Clicky

zaterdag 7 juni 2025 - 01:03 uur
Home Blog

Bloomberg: Porsche overweegt deel montage naar VS te verplaatsen

STUTTGART – Porsche overweegt onderdelen van het montageproces van zijn auto’s naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Daarmee wil de Duitse sportautofabrikant de impact van de importheffingen van 25 procent van de Amerikaanse president Donald Trump op auto’s verzachten. Dit melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

Porsche, onderdeel van de Volkswagen Groep zou volgens de bronnen bepaalde laatste stappen in het eindmontageproces van Duitsland naar de VS kunnen verplaatsen. Bijvoorbeeld het installeren van interieuronderdelen of het monteren van banden. De ingewijden zeiden dat andere maatregelen ook worden overwogen en dat Volkswagen-topman Oliver Blume heeft laten weten dat alle opties op tafel liggen.

Porsche produceert momenteel niet in de VS, waardoor het bedrijf kwetsbaar is voor de heffingen. Een woordvoerder van de autofabrikant zegt tegen Bloomberg dat er momenteel geen plannen zijn om productie in de VS te doen.

VVD claimt tijdelijk asiel, BBB en NSC willen verder praten

DEN HAAG – De VVD claimt voorlopig het asieldossier, nadat PVV-leider Geert Wilders zijn ministers uit het kabinet had teruggetrokken. Volgens de vervangingsregeling wordt justitieminister David van Weel (VVD) verantwoordelijk voor het dossier. Dat is al eerder afgesproken door de ministerraad en de VVD wil het daar voor nu bij laten.

De gesprekken liepen vrijdagavond op niets uit. BBB en NSC gingen er na afloop vanuit dat de onderhandelingen volgende week worden voortgezet. Maar volgens de VVD is vastgesteld dat Van Weel “tot nader order” vervangend asielminister is. “Niet nog meer ruzie en gedoe”, laat partijleider Dilan Yeşilgöz weten. “We vallen terug op de afgesproken vervangingsregeling.” Volgens Yeşilgöz hebben de drie partijen geprobeerd een nieuwe verdeling te vinden, maar lukte dat niet. “Wat de VVD betreft hebben we genoeg tijd verloren.”

De BBB wilde dat woonminister Mona Keijzer in ieder geval Asiel in haar portefeuille zou krijgen, gezien de overlap met haar huidige werkzaamheden: Keijzer houdt zich al bezig met onder meer huisvesting van vluchtelingen, redeneerde partijleider Caroline van der Plas na het overleg. NSC-leider Nicolien van Vroonhoven en NSC-vicepremier Eddy van Hijum, die naast Van der Plas stonden, weerspraken haar niet.

NSC laat weten dat “hier het laatste woord nog niet over is gezegd”. De BBB schrijft op X dat Van der Plas en Keijzer dinsdag verder willen praten.

Na de coalitiebreuk trok PVV-leider Geert Wilders zijn ministers, onder wie asielminister Marjolein Faber, terug uit het kabinet. Sindsdien begeerden de overgebleven drie partijen het vrijgekomen departement. De partijen verweten Faber vaak dat zij het niet voor elkaar kreeg om de asielwetten door de Kamer te loodsen. Door Fabers taken over te nemen, kunnen de partijen laten zien dat het hun bewindslieden wel lukt om de asielwetgeving aangenomen te krijgen.

Als het kabinet vasthoudt aan de vervangingsregeling zoals die nu geldt, dan wordt klimaatminister Sophie Hermans (VVD) ook minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie van Economische Zaken krijgt minister Eelco Heinen (Financiën, VVD) aan het roer en het ministerie van Volksgezondheid zal geleid worden door minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken, NSC). Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) vervangt PVV-minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel). De taken van PVV-staatssecretarissen worden waargenomen door de ministers van de departementen.

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor dodelijk ongeval bij Grijpskerke: 240 uur taakstraf en rijontzegging

Foto: HVZeeland

MIDDELBURG – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft op 5 juni 2025 een 39-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur en een deels voorwaardelijke rijontzegging van twaalf maanden voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval op de Hondegemsweg bij Grijpskerke.

Het ongeval vond plaats op 20 maart 2023, toen de chauffeur met zijn beladen vrachtwagen uit de richting van Serooskerke kwam. Voor hem reed een andere vrachtwagen die bij een kruising stilstond om linksaf te slaan. De verdachte merkte dit voertuig te laat op en week uit naar de rijstrook voor het tegemoetkomende verkeer, waar hij frontaal botste met een personenauto. De bestuurder van die auto overleed ter plaatse.

Volgens de rechtbank heeft de chauffeur gedurende meerdere seconden zijn aandacht onvoldoende bij het verkeer gehad, ondanks dat de stilstaande vrachtwagen vanaf 263 meter zichtbaar was en er geen zichtbelemmeringen waren. Daarbij reed hij iets boven de toegestane snelheid van 80 km/u.

Uit forensisch onderzoek bleek dat er geen technische gebreken of omgevingsfactoren waren die het ongeval konden verklaren. Er was geen bewijs dat de chauffeur op dat moment met zijn mobiele telefoon bezig was.

De rechtbank oordeelde dat er sprake was van aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag, wat leidt tot schuld in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Van belang is dat de verdachte beroepschauffeur is en bekend was met de route. Juist van een professioneel vrachtwagenchauffeur mag extra oplettendheid worden verwacht, aldus de rechtbank.

De rechtbank houdt ook rekening met het strafblad van de verdachte van 17 april 2025, waaruit blijkt dat hij eerder voor overtredingen van de Wegenverkeerswet met politie en justitie in aanraking is gekomen. De rechtbank heeft ingevolge artikel 63 van het Wetboek van Strafrecht rekening gehouden met de beslissing van de politierechter van 18 juli 2023, waarbij aan verdachte een taakstraf is opgelegd.

De impact van het ongeval op de nabestaanden was groot. Tijdens de zitting werden emotionele slachtofferverklaringen voorgedragen. Ook de verdachte gaf aan diep geraakt te zijn door het ongeval. Hij is sindsdien onder behandeling bij een psycholoog en heeft zijn werk als vrachtwagenchauffeur neergelegd.

De officier van justitie had een voorwaardelijke gevangenisstraf geëist naast de maximale taakstraf, maar de rechtbank ging hier niet in mee. Gezien de persoonlijke omstandigheden, het tijdsverloop in de strafzaak en het feit dat verdachte oprecht spijt heeft betuigd, legde de rechtbank een onvoorwaardelijke taakstraf van 240 uur op, samen met een ontzegging van de rijbevoegdheid van één jaar, waarvan zes maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. De periode waarin het rijbewijs reeds was ingevorderd, wordt op de rijontzegging in mindering gebracht.

Vlak voor de zitting heeft alsnog mediation heeft plaatsgevonden tussen de verdachte en de weduwe van het slachtoffer. Dit contact was beider wens, maar liet lang op zich wachten door omstandigheden buiten hun invloed.

1102 kilo cocaïne tussen fruit in haven van Vlissingen

Foto: Douane

VLISSINGEN – De Douane heeft woensdag 4 juni 2025 tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 1102 kilo cocaïne gevonden.

De cocaïne zat verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Ecuador met als eindbestemming een bedrijf in Europa.

De drugs, met een groothandelswaarde van 27.550.000 euro, zijn inmiddels vernietigd.

Organisaties willen onderzoek naar vliegtuiguitstoot en kanker

AMSTERDAM – Kan blootstelling aan de uitstoot van vliegtuigen de kans vergroten dat iemand kanker krijgt? Een grote groep organisaties vraagt de Tweede Kamer om daar onafhankelijk onderzoek naar te laten doen. De initiatiefnemers willen “dat de gezondheid van duizenden werknemers op en rond Schiphol serieus genomen wordt”.

In een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer zeggen de organisaties: “Platformwerkers willen weten hoe groot de kans op kanker is, wanneer ze werken in de vliegtuiguitstoot. Nu leven ze in onzekerheid. Dat leidt tot onrust en druk op de platformwerkers en hun dierbaren.”

FNV is een van de ondertekenaars. De vakbond stelt dat er in de uitstoot van vliegtuigen 21 kankerverwekkende stoffen zitten.

KWF

De oproep wordt ook gesteund door de gemeente Amsterdam, die ongeveer 20 procent van de aandelen van Schiphol bezit. Volgens wethouder Hester van Buren wil Amsterdam “een gezonde, schone en veilige werkomgeving van Schiphol”. Medewerkers van de luchthaven maken zich volgens haar “zorgen over de gezondheidsrisico’s die ze door blootstelling aan zeer schadelijke stoffen oplopen”.

Andere ondertekenaars zijn KWF Kankerbestrijding, de Long Alliantie Nederland en de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose. Ook huisartsen die zich bezighouden met longaandoeningen als COPD en astma en enkele hoogleraren sluiten zich aan bij de oproep.

Grootste drukte op de wegen voorbij

DEN HAAG – De grootste drukte op de wegen is voorbij, melden de ANWB en Rijkswaterstaat. Op het hoogtepunt vrijdagmiddag stond er ruim 1000 kilometer file op de A- en N-wegen.

Volgens Rijkswaterstaat was het op de snelwegen met 670 kilometer op het drukste moment de op twee na drukste spits van het jaar.

“Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op”, aldus een woordvoerder van de ANWB. Toch stond er rond 18.45 uur nog altijd ruim 200 kilometer file. “Dat is voor het tijdstip nog steeds behoorlijk wat, maar we komen van ver. Het is wel weer aan het oplossen.”

Onder meer op de A2 en A27 vanuit Utrecht staat nog file.

Het was vooral druk door recreatieverkeer, en ook had het verkeer last van stevige buien. Her en der gebeurden ook ongelukken, met lange vertragingen tot gevolg.

Trekker verliest trailer op rotonde in Ede [+foto’s]

Foto: ASMedia

EDE – Vrijdagmiddag 6 juni, net na 16.20 uur, heeft een trekker zijn trailer verloren op de rotonde van de Klinkenbergerweg met de Ericalaan in Ede.

Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

Doordat de oplegger dwars over de rotonde staat, kan er geen verkeer langs.

Foto: AsMedia

De politie is aanwezig om het verkeer in goede banen te leiden.

Trump wil nu niet met Musk praten

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil nu niet in gesprek met Elon Musk, een dag na hun publieke ruzie. Trump vertelde tegen de Amerikaanse nieuwszender ABC dat Musk graag met hem wil spreken, maar hij er zelf “nog niet klaar voor is”.

Een journalist van ABC vroeg Trump vrijdag of hij later die dag nog met Musk gaat bellen. “Bedoel je die man die zijn verstand heeft verloren?”, zei Trump, eraan toevoegend dat hij nu “niet bijzonder geïnteresseerd” is in een gesprek.

ABC meldt op basis van Trumps directe kring dat de president eerder verdrietig dan boos is. Een adviseur die donderdagavond bij hem was, vertelde dat Trump “teleurgesteld” leek over de breuk met Musk.

De president overweegt zijn Tesla te verkopen of weg te geven, bericht ABC verder. Hij zou de auto hebben gekocht om Musk, de topman van het autobedrijf, te steunen. De aandelen van Tesla daalden toen Musk begon als adviseur van Trump. Musk stopte vorige week met zijn werk voor de regering.

Drukte op de weg vroeg op gang door pinksterweekend

Files

DEN HAAG – De spits verloopt vrijdagmiddag zeer druk. Volgens de ANWB stond er rond 17.00 uur meer dan 1000 kilometer file op de A- en N-wegen. Normaal staat er op vrijdagmiddag in juni zo’n 600 kilometer.

“Dit was ook wel de voorspelling vanwege het lange pinksterweekend”, zegt een woordvoerster van ANWB Verkeersinformatie. Er is volgens haar heel veel recreatieverkeer. Ook is het slecht weer in het midden van het land, onder meer rond Amersfoort. “Dat doet de zaak ook geen goed.”

Verder is het druk in de grensstreek. Daar heeft verkeer ook last van de grenscontroles van de Duitse autoriteiten. Maar er komen ook veel Duitsers naar Nederland. “Er zijn heel veel mensen onderweg.”

Ook Rijkswaterstaat ziet dat het op de snelwegen erg druk is. Volgens een woordvoerster is het een van de drukste spitsen van het jaar, op de derde plaats. Verkeer moet vooral geduld hebben op de A12 van Utrecht naar Arnhem. De vertraging is meer dan anderhalf uur door onder meer een pechgeval.

Provincies en Duitse deelstaat NRW intensiveren samenwerking in mobiliteit en verkeer

Probleemloos de grens tussen Nederland en Duitsland oversteken is belangrijk voor onze economie. Daarom hebben de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen en vijf Nederlandse provincies, waaronder provincie Gelderland, hun afspraken over verkeer en vervoer vernieuwd. De nieuwe afspraken zijn op 6 juni 2025 in Den Bosch ondertekend.

Nederland en Noordrijn-Westfalen zijn elkaars belangrijkste handelspartners. Ze zijn sterk aan elkaar verbonden, zowel op logistiek als op economisch vlak. Zo gaan er veel goederen vanaf de Rotterdamse Haven over wegen, spoor en water door Nederland naar de Duitse deelstaat toe.

Gedeputeerde Klaas Ruitenberg: “In deze roerige tijden heeft het grote meerwaarde dat we als buurlanden goed samenwerken op het gebied van economie en logistiek, ook voor een sterk Europa. Als grensprovincie wil Gelderland graag dat die grensoverschrijdende samenwerking soepel blijft verlopen en nog verder verbeterd.”

Om de samenwerking rond grensoverschrijdende mobiliteit op goed niveau te houden zijn nieuwe afspraken met elkaar gemaakt. Daarvoor is een nieuwe Gemeenschappelijke Verklaring opgesteld. Vijf provincies (Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland) en het Ministerium für Umwelt, Naturschutz und Verkehr van Noordrijn-Westfalen zetten hun handtekening onder deze verklaring.

Belang samenwerking

De Noord-Brabantse gedeputeerde Stijn Smeulders, gastheer van de ondertekening: “Bereikbaarheid, veiligheid en klimaatadaptie kunnen niet zonder robuust en veerkrachtig mobiliteitssysteem. Samen met Noordrijn-Westfalen optrekken in Europa om meer snelheid te maken is van kapitaal belang.”

De Noordrijn-Westfaalse minister für Umwelt, Naturschutz und Verkehr Oliver Krischer onderstreept dat belang: “De samenwerking met onze Nederlandse partnerprovincies groeit en levert voordelen op voor beide partijen. Samen voeren we projecten uit langs belangrijke Europese transportcorridors, wisselen we ervaringen uit en behartigen we onze belangen voor duurzaam, klimaatvriendelijk vracht- en personenvervoer.”

Vier pijlers

De hernieuwde gemeenschappelijke verklaring is gebaseerd op vier pijlers:

  • Grensoverschrijdende mobiliteit
    Binnen pijler 1 streven de partijen ernaar om infrastructuur en diensten voor grensoverschrijdende mobiliteit minstens zo goed te organiseren als binnen de landsgrenzen. Belemmeringen door de grens moeten verder worden verminderd.
  • Ontwikkeling van corridors
    In pijler 2 wordt gewerkt aan efficiënt, duurzaam en klimaatvriendelijk goederen- en personenvervoer op de wat langere afstand. Europa kent lange vervoerscorridors. Voor de samenwerking tussen Duitsland en Nederland zijn de Noordzee-Baltische corridor en de Noordzee-Rijn-Middellandse Zee corridor belangrijk. Het gaat dan om goede internationale weg- en spoorverbindingen, maar ook over de binnenvaart, bijvoorbeeld over de Rijn
  • Van en met elkaar leren
    De derde pijler stoelt op de uitwisseling van ervaringen, goede praktijkvoorbeelden, succesvolle implementatie van randvoorwaarden en lessen die zijn getrokken, ook in contact met andere Europese regio’s en netwerken.
  • Gezamenlijke belangenbehartiging
    Nieuw in de samenwerking is in de vierde pijler specifieke aandacht voor gezamenlijke belangenbehartiging. Beleid dat in ‘Den Haag’ en in ‘Berlijn’ of door de Europese landen samen (‘Brussel’) wordt gemaakt beïnvloedt de regio’s. Om ervoor te zorgen dat de regionale belangen daar goed worden meegewogen, gaan de partners hun belangen op die plekken gezamenlijk uitleggen. Door samen op te trekken – ook met andere partijen in Europa – wordt bijgedragen aan versterking van de transportcorridors.

Langdurige samenwerking

De samenwerking tussen Nederlandse provincies en Noordrijn-Westfalen op het gebied van mobiliteit, verkeer en logistiek bestaat al vanaf 2006. De vorige gemeenschappelijke verklaring was in 2018 opgesteld en aan vernieuwing toe. Op basis van de ervaringen van de afgelopen jaren, wordt nu een verdere stap op het gebied van grensoverbruggende mobiliteit gezet.

Roordink Bedrijfswagens neemt MAN-dealer Apeldoorn over

BARNEVELD – Roordink Bedrijfswagens, officieel dealer voor MAN trucks en bedrijfswagens, heeft per 23 mei 2025 de MAN Dealer in Apeldoorn overgenomen. Met deze strategische overname breidt Roordink haar netwerk verder uit en versterkt zij haar positie als belangrijke speler in Midden- en Oost-Nederland.

De toevoeging van de vestiging in Apeldoorn past naadloos in de groeistrategie van Roordink, dat sinds 1984 actief is als MAN dealer en inmiddels vier vestigingen heeft in Barneveld, Holten, Veenendaal en Zwolle. Met de overname van de MAN Dealer Apeldoorn kan Roordink haar relaties in de regio nóg beter bedienen en de service en ondersteuning voor MAN-klanten verder optimaliseren.

Bert Roordink, algemeen directeur en eigenaar van Roordink Bedrijfswagens, licht toe: “Deze overname is een logische stap in onze ambitie onze marktpositie te versterken. Apeldoorn is een belangrijke locatie binnen ons werkgebied en met de vertrouwde gezichten van het bestaande team kunnen we onze klanten continuïteit en kwaliteit blijven garanderen. We kijken ernaar uit om onze dienstverlening hier verder uit te breiden.”

Roordink Bedrijfswagens biedt een totaalpakket aan diensten rondom bedrijfswagens en toebehoren, waaronder verkoop, verhuur, onderhoud, periodieke keuringen, reparatie, schadeafwikkeling, transportkoeling, carrosseriebouw en brandstofverkoop. Als familiebedrijf hecht het grote waarde aan een persoonlijke benadering, waarbij medewerker- en klanttevredenheid centraal staan. Deze cultuur van betrokkenheid en kwaliteit blijft ook bij de nieuwe vestiging in Apeldoorn de basis.

Met de overname van MAN Dealer Apeldoorn zet Roordink een volgende stap in haar missie om verantwoorde bedrijfswagenoplossingen te bieden voor elke wegvervoersvraag. De uitbreiding versterkt de regionale dekking en draagt bij aan het duurzame en innovatieve karakter van Roordink, waarbij ingezet wordt op relaties voor de lange termijn.

Bedrijfswagens is een familiebedrijf dat sinds de start in 1984 is uitgegroeid tot een sterk regionaal bedrijf met vijf MAN bedrijfswagendealervestigingen en twee universele truck- en trailervestigingen in Midden- en Oost-Nederland. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten en producten, gericht op een totaalpakket rondom bedrijfswagens en hecht grote waarde aan kwaliteit, duurzaamheid, innovatie en een persoonlijke benadering van relaties en medewerkers.

NS: dinsdag geen treinen in groot deel Zuidwest-Nederland

UTRECHT – Komende dinsdag rijden er door een staking geen treinen van de NS in grote delen van Zuidwest-Nederland, meldt NS vrijdag. De vervoerder spreekt van een “forse impact op reizigers in deze regio”.

Volgens NS rijden er geen treinen in het overgrote deel van de provincies Zuid-Holland, Zeeland en een deel van West-Brabant. Dat betekent onder meer geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam, Rotterdam en Gouda en Gouda en Den Haag.

Vrijdag ligt vrijwel het volledige treinverkeer in Nederland stil door een staking van de bonden in de regio midden. De stakingen zijn het gevolg van onenigheid over een nieuwe cao voor NS-personeel.

Buiten de regio waar dinsdag wordt gestaakt, heeft de NS de dienstregeling aangepast om reizigers daar “een betrouwbare en veilige reis te bieden”. Wel adviseert de vervoerder reizigers om voor vertrek de NS-app te raadplegen.

Internationale treinen rijden dinsdag wel, hoewel in de dienstregeling van EuroCity Direct en EuroCity veel uitval wordt verwacht. Welke internationale treinen wel rijden, kunnen reizigers vanaf maandag zien.

Dat vrijdag vrijwel geen enkele trein rijdt, komt doordat Utrecht in het stakingsgebied valt. Die stad is een belangrijke spil in het spoornet. In de Domstad vindt ook de planning van het treinschema plaats en de medewerkers daarvan staken ook.

Er staan nog stakingen gepland op donderdag 12 juni in het noordwesten en oosten en op 16 juni in de regio’s noord en zuid. Als FNV en NS het dan nog niet eens zijn, volgt op 17 juni waarschijnlijk een landelijke staking.

Vakbond FNV eist een loonsverhoging hoger dan de geboden jaarlijkse 2,55 procent gezien de inflatie. De bond zegt dat NS-personeel sinds 2019 ruim 5 procent op de inflatie achterloopt. In 2022 kregen NS-medewerkers er nog ruim 9 procent bij en in de vorige cao, die 1 maart afliep, kwamen de bonden en NS tot een loonsverhoging van gemiddeld 6,6 procent.

Witte Huis: geen gesprek tussen Trump en Musk gepland op vrijdag

WASHINGTON – Voor vrijdag staat geen gesprek gepland tussen de Amerikaanse president Donald Trump en Elon Musk, meldde een bron in het Witte Huis aan persbureau Reuters.

Eerder meldde nieuwssite Politico dat er een telefoongesprek gepland was voor vrijdag om de ruzie tussen het tweetal bij te leggen.

Donderdag liepen meningsverschillen tussen Musk en Trump uit op een openlijke ruzie op X en Truth Social. Musk zei onder meer dat Trump moet worden afgezet en dat zijn naam wordt genoemd in de Jeffrey Epstein-dossiers. Trump stelde voor om overheidscontracten met Musks bedrijven op te zeggen.

Vorige week zwaaide Musk af als het hoofd van de taskforce DOGE, die de regering adviseert over bezuinigingen en het inkrimpen van de overheid. Tijdens de verkiezingscampagne was Musk nog een belangrijke steunpilaar van Trump. In de media werd hij ook wel omschreven als de ‘first buddy’.

Huizenprijzen blijven komende jaren doorstijgen, voorspelt DNB

AMSTERDAM – De huizenprijzen blijven komende jaren verder stijgen, voorspelt De Nederlandsche Bank (DNB). Het beperkte aanbod van huizen en de toename van de lonen, waardoor mensen meer kunnen lenen voor hun hypotheek, drijven de prijzen op. Hierdoor blijft een gemiddeld huis voor veel mensen onbetaalbaar.

DNB verwacht dit jaar een prijsstijging van ruim 7 procent. Hoeveel mensen precies kunnen lenen wordt enigszins beperkt door een licht oplopende hypotheekrente. Hierdoor vlakt de huizenprijsgroei na dit jaar ook wat af. Voor 2026 en 2027 houdt DNB nu rekening met plussen rond de 4 procent.

De betaalbaarheid van koopwoningen blijft daarmee stabiel, merkt DNB op. Maar dat wil niet zeggen dat een gemiddelde koopwoning voor iedereen is weggelegd. Volgens de raming kost een gemiddeld huis volgend jaar zo’n 544.000 euro. Om dit bedrag volledig met een hypotheek te financieren is een bruto-inkomen nodig van ongeveer 111.000 euro. Naar schatting heeft volgend jaar maar een op de drie huishoudens een toereikend inkomen.

Vooral voor starters problematisch

Tien jaar geleden kon nog meer dan de helft van de huishoudens een gemiddeld huis zelfstandig financieren, zonder inleg van eigen geld of hulp van familie.

Vooral voor starters is de huidige situatie volgens DNB problematisch. Zij wenden zich in toenemende mate tot spaargeld of leningen of schenkingen van vrienden en familie. Wat het extra lastig maakt, is dat het aanbod aan huurwoningen, het alternatief van een koophuis, eveneens beperkt is.

De DNB voegt toe dat het verhogen van de leenruimte geen oplossing biedt. Zo’n maatregel zou de huizenprijzen alleen maar verder opdrijven. In plaats daarvan is een brede hervorming van de woningmarkt nodig. DNB pleit voor zowel het bijbouwen van huizen als voor het beperken van maatregelen als de hypotheekrenteaftrek. De centrale bank wijst er al langer op dat dit fiscale voordeel voor huiseigenaren de vraag naar woningen en daarmee de huizenprijzen aanjaagt.

Rabobank definitief niet aansprakelijk voor schade failliet Oad

DEN HAAG – Rabobank is definitief niet aansprakelijk voor de schade die reisorganisatie Oad heeft geleden door het faillissement van dat bedrijf in 2013. De Hoge Raad, de hoogste rechter in Nederland, oordeelde vrijdag dat de uitspraak van het hof hierover in stand blijft.

Het gerechtshof in Arnhem oordeelde begin vorig jaar dat de bank geen schadevergoeding hoeft te betalen om vermeende betrokkenheid bij het omvallen van Oad. De oud-eigenaren van het failliete concern vonden die uitspraak onjuist en onvoldoende onderbouwd en gingen daarop in cassatie, maar de Hoge Raad heeft beslist dat de bezwaren van de reisorganisatie niet opgaan.

Oad ging failliet nadat de Rabobank de kredietrelatie met de reisorganisatie had opgezegd. De curatoren van Oad stapten in 2015 naar de rechter omdat ze vonden dat Rabobank de kredietrelatie niet had mogen opzeggen. Zij eisten een schadevergoeding van ongeveer 70 miljoen euro.

×