Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 15:53 uur
Home Blog Pagina 104

Trump geeft toestemming om meer stroom uit kolen op te wekken

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump belooft toestemming om de productie van elektriciteit uit fossiele brandstoffen, zoals steenkool, in de Verenigde Staten op te voeren. Volgens Trump heeft China een economisch voordeel door de elektriciteitsproductie uit kolen en moeten de Verenigde Staten ook meer stroom uit kolen opwekken.

“Ik geef mijn regering toestemming om onmiddellijk energie te gaan produceren met MOOIE, SCHONE STEENKOOL”, schreef Trump in een bericht op sociale media. Het is nog niet duidelijk hoe zijn decreet op sociale media het Amerikaanse beleid zal beïnvloeden. Trump heeft al een uitvoerend bevel ondertekend waarin hij een nationale energienoodtoestand afkondigde en het milieuagentschap Environmental Protection Agency (EPA) opdroeg om de productie en distributie van fossiele brandstoffen te verhogen.

Steenkool is goed voor ongeveer 15 procent van de elektriciteitsopwekking in de VS, volgens gegevens van energiebureau Energy Information Administration. Dat is ruim de helft minder dan in 2000. De daling van het aantal kolencentrales komt door milieuvoorschriften van de overheid die ze onrendabel hebben gemaakt en door concurrentie van duurzame alternatieven en goedkoop aardgas.

Sluitingen centrales voorkomen

De Amerikaanse minister van Binnenlandse Zaken Doug Burgum zei vorige week dat de regering overwoog noodbevoegdheden te gebruiken om kolencentrales die gesloten zijn te heropenen en te voorkomen dat andere sluiten. Ook volgens de minister van Energie Chris Wright werkt de regering aan een “marktgebaseerd” plan om de sluiting van kolencentrales tegen te gaan. De voorstanders van kolencentrales hebben betoogd dat het openhouden van de centrales de energiekosten zou kunnen verlagen en voldoende energie zou kunnen leveren aan datacenters voor kunstmatige intelligentie, die veel stroom nodig hebben.

China heeft kolencentrales gebruikt om de productie van bijvoorbeeld zonnepanelen en halfgeleiders te bevorderen en de economische groei aan te jagen. Het land is daardoor de grootste uitstoter ter wereld geworden. Tussen 1990 en 2020 verviervoudigde het Chinese kolenverbruik en verdrievoudigde de CO2-uitstoot. Tegelijkertijd heeft China een recordaantal zonne- en windenergieprojecten aangelegd en heeft het land beloofd dat de CO2-uitstoot in 2030 een piek zal bereiken.

Louwman Trucks brengt de waterstof-elektrische, Paul PH2P Atego naar Nederland

Louwman Trucks zet, als exclusieve partner voor verkoop en onderhoud, een belangrijke stap in de transitie naar zero-emissie transport met het op de markt brengen van de waterstof-elektrische Paul PH2P in Nederland.

Dit innovatieve voertuig combineert het beste van drie werelden: de robuuste Mercedes-Benz Atego als basis, de geavanceerde brandstofceltechnologie van Toyota en de professionele service en ondersteuning van Louwman Trucks.

Sterke combinatie

De Paul PH2P is gebaseerd op de Mercedes-Benz Atego, een beproefde truck binnen het segment van middelzware bedrijfswagens. Daimler Trucks heeft in de productielijn van de Atego aanpassingen doorgevoerd om de ombouw naar waterstof-elektrische aandrijving te vergemakkelijken. Daimler partner Paul Nutzfahrzeuge GmbH uit het Duitse Vilshofen is specialist in Mercedes-Benz voertuigmodificaties. Zij hebben de conventionele dieselaandrijflijn vervangen door een waterstof elektrische aandrijflijn die wordt gevoed door de in de praktijk bewezen Toyota-brandstofcel. Deze combinatie staat garant voor een duurzame, krachtige en efficiënte oplossing voor emissievrij transport zonder dat opladen noodzakelijk is.

Louwman directeur Vans & Trucks Marco Boere: “De brandstofceltechnologie van deze Atego is efficiënter dan gewone waterstoftechniek. De opgewekte elektriciteit drijft een elektromotor aan in plaats van dat waterstof als brandstof wordt verbrand in een aangepaste interne verbrandingsmotor. Hierdoor is de truck volledig emissievrij en is er minder waterstof nodig.”

Louwman Trucks levert deze waterstof elektrische truck turn-key met verschillende op- en ombouwmogelijkheden zoals bakwagens op maat, gekoelde bakopbouw, oprijwagen voor bergingsbedrijven of desgewenst maatwerk.

Geavanceerde techniek

De Paul PH2P Atego is beschikbaar als 4×2 chassis cabine met een GVW van 16.000 kg en als 6×2 met een GVW van 22.000 kg. De truck wordt volledig elektrisch aangedreven door een 200 kW en 3.100 Nm synchroonmotor, maar in plaats van een zware tractiebatterij slaat het voertuig energie op in de vorm van gasvormige waterstof.

De Paul PH2P truck beschikt over 28,8 kg waterstof, opgeslagen in tanks achter de cabine onder een druk van 350 bar. In de 85kW Toyota-brandstofcel reageert de waterstof met zuurstof uit de lucht. Hierbij ontstaat er waterdamp en komt de in waterstof opgeslagen elektriciteit weer vrij die de elektromotor aandrijft. Een strategisch geplaatste bufferbatterij verzorgt piekvermogens en verhoogt de efficiëntie door energie terug te winnen bij uitrollen. Twee aanwezige 66,6 kWh batterijen zijn met een 22 kW onboard charger op te laden onder wisselspanning.

De Paul PH2P kan kort in volledige stilte op batterijmodus rijden wat handig is bij nachtelijke bevoorrading. De waterstof elektrische technologie biedt niet alleen een lange en stabiele actieradius in zomer en winter, maar ook de mogelijkheid om snel bij te tanken. Het tanken van waterstof maakt het ondernemers onafhankelijk van het merendeels overbelaste stroomnet door netcongestie.

Erwin Jongh, programma manager zero emission bij Louwman Group: “Netcongestie is een groot probleem waardoor het voor ondernemers in vrijwel heel Nederland onmogelijk is om een nieuwe netaansluiting aan te vragen of het contractueel vermogen te verhogen. Hierdoor is het niet mogelijk laadpalen voor trucks te plaatsen terwijl steeds meer steden zero-emissie zones instellen. Waterstof kan fungeren als een versneller van de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark omdat er niet hoeft te worden gewacht op grote investeringen in het laadnetwerk. Daarnaast vraagt de waterstof-elektrische Paul PH2P een minimale batterij zodat schaarse batterijgrondstoffen efficiënter worden ingezet.”

Louwman koploper in waterstoftransitie

Louwman Trucks zet zich actief in voor de verduurzaming van wagenparken en begeleidt ondernemers bij de overstap naar zero-emissie transport. Met vestiging Gilze als toekomstbestendige werkplaats voor waterstofvoertuigen biedt Louwman niet alleen verkoop, maar ook aftersales en 24/7 service.

“We zitten met de transitie naar zero-emissie transport in een interessante fase,” meent Boere. “Onze mensen werken nu al met de techniek van de toekomst. Daar is veel voor nodig. Naast het trainen en opleiden van onze mensen, gebruiken we speciale gereedschappen en materialen die aan de strengste veiligheidseisen voldoen. Onze vestiging in Gilze is moderner dan wat de truckmarkt gewend is.”

Dankzij de nauwe banden en expertise met Toyota-brandstofceltechnologie en de samenwerking met Daimler garandeert Louwman Trucks betrouwbaarheid en een one-stop-shop-oplossing voor transporteurs die klaar zijn voor de toekomst.

Aantrekkelijke subsidieregeling

Van 1 april tot en met 7 mei gaat de tweede aanvraagperiode van start rondom de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM). Dit is een subsidie bedoeld om de inzet van waterstof in de transportsector te stimuleren. De regeling richt zich op zowel de aanleg van waterstoftankstations als de aanschaf van waterstofvoertuigen. Onder de subsidieregling valt tot 80% van de meerkosten ten opzichte van een vergelijkbaar dieselvoertuig. Er is in totaal een budget van 40 miljoen euro beschikbaar voor 2025. Louwman Trucks ondersteunt klanten die interesse hebben in deze subsidieregeling. De Paul PH2P is per direct te bestellen en als demo in de praktijk te testen.

Louwman Trucks, met vestigingen in Gilze, Goes, Gorinchem, Roosendaal, Tiel, Tilburg en Veghel, is partner voor de verkoop en service van bedrijfswagens. Als onderdeel van Louwman Group maakt Louwman Trucks zich hard voor de verduurzaming van wagenparken met behoud van praktische inzetbaarheid en aantrekkelijke Total Cost of Ownership.

Honderden doden gemeld in de Gazastrook

GAZA-STAD – Israëlische luchtaanvallen in de Gazastrook hebben aan meer dan 330 mensen het leven gekost. Dat meldt het gezondheidsministerie in het door Hamas bestuurde kustgebied volgens persbureau AFP.

“Het ministerie van Volksgezondheid heeft meer dan 330 doden geregistreerd. Het gaat voornamelijk om Palestijnse vrouwen en kinderen. Er zijn ook honderden gewonden, van wie tientallen in kritieke toestand verkeren”, zei een topfunctionaris binnen het ministerie.

Een van de doden is volgens Hamas-bronnen een topfiguur binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken van de Gazastrook. Het zou gaan om Mahmud Abu Watfa, die aan het hoofd stond van de Hamas-politie en interne veiligheidsdienst in Gaza.

Explosies in Gaza, Israël meldt ‘grote aanval’ op doelen Hamas

GAZA-STAD – Het Israëlische leger is in de nacht van maandag op dinsdag begonnen aan een “grootschalige aanval” op doelen van Hamas in de Gazastrook.

Getuigen in het Palestijnse gebied melden explosies en spreken van “de grootste aanval sinds de wapenstilstand begon”. Een bestand tussen Israël en Hamas begon op 19 januari.

De hulpdiensten in de Gazastrook spreken van zeker 35 luchtaanvallen op verschillende delen van de Gazastrook. Er zouden zeker vijftien doden zijn gevallen.

Israël laat weten dat de scholen in de nabijheid van de Gazastrook dinsdag gesloten zijn.

Trailer met papier uitgebrand op A73

Foto: SK-Media

NIJMEGEN – Op de A73 richting Nijmegen is iets voor de Maasbrug de trailer van een vrachtwagen in brand gevlogen. Daarbij komt veel rook vrij, meldt Brabant Alert. De vrachtwagen vervoerde papier. De brandweer dompelt de papierrollen met behulp van een kraan in een container met water om te voorkomen dat de brand verder oplaait.

De A73 was ter hoogte van de brand in beide richtingen afgesloten. Rond 11.00 uur ging de snelweg richting Maasbracht weer open, meldt ANWB Verkeersinformatie. De andere kant op, in de richting van Nijmegen, is de weg nog dicht. Waarschijnlijk duurt de afsluiting nog tot halverwege de middag, verwacht een ANWB-medewerker. Weggebruikers in de richting van Nijmegen kunnen omrijden via Eindhoven en Den Bosch.

Volgens Rijkswaterstaat Verkeersinformatie was het dinsdagochtend in het algemeen druk op de Nederlandse snelwegen. Dat herkent ook de ANWB. Op het drukste moment stond er 780 kilometer file. Onder meer rond Rotterdam was het druk. Ook de wegwerkzaamheden op de A16 in de Drechttunnel veroorzaakten vertraging.

Bron; Rijkswaterstaat | X

EU-commissaris: energieprijs kan ook omlaag door lagere belasting

BRUSSEL – De Eurocommissaris voor energie Dan Jørgensen heeft lidstaten er opnieuw op gewezen dat energieprijzen omlaag kunnen door de belasting erop te verminderen. Dat zei hij tijdens de persconferentie na afloop van de vergadering van de Europese energieministers in Brussel.

Volgens Jørgensen zijn er drie manieren om de energierekeningen omlaag te brengen; het verlagen van de daadwerkelijke prijs van energie, via verlaagde tarieven of door minder belasting te heffen. De suggestie om de energieprijzen via verminderde belastingen te verlagen werd eerder al gedaan in een actieplan van de Europese Commissie voor betaalbare energie. Volgens Jørgensen zijn de lidstaten positief over het actieplan, maar heeft hij niet de illusie dat EU-landen “nu snel de belofte gaan doen die belasting omlaag te brengen”.

Lidstaten zijn huiverig met het verlagen van belastingen omdat ze daar zelf inkomsten door mislopen.

“We kijken nu naar de energieprijzen en nemen dit mee in het voorjaarspakket”, laat een woordvoerder van de Nederlandse delegatie van energieminister Sophie Hermans weten. Daarbij wordt gekeken naar “alle maatregelen op de korte en lange termijn”.

Audi wil 7500 banen schrappen om kosten te besparen

INGOLSTADT – De Duitse autofabrikant Audi, onderdeel van Volkswagen, wil tegen 2029 ongeveer 7500 banen in Duitsland hebben geschrapt. Door de reorganisatie krimpt het personeelsbestand in Duitsland met 14 procent, maakte Audi bekend.

Audi kampt met een verslechterende winstgevendheid en stijgende kosten. Het luxemerk van VW zegt dat de reorganisatie geen invloed heeft op fabrieksmedewerkers. “Audi moet sneller, wendbaarder en efficiënter worden. Wat duidelijk is, is dat dit niet mogelijk zal zijn zonder aanpassingen in het personeelsbestand”, verklaarde Audi-topman Gernot Döllner. Hij wil de komende jaren miljarden investeren in zijn Duitse fabrieken om de productie te verbeteren. De reorganisatie levert naar verwachting jaarlijks ongeveer 1 miljard euro aan besparingen op.

De verkopen van Audi daalden met 12 procent vorig jaar, vooral door een zwakke vraag in China. Het merk kampt met “immense uitdagingen”, vooral door een afnemende vraag naar elektrische voertuigen en stijgende concurrentie uit China. Duitse autofabrikanten beschikken ook niet meer over goedkoop gas uit Rusland, wat cruciaal is voor de productie.

Audi, met zijn hoofdkantoor in het Beierse Ingolstadt, wil vooral bezuinigen op zijn administratieve en ontwikkelingsafdelingen. Het bedrijf heeft wereldwijd ongeveer 88.000 mensen in dienst, van wie 55.000 in Duitsland.

Audi maakte vorige maand bekend dat zijn fabriek in Brussel, die werd beschouwd als het hart van de elektrische aandrijving van de Duitse autofabrikant, gesloten wordt. Hierdoor verliezen ongeveer 3000 mensen hun baan.

Moederbedrijf Volkswagen, met in totaal tien merken, kondigde in december aan dat het 35.000 banen zou schrappen bij zijn eigen VW-merk in Duitsland tegen 2030.

Vervoerders gedupeerd door onterechte Deense boetes vanwege foutief aflezen kentekens

Foto: Adobe Stock

PADBORG – Het onlangs ingevoerde Deense tolsysteem kampt met ernstige problemen bij het automatisch aflezen van kentekens. Dit leidt tot talrijke onterechte boetes voor transporteurs. Dat meldt de Deense transportorganisatie ITD.

Volgens ITD worden voertuigen regelmatig verkeerd geregistreerd, met boetes als gevolg. In sommige gevallen ontvingen transporteurs zelfs boetes voor vrachtwagens die op het bewuste moment stilstonden of zelfs in een ander land reden. Bovendien zijn er meldingen van boetes voor voertuigen die transportbedrijven niet meer in bezit hebben of zelfs nooit hebben gehad.

John Agervig Skovrup, voorzitter van ITD, geeft aan dat het probleem ligt bij het automatische kentekenherkenningssysteem: “In sommige gevallen leest het systeem nummers en letters verkeerd af, wat leidt tot boetes voor voertuigen die transporteurs niet bezitten. Soms zijn de foto’s gewoon slecht, maar er zijn ook gevallen waarbij het niet duidelijk is waarom de fout ontstaat, ondanks een duidelijk zichtbare nummerplaat.”

De ITD heeft de verantwoordelijke instantie Sund & Bælt herhaaldelijk opgeroepen om het systeem aan te passen en te zorgen dat geen boetes meer worden uitgegeven aan voertuigen die ten tijde van de controle afgemeld waren.

Skovrup roept transporteurs dringend op om hun boetes zorgvuldig te controleren voordat zij betalen: “Controleer of tijdstip, locatie en kenteken kloppen. Bij twijfel, maak bezwaar en betaal niet zomaar. Transporteurs moeten op dit systeem kunnen vertrouwen.”

ITD volgt de kwestie nauwgezet en biedt leden juridische ondersteuning aan bij het maken van bezwaar tegen deze onterechte boetes.

Vrachtwagen botst op pijlwagen en verliest gedeelte lading bierflesjes [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

GOTHA – Op de Duitse snelweg A4 richting Frankfurt heeft maandagochtend rond 11.00 uur een ongeval plaatsgevonden.

Tussen de aansluitingen Gotha-Boxberg en Wandersleben botste een vrachtwagencombinatie tegen een mobiele wegafzetting die stond opgesteld vanwege schoonmaakwerkzaamheden.

De 38-jarige vrachtwagenchauffeur zag de afzetting te laat en probeerde nog naar de middelste rijstrook uit te wijken. Hierbij raakte zijn voertuig de waarschuwingswagen aan de zijkant.

Foto: Duitse Politie
Foto: Duitse Politie

Door de aanrijding scheurde de rechterkant van de oplegger open, waardoor een gedeelte van de lading, bestaande uit lege bierflessen, over alle drie de rijstroken verspreid raakte.

Bij het ongeval raakte niemand gewond. Door de opruimwerkzaamheden moest de snelweg richting Frankfurt volledig worden afgesloten.

Notaris uit het ambt ontzet door trage afwikkeling van nalatenschap

DEN BOSCH – De kamer voor het notariaat heeft een notaris uit het ressort ’s-Hertogenbosch uit het ambt ontzet. De afwikkeling van een nalatenschap liet hij tien jaar op z’n beloop. Hij informeerde de erfgenamen niet, liet een woning, inboedel en auto verloederen en reageerde niet op berichten van het ministerie en opgelegde boetes en een last onder dwangsom van de gemeente.

De klacht gaat over de afwikkeling van een nalatenschap. In mei 2015 overleed een man op 72-jarige leeftijd. Eerder was de echtgenote van de man al overleden en zij hadden geen kinderen. De man had in zijn testament opgenomen dat zijn erfenis naar twee goede doelen zou gaan, ieder voor een gelijk deel.

De notaris was na het overlijden van de man als executeur verantwoordelijk voor de uitvoering van het testament. Het Bureau Financieel Toezicht (BFT) verwijt de notaris dat hij de nalatenschap niet zorgvuldig en voortvarend heeft afgewikkeld en onvoldoende regie heeft gevoerd.

De kamer voor het notariaat stelt voorop dat de notaris de bevindingen van het BFT niet heeft betwist. Op basis daarvan gaat de kamer er dus vanuit dat de notaris sinds mei 2015 wist dat hij de nalatenschap moest afwikkelen. Van een notaris mag worden verwacht dat hij de belangen van de erfgenamen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behartigt en daarbij voortvarend handelt.

De notaris heeft niet gehandeld zoals mocht worden verwacht. Hij heeft de erfgenamen niet geïnformeerd over het testament en hij heeft deze vrij overzichtelijke nalatenschap bijna tien jaar op zijn beloop gelaten. De notaris heeft nauwelijks iets gedaan om uitvoering te geven aan de laatste wil van de overleden man. De inboedel, auto en woning heeft hij laten verloederen en hij ondernam zelfs geen actie toen hij ermee bekend werd dat de woning was gekraakt.

Ook berichten van het ministerie en door de gemeente opgelegde boetes en een last onder dwangsom waren voor de notaris geen aanleiding om in actie te komen. Zelfs de aankondiging van het onderzoek door het BFT en het onderzoek zelf hebben de notaris er klaarblijkelijk niet toe aangezet alsnog concrete stappen te zetten. De notaris heeft de kernwaarde van zorgvuldigheid dan ook bij voortduring geschonden. De kamer voor het notariaat vindt dit alles zeer ernstig verwijtbaar.

De kamer heeft de notaris voorgehouden dat de indruk bestaat dat hij in deze zaak telkens als een struisvogel de kop in het zand heeft gestoken om zijn fouten niet onder ogen te hoeven zien. Van een professionele beroepsbeoefenaar als een notaris mag anders worden verwacht. Het had op de weg van de notaris gelegen om juist transparant te zijn over zijn falen, excuses aan te bieden en de verantwoordelijkheid te nemen om gemaakte fouten te herstellen en ontstane schade te vergoeden. Deze stappen zijn, zo bleek tijdens de mondelinge behandeling, echter uitgebleven.

Door zijn jarenlange nalaten en door niet (tijdig) te reageren op brieven van het ministerie, van de gemeente, van het BFT en van de kamer heeft de notaris er telkens blijk van gegeven voor die verantwoordelijkheid weg te lopen. Daar komt bij dat aan de notaris eerder een tuchtmaatregel is opgelegd in verband met soortgelijk handelen. Bij de kamer ontbreekt ieder vertrouwen dat de notaris in de toekomst niet op vergelijkbare wijze zal ‘weglopen’ voor zijn verantwoordelijkheid.

Op grond van al het voorgaande is de kamer van oordeel dat het vertrouwen in de wijze waarop de notaris het ambt uitoefent inmiddels onherstelbaar is beschadigd. Daarom komt de kamer tot de slotsom dat het ter bescherming van het maatschappelijke vertrouwen in de zorgvuldige vervulling van het notarisambt noodzakelijk is om aan de notaris de zwaarste tuchtmaatregel van ontzetting uit het ambt op te leggen.

Zwaar ongeval met vrachtwagen in München: twee gewonden, grote schade [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

MÜNCHEN – Maandagmiddag 17 maart rond 13.40 uur heeft zich op de Petuelring (Mittlerer Ring) in München een ernstig verkeersongeval voorgedaan. Hierbij zijn twee personen gewond geraakt en ontstond aanzienlijke materiële schade.

Een vrachtwagen, rijdend in westelijke richting, raakte door nog onbekende oorzaak van de weg en doorbrak daarbij de middenvangrail. Daarbij werd zo’n 30 meter van de vangrail ernstig beschadigd. De vrachtwagen kwam pas na ongeveer 100 meter op de tegenoverliggende rijbaan tot stilstand, vlak voor de ingang van een tunnel. Bij het ongeval raakten vijf personenauto’s beschadigd.

De vrouwelijke chauffeur van de vrachtwagen raakte zwaargewond. Ook een automobilist liep lichte verwondingen op. Beiden zijn door hulpdiensten naar ziekenhuizen in München gebracht.

Foto: Duitse Politie

Door het ongeval werd de brandstoftank van de vrachtwagen beschadigd, waardoor grote hoeveelheden diesel op de rijbaan terechtkwamen. De brandweer van München voorkwam verdere verspreiding van de brandstof en stelde de locatie veilig. Daarnaast werd een beschadigde lantaarnpaal door de brandweer verwijderd en de weg afgezet met verkeerswaarschuwingsborden. Een speciaal voertuig van een milieubedrijf heeft de gelekte brandstof opgeruimd.

Door het ongeval en de daaropvolgende afzettingen ontstonden aanzienlijke verkeersproblemen in de omgeving.

Foto: Duitse Politie

Over de exacte oorzaak van het ongeval en de omvang van de materiële schade zijn nog geen details bekendgemaakt.

VS gaan Iran verantwoordelijk houden voor aanvallen van Houthi’s

WASHINGTON – De Verenigde Staten gaan Iran verantwoordelijk houden voor toekomstige aanvallen van de Jemenitische Houthi-rebellen. President Donald Trump verklaart op Truth Social dat de VS met “grote kracht” op deze aanvallen zullen reageren, zonder dit verder toe te lichten.

De door Iran gesteunde Houthi’s hebben een deel van Jemen onder controle en vallen sinds eind 2023 schepen aan in de Rode Zee die Israëlische banden zouden hebben. Dat laatste doen ze als steunbetuiging aan de Palestijnen in de Gazastrook. Trump stelt dat de honderden aanvallen die de Houthi’s hebben uitgevoerd, allemaal “voortkomen en worden aangestuurd” door Iran.

“Elk schot dat door de Houthi’s wordt afgevuurd, zal vanaf dit moment worden beschouwd als een schot dat is afgevuurd met de wapens en onder het leiderschap van Iran”, aldus Trump. “Iran zal verantwoordelijk worden gehouden en de gevolgen ondervinden en die gevolgen zullen ernstig zijn!”

Bombardementen

Trump liet zaterdag, voor het eerst in zijn tweede ambtstermijn, bombardementen uitvoeren op de Houthi’s in Jemen. Volgens de VS werden meer dan dertig doelen aangevallen, waaronder trainingscentra. Er vielen zeker 53 doden en 98 gewonden. De Houthi’s claimden zondag als vergelding twee keer een Amerikaans vliegdekschip in de Rode Zee te hebben aangevallen.

De VS bombardeerden onder de vorige president Joe Biden meermaals Houthi-doelen in Jemen, nadat die groepering schepen op de Rode Zee had beschoten. De rebellen stopten halverwege januari met hun aanvallen na het bestand in de Gazastrook, maar dreigden onlangs weer schepen te beschieten. Het Pentagon verklaart dat de Houthi’s Amerikaanse bombardementen kunnen voorkomen door te zeggen dat ze hun eigen aanvallen stoppen.

Het geweld komt op een moment waarop Trump “maximale druk” op Iran wil uitoefenen in de hoop een nieuwe nucleaire deal te kunnen sluiten. De VS trokken zich tijdens Trumps vorige presidentschap terug uit een nucleair akkoord met Iran en andere landen. Die overeenkomst beperkte het nucleaire programma van Iran in ruil voor de opheffing van sancties. Iran houdt zich inmiddels ook niet meer aan de afspraken.

Aanrijding met twee vrachtwagens op A67

Foto: SQVision

LIESSEL – Op de A16 richting Venlo, ter hoogte van Liessel, zijn twee vrachtwagens achterop elkaar gereden.

Het ongeval vond plaats in een file dat was ontstaan door een ongeval enkele kilometers verderop.

Er zijn, voor zover bekend, geen gewonden.

Eén rijbaan richting Venlo is afgesloten. De vrachtwagens worden door een bergingsbedrijf afgesleept.

Veiligheid op de weg en op locatie: een dubbele uitdaging voor transportbedrijven

Foto: Adobe Stock

Het wegvervoer wordt steeds complexer. Chauffeurs krijgen niet alleen te maken met drukkere wegen en strengere regelgeving, maar werken ook steeds vaker op risicovolle locaties, zoals bouwplaatsen en industrieterreinen. Dit vraagt om een brede kijk op veiligheid, waarbij zowel verkeersveiligheid als werkveiligheid centraal staan.

“De werkzaamheden van chauffeurs worden steeds veelzijdiger,” vertelt een ervaren transportplanner. “Ze lossen niet alleen meer op een gewoon laaddock, maar komen ook op complexe bouwlocaties, chemische bedrijven en andere plekken waar extra veiligheidsmaatregelen gelden. Dat vraagt om extra kennis en vaardigheden.”

De eendaagse VCA-cursus met Code 95-erkenning biedt chauffeurs een efficiënte manier om beide certificeringen te combineren. Deelnemers volgen de reguliere VCA-training en behalen hiermee tegelijk zeven uur nascholing voor hun Code 95. De cursus wordt gegeven door ervaren trainers en heeft een slagingspercentage van ruim 90%. Voor transportbedrijven is dit een praktische oplossing: in één dag voldoen chauffeurs aan twee belangrijke eisen voor hun vakbekwaamheid.

Professionalisering loont

Transportbedrijven die investeren in deze gecombineerde training zien concrete voordelen. Hun chauffeurs werken veiliger, staan sterker bij opdrachtgevers en voldoen direct aan twee belangrijke kwalificaties. Dit bespaart niet alleen tijd, maar vergroot ook de werkzekerheid en creëert nieuwe kansen bij opdrachtgevers die een VCA-diploma vereisen.

“We zien dat bedrijven die hun chauffeurs goed opleiden, meestal ook betere relaties hebben met hun opdrachtgevers,” zegt een transportadviseur. “Ze worden gezien als betrouwbare partners die veiligheid serieus nemen. Dat opent deuren naar nieuwe opdrachten, vooral in sectoren waar veiligheid voorop staat.”

Toekomstgericht ondernemen

De transportsector blijft zich ontwikkelen, met steeds nieuwe eisen en verwachtingen. Bedrijven die nu investeren in brede veiligheidsscholing, bouwen aan een sterke positie voor de toekomst. De combinatie van VCA met Code 95 is daarbij een praktische stap die direct rendement oplevert: goed opgeleide chauffeurs, efficiëntere planning en tevreden opdrachtgevers.

Want uiteindelijk draait het om meer dan alleen diploma’s en certificeringen. Het gaat om echte vakkennis die chauffeurs helpt hun werk veilig en professioneel uit te voeren, zowel onderweg als op locatie bij de klant.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Hoe versleten remschijven het brandstofverbruik en de prestaties van de truck beïnvloeden

Foto: Pixabay

Het remsysteem speelt een cruciale rol in de veiligheid en efficiëntie van een vrachtwagen. Weinig mensen staan er echter bij stil dat versleten remschijven niet alleen de veiligheid verminderen, maar ook het brandstofverbruik aanzienlijk kunnen verhogen en de algehele voertuigprestaties negatief kunnen beïnvloeden. Laten we eens onderzoeken hoe dit gebeurt en wat er gedaan kan worden om de negatieve effecten te minimaliseren.

Hoe verhogen versleten remschijven het brandstofverbruik?

Versleten remschijven kunnen om verschillende redenen leiden tot een hoger brandstofverbruik:

1. Verhoogde rolweerstand

Wanneer remschijven versleten of vervormd zijn, kan het zijn dat de remblokken na het remmen niet volledig loskomen van de schijf. Dit veroorzaakt lichte maar constante wrijving, waardoor extra weerstand ontstaat tijdens het rijden. Hierdoor moet de motor harder werken om snelheid te behouden, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik.

2. Oververhitting van het remsysteem

Versleten remschijven zijn dunner en minder effectief in het afvoeren van warmte, wat kan leiden tot oververhitting van het hele remsysteem. Dit kan leiden tot oververhitting van het hele remsysteem. Als gevolg hiervan neemt de remwerking af, waardoor de bestuurder de remmen vaker en intensiever moet gebruiken, waardoor het brandstofverbruik toeneemt.

3. Onbalans in de prestaties van de wielen

Als remschijven ongelijk slijten op verschillende wielen, kan dit leiden tot een onbalans in de verdeling van de remkracht. Dit verstoort de balans van de truck, verhoogt de rolweerstand en vereist meer motorvermogen om stabiel te blijven rijden.

Informatie over remschijven is te vinden op de website auto-onderdelen24.nl. Daar vind je technische specificaties en aanbevelingen voor selectie en vervanging, zodat je problemen met versleten onderdelen kunt voorkomen.

Hoe beïnvloeden versleten remschijven de prestaties van een truck?

Naast een hoger brandstofverbruik kunnen versleten remschijven de truckprestaties negatief beïnvloeden:

1. Grotere remafstand

Versleten remschijven bieden minder effectief contact met remblokken, waardoor de remwerking afneemt. Als gevolg hiervan wordt de remafstand langer, waardoor het risico op ongevallen toeneemt, vooral bij het rijden met hoge snelheden of het vervoeren van zware ladingen.

2. Ongelijkmatige bandenslijtage

Een slecht werkend remsysteem kan ongelijkmatige bandenslijtage veroorzaken. Als bijvoorbeeld het ene wiel harder remt dan het andere door de staat van de remschijven, wordt de belasting op de banden verkeerd verdeeld. Dit verkort niet alleen de levensduur van de banden, maar kan ook het rijgedrag van het voertuig negatief beïnvloeden.

3. Verhoogde belasting op de ophanging

Versleten remschijven kunnen trillingen en schokken veroorzaken die worden overgedragen op de ophanging en het stuursysteem. Dit versnelt de slijtage van de ophangingscomponenten, vermindert het rijcomfort en verhoogt de onderhoudskosten.

Hoe problemen voorkomen? Aanbevelingen voor remschijfonderhoud

Om de negatieve invloed van versleten remschijven op het brandstofverbruik en de prestaties van de truck te minimaliseren, is het essentieel om een aantal eenvoudige maar belangrijke regels op te volgen:

  • Regelmatige inspecties. Controleer de conditie van de remschijven tijdens routineonderhoud. Scheuren, slijtage of vervormingen zijn tekenen dat vervanging nodig is.
  • Controleer de schijfdikte. Elke fabrikant specificeert de minimaal toegestane dikte van de remschijven. Als deze is bereikt, moeten de schijven worden vervangen om verdere problemen te voorkomen.
  • Gebruik onderdelen van hoge kwaliteit. Goedkope remschijven kunnen sneller slijten en onvoldoende veiligheid bieden. Kies altijd voor vertrouwde merken en gecertificeerde onderdelen.
  • Hanteer een soepele rijstijl. Agressief rijden waarbij vaak hard wordt geremd versnelt de slijtage van de remschijven. Een soepele rijstijl helpt de levensduur van het remsysteem te verlengen.

Conclusie

Versleten remschijven verminderen niet alleen de veiligheid, maar kunnen ook het brandstofverbruik en de prestaties van de truck aanzienlijk beïnvloeden. Constante wrijving, oververhitting en onbalans in het remsysteem leiden tot hogere brandstofkosten, minder efficiënt rijgedrag en snellere slijtage van andere voertuigonderdelen.

Regelmatige inspecties, tijdige vervanging en correct gebruik van het remsysteem helpen niet alleen de kosten te verlagen, maar zorgen ook voor rijveiligheid.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

×