daarvoor zijn de omstandigheden waarin de moeders verkeerden toen zij afstand van hun kind deden te verschillend. De belangen van de moeders zijn hierdoor onvoldoende gelijksoortig om in een collectieve actie te worden behandeld. BCW wordt daarom niet-ontvankelijk verklaard.

In de zaak van de moeder met de afzonderlijke procedure komt het hof ook niet toe aan een inhoudelijke beoordeling, omdat deze vordering is verjaard. Het hof is van oordeel dat er geen grond is om een uitzondering op de verjaringsregels te maken.

Tien jaar inreisverbod voor vrachtwagenchauffeur wegens mensensmokkel

Foto: Adobe Stock | studio v-zwoelf

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een internationaal vrachtwagenchauffeur uit Turkije een inreisverbod opgelegd voor een periode van tien jaar wegens betrokkenheid bij mensensmokkel.

De chauffeur werd eerder door de rechtbank Rotterdam veroordeeld tot 40 maanden gevangenisstraf omdat hij achttien personen, waaronder vijf minderjarigen, in een koeltrailer probeerde te smokkelen naar het Verenigd Koninkrijk.

De chauffeur stelde dat hij slechts werknemer was en onbedoeld betrokken raakte bij de smokkel, maar de rechtbank acht dit niet aannemelijk.

Volgens de rechter heeft de chauffeur onvoldoende verantwoordelijkheid genomen voor zijn handelen en vormt hij een ernstige bedreiging voor de openbare orde.

De vrachtwagenchauffeur was eerder al uitgezet naar Turkije, maar vocht het inreisverbod juridisch aan omdat hij zijn werk als chauffeur hierdoor niet meer kan uitvoeren. De rechtbank stelde echter dat het beroepsverbod gerechtvaardigd is gezien de ernst van het delict en de maatschappelijke impact ervan.

De rechtbank heeft daarom zijn beroep ongegrond verklaard.

Chauffeur krijgt 62.000 euro achterstallig loon volgens Nederlandse cao niet vanwege Tsjechisch contract

Foto: Adobe Stock | pathdoc

ZWOLLE – De rechtbank Overijssel heeft begin maart 2025 de loonvordering van een internationaal vrachtwagenchauffeur afgewezen. De chauffeur claimde ruim € 62.000 aan achterstallig loon bij twee Nederlandse transportbedrijven, met het argument dat hij volgens de Nederlandse cao Beroepsgoederenvervoer betaald had moeten worden.

De chauffeur werkte formeel via een arbeidsovereenkomst bij een Tsjechische vennootschap, maar stelde dat hij feitelijk in dienst was bij de Nederlandse bedrijven, waarvoor hij het werk uitvoerde. Volgens hem was de Tsjechische onderneming slechts een zogeheten postbusfirma, bedoeld om loonkosten te besparen door chauffeurs buiten de Nederlandse cao te betalen.

Hoewel de kantonrechter erkende dat de chauffeur feitelijk gezien inderdaad voor de Nederlandse bedrijven werkte, stelde de rechter vast dat op zijn arbeidsovereenkomst Tsjechisch recht van toepassing was. De rechter oordeelde dat de chauffeur zijn werkzaamheden vanuit Nederland verrichtte, maar dat de arbeidsovereenkomst nauwere banden had met Tsjechië, omdat daar belasting en sociale premies werden afgedragen en zijn loon volgens Tsjechische maatstaven werd vastgesteld.

Hierdoor kon de chauffeur geen aanspraak maken op loon conform de Nederlandse cao. De vorderingen zijn daarom afgewezen en de chauffeur is veroordeeld in de proceskosten.

Tot 150 miljard nodig voor vernieuwing Duits spoorwegnet

BERLIJN – Om het bestaande Duitse spoorwegnet te moderniseren en digitale technologieën te verbeteren is tot 80 miljard euro extra nodig tegen 2034. Maar als het spoorwegnet wordt uitgebreid, inclusief nieuwbouw, is bijna twee keer zoveel geld nodig. Deze extra maatregelen zouden tegen 2034 tot 150 miljard euro kunnen kosten.

Dit staat in interne documenten die persbureau dpa heeft ingezien. De stukken waren voorbereid voor de raad van toezicht van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB).

Daarin staat dat er “grote tekorten, vooral vanaf 2028,” zijn in de financiering van de renovatie van de infrastructuur.

Het spoorwegnet van Duitsland is verouderd, wat al lange tijd leidt tot voortdurende vertragingen. Om het spoor te verbeteren lanceerde staatsbedrijf DB vorig jaar een uitgebreid moderniseringsprogramma. Hoe dit gefinancierd moet worden, blijft onzeker.

Bulgaarse vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor ernstige aanrijding op A67

Foto: SQVision

LIEROP – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 29-jarige Bulgaarse vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor een ernstig ongeval op de A67 ter hoogte van Lierop, waarbij een bestuurder van een lesauto zwaargewond raakte.

Het ongeluk gebeurde op 24 maart 2022 toen de vrachtwagenchauffeur, die niet tijdig opmerkte dat het verkeer voor hem afremde vanwege filevorming, met hoge snelheid achterop een langzaam rijdende lesauto reed.

De rechtbank oordeelt dat de vrachtwagenchauffeur aanmerkelijk onoplettend heeft gehandeld en zijn aandacht té lang niet op de weg had gericht. Daarnaast reed hij met 90 km/u, terwijl een maximumsnelheid van 80 km/u geldt voor vrachtwagens.

Door de aanrijding liep de rijinstructeur van de lesauto ernstig en blijvend letsel op, waaronder forse hersenschade en verlammingsverschijnselen aan linkerbeen en linkerarm. Ook de leerling-chauffeur raakte gewond.

De rechtbank veroordeelde de chauffeur wegens overtreding van de Wegenverkeerswet tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden met een proeftijd van twee jaar, een rijontzegging van zes maanden, en een geldboete van € 1.000.

Een taakstraf werd door de rechtbank niet passend geacht, omdat de chauffeur in Bulgarije woont en geen Nederlands spreekt.

Positieve financiële resultaten voor MAN ondanks marktuitdagingen

LEUSDEN – MAN Truck & Bus heeft in het boekjaar 2024 een gedegen resultaat gerealiseerd, vooral gezien het sterk krimpende trucksegment in Europa. In lijn daarmee daalden weliswaar de verkoopcijfers en de omzet, maar het omzetrendement bleef met 7,2 procent stabiel.

Alexander Vlaskamp, CEO van MAN: “Het positieve resultaat is de beloning voor de inspanningen die ons team heeft geleverd in een lastig economisch klimaat. Vooral de bestelwagen- en service-business en de internationale marktontwikkeling in het trucksegment hebben hieraan bijgedragen. Dat geldt ook voor de externe motorenactiviteiten en het toegenomen aantal orders uit de defensiesector. Het aantal orders in het trucksegment nam in de laatste paar maanden van 2024 en aan het begin van 2025 gestaag toe. Hoewel we nog niet kunnen spreken van een duidelijke ommekeer, gaan we op dit moment uit van een verdere lichte toename van de vraag in de loop van het jaar.”

Vlaskamp vervolgt: “Vanwege deze lichte toename van de vraag naar trucks gaan we in de nabije toekomst de werktijdverkorting in onze Duitse productievestigingen beëindigen. Desondanks moeten we nog steeds grote stappen zetten op het gebied van kostenefficiëntie om op een hoog niveau te kunnen blijven investeren op voor de toekomst belangrijke gebieden als automatisering, digitalisering en emissievrije technologieën, evenals in ons servicenetwerk. Dit is de enige manier om gedurende de grote transformatie succesvol te zijn.”

“Ondanks een aanzienlijke daling in de truckverkopen hebben we ons resultaat van vorig jaar grotendeels gehandhaafd. Dit is een opmerkelijk succes dat onderstreept dat we de veerkracht van onze onderneming aanzienlijk hebben verbeterd”, aldus Inka Koljonen, CFO bij MAN. MAN Truck & Bus behaalde in het boekjaar 2023 een omzetrendement van 7,3 procent.

In 2024 daalde de totale verkoop van nieuwe voertuigen bij MAN met 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar ongeveer 96.000 exemplaren. Die daling is met name te wijten aan een scherpe afname in de truckverkopen (-24 procent). Er werden 17 procent minder bussen aan klanten geleverd dan in het voorgaande jaar. Ook waren er vertragingen in de leveringen in dit segment als gevolg van nieuwe eisen voor de software-architectuur. De bestelwagen van MAN wist daarentegen opnieuw een verkooprecord te noteren. Er werden 27.670 TGE’s afgeleverd, een stijging van 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Met 7 procent was de daling van de totale omzet, die afgelopen jaar € 13,7 miljard bedroeg, aanzienlijk lager dan die van de verkoopcijfers. Dit was met name te danken aan een gunstigere product- en prijsmix. Het aangepaste bedrijfsresultaat lag met een bedrag van € 985 miljoen € 90 miljoen lager dan in het voorgaande jaar.

Ook in 2025 focus op kostenefficiëntie

“Het feit dat we het aangepaste resultaat op hetzelfde niveau als vorig jaar konden handhaven, is te danken aan de consistente en succesvolle inspanningen om de vaste kosten te verlagen. Daarnaast hebben we ons cashmanagement in de gehele waardeketen verder verbeterd. Het in 2023 geïntroduceerde initiatief om een cashcultuur te implementeren, het cashmanagement te verbeteren en te zorgen voor een duurzaam sterke cashconversie heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd”, verklaart Inka Koljonen. “Ook in 2025 blijven we intensief focussen op cashmanagement en kostenefficiëntie.”

MAN-vestigingen klaar voor elektromobiliteit

Het voorbereiden van de productie, logistiek en R&D-activiteiten op het tijdperk van elektromobiliteit wordt in hoog tempo voortgezet: de serieproductie van de eTruck start nog dit jaar in de fabriek in München, in Neurenberg gaat over enkele weken de serieproductie van batterijen van start en het distributiecentrum in Salzgitter wordt in het voorjaar uitgebreid voor onder andere de opslag van reserveonderdelen voor elektromobiliteit. In Ankara is een ontwikkelingscentrum voor bussen in gebruik genomen, dat ook focust op het elektrische en digitale tijdperk.

Elektromobiliteit krijgt nog meer vaart bij MAN

MAN voert het tempo waarmee de fabrikant zichzelf klaarstoomt voor het tijdperk van elektromobiliteit nog verder op. De eerste eTrucks van het merk rijden al door Europa. Initieel vereist deze overstap hogere investeringen, ook al zijn de levenscycluskosten van elektrische trucks lager dan die van dieseltrucks. Om klanten een optimale ondersteuning te bieden, werkt MAN Financial Services onder de paraplu van TRATON Financial Services volop aan de uitrol van deze dienstverlening. Zo zijn de activiteiten al opgestart in Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk, Polen, Spanje, Zuid-Korea, Zweden en Zuid-Afrika. Andere markten volgen binnenkort.

Daarnaast maakt het nieuwe MAN Charge&Go-laadtarief laden en betalen eenvoudig en gemakkelijk voor MAN-klanten die overstappen op elektrische mobiliteit. De laadinfrastructuur voor elektrische trucks en bussen groeit ook snel: eind 2025 dienen in Europa al duizend laadpunten van een groot aantal aanbieders beschikbaar te zijn. Alleen al in samenwerking met E.ON worden ongeveer vierhonderd openbare laadpunten gecreëerd op 170 MAN-locaties in Europa, waarvan er tachtig vanaf eind 2025 beschikbaar zijn. De eerste zijn inmiddels al operationeel, onder andere in Berlijn en München. Daarnaast gaat de Milence joint venture, waarin de TRATON GROUP participeert, het grootste laadnetwerk voor elektrische trucks in Europa, richting 2027 uitbouwen met in totaal 1.700 laadpunten. De eerste 13 laadparken zijn al in gebruik en tien andere zijn in aanbouw.

Meer terugleverkosten voor huishoudens met nieuw energiecontract

DEN HAAG – Huishoudens met zonnepanelen die deze maand een nieuw energiecontract afsluiten moeten hogere terugleverkosten betalen. Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Voor het terugleveren van stroom op het elektriciteitsnet zijn huishoudens ongeveer 10 procent meer geld kwijt dan vorige maand.

Ook heeft de ACM berekend dat de prijzen voor nieuwe vaste contracten voor elektriciteit en gas in maart tot 2,5 procent zijn gestegen. De toezichthouder zegt daarbij dat de gasprijzen op de groothandelsmarkt begin februari waren gestegen, maar inmiddels sterk zijn gedaald.

Elf energieleveranciers rekenen meer terugleverkosten aan huishoudens met zonnepanelen dan zij terugkrijgen voor hun geleverde stroom, ziet de toezichthouder verder. Deze huishoudens mogen hun stroomverbruik wegstrepen tegen de stroom die zij terugleveren aan het net. Deze zogeheten salderingsregeling stopt vanaf begin 2027. Om welke leveranciers het gaat, zegt de ACM niet.

Tweede Renault Trucks E-Tech T-trekker voor DM Logistics

ROOSENDAAL – DM Logistics gaat schoon en stil de stad in met twee elektrische Renault Trucks E-Tech T-trekkers. DM Logistics zet de trucks in voor retaildistributie. Het bedrijf kiest voor de Renault Trucks E-Tech T vanwege het gunstige TCO-plaatje en de full service die Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus biedt bij de overstap naar elektrisch.

DM Logistics is gespecialiseerd in de bevoorrading van winkelketens met de focus op fashion & lifestyle, elektronica, waardevolle goederen en medische benodigdheden.

“Dagelijks komen we in binnensteden en sinds 1 januari 2025 geldt er in tientallen steden een zero-emissiezone”, vertelt Sander Bogers, directeur van DM Logistics.

“Nieuwe voertuigen die na deze datum op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn om de binnenstad in te mogen. Ik ben ervan overtuigd dat voor binnenstedelijke distributie elektrisch de oplossing en de toekomst is. Vroeg of laat moeten we toch elektrisch rijden en dan zetten wij die stap liever nu al, zodat we de tijd hebben om ervaring op te doen. We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en de Renault Trucks E-Tech T biedt het meest gunstige TCO-plaatje. Voor beide trucks hebben we een succesvolle aanvraag gedaan voor AanZET-subsidie.”

Elektrische truck slim inzetten

Nadat in januari de eerste elektrische truck is geleverd, heeft DM Logistics recent de tweede elektrische truck in gebruik genomen. Met de eerste twee elektrische Renault Trucks E-Tech T wil DM Logistics vooral leren.

Bogers: “Onze opdrachtgevers staan voor een uitdaging: ze willen graag verduurzamen, maar de kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Dat geldt ook voor ons. Daarom zoeken we samen naar manieren om de elektrische truck slim in te zetten. We kijken waar een hogere prijs door voordelen te rechtvaardigen is en hoe we bijvoorbeeld voordelig kunnen gaan opladen bij klanten om kosten te beperken. Een elektrische truck is veel stiller, een groot voordeel bij leveringen in (binnen)steden, is beter voor het milieu en helpt klanten hun klimaatdoelen te behalen. We leren nu al veel over bereik, het plannen van ritten, het optimaal timen van laadmomenten en de invloed van het weer en het type trailer op de prestaties van de truck. De ervaring die we nu opdoen helpt ons én onze klanten bij een soepele overstap naar elektrisch transport en geeft inzicht in hoe we straks grote hoeveelheden goederen kostenefficiënt emissievrij kunnen vervoeren. Onze elektrische trucks draaien de komende tijd flexibel mee in onze planning, maar we staan er ook zeker voor open om deze trucks dedicated in te zetten voor een bestaande opdrachtgever of een nieuwe samenwerking aan te gaan met een partij die ook de stap wil zetten naar elektrisch en emissievrij transport.”

Chauffeurs trainen

De trucks zijn geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal. Bij de overstap naar elektrisch is partnership met de dealer een must, vertelt Bogers.

“Bij onze vestiging in Roosendaal kunnen we op dit moment nog geen laadpaal laten plaatsen, daarvoor moet eerst onze aansluiting worden verzwaard. Daarom laden we de trucks nu op bij Bluekens Truck en Bus in Roosendaal, dat aan dezelfde straat is gevestigd. Met een laadpas kunnen we gebruikmaken van hun opladers. Daarnaast worden de chauffeurs door Bluekens Truck en Bus getraind. Bij een elektrische truck heeft de rijstijl van de chauffeur verhoudingsgewijs meer invloed dan bij een dieseltruck; zuinig rijden is nog belangrijker. Zij krijgen een training over hoe ze moeten omgaan met een elektrische truck. Toen we ons vorig jaar oriënteerden op een elektrische truck, hebben we via Bluekens Truck en Bus ook met een demotruck kunnen rijden. Wat toen al opviel is dat een elektrische truck snel optrekt. Daarnaast worden de stilte en rust in de cabine door chauffeurs als heel prettig ervaren.”

Onderhoudscontract

DM Logistics heeft voor beide trucks een Serenity-onderhoudscontract afgesloten. Naast reparaties en onderhoud biedt het Serenity-pakket extra services en zekerheid. Het Serenity-pakket omvat ook garanties over de accuprestaties, geavanceerde storingspreventie, software upgrades op afstand en maatwerk prestatierapporten die helpen om het maximale uit de mogelijkheden van de elektrische truck te halen. Daarnaast hebben gebruikers de beschikking over handige extra tools, zoals Optifleet Check dat inzicht geeft in het gebruik van de accu en het energieverbruik. Met Optifleet Map is het mogelijk om trucks real-time te volgen en routes te bekijken en beheren. Optifleet Mission helpt bij het plannen van de route op basis van accuniveau, belading en de wegomstandigheden. De Driver App geeft inzicht in de resterende actieradius, de laadstatus en de geschatte laadtijd. Ook kan de chauffeur hiermee op afstand zaken regelen, zoals het instellen van de voorverwarming.

DM Logistics is onderdeel van de Exintra Group, een internationale logistieke dienstverlener gespecialiseerd in de bevoorrading van retailketens. Het bedrijf bestaat uit drie ondernemingen: H.J. Bakker Logistics, DM Logistics en European Network Logistics. De klanten zijn voornamelijk actief in de sectoren fashion & lifestyle, waardevolle goederen, elektronica en medische benodigdheden. Naast het hoofdkantoor in Roosendaal heeft het bedrijf meerdere vestigingen en hubs in Europa.

Hongarije kondigt bezoek van Israëlische premier Netanyahu aan

BOEDAPEST – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zal voor Pasen een bezoek brengen aan Hongarije. Dat heeft de stafchef van de Hongaarse premier Viktor Orbán bekendgemaakt.

Het bezoek is opvallend omdat Hongarije lid is van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag en dat hof heeft een arrestatiebevel tegen Netanyahu uitgevaardigd.

De aanklager van het ICC onderzoekt Netanyahu en diens voormalige defensieminister Yoav Gallant op verdenking van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in de Gazastrook. De arrestatiebevelen tegen de politici werden in november uitgevaardigd. Orbán noemde de arrestatiebevelen een dag later “verkeerd” en maakte bekend Netanyahu uit te nodigen voor een bezoek aan zijn land. Hij zei te garanderen dat het ICC-bevel niet wordt uitgevoerd.

Het ICC wordt door 125 staten erkend en is vooral van deze landen afhankelijk bij de uitvoering van arrestatiebevelen. Israël erkent het strafhof niet en ontkent schuldig te zijn aan oorlogsmisdaden in Gaza.

STERK Trailers BV failliet verklaard

GIESSEN – Voor de rechtbank van Zeeland-West-Brabant is op dinsdag 11 maart 2025 het faillissement uitgesproken van STERK Trailers BV uit Giessen. Het bedrijf handelde ook onder de namen STERK Ecocombi en Direct Trailer Parts.

Wat de oorzaak is voor het faillissement, en wie het aangevraagd heeft, is op dit moment nog niet bekend.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er vijf werknemers bij het bedrijf.

STERK Trailers met thuisbasis Giessen adviseert, ontwerpt en produceert op maat gemaakte trailers. STERK Trailers BV is, volgens de Kamer van Koophandel, opgericht in 2015. STERK Trailers startte echter het failliet verklaarde Tracon Ecocombi door in 2019. STERK heeft toen de gehele orderportefeuille uit het faillissement van Tracon Ecocombi overgenomen.

Of het bedrijf een doorstart maakt is op dit moment niet bekend.

VN-rapport: Israël schuldig aan genocidale daden in Gaza

GENÈVE – Israël heeft zich in de Gazastrook schuldig gemaakt aan “genocidale daden” door zorgfaciliteiten voor vrouwen systematisch te vernietigen, melden VN-experts in een nieuw rapport. Daarin schrijven ze ook dat seksueel geweld is ingezet als oorlogstactiek.

“De Israëlische autoriteiten hebben de reproductieve capaciteit van de Palestijnen in Gaza als groep deels vernietigd, onder meer door maatregelen op te leggen die geboortes moeten verhinderen, een van de categorieën van genocidale daden volgens het Statuut van Rome en het Genocideverdrag”, verklaart de VN-onderzoekscommissie die over de Palestijnse gebieden en Israël gaat.

In het rapport staat dat kraamklinieken en -afdelingen systematisch zijn vernietigd. Ook de belangrijkste ivf-kliniek, die maandelijks 2000 tot 3000 patiënten behandelde, werd getroffen. Bij een beschieting in december 2023 zouden ongeveer 4000 embryo’s zijn vernietigd. De commissie concludeert dat de Israëlische veiligheidstroepen de kliniek opzettelijk aanvielen en vernietigden. De onderzoekers vonden geen geloofwaardig bewijs dat het gebouw voor militaire doeleinden werd gebruikt.

Seksueel misbruik

De commissie zegt dat deze acties en de toename van sterfgevallen tijdens zwangerschappen door beperkte toegang tot medische middelen neerkomen op uitroeiing, wat een misdrijf tegen de menselijkheid is. Israëlische troepen zouden bovendien mensen dwingen zich in het openbaar uit te kleden en seksueel misbruik gebruiken als onderdeel van hun standaardoperaties om Palestijnen te straffen na de door Hamas geleide aanvallen op Israël in oktober 2023.

Israël ontkent de beschuldigingen. Ze zijn ongegrond, bevooroordeeld en ongeloofwaardig, aldus de Israëlische missie bij de Verenigde Naties. De missie beweert dat de krijgsmacht richtlijnen en beleid hanteert die “dergelijk wangedrag ondubbelzinnig verbieden” en stelt dat de interne beoordelingsprocessen voldoen aan internationale normen.

Inval op 7 oktober

De onderzoekscommissie publiceerde in juni 2024 een rapport waarin Hamas en andere Palestijnse groeperingen van ernstige mensenrechtenschendingen werden beschuldigd bij hun aanval op het zuiden van Israël op 7 oktober 2023. Ze doodden 1200 mensen en namen 251 gijzelaars mee naar de Gazastrook, aldus Israël. Deze geweldsuitbarsting leidde tot de oorlog in de Gazastrook, waar volgens lokale informatie inmiddels meer dan 48.000 Palestijnen zijn omgekomen.

Poetin reageert mogelijk donderdag nog op voorstel voor bestand

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin spreekt zich mogelijk deze donderdag nog uit over het voorstel voor een staakt-het-vuren met Oekraïne. Poetin staat volgens zijn woordvoerder de pers te woord tijdens een bezoek van de Belarussische leider Aleksandr Loekasjenko. “Het hangt allemaal af van wat de journalisten dan zullen vragen”, aldus de zegsman tegen persbureau TASS.

Oekraïne toonde zich deze week na overleg met de Verenigde Staten bereid tot een bestand van dertig dagen. Rusland heeft nog niet laten weten of het zo’n staakt-het-vuren ook acceptabel acht. Het Kremlin heeft aangegeven pas inhoudelijk te willen reageren op dat voorstel als het tot in detail is geïnformeerd over wat Oekraïne en de VS precies hebben afgesproken.

Ingewijden hebben tegen persbureau Reuters gezegd dat Rusland al een eisenlijst heeft neergelegd bij de VS. Daarop staat aan welke voorwaarden een vredesdeal moet voldoen. Volgens de bronnen hebben Russische en Amerikaanse functionarissen die voorwaarden de afgelopen weken besproken, zowel persoonlijk als in digitale bijeenkomsten.

Het is onduidelijk wat Rusland precies eist. Het gaat volgens de bronnen om algemeen geformuleerde voorwaarden die vergelijkbaar zijn met eerdere eisen van het Kremlin. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om de eis dat Oekraïne geen lid wordt van de NAVO.

Ayvens tekent nieuwe financieringsovereenkomst met EIB voor uitbreiding elektrische bestelwagens

Foto: Ayvens

De Europese Investeringsbank (EIB) en Ayvens hebben in december 2024 een nieuwe financieringsovereenkomst gesloten voor de uitrol van een vloot van 19.000 elektrische bedrijfswagens (eLCV). De focus ligt hierbij op Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland en de uitrol vindt plaats in de komende drie jaar.

Dit is het eerste groene krediet dat door de Europese Investeringsbank (EIB) wordt verstrekt om een vloot elektrische bedrijfswagens (eLCV’s) in Europa te financieren. Deze overeenkomst omvat een kredietfaciliteit van 350 miljoen euro van de EIB (tegen gunstige financiële voorwaarden) en een gelijke co-investering van 350 miljoen euro door Ayvens. Hiermee krijgen bedrijven ondersteuning bij de financiering van hun overstap naar elektrisch rijden.

Lage-emissiezones (LEZ’s) zijn een belangrijk instrument binnen de stedelijke voertuigregulering (UVAR) om de luchtkwaliteit in Europese steden te verbeteren. Ze worden expliciet erkend als een belangrijke maatregel voor schonere lucht binnen het programma ‘EU Mission for Climate-neutral and Smart Cities’. Daardoor zijn LEZ’s de afgelopen jaren wijdverspreid ingevoerd in Europa en zal dit aantal naar verwachting flink toenemen tegen 2030, aangezien steden werken aan het behalen van EU-normen voor luchtkwaliteit en klimaatneutrale doelen.

De ontwikkeling van LEZ’s in heel Europa is een van de belangrijkste drijfveren achter de transitie naar elektrische LCV’s (eLCV’s). Deze overgang kent echter enkele uitdagingen voor LCV-bestuurders en -klanten, zoals de beschikbaarheid van voertuigen, betaalbaarheid, laadinfrastructuur, netcapaciteit en de voortdurend veranderende regelgeving.

“Deze nieuwe co-investering draagt bij aan de verschillende manieren van financiering van onze activiteiten en aan onze duurzaamheidsstrategie. Hiermee bieden we onze klanten toegang tot een breder scala aan elektrische bedrijfswagens tegen aantrekkelijke voorwaarden. Bedrijfswagens zijn essentieel voor ondernemers en moeten, ongeacht de aandrijving, altijd voldoen aan hun operationele behoeften. Met onze uitgebreide consultancy en expertise helpen we hen om deze transitie soepel te laten verlopen,” aldus Patrick Sommelet, Group Deputy Chief Executive Officer en Chief Financial Officer van Ayvens.

Ambroise Fayolle, Vice-President EIB, vult aan: “Deze nieuwe financieringsovereenkomst met Ayvens toont de leidende rol van de EIB bij het vinden van innovatieve financiële oplossingen voor de verduurzaming van het Europese wagenpark en de overgang naar een koolstofarme economie. We zijn er trots op om de beschikbaarheid van elektrische voertuigen voor het MKB – een belangrijke klantengroep van Ayvens – te ondersteunen.”

×