Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 20:02 uur
Home Blog

Gelderland schiet ‘probleemwolf’ Hoge Veluwe voorlopig niet af

ARNHEM – De provincie Gelderland heeft in de rechtbank beloofd de wolf die vorige maand een hardloopster in Het Nationale Park De Hoge Veluwe beet voorlopig niet te doden. De rechter wil meer informatie hebben over de betreffende wolf voordat zij eind volgende week uitspraak doet. De vergunning voor het afschieten van de ‘probleemwolf’ gaat zaterdag al in, maar de provincie heeft toegezegd daar nog geen gebruik van te maken.

Gelderland gaf deze week toestemming aan de faunabeheereenheid om het beschermde dier te doden, omdat het gezien de risico’s noodzakelijk zou zijn om direct in te grijpen. Drie dierenorganisaties (De Faunabescherming, Animal Rights en Fauna4Life) tekenden bezwaar aan. Ze vroegen de rechter ook om afschieten voorlopig te verbieden.

De rechter kreeg naar eigen zeggen tijdens de zitting in Arnhem geen duidelijk antwoord op de vraag om welke wolf uit de roedel op De Hoge Veluwe het precies gaat, een alleenstaande wolf of mogelijk toch een vader met pasgeboren welpen. Zij wil begin volgende week een rapport daarover met duidelijke foto’s ontvangen van de provincie, waarna waarschijnlijk vrijdag alsnog een uitspraak volgt.

Hardloopster gebeten

Volgens de advocaat van de provincie betekent langer wachten met afschieten wel “dat er risico wordt genomen”. Volgens de rechter kan de provincie, met al haar wolvenspecialisten, dat risico het beste afwegen. “Ik leg de bal dus heel bewust bij u neer.” Uiteindelijk ging het kamp-Gelderland mee met het voorstel van de rechter, met de belofte dat er voorlopig niet geschoten wordt op de wolf.

Het dier had volgens de provincie op 13 april een hardloopster in haar been gebeten. De wolf vertoonde niet-schuw gedrag en zou in de dagen daarna meer mensen hebben benaderd op De Hoge Veluwe. Omdat alternatieve maatregelen als het sluiten van het park of het geven van een pijnprikkel niet effectief zouden zijn, moet de wolf volgens de provincie worden afgemaakt.

“Ik ben een groot dierenvriend en ik zou het liefst niet de opdracht geven om de betreffende wolf uit de populatie te nemen”, zei de Gelderse gedeputeerde Harold Zoet (BBB) in de rechtszaal. “Maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er weer gebeten wordt, en dan misschien met een andere afloop.”

Effectief verbod op doorgaand vrachtverkeer in kern Chaam op dit moment niet haalbaar

CHAAM – Een effectief verbod op doorgaand vrachtverkeer op de N639 in de kom van Chaam is op dit moment niet haalbaar. Omdat het zou leiden tot extra vrachtverkeer op omliggende wegen en daarmee tot extra uitstoot van stikstof op kwetsbare natuurgebieden. Dat blijkt na uitvoerig onderzoek in opdracht van de provincie Noord-Brabant en de gemeente Alphen-Chaam. Wanneer wet- en regelgeving het toelaten, zullen de mogelijkheden voor een verbod opnieuw bekeken worden.

De afgelopen periode heeft het bureau Goudappel Coffeng in opdracht van de provincie Noord-Brabant en de gemeente Alphen-Chaam onderzoek gedaan naar verschillende varianten van een verbod op doorgaand vrachtverkeer. In het dorp en in de gemeenteraad van Alphen-Chaam klinkt al langere tijd de roep om zo’n onderzoek, vanwege zorgen over de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Uitgangspunt is dat een eventueel verbod moet passen binnen wet- en regelgeving, effectief moet zijn én een significante bijdrage moet leveren aan het verminderen van het doorgaand vrachtverkeer in het dorp.

Vijf verschillende varianten voor een verbod op doorgaand vrachtverkeer zijn onderzocht. Dat zijn:

  1. Niets doen (referentie).
  2. Alleen borden plaatsen die wijzen op een vrachtwagenverbod, zonder structurele handhaving.
  3. Verbod voor al het doorgaande vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer in de kern van Chaam, gehandhaafd met camera’s en ontheffingen.
  4. Verbod voor al het doorgaande vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer in de regio van Chaam, gehandhaafd met camera’s en ontheffingen.
  5. Verbod op al het vrachtverkeer langer dan 12 meter.

Van deze varianten levert alleen nummer 3 een significante afname van het vrachtverkeer door Chaam op, blijkt uit het rapport van Goudappel Coffeng. Variant 1 verandert immers niets aan de huidige situatie. Varianten 2, 4 en 5 zouden niet leiden tot de gewenste verbetering van de leefbaarheid in de kom van Chaam. Omdat ofwel te veel vrachtwagens in aanmerking zouden komen voor een ontheffing. Ofwel het onmogelijk is zo’n variant effectief te handhaven en het verbod dan onvoldoende wordt nageleefd.

Kwetsbare natuur

Voor alle varianten is in beeld gebracht wat de mogelijkheden zijn binnen wet- en regelgeving op gebied van stikstof. In variant 3 zou het vrachtverkeer op de nabijgelegen A58 en N260 toenemen, omdat relatief veel vrachtwagens dan niet meer door de kom van Chaam mogen rijden én daar op gehandhaafd wordt. Die toename leidt tot significante negatieve effecten op de kwetsbare natuur in diverse natuurgebieden, waaronder de Regte Heide en Riels Laag.

Daarom is deze variant op dit moment niet uit te voeren. Een dergelijk verbod zou binnen de huidige wet- en regelgeving namelijk stranden bij een bestuursrechter. Wanneer wet- en regelgeving rondom stikstof in de toekomst worden aangepast, zal de wenselijkheid en de haalbaarheid van een verbod opnieuw worden onderzocht.

Voorstel voor pilot

De gemeente Alphen-Chaam heeft in navolging van die conclusie gevraagd om een pilot met een verbod op doorgaand vrachtverkeer langer dan 12 meter (variant 5). De provincie gaat daar niet in mee. De lengte van een vrachtwagen is met behulp van camera’s niet vast te stellen, waardoor enkel een sporadische staandehouding op heterdaad mogelijk is. In die variant is geen sprake van een significante afname van het doorgaand vrachtverkeer in het dorp. De pilot levert daarmee te weinig verbeteringen en te weinig nieuwe inzichten op om de investeringen te rechtvaardigen. Bovendien zou ook voor een dergelijke pilot een verkeersbesluit genomen moeten worden. Het is aannemelijk dat dat besluit strandt op dezelfde wet- en regelgeving als een blijvend verbod.

De provincie Noord-Brabant blijft zich intussen inspannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Chaam. Met de afronding van het groot onderhoud aan de N639 is in dat kader onlangs al een grote stap gezet. Daardoor heeft de weg nu meer veilige oversteken, zijn er snelheidsdisplays geplaatst en halen visuele drempels de snelheid uit het verkeer, zonder dat omwonenden last krijgen van geluid en trillingen. Met omwonenden wordt gesproken over aanvullende kleinschalige maatregelen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid verder te verbeteren.

Rutte wil dat nieuwe NAVO-norm van 5 procent in 2032 gaat gelden

DEN HAAG – Secretaris-generaal Mark Rutte van de NAVO wil dat de verhoogde norm voor uitgaven aan defensie in 2032 van kracht wordt. Dat zei premier Dick Schoof vrijdag op zijn persconferentie na de ministerraad. Het is voor het eerst dat het tijdpad voor de mogelijke nieuwe NAVO-norm openbaar wordt gemaakt.

Op dit moment is de afspraak dat NAVO-landen 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan defensie uitgeven. Die afspraak is in 2014 tijdens een NAVO-top in Wales gemaakt. De lidstaten kregen toen tien jaar om de nieuwe norm te halen. Een aantal landen haalt die afspraak nog steeds niet.

Rutte schreef vorige week een brief aan alle 32 lidstaten van het bondgenootschap waarin hij zijn inzet voor de nieuwe norm op de komende NAVO-top in Den Haag bekendmaakte. Hij wil dat landen in 2032 de militaire uitgaven hebben opgehoogd naar 3,5 procent. Daarnaast moet er 1,5 procent worden uitgegeven aan gerelateerde zaken zoals infrastructuur en cybersecurity. Ook deze norm moet in 2032 worden behaald.

NAVO-top

De meest betrokken ministers hebben al een eerste gesprek gevoerd over de wens van de NAVO-topman, zei Schoof. Die discussie gaat de komende weken verder om de inzet van Nederland voor de NAVO-top vast te stellen. Op de bijeenkomst van eind juni moeten de landen van het bondgenootschap het eens worden over de nieuwe norm.

Schoof zegt al langer dat extra investeringen in defensie nodig zijn. “Daar ben ik altijd heel duidelijk over. Maar dat wil niet zeggen dat je meteen daarmee op de eerste de beste brief van de secretaris-generaal van de NAVO meteen ja zegt. Daar moeten we echt met elkaar over praten”, aldus de minister-president.

Artikel 5

Schuiven met de termijn geldt als een belangrijk middel om dan wel de veeleisende Verenigde Staten, dan wel landen die het te snel gaat, binnenboord te houden. De Amerikaanse president Donald Trump heeft eerder gezegd dat de NAVO-norm omhoog moet naar 5 procent. Hij zei ook landen die niet voldoen aan de NAVO-norm niet te zullen beschermen bij een aanval.

Dan gaat het om artikel 5 van het bondgenootschap. Daarin staat dat een aanval op één, een aanval op alle landen is. Schoof maakt zich geen zorgen over het Amerikaanse dreigement. De VS zijn volgens hem nog steeds volledig gecommitteerd aan artikel 5. Hij twijfelt ook niet over de komst van Trump naar de top.

NAVO-bronnen haasten zich te zeggen dat lidstaten diverse termijnen hebben geopperd. Mogelijk komt er ook een tussendoel.

Koper vakantieparken wil toch met Gillis praten over deal

MENAAM – De koper van tien vakantieparken van Peter Gillis zoekt naar overeenstemming met de realityster om de koop toch te laten plaatsvinden. Daarmee is er sprake van een koerswijziging. Eerst weigerde koper Taeke Dijkstra te betalen door de problemen van Gillis met de Belastingdienst, maar zijn nieuwe advocaat Oscar van Oorschot overtuigde hem toch weer in gesprek te gaan. Dat bevestigt Van Oorschot na berichtgeving van Omroep Brabant.

Gillis dwong de afgelopen weken via een kort geding af dat de transactie van 185 miljoen euro moet doorgaan en dat Dijkstra moet aangeven wie de financiers zijn, tegen een dwangsom van 100.000 euro per dag dat dit uitblijft. Dijkstra’s voormalige vertegenwoordiger Jeroen Ferrara zei donderdag nog tegen De Gelderlander dat hij liever die dwangsom betaalt dan alsnog overgaat tot de koop.

Maar donderdag zocht Dijkstra ook contact met Van Oorschot en vrijdagochtend was hij akkoord met diens voorstel om komende week in gesprek te gaan met Gillis. De uitspraken van Ferrara zijn dus “snel achterhaald”, zegt de nieuwe advocaat. “Ik kies voor een andere lijn van adviseren, met niet de focus op het juridische, maar hoe we de neuzen dezelfde kant op krijgen en wel een transactie kunnen draaien.”

‘Omvangrijke overeenkomst’

Woensdag gaan Dijkstra en Gillis in gesprek. “Het zal niet meteen komen tot een deal. Dit is een vrij omvangrijke overeenkomst. Niet alleen qua bedrag, maar ook notarieel”, zegt Van Oorschot.

Vorige week donderdag besliste de rechter dat Dijkstra zijn verplichtingen uit het in februari getekende koopcontract moet nakomen. De koper wilde dat niet vanwege een beslaglegging op de parken door de Belastingdienst. Financiers hadden zich hierdoor teruggetrokken.

Trump is te spreken over importtarieven van 80 procent voor China

WASHINGTON – “Een importtarief van 80 procent op Chinese goederen lijkt me goed”, laat de Amerikaanse president Donald Trump weten via zijn socialemediaplatform Truth Social. “Maar het is nu aan Scott B”, verwijst Trump naar zijn minister van Financiën Scott Bessent, die zaterdag de eerste gesprekken met China voert sinds het invoeren van de handelstarieven.

“China zou zijn markt moeten openstellen voor de VS – dat zou zo goed voor hen zijn!!! Gesloten markten werken niet meer”, voegt Trump ook nog toe via zijn platform.

Eerder op vrijdag meldden bronnen aan persbureau Bloomberg dat de Amerikaanse regering hoopt de heffingen te verlagen tot onder de 60 procent. China zou daarvoor openstaan. Nu geldt nog een tarief van 145 procent op Chinese goederen, al zijn er uitzonderingen.

Uitzonderingen

Bessent spreekt zaterdag en zondag in het Zwitserse Genève de Chinese vicepremier He Lifeng. De verlaging van de heffingen zou de spanningen tussen de twee grootmachten kunnen verminderen.

Voor de Amerikaanse heffingen op Chinese goederen gelden nu uitzonderingen voor chips, smartphones, computers en andere elektronica. China heeft als vergelding tarieven van 125 procent voor goederen uit de VS opgelegd, maar heeft naar verluidt een lijst opgesteld van Amerikaanse producten die zijn vrijgesteld van die tarieven.

Voor de tweede termijn van Trump, die in januari begon, waren tarieven van rond de 20 procent gebruikelijk voor China.

Veldkamp belooft beterschap na ergernis PVV over Israël-kritiek

DEN HAAG – Buitenlandminister Caspar Veldkamp heeft zijn collega-ministers beloofd hen voortaan “goed te informeren” over zijn beleidsbeslissingen. Dat heeft de NSC-bewindsman gezegd na afloop van de ministerraad. Hij kreeg kritische vragen vanuit het PVV-smaldeel in het kabinet over zijn openlijke kritiek op het optreden van Israël in de Gazastrook.

Veldkamp stuurde afgelopen week EU-buitenlandchef Kaja Kallas een brief waarin hij haar vroeg te laten onderzoeken of Israël zich wel aan internationale afspraken houdt. Hij wilde naar eigen zeggen “een streep in het zand trekken”, nu de humanitaire situatie in Gaza steeds verder verslechtert. Het kwam hem op felle kritiek te staan van PVV-leider Geert Wilders.

Voor aanvang van de ministerraad zeiden verschillende PVV-ministers dat zij verrast waren door de brief van Veldkamp. Minister Reinette Klever (Ontwikkelingshulp) liet weten dat zij er graag bij betrokken had willen worden, ook omdat het onderwerp gevoelig ligt bij haar partij.

Faber wil bezuinigen op activiteitenbudget asielopvang

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber wil bezuinigen op het activiteitenbudget voor asielzoekers. Dat zei ze vrijdag na de ministerraad naar aanleiding van het geannuleerde Efteling-uitje voor jonge asielzoekers. “Overal waar ik kan bezuinigen zal ik dat zeker doen”, zegt de PVV-bewindsvrouw. Nu moet dus de pot voor activiteiten bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) eraan geloven.

Hoewel het COA onder de politieke verantwoordelijkheid van het ministerie van Asiel en Migratie valt, is het een zelfstandig bestuursorgaan. Het beslist zelf over uitvoering en uitgaven. Faber zegt echter: “Wie betaalt, bepaalt”. Ze wijst erop dat het COA gefinancierd wordt door het kabinet. “Er gaat natuurlijk gruwelijk veel geld naar die hele asielopvang.”

Wat de asielminister betreft moet Nederland “absoluut niet aantrekkelijk zijn om hier naartoe te gaan”. Ze zegt geen voorstander te zijn van “al die uitjes. Het is geen vakantieoord.”

Inzamelingsacties

Faber wil zo snel mogelijk met het COA in gesprek over de activiteitenbudgetten. Eerder keurde de minister het alternatieve uitje voor de asieljongeren al af. Het gaat om zestig minderjarigen in het azc van Sint Annaparochie, van wie de helft daar woont zonder familie.

In een tegenreactie op het geannuleerde uitje is met verschillende inzamelingsacties ruim 204.000 euro opgehaald om de jongeren alsnog een dagje uit te bezorgen. Het COA onderzoekt nog hoe het geld bij de doelgroep kan komen.

‘Allemaal ruis’

Het voornemen te snijden in het activiteitenbudget is vrijdag niet besproken in de ministerraad, zei premier Dick Schoof bij zijn wekelijkse persconferentie. Hij wacht het gesprek tussen Faber en het COA af. “En als dat leidt tot beleidsvoorstellen of wetswijzigingen, dan zien we die vanzelf tegemoet.”

“Het is allemaal ruis”, reageert Anne-Marijke Podt van D66 op X. Volgens het Kamerlid werkt Faber niet aan draagvlak voor haar wetten, doet ze niets om overlast van asielzoekers tegen te gaan en schiet ze niet op met het invoeren van afspraken uit het Europese migratiepact. “Ze produceert alleen maar onzin en chaos, maar geen enkele oplossing.”

Vrachtwagenchauffeur komt om het leven na klapband en brand in Spaanse tunnel [+video]

PILAR DE LA HORADADA – Een Spaanse vrachtwagenchauffeur is vrijdagochtend om het leven gekomen bij een zware brand in de tunnel van de AP-7 nabij Pilar de la Horadada. De brand ontstond nadat een band van de vrachtwagen, die met gevaarlijke stoffen was beladen, klapte, wat leidde tot een brand die zich razendsnel verspreidde.

Volgens de eerste berichten had de chauffeur geen enkele kans: hij overleed ter plaatse nadat zijn voertuig volledig in brand vloog. De hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar konden het slachtoffer niet meer redden.

Vrachtwagenchauffeur met paniekaanval

Een andere vrachtwagenchauffeur die direct achter het brandende voertuig reed, werd behandeld door medische hulpverleners van SAMU en SVA. Hij was getuige van het drama en raakte in paniek. Volgens de artsen had hij last van een angstaanval en hoge bloeddruk, waarvoor hij ter plaatse is gestabiliseerd.

Tunnel gesloten en gespecialiseerd team ingezet

De tunnel werd direct in beide richtingen afgesloten vanwege het brandgevaar en de aanwezigheid van mogelijk chemisch risicovolle stoffen. Een gespecialiseerd team voor gevaarlijke materialen werd ingezet om risico’s op explosies of chemische verontreiniging uit te sluiten.

De brand veroorzaakte een grote rookontwikkeling, zichtbaar van buiten de tunnel. De ventilatiesystemen zijn geactiveerd om de rook te verdrijven. Het verkeer werd omgeleid, en automobilisten is aangeraden de omgeving voorlopig te mijden.

Eindhoven Airport kort dicht na valse bommelding, vrouw opgepakt

EINDHOVEN – Een vrouw gaf vrijdagochtend in een vliegtuig op Eindhoven Airport aan dat zij een bom in haar ruimbagage had, maar er bleek niets in haar tas te zitten. Dat bevestigt een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee na berichtgeving van Omroep Brabant.

De vrouw is opgepakt voor de valse bommelding. Het vliegveld was door het incident kort dicht.

De woordvoerder weet niet welke nationaliteit de verdachte heeft. Zij zit momenteel vast.

Vrachtwagenchauffeur aangehouden na aanrijding op A28 [+foto’s]

Foto: Persbureau De Breij

ZWOLLE – Op de A28 bij Zwolle heeft vrijdagochtend een ongeval plaats gevonden tussen een personenauto en een vrachtwagen.

In de auto zat een vrouw met kind die met de schrik vrijkwamen. De inzittenden zijn in de ambulance gecontroleerd maar hoefden niet mee naar het ziekenhuis.

De vrachtwagenchauffeur is door de politie aangehouden inzake artikel 8 (rijden onder invloed) en artikel 5 (zich zodanig gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd) van de wegenverkeerswet.

Door het ongeval zijn er twee rijstroken in noordelijke richting afgesloten en is er een file van 7 kilometer met een vertraging van 50 minuten.

Foto: Persbureau De Breij

De auto raakte zwaar beschadigd en is door een berger afgevoerd. De vrachtwagen is door een berger meegenomen.

VS melden nieuw mechanisme voor hulpverlening Gaza, zonder Israël

GAZA-STAD – Mike Huckabee, de Amerikaanse ambassadeur in Israël, meldt dat er een nieuw mechanisme komt om humanitaire hulp te verlenen in de Gazastrook.

Israël, dat al ruim twee maanden alle noodhulp blokkeert, zal geen rol spelen bij de leveringen, maar wel bij de veiligheid in het gebied. Ook Hamas zou buiten de regeling worden gehouden.

Volgens Huckabee zijn meerdere partners akkoord gegaan met het mechanisme, maar hij noemde nog niet om welke partners het gaat. Wel zouden er sowieso non-profitorganisaties bij betrokken zijn. De komende dagen moeten meer details bekend worden.

De ambassadeur vertelde tijdens een persconferentie dat de levering van humanitaire hulp in Gaza een prioriteit is voor president Donald Trump. Door de Israëlische blokkade zitten veel hulporganisaties in het gebied zonder voorraden. Er zijn grote tekorten aan onder meer voedsel en medicijnen.

Douanier op Maastricht Aachen Airport vast op verdenking van corruptie

MAASTRICHT – De Rijksrecherche heeft op 22 april een 36-jarige douanier uit Brunssum aangehouden. Ook is zijn woning en werkplek doorzocht. De man wordt verdacht van ambtelijke corruptie en schending van het ambtsgeheim.

De verdachte was werkzaam bij de Douane in Maastricht en wordt ervan verdacht al dan niet tegen betaling informatie over vluchten en controles op luchthaven Maastricht Aachen Airport te hebben gedeeld met andere personen. Hij is op vrijdag 25 april voorgeleid aan de rechter-commissaris. De raadkamer besloot 8 mei dat verdachte in elk geval nog 30 dagen in voorarrest blijft.

In belang van het lopende onderzoek, doet het OM verder geen mededelingen over deze zaak.

Corruptie ernstig

Voor een goed functioneren van de democratische rechtstaat is fundamenteel dat burgers vertrouwen hebben in het openbaar bestuur. Dit vertrouwen wordt beschaamd indien personen die bij de overheid werkzaam zijn of een openbaar ambt bekleden, zich niet integer gedragen.

FNV positief over inzet buitenlandse chauffeurs in streekvervoer, maar waarschuwt voor risico’s

Foto: Adobe Stock | Standret

UTRECHT – Vakbond FNV kijkt positief naar de toenemende inzet van buitenlandse chauffeurs in het streekvervoer, zolang dit gebeurt onder eerlijke en veilige omstandigheden. Volgens FNV Streekvervoer helpt het inzetten van arbeidsmigranten om de bereikbaarheid op peil te houden en de werkdruk bij Nederlandse chauffeurs te verlichten. Tegelijkertijd waarschuwt de bond voor risico’s als er geen goede afspraken worden gemaakt over taalvaardigheid, veiligheid en arbeidsvoorwaarden.

De reactie van de vakbond volgt op berichtgeving in de media, waaruit blijkt dat er in steeds meer regio’s buitenlandse chauffeurs actief zijn in het streekvervoer. “Iedere werknemer die goed werk kan verrichten, terwijl wij kampen met flinke personeelstekorten, is welkom,” stelt Marijn van der Gaag, bestuurder bij FNV Streekvervoer. “Het helpt onze mensen om bijvoorbeeld fatsoenlijk verlof op te nemen.”

Strikte voorwaarden noodzakelijk

Volgens de FNV is het echter van groot belang dat de inzet van buitenlandse chauffeurs onder strikte voorwaarden plaatsvindt. Met name de veiligheid mag niet in het gedrang komen. “Een te laag taalniveau kan leiden tot misverstanden of zelfs gevaarlijke situaties, vooral bij calamiteiten”, aldus Van der Gaag.

Gelijke beloning

Ook benadrukt de vakbond dat er geen sprake mag zijn van concurrentie op arbeidsvoorwaarden. “Als arbeidsmigranten worden ingezet omdat ze goedkoper zijn, verdringt dat onze banen. Dat accepteren we niet”, zegt Van der Gaag. “De arbeidsvoorwaarden moeten gelijk zijn aan die van Nederlandse chauffeurs.”

Rol voor cao-afspraken

Om uitbuiting en ongelijke behandeling te voorkomen, pleit de FNV voor duidelijke cao-afspraken. Daarmee moeten verschillen in beloning, arbeidsomstandigheden en veiligheidsrisico’s worden aangepakt en voorkomen.

Bloomberg: VS wil forse tariefverlaging in gesprekken met China

GENÈVE – De Amerikaanse regering overweegt een drastische verlaging van de handelstarieven voor te stellen tijdens de gesprekken die komend weekend met China worden gehouden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De regering van president Donald Trump streeft daarbij naar een verlaging van de heffingen tot onder de 60 procent en China zou daar open voor staan.

De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent ontmoet zaterdag in het Zwitserse Genève de Chinese vicepremier He Lifeng. Het zijn de eerste gesprekken tussen de VS en China sinds Trump zijn tarieven onthulde. De forse verlaging van de heffingen zou de handelsspanningen tussen de twee grootmachten kunnen verminderen.

Afhankelijk van het verloop van de gesprekken, die twee dagen duren, zouden de tariefverlagingen al volgende week van kracht kunnen worden, aldus de bronnen. De Amerikaanse tarieven op Chinese goederen bedragen momenteel 145 procent. Wel gelden er tijdelijke uitzonderingen voor chips, smartphones, computers en andere elektronica. China heeft als vergelding tarieven van 125 procent voor goederen uit de VS opgelegd, maar heeft naar verluidt een lijst opgesteld van Amerikaanse producten die zijn vrijgesteld van die tarieven.

Ook hoog op de Amerikaanse wensenlijst staat de opheffing van China’s exportbeperkingen op zeldzame aardmetalen. Die worden bijvoorbeeld gebruikt voor de productie van defensiematerieel, computers, telefoons en elektrische auto’s. Veel industrieën dreigen door die exportbeperkingen te maken te krijgen met tekorten, aldus de bronnen.

Het ministerie van Financiën en het kantoor van de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer, die ook bij de gesprekken aanwezig zal zijn, wilden geen commentaar geven. Een woordvoerder van het Witte Huis verklaarde dat het enige doel van de gesprekken met China is “het bevorderen van president Trumps ‘America First’-agenda voor eerlijke en wederkerige handelsbetrekkingen”. “Elke discussie over ‘richt’-tarieven is ongegronde speculatie.”

Italiaanse logistiekreus Torello neemt eerste Mercedes-Benz Actros L met ProCabin in gebruik

PIACENZA – De Italiaanse logistiekdienstverlener Torello heeft onlangs als eerste de nieuwe Mercedes-Benz Actros L ProCabin in ontvangst genomen. De levering markeert een nieuwe fase in de samenwerking tussen de Torello Groep en Daimler Truck Italia. Met de aanschaf van dit topmodel uit het zware segment van Mercedes-Benz Trucks zet Torello opnieuw een stap richting innovatie en duurzaamheid binnen het transport.

De levering werd verzorgd in samenwerking met het Mercedes-Benz Trucks Retail-centrum in Piacenza.

Nieuwe cabine, meer comfort en veiligheid

De Actros L ProCabin van modeljaar 2025 is ontworpen met een volledig nieuwe, aerodynamische cabine die tot wel 3% brandstofbesparing oplevert ten opzichte van zijn voorganger. Binnenin staat comfort centraal: de truck is voorzien van diverse functies die het leven van de chauffeur aangenamer maken, zowel onderweg als tijdens pauzes.

De truck is uitgerust met de derde generatie OM 471-motor, die efficiëntie combineert met kracht. Dankzij het Predictive Powertrain Control-systeem en PowerShift Advanced past het voertuig de snelheid en schakelmomenten automatisch en anticiperend aan voor een geoptimaliseerde rijstijl.

De tweede generatie MirrorCams verbeteren het zicht rondom en dragen bij aan betere aerodynamica. Aanvullend zorgen rijstrookassistentie, afstandscontrole en noodremsystemen voor een aanzienlijk hoger niveau van veiligheid en rijondersteuning.

Torello werd opgericht in 1975 en is sindsdien een familiebedrijf. Inmiddels is het uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van geïntegreerde logistieke oplossingen. Het bedrijf biedt maatwerkdiensten in transport, warehousing en last-mile distributie, met veel aandacht voor klantbetrokkenheid en duurzaamheid. De onderneming wordt tegenwoordig geleid door de kinderen van oprichter Nicola Torello: Umberto, Concetta en Antonio.

×