Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 15:29 uur
Home Blog Pagina 10

Let op: nieuwe bestel- en vrachtwagens op fossiele brandstof hebben geen toegang tot zero-emissiezones

DEN HAAG – Bestel- en vrachtwagens die vanaf 2025 voor het eerst op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij zijn om toegang te hebben tot de zero-emissiezones. Dat benadrukt logistiek adviseur Michel Oldenburg naar aanleiding van ondernemersvragen.

Een nieuwe dieselbus met emissieklasse 6 met een Datum Eerste Toelating na 31 december 2024, heeft geen toegang tot de zones. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling.

Sinds 1 januari 2025 hebben 16 gemeenten in Nederland een zero-emissiezone ingevoerd. In deze zones zijn over een paar jaar alleen volledig uitstootvrije bestel- en vrachtwagens toegestaan.

“Ik krijg veel vragen van ondernemers waaruit blijkt dat het nog niet altijd duidelijk is welke voertuigen de zero-emissiezones mogen betreden”, zegt Michel Oldenburg. Als logistiek adviseur helpt hij ondernemers namens gemeenten bij de overstap naar uitstootvrij vervoer. “Een nieuwe bestelbus of vrachtwagen is een flinke investering. Dus je wilt als ondernemer natuurlijk wel zeker weten dat jouw voertuig voldoet aan de toelatingseisen.”

Toelatingseisen voor nieuwe voertuigen

Sinds 1 januari 2025 moeten nieuwe bestel- en vrachtwagens volledig uitstootvrij zijn om de zero-emissiezone in te mogen. Dat betekent dat nieuwe voertuigen op fossiele brandstoffen, zoals een nieuwe dieselbus met emissieklasse 6, geen toegang hebben tot deze gebieden. Dit geldt voor zowel zakelijke als particuliere bestel- en vrachtwagens.

Overgangsregeling voor bestaande voertuigen

Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling. Zo mogen bijvoorbeeld dieselbusjes met emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 de zone in, mits de Datum Eerste Toelating vóór 1 januari 2025 is. Voor vrachtwagens geldt een soortgelijke overgang, afhankelijk van het type voertuig en de Datum Eerste Toelating.

Vrijstellingen en ontheffingen

Voor bestel- of vrachtwagens die geen toegang hebben tot de zero-emissiezones is het in sommige gevallen mogelijk ontheffing te krijgen. Denk aan voertuigen voor mindervaliden, particuliere voertuigen, of voertuigen die (nog) niet in een uitstootvrije variant beschikbaar zijn. Ondernemers kunnen ontheffing aanvragen bij de RDW.

Nog geen boetes

Ondernemers die met een niet-toegestaan voertuig een zero-emissiezone betreden ontvangen nog geen boete. Tot 1 juli 2025 sturen gemeenten alleen een waarschuwingsbrief. “Zorg dat je dus als ondernemer goed op de hoogte bent van de toelatingseisen”, vervolgt Oldenburg. “Bijvoorbeeld door een gratis adviesgesprek te plannen met de logistiek adviseur binnen jouw gemeente. Doe voordat je een zero-emissiezone betreedt ook altijd nog even de Kentekencheck. Zo weet je zeker dat jouw voertuig de zone mag betreden.”

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de zero-emissiezones op opwegnaarzes.nl. Op de website staat informatie en tools zoals de Kentekencheck die ondernemers helpen bij de overstap naar uitstootvrij vervoer.

99 procent van de stroomvoorziening in Spanje hersteld

MADRID – Bijna heel Spanje heeft de stroom weer terug na de grootschalige storing die maandag was ontstaan. Netbeheerder Red Eléctrica meldt dat weer kan worden voldaan aan 99,16 procent van de vraag. Alle onderstations van het elektriciteitsnetwerk zouden weer actief zijn.

Ook in Portugal, dat net als Spanje volledig zonder stroom kwam te zitten, is de stroomvoorziening bijna hersteld. Volgens de nationale netbeheerder zijn momenteel 6,2 miljoen van de 6,5 miljoen huishoudens weer aangesloten op het elektriciteitsnet.

Volgens Red Eléctrica is het probleem ontstaan door een ontkoppeling van het Spaanse netwerk van dat van Frankrijk. Hoe dat kon gebeuren, is onduidelijk.

Trump gaat impact autoheffingen verminderen, meldt Reuters

Foto: Adobe Stock

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump zal de impact van de importheffingen op auto’s en auto-onderdelen verminderen. Hij gaat enkele heffingen op buitenlandse onderdelen in auto’s die zijn geproduceerd in de Verenigde Staten verlichten en voorkomen dat heffingen op buitenlandse auto’s bovenop andere heffingen komen, melden ambtenaren tegenover persbureau Reuters.

The Wall Street Journal schreef eerder dat de versoepelingen inhouden dat autobedrijven die al een heffing betalen, niet ook belast zouden worden met andere heffingen, zoals die op staal en aluminium. Ook zouden bedrijven waarbij dit al wel is gebeurd, worden terugbetaald. Een functionaris van het Witte Huis bevestigde dit en gaf aan dat de maatregel dinsdag officieel wordt.

Begin deze maand voerden de Verenigde Staten importheffingen van 25 procent in op auto’s uit het buitenland. De regering-Trump liet daarbij weten dat hetzelfde heffingspercentage op auto-onderdelen vanaf 3 mei moet gelden.

‘Gelijk speelveld’

Aankondigingen van importheffingen zorgden recent voor grote onrust op de financiële markten, onzekerheid bij bedrijven en wakkerde de angst op een scherpe economische vertraging aan. De versoepelingen zijn een poging om de gevolgen te verzachten en te laten zien dat de Amerikaanse regering enigszins flexibel omgaat met de heffingen.

De Amerikaanse autofabrikanten GM en Ford zijn blij met de verlichtingen. “Wij geloven dat het leiderschap van de president bijdraagt aan het creëren van een gelijk speelveld voor bedrijven zoals GM, waardoor we nog meer kunnen investeren in de Amerikaanse economie”, meldde topvrouw Mary Barra. GM heeft merken als Chevrolet, Cadillac en Buick.

Lufthansa waarschuwt voor impact handelsoorlog op zomerseizoen

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa waarschuwt dat de vooruitzichten voor het belangrijke zomerseizoen worden vertroebeld door de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en Europa. Het concern, dat naast de gelijknamige luchtvaartmaatschappij bestaat uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines, wijst daarbij op het veranderde consumentengedrag door de economische onzekerheid.

De grootste luchtvaartgroep van Europa heeft een taskforce opgericht om de vraag te monitoren en indien nodig de capaciteit aan te passen. Een van de mogelijke positieve factoren van de handelsoorlog zijn volgens het concern de lagere brandstofprijzen, die als buffer kunnen dienen tegen eventuele zwakkere ticketverkopen.

In het eerste kwartaal vervoerde Lufthansa nog wel meer passagiers en behaalde het meer omzet op zijn trans-Atlantische vluchten in vergelijking met een jaar geleden. Dat suggereert dat de vraag op die belangrijke route robuust blijft. Sommige andere luchtvaartmaatschappijen waarschuwden al wel dat ze een daling van de vraag beginnen te zien. In maart vervoerde Lufthansa ongeveer een kwart meer passagiers van de VS naar Europa dan in dezelfde maand vorig jaar.

Betere resultaten

Tot voor kort kenden trans-Atlantische routes een veerkrachtige vraag van zowel vakantiegangers als zakenreizigers. De bezorgdheid dat het Amerikaanse immigratiebeleid de vraag zou kunnen temperen is echter toegenomen. Zo hebben de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Delta Air Lines en American Airlines al hun winstverwachtingen voor dit jaar verlaagd door terughoudendheid bij de consument.

Lufthansa zag de omzet in de verslagperiode met 10 procent stijgen tot ruim 8,1 miljard euro. Het verlies voor rente en belastingen kwam uit op 722 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 849 miljoen euro een jaar eerder. Ondanks de toegenomen onzekerheid verwacht Lufthansa dit jaar aanzienlijk betere resultaten te boeken dan vorig jaar, toen de resultaten werden gedrukt door stakingen, hogere kosten en vertraagde leveringen van nieuwe vliegtuigen.

Storing door ontkoppeling Spaanse netwerk van dat van Frankrijk

MADRID – De grote stroomstoring in Spanje en Portugal werd veroorzaakt door een ontkoppeling van het Spaanse stroomnetwerk van dat van Frankrijk. De operationele directeur van netbeheerder Red Eléctrica heeft dat gezegd, meldt de Spaanse krant La Vanguardia.

Volgens de directeur zorgde het verlies van de verbinding met Europa voor een ernstige onbalans in de stroomvoorziening. Waardoor die ontkoppeling ontstond is niet duidelijk. De grote stroomuitval in Spanje trof vervolgens ook Portugal.

De Spaanse premier Pedro Sanchez zei maandagavond laat dat de oorzaak nog niet is vastgesteld en dat er ook nog geen hypotheses worden uitgesloten. De premier liet verder weten dat bijna de helft van de stroomvoorziening weer is hersteld.

Noodtoestand afgekondigd voor delen van Spanje

MADRID – Het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft maandag de noodtoestand afgekondigd door de grote stroomstoring die het land die dag trof. Volgens het ministerie is de noodtoestand van toepassing op regio’s die daarom hebben gevraagd. Het zou gaan om de regio’s Madrid, Andalusië en Extremadura.

Het betekent dat minister Fernando Grande-Marlaska van Binnenlandse Zaken verantwoordelijk wordt voor het leiden van de noodsituatie. De minister heeft ook bijstand gevraagd van 30.000 agenten.

Inmiddels is in een derde van het land de stroomvoorziening weer hersteld, meldt netbeheerder Red Eléctrica. Ook in delen van het centrum van Madrid doet volgens ooggetuigen de stroom het weer.

De stroomstoring trof ook Portugal. De netbeheerder van dat land hoopt op korte termijn de elektriciteit in Porto te hebben hersteld. In delen van hoofdstad Lissabon is de stroomvoorziening weer terug. Zeker 750.000 klanten zijn volgens de netbeheerder weer aangesloten op het netwerk.

Gewonde kermis Hilversum is 14-jarig meisje, toestand lijkt stabiel

HILVERSUM – De persoon die maandagmiddag gewond raakte door een val uit een kermisattractie in Hilversum is een meisje van 14 jaar. Haar toestand lijkt stabiel, meldt een woordvoerder van de gemeente.

Het meisje viel ongeveer 8 meter naar beneden uit de Energizer. Die attractie is nu dicht, de rest van de kermis is wel open.

Na de val is het meisje per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit onderzoekt het incident.

Geen vluchten vanaf Zaventem dinsdag door staking

ZAVENTEM – Door een nationale stakingsdag in België vertrekken er dinsdag geen vluchten vanaf het vliegveld van Brussel. Beveiligings- en afhandelingsmedewerkers van de luchthaven in Zaventem doen net als personeel uit verschillende andere sectoren mee aan de vakbondsactie.

“Om de veiligheid van onze passagiers en ons personeel te kunnen garanderen” heeft Brussels Airport besloten geen vluchten te laten vertrekken.

Daardoor “zijn ook annuleringen van aankomende vluchten mogelijk”, meldt de luchthaven op de website. “We raden passagiers aan om de laatste informatie over hun vlucht na te gaan bij hun luchtvaartmaatschappij of via onze website of de app”, staat in de mededeling.

De stakingsdag, uit onvrede over besparingen op het pensioen en het bevriezen van lonen, leidt in België ook in onder meer het openbaar vervoer tot problemen. Ook van en naar Nederland rijden minder treinen.

Vrouw gewond in Hilversum door val uit kermisattractie

HILVERSUM – Een vrouw is in Hilversum maandagmiddag gewond geraakt door een val uit een kermisattractie. Een woordvoerder van de veiligheidsregio bevestigt een bericht van De Gooi- en Eemlander hierover.

Volgens NH Nieuws gebeurde het incident bij de Energizer. De woordvoerder kon niet zeggen uit wat voor attractie de vrouw was gevallen, alleen dat het een val betrof van ongeveer acht meter hoog.

Na het incident is ook een traumahelikopter opgeroepen. De vrouw is per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

Mercedes-Benz Trucks wil wereldrecord vestigen met eActros 600: meer dan 100 kilometer achteruit rijden

OSCHERSLEBEN – Mercedes-Benz Trucks is van plan een bijzonder wereldrecord te vestigen: met de nieuwe elektrische eActros 600 wil de fabrikant meer dan 100 kilometer onafgebroken achteruit rijden. Daarmee wil Mercedes-Benz het bestaande GUINNESS WORLD RECORDS™-record verbreken, dat in 2020 met een dieseltruck in de Verenigde Staten werd gezet op ongeveer 89 kilometer.

De recordpoging vindt op 4 juni plaats op het afgesloten circuit van Motorsport Arena Oschersleben in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt. Aansluitend plant Mercedes-Benz Trucks om nog eens 30 kilometer achteruit te rijden op de openbare weg richting Halberstadt, onder politiebegeleiding. De finishlijn ligt bij het nieuwe Daimler Truck Global Parts Center, dat in juli officieel wordt geopend.

De chauffeur die deze uitdaging aangaat, is Marco Hellgrewe (50), officier bij de Duitse strijdkrachten en vrachtwagenenthousiasteling. Hellgrewe vestigde in 2008 al eens een record door 64 kilometer achteruit te rijden met een dieseltruck. “Sindsdien is de technologie sterk verbeterd. Het is een grote eer om deze poging nu elektrisch te mogen herhalen,” aldus Hellgrewe.

Met deze actie wil Mercedes-Benz Trucks aandacht vragen voor belangrijke thema’s zoals e-mobiliteit, verkeersveiligheid en het verbeteren van het imago van beroepschauffeurs. Tijdens het evenement werkt de truckfabrikant samen met de verenigingen Blicki e.V. en PROFI – Pro Fahrer-Image e.V., die zich inzetten voor verkeerseducatie onder kinderen en de waardering voor chauffeurs.

De eActros 600 is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en biedt een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden. De truck heeft drie batterijpakketten met een totale capaciteit van 621 kWh en maakt gebruik van duurzame lithium-ijzerfosfaattechnologie (LFP). De e-truck is ontworpen voor een levensduur van 1,2 miljoen kilometer over tien jaar en werd recent nog bekroond tot “International Truck of the Year 2025.”

Naast deze recordpoging benadrukt Mercedes-Benz het belang van een snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur voor zware bedrijfswagens in Europa. Ook investeert het bedrijf via TruckCharge in een semi-openbaar netwerk van snellaadstations.

Met deze unieke recordpoging wil Mercedes-Benz Trucks niet alleen een sportieve prestatie neerzetten, maar vooral de transitie naar duurzaam vrachtvervoer en de waardering voor de transportsector onder de aandacht brengen.

Truckland bouwt in Lansingerland een nieuwe toekomstbestendige vestiging voor Groot-Rotterdam

Afgelopen vrijdag is Truckland officieel gestart met de bouw van een nieuwe en toekomstbestendige vestiging in de gemeente Lansingerland. Naast drie hypermoderne werkplaatsen met zeven ruime doorrijstraten zal op deze locatie ook het tweede Truckland Academy opleidingscentrum worden gehuisvest. Begin 2026 zal de vestiging Truckland Rotterdam Noord verhuizen naar deze nieuwe locatie.

Truckland heeft gekozen voor een terrein van bijna 14.000 m2 op bedrijventerrein Oudeland waar – in samenwerking met hoofdaannemer Bouwonderneming Stout – een modern nieuwbouwpand van zo’n 3.000 m2 gebouwd zal worden. “We gaan hier werken met zeven ruime doorrijstraten van zes meter breed en dertig meter lang, hetgeen het rangeren een stuk makkelijker maakt”, vertelt Harry Elling, Aftersales Directeur van Truckland. “Daarnaast bouwen we een APK-straat en een inpandige wasplaats, zodat we de trucks gekeurd en schoon kunnen afleveren.”

Vertrouwde locatie, modernste faciliteiten

Qua bereikbaarheid verandert er weinig voor klanten en medewerkers van Truckland: de nieuwe locatie ligt hemelsbreed vier kilometer verderop, dus dat is lekker vertrouwd. Een belangrijk pluspunt is wel dat er aanzienlijk meer parkeergelegenheid voor het wagenpark zal zijn. Daarnaast zal de werkplaats worden voorzien van de nieuwste technieken en speelt duurzaamheid een belangrijke rol bij het ontwerp van het nieuwe pand dat onder andere zal worden ingericht met laadmogelijkheden, energiezuinige ledverlichting, vloerverwarming, duurzame isolatie en wordt er veel groen aangeplant rond de nieuwe vestiging.

Tweede regiovestiging Truckland Academy

Volgend op de succesvolle Truckland Academy opleidingsformule in het zuiden van Nederland, zal in Lansingerland de tweede regiovestiging van Truckland Academy worden geopend. Zo zal Truckland zich ook in de regio Groot-Rotterdam gaan richten op het continu opleiden van nieuwe én ervaren autotechniektalenten voor de bouw- en transportsector. Met het nieuwe pand biedt Truckland een zeer aantrekkelijke en comfortabele leer- en werkplek.

De toekomst van Truckland

Tjitske van Hellemond, CEO van Truckland is trots op deze belangrijke stap: “Met deze verhuizing investeren we in de verdere groei van onze succesvolle onderneming. Tegelijkertijd markeert de bouw van deze moderne vestiging de start van een nieuw tijdperk voor Truckland in de regio Groot-Rotterdam.

Portugese netbeheerder weet niet wanneer situatie weer normaal is

LISSABON – Het is onmogelijk te voorspellen wanneer de situatie na de grote stroomstoring weer normaal wordt, meldt de Portugese netbeheerder REN. Het bedrijf sluit niet uit dat de problemen nog een week duren. De storing, ontstaan in Spanje, zou te maken hebben met een zeldzaam atmosferisch probleem.

De REN wijst op extreme temperatuurverschillen in het binnenland van Spanje, waardoor er abnormale schommelingen ontstonden in hoogspanningskabels. Het fenomeen wordt als “geïnduceerde atmosferische vibratie” omschreven.

Doordat landelijke netwerken met elkaar zijn gekoppeld, leidde dit tot een soort domino-effect. Het kwam tot opeenvolgende storingen in het onderling verbonden Europese netwerk, aldus REN.

Ondertussen toonde de Portugese premier Luis Montenegro zich optimistischer. Hij zei te verwachten dat de stroom “de komende uren” zou worden hersteld. Hij voegde eraan toe dat er “geen aanwijzingen” zijn dat een cyberaanval de oorzaak was van de stroomstoring.

Groot transformatorstation komt aan in Rotterdamse haven

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – Sleepboot Skandi Laser is de Rotterdamse haven binnengelopen met een ponton geladen met de Borwin Epsilon.

Dit is een in Spanje gebouwd transformatorstation voor het Duitse Offshore windmolenpark BorWin 5.

De topsite en jacket die op het ponton staan worden op de Rotterdamse Maasvlakte overgeladen op de Pioneering Spirit van Allseas.

Dit megaschip zal vervolgens beide delen plaatsen in de Duitse Noordzee.

DHG verkoopt 3,5 hectare en start op risico bouw 50.000 m2 Smartlog Oss

SCHIEDAM – Sinds 2012 is DHG eigenaar van een voormalige terminal met eigen kade in Oss, verworven via een sale-and-leasebacktransactie van vijf Nederlandse VBI-locaties.

Door een recente sale-and-leasebacktransactie van 17 hectare in Koudekerk hebben de betrokken partijen de mogelijkheid gecreëerd om de fabriek van VBI in Oss te verplaatsen naar Koudekerk, waar DHG een nieuwe fabriek voor VBI realiseert. Hierdoor is de strategisch gelegen locatie van 10,6 hectare aan de Maaskade in Oss vrijgekomen voor herontwikkeling.

Een deel van het terrein, 3,5 hectare, is inmiddels verkocht aan Vice Versa. Dit bedrijf was, na een ingrijpende brand, op zoek naar een geschikte locatie om haar activiteiten te hervatten.

Op de resterende 7,1 hectare start DHG de ontwikkeling van Smartlog Oss: een nieuw logistiek complex van 50.000 m², verdeeld over drie units. De eigen kade op het terrein blijft beschikbaar voor gebruik door toekomstige huurders van Smartlog Oss. Het project wordt volledig op risico ontwikkeld en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 worden opgeleverd. De bouw wordt uitgevoerd door bouwbedrijf Vrolijk.

Met deze ontwikkeling versterkt DHG haar positie als innovatieve ontwikkelaar in de logistieke vastgoedmarkt en wordt Oss verrijkt met een hoogwaardige logistieke hotspot.

Bessent: het is aan China om te de-escaleren in de handelsoorlog

WASHINGTON – De Amerikaanse regering staat in contact met China, maar het is aan Beijing om de eerste stap te zetten in het de-escaleren van het conflict over importheffingen, zegt de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent.

“We zullen zien waar dit naartoe gaat. Zoals ik herhaaldelijk heb gezegd, vind ik dat het aan China is om te de-escaleren, omdat zij vijf keer meer aan ons verkopen dan wij aan hen. Dus die tarieven van 125 procent zijn onhoudbaar”, aldus Bessent in een interview met nieuwszender CNBC. De VS hebben de heffing op de meeste Chinese goederen verhoogd tot 145 procent, waarna China een tegentarief van 125 procent invoerde op Amerikaanse producten.

Dat China bepaalde goederen van heffingen heeft vrijgesteld, wijst erop dat ze interesse hebben in het verminderen van de spanningen, stelt Bessent verder.

×