ZOETERMEER – Naar schatting zijn nog ruim 16.000 vrachtwagens in Nederland geregistreerd met een onjuiste CO2-emissieklasse, meldt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Deze foutieve indeling kan transportondernemers jaarlijks honderden euro’s per voertuig kosten en heeft al geleid tot boetes van de Belastingdienst.
De CO2-emissieklasse (van 1 tot en met 5) bepaalt mede het tarief voor het Eurovignet en in de toekomst voor de Vrachtwagenheffing. De klasse wordt vermeld in het kentekenregister (OVI) van de RDW, maar bij voertuigen die tussen 2019 en 2025 via een versnelde registratie zijn toegelaten, is die informatie vaak onvolledig of incorrect.
Automatische indeling in laagste klasse
Bij de versnelde procedure, vooral toegepast op trekkers met Europese typegoedkeuring, hoefden fabrikanten of importeurs bepaalde gegevens – waaronder die voor de CO2-classificatie – destijds niet verplicht aan te leveren. Ontbreekt deze informatie, dan wordt het voertuig automatisch in klasse 1 geplaatst, de minst schone én duurste categorie.
In werkelijkheid behoort een groot deel van deze voertuigen tot klasse 2 of 3, wat een verschil in het Eurovignettarief kan betekenen van €150 tot €300 per jaar per voertuig. Dit blijkt uit correcties die RDW al heeft uitgevoerd op circa 1.200 voertuigen na eerdere signalen.
Boetes en handhaving voorlopig stilgelegd
Ondanks deze correcties werden de afgelopen weken transportbedrijven geconfronteerd met boetes van €350 voor te weinig betaalde Eurovignetkosten. De Belastingdienst controleerde op basis van de foutieve klasse in het kentekenregister en hield geen rekening met correctere waarden uit het certificaat van overeenstemming (CVO).
Na intensief overleg tussen TLN, RDW en de Belastingdienst is besloten de handhaving voorlopig op te schorten. Er worden geen nieuwe boetes opgelegd zolang de CO2-klasse in het kentekenregister mogelijk onjuist is. Lopende boetes worden aangehouden en bezwaarschriften worden beoordeeld op basis van aangeleverde bewijsstukken, zoals het CVO.
RDW controleert duizenden voertuigen
De RDW heeft inmiddels alle fabrikanten en importeurs benaderd om ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren. Ongeveer één derde van de 16.500 voertuigen is al gecontroleerd; bij een groot aantal is de klasse aangepast naar een hogere en dus gunstigere categorie. Ook voertuigen die via individuele keuring zijn toegelaten, worden nu extra gecontroleerd.
Controleer CO2-emissieklasse zelf
TLN roept vervoerders op om de CO2-emissieklasse van hun voertuigen actief te controleren, met name via het kentekenregister van de RDW. Bij twijfel kan een correctieverzoek worden ingediend via het klantcontactformulier van de RDW. Hiervoor is wel het CVO van het voertuig nodig. Vanaf volgende week wordt een speciaal webformulier beschikbaar gesteld voor dit doel.
Voor 1 juli registreren loont
Tot slot wijst TLN erop dat voor nieuw te registreren voertuigen vanaf 1 juli strengere referentiewaarden gelden voor CO2-uitstoot. Door een voertuig nog vóór 1 juli 2025 te registreren, is de kans groter dat het in een gunstigere klasse wordt ingedeeld, wat opnieuw kan leiden tot aanzienlijke kostenbesparing.