Clicky

zondag 29 juni 2025 - 20:33 uur
Home Blog Pagina 10

Waardeverlies elektrische occasions ruim 30 procent in twee jaar tijd

elektrische auto

AMSTERDAM – De gemiddelde waarde van tweedehands elektrische auto’s is sinds 2023 met ruim 30 procent gedaald. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping.nl. In 2023 lag de gemiddelde verkoopprijs van een gebruikte elektrische auto nog op €27.230, terwijl dat bedrag in de eerste helft van 2025 is gezakt naar €18.427, een verschil van ruim €8.800.

Ter vergelijking: benzineauto’s verloren in dezelfde periode gemiddeld 16 procent aan waarde, van €4.990 naar €4.187.

Volgens Looping is de snelle waardedaling van elektrische modellen het gevolg van onder meer het afbouwen van subsidies, prijsverlagingen van nieuwe EV’s en een toestroom van ex-leaseauto’s. “Daardoor zijn de prijzen van oudere modellen flink gecorrigeerd,” aldus een woordvoerder. “Gunstig voor kopers, minder prettig voor inruilers.”

Toch blijven elektrische occasions gemiddeld duurder dan benzineauto’s, ook als gekeken wordt naar vergelijkbare bouwjaren. Zo kost een elektrische auto uit 2020–2022 gemiddeld €25.916, tegenover €21.362 voor een benzinemodel.

Bij specifieke modellen is de prijsdaling duidelijk zichtbaar. De Tesla Model 3 daalde van €27.380 naar €18.818, en de Renault Zoë van €5.664 naar €3.472. Populaire benzinemodellen zoals de Volkswagen Polo daalden nauwelijks in prijs.

De EV-occasionmarkt is volgens Looping duidelijk in beweging. Elektrisch rijden wordt toegankelijker, maar leasemaatschappijen kampen met lagere restwaardes en stellen hun strategie bij. Voor kopers is het voorlopig een gunstige markt.

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

DEN HAAG – De grootscheepse renovatie van het Binnenhof mag gewoon doorgaan. De rechtbank in Den Haag heeft dat bepaald in een zaak die draaide om de natuurvergunning voor het verbouwingsproject. Mobilisation for the Environment (MOB) had de zaak aangespannen.

De milieuorganisatie wees op de extra stikstofuitstoot die door het grote bouwproject wordt veroorzaakt en stelde tijdens de behandeling van de zaak dat de overheid “een loopje” met de eigen wetgeving neemt. De rechtbank gaat voor een deel weliswaar mee in de aangevoerde bezwaren, maar dat heeft geen effect op het project of het gebruik van het Binnenhof nadat de verbouwing is afgerond.

Officieel vernietigen de rechters de natuurvergunning omdat daarin in eerste instantie “onvoldoende gemotiveerd” was waarom de natuur geen schade zou ondervinden. Die motivatie kwam er later alsnog. Daarom blijven de rechtsgevolgen van de vergunning in stand, zoals dat in juridische taal heet.

Eerdere bouwvrijstelling

Een “passende beoordeling” van mogelijke effecten op beschermde natuurgebieden, zoals nabijgelegen duingebied, kwam pas tijdens de procedure binnen. Het Rijksvastgoedbedrijf liet die uitvoeren door externe deskundigen. Zij concludeerden dat de Natura 2000-gebieden niet worden aangetast door het project of door het gebruik van het Binnenhof na de renovatie. Daar verandert namelijk niets wezenlijks aan, stelden de advocaten van de overheid tijdens de zaak.

Toen het renovatieproject begon, gold nog een bouwvrijstelling. Dat hield in dat voor de relatief kleine stikstofuitstoot van bouwprojecten geen natuurvergunning nodig was. Eind 2022 verklaarde de Raad van State die vrijstelling echter ongeldig. Uitspraken van eind 2024 maakten de stikstofregels bovendien nog iets strenger.

Stena Futura voltooit succesvol testvaarten in China

ROTTERDAM – Stena Line heeft aangekondigd dat Stena Futura, het eerste nieuwe hybride ferryschip, bestemd voor de Ierse Zee, haar testvaarten succesvol heeft afgerond.
De voltooiing van de testvaarten is een belangrijke mijlpaal in de bouw van de Stena Futura. Het schip ligt hiermee op schema om aan het eind van deze zomer in de vaart te komen op de Belfast-Heysham route.

Met de testvaarten worden de prestaties van het schip op zee getest. Daarbij wordt de werking van het schip gecontroleerd en checkt men of alle systemen volledig operationeel zijn en of deze voldoen aan strenge veiligheidseisen. De testen controleren motorprestaties, uithoudingsvermogen, brandstofverbruik, navigatie, radioapparatuur, noodsystemen, snelheid, manoeuvreerbaarheid, motor- en boegschroef prestaties en veiligheid.

Eenmaal operationeel zullen Stena Futura en zusterschip Stena Connecta samen de vrachtcapaciteit op de Belfast-Heysham route met 40 procent verhogen.

De twee hybride schepen zullen op methanolbrandstof varen en spelen een sleutelrol in de duurzaamheidsreis van Stena Line. Het schip kan gebruik maken van zowel batterijaandrijving als walstroom, indien beschikbaar.

Niclas Martensson, CEO van Stena Line zegt, “We zijn zeer enthousiast over de aankondiging van de Stena Futura, ons innovatieve hybride schip, dat met succes de testvaarten heeft voltooid. De Ierse Zee blijft een groeiende markt voor Stena Line, en de impuls die deze schepen zullen geven aan onze vrachtcapaciteit op de populaire Belfast – Hesham route zal door de transportmarkt met open armen worden ontvangen.”

“Deze schepen, die zijn gebouwd om te varen op methanol en vertegenwoordigen daarmee een cruciale stap in onze reis naar duurzaamheid. Door de toepassing van batterijvoortstuwing en walstroom, maken we belangrijke stappen in de richting van ons doel om de CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen in 2030. Hierdoor versterkt Stena Line haar positie als leider in duurzame scheepvaart.”

Eurostar annuleert ​​treinen na diefstal kabels

PARIJS – Eurostar heeft woensdag treindiensten tussen Londen en Parijs in beide richtingen geannuleerd door diefstal van kabels op de spoorlijn in Noord-Frankrijk. Ook waarschuwt de treinreisaanbieder voor vertragingen op andere trajecten. Eurostar roept reizigers op hun reizen uit te stellen.

“Vanwege een kabeldiefstal bij Lille zullen onze treinen waarschijnlijk te maken krijgen met ernstige vertragingen en lastminuteannuleringen”, aldus Eurostar in een verklaring op de website. Bij de actuele reisinformatie van Eurostar staat dat de vijf treinen die tussen 07.12 uur en 11.12 uur zouden rijden tussen Paris Gare du Nord en London St. Pancras International zijn geannuleerd.

Volgens de Franse spoorwegmaatschappij SNCF is meer dan zeshonderd meter kabel gestolen of doorgesneden ten zuiden van station Lille Europe op de route tussen Parijs en Londen. Zo’n vijftien werknemers, onder wie kabelmonteurs, worden ingezet om het probleem op te lossen, aldus SNCF.

Verschillende Eurostar-treinen tussen Londen en Brussel hebben vertragingen opgelopen. “Treinen worden omgeleid via secundaire routes, waardoor de reistijden toenemen”, zei een woordvoerder van Eurostar. “Eurostar adviseert reizigers die vandaag zouden reizen hun reis uit te stellen. Er zijn gratis omboekingen en restituties mogelijk”, aldus de woordvoerder.

Rutte noemt Trump op NAVO-top ‘man van vrede’

DEN HAAG – NAVO-chef Mark Rutte heeft Donald Trump bij de top van het militaire bondgenootschap een “man van vrede” genoemd.

Hij vindt het een belangrijk signaal dat de Amerikaanse president met het recente bombardement op Iran heeft laten zien dat hij bereid is om de “enorme militaire kracht” van de Verenigde Staten daarvoor in te zetten.

Rutte looft de “beslissende actie” van Trump. “Het feit dat je nu de wapenstilstand voor elkaar krijgt tussen Israël en Iran, daarvoor wil ik je complimenteren. Ik denk dat het belangrijk is voor de hele wereld”, zegt de NAVO-chef tegen de Amerikaanse president. “Dank je”, reageert Trump.

Critici vinden dat de VS het internationaal recht heeft overtreden met de aanval op Iran. Na de wapenstilstand die hierop volgde, beschuldigden Israël en Iran elkaar ervan het bestand te hebben geschonden.

Maersk lanceert digitaal platform voor grip op wereldwijde invoerheffingen

Foto: Maersk

COPENHAGEN – Logistiek dienstverlener Maersk heeft woensdag het digitale platform “Maersk Trade & Tariff Studio” gelanceerd. Deze nieuwe oplossing is ontwikkeld om wereldwijde verladers te ondersteunen bij het omgaan met toenemende onzekerheid rondom invoerheffingen en douaneregelgeving. Volgens Maersk is het platform een antwoord op de zogeheten “tariefchaos” waar veel bedrijven momenteel mee te maken hebben.

Met behulp van kunstmatige intelligentie biedt het platform een gecentraliseerd systeem voor het beheren van douaneformaliteiten, tariefoptimalisatie en risicobeheer. De oplossing is vanaf 28 juni beschikbaar voor importzendingen naar de Verenigde Staten, met een wereldwijde uitrol gepland in augustus.

Fragmentatie en gemiste kansen

Veel internationaal opererende bedrijven maken nog gebruik van tientallen lokale douane-expediteurs, wat leidt tot gefragmenteerde data, beperkte zichtbaarheid en onnodige kosten. Volgens cijfers van Maersk:

  • Wordt gemiddeld 5 à 6 procent te veel aan invoerrechten betaald door gebrek aan gecentraliseerde gegevens.
  • Is 20 procent van de vertragingen bij zendingen het gevolg van gebrekkige douanevoorbereiding.
  • Wordt slechts 50-55 procent van de bestaande vrijhandelsverdragen daadwerkelijk benut, mede door de complexiteit van meer dan 650 verschillende regelingen wereldwijd.

Functies van het platform

De Maersk Trade & Tariff Studio biedt onder andere:

  • AI-gestuurde tariefoptimalisatie op basis van meer dan 6.000 productcodes en 20.000 subcodes.
  • Risicoscreening voorafgaand aan verzending, om vertragingen, boetes en inbeslagnames te voorkomen.
  • Real-time updates over wijzigingen in regelgeving, gevoed door data van partners en Maersk’s wereldwijde netwerk van 2.700 douane-experts.

Het systeem stelt gebruikers bovendien in staat om lokale douanepartners te blijven gebruiken, zonder het overzicht op wereldniveau te verliezen.

Voorbereiden op strengere regels

Volgens Maersk staan verladers voor steeds complexere regelgeving, onder meer op het gebied van productveiligheid, arbeidsnormen en milieuwetgeving zoals het Europese CBAM en regels rond ontbossing. Niet-naleving kan leiden tot zware boetes en uitsluiting van markten. Maersk biedt met dit platform en haar douaneteams ondersteuning om hieraan te voldoen.

Met verscherpte douanecontroles – vooral in de VS – wil Maersk met deze dienst een grotere rol spelen als logistiek adviseur en uitvoeringspartner.

Israël zegt dat het te vroeg is om schade in Iran vast te stellen

JERUZALEM – Het Israëlische leger vindt het te vroeg om vast te stellen welke schade in Iran is aangericht aan nucleaire installaties door de talrijke luchtaanvallen. Israël heeft volgens het leger “een aanzienlijke klap” uitgedeeld aan het nucleaire programma van het land.

De chef van het Internationaal Atoomenergieagentschap Rafael Grossi liet zich begin deze week in soortgelijke bewoordingen uit. Hij sprak over “waarschijnlijk aanzienlijke schade”. Maar hij beklemtoonde dat het nu niet mogelijk is in de ondergrondse centra de schade op te nemen.

De Verenigde Staten hebben het afgelopen weekend zware bombardementen uitgevoerd op doelen die moeilijk te bestoken waren en die als cruciaal voor Irans programma gelden.

Volgens The New York Times en CNN zijn die belangrijke centra van het nucleaire programma echter niet verwoest zoals de Amerikaanse regering beweert. Dinsdag gingen Iran en Israël akkoord met een staakt-het-vuren.

TNO: bijna 360.000 werknemers ervaren hitteklachten op het werk

DEN HAAG – Bijna 360.000 werknemers in Nederland ervaren “hittestress” op het werk. Dat is ongeveer 4 procent van de beroepsbevolking, meldt TNO op basis van onderzoek. Koks, politieagenten, bakkers en lassers behoren tot de beroepsgroepen die het meest te lijden hebben onder ernstige hitteklachten.

“Zij werken vaak in warme omgevingen, dragen beschermende kleding of doen zwaar werk. Daardoor kan hun lichaam de warmte moeilijk kwijt”, stellen de onderzoekers. Hittestress ontstaat als het lichaam meer warmte opneemt dan het kan afvoeren. Het kan leiden tot klachten zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, flauwvallen, hitteberoerte, en op lange termijn ook tot hart-, nier- of longproblemen, aldus TNO.

De onderzoekers stellen vast dat hittebronnen zoals ovens, gasfornuizen en machines een rol spelen bij 84 procent van de werknemers die hittestress ervaren en weersomstandigheden bij 43 procent. Deze werknemers ervaren elk jaar meer dan 80 uur hittestress, afhankelijk van het beroep.

19.000 doden

Wereldwijd veroorzaakt hittestress jaarlijks 23 miljoen ongevallen en 19.000 doden. De effecten van hitte op het werk in Nederland zijn nog onbekend.

Volgens het onderzoeksbureau kunnen de hitteklachten worden voorkomen door te zorgen voor meer ventilatie of schaduw, of door werktijden aan te passen. Veel werknemers kunnen echter hun taken vaak niet uitstellen of verplaatsen naar koelere omstandigheden.

Luchthavens Zaventem en Charleroi platgelegd door staking

ZAVENTEM – Op Brussels Airport zijn woensdag zoals verwacht alle vertrekkende vluchten geannuleerd door een landelijke staking in België tegen het beleid van de federale regering. Ook luchthavenpersoneel doet mee aan de staking, die eerder al is aangekondigd.

Op de luchthaven van Charleroi is het vliegverkeer stilgelegd, er vertrekken geen vluchten en er komen ook geen toestellen aan.

De vertrekhallen zijn bijna leeg, zeggen woordvoerders van de luchthavens. Enkele passagiers, vooral uit het buitenland, wisten niets van de staking en zijn naar de luchthavens afgereisd.

De landelijke vakbondsacties vonden dit jaar al meerdere keren plaats. Deze waren niet direct gericht tegen Brussels Airport, maar tegen hervormingsplannen van de federale regering. Verschillende sectoren deden daaraan mee.

Ook bagageafhandelaars en beveiligers op de luchthaven sloten zich aan. Daardoor moesten meerdere keren vluchten worden geannuleerd.

NSC na draai VVD over CO2-taks: gooit eigen minister voor de bus

DEN HAAG – De draai van de VVD over de nationale CO2-heffing voor de industrie wekt verbazing en irritatie bij oppositiepartijen, maar ook bij regeringspartij NSC. De liberalen stemmen woensdag voor een oproep om de heffing zo snel mogelijk af te schaffen, terwijl ze eerder tegen waren. “VVD neemt afscheid van klimaat en gooit eigen klimaatminister voor de bus”, zegt NSC-Kamerlid Folkert Idsinga op X.

Idsinga wijst erop dat de CO2-heffing voor honderden miljoenen aan belastingopbrengsten in de boeken staat. Daarmee is het schrappen ervan, waar ook BBB overigens voor is, volgens hem strijdig met de aan de formatietafel gemaakte afspraken. De na het vertrek van de PVV overgebleven coalitiepartijen verschillen toch al van mening over hoe hard die afspraken nog zijn nu het kabinet gevallen is.

De nationale CO2-heffing was “een rotmaatregel”, erkent Idsinga. Maar hij wijst er ook op dat de VVD medeverantwoordelijk is voor de invoering in 2021. De belasting moest bedrijven tot verduurzaming aanzetten. De laatste tijd is er veel kritiek op, omdat bedrijven toch al kampen met hoge energielasten. De heffing zou hun concurrentiepositie ten opzichte van andere EU-landen ondergraven.

Het voorstel van CDA, SGP en BBB lijkt het dankzij de koerswijziging van de VVD te gaan halen. Een eerdere poging mislukte, mede omdat de liberalen tegenstemden. “Het afschaffen van deze heffing zorgt voor een gelijk speelveld in de EU. Dat is wat bedrijven nodig hebben om voor banen, welvaart en verduurzaming te kunnen zorgen”, zo verdedigt VVD-Kamerlid Peter de Groot de draai van zijn fractie.

VVD-klimaatminister Sophie Hermans waarschuwde eerder dat het schrappen van de heffing de vergroening van de industrie zou ondermijnen. D66’er Ilana Rooderkerk stelt dan ook dat de VVD “danst op het graf” van haar eigen klimaatbeleid. “Vervuilende achterlopende bedrijven worden beloond terwijl de echte groene koplopers hier de dupe van worden.”

Ook Suzanne Kröger van GroenLinks-PvdA is kritisch. “Het plan om vervuiling te belasten, innovatie aan te jagen en de industrie te verduurzamen gaat in de prullenbak.”

Donald Trump poseert met koningspaar na nacht in Huis ten Bosch

DEN HAAG – Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben woensdagochtend de Amerikaanse president Donald Trump in audiëntie ontvangen op Paleis Huis ten Bosch. Trump sliep in de nacht van dinsdag op woensdag ook in het paleis, op uitnodiging van de koning.

Het koningspaar poseerde voor een foto met Trump. Dat moment vond iets later plaats dan aanvankelijk gepland. Trump en het koningspaar hadden een gezamenlijk ontbijt op de planning staan.

Trump was dinsdagavond in Huis ten Bosch ook bij het diner voor staatshoofden en regeringsleiders die deelnemen aan de NAVO-top in Den Haag. Bij het diner was ook prinses Amalia aanwezig. De Prinses van Oranje werd door Máxima voorgesteld aan Trump.

Man belandt in vuilniswagen tijdens legen papiercontainer in Haagse binnenstad

Foto: Regio15

DEN HAAG – In de vroege ochtend van woensdag 25 juni heeft zich een opmerkelijk incident voorgedaan in de Grote Marktstraat in Den Haag. Tijdens het legen van een papiercontainer belandde een man in de persruimte van een vuilniswagen.

Het incident vond plaats in de rustige ochtenduren, wanneer veel leveranciers goederen afleveren en afvalcontainers worden geleegd. In één van de papiercontainers bleek een man te liggen slapen. Tijdens het legen van de container kwam hij met de inhoud terecht in de vuilniswagen.

De man werd opgemerkt doordat hij vermoedelijk begon te schreeuwen. De chauffeur schakelde direct het persmechanisme uit en alarmeerde de hulpdiensten. Naast een ambulance werd ook een traumahelikopter opgeroepen, uit voorzorg.

De man, vermoedelijk een zwerver, kwam er wonderwel zonder ernstig letsel vanaf. Na controle door ambulancepersoneel kon hij lopend zijn weg vervolgen.

De politie doet geen nader onderzoek naar het voorval.

ING verwacht hogere prijzen en veel faillissementen in horeca

AMSTERDAM – De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

Lang niet alle horecaondernemers kunnen de hogere kosten echter volledig doorberekenen aan klanten. Dit geldt vooral voor restaurants en cafés. Daar blijven gasten weg als de prijs van een biertje of een maaltijd te hoog wordt. Een deel van de hogere kosten komt dan ten laste van de winstmarge, wat tot financiële problemen en bedrijfssluitingen onder restaurants en cafés kan leiden.

In de eerste vijf maanden van 2025 gingen er al 154 horecabedrijven failliet. Dat is het hoogste aantal in jaren. De faillissementen betroffen met name restaurants, snackbars en (eet-)cafés. ING verwacht dat het aantal faillissementen dit jaar, net als in 2024, op een hoog niveau blijft door de relatief hoge inflatie en een beperkte groei.

Bedrijfssluitingen

Naast faillissementen zijn er ook meer, al dan niet vrijwillige, bedrijfssluitingen. Zowel in het eerste kwartaal van 2024 als in 2025 sloten fors meer horecabedrijven hun deuren, met name restaurants, cafés en cateringbedrijven.

“De marktomstandigheden in de horeca blijven uitdagend”, zegt ING-econoom Katinka Jongkind. Wel is er volgens haar sprake van een groeiende tweedeling tussen bedrijven. Zo zijn er zaken die met innovatieve concepten succesvol weten in te spelen op veranderende marktomstandigheden en consumentenvoorkeuren. Maar er zijn ook bedrijven die deze omslag niet willen of kunnen maken, vaak vanwege de leeftijd van de ondernemer, beperkte middelen of financiële problemen. Dit zijn veelal de zaken die failliet gaan of hun deuren zelf sluiten.

ING rekent op een gematigde groei voor de horeca van 1 procent in 2025 en 1,5 procent in 2026. Door hogere lonen en lagere inflatie geeft de consument zowel dit jaar als volgend jaar meer uit dan in 2024, maar het lage consumentenvertrouwen en de stijgende horecaprijzen remmen de groei.

De vooruitzichten voor de hotelbranche blijven wel positief, ondanks de geplande btw-verhoging van 9 naar 21 procent in 2026. Net als vorig jaar wordt voor 2025 opnieuw een groei van 4 procent in het aantal hotelovernachtingen voorzien en ook de komende jaren blijft dat aantal groeien.

Opnieuw rustig op wegen in regio Den Haag

DEN HAAG – Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

De ANWB denkt dat veel mensen opnieuw kiezen voor thuiswerken. “Veel mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep van Rijkswaterstaat thuis te werken. Dat zagen we de afgelopen dagen en is ook de verwachting voor woensdag.”

De woordvoerder constateert dat er in de regio minder verkeer is op de weg. “Er zijn veel minder dagelijkse files dan normaal.” Op X merkt de ANWB op dat er ook woensdag weer veel hinder is door afgesloten wegen en verkeersstops in en rond Den Haag en tussen Amsterdam en Den Haag.

Ook Rijkswaterstaat ziet dat de ochtendspits woensdag tot nu toe rustig verloopt. “De derde dag op rij zien we dat weggebruikers de Randstad mijden. Blijf dit doen”, aldus Rijkswaterstaat op X. De organisatie wijst erop dat het donderdag de laatste dag is van de verkeersafsluitingen vanwege de NAVO-top.

Verkoop nieuwe Tesla’s in mei opnieuw hard gedaald in EU

Tesla
Foto: Adobe Stock | Aleksei Potov

BRUSSEL – De verkopen van nieuwe Tesla’s in de Europese Unie zijn in mei opnieuw hard gedaald. De Europese autobrancheorganisatie ACEA meldt dat de verkoop van elektrische auto’s van het merk van Elon Musk is gekelderd met ruim 40 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

In totaal werden er in de EU vorige maand 8729 nieuwe Tesla’s op kenteken gezet, tegenover 14.682 in mei vorig jaar. Bezien over de eerste vijf maanden van dit jaar gaat het om een daling van ruim 45 procent tot 50.413 Tesla’s. Het marktaandeel van Tesla bedroeg vorige maand 0,9 procent, tegen 1,6 procent in mei vorig jaar.

Tesla heeft onder meer last van de ophef rond topman Elon Musk over zijn werk voor de Amerikaanse president Donald Trump. Dat heeft Musk inmiddels neergelegd om zich weer op zijn bedrijven te concentreren. In Duitsland heeft Musk veel kritiek gekregen op zijn steun aan de extreemrechtse partij AfD bij de parlementsverkiezingen eerder dit jaar. Daarnaast heeft het merk te maken met felle concurrentie van goedkopere Chinese auto’s.

Kwart meer verkocht

De algehele verkoop van elektrische auto’s in de EU zit juist in de lift. Vorige maand werd een kwart meer stekkerauto’s in het landenblok verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. In Nederland was een toename van ruim 8 procent te zien.

In totaal werden vorige maand 926.582 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet in de EU. Dat is 1,6 procent meer dan in mei vorig jaar.

×