Clicky

vrijdag 16 mei 2025 - 06:18 uur
Home Blog Pagina 105

Doorzoekingen na Drentse kunstroof, helm niet gevonden

HEERHUGOWAARD – Een woning en bedrijfspand in Heerhugowaard zijn woensdagochtend doorzocht in het onderzoek naar de kunstroof uit het Drents Museum. Bij de doorzoeking zijn de gestolen gouden helm en armbanden niet aangetroffen, meldt een politiewoordvoerder.

Het onderzoek richtte zich volgens de woordvoerder vooral op het leggen van beslag op vermogensgoederen. Niemand is aangehouden. Wel is beslag gelegd op de woning, voertuigen en bankrekeningen. Ook is vuurwerk in beslag genomen. “De goederen worden veiliggesteld zodat de schade van de kunstroof eventueel verhaald kan worden op de verdachten”, aldus de politie.

De Telegraaf meldt woensdag op basis van bronnen rond het onderzoek dat politie en justitie ervan uitgaan dat de schatten er nog zijn. De politiewoordvoerder zegt daar niks over. “Daar doen we verder geen uitspraken over”, zegt ze.

In beide panden is ook gezocht naar aanwijzingen en bewijsmateriaal in het onderzoek naar de kunstroof, meldt de politie verder. “De prioriteit in het onderzoek ligt nog steeds bij het opsporen van de gestolen goederen.”

Zeven jaar cel voor Schipholmedewerker vanwege invoer 320 kilo cocaïne

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Het Gerechtshof Amsterdam heeft op 24 maart 2025 een voormalig medewerker van een vrachtafhandelaar op Schiphol veroordeeld tot zeven jaar gevangenisstraf. De verdachte, die een aansturende en regisserende rol had, is schuldig bevonden aan de invoer van 320 kilo cocaïne en het voorbereiden van meerdere andere cocaïnetransporten via luchthaven Schiphol.

Het onderzoek, genaamd ‘Sargood II’, richtte zich op georganiseerde drugscriminaliteit op Schiphol. De verdachte maakte gebruik van zijn positie om samen met collega’s en medeverdachten cocaïne het land binnen te smokkelen. Hij regelde en coördineerde het ophalen, transporteren en ontwijken van douanecontroles. Op 24 mei 2021 werd uiteindelijk een partij van 320 kilo cocaïne onderschept.

De verdediging voerde aan dat de verdachte handelde onder psychische druk en bedreiging. Het hof wees dit beroep op psychische overmacht echter af en oordeelde dat verdachte handelde uit financieel gewin. Daarbij speelde ook mee dat verdachte al eerder betrokken was bij drugshandel via versleutelde communicatie (EncroChat).

Vanwege de ernst van de feiten en de leidende rol van de verdachte vond het hof een langdurige gevangenisstraf passend. Hoewel de advocaat-generaal bevestiging vroeg van de eerder opgelegde straf van zeven jaar, was er discussie over strafvermindering vanwege persoonlijke omstandigheden en de proceshouding van verdachte. Uiteindelijk bleef het hof bij een gevangenisstraf van zeven jaar.

De rechtbank verklaarde daarnaast één in beslag genomen telefoon verbeurd, omdat deze was gebruikt bij de drugsactiviteiten. Andere in beslag genomen goederen, waaronder een auto en meerdere horloges, werden teruggegeven aan de verdachte.

Medewerker vrachtafhandelaar Schiphol veroordeeld voor voorbereiden invoer 320 kilo cocaïne

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Een medewerker van een vrachtafhandelaar op luchthaven Schiphol is door het Gerechtshof Amsterdam veroordeeld voor betrokkenheid bij het voorbereiden van de invoer van 320 kilogram cocaïne. De man kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden en een taakstraf van 240 uur opgelegd.

De veroordeelde werknemer speelde volgens het hof een actieve rol door informatie te verstrekken aan medeverdachten over vluchtdata, personele bezetting en douanecontroles op Schiphol. Daarmee hielp hij de criminelen bij de poging om een grote hoeveelheid cocaïne vanuit Ecuador via een vrachtvlucht Nederland binnen te smokkelen.

Het hof acht bewezen dat de verdachte tussen 7 en 10 mei 2021 meerdere keren overleg voerde en informatie uitwisselde over de geplande cocaïnesmokkel. Hoewel de politierechter hem eerder vrijsprak, ging het hof mee met het Openbaar Ministerie dat vond dat sprake was van strafbare voorbereidingshandelingen in het kader van de Opiumwet.

De drugsvondst gebeurde uiteindelijk op 24 mei 2021, toen tijdens controles op Schiphol vijf bloemendozen met daarin 320 kilo cocaïne werden ontdekt. Deze waren verstevigd met houten bekisting.

Het hof noemt in de uitspraak de ernst van de zaak groot, mede omdat de verdachte zijn functie en kennis bij het vrachtafhandelingsbedrijf heeft misbruikt. De opgelegde taakstraf van 240 uur en de geheel voorwaardelijke gevangenisstraf zijn hoger dan de eis van de advocaat-generaal, omdat het hof vindt dat een lagere straf onvoldoende recht zou doen aan de ernst van de gepleegde feiten.

De verdachte verloor naar aanleiding van deze zaak zijn baan op Schiphol en ziet zijn kansen op een toekomst in de luchtvaartsector aanzienlijk beperkt.

Atlantic publiceert details over Amerikaans aanvalsplan op Jemen

WASHINGTON – The Atlantic heeft details gepubliceerd uit overleg in een besloten groep op Signal waarin hoge regeringsfunctionarissen een aanval op Jemen bespraken. De hoofdredacteur van het blad was ongevraagd aan die groep toegevoegd en kon meelezen. Aanvankelijk had hij de details uit veiligheidsoverwegingen niet naar buiten gebracht. Nu doet hij dat alsnog nadat het Witte Huis had gezegd dat er niets geheims besproken was.

Het blad schrijft dat het lezers de gelegenheid wil geven om zelf een oordeel te vellen. In de groepschat, waar kennelijk ministers en de vicepresident in zaten, verscheen op de dag van de aanval gedetailleerde informatie over wat precies ging gebeuren. Minister van Defensie Pete Hegseth noemde tijdstippen waarop gevechtsvliegtuigen zouden opstijgen en droneaanvallen zouden plaatsvinden.

Volgens The Atlantic deelde Hegseth die informatie ruim een half uur voordat het eerste gevechtsvliegtuig zou opstijgen en ongeveer twee uur voordat de aanval geopend kon worden op het hoofddoel, de “target terrorist”. Als dat was uitgelekt, hadden de Houthi’s in Jemen zich kunnen voorbereiden op de Amerikaanse verrassingsaanval. “De gevolgen voor Amerikaanse piloten hadden catastrofaal kunnen zijn.”

Hegseth schreef over de inzet van F-18’s, drones en Tomahawk-raketten. De minister merkte ook op dat alles goed verliep op het gebied van operationele veiligheid, zich schijnbaar niet realiserend dat de hoofdredacteur meelas. Nationaal veiligheidsadviseur Mike Waltz deelde later informatie over het verloop van de operatie. Hij zei dat het eerste doelwit, “hun belangrijkste man op raketgebied”, positief was geïdentificeerd en dat het gebouw waar hij zich bevond was ingestort.

The Atlantic laat op verzoek van de CIA nog altijd de naam van een medewerker weg. Het magazine zei ook het Witte Huis te hebben gevraagd of er bezwaren waren tegen publicatie van de chatberichten, aangezien werd volgehouden dat daar geen “oorlogsplannen” of geheime informatie waren gedeeld. Een woordvoerster zei vervolgens niet te willen dat er een bericht over zou komen omdat het ging om een “intern privégesprek” met gevoelige informatie.

Het eerdere bericht van het tijdschrift leidde in de VS tot politieke onrust. Atlantic-hoofdredacteur Jeffrey Goldberg kreeg vanuit regeringskringen ondertussen veel kritiek. Minister Hegseth noemde hem een “bedrieglijke en uiterst ongeloofwaardige zogenaamde journalist”.

46-jarige man aangehouden in onderzoek naar dodelijk vrachtwagenongeval A4

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – In het onderzoek naar het dodelijke ongeval op de A4, dinsdag 25 maart, is de politie is op zoek naar getuigen en camerabeelden van het incident. Een vrachtwagenchauffeur moest een noodstop maken waarbij de lading buizen naar voren schoof.

Bij het ongeval kwam de 60-jarige vrachtwagenchauffeur om het leven.

Volgens getuigen moest de chauffeur plots remmen voor een andere auto. Een 46-jarige man uit Rotterdam is dinsdag 25 maart aangehouden vanwege mogelijke betrokkenheid bij het ongeval.

De verdachte is de bestuurder van een andere auto en de politie onderzoekt zijn rol bij het incident.

De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval en doet sporenonderzoek en kijkt camerabeelden uit. De politie roept getuigen van het ongeval zich te melden.

EU lanceert nieuwe strategie om beter voorbereid te zijn op crises: Transportsector cruciaal voor Europese veerkracht

Foto: Adobe Stok | jpgon

BRUSSEL – De Europese Unie heeft vandaag een nieuwe uitgebreide Preparedness-strategie gepresenteerd om beter voorbereid te zijn op toekomstige crises, waaronder natuurrampen, pandemieën, cyberaanvallen en geopolitieke conflicten. Dit initiatief, genaamd de ‘Preparedness Union’, komt voort uit de toenemende complexiteit van de veiligheidsdreigingen en kwetsbaarheden in vitale infrastructuur, zoals zichtbaar werd tijdens de COVID-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne.

Eén van de aandachtspunten binnen de nieuwe strategie is het verbeteren van de weerbaarheid van de transportsector. De EU benadrukt dat de continuïteit van transport essentieel is voor het functioneren van de samenleving, zeker in tijden van crisis.

De strategie roept op tot nauwere samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, specifiek gericht op het veiliger en weerbaarder maken van transport- en logistieke netwerken. Dit omvat onder meer het beter beschermen tegen cyberaanvallen en sabotage, en het voorbereiden op extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Ook wordt het belang van grensoverschrijdende samenwerking benadrukt. De Europese Commissie wil dat lidstaten zich beter voorbereiden op scenario’s waarin logistieke ketens over meerdere landen tegelijk verstoord raken. Daarom voorziet de strategie in het versterken van het EU Civiele Beschermingsmechanisme (UCPM) en rescEU, waardoor lidstaten sneller onderling hulp kunnen bieden bij ernstige verstoringen.

Verder gaat de EU investeren in het verbeteren van vroegtijdige waarschuwingssystemen en het aanleggen van strategische voorraden, zoals reserveonderdelen en cruciale grondstoffen, om tijdens crisismomenten snel te kunnen reageren en leveringszekerheid te garanderen.

Weken hinder door werk aan A15 tussen Rotterdam en Maasvlakte

A15

ROTTERDAM – Rijkswaterstaat (RWS) werkt de komende twee weken aan de snelweg A15 tussen Rotterdam en de Maasvlakte.

De gedeeltelijke afsluiting leidt mogelijk tot hinder, langere reistijd en omleidingen voor weggebruikers. Het gaat om afrondende werkzaamheden bij de aansluiting op de Blankenburgverbinding, de toltunnel op de A24, die eind vorig jaar gereedkwam.

De extra reistijd kan oplopen tot een half uur. Vooral vrijdag 28 maart en vrijdag 4 april kan het extra druk zijn en kan de reistijd oplopen tot een uur. Het werk gaat in delen, waarbij er steeds in een richting afsluitingen zijn. Tijdens de werkzaamheden tussen 27 en 31 maart en 3 en 7 april wordt het verkeer omgeleid via de A24. Op deze route moeten weggebruikers tol betalen.

RWS adviseert automobilisten om, indien mogelijk, thuis te werken, buiten de spits te reizen of te kiezen voor alternatief vervoer. In de periode tot 16 mei zijn ook delen van de weg en op- en afritten afgesloten in de avond en nacht.

Faber doet aangifte om foto met Hitlersnor bij demonstratie

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber heeft aangifte gedaan bij de politie omdat demonstranten afgelopen weekend een foto van haar met een Hitlersnor bij zich droegen.

Een woordvoerder van Faber bevestigt dat na berichtgeving door De Telegraaf. Volgens de krant vindt Faber de foto demoniserend.

Afgelopen zaterdag werd in Amsterdam gedemonstreerd tegen racisme en fascisme. Naar schatting waren daar ongeveer tienduizend mensen aanwezig. Actievoerders droegen bordjes met ‘Never Again’ en ‘Feit of Faber?’.

Het protest verliep rustig en er werd niemand aangehouden. Wel scandeerden pro-Palestijnse activisten dat “zio’s”, een ander woord voor zionisten, in de gracht gegooid zouden moeten worden.

PVV-leider Geert Wilders vindt het “zeer terecht” dat Faber aangifte heeft gedaan. Eerder schreef hij al op X dat het ging om een demonstratie “vol sympathie voor Hamas, het gooien van zionisten in grachten, een bord met een nazi-grafsteen voor mij en Faber met een Hitlersnor”.

FNV: afvalvrachtwagens niet toegelaten op recyclinglocaties

afval

DEN HAAG – Werknemers op verschillende recyclinglocaties in Nederland laten vrachtwagens met afval woensdag niet toe om hun vuilnis af te geven. Dit doen ze uit protest tegen een mogelijke invoering van een nieuwe belastingheffing op de afvalverwerking van plastic, meldt FNV.

“Dit plan moet gewoon van tafel. Deze extra belasting van 73 euro per ton restafval maakt de verwerking van reststromen uit recycling onbetaalbaar, drijft afval naar het buitenland, leidt niet tot verduurzaming en verhoogt de afvalstoffenheffing van de burger”, meent de vakbond.

De regering wil vanaf 2028 jaarlijks 547 miljoen euro ophalen met een belastingheffing op plastic. De actie op woensdag is volgens de bond een “eerste waarschuwing.” De acties worden gehouden op verschillende plekken waar recycling- en afvalverwerkingsinstallaties staan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Moerdijk, Delfzijl en Duiven.

Transportbedrijf krijgt boete vanwege onbeschermd vlees tijdens vervoer

Plastic bakken | dolav's
Foto: Adobe Stock | Sonja Birkelbach

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dinsdag 25 maart 2025 geoordeeld dat een boete van €2.500,- voor een transportbedrijf vanwege onvoldoende bescherming van vlees tijdens het transport terecht was opgelegd. Wel werd de boete vanwege een te lange duur van de procedure verlaagd naar €2.250,-.

De zaak begon met een inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in februari 2020. Tijdens deze inspectie bleek dat vlees bestemd voor menselijke consumptie in aanraking was gekomen met de onderzijde van gestapelde kunststof bakken, zogenoemde dolavs. Volgens de NVWA vormt de onderkant van deze bakken een risico, omdat ze moeilijk schoon te maken zijn en bacteriën kunnen bevatten.

Het bedrijf betoogde dat er geen sprake was van daadwerkelijke verontreiniging en stelde dat de bakken zorgvuldig waren gereinigd en ontsmet. Dit verweer werd echter niet aanvaard door zowel de rechtbank Rotterdam als het CBb. Volgens het CBb hoeft niet bewezen te worden dat het vlees daadwerkelijk verontreinigd was; voldoende is dat het vlees risico liep op verontreiniging.

Het College stelde wel vast dat de redelijke termijn voor de juridische procedure was overschreden. Hierdoor werd de oorspronkelijk opgelegde boete met tien procent verlaagd tot €2.250,-.

Naast de boeteverlaging moet het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur tevens de proceskosten terugbetalen aan het betrokken transportbedrijf.

Twintig kinderen met mazelen op basisschool in Amsterdam

AMSTERDAM – Op een basisschool in Amsterdam Nieuw-West zijn inmiddels twintig kinderen besmet met mazelen. Dat zei wethouder Alexander Scholtes (Gezondheid) woensdagochtend in een gemeenteraadsvergadering. Het cluster op de school lijkt niet exponentieel te groeien, aldus Scholtes.

De bron- en contactonderzoeken zijn afgerond en alle besmettingen in Amsterdam zijn tot nu toe direct te herleiden naar de school of de gezinssituatie van een besmette persoon. Toch vindt de wethouder het nog “te vroeg om te zeggen dat het onder controle is, besmetting kan ook op andere plekken hebben plaatsgevonden”.

Vier van de twintig kinderen zijn in het ziekenhuis opgenomen geweest. Geen van de besmette kinderen was gevaccineerd tegen mazelen.

Vorige week meldde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een flinke toename van het aantal mazelenbesmettingen. Naast de school in Amsterdam zijn er nog drie scholen met clusters.

Stichting Laurentien slaat alarm over onveilige werksfeer

DEN HAAG – De Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH), die gedupeerden van het toeslagenschandaal helpt, en voorheen werd geleid door prinses Laurentien, slaat alarm over het aanhoudende wantrouwen van het ministerie van Financiën jegens de stichting. Dat bevestigt SGH na berichtgeving van De Telegraaf. “Als het persoonlijk wordt en onze mensen zich niet veilig voelen dan kunnen ze hun werk niet doen”.

Na een moeizame samenwerking tussen de stichting en het ministerie adviseerde een commissie in januari dat de manier van SGH om gedupeerden van het toeslagenherstel te helpen de belangrijkste route is in het herstelproces. Staatssecretaris Sandra Palmen (Financiën) volgde het advies.

Toch ontving de stichting vorige maand een notitie van de huisadvocaat van het ministerie dat er al een tijd onderzoek wordt gedaan naar SGH. “Het wantrouwen zit heel diep bij het ministerie. Zo lukt het niet om het grootste schandaal van de politieke geschiedenis op te lossen”, aldus de woordvoerder die zich afvraagt waarom er niet “gewoon een gesprek” kan worden gevoerd. Volgens haar vertaalt dit wantrouwen zich door naar het aanhoudende wantrouwen in de toeslagenouders die al jaren onterecht als fraudeurs zijn bestempeld.

Het ministerie van Financiën noemt SGH “een belangrijke partner in de hersteloperatie”, waar het kabinet “veel waardering” voor heeft. “Juist omdat de SGH zo’n belangrijke en waardevolle rol speelt bij de afhandeling van aanvullende schades is het van belang dat de governance voldoet aan de juridische vereisten.” Daarom is daar onderzoek naar gedaan, aldus een woordvoerder.

Op verhalen over een vermeend onveilige werksfeer wil de woordvoerder niet ingaan. “Wij vinden het belangrijk om dit gesprek samen aan tafel te voeren en niet via de media.”

Vorig jaar augustus schreef het AD dat medewerkers van het ministerie van Financiën melding hadden gedaan van grensoverschrijdend gedrag door Laurentien. Ze verdedigde haar inzet, maar stapte een paar weken na de publicatie op bij de stichting. “Laurentien is al voor de bus gegooid en nu is het met het onderzoek door de advocaten opnieuw heel persoonlijk, dat is heel intimiderend”.

Duitse politie haalt levensgevaarlijke vrachtwagencombinatie van A1 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

OSNABRÜCK – De Duitse politie heeft dinsdagavond op de A1 nabij Osnabrück een potentieel levensgevaarlijke vrachtwagencombinatie uit het verkeer gehaald. Het voertuig viel agenten van de Duitse politie op omdat de trekker reed met een verlopen Oostenrijkse tijdelijke kentekenplaat.

Bij controle bleek de situatie ernstiger dan gedacht: de oplegger, voorzien van een Franse kentekenplaat, bleek al sinds 2022 niet meer geregistreerd en was daardoor eveneens niet geschikt voor gebruik op de openbare weg.

Tijdens een grondige controle ontdekten de agenten meerdere ernstige gebreken. De lading, bestaande uit twee vrachtwagens met een totaalgewicht van circa 16 ton, was nauwelijks gezekerd. Bovendien overschreed de hoogte van het voertuig met 4,36 meter duidelijk de toegestane maximale hoogte van 4 meter.

Foto: Duitse Politie

Alsof dat nog niet genoeg was, bleek een van de banden van de oplegger volledig versleten, wat een groot veiligheidsrisico vormde.

De politie heeft de vrachtwagen onmiddellijk van de weg gehaald en meerdere straf- en boeteprocedures gestart.

Foto: Duitse Politie

De vrachtwagencombinatie was onderweg van Rhein-Erft-Kreis naar de haven van Wilhelmshaven, waar het transport verscheept zou worden. Door het ingrijpen van de politie vertrok de geplande veerboot echter zonder deze combinatie aan boord.

Duitse A7 urenlang afgesloten na ongeval met vrachtwagen bij Heidekreis

Foto: Duitse Politie

HEIDEKREIS – Woensdagochtend 26 maart 2025 heeft er rond 07:20 uur een ernstig ongeval plaatsgevonden op de Duitse snelweg A7 in de richting van Hamburg. Tussen de aansluitingen Schneverdingen en Bispingen verloor een 46-jarige vrachtwagenchauffeur door nog onbekende oorzaak de controle over zijn met beton geladen trekker met oplegger.

De combinatie raakte eerst naar links van de weg, botste tegen de middenvangrail, waarna het voertuig naar rechts van de rijbaan schoot en daar door de buitenste vangrail brak.

Uiteindelijk kwam de vrachtwagen gekanteld in de berm tot stilstand.

De chauffeur liep lichte verwondingen op en is per ambulance overgebracht naar een nabijgelegen ziekenhuis. Voor het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval heeft de politie bloedonderzoek bij de bestuurder laten uitvoeren.

Vanwege de bergingswerkzaamheden is de A7 tussen Schneverdingen en Bispingen richting Hamburg volledig afgesloten tot naar verwachting 15:00 uur.

Denemarken blij met aanpassing Amerikaans bezoek aan Groenland

KOPENHAGEN – Denemarken is blij dat de Verenigde Staten de planning hebben aangepast voor een bezoek aan Groenland. “Ik vind het heel positief dat de Amerikanen hun bezoek aan de Groenlandse samenleving hebben afgezegd. In plaats daarvan zullen ze hun eigen basis, Pituffik, bezoeken en daar hebben we geen enkel bezwaar tegen”, zei minister van Buitenlandse Zaken Lars Lokke Rasmussen tegen omroep DR.

Bezoeken van Amerikaanse topfiguren aan Groenland liggen gevoelig, omdat president Donald Trump het eiland wil inlijven. Dat maakt deel uit van het koninkrijk Denemarken en heeft een eigen regering. Het was eerst de bedoeling dat de echtgenote van de Amerikaanse vicepresident een een sleehondenrace zou bezoeken. Dat wekte ergernis in zowel Groenland als Denemarken.

Het Witte Huis maakte later bekend dat de planning is aangepast. Vicepresident J.D. Vance gaat nu zelf ook mee en bezoekt deze week een militaire basis. Het bezoek aan de sleehondenrace is van de baan.

×